Виконання зобов'язань Грузією

 

Резолюція 1603 (2008) [1]

 

1.         5 січня 2008 року в Грузії відбулися п'яті після отримання незалежності в 1991 році президентські вибори. Асамблея визнає, що, не дивлячись на несподівані обставини, які призвели до проведення цих скороспішних виборів, часто істотні недоліки і порушення у ході виборів, як і високий ступінь політичної поляризації, це були перші достовірно конкурентні вибори, що дозволили грузинському народу висловити свої політичні вподобання.

 

2.         Асамблея засуджує події, які передували достроковим виборам і, зокрема, жорстокий розгін мирної демонстрації 7 листопада 2007 року, наступне тимчасове мовчання двох телевізійних станцій, контрольованих опозицією і, нарешті, рішення про оголошення надзвичайного положення. Ці дії завдали збитку репутації грузинської влади, як в очах свого власного населення, так і за кордоном. Проте, рішення покласти край цій кризі шляхом проведення дострокових президентських виборів в січні 2008 року разом з плебісцитом, в ході якого населенню пропонувалося вибрати дату наступних парламентських виборів, зупинило ескалацію насильства і може лише вітатися.

 

3.   Зараз Асамблея звертається до всіх політичних сил Грузії з настійним закликом поважати офіційно оголошені результати президентських виборів, які були визнані місіями міжнародних спостерігачів по суті відповідними до більшості міжнародних стандартів демократичних виборів. Будь-які відомості про порушення або підтасовування голосів повинні оспорюватися правовими засобами, передбаченими Конституцією Грузії і відповідним законодавством. Асамблея настійно закликає грузинську владу належним чином і неупереджено розслідувати всі звернення, пов'язані з процесом виборів, і притягти винних у порушенні закону до правосуддя. Асамблея особливо занепокоєна численними заявами про порушення на виборчих дільницях та в ході обробки результатів, що заплямувало увесь процес виборів.

 

4.         Асамблея уважно стежитиме за зміною політичної ситуації в Грузії і чекає, що влада продемонструє тверду прихильність демократії, верховенству права і правам людини. Новообраний президент повинен зробити все можливе для зміцнення демократичних свобод і конструктивно вступити в діалог з тією частиною населення, яка не голосувала за нього. Внутрішня стабільність і економічне процвітання краще за все можуть бути забезпечені проведенням політики за участю населення, вдосконаленням функціонування інститутів і неухильним дотриманням принципів верховенства права і основних свобод. З цією метою Асамблея настійно закликає владу створити належні умови, при яких, нарешті, зможе з'явитися і почати функціонувати сильна і ефективна система стримань і противаг. Грузинському уряду слід також негайно усунути недоліки, що виявилися нещодавно в ході президентських виборів з тим, щоб майбутні весняні парламентські вибори 2008 року були демократичними, вільними, прозорими і конкурентними.

 

5.         У кожному демократичному суспільстві опозиція несе частину відповідальності за стабільність і національну єдність країни, а також за реформи, що проводяться. Асамблея вітає появу у країні напередодні нещодавніх виборів енергійної єдиної опозиції: вона розглядає цей факт як позитивну подію на шляху до набуття Грузією зрілості і перетворення на достовірно плюралістичну демократію. Проте вона підкреслює, що для завоювання підтримки простих людей, зокрема, зважаючи на майбутні парламентські вибори, опозиції слід почати пропонувати населенню наочні, заслуговуючі довіри альтернативи і почати конструктивний діалог із правлячою партією зі всіх основних питань.

 

6.         Стійку демократію неможливо побудувати, не забезпечивши елементарної безпеки. Повна нормалізація ситуації в Грузії залишається неможливою без мирного і демократичного врегулювання конфліктів в регіонах, що відкололися, - Абхазії і Південній Осетії. Асамблея ще раз підкреслює свою безумовну підтримку територіальної цілісності і непорушності міжнародно-визнаних меж Грузії і настійно закликає сусідів Грузії і, зокрема, Росію зробити те ж саме. Вона високо оцінює постійні зусилля грузинської влади, спрямовані на досягнення урегулювання своїх внутрішніх конфліктів, зокрема, недавні кроки, направлені на те, щоб схилити на свою сторону сепаратистські настрої населення в районі Цхинвалі/Південна Осетія.

 

7.         Асамблея вітає проведення першої зустрічі на високому рівні між грузинськими і абхазькими офіційними особами, яка відбулася в Сухумі в жовтні 2007 року після тривалої паузи, висловлюючи при цьому співчуття, що на місцях не було відмічено ніяких позитивних зрушень, і що переговори, що проводяться під егідою Організації Об'єднаних Націй, поки не дали ніяких результатів. Асамблея висловлює співчуття, зокрема, з приводу того, що сотні тисяч біженців і внутрішньо переміщених осіб (ВПО), жертви етнічних чисток на початку 90-х все ще позбавлені можливості повернутися в свої будинки в Абхазії. Асамблея закликає фактичну владу забезпечити безпечні умови для повернення внутрішньо переміщених осіб і дотримуватися принципу невід’ємності прав власності в зонах конфліктів відповідно до недавньої резолюції Ради Безпеки ООН. Асамблея також закликає грузинську владу зробити все можливе для того, щоб полегшити скрутні соціальні умови внутрішньо переміщених осіб і інтегрувати їх в основне грузинське суспільство.

 

8.         Асамблея жалкує, що недавня криза зменшила численні позитивні кроки, зроблені грузинською владою по виконанню зобов'язань Грузії після ухвалення резолюції 1477 (2006). З формальної точки зору значна частина зобов'язань, що відносяться до питань, що залишаються, перерахованих у вказаній резолюції, була виконана, не дивлячись на те, що ряд серйозних недоліків все ще не усунений.

 

9.         Якщо говорити про правові документи Ради Європи, Асамблея відзначає, що до теперішнього часу Грузія ратифікувала 53 конвенції і підписала ще 9 конвенцій. Вона високо оцінює факт ратифікації Рамкової конвенції про національні меншини (СЕД № 157), Європейської рамкової конвенції про прикордонне співробітництво між територіальними співтовариствами і владою (СЕД № 106) і Конвенцію Ради Європи про кримінальну відповідальність за корупцію (СЕД № 173). На жаль, процедура підписання і ратифікації Європейської Хартії регіональних мов і мов меншин (СЕД № 148) так і не просунулася вперед.

 

10.       Тісна співпраця Грузії з Радою Європи сприяла ухваленню Антикорупційної стратегії і плану дій, закону про репатріацію осіб примусово висланих з Грузії в колишньому СРСР в 40-і роки (репатріація месхетинського населення), закону про реституцію майна і компенсації на території Грузії для жертв конфлікту в колишньому Південноосетинському автономному окрузі, новий закон про юридичну допомогу і закон про місцеве самоврядування, а також закон, що забороняє позапроцесуальні контакти. Розроблені етичні кодекси для поліції і прокурорів, адвокатів і мовних організацій.

 

11.       Асамблея вітає той факт, що в результаті політичного діалогу в останню хвилину до виборчого кодексу був внесений  ряд поправок, що відображає вже давно сформульовані рекомендації Асамблеї і Венеціанської комісії. У цьому плані Асамблея особливо вітає сумісне рішення парламентської більшості і опозиції понизити в майбутньому виборчий поріг з 7% до 5%, на чому вже давно наполягає Асамблея, перетворити вельми спірну мажоритарну виборчу систему в пропорційну і змінити склад виборчих комісій і правила фінансування виборчих кампаній.

 

12. Чотири роки поспіль влада проявляє тверду рішучість побудувати стабільну сучасну європейську демократію і тісніше інтегрувати країну до європейських і євроатлантичних структур. Багато з найбільш важливих інститутів, зокрема судова система, податкова адміністрація, поліція і прокуратура, а також транспорт, охорона здоров'я і система освіти, були серйозно реформовані. Ці зусилля були винагороджені двозначним економічним зростанням і значним об'ємом прямих іноземних інвестицій. Вдалося ефективно приборкати дрібну корупцію, зроблені кроки щодо реформування пенітенціарної системи.

 

13.       В той же час, занепокоєність, раніше висловлена в резолюціях 1415 (2005) і 1477(2006), з приводу того, що разом із сильною системою влади не існує ефективних стримань і противаг, залишається як ніколи реальною. Стійка демократія і розвиток можуть бути досягнуті лише за участю населення і широкого круга інститутів суспільства, через які окремі громадяни можуть спілкуватися з державою. Саме цей шлях може дозволити демократичному уряду досягти необхідного рівня згоди для забезпечення невідворотності своїх реформ. У цьому плані Асамблея закликає владу узяти на себе зобов'язання створити сильні інститути, зокрема, сформувавши відповідальну і професійну систему державного управління, підвищивши рівень політичної культури, яка не допускає кумовства, "розширеного" тлумачення податків, законів або обмеження незалежних ЗМІ, і спрямована на досягнення консенсусу серед безлічі думок.

 

14.       Асамблея відзначає, що ряд реформ був проведений вельми швидко і населення навіть не усвідомило найближчих і довгострокових вигод цих реформ. Грузинське суспільство сприймає більшість реформ як шокову терапію і вважає, що широкорозповсюджена бідність і соціальна несправедливість все ще не усунені належним чином. Дійсно, доступ до основних соціальних послуг все ще обмежений; доходи як і раніше знаходяться на низькому рівні і розподіляються нерівномірно. Уряд уже усвідомив, що слід займатися соціальними витратами програми реформ. Асамблея сподівається, що за нещодавно проголошеним наміром приділяти більше уваги соціально орієнтованій політиці в майбутньому послідують конкретні дії.

 

15.       Асамблея високо оцінює факт створення грузинською владою адекватної законодавчої бази для всіх основних реформ. Проте вона відзначає, що вирішальним чинником успіху цих реформ буде їх ретельне справедливе і професійне здійснення. Сьогодні суди все ще не користуються довірою населення, боротьба з корупцією сприймається як серія вибірково вживаних заходів, порушуються права власності. У зв'язку з цим Асамблея настійно закликає грузинську владу активізувати свої зусилля по реформуванню судової системи, зокрема шляхом створення адекватних механізмів, що дозволяють гарантувати незалежність суддів і прокурорів. Грузії слід невідкладно поліпшити положення в області захисту прав людини, зокрема, в тому, що стосується умов змісту під вартою, недопущення тортур і дотримання прав меншин, релігійних прав і прав власності.

 

16.       Вітаючи розроблену властями широку програму реформ, Асамблея вважає, що для прискорення реформ, які можуть перетворити Грузію на стабільну і процвітаючу європейську демократію, необхідні конкретні заходи.

 

17.       У зв'язку з конвенціями Ради Європи:

 

17.1.    негайно підписати і ратифікувати Європейську Хартію регіональних мов і мов меншин;

 

17.2.    активізувати процес ратифікації Грузією договорів Ради Європи.

 

18.       Відносно функціонування демократичних інститутів:

           

18.1.    продовжити перегляд Конституції з урахуванням висновків Венеціанської комісії;

 

18.2.    забезпечити, щоб наступні парламентські вибори, призначені на весну 2008 року пройшли вільно і чесно при повному дотриманні стандартів Ради Європи; з цією метою повною мірою врахувати недавно опубліковані висновки міжнародної місії спостерігачів, що брали участь в позачергових президентських виборах 5 січня 2008 року, а також рекомендації спеціальній комісії Асамблеї, зокрема у відношенні:

           

18.2.1. ухвалити нові поправки до Конституції Грузії, з тим щоб знизити виборчий поріг з нинішніх 7% до узгоджених 5% і перетворити існуючу в даний час  мажоритарну виборчу систему на систему, засновану на пропорційному представництві;

 

18.2.2  переглянути за сприяння Венеціанської комісії усі нещодавні і майбутні поправки до Виборчого кодексу;

 

18.2.3. уточнити списки виборців і скласти їх остаточний варіант, з тим щоб виключити в майбутньому практику реєстрації виборців в день виборів;

 

18.2.4. забезпечити безумовне  відокремлення урядових структур від виборчої адміністрації;

 

18.2.5. забезпечити збалансоване середовище для проведення виборчої кампанії, включаючи рівний доступ до ЗМІ;

 

18.2.6. поліпшити професійну підготовку членів виборчих комісій;

 

18.2.7. гарантувати неупередженість судів у цьому процесі.

 

18.3.    продовжити активне розслідування всіх повідомлень про залякування, переслідування і порушення виборчого законодавства і притягти до правосуддя усіх осіб, винних в здійсненні виборчих порушень;

 

18.4.    прийняти і забезпечити належне застосування закону щодо прозорості фінансування партій;

 

18.5.    виконати обіцянку створити другу палату парламенту, забезпечивши представництво своїх автономних регіонів на державному рівні, після того, як Південна Осетія і Абхазія політично і адміністративно повернуться до складу Грузії;

 

18.6.    продовжити реформу місцевого самоврядування:

           

18.6.1. застосувати законодавчий пакет, включаючи основний закон про місцеве самоврядування і інші відповідні закони;

           

18.6.2. забезпечити належне функціонування Державної комісії з децентралізації, яка повинна очолити процес реалізації стратегії децентралізації;

           

18.6.3. виконати рекомендації Венеціанській комісії відносно реформи місцевого самоврядування.

 

19.       Відносно месхетинського населення продовжити роботу з Державною комісією з репатріації, активно знаходити міжнародну допомогу і створювати умови для процесу репатріації з метою його завершення до 2011 року; повністю виконати рекомендації, що містяться в резолюції 1428 (2005) Асамблеї про стан депортованого месхетинського населення;

 

20.       Відносно конфліктів 1990-94 років:

 

20.1.    продовжувати пошук мирного рішення конфліктів в Абхазії і Південній Осетії при повному дотриманні міжнародного права на користь усіх зацікавлених сторін і регіональної стабільності;

 

20.2.    забезпечити рівні права внутрішньо переміщених осіб відповідно до рекомендації 1570 (2002) Асамблеї про положення біженців і переміщених осіб у Вірменії, Азербайджані і Грузії;

 

21.       Відносно верховенства права:

 

21.1.    завершити реформу судової системи, адвокатури, прокуратури і поліції в повній відповідності з європейськими стандартами і в тісній співпраці з експертами Ради Європи;

 

21.2.    створити повністю прозору систему призначення і звільнення з посади суддів і забезпечити, щоб нове покоління суддів було незалежним і високопрофесійним; забезпечити належне функціонування Вищої школи правосуддя; забезпечити, щоб суди і органи прокуратури сприймалися як справедливі і неупереджені;

 

21.3.    прийняти новий повний карно-процесуальний кодекс, розроблений в співпраці з Радою Європи;

 

21.4.    продовжити боротьбу з корупцією і відмиванням грошей і в повному об'ємі виконати всі рекомендації Групи держав по боротьбі з корупцією - ГРЕКО і Мoneyval; активізувати роботу по формуванню культури і етики цивільної служби;

 

21.5.    у дусі прозорості і неупередженості розслідувати всі достовірні відомості про корупцію, особливо у вищих ешелонах влади.

 

21.6. провести ретельне розслідування жорстокого розгону мирної демонстрації 7 жовтня 2007 року та покарати відповідальних за надмірне застосування сили.

 

22.       Відносно захисту прав людини:

 

22.1.    повністю виконати недавні рекомендації Європейського комітету із запобігання тортурам;

           

22.2.    продовжувати займатися питанням переповненості в'язниць і слідчих ізоляторів і продумати у відповідних випадках додаткові заходи;

 

22.3.    забезпечити оперативне незалежне і ретельне розслідування усіх відомостей про погане звернення і проводити політику абсолютної неприпустимості безкарності;

 

22.4.    відносно свободи висловлювання думки і інформації:

           

22.4.1. гарантувати повну незалежність і плюралізм електронних ЗМІ; забезпечити розповсюдження прозорості прав власності на ЗМІ і управління ними відповідно до демократичних норм;

           

22.4.2  усунути випадки перешкоджання доступу до інформації з політичних або адміністративних причин;

 

22.4.3. забезпечити максимально високий рівень підготовки професійних журналістів;

 

22.4.4. забезпечити організацію Грузинським державним мовним каналом регулярних політичних дискусій, в ході яких повинні бути справедливо представлені різні політичні думки.

 

22.5.    Сприяти активній участі цивільного суспільства в розробці і застосуванні законодавства.

 

23.       Асамблея закликає держави-члени вносити істотніший внесок до демократичного майбутнього, безпеки і стабільності Грузії. Це припускає постійну підтримку внутрішніх реформ Грузії, вирішення її сепаратистських конфліктів, її інтеграції до євроатлантичних структур. Всі держави-члени Ради Європи повинні виділити необхідні фінансові ресурси для успішного здійснення програм співпраці між Грузією і Радою Європи. Асамблея також закликає Європейський союз координувати свою діяльність в рамках Європейської політики добросусідства (ENP) з Радою Європи.

 

24.       Асамблея також закликає Європейський союз і всі держави-члени Ради Європи взяти активнішу участь у пошуку мирного рішення конфліктів в сепаратистських регіонах - Абхазії, Південній Осетії, на грузинській території, включаючи пошук прийнятніших міжнародних рамок для переговорів і забезпечення миру, законності, порядку і дотримання прав людини на місцях. Всі зацікавлені сторони в конфлікті, зокрема Російська Федерація, повинні продемонструвати свою прихильність як в принципі, так і на практиці, мирному і демократичному рішенню при повному дотриманні територіальної цілісності і суверенітету Грузії. Асамблея закликає ЄС активізувати свої переговори за угодами про реадмісію і полегшення візового режиму між ЄС і Грузією, зокрема для того, щоб  не дискримінувати громадян Грузії по відношенню до громадян сепаратистських регіонів Південної Осетії і Абхазії, що мають російські паспорти. В цьому контексті, Асамблея посилається на свою Резолюцію 1455 (2005) про виконання зобов'язань Російською Федерацією (пункт 14 ii).

 

25 .      Асамблея твердо має намір продовжувати моніторинг виконання зобов'язань Грузією аж до моменту, коли нинішні реформи, що проводяться в областях, згаданих в справжній резолюції, дадуть відчутні результати. Зокрема, Асамблея чекає, що грузинське керівництво продемонструє високий ступінь політичної зрілості і зможе сповідати такий стиль управління, який припускає пошук компромісу і консенсусу в рамках конкурентної демократичної системи. Вона також чекає, що Грузія виявиться здатною провести парламентські вибори в 2008 році відповідно до міжнародних стандартів вільних і справедливих виборів.

 



[1] Дебати Асамблеї 24 січня 2008 року (8 засідання) (див. Док.11502 перегл., доповідь Комітету з виконання обов’язків та зобов’язань державами-членами Ради Європи, співдоповідачі: пан Еорсі та пан Ісламі). Текст прийнятий Асамблеєю 24 січня 2008 року (8 засідання).