Парламентська асамблея Ради Європи

Резолюція 2034 (2015)

Попередня редакція

 

Оскарження, з суттєвих причин, все ще непідтверджених повноважень делегації Російської Федерації

 

1. 26 січня 2015 року ще не підтверджені повноваження російської делегації були оскаржені на основі статей 8.1 та 8.2 Правил процедури ПАРЄ у зв’язку з тим, що роль та участь Росії у конфлікті на Сході України, а також триваюча незаконна анексія Криму, суперечать Статуту РЄ (ETS No.1), а також зобов’язанням, які вона взяла на себе під час вступу до РЄ, що у загальному плані ставить під сумнів дотримання російською делегацією принципів Організації та зобов’язань держави-члена.

 

2. Асамблея нагадує про свою Резолюцію 1990 (2014) щодо перегляду, з суттєвих причин, вже ратифікованих повноважень російської делегації. У цій Резолюції Асамблея зазначала, що незаконна анексія Криму Російською Федерацією, а також її участь та її дії, що призвели до цієї анексії, становлять грубе порушення міжнародного права та з усією очевидністю суперечать Статуту РЄ та прийнятим при вступі до організації зобов’язанням Росії. Асамблея суворо засудила порушення суверенітету та територіальної цілісності України Російською Федерацією, вважаючи, що цей акт потребував від неї чіткого сигналу про засудження. В той же час вона підкреслила необхідність продовження діалогу з РФ, в т.ч. стосовно її зобов’язань та прихильності до цінностей та принципів РЄ. Асамблея, таким чином, вирішила не позбавляти повноважень російську делегацію, натомість зупинити до кінця сесії 2014 року її право голосу, а також права бути представленою в Бюро, Президентському комітеті, Постійному комітеті, а також брати участь у спостережних місіях за виборами. Крім того, в цій резолюції вона залишила за собою право позбавити російську делегацію повноважень, якщо Росія не розпочне деескалацію ситуації та не зробить  задній хід в питанні анексії Криму.

 

3. Асамблея засуджує незаконну анексію Криму та продовження заходів з його інтеграції до РФ. Вона занепокоєна заявами російських політиків, які з усією очевидністю висловлюються  про те, що вирішення цього питання відповідно до міжнародних права та принципів, не виявляється можливим у близькій перспективі. Асамблея знову підтверджує, що незаконна анексія Криму Російською Федерацією становить грубе порушення міжнародного права, зокрема Хартії ООН, Заключного Гельсінського акту ОБСЄ, а також Статуту РЄ та зобов’язань, взятих РФ при вступі до РЄ.

 

4. Асамблея дуже занепокоєна погіршенням ситуації з правами людини в Криму, зокрема, вбивствами та зникненням політичних активістів, які критикували анексію Криму Росією. Вона також стурбована загрозами та діями проти незалежних та таких, що критикують, ЗМІ. У цьому зв’язку Асамблея негайно вимагає від російської влади:

 

4.1 скасувати незаконну анексію Криму;

4.2 провести глибоке та прозоре розслідування вищевказаних випадків загибелі та зникнення людей, а також твердження про зловживання та порушення прав людини поліцією та збройними формуваннями в цьому регіоні;

4.3 розформувати усі напіввійськові формування в цьому регіоні;

4.4 утримуватися від будь якого тиску та погроз щодо закриття незалежних ЗМІ та повернутися до питання стосовно закриття кримськотатарського каналу АТР;

 

5. Асамблея серйозно занепокоєна ситуацією з меншинами в Криму, зокрема, кримськотатарською спільнотою. Асамблея надзвичайно стривожена поліцейськими рейдами, об’єктами яких стали татарські організації та установи, серед яких офіс Кримськотатарського Меджлісу, а також забороною на в’їзд до Криму для керівників татарської спільноти Мустафи Джемілєва та Рефата Чубарова. Крім того, Асамблея висловлює своє занепокоєння повідомленнями про згортання викладання українською мовою. У цьому зв’язку Асамблея закликає російську владу:

 

5.1 утримуватися від будь-якого домагання чи утиску стосовно кримськотатарських організацій;

5.2 дозволити повернення до Криму Мустафи Джемілєва та Рефата Чубарова, а також їхнє вільне пересування від лінії адміністративного кордону;

5.3 вжити всіх необхідних заходів для продовження викладання українською мовою.

 

 6.      Асамблея схвалює той факт, що, за деякими виключеннями, цивільні особи продовжують вільно пересуватися через адміністративний кордон між Кримом та рештою України. Вона закликає причетні органи влади утримуватися від неналежних заходів, що могли би перешкоджати або ускладнювати цей вільний рух громадян.

 

7.       Асамблея надзвичайно стурбована розвитком подій у східній Україні та засуджує роль Росії у підбурюванні та ескалації цих подій, включаючи постачання озброєння бойовикам і приховування військових дій російських військ в східній частині України, що є грубим порушенням міжнародного права, включаючи Статут РЄ, як і Мінського протоколу, учасником якого є Росія. На додаток Асамблея висловлює свою тривогу щодо участі великої кількості російських «добровольців» у конфлікті у східній Україні без будь-якого явного реагування з боку органів влади Росії щодо припинення цієї участі, незважаючи на те, що це є порушенням Кримінального кодексу самої Російської Федерації. Вона бере до уваги достовірні повідомлення щодо похорон солдатів на російській території. Асамблея засуджує порушення Російською Федерацією територіальної цілісності та кордонів держави-члена Ради Європи. Внаслідок цього вона закликає органи російської влади негайно:

 

7.1. вивести всі свої війська, включаючи приховані військові формування, з української території;

 

          7.2 утримуватися від постачання зброї бойовикам;

 

7.3. вжити надійних заходів з припинення надходження російських добровольців у зону конфлікту у східній Україні;

 

7.4 ухвалити поправки до Кримінального кодексу, які б криміналізували участь російських цивільних осіб у військових конфліктах за кордоном, також і в тому випадку, якщо вони не отримують винагороду за свої дії;

 

7.5 переслідувати, у повній відповідності до російського законодавства, всіх російських громадян які приймали участь у якості «добровольців» у військовому конфлікті у східній Україні;

 

7.6. надавати свою повну співпрацю у розслідуванні збиття літака Малайзійських авіаліній, рейс MH-17;

 

7.7. привести Федеральний закон про оборону Російської Федерації у відповідність до Висновку Європейської комісії за демократію через право (Венеціанська комісія) щодо цього закону;

 

7.8 забезпечити постійний українсько-російський контроль їхнього спільного державного кордону;

 

7.9. негайно звільнити всіх заручників, військовополонених та осіб, що утримуються незаконно.

 

8.  На думку Асамблеї, конфлікт у Східній Україні може бути вирішеним тільки політичними засобами. Вона, таким чином, схвалює Мінську угоду та протоколи, підписані Російською Федерацією та Україною, як і самопроголошеними Донецькою та Луганською народними республіками. Тому вона висловлює своє велике занепокоєння, що Російська Федерація зараз заперечує, що вона є навіть стороною Мінської угоди та протоколів, стверджуючи, що вона є лише спостерігачем. Вона висловлює жаль з приводу триваючих порушень режиму припинення  вогню всіма сторонами. Асамблея закликає всі сторони, що підписали угоду, дотримуватись припиненню вогню та повної імплементації Мінських протоколів. Вона особливо закликає органи російської влади дозволити та допомогти органам української влади встановити, за сприяння міжнародного моніторингу, повний контроль над всім її кордоном з Росією, що є основою політичного вирішення конфлікту, як це передбачено Мінськими протоколами.

 

9. Асамблея глибоко стурбована неодноразовими та достовірними повідомленнями порушень прав людини, включаючи можливі військові злочини, як з боку бойовиків, так і з боку добровольчих батальйонів, що воюють разом з українськими збройними силами. Російські та українські органи влади мають повністю та прозоро розслідувати будь-які повідомлення про порушення прав людини, а також злочини, скоєні їхніми громадянами і, там, де такі порушення будуть знайдені, розслідувати їх у повному обсязі закону.

 

10. Підкреслюючи необхідність з переговорного вирішення конфлікту, Асамблея не може не засудити заяву проросійського лідера бойовиків Олександра Захарченка від 23 січня 2015 р. про те, що його сили більше не будуть дотримуватися або не є зацікавленими у угоді про припинення вогню як і його рішення розпочати наступ щоб захопити решту Донецької області, а також місто Маріуполь. Це є серйозною ескалацією конфлікту у східній Україні. Асамблея також засуджує ракетний обстріл силами сепаратистів міста Маріуполь, що призвело до 30 цивільних жертв. Вона наполегливо  закликає Росію використати її вплив і забезпечити, щоб бойовики повернулися за стіл переговорів і повністю дотримувалися угоди про припинення вогню, передбаченого Мінськими протоколами.

 

11. Асамблея висловлює своє серйозне занепокоєння щодо ув‘язнення та пред‘явлення обвинувачення Російською Федерацією пані Надії Савченко, яка наразі є членом Асамблеї. Асамблея розглядає її вивезення українськими бойовиками до Російської  Федерації та наступне її ув‘язнення російськими органами влади як порушення міжнародного права, що фактично зводиться до її викрадення. Вона вимагає, щоб Російська Федерація поважала свої зобов'язання у відповідності до міжнародного права, як сторона-учасник  Генеральної угоди щодо привілеїв та імунітетів та Протоколу до неї, згідно до яких пані Надія Савченко, як член Парламентської асамблеї, має європейський парламентський імунітет. Асамблея закликає російську владу звільнити пані Савченко протягом 24 годин та забезпечити її повернення до України або передати її третій стороні.

 

12. Дії Росії в Україні свідчать про її недостатнє бажання виконувати її вступні зобов‘язання  стосовно її відносин з сусідніми країнами. Таким чином, Асамблея закликає органи російської влади розвіяти такі занепокоєння шляхом:

 

12.1. впровадження Резолюції 1633 (2008) про наслідки війни між Грузією та Росією, Резолюцію 1647 (2009) про впровадження Резолюції 1633 та Резолюції 1683 (2009) «Про війну між Грузією та Росією: рік потому»  та згортання етнічної чистки та окупації грузинських регіонів Абхазії та Південної Осетії та дозволити доступ спостерігачів ЄС до цих регіонів;

 

12.2. усунути перешкоди щодо вільного пересування цивільних осіб через адміністративні кордони між Південною Осетією і Абхазією та рештою Грузії;

 

12.3. впровадити без затримки своє вступне зобов‘язання про виведення 14-ої армії та її спорядження з території Республіки Молдова;

 

12.4. терміново впровадити рішення ЄСПЛ у справі «Катан та ін. проти Російської Федерації та Республіки Молдова відносно права на освіту у школах з латиницею у Придністров‘ї» та утримуватися від бойкоту молдавських товарів з метою неналежного впливу на вибір рішення щодо зовнішньої політики Молдови;

 

12.5. продовжити свою конструктивну участь у Мінській групі ОБСЄ з метою знайдення мирного вирішення конфлікту у Нагорному Карабасі та зупинки продажу наступального озброєння Вірменії та Азербайджану до того часу, допоки цей конфлікт не буде вирішено.

 

13. На думку Асамблеї жодного вирішення конфлікту в Україні не буде можливим без повної участі і відповідної політичної волі Російської Федерації. Тому Російській Федерації необхідно залучатися до змістовного діалогу з Асамблеєю з цього питання, а також з питання дотримання нею обов’язків і зобов’язань перед Радою Європи. Втім, вона підкреслює, що такий діалог може відбутися лише в тому разі, коли органи влади Росії висловлюватимуть бажання приймати участь, з чесними намірами та без передумов, у конструктивному та відкритому діалозі з Асамблеєю, включаючи ті питання, з яких думки Асоціації та Росії є розбіжними. Асамблея висловлює свій жаль щодо того що вона запропонувала Державній думі у своїй Резолюції 1990 (2014) такий діалог, і Дума спочатку відкинула таку ідею, але наразі надходять сигнали, що зараз вона бажає вступити у такий конструктивний діалог з Асамблеєю.

 

14. З метою сприяти такому діалогу з Російською Федерацією, Асамблея поки вирішує ратифікувати повноваження російській делегації. Але у той же час, як чіткий вираз свого засудження триваючих серйозних порушень Російською Федерацією міжнародного законодавства по відношенню до України, включаючи Статут РЄ та вступні зобов‘язання РФ перед Організацією, Асамблея вирішує зупинити наступні права російської делегації на період сесії Асамблеї у 2015 році:

 

          14.1. право бути призначеним у якості доповідача;

 

          14.2. право бути членом спеціального комітету з спостереження за виборами;

 

14.3. право представляти Асамблею у органах РЄ, а також у зовнішніх установах та організаціях, як в інституціональному плані, так і в плані періодичної участі.

 

15. На додаток до санкцій, викладених в пунктах 14.1-14.3, Асамблея вирішує зупинити російській делегації в Асамблеї право з голосування та право бути представленим в Бюро Асамблеї, Президентському комітеті та в Постійному комітеті. Тим не менш, Асамблея вирішує повернутися до цього питання з метою поновлення цих двох прав на її квітневій частині сесії 2015 року, якщо Росія зробить помітний та вимірний прогрес щодо імплементації вимог Асамблеї, викладених в цій Резолюції в пунктах 4.1-4.4; пунктах 5.1-5.3; пунктах 7.1-7.9; пункті 11; пунктах 12.1-12.4; та повністю співпрацюватиме з робочою групою, згаданій в пункті 17 цієї Резолюції.

 

16. Асамблея вирішує анулювати повноваження російській делегації на червневій частині сесії 2015 року якщо не буде зроблено жодного прогресу стосовно імплементації Мінських протоколів та меморандуму, а також вимог і рекомендацій Асамблеї, викладених у цій Резолюції, зокрема, стосовно негайного виводу російських збройних сил зі східної України.

 

17. Асамблея пропонує Бюро Асамблеї розглянути питання призначення, в разі досягнення угоди між відповідними парламентами, спеціальної робочої групи за участі спікерів Державної Думи Росії та Верховної Ради України  або їхніх представників, для того, щоб зробити внесок з реалізації всіх пропозицій, висунутих в цій Резолюції, та з метою сформулювати можливі подальші дії Парламентської асамблеї на підтримку впровадження Мінських протоколів.