Неофіційний переклад
Резолюція 1606 (2008)
Зловживання в системі кримінального правосуддя в
Білорусії
1. Парламентська асамблея, згадуючи Резолюції1371 (2004), 1372 (2004), 1482
(2006) і 1496 (2006), а також Рекомендації 1657 (2004) і 1734 (2006), висловлює
глибокий жаль щодо численних політично-мотивованих зловживань в системі
кримінального правосуддя, які мали місце останніми роками і досі відбуваються в
Республіці Білорусія. Асамблея вітає нещодавнє звільнення великої кількості
політичних в’язнів, але все ж шкодує про постійну відмову влади Білорусії
звільнити Олександра Козуліна і про відкриття нових
кримінальних справ проти активістів опозиції.
2. Такі зловживання набувають різних форм, зокрема:
2.1. прийняття закону - зокрема Закон від 15
грудня 2005 (“антиреволюційний закон”) – і довільне
застосування його конкретних положень задля криміналізації законних, мирних дії
опозиційних партій, неурядових організацій і незалежних ЗМІ, зокрема через
самовільну криміналізацію членів і активістів незареєстрованих груп громадян,
організаторів і учасників мирних демонстрацій, і журналістів та опозиційних
фігур, що публічно роблять критичні коментарі, зокрема через інтернет;
2.2. самовільне засудження політичних опонентів в
наслідок несправедливих судових слухань, по загальних кримінальних положеннях,
як наприклад привласнення майна, фальсифікації, підробка документів або
ухилення від сплати податків;
2.3. неспроможність, з політичних причин, належним
чином розслідувати і покарати кримінальні дії, скоєні державними службовцями
проти опозиційних фігур, зокрема:
2.3.1. велику кількість випадки зникнень, про які йдеться в Резолюції 1371
(2004) і Рекомендації 1657 (2004);
2.3.2. приховані смерті незалежних журналістів та іноземних дипломатів;
2.3.3. акти насильства, здійснені органами безпеки проти мирних
демонстрантів;
2.4. продовження використання смертної кари і
особливо жорстокий, приховуваний метод виконання покарання через розстріл, без
попереднього інформування засуджених, аж до останнього моменту, або їхніх сімей.
Білорусія – остання країна на Європейському континенті, яка досі використовує
смертну кару. Існування смертної кари виключає будь-яку видачу до Білорусії,
державами-члена Ради Європи, будь-якого обвинуваченого у тяжкому злочині, який
карається смертною карою.
2.5 обмеження права осіб на вільне пересування
через зловживання положеннями Президентського указу № 643 від 17 грудня 2007
року «Про спрощення процедури виїзду з Республіки Білорусії
3. Наслідки криміналізації діяльності незареєстрованих цивільних груп по
Статті 193-1 Кримінального кодексу, яка була додана Законом від 15 грудня 2005,
стають тяжчими через обмежуючі адміністративні правила реєстрації товариств і
їх довільним застосуванням. У цьому зв’язку, Асамблея нагадує про точку зору,
прийняту Комітетом ООН з прав людини 24 липня 2007 року, яка виявила, що
розпуск Центру з прав людини «В’ясна» порушує право
її членів використовувати їхнє право на зібрання і, що вони мають право на
ефективне вирішення цього питання – включаючи перереєстрацію їхньої організації
та компенсацію – і, що Білорусія зобов’язана вжити заходів задля уникнення
виникнення подібних порушень
4. Асамблея обурена, зокрема, арештом осіб за розповсюдження копій її
доповіді 2004 про зникнення людей в Білорусії.
5. Особи принизливо засуджені з політичних причини (пп.. 2.1. і 2.2. вище)
повинні бути визнані політичними в’язнями і щонайшвидше отримати компенсацію за
свої страждання.
6. Посадові особи, що замовляють або беруть участь в політично-мотивованих
зловживаннях у системі кримінального правосуддя, повинні понести персональну
відповідальність за такі зловживання.
7. Асамблея упевнена, що Республіка Білорусія одного дня приєднається до
сім’ї європейських націй, що підтримують права людини і верховенство права, і
правосуддя буде здійснене – зокрема жертви отримають компенсації, а
відповідальні за описані вище зловживання будуть покарані.
8. Тим часом, Асамблея закликає:
8.1. Парламент Республіки Білорусія:
8.1.1. відмінити Закон № 71-3 від 15 грудня 2005 (так званий “антиреволюційний
закон”), і зокрема Статтю 193-1 Кримінального
кодексу, яка криміналізує діяльність незареєстрованих
товариств;
8.1.2. терміново ввести мораторій на виконання смертних вироків і відмінити
смертну кару;
8.2. компетентну владу анулювати або внести
поправки до Президентського указу № 643 від 17 грудня 2007 року, щоб припинити
його неправильне використання
8.3. суддів, прокурорів і міліцейських Білорусії
уникати, як тільки буде можливо, брати участь в таких зловживаннях і,
використовувати особисту хоробрість і уяву для того, щоб пом'якшити наслідки
недобросовісного законодавства для його жертв;
8.4. білоруських і міжнародних правозахисників
вести облік, в прозорій і об'єктивній формі, як жертв, так і винуватців
політично-мотивованих зловживань у системі кримінального правосуддя.
9. Асамблея крім того заохочує:
9.1. держав-членів Ради Європи, через їхні
дипломатичні представництва в Мінську, і в співпраці з місцевими і міжнародними
правозахисниками продовжувати перемовини з владою від імені політичних в’язнів
та їхніх сімей, і пропонувати їм тимчасовий захист;
9.2. Євросоюз і США продовжувати накладені цільові
санкції, такі як наприклад, візові відмови або замороження активів, щодо
білоруських посадових осіб, відповідальних за серйозні порушення прав людини;
9.3. міжнародну спільноту створити механізм
допомоги жертвам порушень прав людини в Білорусії.
9.3.1. Таким механізмом має управляти робоча
група, із залученням місцевих і міжнародних правозахисників, в Мінську або в
сусідній столиці.
9.3.2. Важливо, наприклад, забезпечити тих
студентів, які були виключені з білоруських університетів за їхню участь в
антиурядових демонстраціях можливістю продовжити освіту в державах-членах Ради
Європи.
9.3.3. Завдання групи може також полягати у
визначенні, в справедливій і прозорій формі, посадових осіб, відповідальних за
зловживання, з метою застосування цілеспрямованих санкцій (параграф 8.3.);
9.4. Уряд і Парламент Російської Федерації
терміново провести переговори з владою Мінську від імені політичних в’язнів та
інших жертв політично-мотивованих зловживань.