Неофіційний переклад з англійської

ПАРЛАМЕНТСЬКА АСАМБЛЕЯ РАДИ ЄВРОПИ

Рекомендація 2026 (2013)

Попередня редакція

Ситуація в Сирії

1. Парламентська Асамблея нагадує про свою резолюції 1878 (2012) стосовно ситуації в Сирії, де вона рішуче засудила "масові, систематичні і грубі порушення прав людини, які представляють собою злочини проти людяності, скоєні сирійськими військовими і силами безпеки" та "порушення прав людини, скоєних деякими збройними групами боротьби з режимом".

2. Вона висловлює обурення тим, що, з того часу,  порушення загострилися і це призвело до справжньої громадянської війни та гуманітарної трагедії: більше 100 000 осіб загинули з початку конфлікту, 2000000 знайшли притулок за кордоном, 4,25 млн. стали  внутрішньо переміщеними особами і в загальній кількості 6,8 млн. людей потребують гуманітарної допомоги. Також гендерне насильство, включаючи зґвалтування, викрадення та торгівля жінками, сексуальна експлуатація та насильство, примусова проституція та шлюби, стали частиною стратегії, скерованої на дестабілізацію сирійського населення. Асамблея засуджує, зокрема, широкомасштабне застосування хімічної зброї  21 серпня 2013 р. в  Гута, передмісті  Дамаску, в результаті якого, за повідомленнями, загинуло багато сотень людей, особливо серед мирного населення і, в тому числі, кілька сотень дітей.

3. Асамблея ще раз наполягає на тому, що не можуть залишитися безкарними ті, хто скоїв злочини проти людяності,  хто б вони не були і де б вони не знаходилися. Всі повідомлення про порушення та злочини, скоєні протягом сирійського конфлікту і які є порушенням Женевських конвенцій 1949 року і Женевського протоколу 1925 року про заборону використання хімічної і біологічної зброї,  повинні бути належним чином розслідувані, а винні, хто б і де б вони не були,  мають бути притягнуті до правосуддя, в тому числі, при необхідності, і до  Міжнародного кримінального суду .

4. Асамблея відзначає в зв'язку з цим той факт, що Місія Організації Об'єднаних Націй з розслідування повідомлень про застосування хімічної зброї в Сирійській Арабській Республіці, яка представила свою доповідь про атаку в Гута 16 вересня, де підтверджуються  застосування хімічної зброї, і яка тепер повернулася в Сирію, щоб завершити розслідування за звинуваченнями в шести нових хімічних атаках, які мали місце до або після інциденту 21 серпня.

5. Асамблея вітає той факт, що   на тлі західної загрози військового удару, політичні події взяли гору, і інтенсивні дипломатичні зусилля дозволили укласти до середини вересня 2013 р. рамкову угоду між Росією і США про ліквідацію сирійського хімічної зброї та прийняття резолюції Радою Безпеки Організації Об'єднаних Націй (РБ ООН), яка встановила б  здійснення цього заходу.  Резолюція РБ ООН 2118,  прийнята  27 вересня, відразу після рішення Організації по забороні хімічної зброї (ОЗХЗ) відносно спеціальних процедур для оперативного і повної ліквідації хімічної зброї Сирії до середини 2014 року, відновлює надії на мир і політичне врегулювання конфлікту.

6. Асамблея також вітає прийняття сирійською владою угоди,в результаті якої Сирія приєдналася до Конвенції про заборону розробки, виробництва, накопичення і застосування хімічної зброї та про її знищення і передачу з боку сирійської влади інформації  про свою хімічну зброю  та відповідну інфраструктуру, відповідно до угоди. Резолюція РБ ООН зобов'язує сирійську владу прийняти в Сирії персонал, призначуваний ОЗХЗ або ООН і надавати йому негайний і безперешкодний доступ до всіх об’єктів із правом їх  інспектувати.

7. Асамблея чудово усвідомлює величезні технічні труднощі і правові перешкоди на шляху до ліквідації хімічної  зброї в Сирії і на те, що триваюча громадянська війна в країні їх збільшу. Сильна політична воля є необхідною для того, щоб  детально опрацювати її  реалізацію, і суворо дотримуватися цього керівництвом Сирії і опозицією. В очікуванні припинення військових дій необхідно забезпечити припинення вогню, щоб забезпечити інспекторам доступ до хімічних об'єктів, а також для перевезення і знищення хімічної зброї.

8. У зв'язку з цим Асамблея рекомендує Комітету міністрів закликати уряди Ради Європи держав-членів:

8.1. чинити тиск на всі сторони конфлікту для того, щоб забезпечити дотримання угоди про припинення вогню, необхідної для здійснення узгодженого плану;

8.2. надати додаткові ресурси в ОЗХЗ  для виконання цієї складної задачі.

9. Асамблея відзначає, що хоча домовленості міжнародного співтовариства щодо процесу, спрямованого на ліквідацію хімічної зброї в Сирії відновлюють надії на мир, це не зупинить війну, яка може тривати з використанням звичайних озброєнь. Таким чином, знову підтверджуючи, що можливість припинення насильства і здійснення  змін, для яких так багато життів були принесені в жертву, може здійснитися в Сирії тільки через політичне рішення конфлікту, Асамблея підтримує проведення в Женеві міжнародної мирної конференції з Сирії (Женева 2) і сподівається, що вона може бути скликана до кінця 2013 року.

10. Дорожня карта для політичного перехідного процесу в Сирії,  яка була схвалена РБ ООН, повинна поступово привести до створення умов для політичного процесу під керівництвом Сирії і в кінцевому підсумку до проведення вільних і справедливих виборів на основі мирного плану Кофі Аннана і Женевського  комюніке прийнятого в червні 2012 року. Сирійський народ повинен мати можливість вільно будувати своє власне майбутнє.

11. У цьому зв'язку Асамблея, однак, стурбована  зростаючими розбіжностями всередині сирійської опозиції, а також між її політичною і військовою гілками. Зростаюча присутність джихадистів та інших екстремістських груп, в тому числі терористичних груп, серед тих, хто бореться з режимом, викликає законні побоювання серед різних релігійних і етнічних меншин про їхнє майбутнє в постконфліктній Сирії.  На жаль, прийняття резолюції РБ ООН 2118, здається, поглибило  розбіжності серед опозиційних груп. Асамблея також застерігає від зовнішніх сил впливу, які в силу конкретних геополітичних інтересів  або конфесійних причин, надають політичну, військову і фінансову підтримку екстремістським групам.

12. У цьому зв'язку Асамблея рекомендує Комітету Міністрів закликати уряди держав-членів Ради Європи:

12.1. використовувати свої двосторонні відносини з арабськими та іншими державами в регіоні, щоб заручитися їх підтримкою до припинення вогню в рамках підготовки до міжнародної мирної конференції з Сирії (Женева 2 );

12.2. брати участь у всіх міжнародних зусиллях, спрямованих на об'єднання тих груп сирійської опозиції, які сприяють демократії та толерантності і залученні їх до процесу переговорів;

12.3. підтримувати формування більш демократичної, загальнонародної і стабільної держави в Сирії, де  б дотримувалися  права людини і права етнічних, культурних і релігійних меншин - а не падіння існуючого режиму;

12.4. розробити попередні плани по відновленню після руйнувань  в результаті війни фізичної інфраструктури.

13. Асамблея повторює, що мозаїка етнічних, культурних і релігійних груп, яка формує сирійське населення, релігійна терпимість, а також суверенітет і територіальна цілісність Сирії, мають бути збережені в майбутній пост конфліктній Сирії.

14. Крім того, Асамблея вважає, що міжнародна спільнота, єдність якої неухильно зростає і про що свідчить прийняття резолюції РБ ООН № 2118, тепер повинно зосередитися на вирішенні драматичних гуманітарних наслідків конфлікту. У зв'язку з цим, посилаючись на свої резолюції 1902 (2012) про європейську відповідь за гуманітарну кризу в Сирії і 1940 (2013) про ситуацію на Близькому Сході, а також свої поточні дебати з цього питання, що відбулися в квітні 2013 року з питання "Сирійські біженці в Йорданії, Туреччині, Лівані та Іраку: як організувати і підтримати міжнародну допомогу?", Асамблея :

14.1. закликає держави-члени Ради  Європи  проявити солідарність і розділити відповідальність,  приймаючи необхідні заходи для надання найбільш ефективної допомоги сирійським біженцям. У цьому зв'язку вона вітає рішення уряду Швеції  про надання постійного виду на проживання і право на возз'єднання сімей для всіх сирійських біженців, що знаходяться  в даний час в країні, а також для тих, хто прибуватиме, і отримає вид на проживання. Вона закликає інші держави-члени розглянути питання про прийняття аналогічних заходів;

14.2. знову заявляє про свою вдячність приймаючим країнам, зокрема Йорданії, Туреччині, Лівану і Іраку за організацію і надання допомоги сирійським біженцям;

14.3. закликає держави-члени Ради Європи, а також міжнародне співтовариство в цілому, терміново відгукнутися на заклики про виділення коштів, у тому числі додаткових коштів для допомоги та організації робіт агентства для допомоги палестинським біженцям (АПОР), щодо надання допомоги сирійським біженцям, а також сусіднім країнам їх утримання, а також переміщених осіб у Сирії. Відзначаючи недавнє різке збільшення прибуття сирійських біженців до європейських країн,  які не є сусідами, потрібно висловити міжнародну солідарність з цими країнами і також надати їм допомогу;

14.4. підкреслює, що проблеми, пов'язані з драматичним становищем біженців та переміщених осіб у Сирії і в приймаючих країнах можуть бути вирішені тільки за наявності перспективи миру і політичного врегулювання конфлікту;

14.5. в зв’язку з цим закликає держави-члени Ради Європи  забезпечити щоб порядок денний майбутньої міжнародної мирної конференції з Сирії      (Женева 2) було включено питання  про наслідки широкомасштабного використання сексуального та гендерного насильства  проти жінок та про гуманітарні наслідки сирійського конфлікту і необхідності термінової міжнародної допомоги.