Резолюція 1876(2012)

Парламентської асамблеї

Попередня редакція

 

Необхідність боротьби з договірними матчами

 

1.  Спорт є  засобом вираження культури і одним з факторів, який допомагає будувати наші демократичні суспільства. Оздоровлюючі та регулярні  вправи допомагають тримати людей в доброму фізичному стані, запобігати деяким захворюванням і поліпшувати душевну рівновагу. І вболівання, і спорт як спосіб проведення дозвілля мають чітку направленість на сферу розваг для людей різного віку. Таким чином, спорт сприяє добробуту як особистості, так і суспільства. Він має важливе економічне значення, і не тільки за рахунок постійно зростаючого бюджету спортивних заходів (продаж квитків, прав на телетрансляції, реклама, спонсорство, мерчандайзинг) також світ спорту створює робочі місця та інвестує в розвиток нових об’єктів.

2.  Проте зростаюча комерціалізація спорту і спокуса до фінансової вигоди сприяли розвитку нових форм корупції. Чималі гроші, що витрачаються на спортивні ставки, є великою спокусою для злочинних груп. Парламентська Асамблея висловлює занепокоєння з приводу теперішнього масштабу договірних матчів. Ця проблема та незаконний прибуток від спортивних ставок ставить під загрозу громадський порядок і верховенство права; вони забруднюють цінності спорту і репутацію спортсменів, міжнародних спортивних  організацій і операторів ставок. Таким чином, договірні матчі не повинні розглядатися як дрібне правопорушення.

3.  У Резолюції 1602 (2008) про необхідність збереження європейської моделі спорту Асамблея підкреслила, що "недавні скандали в деяких європейських країнах стосовно незаконного укладання ставок і підтасовки результатів, завдали серйозного збитку репутації спорту в Європі. Необхідно впровадити ряд взаємодоповнюючих механізмів для зниження ризику договірних матчів, незаконних ставок та інших форм корупції".

4.  Чотири роки потому ситуація погіршилась. Тільки 10 країн світу прийняли закони щодо впровадження санкцій проти спортивного шахрайства, як такого; держави повинні прийняти свої законодавчі бази і забезпечити їх узгодження. На міжнародному рівні  необхідно докласти більше зусиль для завершення роботи по впровадженню заходів, які б дозволили  успішно боротися з договірними матчами, в тому числі - в кінцевому рахунку - введення обов'язкового міжнародно-правового документа і стабільного співробітництва для збереження прозорості і спортивних цінностей.

5.  Конвенції Організації Об'єднаних Націй проти транснаціональної організованої злочинності (резолюція 55/25 Генеральної Асамблеї від 15 листопада 2000 р.) і проти корупції (Резолюція 58/4 Генеральної Асамблеї від   31 жовтня 2003 року) мали б чітко охоплювати випадки підтасовки спортивних результатів і корупції серед спортсменів та арбітрів.

 

6. У зв'язку з цим Асамблея закликає держави ​​ члени Ради Європи:

 

6.1. негайно застосовувати заходи, рекомендовані у додатку до Рекомендації CM / Rec (2011)10 про дотримання прозорості спортивних результатів для боротьби з підтасовкою результатів, зокрема з договірними матчами, та взяти до уваги рекомендації міжнародних та європейських організацій, таких як Міжнародний олімпійський комітет і Спорт-Аккорд;

6.2. приєднатися, якщо вони ще не зробили цього, до Розширеної часткової угоди Ради Європи зі спорту (APES);

6.3. ратифікувати, якщо вони цього ще не зробили, Конвенцію Ради Європи про виявлення, пошук, вилучення і конфіскацію доходів від злочинної діяльності та фінансування тероризму (STCE № 198) і переконатися, що в тих правових системах, для яких ця Конвенція дійсна, будуть застосовані механізми проти незаконного укладання ставок і боротьби з прибутками від підтасовки спортивних результатів;

6.4 забезпечити підготовку та проведення інформаційно-просвітницьких програм для молодих аматорів і професійних спортсменів (відповідно до виду програм, розроблених Союзом європейських футбольних асоціацій (УЄФА) для вікових груп спортсменів до 17 та до 19 років або освітньої програми Спорт-Аккорд) та довести до спортсменів і спортсменок, що прийом грошей в обмін на підробку їхніх спортивних результатів є незаконним;

6.5. заборонити робити ставки на ті змагання, де є можливість здійснення корупції, а саме: спеціальні змагання для молоді (спортсменів у віці до 18 років) аматорські змагання, та деякі види спорту,  як футбол, нижчий  дивізіон професійних змагань;

6.6. в кожній країні створити національний орган, що регулює букмекерський бізнес, і розглянути питання про створення в кожній країні центру моніторингу щодо   прозорості спорту” та робочу групу щодо “спортивного букмекерства”, діяльність яких повинна бути узгоджена з національним регулюючим органом, у зв’язку з всеєвропейською інформаційною мережею ;

6.7. розробити у співпраці зі спортивними установами відповідні правила і механізми для забезпечення того, щоб будь-які дисциплінарні стягнення, накладені федераціями і комітетами, будь-які кримінальні покарання за корупцію, були достатньо дієві та ефективно застосовувалися; 

6.8. сприяти взаємному визнанню кримінального, адміністративного, дисциплінарного та спортивного покарання між державами і спортивними федераціями;
6.9. забезпечити співпрацю між судовими органами та національною і міжнародною поліцією, зокрема, Інтерполом, Європолом і Євроюстом з метою підвищення ефективності розслідування і судового переслідування випадків договірних матчів;

6.10. співпрацювати з національними і міжнародними букмекерами з метою впровадження ефективних процедур для виявлення підозрілих ставок;
6.11. вимагати розширення конвенцій Організації Об'єднаних Націй проти транснаціональної організованої злочинності та проти корупції (резолюції 55/25 Генеральної Асамблеї від               15 листопада 2000 року і 58/4 Генеральної Асамблеї від 31 жовтня 2003 р.), щодо договірних матчів з метою заохочення реформ, необхідних для ефективної боротьби з цією проблемою у всьому світі.

7. Крім того, Асамблея закликає міжнародні спортивні федерації:
7.1. спільно  протидіяти договірним матчам, визначаючи очікуваний рівень вкладу і  роль кожної міжнародної федерації, Спорт - Аккорду та Міжнародного олімпійського комітету (МОК), які повинні продовжувати координувати спільні дії;
7.2. прийняти кодекс етики на основі Кодексу етики МОК і "Основних універсальних принципів належного управління Олімпійського та спортивного руху";

7.3. розробити керівні принципи для проходження спортсменами тренінгів з підвищення обізнаності, та з особливою увагою ставитися до молодих спортсменів;

7.4. створити контрольний орган в кожній спортивній федерації з відповідними повноваженнями і засобами;

7.5. активно співпрацювати з державними органами, полегшити доступ національних компетентних органів до дисциплінарної справ і інформувати такі органи про будь-яку підозрілу діяльність;

7.6. розробити механізми прогресивних та ефективних покарань  та не вагаючись їх застосовувати, коли правопорушення доведені;

7.7. забезпечити узгодження дисциплінарних та спортивних санкцій;

7.8. заборонити спортсменам та офіційним особам робити ставки на змагання, в яких вони беруть участь.

 

8. Асамблея також закликає національні спортивні федерації:

 

8.1. проводити регулярний огляд рішень, прийнятих арбітрами і суддями;

 

8.2. призначати людей, відповідальних за питання, пов'язанних  зі "ставками на спорт і прозорість спорту» (свого роду омбудсмена), а також встановати зв'язкі із іноземними компаніями, які контролюють спортивні ставки;

 

8.3. створити телефонну службу допомоги для спортсменів, які піддаються тиску і шантажу.

 

9. Нарешті, Асамблея рекомендує букмейкерським конторам:

 

9.1. співпрацювати з державними органами, спортивними установами і органами; систематично повідомляти про будь-які підозрілі операції;

 

9.2. утримуватися від надання можливості робити ставки, які вважаються "дуже ризикованим", з високою початковою ставкою і низькими шансамі на успіх, і обмежити ці ставки, які вважаються "ризикованими";

 

9.3. прояснити будь-які ситуації конфлікту інтересів, з якими вони можуть зіткнутися і прийняти спільну позицію з цього питання;

 

9.4. вносити частину їхнього прибутку на фінансування створення  та подальшої діяльності контролюючих органів, відповідальних за забезпечення чесності спорту і запобігання маніпулювання спортивними результатами.