Неофіційний
переклад з англійської
Парламентська
Асамблея Ради Європи
Резолюція 1933 (2013)[1]
Вирішення проблем змішаної міграції та надання притулку
за межами східних кордонів Європейського
Союзу
1. Змішаний потік мігрантів, осіб, які шукають притулок,
та біженців постійно збільшується в країнах, що знаходяться за межами східного
кордону Європейського Союзу. Оскільки старі маршрути нелегальної міграції,
контрабанди та торгівлі людьми закрили, нові відкриваються зараз, проводячи
своєрідне тестування кордонів та можливості держав справлятися з цими потоками.
2. Туреччина, що знаходиться за межами східного кордону
Європейського Союзу, зараз зазнає найбільшого тиску. Причина не лише в напливі
біженців із Сирії, а й в тому, що для біженців та мігрантів з Азії та Африки
Туреччина є перехідним пунктом для подальшого в'їзду до Греції та вище, до
інших державах-членів Європейського Союзу. Туреччина, однак, не єдина країна,
що стикається з даною проблемою; зростання змішаних міграційних потоків спостерігається
і на Балканах, що впливає також на Україну, Республіку Молдова та Росію.
3. Європейський Союз та його держави-члени
напряму зацікавлені в тому, щоб утримувати ці змішані міграційні потоки за
межами Європейського Союзу та повертати осіб, які без дозволу потрапили на
територію ЄС до країн, з яких вони прибули. У той же час, вони несуть
відповідальність за дотриманням своїх зобов'язань згідно міжнародного права.
4. Країни, що знаходяться за межами зовнішніх кордонів
Європейського Союзу, все частіше опиняються в положенні, коли потрібно брати на
себе відповідальність за людей, які хочуть потрапити до Євросоюзу, але не
можуть. Таким чином, вони стають не тільки транзитними країнами, але і de facto
країнами призначення.
5. Хоча очевидно, що Європейський Союз робить кроки, щоб
допомогти цим країнам впоратись з потоками змішаних мігрантів, деякі країни,
якщо не більшість, не в змозі впоратись з даною ситуацією. Свідченням цього є
прохання про допомогу від самих країн. Крім того, такі інституції, як Управління
Верховного комісара Організації Об'єднаних Націй у справах біженців (УВКБ ООН)
та Європейський суд з прав людини, неодноразово вказували, що небезпечно
відправляти деяких осіб назад до цих країнах.
6. Багато людей, яких було відправлено назад у ці країни,
повертаються за допомогою угод про реадмісію, укладених між Європейським Союзом
та відповідними країнами. Проблеми, що виникали при виконанні цих угод, були
висвітлені Парламентською Асамблеєю у Резолюції 1741 (2010) «Угоди про
реадмісію: механізм повернення нелегальних мігрантів». Існує занепокоєння з
приводу положень, що вимагають від країн, до яких повертають осіб, приймати
назад не лише своїх громадян, але й також громадян третіх країн.
7. Асамблея визнає, що Європейський Союз та його держави-члени
мають право контролювати свої кордони. Тим не менш, тягар і відповідальність за
вирішення проблеми змішаних міграційних
потоків, в першу чергу призначених для Європейського Союзу, не повинні перекладатися
на сусідні країни. З одного боку, йдеться про справедливість, оскільки проблема
виникає від того, що саме Європейський Союз є магнітом для цих змішаних
потоків. З іншого боку, мова йде про зобов’язання захищати права людини на
міжнародному рівні. Країни, яким доводиться справлятися з наслідками закриття
кордонів ЄС, повинні бути в змозі гарантувати права тих, хто потрапляє,
або тих,
кого повертають на їх територію.
8. Отже, Асамблея розглядає, що у дусі міжнародної
співпраці та розподілу тягаря між Європейським Союзом та його державам-членам,
набагато більш важливим є допомогти країнам, які знаходяться за межами східного
кордону ЄС впоратися з натиском міграційних потоків, а також переконатися, що
із особами з цих змішаних міграційних потоків поводяться гуманно, і що їх права
людини та потреби в міжнародному захисті, у тому числі право на притулок,
поважають.
9. Тому Асамблея закликає
Європейський Союз та його держави-члени:
9.1. істотно збільшити
підтримку своїх східних сусідів з метою:
9.1.1. запровадження для країн
за межами східних кордонів ЄС конкретних програм допомоги для розподілу
відповідальності, включаючи фінансування та схеми дольової участі;
9.1.2. гарантування, що вжито
всіх необхідних заходів для забезпечення прав осіб, які мають потребу у
міжнародному захисті, у тому числі право на притулок, яке також захищається
Хартією основних прав Європейського Союзу;
9.1.3. забезпечення належних
місць перебування для прийому змішаних потоків мігрантів, осіб, які шукають
притулок та біженців, де мігранти або особи, які шукають притулок, утримуються
у відповідності до міжнародних стандартів; і у випадках, коли немає
альтернативи місцям примусового утримання, переконатися, що в місцях
примусового утримання права людини поважають та що вони відповідають
гуманітарним стандартам;
9.2. дотримуватися своїх
зобов'язань за міжнародним правом, у тому числі головного принципу
неприпустимості примусового повернення, який також застосовується на кордонах і
забороняє непряме примусове повернення, а також утримуватися від повернення
громадян третіх країн, коли ясно, що країни, в які вони мають повернутися, не справляються або не можуть гарантувати
забезпечення основних прав. Крім того, угоди про реадмісію слід переглянути,
щоб гарантувати, що вони:
9.2.1. містять достатні гарантії того, що поверненим
особам, які шукають притулок, надається ефективний доступ до процедури надання
притулку;
9.2.2. містять положення про призупинення, які можуть
вступити в дію у разі постійних порушень прав людини у відповідних країнах;
9.2.3. регулюють те, що відбувається на кордоні,
захищаючи від автоматичних або напівавтоматичних повернень без належної оцінки
становища особи;
9.2.4. забезпечують належний контроль за виконанням угод
та становищем осіб після їх повернення.
10. Асамблея закликає країни, що знаходяться за межами
східного кордону Європейського Союзу:
10.1. зміцнити
внутрішньо-регіональне та міжрегіонального співробітництво та розробити
комплексні стратегії захисту для вирішення проблеми змішаних потоків на основі
10 пунктів плану дій УВКБ щодо захисту біженців і змішаної міграції;
10.2. покращити свою здатність
приймати заяви про надання притулку, зокрема шляхом:
10.2.1. запровадження
справедливої та ефективної системи надання притулку, доступної для осіб, які
шукають притулку;
10.2.2. зміцнення своїх
структур і людських ресурсів для розгляду заяв про надання притулку, а також
забезпечення підготовки для тих, хто бере участь у процесі надання притулку;
10.2.3. підвищення здатності прикордонної
служби виявляти біженців та осіб з особливими потребами, а також направляти їх
до компетентних органів для подальших необхідний дій;
10.2.4. забезпечення того, щоб
особи, які потребують міжнародного захисту, могли отримати юридичну консультацію
та допомогу, особливо якщо вони утримуються під вартою;
10.2.5. приділення уваги
особам з особливими потребами, які шукають притулку;
10.2.6. підготовки суддів за
відповідними міжнародними стандартами, що стосуються надання притулку та
міжнародного захисту;
10.2.7. забезпечення якості та
послідовності рішень про надання притулку у відповідності з Резолюцією 1695
(2009) «Про покращення якості та послідовності рішень про надання притулку, що
приймаються в державах-членах Ради Європи»;
10.2.8. дотримання всіх
судових рішень та попередніх заходів, визначених Європейським судом з прав
людини;
10.2.9. поліпшення їх
можливостей щодо забезпечення мінімальних соціальних прав, таких як засоби до
існування, безкоштовне медичне обслуговування і житло;
10.2.10. збільшення
можливостей прийому та забезпечення того, щоб центри прийому осіб, які шукають
притулок, відповідали міжнародним стандартам;
10.2.11. забезпечення того,
щоб особи, які шукають притулок, були обізнані про небезпеку з боку торговців
людьми і контрабандистів, які можуть спробувати вступити в контакт з ними;
10.3. покращити свою здатність
вирішувати проблеми з прийомом та примусовим утриманням нелегальних мігрантів,
зокрема, шляхом:
10.3.1. обмеження можливості
примусового утримання та періодів, на які дозволене утримання, а також шляхом
пошуку альтернатив утриманню;
10.3.2. передачі керування
центрами примусового утримання від поліції або військових до вповноважених
органів влади, які можуть краще опікуватись людьми, які не скоїли ніяких
злочинів;
10.3.3. забезпечення доступу
до пошуку притулку, можливості оскаржити утримання під вартою та інших законних
прав під час примусового утримання;
10.3.4. утримання від
затримання дітей та інших осіб з особливими потребами, маючи на увазі, що
неповнолітні діти без супроводу і / або розлучені з батьками (опікунами) ніколи
не мають бути затриманими;
10.3.5. забезпечення
затриманим доступу до адвокатів та членів їх родин, а також забезпечення
доступу до медичної допомоги;
10.3.6. відкрити місця примусового
утримання для моніторингу національними та міжнародними органами у цілях
прозорості, а також забезпечення того, щоб парламентарі мали право відвідувати
місця примусового утримання та заохочувалися використовувати це право;
10.3.7. забезпечення того, щоб
місця утримання, які не відповідають стандартам, були закриті і щоб
використовувались лише центри, які можуть гарантувати гуманні умови утримання,
доступ до медичної допомоги, необхідну діяльність тощо.
[1] Дебати Асамблеї 25 квітня 2013
року (17-е засідання) (Див. Док. 13163, доповідь Комітету з питань міграції,
біженців і переміщених осіб. Доповідач: пан Рігоні. Текст прийнятий Асамблеєю
25 квітня 2013 року (17-е засідання).