Відеоспостереження
в публічних місцях
Резолюція 1604 (2008) [1]
1. Парламентська асамблея відзначає, що
відеоспостереження - все більш широко поширене явище в публічних місцях.
2. Технології,
що швидко розвиваються, і зростаюче відчуття незахищеності серед звичайного
населення поступово збільшили публічне схвалення відеоспостереження як
корисного інструменту в контексті запобігання і викриття злочинів.
3. Асамблея відзначає, що про використання
відеоспостереження як такого мова більше не йде. Сучасна техніка робить
можливим здійснення високоякісного відеоспостереження без втручання в приватне
життя громадян. Привид “Великого брата” більше не завдає страху, як це було раніше.
4. Дійсно, відеоспостереження знайшло своє
місце в щоденному житті у великій кількості міст країн-членів Ради Європи і у
ряді випадків виявилось ефективним інструментом. Асамблея обізнана з позитивною
роллю, що відіграють системи відеоспостереження у розслідування кримінальних
справ у суді, наприклад у справі щодо бомбових
атак 21 липня 2005 року в Лондонському метрополітені, а також щодо недавнього
запобігання спробам бомбування автомобілів у Лондоні та Глазго.
5. Вітаючи все більш ефективне використання
нових технологій для захисту суспільного порядку і безпеки в Європі, Асамблея
залишається стурбованою тим фактом, що відеоспостереження може порушувати права
людини такі як захист недоторканості приватного життя і захист даних. В світлі,
зокрема, Статті 8 Європейської конвенції з прав людини (Конвенції), яка
гарантує право поваги до приватного життя, відеоспостереження повинно
залишатися винятковою мірою, приписаною законом і лише у випадках, де це
необхідно в демократичному суспільстві, щоб захистити інтереси національної безпеки
або суспільної безпеки, або для запобігання чи викриття безпорядків та злочинів.
6. Збирання, обробка і збереження даних,
отриманих під час відеоспостереження,
повинне регулюватися згідно із законом в повній відповідності до Конвенції,
як визначено Європейським судом з прав людини.
7. У цьому контексті, Асамблея нагадує, що
декілька національних і європейських юридичних інструментів забезпечують
мінімальні гарантії для захисту індивідуальних прав стосовно відеоспостереженя,
і що ці права повинні поважатися і бути
повністю впроваджені у всіх державах-членах.
8. Асамблея занепокоєна певними
далекосяжними аспектами безперервного спостереження, забезпеченого технічними
можливостями систем прихованого відеоспостереження. Використання таких технічних можливостей необхідно
суворо регулювати.
9. Беручи до уваги, що існуюче устаткування
і програмне забезпечення для прихованого відеоспостереження дозволяє
використання дуже сильного (до 30-50 разів) збільшення зображення, Асамблея заохочує
країни-члени Ради Європи прийняти законодавство, що б визначило обмеження для встановлення
такого устаткування з огляду на конкретне місце.
10. Асамблея також підкреслює, що існуюче
устаткування і програмне забезпечення для прихованого спостереження передбачає
наявність “приватних зон ” (вікна квартир, і т.п.), які повинні бути
автоматично виключені із зон відеоспостереження. Асамблея вважає, що ця
практика служить не тільки для захисту приватного життя, але і для перешкоджання
працівникам центрів прихованого спостереження бачити те, що лежить за межами їх
компетентності. У країнах-членах Ради Європи, такі “приватні зони” мають бути
визначені законодавством і виключені з відеоспостереження за допомогою такого
спеціалізованого програмного забезпечення.
11. Записи з камер прихованого спостереження
зараз зберігаються в цифровому форматі, і програмне забезпеченні дозволяє декодувати
зображення. Це виключає доступ третіх сторін до збереженої інформації, і
захищає її від несанкціонованого доступу і модифікації. Декодування може надати
інформацію, корисну при кримінальних розслідуваннях. У країнах-членах Ради
Європи практика декодування записів відеоспостережень потрібна бути визначена законом.
12. Кожен, що живе або проходить через зону
відеоспостереження, має право знати про це і мати доступ до всіх записів із
своїм зображенням. Країни-члени Ради Європи мають захищати це право законом.
13. До того ж, Асамблея підкреслює, що
співпраця між урядовими органами і неурядовими утвореннями є важливою у сфері
відеоспостереження і заохочує країни-члени розширити цю співпрацю. Уряди
зобов'язані взаємодіяти з неурядовими організаціями, які повинні мати право контролювати
об’єм і форму відеоспостереження.
14. Асамблея зазначає, що національні
законодавства є неоднорідними в цій галузі, і тому офіційно закликає
країни-члени Ради Європи:
14.1. застосувати провідні принципи для
захисту індивідуумів щодо збирання і
обробки даних за допомогою відеоспостереження, прийняті Європейським
комітетом з юридичного співробітництва Ради Європи в квітні 2003 року, та забезпечити
їх дотримання якомога більш систематично;
14.2. накласти
згідно із законом технічні обмеження для установки устаткування в залежності
від кожного місця, що знаходиться під наглядом;
14.3. визначити “приватні зони”, які мають
бути виключені із зони відеоспостереження законом, зобов’язуючи використовувати
спеціальне програмне забезпечення;
14.4. забезпечити в їхньому законодавстві
практику декодування даних відеоспостережень;
14.5. забезпечити доступ до засобів правового
захисту у випадках можливого зловживання, пов'язаного з відео спостереженням.
15. Асамблея вважає за необхідне прийняття і
використання країнами-членами уніфікованого знаку, і супровідного уніфікованого
письмового позначення якомога скоріше.
16. Нарешті, Асамблея – маючи на увазі те,
що подальше обговорення щодо відеоспостереження є необхідним - заохочує
Європейську Комісію до демократії через право (Венеціанська комісія) і надалі розвивати
розгляд цієї теми для того, щоб скласти директиви для збалансування суспільних
інтересів відносно прав і свобод людини в демократичному суспільстві.
17. Беручи до уваги поточні події і
постійний технічний прогрес у сфері відеоспостережння, Асамблея підкреслює
необхідність продовжувати роботу стосовно питання відеоспостереження в
майбутньому.
[1]
Дебати Асамблеї 25
січня 2008 року (9 засідання) (див. Док.11478, доповідь комітету з юридичних
питань та прав людини, доповідач: пан Шарандін). Текст прийнятий Асамблеєю 25 січня 2008 року (9 засідання).