Неофіційний переклад з англійської

 

Функціонування демократичних інститутів у Молдові: виконання Резолюції 1666 (2009)

Резолюція 1692 (2009)[1]

 

1. Парламентська асамблея, яка здійснює моніторинг демократичного розвитку Молдови з часу, коли процедура моніторингу цієї країни розпочалася у 1996 році, та підтримує прогресуюче створення її інститутів, жалкує з приводу пост-електоральних подій у квітні 2009 року.

2. Таким чином, в своїй Резолюції 1666 (2009) щодо функціонування демократичних інститутів в Молдові Асамблея засуджує акти насильства, які відбувалися під час та після пост-електоральних протестів, закликаючи владу провести незалежне та ретельне розслідування всіх заяв про насильство, а також провести незалежне та прозоре розслідування пост-електоральних подій та обставин, які призвели до них.

3. Асамблея вітає звільнення всіх осіб, які були заарештовані у зв’язку із пост-електоральними подіями квітня 2009 року. Вона ретельно слідкує за поточними розслідуваннями. Водночас Асамблея закликає компетентні молдовські органи влади виконати з усією належною відповідальністю рекомендації Комісара Ради Європи з прав людини, а також ті, що містяться в її Резолюції 1666 (2009). Крім того, у відповідності до традиційної практики, Асамблея закликає молдовську владу дати дозвіл на видання звіту Комітету із запобігання тортурам та нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню чи покаранню (КЗТ) щодо візиту КЗТ до Молдови 27-31 липня 2009 року, як тільки його буде отримано. Зокрема вона спонукає владу вжити заходів для приведення поліцейської практики у відповідність зі Статтею 3 ЄСПЛ і створення незалежного адміністративного органу з компетенцією розглядати скарги проти поліції і працівників правоохоронних органів.

4. Асамблея зазначає, що за повідомле6нням міжнародної місії із спостереження останні парламентські вибори, що відбулися 29 липня 2009 року після розпуску Парламенту в результаті неспроможності обрати Президента Республіки, були належним чином організовані та в них могли взяти участь політичні партії, що презентують плюралізм думок. Більшість міжнародних зобов’язань були виконані. Тим не менш, на атмосферу кампанії все ще негативно вплинули ледь помітні залякування та упередженість у медійному висвітленні.

5. Асамблея вітає народ Молдови за широку участь у виборах та за вираження їхнього політичного вибору у демократичний спосіб, а національну владу – за спроможність провести належно організовані вибори в дуже коротких часових рамках. Тим не менш, вона зазначає, що основні недоліки в електоральному процесі, знайдені спостерігачами за виборами, є ідентичними до тих, про які повідомлялося на попередніх виборах, зокрема парламентських виборах 5 квітня 2009 року. У цьому зв’язку Асамблея нагадує про її попередні рекомендації та закликає новий Парламент дуже швидко перейти спільно з Європейською комісією за демократію через право (Венеціанська комісія) до вдосконалення Виборчого кодексу та виборчої практики для того, щоб створити міцну основу для вільних і чесних виборів у майбутньому.

6. Асамблея відзначає, що вибори 29 липня 2009 року порушили баланс політичних сил Молдови. Вона також зауважує, що політичний перехід відбувається демократично і у відповідності з Конституцією. Вона вітає призначення нового уряду, від якого сподівається побачити у найближчому майбутньому старт необхідним реформам, які вимагала Асамблея у своїх попередніх резолюціях, у цілковитій співпраці з Радою Європи.

7. Однак, Асамблея зауважує, що після виборів 29 липня 2009 року жодна політична сила в парламенті не мала більшості, необхідної для обрання Президента Республіки Молдова, для чого потрібно 61 голос. Таким чином Асамблея закликає нову коаліцію більшості і опозицію розпочати цілеспрямовані переговори з метою виходу з глухого кута і здійснити обрання Президента Республіки. У цьому контексті Асамблея знову нагадує, що мирне і успішне чергування влади є найвищим іспитом на зрілість політичної системи і якості демократії у країні.

8. Асамблея запрошує Комітет Міністрів та інші органи Ради Європи підготувати пакет цільових програм співпраці з метою надання допомоги Республіці Молдова у зміцненні демократичних інституцій і подальшого поширення принципу верховенства права. У цих прагненнях негайну увагу слід приділити виборчій системі і свободі преси, а також реформі судової системи. Рада Європи має також взяти до уваги необхідність забезпечення спільних дій разом зі сприятливою діяльністю інших організацій.

9. Асамблея переконана, що як тільки нові державні інститути буде створено, вони повинні одразу розпочати роботу за активного сприяння Ради Європи щодо довготривалих інституційних і законодавчих реформ, включаючи  конституційні зміни у відповідних випадках, для того, щоб встановити істинні демократичні гарантії, спрямовані проти подібних інституціональних та політичних протиріч.

10. Асамблея вважає, що виконання цієї резолюції, Резолюції 1666 (2009) та попередніх резолюцій Асамблеї щодо дотримання Молдовою обов’язків та зобов’язань повинно бути пріоритетом для нових державних інститутів та запрошує Моніторинговий комітет ретельно здійснювати моніторинг цього питання та підготувати доповідь щодо досягнутого прогресу під час однієї з наступних частин сесії.



[1] Дебати Асамблеї відбулися 2 жовтня 2009 року (---е засідання) (див. документ 12011, доповідь Комітету з питань дотримання обов’язків та зобов’язань країнами-учасницями Ради Європи (Моніторинговий комітет), співдоповідачі: пані Дюр’є і пан Варейкіс). Текст ухвалено Асамблеєю 2 жовтня 2009 року (---е засідання).