Прохідні бар’єри і інші риси виборчих систем, що впливають на репрезентативність парламентів в країнах-учасницях Ради Європи

 

Резолюція 1705 (2010)[1]  

 

1.                         Парламентська асамблея звертається до її попередньої роботи, яка стосується виборчого процесу, а особливо до Резолюцій 1546 (2007) щодо Кодексу гарної практики політичних партій;  1591 (2007) щодо дистанційного голосування; 1590 (2007) щодо стану прав людини і демократії в Європі; 1617 (2008) щодо стану демократії в Європі;  1653 (2009) щодо електронної демократії, а також Документу 11628 (2008) про функціонування демократичних інституцій в Європі і прогрес процедури моніторингу Асамблеї.

 

2.                         Більш того, Асамблея вітає законодавчу базу інших секторів Ради Європи у виборчій сфері, і особливо роботу Європейської комісії за демократію через право (Венеціанська комісія), враховуючи її Кодекс гарної практики у виборчих питаннях.

 

3.                         Асамблея схвалює результати Форуму за майбутнє демократії Ради Європи 2009 року, який був присвячений виборчим системам і проходив у Києві (Україна).

 

4.                         Право всіх громадян бути репрезентованими в політичному процесі прийняття рішень, так само як репрезентативність обраних органів, є головним принципом сучасних демократій.  Обраний законодавчий орган повинен відображати політичний склад електорату, так само як інші важливі аспекти, такі як географічна, гендерна, етнічна або групова приналежність, враховуючи вік або специфічну вразливість.  Легітимність демократичної системи багато в чому залежить від впевненості всіх верств суспільства в тому, що у них є достатній доступ до інституцій, які приймають рішення.

 

5.                         Вільні і прозорі вибори створюють необхідну передумову репрезентативної демократії і є вирішальними у забезпеченні поваги до волі народу під час формування законодавчої влади і уряду на всіх рівнях.

 

6.                         Обрання виборчої системи є одним з найбільш важливих інституційних рішень для будь-якої демократії.  Виборча система має безсумнівний вплив на репрезентативність і  глибокий ефект на політичне життя відповідної країни.  Різні системи голосування можуть дати різний результат.  Вони визначають, у значній мірі, низку адміністративних питань, зокрема формування уряду. 

 

7.                         Існує цілий ряд типів виборчих систем в країнах-учасницях Ради Європи, і кожна з них має свої переваги і недоліки.  Немає однієї унікальної моделі, яка б могла бути рекомендованою для всіх країн як найкраща.  Вибір залежить від низки факторів, включаючи історичний фон, так само як політичну і партійну систему.

 

8.                         Метою Асамблеї є налагодження спільного розуміння принципів, які визначають вибори як “вільні і чесні”, відповідно до демократичних стандартів незалежно від типу виборчої системи, і забезпечення їх виконання у всіх виборах, які відбуватимуться на просторі Ради Європи, таким чином засновуючи найбільшу в світі “чесну і вільну” виборчу зону.

 

9.                         Передумовою для будь-яких чесних і вільних виборів є здорове демократичне середовище, яке включає дотримання основних свобод, таких як свободу асоціацій, свободу висловлювання, преси і т.п.  Критерії оцінювання того, чи є вибори чесні та вільні були сформовані Асамблеєю в численних звітах із спостереження за ходом виборів в країнах-учасницях Ради Європи та країнах, які не є учасниками. 

 

10.                      В усіх демократіях, повинно бути можливим висловити максимальну кількість поглядів. Позбавлення верст населення права бути репрезентованим шкодить демократичній системі.

 

11.                      Гендерна рівність в процесі прийняття рішень є важливим аспектом чесної репрезентативності.  Асамблея наголошує на важливості гарантування жінкам рівного доступу до органів, що обираються.  Це може потребувати втілення деяких тимчасових заходів, таких як квоти.

 

12.                      Інші форми прояву дискримінації у виборчому процесі – це стосується осіб, які належать до меншин чи інших чутливих категорій – також є шкідливим для демократії.

 

13.                      Внутрішня партійна демократія і процедури, які ведуть до попереднього відбору кандидатів для виборів мають фундаментальний вплив на репрезентативність органів, які обираються, і, як наслідок, на легітимність всієї політичної системи.  Ці внутрішні процедури значно різняться між партіями, навіть в межах однієї країни.

 

14.                      Голос виборця за особу, яка буде його чи її представляти зі списку кандидатів, запропонованих партією, повинен мати справжній вплив на кінцевий результат.  Це є приводом для занепокоєння, коли мова йде про зайняття вакантного місця.  Відповідно до процедур деяких партій, наступником є необов’язково той, хто посідає друге місце за кількістю голосів.  Внутрішні партійні процедури із заміщення вакантного місця мають враховувати індивідуальний вибір виборця.

 

15.                      Асамблея згадує свою резолюцію 1546 (2007) щодо Кодексу гарної практики в сфері політичних партій, і закликає політичні партії країн-учасниць Ради Європи підтримати її принципи, особливо ті, що стосуються внутрішньопартійної прозорості призначення кандидатів, чесних і справедливих правил фінансування кампанії, так само як заміщення вакантних посад.

 

16.                      Правила, які регулюють передвиборчі кампанії, зокрема фінансування, фінансова звітність партій і кандидатів, вільні медіа, доступ до медіа та інформації, і система скарг і звернень, яка забезпечує швидку процедуру вирішення суперечок, повинніч відповідати демократичним стандартам.

 

17.                      Процедура голосування повинна бути переглянутою і вдосконаленою в багатьох країнах-учасницях Ради Європи.  Використання інструментів інформаційних та комунікаційних технологій (ICT) і запровадження різних форм електронного голосування, включаючи дистанційне електронне голосування, повинні бути розглянутими.

 

18.                      Прозорі і послідовні правила управління роботою виборчих комісій, метод призначення, необхідність збалансованого і неупередженого складу і навчання службовців, повинні гарантувати високий ступінь неупередженості, незалежності і професійної компетентності.

 

19.                      Спостереження за виборами є одним з найбільш важливих елементів втілення довіри і впевненості в електоральній системі.  Правила, які керують процесом спостереження, статус вітчизняних і міжнародних спостерігачів, так само як і ефективна процедура оскарження, повинні грунтуватися на Декларації ООН щодо принципів міжнародного спостереження за виборами і на Кодексі поведінки міжнародних спостерігачів.

 

20.                      Зростаюча довіра і впевненість у виборчій системі може зробити істотний внесок у зростання інтересу громадян до політичного процесу в цілому і, як наслідок, до подолання почуття політичного невдоволення та неприязні серед них.

 

21.                      Асамблея вважає, що Рада Європи може зробити значний внесок у досягнення цієї мети і в подальшому просувати і застосовувати ці принципи в своїх країнах-учасницях.  Подальші регуляторні дії, обмін гарною практикою, вдосконалений контроль і заходи, які забезпечують виконання прийнятих рішень, є необхідними.

 

22.                      Тому Асамблея закликає країни-учасниці Ради Європи:

 

22.1. зробити внесок у встановлення спільного розуміння принципів, які кваліфікують вибори як “чесні та вільні”, відповідно до демократичних стандартів, незалежно від типу виборчої системи, і забезпечити їх виконання;

 

22.2.     забезпечити здорове демократичне середовище враховуючи повну повагу до основних свобод, таких як свобода зібрань, свобода висловлювання або преси у відповідності до критеріїв оцінки того, чи є вибори вільними і чесними;

 

22.3.  розглянути зменшення законного виборчого порогу, що є більшим ніж 3%, і зняття інших перешкод, включаючи високі фінансові депозити, які є перепоною для малих партій і незалежних кандидатів для представлення в органі, що обирається;

 

22.4. зміцнити національні механізми просування збалансованого доступу чоловіків і жінок до органів, що обираються, і розглянути застосування тимчасових заходів, таких як квоти;

 

22.5. виключити застарілі положення, які виключають певні категорії населення (такі як окремі категорії заарештованих);

 

22.6. розглянути, якщо це ще не було зроблено, надання права голосувати іммігрантам, які є законними резидентами, на регіональних та місцевих виборах;

 

22.7. забезпечити сприяння законодавчої бази виконанню політичними партіями внутрішньопартійних принципів демократії;

 

22.8. забезпечити, щоб правила, які регулюють передвиборчі кампанії, і особливо фінансування, фінансову звітність партій і кандидатів, доступ до медіа та інформації, і система оскаржень і звернень, яка забезпечує швидку процедуру вирішення суперечок, відповідали демократичним стандартам;

 

22.9. постійно розглядати різні форми процедур голосування, з метою їхнього вдосконалення, враховувати використання інструментів ICT та запровадження різних форм електронного голосування, включаючи віддалене електронне голосування, якщо це ще не було зроблено;

 

22.10. розглянути чи залишаються національні процедури заміщення законодавчих посад демократично відповідними;

 

22.11. забезпечити, щоб правила, котрі регулюють роботу виборчих комісій, метод їхнього призначення і їх збалансований і неупереджений склад співпадали з демократичними стандартами;

 

22.12. виконувати положення Декларації ООН про принципи міжнародного спостереження за виборами;

 

23. Вона також закликає політичні партії в країнах-учасницях Ради Європи:

 

23.1. відповідати принципам Кодексу гарної поведінки в сфері політичних партій, особливо з тими, які є дотичними внутрішньопартійній демократії, прозорості і підзвітності;

 

23.2.  прийняти справедливі і прозорі правила для відбору та призначення кандидатів на посади в органи, що обираються, і особливо заохочувати призначення представників недостатньо представлених груп, таких як молоді люди, особи, що належать до меншин, іммігранти і інваліди;

 

23.3.  сформувати довгострокову стратегію, яка включає спеціальні проекти і підготовку, метою яких є зростаюча впевненість, знання і досвід груп, що є менш представленими;

 

23.4.  розглянути досвід політичних партій, які ввели квоти для відбору і призначення кандидатів на вибори, і врахувати таку можливість в їхній власній практиці;

 

23.5.  встановити чесні і прозорі правила для фінансування кампанії у відповідності з відповідними національними законами;  розробити внутрішні правила, які б доповнювали і зміцнювали національне законодавство, зокрема, щодо прозорості і звітності;

 

23.6.  встановити прозорі і чесні правила для заміщення вакантних посад в органах, що обираються;

 

23.7.  розглянути принцип “чесної гри” і розробити загальні стандарти для поведінки під час виборчої кампанії.

 

24. Вона запрошує членів парламентських делегацій Асамблеї:

 

24.1. внести питання стандартів на різних етапах виборчого процесу в роботу їхніх національних парламентів;  

                            

24.2. ініціювати обговорення внутрішньопартійних процедур у виборчій сфері у їхніх відповідних політичних партіях;

 

24.3. просувати роботу Асамблеї і документи в сфері виборчих питань, і особливо результати Форуму за майбутнє демократії.

 

25. Асамблея підтримує Венеціанську комісію у продовженні її вагомої роботи в сфері виборчих

процесів.

 

26. Асамблея закликає учасників Форуму за майбутнє демократії взяти до уваги і перекласти в особливу дію загальні висновки Форуму.

 

27. Асамблея вирішує дослідити питання виборчих систем в різних аспектах, і просувати відповідні рішення на парламентському рівні в країнах-учасницях Ради Європи.

 

 



[1] Дебати Асамблеї 27 січня 2010 року (6-е засідання) (див. Док. 12107, доповідь Комітету з політичних питань, доповідач: пан Даемс). Текст ухвалено Асамблеєю 27 січня 2010 року (6-е засідання).