Необхідність у збереженні європейської спортивної моделі
Резолюція 1602 (2008)
- Парламентська
асамблея вирішальним чином зробила свій внесок в захист цінностей Ради
Європи: демократії, прав людини, верховенства права та збереження
культурного розмаїття. Ці цінності являють собою нутро організації спорту в Європі, того, що
зазвичай називають європейською спортивною моделлю.
- Європейська
спортивна модель не є ні гомогенною, ні бездоганною, але вона глибоко і
міцно пов’язана з громадянським європейським суспільством та втілює
європейське ставлення і культуру до цінностей спорту. Йдеться про
демократичну модель, яка гарантує, щоб спорт залишався відкритим для всіх.
- Ця
модель застосовується на всіх рівнях спорту, професійного або
аматорського, в командних видах або індивідуальних, як на найвищому рівні,
так і на рівні дебютантів. Вона ґрунтується на близьких і взаємопов’язаних
принципах фінансової солідарності та відкритості змагань (підвищення і
пониження в класі, можливість перемоги для всіх).
- Беззаперечно
спорт має специфічну природу, яка його відрізняє від традиційних видів
економічної діяльності. Він виконує важливі соціальні, виховні та
культурні функції. Солідарність між учасниками різних рівнів спорту
(зокрема між професіоналами і аматорами) є головним аспектом європейської
спортивної моделі.
- Незалежність
спорту і спортивних структур повинна бути підтримана і захищена, а їх
автономія в організації спортивної
діяльності, за яку вони відповідають, має бути визнаною. Федерація має
продовжувати залишатися ключовою
формою спортивної організації, що
забезпечує згуртованість і демократію участі.
- Збереження
європейської спортивної моделі є найкращим засобом захисту інтересів
спорту і того позитивного впливу, що спорт здійснює на суспільство.
- Європейська
спортивна модель мала б дозволити вести діалог та обміни між професійними спортсменами
та аматорами. Цей аспект європейської спортивної моделі є важливим засобом
щоб забезпечити здоровий розвиток спорту.
- Немає
жодного сумніву, що професійний рівень спорту все більше стає комерційною
діяльністю і ця негативна тенденція особливо позначилася у два останні
десятиліття. Ми стали свідками інтернаціоналізації спорту і більш за все
безпрецедентного зростання його економічного виміру, зокрема з причини
зростання прав на телевізійні трансляції.
- Недавні
скандали, що сталися в багатьох європейських країнах і були пов’язані з
незаконними ставками на тоталізаторі та шахрайськими результатами, в
значній мірі забруднили імідж спорту в Європі. Є необхідними механізми
взаємного підсилення, які б обмежили ризик шахрайства з результатами
матчів, незаконні ставки та інші
види корупції. З цією метою виявляється необхідним більш активне втручання
державної влади.
- Багато
європейських країн стикаються з проблемою “торгівлі” молодими
спортсменами. Здається, що міжнародна мережа , що управляється спортивними
агентами, що базуються в Європі, оркеструє цю “комерційну діяльність”,
зокрема це стосується молодих спортсменів, що походять з Африки та
Латинської Америки.
- Європейські
спортивні структури є недостатньо адаптованими для того, щоб боротися
проти цього феномену і мають потребу у більш тісній співпраці між
європейськими спортивними керівниками та органами державної влади.
- Спорт,
зокрема, має своєю соціальною функцією сприяти інтеграції та об’єднувати
людей різних культур і різного етнічного походження. Тим не менше
необхідно визнати, що досить часто спортивні події спровокували прояви
расизму та ксенофобії. Це являє собою більш широкий вимір проблем, з якими
стикається наше суспільство, як у випадку проявів хуліганства.
- Вживання
допінгу є повторюваною проблемою у великій кількості спортивних дисциплін.
Рада Європи веде боротьбу з цим явищем протягом багатьох років, зокрема за
допомогою Конвенції проти вживання допінгу від 1989 року (STE
n◦ 135). Європа озброїлася більш
жорсткими нормами в сфері боротьби проти вживання допінгу у спорті; вони є
невід’ємною частиною європейської спортивної моделі. Співпраця в рамках Світової
Агенції анти допінгу (СААД) є головною не тільки для того, щоб зберегти ці
норми, але і для того, щоб поширити їх на інші регіони.
- Асамблея
вітає створення в 2007 році
Розширеної Часткової Угоди про Спорт (РЧУС), членами якої вже є : Андорра,
Азербайджан, Боснія – Герцеговина, Кіпр, Данія, Естонія, Фінляндія,
Франція, Греція, Угорщина, Ісландія, Латвія, Ліхтенштейн, Люксембург,
Нідерланди, Норвегія, Сан-Марино, Словенія, Швейцарія, “колишня
Югославська Республіка Македонія” та Сполучене королівство. Сербія приєднається
з 1 січня 2008 року.
- Асамблея
вітає Лісабонську угоду, що вносить зміни до Угоди про Європейський
Союз і угоди про створення
Європейської спільноти, зокрема поправки до статті 149 ЕС, що включає
спорт в основне законодавство Європейського Союзу. Вона вітає себе
також з включенням статті 188Р, що підкреслює необхідність у відповідних формах співробітництва між європейським Союзом і Радою Європи.
Спорт повинен стати головною
цариною цієї співпраці.
- Саме
тому Парламентська асамблея наполегливо запрошує уряди держав-членів :
16.1.
тримувати європейську спортивну модель, що ґрунтується на спільних і взаємопов’язаних принципах
фінансової солідарності та відкритості змагань (підвищення і пониження в класі,
можливість перемоги для всіх);
16.2.
визнавати і запроваджувати на практиці специфіку спорту і захищати автономії
спортивних федерацій (керівних інстанцій);
16.3.
визнавати неоціненний внесок сотень тисяч волонтерів в царині спорту та їх
підтримувати настільки часто наскільки це необхідно з точки зору оподаткування
та іншого;
16.4.
вступити до РЧУС, якщо це ще не зроблено.
- Нарешті
Асамблея звертається до європейських спортивних структур та запрошує їх :
17.1.
простежити
за дотриманням внутрішньої демократії, прозорості та гарного управління у відповідності до директивних ліній Ради
Європи;
17.2.
співпрацювати з усіма учасниками в різних видах спорту для того, щоб підсилити
європейську спортивну модель повністю визнаючи розмаїття, що існує між різними
видами спорту в Європі і в межах кожного з них.