ПОКАЖЧИК
Правило 2: Завдання і цілі Асамблеї
Правило 4: Посадові особи Асамблеї
Правило 5: Вибори посадових осіб
Правило 8:
Заступники Головуючого
Правило 10: Громадський порядок у залі засідань та на
галереї
Правило 14: Середземноморський форум
Правило 17: Звіти про засідання
Правило 18: Звіти про дискусії
Правило 20: Звернення з запитаннями
Правило 23: Компромісні поправки
Правило 24: Підтвердження дійсності підписів
Правило 25: Пропозиції процедурного
характеру
Правило 26: Невідкладні питання
Правило 30: Організація
дебатів
Правило 32: Способи голосування
Правило 34: Кворум
Правило 36: Права та обов’язки комітетів
Правило 37: Процедура роботи Загальних комітетів
Правило 38: Доповіді Загальних комітетів
Правило 41: Взаємовідносини між Асамблеєю та Радою
міністрів
Правило 42: Взаємовідносини між Асамблеєю та
національними парламентами
Правило 45: Внесення змін до Правил процедури
Склад
Асамблеї
1. Асамблея складається з членів парламентів,
що представляють держави, які підписали Хельсінкський Заключний акт (1975) та
Паризьку Хартію (1990) і беруть участь в Організації з безпеки та
співробітництва в Європі.
2. У відповідності до статей 1 та 13
Заключної резолюції Мадридської наради, що стосувалася створення Парламентської
асамблеї НБСЄ, до складу Асамблеї входять парламентарі, як це визначено у
Додатку до цих Правил процедури.
3. Склад Асамблеї може змінюватися за
рішенням Асамблеї, що приймається за пропозицією Постійного комітету.
4. В кожній національній делегації повинні
бути представлені, як чоловіки так і жінки.
Завдання
і цілі Асамблеї
Парламентська асамблея ОБСЄ:
а) дає оцінку ходу здійснення цілей ОБСЄ;
б) обговорює питання, порушені на зустрічах Ради міністрів і на
зустрічах на вищому рівні голів держав та урядів;
в) розробляє та сприяє здійсненню механізмів упередження і розв’язання конфліктів;
г) надає підтримку зміцненню та консолідації демократичних інститутів
у державах – учасницях ОБСЄ; та
д) сприяє розвитку інституційних структур ОБСЄ та взаємодії і
співробітництву з уже існуючими інститутами ОБСЄ.
Членство
1. Члени Асамблеї є членами національних
парламентів.
2. Для цілей цих правил член Асамблеї, що
обирається до складу національного парламенту, вважається членом даного
парламенту до прийняття рішення за підсумками виборів.
3. Після обрання нового складу парламенту,
член Асамблеї може залишатися членами у складі Делегації до призначення
наступника, не більше шести місяців, за тієї умови, що він або вона продовжує
лишатися членом національного парламенту.
4. Члени Асамблеї призначаються своїми
національними парламентами. Парламенти можуть також, на додаток до членів
Асамблеї, як передбачено у правилі 1, призначати їх заступників, кількість яких
не має перевищувати кількості членів Асамблеї. Заступник може здійснювати
функції члена Асамблеї, що не може брати участь в роботі сесії на засіданні Комітету,
і коли Секретаріат в належний спосіб проінформований про це керівником
делегації.
5. Повноваження членів Асамблеї
встановлюються на основі офіційних документів та повідомлень, представлених їх
національними парламентами.
6. Якщо повноваження члена Асамблеї оспорюються,
Головуючий призначає комісію з перевірки повноважень, яка потім інформує про
свої рекомендації Бюро чи Постійний комітет для прийняття рішення.
Посадові
особи Асамблеї
1. До числа посадових осіб Асамблеї входять
Головуючий, дев’ять заступників Головуючого та Скарбник.
2. Головуючий на майбутній рік обирається
Асамблеєю до закриття щорічної сесії.
3. Головуючий, що залишає свою посаду, за
посадою, займає пост Почесного голови до закінчення терміну повноважень його
або її наступника. Заступники Головуючого обираються Асамблеєю безпосередньо
після обрання Голови.
4. Скарбник обирається аналогічним чином.
5. Кандидати на посади Головуючого,
заступника Головуючого або Скарбника повинні бути підтримані у письмовій формі
двадцятьма п'ятьма або більше членами Асамблеї, а їх кандидатури повинні
затверджуватися Бюро до представлення Асамблеї.
6. Головуючий виконує свої обов'язки з
моменту закриття щорічної сесії, на якій він або вона були обрані, до закриття
наступної щорічної сесії.
7. Заступники Головуючого виконують свої
обов'язки з моменту закриття щорічної сесії, на якій вони були обрані, до
закриття третьої за рахунком щорічної сесії, крім випадків, коли вони
обираються на пост, звільнений до закінчення терміну.
8. Скарбник виконує свої обов’язки з моменту
закриття щорічної сесії, на якій він чи вона були обрані, до закриття другої за
рахунком щорічної сесії.
9. При розгляді запропонованих кандидатур на
посаду Головуючого,заступника Головуючого і Скарбника, Асамблея приймає до
уваги географічний склад Асамблеї.
Вибори
посадових осіб
1. Головуючий обирається таємним
голосуванням, і кожен член Асамблеї, що має право голосу, може подати один
голос. Якщо після першого голосування жоден з кандидатів не отримає абсолютної
більшості поданих голосів, проводиться друге голосування між двома кандидатами,
що набрали найбільше число голосів при першому голосуванні. Обраним вважається
кандидат, що отримав найбільше число голосів при другому голосуванні. У разі
рівного розподілу голосів питання вирішується жеребом.
2. Заступники Головуючого обираються таємним
голосуванням. Кожен член Асамблеї, що має право голосу, може подати стільки
голосів, скільки посад підлягає заповненню. Три кандидати, що набрали найбільше
число голосів, обираються строком на три роки. Якщо звільняються пости до
закінчення терміну повноважень, то вважаються обраними кандидати, що наступними
отримали найбільшу кількість голосів. У разі рівного розподілу голосів питання
вирішується жеребом.
3. Скарбник обирається таємним голосуванням
відповідно до процедури, передбаченої в пункті 1 вище.
4. Якщо при голосуванні число кандидатів
дорівнює або менше числа посад, що підлягають заповненню, кандидати можуть
обиратися шляхом акламації.
5. Посадові особи обираються тими членами
Асамблеї, які присутні і мають право голосу відповідно до положень Правил 31 –
34 нижче. При підрахунку поданих голосів враховуються тільки ті виборчі
бюлетені, до яких внесені імена осіб, належним чином висунутих як кандидати.
6. Головуючий може бути переобраний на цей
пост тільки один раз. Заступники Головуючого можуть бути переобрані на цей пост
тільки один раз. Скарбник може переобиратися на цю посаду двічі.
7. Заступник Головуючого, що знаходився на
цій посаді менше двох трирічних термінів повноважень, має право на переобрання.
8. У разі неможливості виконання Головуючим
своїх повноважень, заступник Головуючого, що отримав найбільшу кількість
голосів серед заступників Головуючого, що працювали найбільш тривалий термін, а
при однаковій кількості рівному числу голосів – старший з них за віком, може
виконувати функції Головуючого до обрання Асамблеєю його або її наступника.
9. Якщо з якоїсь причини Скарбник не
здатний(на) виконувати свої функції в період дії його або її повноважень,
Голова виконує функції Скарбника доти, доки Асамблея на своєму наступному засіданні
не обере наступника, який(а) буде знаходиться на цій посаді до закінчення
терміну вказаних повноважень.
Бюро
1. Бюро складається з Головуючого,
заступників Головуючого, Скарбника, посадових осіб трьох Загальних комітетів і
Почесного голови. Почесний голова за своїм положенням є членом Бюро, що не
голосує.
2. Бюро скликається на запрошення Головуючого
або ж на прохання двох третин членів Бюро, що голосують. Головуючий головує на
засіданнях Бюро. Якщо Головуючий відсутній, то заступник Головуючого,
призначений Головуючим, займає його крісло і може головувати на засіданні з
тими ж правами. За відсутності такого призначення функції Головуючого виконує заступник
Головуючого відповідно до пункту 8 Правила 5.
3. На Бюро покладається обов'язок
забезпечувати виконання рішень Постійного комітету, а також забезпечувати
ефективне функціонування Асамблеї між засіданнями Постійного комітету,
включаючи затвердження щорічної аудиторської звітності. Воно повинно розглядати
підготовку до щорічних сесій, зимових та осінніх засідань і позачергових сесій.
4. Бюро приймає рішення двома третинами
поданих голосів.
5. Якщо Бюро не ухвалить іншого рішення, то його засідання є закритими.
Головуючий
1. До обов'язків Головуючого входить відкривати і
головувати на засіданнях Асамблеї; керувати дебатами Асамблеї; забезпечувати
дотримання Правил процедури, підтримувати порядок, надавати слово, відкривати і
закривати дебати, перевіряти наявність кворуму, ставити питання на голосування
і оголошувати результати голосування; виконувати ті ж обов'язки в Постійному
комітеті і Бюро; передавати питання на розгляд у відповідні комітети, і
виступати як головний представник Асамблеї.
2. Виконуючи свої функції, Головуючий не
виступає в дебатах. Якщо він або вона виступає в дебатах з конкретного питання,
Головуючий може знов приступити до виконання своїх функцій тільки після
закінчення дебатів з цього питання. Якщо Головуючий залишає своє крісло, він
або вона доручає одному із заступників Головуючого зайняти його або її місце до
свого повернення.
3. До обов'язків Головуючого також входить
встановлювати контакти і вести діалог, а також брати участь в зустрічах і на
форумах, які сприяли б цілям і політиці
Асамблеї. При виконанні цих
обов'язків Головуючий може призначати інших осіб на відповідному рівні
допомагати або діяти від його або її імені. Ці особи звітують Головуючому. Про
ці дії Головуючий звітує Постійному комітету.
Заступники
Головуючого
Виконуючи функції Головуючого, заступник Головуючого виконує ті ж обов'язки, що й Головуючий. На нього або неї також розповсюджуються обмеження, вказані в пункті 2 правила 7 вище.
Підтримання
порядку
1. Головуючий закликає до порядку будь-якого члена Асамблеї,
який порушує хід роботи.
2. У разі повторного порушення Головуючий
знов закликає цього члена Асамблеї до порядку і дає розпорядження зазначити про
цей факт у звіті про засідання.
3. У разі нового порушення Головуючий може,
назвавши порушника, вивести його або її із залу засідань до кінця засідання.
4. У серйозних випадках Головуючий може
запропонувати Асамблеї оголосити вотум недовіри, наслідком якого є негайне
виведення названого члена Асамблеї із залу засідань до кінця сесії. Член
Асамблеї, відносно якого запропоновано оголосити вотум недовіри, має право бути
вислуханим.
5. Вотум недовіри оголошується без
обговорення шляхом підняття рук.
6. Слова або вирази, сенс яких ображає
гідність народів або які якимось іншим чином йдуть врозріз з нормальним ходом
дебатів або містять наклеп на гідну поведінку членів
Асамблеї, є порушенням порядку.
Громадський
порядок в залі засідань та на галереї
1. Жодна особа ні з якої причини не може
увійти до залу засідань, за винятком членів Асамблеї, членів Ради міністрів і
співробітників, обов'язки яких вимагають їхньої присутності в цьому залі, а
також запрошених гостей, відносно яких є згода Головуючого.
2. Особи, що мають відповідні запрошення від
Асамблеї або Головуючого, допускаються на галерею.
3. Публіка, допущена на галерею, знаходиться
на своїх місцях і дотримується тиші. Будь-яка особа, що діє порушуючи дані
Правила, видаляється за розпорядженням Головуючого.
Щорічні сесії
1. Асамблея збирається на чергову сесію тривалістю не
більше п'яти днів один раз на рік в першій декаді липня.
2. Терміни, тривалість і місце проведення
щорічної сесії визначаються Постійним комітетом і зазвичай доводяться
Секретаріатом до відома членів Асамблеї за шість місяців до початку сесії і в
будь-якому випадку не пізніше ніж за чотири місяці.
3. Щорічна сесія передбачає засідання
Постійного комітету, Загальних комітетів і пленарні засідання Асамблеї.
4. Щорічна сесія проводить відкриті засідання, якщо вона не ухвалить іншого рішення.
Зимові
засідання
1. Асамблея збирається один раз на рік на зимове
засідання тривалістю не більше трьох днів протягом перших двох місяців року.
2. Зимове засідання проводяться у Відні, якщо
Постійний комітет не ухвалить іншого рішення.
3. Зимове засідання передбачає засідання
Постійного комітету і Загальних комітетів Асамблеї.
4. Зимове засідання
є відкритим, якщо воно не ухвалить іншого рішення.
Осінні
засідання
1. Асамблея проводить свої осінні засідання тривалістю не
більше трьох днів один раз на рік.
2. Осінні засідання передбачають засідання
Постійного комітету і спеціальні конференції.
3. Осінні засідання проводяться в одній з
держав учасниць або партнерів ОБСЄ відповідно до рішення Постійного комітету.
4. Осінні засідання
є відкритими, якщо учасники засідання не ухвалять іншого рішення.
Середземноморський
форум
Асамблея проводить Середземноморський форум один раз на рік, переважно спільно з проведенням одного з інших офіційних засідань Асамблеї.
Надзвичайні
сесії
Асамблея може
бути скликана на позачергову сесію Головою на прохання Постійного комітету.
Порядок денний
1. Щорічна сесія має порядок денний, який за пропозицією
Головуючого, після консультацій з Бюро, затверджується Постійним комітетом.
Асамблея може вносити зміни до порядку денного. Остаточний порядок денний
приймається Асамблеєю. Головуючий також пропонує порядок денний зимового і
осіннього засідань. Постійний комітет в ході зимового і осіннього засідань за
пропозицією Головуючого затверджує порядок денний своїх засідань. Загальні
комітети під час зимових засідань затверджують свої порядки денні за
пропозицією Голів комітетів. Бюро може також пропонувати питання для включення
в порядки денні Загальних комітетів. Проекти порядків денних, запропоновані
Бюро і Головами комітетів, передаються національним делегаціям зазвичай за 6
тижнів до відкриття щорічної сесії, зимових або осінніх засідань.
2. Порядок денний кожної щорічної сесії
повинен містити розгляд доповідей трьох Загальних комітетів і схвалення
проектів їх резолюцій.
3. Кожен пункт порядку денного щорічної
сесії, що стосується питань по суті, повинен безпосередньо стосуватися
діяльності ОБСЄ.
4. Основний доповідач кожного Загального
комітету представляє щорічній сесії доповідь з основного питання, а також
проект резолюції за 6 тижнів до початку роботи щорічної сесії Асамблеї.
Міжнародний секретаріат після перекладу доповідей і проектів резолюцій шістьома
мовами ОБСЄ направляє ці документи всім національним делегаціям для роздачі
своїм членам.
5. Порядок денний кожного зимового засідання
повинен містити доповіді Ради міністрів і старших посадових осіб ОБСЄ. Він
також містить оцінку діяльності ОБСЄ. Зимове засідання може також обговорювати
інші питання, що відносяться до діяльності ОБСЄ.
6. В ході зимових засідань Загальні комітети
не приймають політичних резолюцій, але вони можуть пропонувати такі резолюції
для прийняття Постійним комітетом.
Звіти
про засідання
Звіти про засідання щорічних сесій,
зимових засідань, позачергових сесій, Постійного комітету, Бюро і Загальних
комітетів, що містять прізвища присутніх, і ухвалені рішення, зберігаються в
Секретаріаті. Після закінчення національні делегації отримають копію цих
звітів.
Звіти
про дискусії
Короткі звіти про
дискусії на пленарній сесії, де зазначаються теми, що обговорюються і прізвища
учасників, зберігаються в Секретаріаті.
Список
учасників
Кожна
національна делегація надає Секретаріату офіційний список своїх членів до
початку кожної щорічної сесії, зимового і осіннього засідань та інших засідань.
Звернення
із запитаннями
1. Члени Асамблеї можуть звертатися із запитаннями до
Ради міністрів ОБСЄ або до будь-якого міністра, що виступає на Асамблеї.
2. Запитання повинні бути підписані членом
Асамблеї і передані Головуючому до початку виступу або, на розсуд Голови,
поставлені усно після закінчення виступу.
3. Головуючий Асамблеї визначає доцільність
запитань. Головуючий також визначає порядок, в якому ставитимуться питання.
4. Час звернення із запитанням і відповіді на
нього обмежується п'ятьма хвилинами.
5. Якщо до поставленого запитання не дійшла
черга, то Секретаріат повинен зробити все можливе, щоб забезпечити отримання
відповіді у письмовій формі. Головуючий Асамблеї може ухвалити рішення про
розповсюдження відповіді серед національних делегацій.
6. Делегація може передати через Міжнародний
секретаріат протягом року одне письмове запитання – не більше 300 слів – для
відповіді Діючим Головою ОБСЄ протягом 6 тижнів. Якщо ж письмове запитання
залишається без відповіді, то Голова Парламентської асамблеї
звертає увагу Голови ОБСЄ на це і доповідає перед Асамблеєю з цього питання на
наступному засіданні.
Додаткові
пункти
1. Порядок денний щорічної сесії
може бути доповнений пунктом або пропозицією з будь-якого питання, що входить в
компетенцію ОБСЄ, але що безпосередньо не стосуються тем обговорення,
запропонованих основними доповідачами трьох Загальних комітетів. Такий додатковий пункт вноситься у вигляді
проекту резолюції і повинен бути отриманий Секретаріатом, принаймні, за
двадцять один день до відкриття першого пленарного засідання сесії з підписами
не менше двадцяти членів Асамблеї, що представляють, принаймні, чотири різні
країни. Перша особа, що підписала додатковий пункт стає його головним автором.
Постійний комітет двома третинами поданих голосів ухвалює рішення про включення
додаткового пункту до порядку денного щорічної сесії. Постійний комітет потім
ухвалює більшістю поданих голосів рішення про направлення додаткового пункту у
відповідний комітет або про винесення його на розгляд пленарного засідання
Асамблеї.
2. Якщо внесено більш ніж один додатковий
пункт з одного і того ж питання, Голова може попросити основного автора проекту
резолюції, що був отриманий першим, проконсультуватися з основними авторами
інших проектів резолюцій з того ж питання для розробки компромісного проекту
резолюції. Якщо такий компромісний проект резолюції отриманий Секретаріатом,
принаймні, за шістнадцять днів до відкриття першого пленарного засідання сесії
з підписами основних авторів і принаймні половини тих, що підписали кожен з
двох або більше проектів резолюцій, які лягли в основу компромісного варіанту, то цей варіант буде представлений на щорічній сесії як
додатковий пункт. Інші резолюції з даного питання розглядатися не будуть.
Основний автор проекту резолюції, який був отриманий першим, стає основним
автором компромісного проекту резолюції. Якщо угоду про компромісний проект
резолюції не досягнуто в порядку, описаному вище, то проект резолюції, який був
отриманий першим, буде винесений на щорічну сесію, а інші проекти резолюцій з
даного питання розглядатися не будуть.
Поправки
1. Поправки до проектів
резолюцій, представлених основними доповідачами, або до додаткових пунктів
вносяться у письмовій формі і
підписуються не менше, ніж п'ятьма членами Асамблеї, що представляють,
принаймні, дві країни – члена ОБСЄ. Поправки до проектів резолюцій,
підготовлених основними доповідачами, повинні бути отримані в Секретаріаті
принаймні за чотирнадцять днів до відкриття першого пленарного засідання сесії
і повинні містити всі необхідні підписи. Поправки до додаткових пунктів зі
всіма необхідними підписами повинні бути отримані в Секретаріаті принаймні за
сім днів до відкриття першого пленарного засідання сесії. Перший, хто підписав
поправку, стає її основним автором.
2. Поправки розглядаються в тому ж комітеті,
в якому обговорюється резолюція або додатковий пункт, якого стосується
поправка. Голова комітету приймає рішення про прийнятність поправки. Якщо
Голова комітету вирішує, що поправка є неприйнятною з причин невідповідності
компетенції Комітету, або не є компромісною поправкою відповідно до Правила 23,
будь-який автор цієї поправки може звернутися з даного питання до Головуючого
Асамблеї. Головуючий Асамблеї повинен визначити, який з Комітетів має
компетенцію розглядати дану поправку.
3. Кожна поправка може стосуватися тільки
одного пункту.
4. Поправки ставляться на голосування до
тексту, якого вони стосуються, і йдуть у порядку пунктів тексту, що обговорюється.
5. Якщо дві або більше поправок відносяться
до одного і того ж пункту, то вони ставляться на голосування відповідно до
порядку, в якому вони йдуть у первинному тексті, починаючи з поправок, що
виключаються повністю, потім тих, що частково виключаються, тих, що вносять
зміни і доповнення.
6. Правка може бути внесена лише одним
автором.
7. Головуючий має право групувати поправки
для їх обговорення в порядку, вказаному в пунктах 4 і 5. Авторам цих поправок
по черзі надається право представити відповідні поправки.
8. Під час розгляду поправок, якщо Головуючий
не ухвалює іншого рішення, єдиними членами Асамблеї, які можуть виступати, є
автор даної поправки або інший член Асамблеї, що підтримує її, один член
Асамблеї, що виступає проти цієї поправки, а також основний доповідач або
Голова комітету. Тривалість виступу не повинна перевищувати п'яти хвилин.
9. Процедура, передбачена для розгляду
поправок Загальними комітетами, також застосовується для розгляду поправок
Асамблеєю в тому випадку, якщо поправки відносяться до
додаткових пунктів, представлених безпосередньо на розгляд Асамблеї.
Компромісні
поправки
1. Компромісна поправка може бути представлена у письмовій формі і
підписана принаймні десятьма членами Асамблеї, що представляють принаймні три
країни ОБСЄ, включаючи принаймні двох основних авторів поправок, вже
представлених відповідно до Правила 22 з одного і того ж питання до ідентичного
проекту резолюції. Будь-яка компромісна поправка повинна бути представлена не
пізніше 10.00 до початку розгляду Асамблеєю чи
відповідним комітетом поправок.
2. Голосування з компромісних поправок
проводиться перед голосуванням з інших поправок, що відносяться до цього ж
питання. Якщо компромісна поправка приймається, то
первинні поправки, що були предметом компромісу, знімаються.
ПРАВИЛО 24
Підтвердження дійсності
підписів
Підписи членів Асамблеї, що підписали додатковий пункт чи поправку,
вважаються дійсними за умови, що вони зареєстровані для участі у щорічній сесії
Асамблеї.
Пропозиції
процедурного характеру
1. На пленарному засіданні, в Постійному
комітеті або Загальному комітеті будь-який член Асамблеї з відома Головуючого
має переважне право виступити, якщо він вносить пропозицію:
а) відкласти
розгляд питання;
б) виключити
питання з порядку денного;
в) перервати
засідання;
г) припинити
дебати.
Жодна з таких пропозицій процедурного
характеру не може бути внесена більш ніж один раз в ході засідання.
2. Вищезазначені пропозиції, з відома
Головуючого, мають пріоритет перед основним питанням, дебати з якого припиняються,
поки розглядаються ці пропозиції.
3. В ході дебатів стосовно вищезазначених
питань заслуховуються тільки такі члени Асамблеї: член Асамблеї, що вніс
пропозицію; член Асамблеї, що виступає проти цієї пропозиції; а також основний
доповідач або Голова Загального комітету чи будь-якого іншого зацікавленого
комітету.
4. Для ухвалення пропозицій, що підпадають
під дане правило, необхідна більшість в дві третини голосів.
5. Крім того, будь-який член Асамблеї має
переважне право на виступ, якщо він або вона просить дозволу поставити питання
про порядок ведення засідання. Питання про порядок ведення засідання повинне
обмежуватися тільки процедурними аспектами, що вимагають рішення Головуючого.
Тривалість виступів з порядку ведення засідання складає одну хвилину.
6. Якщо на пленарному засіданні або у
відповідному комітеті розгляд додаткового пункту відкладається до наступної
щорічної сесії, то всі поправки, внесені відповідно до Правила 22, знімаються.
На наступній щорічній сесії Постійний комітет розгляне відкладений додатковий пункт відповідно до положень Правила 21.1. Нові
поправки, що підлягають розгляду на наступній щорічній сесії, повинні бути
представлені відповідно до Правила 22.
Невідкладні
питання
1. Невідкладні питання можуть
бути включені до порядку денного у будь-який час за пропозицією Постійного
комітету або, якщо Постійний
комітет не засідає, за пропозицією Бюро. Такі невідкладні питання повинні
стосуватися процесу ОБСЄ і містити подію, що відбулася або стала відомою менше,
ніж за двадцять чотири дні до відкриття першого пленарного засідання.
2. Таке невідкладне питання повинно бути
оформлене у вигляді проекту резолюції і підтримане підписами принаймні двадцяти
п'яти членів Асамблеї з щонайменше десяти країн. Перший, хто підписав проект
резолюції, стає головним спонсором невідкладного питання.
3. В тому випадку, якщо Постійний комітет або
Бюро вирішує не рекомендувати включення такого пункту до порядку денного, члени
Асамблеї, що внесли цю пропозицію, мають право
звернутися у письмовій формі до Асамблеї, яка може двома третинами голосів
включити цю пропозицію до порядку денного.
Право
на виступ
1. Жоден член Асамблеї не може виступати, поки Головуючий
не надасть йому слово. Члени Асамблеї виступають зі свого місця і звертаються
до Головуючого; Головуючий може запросити їх на трибуну.
2. За винятком Голови і основного доповідача
Загального комітету, члени Асамблеї, охочі виступити в ході загальних дебатів,
вносять свої імена до списку, що складається з цією метою, до початку кожного
засідання. У всіх випадках Головуючий визначає порядок, в якому членам Асамблеї
буде надано слово. Головуючий може оголосити список осіб, що виступатимуть,
закритим, якщо число виступаючих, помножене на п'ять хвилин, перевищує час,
відведений для засідання. Головуючий також може надати менше п'яти хвилин
кожному доповідачу з тим, щоб більше членів Асамблеї мали можливість брати
участь в дебатах.
3. Промова доповідача не може бути перервана.
Проте, з дозволу Головуючого він або вона може перервати свій виступ з тим, щоб
дати можливість іншому членові Асамблеї поставити йому або їй запитання
стосовно конкретного аспекту його або її промови. Виступи відповідно до цієї
процедури повинні бути короткими. Виступи стосовно порядку ведення засідання
робляться після закінчення промови доповідача.
4. Якщо доповідач говорить не по суті,
Головуючий закликає його або її до порядку. Якщо доповідач протягом одних і тих
же дебатів двічі був закликаний до порядку, втретє Головуючий може заборонити
йому або їй виступати протягом часу, що залишився для дебатів з цього питання.
5. Члени Ради міністрів можуть виступати в
дебатах з дозволу Головуючого. Основні доповідачі з даного питання мають право
виступати, коли вони цього побажають. Співробітники і допоміжний персонал
національних делегацій не повинні виступати на офіційних засіданнях Асамблеї
від імені члена Асамблеї або національної делегації.
6. Головуючий може ухвалити рішення дозволити
тому або іншому членові Асамблеї виступити з особистою заявою. Дебати за такою
заявою не проводяться.
7. Якщо Головуючий не ухвалить рішення про виділення додаткового часу, то жоден член
Асамблеї не може виступати більше п'яти хвилин або більше однієї хвилини згідно
з порядком ведення засідання.
ПРАВИЛО 28
Мови
Асамблеї
Офіційними мовами Асамблеї є англійська, іспанська, італійська, німецька, російська і французька.
Усний
переклад
1. Промови, виголошені однією з офіційних мов,
перекладаються усно іншими офіційними мовами.
2. Крім офіційних, промови можуть
виголошуватися будь-якою іншою мовою. У цих випадках доповідач сам або сама
вживає заходів щодо усного перекладу своєї мови однією з офіційних мов.
3. Положення даного
Правила також застосовуються до Постійного комітету і Загальних комітетів
Асамблеї.
Організація
дебатів
1. Голова на власний розсуд може запропонувати Асамблеї
програму і розклад для конкретних дебатів або регламент виступів.
2. Асамблея проводить
голосування за такими пропозиціями без обговорення.
Право
голосу
1. Кожен член Асамблеї має один голос.
2. Члени Асамблеї не можуть
голосувати за дорученням.
3. Член Асамблеї, який має зобов’язання, що
змушує його залишити щорічну сесію до початку виборів Головуючого, заступників
Головуючого і Скарбника, має право голосувати заздалегідь за умови, що він чи
вона повідомили у письмовій формі Головуючого Асамблеї. Раніше голосування
починається лише тоді, коли всі кандидати були належним чином висунуті.
Способи
голосування
1. Голосування в Асамблеї проводиться підняттям рук за
винятком випадків, коли вимагається поіменне або таємне голосування. При
підрахунку кількості голосів враховуються тільки голоси, подані "за"
або "проти". Кількість голосів, які "утрималися",
заноситься до протоколу.
2. Асамблея проводить поіменне голосування,
коли цього вимагає одна третина її членів.
3. Поіменне голосування проводиться у
французькому алфавітному порядку. Головуючий відповідає за підрахунок голосів і
оголошує результати голосування. Голова кожної національної делегації або
належним чином призначений його або її заступник оголошує про голосування делегації.
Якщо голосування національної делегації ставиться під сумнів, Головуючий
негайно призначає двох осіб для підрахунку голосів, але не зі складу цієї
делегації, для визначення правильності голосування.
4. У разі виборів посадових осіб голосування
проводиться відповідно до Правила 5. Голоси підраховуються трьома особами,
призначеними Головуючим. Усі належним чином висунуті
кандидати чи їх представники мають право спостерігати за процесом голосування,
підрахунком бюлетенів і табулюванням голосів у всіх місцях проведення
голосування. З метою підрахунку кількості поданих голосів враховуються тільки
ті бюлетені, до яких внесені імена осіб, належним чином висунутих у якості
кандидатів. Головуючий оголошує результати голосування.
Більшість
При голосуванні, якщо не передбачене інше, необхідною є наступна кількість
голосів:
а) більшість поданих голосів;
б) у разі виборів посадових осіб
відповідно до Правила 5.
Кворум
1. Рішення Асамблеї, Постійного комітету, Загальних комітетів або
Бюро можуть бути прийняті тільки за умови присутності більшості членів.
Головуючий визначає наявність кворуму.
2. За відсутності кворуму голосування відкладається. Постійний комітет приймає рішення
щодо того, чи ставити на голосування наступної сесії Асамблеї питання, які не
були вирішені через відсутність кворуму.
Постійний
комітет
1. Постійний комітет утворюється у складі Головуючого
Асамблеї, заступників Головуючого, Скарбника, посадових осіб Загальних
комітетів і керівників національних делегацій. Члени Бюро можуть голосувати
тільки в тому випадку, якщо вони є керівниками делегацій.
2. Якщо в період між щорічними сесіями
відбувається заміна керівника делегації, новопризначений член Асамблеї може
засідати в Постійному комітеті за умови, що його або її повноваження
затверджені на основі офіційних документів, представлених його або її
національним парламентом.
3. За відсутності керівника національної
делегації його або її обов'язки може виконувати належним чином призначений член
тієї ж делегації, який користується всіма правами члена Постійного комітету.
4. Постійний комітет займається підготовкою
роботи Асамблеї в період між сесіями і має право засідати між сесіями. Він
вживає заходів, які вважає необхідними для здійснення діяльності Асамблеї під
час сесії. Постійний комітет може приймати резолюції, які потім направляються
до Ради міністрів ОБСЄ.
5. Постійний комітет може створювати
спеціальні комітети для конкретних цілей, встановлюючи термін їх дії, склад і
повноваження.
6. Якщо інше не передбачено цими правилами, рішення
в Постійному комітеті ухвалюються на основі принципу "консенсус мінус
один" доти, доки Рада міністрів ОБСЄ не вирішить діяти відповідно до принципу "консенсус мінус два". У
цьому випадку Постійний комітет також застосовуватиме даний принцип.
Загальні
комітети
1. У складі Асамблеї передбачені, принаймні, три
Загальні комітети:
а. Загальний
комітет з політичних питань і безпеки;
б. Загальний
комітет з економічних питань, науки, технології і довкілля;
в. Загальний
комітет з демократії, прав людини і гуманітарних питань.
2. Склад Загальних комітетів затверджується
Постійним комітетом або Бюро. Всі члени Загальних комітетів призначаються
національними делегаціями з урахуванням збалансованого складу Загальних
комітетів. Всі члени Асамблеї є членами принаймні одного Загального комітету. У
Загальному комітеті кожна національна делегація матиме належну їм кількість
голосів у разі присутності всіх її членів. У разі відсутності кого-небудь з
членів у Загальному комітеті, його місце може посісти інший член тієї ж
національної делегації. Проте ніхто з членів делегації не може мати більше
одного голосу.
3. До складу Бюро кожного Загального комітету
входять Голова, заступник Голови і основний доповідач. Бюро Загального комітету
може збиратися в період між сесіями Асамблеї.
4. Щодо призначень, запропонованих
керівниками делегацій на посади членів Загальних комітетів, інформується
Головуючий Асамблеї, при цьому кожна делегація по можливості призначає однакову
кількість делегатів у Загальні комітети.
5. Загальні комітети обирають на наступний
рік Голову, заступника Голови і основного доповідача, що є посадовими особами
Загальних комітетів, наприкінці засідання Комітету на кожній щорічній сесії
Асамблеї. Кандидати повинні бути представлені у письмовій формі. Якщо Загальний
комітет не ухвалює іншого рішення, кандидатури повинні бути представлені до
початку останнього запланованого засідання Загального комітету в ході щорічної
сесії. Посадові особи Загальних комітетів обираються більшістю голосів шляхом
таємного голосування. Якщо жоден з кандидатів не отримує більшості голосів,
повторне голосування проводиться між двома кандидатами, що набрали найбільшу
кількість голосів в першому турі голосування. При рівному розподілі голосів,
питання вирішується жеребкуванням. У разі висунення тільки одного кандидата на
посаду, він оголошується обраним шляхом акламації. Якщо протягом року
звільняється місце посадової особи, то Постійний комітет може призначити
представника, що заміщає його.
6. Якщо місце в Загальному комітеті стає
вакантним в результаті того, що особа, яка посідає його, перестає бути членом
Асамблеї, то його може тимчасово зайняти член національної делегації, якій
виділено це місце, причому цей член призначається керівником даної національної делегації.
Права
та обов’язки комітетів
1. Комітети можуть обговорювати будь-які питання
діяльності ОБСЄ, що входять до сфери їхньої компетенції.
2. Комітети розглядають всі питання, передані
їм відповідно до Правила 16, а також всі пропозиції і питання, передані їм
відповідно до рішення, прийнятого Асамблеєю, Постійним комітетом, Бюро або
Головуючим.
3. Загальні комітети обговорюють доповіді,
представлені основними доповідачами, і приймають рішення стосовно проектів
резолюцій.
4. Заступники голів Загальних комітетів відповідають
за підготовку доповіді про виконання резолюцій, прийнятих Парламентською
асамблеєю. Такі доповіді представляються на наступній щорічній сесії. Голова
Парламентської асамблеї направляє резолюції, прийняті
безпосередньо Асамблеєю, до відповідного Загального комітету для підготовки
доповіді про їхнє виконання, після консультацій з головою цього комітету.
Процедура
роботи Загальних комітетів
1. Засідання Загального комітету скликається його Головою під
час щорічних сесій, надзвичайних сесій і зимових засідань.
2. Загальний комітет може створювати
підкомітет, визначаючи його склад і коло компетенції. Кількість членів
підкомітету не може перевищувати однієї третини загальної кількості членів
комітету.
3. Будь-які два або більше Загальних
комітетів або підкомітетів можуть проводити спільне засідання для розгляду
питань, що відносяться до їхньої компетенції.
4. Правила Асамблеї діють у відношенні
Загальних комітетів згідно з наступною зміною:
а) Загальний комітет голосує шляхом підняття рук,
якщо десять членів Комітету не вимагатимуть поіменного голосування. Поіменне
голосування проводиться у французькому алфавітному порядку.
б) Загальний комітет може працювати за
присутності однієї третини його членів, проте вибори або голосування за
резолюцією в цілому є дійсними тільки у випадку, якщо присутня більшість членів
комітету.
5. Голова Загального комітету може брати
участь в обговоренні і може голосувати, проте без права вирішального голосу.
6. Якщо Загальний комітет не ухвалює іншого
рішення, то його засідання є відкритими. Члени Загального комітету можуть бути
присутніми на засіданнях будь-якого іншого Загального комітету навіть в тому
випадку, якщо вони не є його членами, проте вони не можуть голосувати або брати
участі в обговореннях доти, поки Голова офіційно не буде поінформований, що
присутній член заміщує члена комітету, який не може бути присутнім на
засіданні.
7. Умови, за яких Загальний комітет може
заслуховувати будь-яку особу, що не є його членом, визначаються даним Загальним
комітетом. У разі згоди Загального комітету така особа може брати участь в
обговоренні на розсуд Голови.
8. Складаються звіти за кожним засіданням Загального комітету.
Доповіді
Загальних комітетів
1. Загальні комітети обирають основного доповідача, який
відповідає за підготовку доповіді для комітету і надання проекту резолюції, що
випливає з доповіді. Комітет обговорює доповідь і приймає резолюцію для
схвалення Асамблеєю. Остаточна доповідь комітету містить основний текст.
2. Асамблея проводить голосування тільки по
основному тексту. Він повинен бути представлений у формі проекту декларації, в
основу якого покладені резолюції, прийняті Загальними комітетами.
3. Перед розглядом Асамблеєю остаточного
тексту він підлягає обговоренню в Редакційному комітеті, що складається з
представників трьох Загальних комітетів, комітетів, що призначаються Головами,
а також інших членів за рішенням Головуючого Асамблеї. Голова Асамблеї
призначає голову Редакційного комітету. Якщо Редакційний комітет вважатиме, що
передані йому рекомендації є зайвими, такими, що
повторюються або суперечливими, він може змінювати текст аби уникнути подібних
надмірностей, повторів або суперечностей.
Секретаріат
1. Генеральний секретар призначається Постійним
комітетом за пропозицією Бюро. Він призначається на п'ять років з моменту
ухвалення цього правила процедури, і це призначення може бути відновлене
більшістю голосів Постійного комітету. Постійний комітет визначає термін його
або її перебування на посаді, заробітну плату і умови роботи, виходячи з
щорічного бюджету.
2. При виконанні його або її обов'язків
Генеральний секретар несе відповідальність перед Головуючим і Асамблеєю.
3. Постійний комітет затверджує призначення
старших посадових осіб, подані Генеральним секретарем, а саме двох заступників
Генерального секретаря, один з яких виконує обов'язки співробітника з
фінансових питань.
4. Генеральний секретар і співробітники
Секретаріату не займаються жодною діяльністю, що є несумісною з їх статусом
міжнародних цивільних службовців.
5. Секретаріат знаходиться в Копенгагені.
Бюджет
та фінанси
1. До обов'язків Скарбника, що спирається на допомогу
Генерального секретаря, входить надання Постійному комітету проекту бюджету на
наступний фінансовий рік. Фінансовий рік Асамблеї включає період з 1 жовтня по
30 вересня наступного року.
2. Скарбник
направляє проект щорічного бюджету Постійному комітету після його розгляду Бюро,але
не пізніше 30 днів до початку щорічної сесії. Постійний комітет затверджує
річний бюджет, який представляється Асамблеї на її щорічній сесії.
3. Перевірені рахунки Асамблеї за попередній
фінансовий рік надаються Скарбником Постійному комітету протягом шести місяців
після закінчення поточного року.
4. Відповідно до статті 10 Мадридської
декларації і з урахуванням поправок, зроблених 13 січня 1992 року на засіданні
Комітету керівників делегацій, внески країн до бюджету Асамблеї встановлюються
відповідно до формули розподілу витрат на міжурядовій ОБСЄ.
5. Якщо фінансові рахунки Асамблеї свідчать,
що країна - член не платить внесків протягом дев'яти місяців, то члени її
делегації позбавляються права голосу до моменту сплати внесків.
6. Скарбник і Генеральний секретар несуть
відповідальність за ведення фінансових справ Асамблеї, володіючи правом підпису
від імені Асамблеї у вирішенні всіх фінансових
питань.
Взаємовідносини
між Асамблеєю та Радою міністрів
1. Доповіді Загальних комітетів і рішення Асамблеї
надаються Раді міністрів для розгляду.
2. Будь-який член Ради міністрів ОБСЄ має
право доступу на сесії Асамблеї, зимові засідання, до Постійного комітету і
Загальних комітетів.
3. Доповіді про хід роботи або запити Ради
міністрів можуть вноситися до порядку денного Асамблеї.
4. Члени Асамблеї можуть у будь-який час
ставити у письмовій формі запитання Діючому Голові, іншим членам Ради міністрів
і керівникам установ ОБСЄ. Такі запитання повинні направлятися Головуючому
Асамблеї. Якщо Головуючий Асамблеї вважає, що запитання відповідає Правилу 2 і
не порушує принципів, сформульованих у Правилі 9.6, він або вона направляє це
запитання особі, якій він адресований. Відповідь, яка також повинна бути
направлена членові Асамблеї через Головуючого, може бути на прохання члена
Асамблеї розіслана разом з текстом запитання всім національним делегаціям для
інформування. Будь-який член Асамблеї не може
надавати більше трьох запитань протягом одного року. Якщо кількість запитань
перевищує здатність отримувача надати в розумні терміни задовільні відповіді,
Головуючий вживає відповідних заходів та інформує про них Постійний комітет.
Взаємовідносини
між Асамблеєю та національними парламентами
Доповіді
Загальних комітетів та рішення Асамблеї направляються Секретаріатом
національним парламентам країн – членів.
Спостерігачі
1. За умови направлення до Секретаріату відповідного
повідомлення, у якості спостерігачів можуть бути допущені представники
наступних організацій: Парламентської асамблеї Ради Європи, Асамблеї
Західноєвропейського союзу, Парламентської асамблеї НАТО, Міжпарламентського
союзу, Європейського парламенту і Міжпарламентської асамблеї СНД.
2. Парламенти держав, що є партнерами по
співпраці Організації з безпеки і співпраці в Європі, можуть бути допущені як
спостерігачі.
3. Імена спостерігачів відповідно до пункту 1
даних Правил повідомляються Секретаріату парламентськими органами, до яких вони
належать.
4. Інші особи можуть допускатися як
спостерігачі на розсуд Головуючого Асамблеї або Постійного комітету.
5. Спостерігачі можуть бути присутніми в Асамблеї без права виступу, якщо
Головуючий не запропонує їм виступити.
Внесення
поправок до Правил процедури
1. Поправки до Правил процедури надаються
щонайменше одинадцяти членами Асамблеї з принаймні трьох країн.
2. Головуючий призначає підкомітет для
вивчення пропозицій та внесення по них рекомендацій в Постійний комітет.
3. Після внесення Постійним комітетом змін до
Правил процедури, це рішення доводиться до відома Асамблеї. Національним
делегаціям якомога швидше повідомляється про це рішення Генеральним секретарем.
Рішення Постійного комітету про внесення змін в Правила процедури набирає
чинності через 30 днів після його затвердження Постійним комітетом.
Склад Асамблеї
Кожну
державу представляє наступна кількість членів Асамблеї
КРАЇНИ |
Кількість місць для країни |
Всього по категорії |
A. США |
17 |
17 |
B. Російська
Федерація |
15 |
15 |
C. Німеччина, Італія, Сполучене
Королівство та Франція |
13 |
52 |
D. Іспанія та
Канада |
10 |
20 |
E. Бельгія, Нідерланди, Польща, Туреччина, Україна та Швеція |
8 |
48 |
F. Румунія |
7 |
7 |
G. Австрія,
Білорусь, Угорщина, Греція, Данія, Ірландія, Казахстан, Норвегія, Португалія,
Узбекистан, Фінляндія, Чеська Республіка та Швейцарія |
6 |
78 |
H. Болгарія
та Люксембург |
5 |
10 |
|
4 |
8 |
J. Азербайджан, Албанія, Вірменія, Боснія і Герцеговина,
Грузія, Ісландія, Кіпр, Киргизстан, Латвія, Литва, Колишня Югославська
Республіка Македонія, Мальта, Молдова,
Словенія, Таджикистан, Туркменістан, Хорватія, Республіка Чорногорія і
Естонія |
3 |
57 |
K. Андорра, Монако, Ліхтенштейн та
Сан - Маріно |
2 |
8 |
Всього: |
|
320 |
Ватикан має право направляти двох
представників на засідання Асамблеї в якості почесних гостей.