Неофіційний переклад

 

Діяльність Європейського Банку Реконструкції і Розвитку в 2008 році: посилення економічної та демократичної стабільності

 

Резолюція 1672 (2009)

 

 

1.     Парламентська Асамблея Ради Європи наголошує на юридичній силі Договору про Співробітництво, який був підписаний у 1992 році між Радою Європи та Європейським Банком Реконструкції та Розвитку (ЄБРР) як основного документу. Економічна та фінансова криза, яка вплинула на більшість країн-членів Ради Європи, в яких функціонує ЄБРР, посилює актуальність даної резолюції. Метою діяльності обох інститутів є здійснення внеску у демократичну стабільність в європейських країнах на основі спільних цінностей верховенства права та демократії, а також економічного та соціального розвитку як основи стабільності.

 

2.     Асамблея серйозно стурбована впливом кризи на рівень життя громадян країн-членів Ради Європи, які отримують допомогу від ЄБРР, особливо Балкан, Південного Кавказу, України та Молдови. Асамблея звертає увагу на значну реакцію з боку ЄБРР на кризу та вважає, що його подальша діяльність повинна підсилюватися та орієнтуватися на подолання викликів кризи.

 

 

3.     Асамблея нагадує про свою Резолюцію 1651 (2009 р.) про наслідки глобальної фінансової кризи, в якій зазначається, що ”економічна солідарність, координація та співробітництво є необхідними у відносинах не лише між країнами-членами Ради Європи та розвинутими країнами, а по відношенню до країн, що розвиваються”.

 

4.     Асамблея переконана, що ЄБРР повинен розширяти свою діяльність в країнах-членах Ради Європи з перехідною економікою в рамках демократії. Фінансова криза дала явно зрозуміти необхідність постійного моніторингу дотримання усіма країнами принципів багатопартійної демократії, плюралізму та ринкової економіки відповідно до Статті 1 Договору про Створення ЄБРР.

 

5.     Асамблея з приємністю відзначає, що у 2008 році обсяги діяльності ЄБРР різко зросли в країнах Західних Балкан. Банківські операції відобразили головні елементи стратегії розвитку кожної країни, а саме підтримку підприємництва, фінансів та інфраструктури. Хотілося б наголосити, що економічний ріст також відображає результати політичної стабільності, яка є сприятливою для визначення середньо- та довгострокової діяльності Банку.

 

6.     Асамблея звертає увагу, що діяльність ЄБРР в Грузії, Вірменії та Азербайджані значно зросла в 2008 році у сфері інфраструктури, банківської діяльності, підприємництва, харчової промисловості та енергетики. Потрібно також наголосити, що регіон Південного Кавказу все ще страждає від замороженого конфлікту та недостатньої регіональної співпраці. Наприклад, збройний конфлікт в серпні 2008 року між Грузією та Російською Федерацією в Південній Осетії сильно підірвав довіру інвесторів, зруйнував транспортну інфраструктуру та негативно вплинув на весь регіон.

 

 

7.     Асамблея вітає той факт, що ЄБРР посилив свою діяльність у Молдові для підтримки приватного підприємництва, місцевих банків та інфраструктури. Однак, на розвиток цієї крани впливає різке падіння попиту на експорт харчової продукції.

 

8.     Що стосується України, то Банк збільшив обсяги своїх проектів, і дана країна залишається другою найважливішою країною щодо операцій ЄБРР. Особливо ці проекти стосуються промисловості, розвитку національних ринків капіталу, сприяння збереженню енергії та покращення промисловості. Однак, найголовнішою проблемою залишається стійкість банківського сектору.

 

 

9.     Асамблея дуже добре розуміє те, що ЄБРР стикатиметься з викликами щодо підтримки та збільшення обсягів своєї діяльності в 2009 та наступних роках в регіоні Західних Балкан, Південного Кавказу, Росії, України та Молдови, тому що економічний ріст цих країн спадає.

 

10. Асамблея вітає ініціативу, прийняту в 2009 році, щодо об’єднання Міжнародних Фінансових Інститутів та наголошує на необхідності покращення координації та співпраці між ЄБРР, Міжнародним Валютним Фондом, Європейською Комісією та Європейським Інвестиційним Банком для уникнення дублювання діяльності. Таке співробітництво має базуватися на інструменті приєднання, який також охоплює Західні Балкани, сусідське партнерство, яке охоплює Південний Кавказ, та Договір про інвестиційні можливості, який охоплює Україну та Молдову. Асамблея вважає, що ЄБРР повинен продовжувати свої зусилля, спрямовані на регіональну співпрацю та інтеграцію, включаючи сферу транскордонного кредитування.

 

 

11.  Досвід ЄБРР в даних країнах, його ноу-хау, знання економічних, фінансових та політичних реалій та національних і регіональних партнерів і особливий спосіб функціонування зумовлюють те, що даний банк є найкращою фінансовою інституцією, яка може допомогти країнам-членам Ради Європи прийняти виклики економічної та фінансової кризи і сприяти стійкому демократичному розвитку.

 

12. Асамблея переконана, що Рада Європи та ЄБРР можуть покращити їхню спільну діяльність, дотримуючись наступних критеріїв:

 

 

                12.1. покращення координації проектів, які здійснюються обома установами в тих самих країнах на місцевому та регіональному рівні, з демократичними та економічними складовими;

           

                12.2. вивчення можливості підготовки та виконання спільних проектів з Банком Розвитку Ради Європи в країнах-членах, де обидва банки здійснюють проекти;

 

           

                12.3. сприяння високим стандартам управління як головного пріоритету;

           

                12.4. співпраця з відповідними органами Ради Європи у процесі підготовки спільних проектів, спрямованих на розвиток моральних та етичних норм поведінки для економічних та фінансових акціонерів та боротьба з корупцією і відмиванням грошей;

 

           

                12.5. забезпечення більшого використання доповідей ЄБРР, прийнятих Асамблеєю, особливо тих, що розроблені Моніторинговим комітетом з метою посилення принципів верховенства права у сфері фінансів та банківської діяльності в країнах, де ЄБРР розвиває свою діяльність;

           

                12.6. покращення інформування національних парламентів про діяльність ЄБРР та закликання країн-бенефіціарів слідкувати за діяльністю органів виконавчої влади у цьому контексті;

 

           

                12.7. вивчення спільних проектів для відновлення довіри громадян до демократичного функціонування інститутів ринкової економіки.

           

13. Асамблея наголошує на тому, що незважаючи на фінансові труднощі, потрібно поважати усі людські, соціальні та економічні права.