Переклад з англійської

 

Парламентська асамблея Ради Європи

 

Резолюція 1990 (2014)

 

Перегляд по суті раніше ратифікованих повноважень російської делегації

 

1.     21 березня 2014 року до Асамблеї було внесено два подання із підготовки резолюції про раніше затверджені повноваження Російської Федерації. В першому з них, підписаному 74 членами, міститься заклик до перегляду затверджених повноважень делегації Російської Федерації, на суттєвій підставі (Док. 13457) у відповідності до правила 9.1. Регламенту Асамблеї. Засуджуючи "безумовно порушення збройними силами Російської Федерації територіальної цілісності та суверенітету України на початку березня 2014 року" і висловлюючи "серйозну занепокоєність тим, що члени верхньої палати російського парламенту завчасно і одноголосно дали дозвіл на такі дії", підписанти заявили про свою переконаність у тому, що це було "серйозним порушенням основоположних принципів Ради Європи, які містяться у статті 3 і в Преамбулі Статуту".

 

2.     Друге подання про тимчасове позбавлення делегації Російської Федерації права голосу (правило 9 Регламенту Асамблеї) (Док. 13459 кор.) було підписано 53 членами. Зокрема, підписанти висловили свою серйозну занепокоєність "постійним порушенням Російською Федерацією своїх обов’язків і зобов’язань", що проявилося у "діях  російських збройних сил на Кримському півострові, а також явній загрозі військових дій на решті території України". Також вони наголошують на тому, що "дозвіл на використання збройних сил на території України був наданий Радою Федерації Росії 1 березня 2014 року".

 

 

3.     Асамблея вважає, що дії Російської Федерації, які призвели до анексії Криму, і зокрема збройна окупація української території і загроза використання військової сили, визнання результатів незаконного, так званого референдуму і подальша анексія Російською Федерацією Криму, безумовно, є серйозним порушенням міжнародного права, у тому числі Статуту ООН і Заключного Гельсінського Акту ОБСЄ. Початок військових дій Росією було здійснено у порушення Меморандуму, підписаного між Росією, США, Сполученим Королівством і Україною, Білорусією і Казахстаном у 1994 році, що підриває довіру до інших міжнародних інструментів, зокрема, угод по роззброєнню і нерозповсюдженню ядерної зброї.

4.     Ці дії також явно суперечать Статуту Ради Європи, зокрема його Преамбулі та зобов’язанням, які випливають із Статті 3, і так само зобов’язанням, взятими Російською Федерацією при вступі, які містяться у Висновку 193 (1996).

 

5.     Асамблея висловлює жаль у зв’язку з тим, що Російська Федерація постійно відкидала дипломатичні зусилля міжнародного співтовариства, спрямовані на деескалацію ситуації, відмовившись від пропозицій про міжнародне посередництво і створення місії міжнародних спостерігачів у Криму, відмовившись вступити у прямий діалог з українською владою і прийнявши рішення не використовувати міжнародні механізми для мирного врегулювання конфлікту, у тому числі ті, які можливі в рамках Ради Європи.

 

6.      Асамблея переконана, що порушивши суверенітет і територіальну цілісність України, Росія створила загрозу стабільності та миру в Європі. Анексія Криму і подальші її дії створили прецедент, який зараз наслідують інші частини України, про що свідчать події у Донецьку, Харкові і Луганську, які відбулися з початку тижня.

 

7.     Асамблея висловлює особливу занепокоєність у зв’язку з позицією членів обох палат російського парламенту на різних етапах процесу анексії, включаючи одноголосне голосування в Раді Федерації щодо питання використання збройних сил в Україні, схвалення поправок до Конституції, що дозволили здійснити анексію Криму і ратифікацію незаконної угоди про приєднання.

 

8.     Асамблея висловлює жаль, що у зв’язку з необґрунтованими та непідтвердженими повідомленнями про порушення прав російськомовної меншини і безпідставні звинувачення у крайнє правій природі київської влади, які лунали  у політичних цілях від багатьох високих посадових осіб і членів парламенту Російської Федерації у публічних заявах.

 

9.     Асамблея висловлює жаль щодо ситуації із свободою ЗМІ і свободою висловлювання у Росії і, зокрема викривлене висвітлення подій в Україні та навіть маніпуляцій, які суттєво сприяли міжетнічній нестабільності в країні, так само як і тиск на громадське обговорення та будь-яку критику. Найбільше занепокоєння викликає вжиття найжорсткіших заходів стосовно незалежних ЗМІ, включаючи електронні ЗМІ і журналістів.

 

10. Асамблея глибоко занепокоєна тривалою відсутністю імплементації Російською Федерацією резолюцій 1633, 1647 і 1683 щодо наслідків війни між Грузією і Росією, окупації грузинських регіонів Абхазії і Південної Осетії російськими військами і відмови Російської Федерації у допуску спостерігачів ЄС і повернення до етнічних чисток.

 

11. Сьогоднішня ситуація з національними меншинами у Криму, зокрема з кримськими татарами і українцями, викликає найбільше занепокоєння. Асамблея закликає Росію, яка незаконно взяла під контроль цю територію, гарантувати дотримання прав цих меншин.

 

12. Асамблея висловлює особливе занепокоєння у зв’язку з намірами російської влади продовжувати збільшення військової присутності на кордоні з Україною. Більше того, вона висловлює занепокоєння тими публічними заявами щодо ситуації з правами російськомовного населення України, з якими виступають офіційні особи Російської Федерації у ряді держав-учасниць Ради Європи, що за цих умов викликає суттєві занепокоєння у цих країнах.  

 

13. Асамблея суворо засуджує порушення українського суверенітету і територіальної цілісності Російською Федерацією і розглядає, що подібні грубі порушення державою-учасницею Ради Європи взятих на себе зобов’язань повинні бути жорстко засуджені.

 

14. Тим неменше, Асамблея вірить, що політичний діалог має залишатися найліпшим шляхом до пошуку компромісу і не повинно бути повернення до так званої Холодної війни. Обмеження мандату російської делегації може зробити такий діалог неможливим, в той час як Парламентська асамблея є гарною платформою, де російська делегація постійно звітує про дотримання принципів і цінностей Ради Європи. Парламентська асамблея має усі можливості у цій справжній кризі безпосередньо зустрічатися з одним із своїх членів – Російською Федерацією, ставити запитання, пред’являти факти і вимагати відповідей та відповідальності.

 

15. У зв‘язку з цим, для того, щоб висловити своє несхвалення та засудження дій Російської Федерації стосовно України, Асамблея вирішує призупинити до кінця сесії 2014 року такі права делегації Російської Федерації:

 

15.1.     право на голосування;

15.2.     право на представництво в Бюро Асамблеї, Президентському комітеті, Постійному комітеті;

15.3.     право на участь у місіях із спостереження за виборами.

 

16.  Асамблея зберігає право позбавити повноважень російську делегацію в разі, якщо Російська Федерація не здійснить деескалацію ситуації та не скасує анексію Криму.

 

17. Асамблея пропонує Моніторинговому комітету розглянути питання про створення слідчого підкомітету із вивчення і слідкування за подіями в Україні з початку конфлікту у серпня 2013 року.