Неофіційний переклад з англійської
Попередня
редакція
Резолюція 1920
(2013)
Ситуація зі свободою
ЗМІ в Європі
1. Парламентська
Асамблея підкреслює, що свобода висловлення та інформації є наріжним каменем ефективного
управління і процвітаючої демократії, а також, згідно зі ст.10 Європейської
конвенції з прав людини (ETS No.5, "Конвенція"), і фундаментальним
зобов'язанням кожної держави-члена. Держави-члени, зокрема, мають, згідно зі
ст. 2 і 10 Конвенції, позитивне зобов'язання щодо захисту журналістів
від нападів на їхнє життя та їх свободи висловлення і запобігання безкарності злочинців.
2. Асамблея
засуджує численні напади на журналістів, які проводять розслідування, як і
погрози на адресу осіб, які працюють з
тими ЗМІ, що ведуть розслідування, як, наприклад, Сергій Магнітський, якого катували
та вбили в російській в'язниці у 2009 р. Асамблея звертається до компетентних
органів розслідувати такі випадки належним чином з метою притягнення до
правосуддя тих, хто їх провокує.
3. У відношенні вбивства
Рафіка Тагі в Азербайджані у 2011 р., Асамблея нагадує про своє засудження у
2007 році, винесення йому фетви до смерті в Ірані за передрук в
азербайджанській газеті карикатури на пророка, що вийшла в газеті “Jyllands-Posten”.
Схвалюючи арешт і винесення судової ухвали в Данії в червні 2012 р. групі ісламістських
злочинців, які планували масштабний напад на копенгагенський офіс газети “Jyllands-Posten”,
Асамблея засуджує фетву до смерті, винесеної нещодавно в Ірані Шахіну Наджафі в
Німеччині і підкреслює, що влада держав-членів має боротися проти релігійного
тероризму або іншого тероризму, який загрожує життю людей і свободі висловлення.
4. Посилаючись
на пп. 4 і 5 своєї Рекомендації 1897 (2010) щодо дотримання свободи ЗМІ, Асамблея
вітає той факт, що вбивці Іво Пуканіча і Ніко Франжича в Хорватії, Анастасії
Бабурової і Станіслава Маркєлова в Росії, Хранта Дінка в Туреччині були
заарештовані і засуджені національними судами. Втім, потрібно ще провести подальше розслідування стосовно особистого
оточення цих вбивць для віднайдення можливих співучасників, а також і дієво боротися
з цим злочинним довкіллям, що є ворожим до свободи ЗМІ .
5. Зважаючи на
численні вбивства, і серйозні фізичні напади на журналістів в Росії, Асамблея
відмічає заснування у 2011 р. Слідчого комітету Російської Федерації при президентові
Росії. Асамблея закликає цей Комітету продовжувати роботу попередніх слідчих
органів, періодично оприлюднювати звіти
щодо прогресу у його роботі і встановити правила з його ефективного управління
і судового нагляду, що має ним проводитись. Асамблея запрошує Комісара з прав людини
підготувати доповідь про дії органів влади Росії з ефективної боротьби проти фактичної
безкарності у численних випадках вбивств журналістів і захисників прав людини в
Росії.
6. Асамблея
приголомшена великою кількістю журналістів, що є ув'язненими, затриманими або
притягнутими до судової відповідальності в Туреччині за висловлення їхніх політичних
думок і сприяння у політичному обговоренні, такому необхідному у вируючий демократії.
Така величезна кількість випадків накладає паралізуючого ефекту на ситуацію у турецьких
ЗМІ та на журналістів.
7. Вітаючи той
факт, що "Третій пакет судової реформи", ухвалений турецьким парламентом
2 липня 2012 р., може запобігти надмірно довгим затриманням в майбутньому, Асамблея
з занепокоєнням зазначає що затримання, рішення по яким були накладені
попередньо, все ще тривають як і те, що справи з розслідування, що проводяться
наразі, віддаються на розгляд та ухвалення вироків попередньо створеним
спеціальним судам. Асамблея звертає увагу на те, що висновки, що містяться у
доповіді Комісара з прав людини від 12 липня 2011р., мають бути повністю і
невідкладно запроваджені турецьким урядом.
8. Законодавчий
перегляд ст.301 Кримінального кодексу Туреччини у 2008 р. не розв'язав проблеми у тому плані,
що ця стаття може бути неправильно застосована проти журналістів й інших осіб,
як про це йдеться в рішенні Європейського суду з прав людини у справі Альтуг
Танер Ачкам проти Туреччини від 25 жовтня 2011 р. Тому Асамблея звертається до
Туреччини про негайну відміну ст. 301 .
9. Є достатньо
складним для Асамблеї охопити значну кількість кримінальних справ відкритих
проти журналістів у відповідності до статті 285 і 288 турецького Кримінального
кодексу, статті 6 антитерористичного закону і пов’язаних правових норм, зокрема
тому, що вони стосуються масового процесу стосовно злочинної організації
Ергенекон. Сама надмірна кількість випадків вказує на серйозне порушення свободи
ЗМІ, також це є недотриманням Рекомендації Комітету Міністрів Nо 13 (2003) щодо
розповсюдження інформації, що має відношення до кримінального переслідування, у ЗМІ.
10. Схвалюючи проекти
з допомоги та співпраці, започатковані Радою Європи з Туреччиною на прохання Прем'єр-міністра
Туреччини Реджепа Тайіпа Ердогана в квітні 2011, Асамблея пропонує Генеральному
секретареві Ради Європи надати оцінку впливу цих проектів з тим щоб їх переглянути
і, можливо, підсилити заходи співпраці у сфері свободи ЗМІ.
11. Асамблея
відмічає прийняття в травні 2012 р. поправок до законів про ЗМІ, що були
ухвалені в Угорщині в 2010 р., але висловлює жаль, що ці поправки мають відношення
тільки до невеликої кількості застережень, висвітлених Комісаром з прав людини у
його Висновку від 25 лютого 2011 р., і не запобігають зловживанню такими
законами для обмеження свободи ЗМІ. Тому Асамблея звертається з тим щоб
висновки Комісара були повністю впроваджені урядом Угорщини.
12. Асамблея
засуджує постійне і систематичне порушення свободи ЗМІ у Білорусі і нагадує її
уряду про його зобов'язання по ст. 9, 19 і 25 Міжнародного пакту з громадських та
політичних прав. Білорусії, що є кандидатом на членство у Раді Європи і державою-учасником
Європейської культурної конвенції (ETS Номер 18), потрібно взяти до уваги, що напрацювання
Ради Європи, включаючи прецедентне право Європейського суду з прав людини, утворюють
для влади Білорусії відповідну рамкову референтну систему. У цьому
контексті Асамблея вітає недавнє призначення Радою з прав людини ООН
спеціального доповідача з питань ситуації з правами людини в Республіці Білорусь
і запрошує його до взаємодії з відповідними комітетами Асамблеї.
13. Асамблея рішуче
закликає білоруську владу належним чином розслідувати зникнення фотожурналіста Дмитра
Завадського у 2000 р. і смерть засновника новинного вебпорталу "Хартія 97" Олега Бябєніна у 2010 р.,
негайно звільнити з в‘язниці Олеся Бялєцкого, а Антона Суряпіна звільнити з
затримання, зняти покарання з Ірини Халіпи, Анджея Почобута, Павла Свєрдлова,
Юлія Дорошкевіч і Ірини Козлик, припинити кримінальні звинувачення проти Наталії
Радіної, Анджея Почобута, Павла Євтіхнєєва, Андрія Ткачова, Романа Протасєвіча,
Олега Шрамука і Сергія Бєспалова та припинити їхню практику видачі
адміністративних попереджень ЗМІ і громадським організаціям – і це у відповідності
до Висновків від 17-18 грудня 2010 р. і 17-18 червня 2011 р., ухвалених Європейською
комісією «За демократію через право» (Венеціанська Комісія).
14. Значне
зростання Інтернет-медіа суттєво збільшило можливості для того, щоб кожен отримував
і передавав інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і
незважаючи на кордони – і це у відповідності до ст. 10 Європейської Конвенції з
прав людини. Асамблея засуджує судові переслідування, затримання і ув‘язнення користувачів
Інтернету за висловлення політичної критики на адресу урядів, як, наприклад, в
Азербайджані, Російській Федерації, Туреччині, а також і у Білорусі.
15. Нагадуючи про
свою Резолюцію 1577 (2007) "На шляху декриміналізації наклепу", Асамблея
висловлює жаль стосовно надмірного застосування кримінальних законів щодо
наклепу у Азербайджані і Туреччині, як і надмірні юридичні заходи у відповідних
цивільних законодавствах у Болгарії і в Республіці
Молдова. Асамблея, схвалюючи зусилля Вірменії у питаннях стосовно наклепу, одночасно,
закликає вірменську владу продовжувати роботу у цьому напрямі. Асамблея
занепокоєна через спроби відновити кримінальне переслідування за наклеп в
українському законодавстві. Посилаючись на нещодавнє засудження до 14 місяців
в’язниці Алесандро Салусті в Італії,
Асамблея просить Венеціанську комісію підготувати думку щодо визначення на
відповідність італійського законодавства у питанні наклепу статті 10
Європейської конвенції з прав людини.
16. Асамблея нагадує про надзвичайну
важливість свободи висловлення та інформації у ЗМІ перед і під час виборів. Тому
Асамблея закликає, зокрема, Вірменію, Азербайджан, Російську Федерацію,
Туреччину та Україну, виправити недоліки виявлені у нещодавніх доповідях зі
спостереження за виборами. Асамблея нагадує державам-членам про Рекомендації
Комітету Міністрів CM Rec Nо15 (2007) і R Nо15 (1999) щодо заходів стосовно
висвітлення у медіа виборчих кампаній. Асамблея занепокоєна великою кількістю
порушень у відношенні журналістів в Україні протягом останніх десяти років, особливо
у 2012 році під час виборчої кампанії.
17. Асамблея висловлює
жаль, що питання власності ЗМІ не зроблене прозорим у всіх державах-членах і, з
цією метою, просить їх вжити необхідних
заходів. Відсутність прозорості зазвичай використовується для приховування
політичних або комерційних інтересів у контролюванні головних медіа-компаній. Асамблея
закликає держави-члени вжити належних заходів з забезпечення медіа-прозорості,
плюралізму і просування журналістських стандартів. Асамблея задоволена
доповіддю про прозорість даних щодо власників медіа в Європі підготовленої в
жовтні 2012 року організаціями “Доступ до інформації в Європі” (Мадрид) і
“Медіа Програма” Фундації відкрите суспільство (Лондон) і запрошує
“Європейських спостерігачів за теле – та радіо мовниками” (Страсбург)
продовжувати розвиток своєї бази даних MAVISE щодо медіа власників і допомогти
запровадити прозорість медіа власності.
18. Асамблея із
занепокоєнням зазначає про нещодавні випадки таємних домовленостей медіа та медіа-власників
з політиками і державними посадовцями, що підриває громадську довіру до
демократичного управління і незалежні ЗМІ. Політики і державні посадовці мають
уникати будь-яких стосунків із ЗМІ, які можуть привести до конфлікту інтересів;
потрібно впроваджувати антикорупційні закони, а ЗМІ і журналісти мають дотримуватися їхньої
професійної етики. У цьому контексті Асамблея вітає започатковану у 2011 р. урядом
Британії офіційного розслідування, проведене лордом-головним суддею Левесоном
щодо практик і етики британських ЗМІ після обвинувачень поліції в отриманні
хабарів та скандалу з телефонним прослуховуванням, у якому обвинувачується корпорація News International Group.
19. Незважаючи
на широке виникнення нових цифрових медіа-видань, громадське мовлення залишається
головним джерелом інформації в Європі. Асамблея із занепокоєнням відмічає нещодавні
повідомлення щодо політичного тиску на громадських мовників у Боснії і
Герцеговині, Хорватії, Угорщині, Італії, Румунії, Словаччині, Сербії, Іспанії і
Україні і пропонує Європейському союзу радіомовлення взаємодіяти в цьому
відношенні з Радою Європи. Вона нагадує державам-членам
пп.8.20 і 8.21 своєї Резолюції 1636 (2008) «Показники демократії в медіа»:
громадські мовники мають бути захищені проти політичного втручання в їхнє щоденне
управління і їхню редакційну роботу; керівні управлінські посади не мають
надаватися особам з чіткою партійною належністю; громадські мовники мають встановити
внутрішні норми поведінки з журналістської роботи і редакційної незалежності
від політичного впливу.
20. Асамблея висловлює жаль з приводу
того, що уряди деяких країн-членів замінили після зміни уряду керівні кадри на
своїх державних телерадіомовних компаніях з метою впливу на політичну
орієнтацію цих телерадіомовних компаній. У цьому зв’язку, ми констатуємо з
особливим занепокоєнням, що Прем’єр-міністр Грузії наполегливо порадив
об’єднати грузинську державну телерадіомовну компанію з приватною телекомпанією
ТВ 9, яка належить його дружині, а також порадив змінити закон Грузії про
ефірне транслювання.
21. Асамблея занепокоєна низкою
позапланових фінансових перевірок грузинської державної телерадіокомпанії, що
відбулися після агресивних політичних заяв урядових високопосадовців, зроблених
одночасно з ухваленням контроверсійних поправок до закону про
телерадіомовлення. Ці заходи передували заявам Прем’єр-міністра Відміна
Іванішвілі, згідно з якими було б бажаним об’єднати грузинську
телерадіокомпанію GPB з каналом ТВ9, що знаходиться в руках його дружини, а
також модифікувати контроль над приватними медіа Грузії.
22. Асамблея висловлює
жаль, що багато журналістів в Європі працюють у сумнівних та ризикованих умовах,
внаслідок збільшення позаштатних посад, недостатнього дотримання соціальних
прав і, здебільш, низької оплати. Там, де,
за таких обставин, журналістська професія послабляється, страждають ділова
кваліфікація і етика. Асамблея нагадує державам-членам про переглянуту Європейську
соціальну хартію (ETS Nо 163) і пропонує журналістам користуватися їхніми колективними
правами з метою поліпшення їхніх робочих умов.
23. Асамблея висловлює задоволення
успішною організацією міжпарламентського семінару з питань незалежності і
фінансування державних телерадіомовних компаній, який був проведений
Парламентом Хорватії 15 жовтня 2012 року у Загребі, за фінансової підтримки
Програми медіа відкритого суспільства. Вона запрошує національні парламенти та
партнерські організації співпрацювати у проведенні схожих проектів у
майбутньому.