Неофіційний переклад

Стан демократії в Європі

Специфічні виклики, з якими стикаються європейські демократії: розмаїття та міграція

 Резолюція 1617 (2008)

1.       Парламентська асамблея  нагадує і підтверджує свою Резолюцію 1547 (2007) і свою Рекомендацію 1791 (2007) про стан демократії в Європі, а також Рекомендацію 1500 (2001) про участь іммігрантів та іноземних резидентів у політичному житті в державах-членах Ради Європи.

2.        Асамблея  вважає, що культурна різноманітність – це неминуча тенденція сучасних демократичних суспільств і незворотний наслідок модернізації, глобалізації і лібералізації економік, і демографічної еволюції.

3.       Природа і швидкість зміни культурної різноманітності і її наслідків постійно знаходяться в постійній еволюції.

4.       Міграція – головна причина цієї культурної диверсифікації в межах європейських держав-націй. Відповідно до надійних оцінок, в Європі є 64.1 мільйони мігрантів, що складає до 8.8% від загальної чисельності населення і ця цифра зростає. Це стосується усіх держав-членів Ради Європи.

5.       Різноманітність є викликом для наших демократій. Більшість з них спочатку проектувалися для більш однорідних суспільств. Сьогодні вони не завжди можуть пристосувати і скористатися викликами і можливостями, які є наслідком різноманітності суспільств. Слід боротися й негайно виправляти ці недоліки демократій, які в крайніх випадках можуть призвести до насильства.

6.       Асамблея усвідомлює основний виклик, що стоїть перед європейськими демократіями, а саме примирити дотримання різноманіття в суспільстві з необхідністю участі в демократичному режимі і процесах, гарантуючи, при цьому, повне дотримання прав усіх людей, котрі проживають у даній країні.

7.       Вона вітає значний прогрес, який був досягнутий в цьому сенсу, і той факт, що ситуація мігрантів, стосовно їхніх політичних прав, загалом значно поліпшилася останніми роками. Асамблея  сподівається, що залучення демократій продовжуватиме покращуватися.

8.       В той же час Асамблея  згадує, що суть демократії полягає в тому, щоб всі ті, кого стосується рішення, були прямою або непрямою частиною процесу ухвалення рішення. Інакше гідність особи не поважається. Ось чому її представленість дуже важлива і неприйнятно, що великі групи населення виключаються з демократичного процесу. Цю ситуацію потрібно вирішити полегшивши доступ до громадянства або розширивши політичні права, у тому числі право голосу, для негромадян.

9.       Окрім того Асамблея  не бачить жодного виправдання окремому становищу мігрантам на тривалий період, які законно перебувають в країні виключно на підставі їхньої країни походження. Наприклад, не повинно бути жодного диференціювання між мігрантами, які є громадяни держав-членів Ради Європи, незалежно від того, чи їхня країна походження є членом Євросоюзу.

10.       Одним з кінцевих завдань кожної демократичної системи мають бути рівні можливості для використання політичних прав.

11.        Подальша стурбованість стосується ефективного використання , які їм надали. Низька участь і представлення мігрантів і людей з родин мігрантів в політичному житті повинні підняти питання про перешкоди для їхнього активнішого залучення до демократичного процесу. Слід усунути ці перешкоди.

12.       Знаходження правильного балансу між повагою до різноманітності і потребою в інтеграції є істотним для належного функціонування демократії. Інтеграція, яка в основному націлюється на знищення виключення і сегрегації суспільства, має іти рука в руку з повагою до різноманітності, різних культур, мов і релігій, і повною повагою до прав людини. Асиміляція не має бути змішаною з інтеграцією і применшувати її.

13.       В той же час, інтеграція передбачає певне залучення до суспільства як цілого, у тому числі знання мови країни перебування і повага до конституційних цінностей цієї країни, зокрема повага до принципів прав людини, демократії і верховенства права. Слід наглядати за легкістю доступу до вивчення мов для жінок-іммігранток і мотивувати їх. Треба розробляти політику культури й освіти, щоб привернути увагу жінок-іммігранток до конституційних цінностей і принципів права людини.

14.       Інтеграція – як необхідною умовою, так і критерієм для оцінки якості демократії.

15.       До того ж Асамблея  відзначає, що демократія також представляє істотну можливість досягти справедливого розподілу життєвих благ і можливостей для всіх. Однак, те, як практикують демократію в даний час означає, що вона не може повністю виконати свої обіцянки. Шлях подолання недоліків сьогоднішньої демократичної політики лежить через розширення її до міжнаціонального рівня.

16.       Асамблея  визнає, що різні історичні, географічні, соціальні і культурні обставини  могли вплинути на форму демократії в різних країнах і на її сучасну картину. Це потрібно враховувати, оцінюючи якість демократії. 

17.       З метою поліпшення залучення демократичного процесу і якості демократії Асамблея  закликає держави-члени Ради Європи:

17.1. Стосовно громадянства

17.1.1. полегшите доступ до громадянства;

17.1.2.       розглянути усунення обмежень на подвійне громадянство, де такі обмеження існують в національному законодавстві, за винятком можливого зловживання використанням отриманого подвійного громадянства особами, звинуваченими у воєнних злочинах, щоб уникнути правосуддя;

17.1.3.    у випадках, де подвійне громадянство не можливе, розглянути усунення обмежень  щодо громадян, які відмовилися свого громадянства, де такі обмеження існують в національному законодавстві;

17.1.4. підписати і/або ратифікувати Європейську конвенцію про громадянство (ETS Номер 166), де це ще не зроблено.

17.1.5. розглянути можливість надати жінкам-іммігранткам  правовий статус незалежний від їх чоловіка.

17.2. Стосовно права голосу

17.2.1.     розглянути можливість  надати право голосувати і виставляти свою кандидатуру на виборах на місцевому і регіональному рівні, принаймні для громадян держав-членів Ради Європи, які законно проживають в країні як перший крок до надання таких прав усім законно проживаючим іноземцям, незалежно від країни походження;

17.3. Стосовно політичних прав

17.3.1.      розглянути можливість зняти обмеження на право індивідуальних свобод мігрантів, які проживають на законних підставах, зокрема, свободу об'єднань, та інші обмеження, навіть у випадках, коли вони відповідають Статті 16 Європейської конвенції з прав людини,якщо такі обмеження існують в національному законодавстві;

17.3.2. розглянути можливість підтримати вилучення з Європейської конвенції з прав людини Статті 16, що дозволяє обмеження на політичну діяльність іноземців;

17.3. 3. підписати і/або ратифікувати Конвенцію Ради Європи про участь іноземців у суспільному житті на місцевому рівні (ETS Номер 144), якщо це ще не було зроблено.

17.4. Стосовно реєстрації мігрантів

17.4.1. наглядати за тим, щоб не було жодних перешкод для реєстрації мігрантів і надання їм статусу резидента тривалого проживання, де можливо;

17.4.2. сприяти створенню на Європейському рівні узгодженої системи збору статистичних даних щодо мігрантів, які включають також дані окремо по кожній статі.

18.       Асамблея  звертається до держав-членів Європейського союзу переглянути і використовувати диференційоване ставлення до мігрантів з третіх країн в порівнянні з мігрантами з інших країн Євросоюзу,  що стосується використання ними політичних прав.

19.       Асамблея  заохочує Конгрес місцевих і регіональних органів влади Ради Європи продовжувати діяльність у сфері участі іноземців в місцевій і регіональній демократії і вивчити питання їхньої ефективної політичної участі, у тому числі їхнього представлення на місцевих і регіональних рівнях влади.

20.       Асамблея  запрошує відповідні комітети національних парламентів вивчити доповідь 2008 року про стан демократії в Європі з погляду забезпечення відповідного продовження діяльності в рамках національного законодавства і політики.