Неофіційний переклад

Ситуація в Білорусі

 Резолюція 1671 (2009)

1. Ситуація в  Білорусі – знаходилась в центрі підсиленої уваги Парламентської Асамблеї починаючи з 1992 р., коли парламенту Білорусі було надано статусу спеціального гостя. Проте, відсутність прогресу в Білорусі у сфері демократії, прав людини і верховенства права призвела до призупинення цього статусу у 1997 р., і до замороження  процедури вступу Білорусі до Ради Європи наступного року. Асамблея продовжує чекати, коли Білорусь виконає умови для набуття членства в Раді Європи, а органи влади візьмуть тверде зобов'язання жити відповідно до стандартів Організації та поділяти її цінності.

2. За останні місяці в Білорусі відбулися важливі події: між січнем і серпнем 2008р. дев'ять представників опозиції, що вважалися політичними в’язнями, були звільнені, включаючи колишнього кандидата в президенти Олександра Козуліна. В результаті, з того часу в Білорусі, немає міжнародно визнаних політичних в’язнів. Парламентська Асамблея вітає відчутний прогрес і закликає до того, щоб зробити його незворотнім.

3. Асамблея також схвалює реєстрацію опозиційного руху «За свободу!», як і можливість для трьох незалежних видань – «Народная Воля», «Наша нива» і «Узгорак» – друкуватися в Білорусі та їхнє включення до державної мережі розповсюдження. Однак, ще рано говорити про повну свободу ЗМІ, зокрема, що стосується радіомовлення

4. Вона також вважає позитивним явищем заснування декількох Консультативних Рад під егідою Президентської адміністрації і інших державних органів як форуми, де органи влади можуть бути залученими до конструктивного діалогу з представниками неурядових організацій і громадянським суспільством. Асамблея сподівається, що результат обговорень, які мають місце в Консультативних Радах, приведе до відповідних законодавчих і політичних заходів.

5. Асамблея вітає той факт, що всі згадані у Резолюції 1371 (2004) високо посадовці, які підозрюються у причетності до зникнення чотирьох політичних опонентів в 1999-2000 роках або до приховування цього, вже звільнені зі своїх посад. Проте, вона висловлює жаль з приводу відсутності прогресу у розслідуванні цих злочинів, не зважаючи на факти, подані у доповіді Асамблеї

6. Важливість цих подій є навіть більш суттєвою у контексті того, що вони відповідають на конкретні вимоги, які надходять від європейських організацій, і відбулися в рамках оновлення політичного діалогу з керівництвом Білорусі.

7. Насправді, після звільнення в жовтні 2008р.  всіх політичних в’язнів в Білорусі, Євросоюз прийняв рішення відновити контакти з її керівництвом на найвищому рівні і призупинити – нехай частково і тимчасово – заборону на видачу віз, яка застосовувалася проти цілого ряду високопосадовців Білорусі, включаючи Президента Лукашенко. У квітні 2009р. це призупинення було подовжено ще на дев'ять додаткових місяців. Готовність Євросоюзу до нормалізації відносин з Білоруссю була підтверджена візитом Високого Представника ЄС з питань загальної зовнішньої політики і безпеки паном Х.Соланою до Мінська і його зустрічі з Президентом Лукашенко 19 лютого 2009р.

8. Білорусь є також однією з шести країн, які братимуть участь в програмі Східного партнерства, нового інструменту, розробленого для підсилення політичної і економічної співпраці між Євросоюзом та східними і кавказькими сусідами, з наміром збільшення їхньої стабільності і підтримки демократії та ринкової економіки. Рівень участі Білорусі залежатиме від загального рівня відносин з Євросоюзом. В цьому контексті, Білорусь взяла участь у саміті Східного партнерства в Празі, що відбувся 7 травня 2009р. Євросоюз також має намір започаткувати програму «Діалог з Білоруссю» щодо питань прав людини.

9.  Рада Європи, в свою чергу, нещодавно інтенсифікувала контакти з органами влади Білорусі: після візиту делегації Комітету з політичних питань в лютому 2009р., міністр А. М. Моратінос в березні 2009р. здійснив офіційний візит до Мінська в якості голови Комітету міністрів. Декілька тижнів раніше, органи влади Білорусі остаточно дали свою згоду на відкриття Інформбюро Ради Європи в Мінську, ідеї, яку Асамблея ініціювала безпосередньо і яка була розроблена за словацького головування  в Комітеті міністрів. Церемонія відкриття Інформбюро планується на червень 2009р.

 10.   До того ж, в грудні 2008р., Конгрес місцевих та регіональних органів влади Ради Європи вирішив надати білоруському парламенту статус спостерігача у Раді зі співпраці з місцевими органами самоврядування.

11. Проте, не дивлячись на нещодавні позитивні зрушення і відновлення контактів з європейськими організаціями, ситуація в Білорусі продовжує викликати стурбованість.

12. По-перше, парламентські вибори у вересні 2008р. стали втраченою можливістю для рішучої зміни у напрямку до демократії, оскільки вони були не в змозі відповісти європейським нормам свободи і чесності. Як підкреслювалося Бюро демократичних ініціатив ОБСЄ (БДІ ОБСЄ) серйозні недоліки існували на всіх стадіях виборчого процесу, від відсутності плюралістичної інформації для виборців до непрозорості під час підрахунку голосів. Ці недоліки неминуче ставлять під сумнів представницький характер нинішнього парламенту, де  жодному опозиційному кандидату  не вдалося вибороти місце. Тим не менше, схвалюється той факт, що після заключної оцінки БДІ ОБСЄ, органи влади Білорусі погодилися працювати з БДІ ОБСЄ щодо реформи виборчого законодавства країни і практик для того, щоб привести їх у відповідність із зобов'язаннями Білорусі перед  ОБСЄ.

13. Що стосується дотримання політичних свобод, присікань та залякування опозиційних активістів, зокрема, молодіжних, ці явища продовжують мати місце через різні засоби, як, наприклад, незаконні обшуки приватних будинків, незаконне вилучення обладнання, жорстокість міліції під час демонстрацій і примушення до проходження військової служби, не дивлячись на висновки про непридатність для служби. Крім того, цілий ряд політичних активістів знаходяться під домашнім арештом, а кримінальні справи тих політичних в’язнів, яких було випущено на свободу, не закриті, в результаті чого вони наражаються на обмеження у здійсненні деяких прав, включаючи право балотуватися на виборах.

14. Асамблея також відзначає факт, що три підприємця, які наразі знаходиться під затриманням, як і інші особи, до  яких застосовуються обмеження щодо особистої свободи, розглядаються білоруською опозицією як політичні в’язні або, як мінімум, як жертви зловживання системою кримінального покарання з політичних причин. Асамблея закликає до проведення в цих справах незалежного розслідування з тим щоб прояснити, чи вони є політичними в’язнями  і, якщо так, то забезпечити їх звільнення.

15. Ситуація щодо свободи об'єднань також викликає стурбованість: навіть якщо політичний опозиційний рух «За свободу!» було остаточно зареєстровано в грудні 2008р., інші опозиційні організації та організації з захисту прав людини продовжують наражатися на перешкоди в отриманні реєстрації у міністерстві юстиції;  останній приклад: організації з захисту  прав людини «Наша вясна» та її членам загрожує згідно зі ст. 193,1 Кримінального кодексу переслідування через членство в незареєстрованій організації.

16.  Асамблея висловлює жаль що, не дивлячись на включення трьох незалежних видань до державної мережі розповсюдження, решта незалежних видань не можуть скористатися цією схемою і навіть не можуть друкуватися в Білорусі. Так само, Асамблея висловлює стурбованість щодо утруднень, на які наражаються зарубіжні журналісти в отриманні акредитації та зарубіжні ЗМІ як, наприклад, супутниковий канал Бєлсат, у отриманні реєстрації від міністерства закордонних справ. Втім, вона бере до уваги численні заяви білоруського керівництва, які свідчать про готовність впроваджувати новий закон про ЗМІ, не обмежуючи свободу висловлення. Асамблея бажає, щоб те ж стосувалося і виконання Закону про протидію екстремізму, який нещодавно призвів до призупинення друку журналу «Арче», яке, через міжнародний тиск, пізніше було відмінено.

17.  Вона також висловлює жаль, що смертні покарання все ще виконуються в Білорусі, не дивлячись на зменшення категорій злочинів, до яких вони можуть застосовуватися, зменшення кількості смертних вироків і той факт, що жодних покарань з лютого 2008 р. не відбувалося. Асамблея нагадує, що в діючій Конституції смертні покарання вважаються як перехідний захід і що ніяка законна перешкода не заважає ні Президенту, ні парламенту ввести мораторій на їхні виконання. Асамблея також бере до уваги, що наразі не здійснюються смертні вироки.

18.  Зважаючи на те, що, хоч Білорусь і знаходиться далеко від дотримання стандартів Ради Європи у сфері демократії, верховенства права і прав людини, нещодавно органи влади вжили важливих заходів в правильному напрямі, Асамблея приймає рішення щодо заохочення продовження цього процесу за допомоги залучення до політичного діалогу органів влади, в той же час продовжуючи підтримувати посилення демократичних сил і громадянського суспільства в країні.

19.             В світлі вищезгаданого, Асамблея закликає Бюро:

19.1.  зняти призупинення спеціального статусу гостя для парламенту Білорусі після введення країною мораторію на смертну кару;

19.2.      враховуючи висновок Комітету з політичних питань, відслідковувати ситуацію в Білорусі і протягом одного року, або як тільки цього потребуватиме ситуація, зробити оцінку, чи ця країна зробила суттєвий і незворотній прогрес у напрямку до стандартів Ради Європи. В цьому контексті, особлива увага має бути надана тому, наскільки Білорусь виконує рекомендації, зроблені згідно з пунктами 21 і 22 цієї Резолюції, щодо готовності до співпраці, яку виявлятимуть органи влади в своїх відносинах з Радою Європи;

19.3.   в контексті відновлення спеціального статусу гостя для парламенту Білорусі і допоки опозиція там не буде адекватно представлена, забезпечити участь в роботі Асамблеї та її комітетів делегації позапарламентської опозиції Білорусі, згідно з правилами, які будуть визначені самим Бюро;

19.4.    запросити Комітет з політичних питань продовжувати відслідковувати ситуацію в Білорусі, зокрема беручи до уваги діяльність підкомітету ПАРЄ з Білорусі, а також – в разі потреби – готувати доповіді для  Асамблеї.

20.  Крім того, Асамблеї закликає Генерального секретаря Ради Європи призначити групу незалежних експертів з розслідування нових справ з начебто політичних в’язнів в Білорусі, як і таких справ, що можуть виникати.

21.   Знаходячись у впевненості, що діалог може підтримуватися тільки через безперервний прогрес Білорусі у напрямку до стандартів Ради Європи, Асамблеї закликає органи влади Білорусі:

21.1.   забезпечити невідкладне звільнення всіх політичних в’язнів (що має визначатися  процедурою за вищевикладеним п. 20) і щоб зволікань з цього важливого питання не було;

21.2  негайно і без усяких умов зняти покарання з одинадцяти юнаків, щодо яких було застосовано обмеження волі за їхню участь у мирній демонстрації у січні 2008 року;

21.3.   забезпечити повну співпрацю з Радою Європи для того, щоб з'ясувати, чи    правдивими є заяви про цілий ряд політичних в’язнів в Білорусі;

21.4.  погасити судимість колишніх політичних в’язнів з тим, щоб дозволити їм повністю виконувати їхні громадянські і політичні права;

21.5.  утримуватись від домагань та залякування опозиційних активістів;

21.6.  припинити практику насильницької військової повинності опозиційних активістів, не зважаючи на попередні висновки про їхню непридатність для служби;

21.7.   забезпечити дотримання свободи на об'єднання, зокрема:

21.7.1. усунення всіх неналежних практичних і юридичних перешкод до

реєстрації політичних партій, груп і асоціацій з захисту прав людини і ввести можливість для них мати  законні приміщення в житлових будинках;

21.7.2. дозволити реєстрацію організації з прав людини «Наша вясна»;

21.7.3. скасувати ст. 193,1   Кримінального Кодексу;

21.8.   забезпечити дотримання свободи зборів, зокрема:

21.8.1. надати можливість опозиційним організаціям проводити демонстрації у  місцях, де вони можуть бути помітними громадськості та

21.8.2. забезпечити, щоб правоохоронці - без потреби - не застосовували надмірну силу проти демонстрантів;

21.9. покращити виборче законодавство і практики шляхом врахування рекомендацій БДІ ОБСЄ і Венеціанської Комісії, для того, щоб привести їх до європейських стандартів та офіційно запросити Венеціанську Комісію, з якою підтримується асоційований статус, залучитися до цього процесу;

21.10. забезпечити свободу ЗМІ і розповсюдження плюралістичної інформації, зокрема:

21.10.1. дозволити друкування інших незалежних видань в Білорусі і їхнє розповсюдження через державну мережу;

21.10.2. дозволити створення незалежних друкарень та розповсюджувачів для друкованої преси;

21.10.3 скасувати існуючий прямий контроль держави за діяльністю державного радіомовлення та забезпечити рівний доступ політичної опозиції до радіомовлення, зокрема перед виборами;

21.10.4 усунути адміністративні обмеження для функціонування Інтернет-ЗМІ;

21.10.5 скасувати положення Кримінального кодексу, які надмірно обмежують права, щодо наклепу, зокрема за порушення, які полягають у неправдивих негативних висловлюваннях з приводу Білорусі та її державних органів;

21.10.6. усунути перешкоди для надання в`їзних віз та  акредитації зарубіжних журналістів;

21.10.3.        зареєструвати супутниковий канал Бєлсат;

21.10.4.        утримуватися від використання Закону про протидію екстремізму як привід для обмеження або припинення діяльності незалежних ЗМІ;

21.10.5. забезпечити впровадження нового закону про ЗМІ без обмеження прав, особливо що стосується необхідності перереєстрації;

21.11.       забезпечити університетську автономію та свободу освіти, дозволити знову відкритися Європейському гуманітарному університету і утриматися від виключення за політичними мотивами студентів та викладачів з освітніх установ Білорусі;

21.12 забезпечити реєстрацію Східноєвропейського Інститут політичних студії та дозволити навчання в ньому молодих службовців;

21.13. повністю підтримувати функціонування Інфоцентру Ради Європи в Мінську і забезпечення його діяльності;

21.12. повністю використовувати Конвенції РЄ, в яких Білорусь є учасником, шляхом активної  і конструктивної участі у заходах що передбачаються ними.

22. Насамкінець, Асамблея закликає білоруський парламент та інші органи влади негайно офіційно ввести мораторій на оголошення та виконання смертних вироків з метою скасування цього покарання та здійснити відповідні законодавчі заходи, як наступний крок у напрямку до її повної відміни.