Зникнення
новонароджених дітей з метою їхнього незаконного усиновлення в Європі
Рекомендація 1828 (2008)
1.
Парламентська Асамблея, перш за все, нагадує
про свою Рекомендацію 1443
(2000) «Міжнародне усиновлення: дотримання прав дитини”, в якій вона зазначила,
що міжнародне усиновлення має бути найостаннішим варіантом. Вона ще раз звертає
увагу на те, що всі діти мають права і
що міжнародне усиновлення має надати їм можливість знайти матір і батька, одночасно
зберігаючи ці права, а не просто надавати іноземним батькам можливість
задовольнити своє бажання мати дитину за будь-яку ціну. Таким чином, Асамблея
знову стверджує принцип, що ( в цьому питанні – прим. перекладача) не може бути
права на батьківський статус.
2. Втім,
Асамблея зазначає, що стосовно усиновлення в країнах все ще існують різні обмеження
і закони, і що торгівля дітьми йде по зростаючій на справжньому ринку,
керованому грошима, і на збиток більш бідних країн.
3.
Асамблея суворо засуджує переважаючу, та все більш і більш міцну, практику використання
паралельних мереж і торгівлі, як і всі витікаючі з цього оборудки, а також психологічний
та економічний тиск. Після відкриття східних кордонів, такими справами стало легше
займатися – коли вагітні жінки із східноєвропейських країн їхали на захід для
того, щоб народити дітей, а потім здати їх на усиновлення.
4.
Асамблея підкреслює, що такими справами стало набагато легше займатися за
відсутності в деяких країнах строгих правил щодо реєстрації, з виникненням
частих випадків, коли нереєстрація народження дітей призводила до того, що їх
стало легше продавати за кордон. Асамблея відзначає, що відсутність такого строгого
режиму призвела до справжньої торгівлі
дітьми і від наслідків цього страждають найбідніші країни; вона рішуче
засуджує всі практики, що мають за мету продаж або викрадання немовлят, як і всі
інші форми торгівлі дітей взагалі.
5.
В цьому контексті, Асамблея нагадує про приклади особливо трагічних подій, що
сталися в деяких країнах, де були випадки, коли новонароджені діти зникали
відразу ж після народження, а відповідальні особи (мається на увазі медичний
персонал – прим. перекладача) говорили матерям про те, що їх діти були
мертвонародженними, в той час як насправді їх продавали та вивозили за кордон.
6. Враховуючи
той момент, що міжнародне усиновлення має розглядатися тільки в тому випадку,
якщо немає жодних внутрішньонаціональних рішень, Асамблея, тим не менше,
висловлює свій жаль у зв‘язку з тим, що деякі країни мають велику кількість
дітей, що живуть в спеціалізованих установах.
7.
Асамблея, таким чином, бажала б утворення єдиного регіону в межах якого існували
б одні і тіж правила задля уникнення невідповідностей що діяли б проти інтересів
дитини, вона також бажала б, щоб уряди запровадили моніторінгову процедуру,
включаючи регулярні звітування ситуації після усиновлення.
8.
Асамблея, таким чином, рекомендує, щоб Комітет Міністрів запросив уряди держав-членів:
8.1.
підписати і ратифікувати Конвенцію ООН проти організованої транснаціональної злочинності
та Протоколу до неї з запобігання, придушення
та покарання торгівлі людьми, особливо жінками та дітьми, Факультативний
Протокол до Конвенції з прав дитини стосовно
продажу дітей, дитячої проституції та дитячої порнографії та
Конвенцію Ради Європи про протидію торгівлі людьми;
8.2.
підписати і ратифікувати Конвенцію Ради Європи з захисту дітей проти сексуальної
експлуатації і сексуального зловживання та майбутню Конвенцію щодо всиновлення
(переглянуту), яка після прийняття Комітетом Міністрів буде відкрита для
підписання і ратифікації;
8.3.
переглянути Конвенцію з міжнародного усиновлення дітей, враховуючи інтереси і
права дитини з метою привнесення гармонізації у цю сферу та полегшення правил усиновлення;
8.4.
використовувати всі доступні засоби, щоб підсилити їхню співпрацю щодо боротьби
з торгівлею дітьми і викоріненню організованих злочинних чи інших незаконних
мереж, і засудити, без будь-якого виключення, зловживання, вчинені у сфері
міжнародного усиновлення;
8.5.
вжити необхідних заходів, щоб укласти двосторонні угоди стосовно міжнародного усиновлення,
згідно з відповідними положеннями міжнародних інструментів, і в першу чергу –
Конвенції ООН по правам дитини;
8.6.
забезпечити, щоб особи, які бажають вчинити міжнародні усиновлення, відповідали
встановленним вимогам на усиновлення, забезпечити для них обов'язкове навчання
відповідного характеру і забезпечити, щоб зарубіжні діти, що всиновлюються,
знаходилися під моніторингом, особливо психологічним, а також запровадити систему
контролю, включаючи регулярні звітування ситуації після усиновлення;
8.7.
розробити строгі правила щодо створення спеціалізованих агенцій з усиновлення дітей;
8.8.
вжити необхідних заходів, щоб надати прийомним дітям право знати їх походження,
найпізніше, по досягненню їми повноліття;
8.9.
запровадити стратегію Ради Європи з сприяння сексуальному та репродуктивному
здоров'ю і прав;
8.10.
заснувати служби з планування сім‘ї, які були б доступними для всіх.
9.
Асамблея також рекомендує, щоб уряди держав-членів, які ще не зробили цього:
9.1.
внесли зміни до сімейного та кримінального законодавства з метою запобігання і
викорінення будь-якої торгівлі дітьми і незаконного усиновлення;
9.2.
вжили всіх можливих заходів, щоб запровадити примусове та безкоштовне
оголошення про народження в регістраційній службі або в іншому уповноваженному органі
та забезпечити надання офіційних документів особи кожній дитині;
9.3.
на постійній основі дозволяти чоловіку/батькові та/або близьким родичам сім'ї
бути присутніми під час пологів;
9.4.
одночасно з захистом інтересів дитини, забезпечити нормативне положення щодо
права матері – впродовж розумного часового періоду - відмовитись від її згоди
на усиновлення.
10.
Більш конкретно, Асамблея рекомендує, щоб органи влади країн, яких це
стосується:
10.1.
розпочали перегляд справ новонароджених дітей, які зникли;
10.2.
провели розслідування, за допомоги незалежних експертів, щодо зникнення новонароджених
дітей.
11. Асамблея висловлює бажання знову розглянути
це питання в найближчому майбутньому, з метою оцінки змін та законодавчих
поправок, зроблених на час нового розгляду цього питання.