Резолюція 1879 (2012)

Парламентської асамблеї

Попередня редакція

 

Ситуація щодо переміщених осіб у Північному Кавказі і їх повернення в регіон

1. Парламентська Асамблея підкреслює, що зберігається важливість вирішення гуманітарних аспектів тривалого переміщення на Північному Кавказі. До кінця 2011 року, було щонайменше 28  450 внутрішньо переміщених осіб (ВПО), 350 ООО повернутих ВПО, що повернулися, і ЗО 000 біженців в регіоні. Поточні проблеми з безпекою (терористичні загрози) в деяких частинах регіону залишаються основною перешкодою для отримання довгострокових рішень для всіх.

2.     Асамблея визнає значні зусилля, що докладаються федеральними, регіональними і місцевими владами з часу попередньої доповіді Асамблеї, що призвела до Резолюції 1404 (2004) про гуманітарну ситуацію щодо переміщеного чеченського населення.  Влада в Москві, Північній ОсетіїАланії та Інгушетії все більш використовує практичний та реалістичний підхід до нормалізації умов життя вимушено переміщених осіб в результаті конфлікту.

3.      Проте, діяльність влади стосовно ВПО досі потребує поліпшення. Поширеною проблемою залишається відсутність підзвітності та контролю над витратами, згадані в попередніх доповідях. Спостерігалась недостатня увага сприянню в отриманні житла, яка не завжди була адекватною або постійною.

4.   Асамблея визнає, що відсутність даних про кількість і стан внутрішньо переміщених осіб і вимушених переселенців, що повернулися, є серйозною проблемою для вирішення внутрішнього переміщення на Північному Кавказі. Довгострокові рішення не можуть бути досягнуті, поки не будуть зібрані точні дані, відповідно до міжнародного визначення внутрішніх переселенців, для визначення того, чи конкретні потреби і уразливість до переміщення зберігаються. Визначення, облік та моніторинг ВПО мають важливе значення для забезпечення сприяння щодо іншого переміщення та потреб із захисту.

5.      Асамблея, як і раніше серйозно стурбована труднощами, з якими стикаються переміщені люди в результаті конфлікту у регіоні. Хоча 124 700 особам була надана компенсація у 26,43 міліардів  рублів, багатьом з них було відмовлено в урядовій допомозі або її призупинено. Деякі з них досі борються за можливість зареєструватися на їхніх нинішніх місцях проживання, що на практиці необхідно для реалізації певних прав. Багато залежить від державної допомоги як основного джерела доходу. Обмежений дохід у поєднанні з неефективним механізмом компенсації власності і недостатнє урядове забезпечення житлом урядом привели до того, що більшість людей як і раніше живуть в незадовільних умовах.

6.     Асамблея стурбована тим, що рівень життя цих людей може і надалі погіршуватись, якщо діяльність уряду не поліпшиться. Агенції Організації Об'єднаних Націй залишили Північний Кавказ в кінці 2011 року і не будуть ініціювати нові проекти для ВПО.  Втім російська влада не може повною мірою замінити діяльність ООН або фінансування за рахунок існуючих донорів, у внутрішньо переміщених осіб буде менша кількість організацій, до яких можна звернутися за допомогою, і буде набагато важче стежити за гуманітарною ситуацією щодо переміщених осіб, переміщених осіб, що повернулися та біженців.

7.      Асамблея з оптимізмом  зазначає,  що Росія є заможною і в змозі вирішити ситуації із ВПО. Вирішення тривалих ситуацій щодо переміщення на Північному Кавказі вимагатиме постійної політичної волі та розподілу ресурсів, а також вимагатиме зміцнення потенціалу в деяких державних установах. Це також вимагатиме правозахисного процесу з більш прозорими процедурами, поліпшення комунікацій з ВПО і розширення його участі.

8. У світлі вищевикладених зауважень, Асамблея закликає:

8.1       Уряд Російської Федерації:

8.1.1.            привести у відповідність законодавство, пов'язане з внутрішнім переміщенням, відповідно до Керівних принципів щодо ВПО Організації Об'єднаних Націй та рекомендацій Комітету міністрів (2006)6  про внутрішньо переміщених осіб, в тому числі за допомогою визначення поняття  внутрішньо переміщених осіб, які містяться в
Керівних принципах і видалення вимоги, згідно до якої, щоб вважатися ВПО, потрібно перетинати внутрішній кордон;

8.1.2.                  проводити дослідження, використовуючи визначення внутрішньо переміщених осіб з Керівних принципів для визначення теперішньої кількості, місцезнаходження і потреб людей, переміщених в середині країни і з території Чечні та Північної Осетії - Аланії в результаті конфлікту, а також невирішені питання, які вимагають дій для отримання довгострокових рішень;

8.1.3.            підготувати і запровадити план дій з адекватними фінансовими ресурсами для вирішення всіх найважливіших питань, пов’язаних з переміщеними особами, як це визначено національними дослідженнями згаданими вище, і гарантувати, щоб всі права і потреби ВПО скеровували політику та рішення;

8.1.4.                  забезпечити, щоб розмір компенсації за зруйноване майно був достатнім для покупки, будівництва чи відновлення житла, в тому числі через заходи із усунення вимоги хабарів;

8.1.5.                  створення робочих місць і забезпечення будівництва соціального житла зробити пріоритетними завданнями Стратегії соціально - економічного розвитку Північнокавказького федерального округу до 2025 року і переконатися, що люди, внутрішньо переміщені в результаті конфлікту в Чечні та Північній ОсетіїАланії, забезпечені доступом до цих ініціатив, а також можливістю здійснювати професійну перепідготовку, і надати  мікро - кредити для проектів, що приносять прибуток;

8.1.6.     скасувати реєстрацію за місцем проживання в політиці і на практиці, відповідно до зобов'язань Російської Федерації, взятих при вступі до Ради Європи (Висновок Асамблеї  193(1996)  щодо заявки Росії на вступ до Ради Європи та Рекомендації 1544(2001) «Система прописки стосовно мігрантів, шукачів притулку і біженців в країнах-учасницях Ради Європи: результати та засоби правового захисту»)

8.1.7.    підвищити контроль та прозорість бюджетних витрат в республіках Північного Кавказу за допомогою федеральних трансферів на основі зустрічей та звітування щодо базових звітів, опублікованих в планах розвитку; докласти особливих зусиль для викорінення корупції у рамках рекомендацій Групи держав проти корупції (GRECO);

8.1.8.    стабілізувати ситуацію в регіоні таким чином, щоб це відповідало міжнародним стандартам з прав людини, і забезпечити ефективне вирішення конфліктів;

8.1.9. покласти край безкарності тих, хто скоїв важкі злочини порушуючи права людини, включаючи вбивства, викрадення, акти катувань, зокрема посиливши федеральний контроль за діяльністю правоохоронних органів служб безпеки та регіональних служб безпеки, та скрупульозно виконуючи численні рішення Європейського суду з прав людини;

8.1.10. вжити адекватних заходів для того, щоб гарантувати незалежність національних механізмів з прав людини на Північному Кавказі та підтримати їх постійну спроможність за положенням внутрішньо-переміщених осіб в плані прав людини як і по виконанню обов’язків і зобов’язань уряду щодо внутрішньо-переміщених осіб;

8.1.11. полегшити роботу неурядових організацій (НУО) та інших організацій, що працюють з питаннями ВПО у регіоні;

8.1.12 продовжувати спиратися на допомогу компетентних міжнародних інституцій і, зокрема ООН, щоб виконати рекомендації сформульовані в цій доповіді, а саме вивчення ситуації з внутрішньо-переміщеними особами та планом дій.

8.2.     Уряду Чеченської Республіки:

 

8.2.1. там, де не можливо уникнути, поступово зачинити притулки для людей, що були  внутрішньо переміщені через конфлікт, та суворо дотримуватися процедури, що відповідає  міжнародних норм;

 

8.2.2.                  розглянути питання купівлі житла або полегшення доступу до муніципального житла з безпечним перебуванням людей без постійного місця проживання в результаті конфліктів і тих хто не має можливості повернутися в свої рідні місця проживання;

8.2.3.                  прискорити процес виплати компенсацій за зруйноване майно;

8.2.4.            збільшити та урізноманітнити асортимент постійних робочих місць і розглядати місцеві компанії і працівників для роботи, а не наймати іноземні компанії для  локальної роботи;

8.2.5.                  переконатися, що неурядові організації, що працюють в галузі прав людини та гуманітарних питань в Республіці, в тому числі в галузі прав вимушених переселенців, можуть працювати вільно і без залякування чи перешкод; провести всебічне розслідування та відкрити переслідування авторів всіх кримінальних злочинів, скоєних проти цих захисників прав людини та осіб, які повернулися до себе додому, включаючи високих посадовців попередніх урядів;

8.2.6.                  утриматися від залякувань та здійснення тиску на чеченських біженців, які живуть в інших регіонах Російської федерації або закордоном, для того, щоб вони повернулися в Чеченську Республіку і публічно звернутися до теперішньої влади;  провести глибоке розслідування обставин вбивства Умара Ізрайлова у Відні та розпочати одночасно переслідування замовників та виконавців цього злочину.

8.3.     Уряду Республіки Інгушетія:

8.3.1.                  забезпечити, щоб соціальна - економічна програма розвитку на 2012 - 2016 рр. ефективно вирішувала житлові питання,  що стоять перед ВПО, в тому числі шляхом надання різноманітних рішень відповідно до побажань ВПО щодо поселення;

8.3.2.                  полегшити доступ до муніципального житла з безпечним перебуванням внутрішньо переміщених осіб з Чечні та Північної Осетії - Аланії, які не мають постійного житла або статусу вимушеного переселенця, в областях, визначених відповідно до їх побажань відносно заселення;

8.3.3.        забезпечити, щоб тимчасові поселенням, де мешкають переміщенні особи не закривалися доки альтернативне житло і сприяння з переселення не стало доступним для резидентів і забезпечити, щоб останні були чітко поінформовані про процес і мали можливість брати участь у процесі прийняття рішень;

8.4.        Уряду Республіки Північної Осетії - Аланії:

8.4.1.            продовжувати процес примирення більш активно, особливо в районах повернення або поселення людей, переміщених в результаті конфлікту 1992 року, шляхом зміцнення політичного клімату та атмосфери поваги, толерантності та недискримінації;

8.4.2.            запровадити механізм вирішення питання щодо повторного зайняття будинків людей, які були внутрішньо переміщені в результаті конфлікту 1992 року і хотіли би повернутися;

8.4.3.                  прискорити процес виплати житлової допомоги на майно, зруйноване протягом конфлікту;

8.4.4.                  полегшити доступ до документації для людей, переміщених через внутрішні кордони країни через конфлікт 1992 року, зокрема,  для жителів нових районів поселення в Новий і Маїскій;

8.4.5.            докласти всіх зусиль для вирішення критичної ситуації з житлом етнічних осетинських біженців через конфлікти у Грузії на початку  1990-х років, або за рахунок федерального або регіонального фінансування та міжнародних донорів.

9.      Асамблея віддає належне значення роботі місцевих і міжнародних організацій та НУО в регіоні протягом багатьох років. Це є внеском у захист груп вимушених переселенців на Північному Кавказі і в деякій мірі полегшило тривале переміщення. Асамблея закликає ці організації, щоб їхні офіси в регіоні залишалися відкритими, продовжуючи поліпшувати умови життя переміщених осіб та підтримувати уряд в досягненні його головної відповідальності, яка полягає в захисті і допомозі переміщеним особам.

10.      Асамблея закликає держави - учасниці забезпечити експертну оцінку і допомогу Російській Федерації у проведенні комплексного дослідження щодо поточної кількості, місцезнаходження та допомоги, пов’язаної з потребою у захисті ВПО,  переміщення в межах Чечні і Північної ОсетіїАланії , а також стати спів-спонсором можливих проектів з поліпшення житлових умов ВПО в регіоні через Раду Європейського банку розвитку.