ПАРЄ

Резолюція 2090 (2016)        

Боротьба з міжнародним тероризмом та забезпечення захисту стандартів і цінностей Ради Європи

1. Парламентська Асамблея все більше занепокоєна розмахом міжнародного тероризму, який став причиною в останні роки значної кількості невинних жертв у всьому світі, особливо в державах-членах Ради Європи та їхніх прямих сусідів. У 2015 році, 625 чоловік були вбиті і більше 800 отримали поранення під час восьми терористичних атак у Франції, Туреччині, Єгипті, Іраку, Лівані та Тунісі. Вже у 2016 році декілька десятків людей  було вбито в результаті терактів у Туреччині, Буркіна-Фасо та Індонезії.

2. Терористичні групи, що називають себе «ісламістами» визнали, що скоїли ці терористичні атаки.  ІДІЛ несе відповідальність за недавні теракти   в Європі і на території її безпосередніх сусідів; а що до Боко Хараму, то саме вона  вбила найбільшу кількість невинних людей. Інші терористичні групи, що відносять себе до ісламу, у тому числі Аль-Каїда і аль-Шабааб, примусили також говорити  про себе в останні роки.

3. Асамблея підкреслює драматичні наслідки цих атак і терористичних загроз на індивідуальному рівні, так і для наших суспільств. Окрім трагедії, що вразила   людей, які були вбиті, постраждали і були  травмовані, суспільство дестабілізується зростаючими пропагандою, недовірою та страхом. До того ж, контрзаходи  можуть призвести до зловживань і непропорційних обмежень особистих свобод, а також мобілізувати значну частину  державних фінансів, які  не з можуть бути використаними для інших цілей.

4. Посилаючись на свою Резолюцію 2031 (2015)  «Терористичні атаки в Парижі: разом до демократичної відповіді», Асамблея знову заявляє, що всі вбивства, скоєні терористами, і згадані вище, були спрямовані  проти справжніх цінностей демократії і свободи в цілому, проти того суспільства, яке наша панєвропейська організація намагається вибудувати з кінця другої світової війни.

5. Асамблея знову підтверджує, що вона засуджує всі акти тероризму. Ніщо не може виправдати їх. Асамблея відкидає будь-які спроби знайти виправдання для терористичних атак, тому що вони йдуть повністю проти духу, стандартів і цінностей, закріплених в Європейській конвенції з прав людини (ETS № 5).

6. Асамблея вітає різні  і різноманітні формати, за яких окремі особи, групи і суспільство взагалі  протестували торік проти терористичних актів. Вона нагадує, що 11 січня 2015 року, майже два мільйони людей, у тому числі більш ніж сорока лідерів з усього світу зібралися в Парижі для маршу єдності, і що 3,7 мільйона чоловік приєдналися до демонстрації по всій Європі і решті світу.

7. Асамблея рішуче відкидає надмірне використання терміну "ісламський", який є поширеним серед терористичних злочинних організацій. Ні ІДІЛ, ні подібні терористичні угрупування не мають жодного права говорити, що вони діють від імені ісламу  або представляють мусульманську громаду. Навпаки, на сьогоднішній день, більшість їхніх жертв є мусульманами, яких раніше і тепер тероризують, піддають насильству, експлуатації, тортурам та вбивають  ці терористичні групи, які   окрім того порушують їх релігію надмірно хизуючись  ствердженням  ісламу.

8. Асамблея визнає, що ці атаки поставили мусульман в незручне становище  і закликає політичних лідерів  бути особливо обережними, коли вони засуджують ці напади,  уникати  узагальненого таврування, що тяжіє  над цілими групами населення, щодо відповідальності за акти, скоєні окремими особами. У той же час, вона  закликає мусульманських лідерів та інтелектуалів публічно засуджувати, однозначно  і постійно, ганебне використання релігії фанатиками вбивцями, метою яких є залякування населення і держави з використанням всіх типів насильство щодо невинних людей. Вона  закликає мусульманських лідерів  підкреслювати, що мусульмани, як і віруючі інших релігій  отримують  в значній мірі вигоду від захисту їхніх прав і свобод Європейською конвенцією  з прав людини, і що з цієї причини також, їхні громади повинні рішуче і прилюдно захищати  стандарти і цінності Ради Європи від терористів, які їм загрожують.

9. Після недавніх терактів, багато політиків заявили про те,що ми знаходимося в стані війни з ІДІЛ. Таким чином тепер ті, хто скоює терористичні акти,  не є солдатами  якоїсь армії, що належить до певної  держави або міжнародної організації, але вони є  безжальні злочинці, які скоїли тяжкі злочини проти невинних людей, щоб дестабілізувати наше суспільство. Посилаючись на свою резолюцію 1840 (2011) про права людини та боротьбу з тероризмом, Асамблея знову підтверджує, що концепція "війна проти терору" вводить в оману і приносить мало користі, і таким чином може  загрожувати всьому загалу міжнародних  прав людини.

10. Асамблея нагадує, що демократії мають непорушне право та зобов'язання захищати себе, коли на них напали. Тому вона вважає, що боротьба з тероризмом повинна бути посилена при забезпеченні дотримання прав людини, верховенства права і спільних цінностей, які захищає Рада Європи. Вона підкреслює, що боротьба з тероризмом і захист  стандартів і цінностей Ради Європи, не є суперечливими,  а доповнюють один одне.

11. Визнаючи, що держави-члени повинні мати доступ до достатніх правових інструментів для ефективної боротьби з тероризмом, Асамблея попереджає  про ризик, коли  контр терористичні  заходи, притягують  за собою непропорційні обмеження або підривають демократичний контроль, порушуючи тим самим основоположні свободи і верховенство  права в ім'я захисту внутрішньої безпеки.

12. У цьому відношенні Асамблея поділяє стурбованість, висловлену Комісаром Ради Європи з прав людини, коли Франція вирішила в листопаді 2015 року  оголосити надзвичайний стан і потім продовжити його. Вона також поділяє стурбованість Комітету ООН по боротьбі з   расовою дискримінації,  стосовно того, що в Туреччині  "в контексті боротьби з тероризмом, прийняття законів про боротьбу з тероризмом і проведення політики скерованої на безпеку,  може привести до расового виокремлення членів курдської громади. " Асамблея стурбована тим, щоб  жорсткі заходи безпеки не  поширились на інші держави-члени.

13. Асамблея також занепокоєна тим, що, незважаючи на  прийняття в 1999 році в усьому світі Конвенції ООН про боротьбу з фінансуванням тероризму та набрання чинності у 2008 році Конвенції  Ради Європи про відмивання, виявлення, вилучення і конфіскацію доходів від злочинної діяльності та фінансування тероризму (STCE № 198), з'ясувалося,  що дотепер  неможливо відрубати життєвонеобхідні фінансові потоки  ІДІЛ, яка, таким чином, залишається найбагатшою терористичною організацією  всіх часів; вона є спроможною  продавати нафту, газ і вкрадені археологічні  предмети і,таким чином, збирати десятки мільйонів доларів кожен місяць.

14. Посилаючись також на свою Резолюцію  2091 (2016)  про іноземних бойовиків в Сирії та Іраку, Асамблея вітає прийняття Комітетом Міністрів Ради Європи додаткового Протоколу про бойовиків іноземних терористів до Конвенції про попередження тероризму,  як це визначено у Резолюції   2031 (2015).

15. Вона також вітає пропозицію щодо "Директиви Європейського парламенту та Ради по боротьбі з тероризмом."

16. Тому Асамблея закликає парламенти та уряди держав-членів в їх боротьбі з тероризмом:

16.1. забезпечити, щоб при прийнятті та реалізації законодавчих або інших адміністративних заходів, був знайдений баланс,  щоб  з одного боку захищати свободу і безпеку, а з іншого, роблячи це запобігти  порушенням цих прав;

16.2. обмежити надзвичайний стан до абсолютного мінімуму в просторі та часі, з тим  щоб  цей стан оголошувався відповідно до статті 15 Європейської Конвенції з прав людини або він був  результатом реальної  ситуації на всій або на частині їх території;

16.3. стежити за тим щоб  правоохоронні органи не зловживали або не обходили основні законні вимоги і не обмежували у непропорційний спосіб індивідуальні свободи, які відповідають  Європейській конвенції з прав людини і судовій практиці  Європейського Суду з прав людини; будь-яке адміністративне рішення, прийняте в цьому контексті завжди повинно бути предметом судового контролю;

16.4. стежити за тим, щоб  не було  етнічного чи расового профілювання підозрюваних під, що стало б предметом обшуків, конфіскацій,  арештів  та інших примусових заходів;

16,5. Стежити за тим, щоб ефективний демократичний контроль здійснювався Парламентом або іншими незалежними суб'єктами, такими, як  національні інституції з прав людини і громадянського суспільства;

16.6. простежити за тим, щоб органи правопорядку, безпеки і розвідки мали відповідні засоби для підготовки свого персоналу, щоб протистояти  зростаючій загрозі тероризму,  у тому числі новим викликам, які представляє  загроза так званого "джихаду";

16.7. робити у такий спосіб, щоб  спецслужби уникали будь-якого невибіркового масового спостереження, яке виявилося неефективним, а навпаки посилювали б  взаємне співробітництво; співпраця з іншими демократіями, як  і з країнами Близького Сходу і арабського світу також має вирішальне значення;

16.8. робити у такий спосіб, щоб   відповідні національні регістри, пов'язані з терористичними злочинами, а також інформація про авіапасажирів, що становлять загрозу для безпеки,  стали взаємо доступними  із урахуванням відповідних гарантій захисту персональних  даних;

16.9. робити у такий спосіб, щоб   відрізати життєвоважливі  фінансові потоки від міжнародного тероризму і незаконної торгівлі зброєю, в тому числі за допомогою ефективного здійснення конвенцій ООН і Ради Європи по боротьбі з фінансуванням тероризму.

17. Асамблея закликає Генерального секретаря Ради Європи слідувати  заходам проти тероризму,  прийнятих державами-членами і оцінювати їх необхідність і доцільність, або у певних випадках діяти в рамках розслідування  відповідно до статті 52 Європейської Конвенції з прав людини і  регулярно інформувати про це Асамблею.

18. З метою зміцнення правових заходів проти тероризму, Асамблея закликає держави-члени Ради Європи та сусідні країни, які ще не зробили цього, надати пріоритет підписанню та ратифікації Конвенції Ради Європи про попередження тероризму (STCE № 196) і нового додаткового протоколу до неї (STCE  № 217).

19. Асамблея підкреслює, що проблеми, підняті правоохоронними відповідей з тероризмом не повинні випустити з уваги необхідність для наших компаній невпинно працювати також включення всіх своїх членів. Він настійно закликає держави-члени зробити все можливе, щоб викорінити живильне середовище для тероризму і релігійного фанатизму, зокрема за допомогою освіти, соціальної політики та інклюзивного суспільства. Конкретні заходи повинні бути прийняті для запобігання та боротьби з радикалізмом, особливо в школах, бідних кварталах, в'язницях, в Інтернеті і в соціальних мережах, а також відповідно до Резолюції 2031 (2015) Асамблеї.

20. Асамблея вітає здійснення на сьогоднішній день Плану дій по "боротьбі з насильницьким екстремізмом і радикалізацією, що приводять до тероризму", прийнятий у травні 2015 Комітетом міністрів, і  який передбачає певну кількість цільових заходів, які можуть підтримати і зміцнити ініціативи держав-членів на національному та міжнародному рівнях. Відзначивши, що реалізація повного плану дій залежить від позабюджетних ресурсів, Асамблея закликає держави-члени розглянути питання про внесення добровільних внесків з цією метою.

21. Для того щоб законодавець, зокрема,  правильно  розумів конституційні аспекти цієї проблеми, Асамблея, нарешті, просить Європейську комісію за демократію через право (Венеціанська комісія) підготувати Висновок про сумісність французького проекту конституційного закону  -  що має на меті  конституційно закріпити положення про надзвичайний стан і позбавлення громадянства - з Європейською  конвенцією з прав людини і стандартів Ради Європи.