Виконання Резолюції 1633 (2008) Про наслідки війни між Грузією й Росією

 

 

Резолюція 1647 (2009)

 

1.      Парламентська асамблея знову  повністю підтверджує свою Резолюцію 16333 (2008) про «Наслідки війни між Грузією і Росією», прийняту 2 жовтня 2008 року. В цій Резолюції Асамблея активно засуджує розв’язання війни між своїми двома-членами й вважає, що під час війни й після її закінчення, обидві країни попрали права людини  й принципи гуманітарного права, а також Статут Ради Європи й зобов’язання, взяті обома державами під час свого вступу. Асамблея,  в результаті цього, сформулювала ряд конкретних вимог стосовно Грузії й Росії, а також стосовно de facto  влади Південної Осетії та Абхазії, зокрема вимога, адресована Росії відмовитися від визнання незалежності цих двох сепаратистських регіонів. Таким чином, Асамблея надала  дорожню карту прозору, неупереджену й конкретну, призначену протистояти наслідкам війни, не лише стосовно зацікавлених сторін, а й самої Асамблеї.

 

2.      Асамблея вітає, з задоволенням, створення Європейським Союзом міжнародної незалежної місії розслідування конфлікту в Грузії, з метою визначення причин конфлікту та аналізу його розвитку, з урахуванням міжнародного права, гуманітарного права та прав людини, а також звинувачень, висунутих з цього приводу. Йдеться про важливий етап встановлення істини. Вона сформує підґрунтя для майбутнього замирення між Росією і Грузією. У цьому відношенні Асамблея :

 

2.1.    вітає те що, Росія і Грузія підписуються під відкриттям незалежного; міжнародного розслідування щодо початку війни та висловленого ними бажання повністю співпрацювати з нею;

 

2.2.    запрошує Росію та Грузію віднині розпочати негайну, ефективну, повномасштабну й безумовну співпрацю  з місією розслідування Європейського Союзу;

 

2.3.    запрошує всі держави-члени Ради Європи та держави, що мають статус спостерігача в організації, надати в розпорядження місії розслідування всю інформацію, включаючи супутникові дані, що можуть слугувати розслідуванню ;

 

2.4.    запрошує держави-члени Ради Європи, які є одночасно членами Євросоюзу, простежити за тим, щоб доповідь місії Євросоюзу була також представлена Раді Європи, для того щоб її висновки були розглянуті Асамблеєю; Рада Європи буде продовжувати здійснювати свою власну відповідальність щодо конфлікту між її двома державами-членами ;

 

2.5.    приймає рішення повернутися до питання стосовно точних причин і обставин початку війни після представлення доповіді місії Європейського Союзу.

 

3.      Асамблея закликає всі сторони продовжувати, в конструктивному дусі переговори в Женеві щодо механізмів безпеки та стабільності в Абхазії та в Південній Осетії з метою впровадження механізму упередження, запропонованого співголовуючими організаціями (ООН, ОБСЄ та ЄС). Асамблея вітає принцип, згідно з яким представники осіб, що проживали в Південній Осетії та Абхазії на початку серпня, як тих, які є прихильниками влади де факто та тих, хто є прихильниками реінтеграції з Грузією повинні брати участь у цих переговорах. Вона також наполягає, що їх статус під час перемовин не повинен порушувати суверенитет та територіальтну цілісність Грузії. У звязку з цим Асамблея запрошує всі сторони домовитися про створення формули, яка б гарантувала їх участь без шкоди статусу двох сепаратистських регіонів.

 

4.      Асамблея засуджує визнання Росією незалежності Південної Осетії та Абхазії і вважає, що мова йде про порушення міжнародного права і принципів Ради Європи. Асамблея знову підтверджує свою відданість територіальній цілісності й суверенітету Грузії і закликає знову Росію повернутися до її рішення про визнання незалежності Південної Осетії та Абхазії й повністю поважати суверенітет та територіальну цілісність Грузії та нерушимість її кордонів

 

5.      Асамблея серйозно стурбована ескалацією напруження та провокацій по всій довжині адміністративних кордонів сепаратистських регіонів Південної Осетії і Абхазії, що загрожує стабільності регіону і могло б спровокувати нові сутички або розв’язання воєнних  дій. Вона  висловлює жаль, зокрема, щодо недавніх нападів на грузинських поліцейських в зонах, близьких до адміністративних кордонів Абхазії та Південної Осетії. Вона вважає, що повний доступ міжнародних спостерігачів до південної Осетії та Абхазії, а також встановлення нових міжнародних миротворчих сил є головними факторами для  гарантії безпеки і не повинно було б залежати від питання статусу. Внаслідок цього Асамблея:

 

5.1.    висловлює жаль з приводу того, що Росія  та де факто влада продовжує відмовлятися надати доступ  спостерігачам ОБСЄ до Південної Осетії та доступ спостерігачам Євросоюзу до Південної Осетії та Абхазії.

 

5.2.    висловлює великий жаль з приводу закриття місії ОБСЄ в Грузії в результаті заперечень, висунутих Росією, щодо точного визначення її мандату та запрошує всі сторони і особливо російську владу погодитися з формулою мандату місії ОБСЄ в Грузії, включно  з її операцією контролю збройних сил, що не зашкодить  статусу двох сепаратистських регіонів;

 

5.3.    вітає продовження  доступу спостерігачів Місії Спостереження ООН в Грузії (ЮНОМІГ) до Абхазії та запрошує всі сторони не вживати жодного заходу, спроможного сконпроментувати поновлення мандату ЮНАМІГ Ради Безпеки ООН 15 лютого 2009 року.

 

5.4     засуджує військову російську присутність без мандату та будівництво нових військових баз в середині сепаратистських регіонів Південної Осетії та Абхазії, як і в Ахалгорі, Переві та в Нагорній Абхазії і у селах контрольованих центральним урядом Грузії до початку конфлікту.

 

6.      Асамблея знову підтверджує свою повну підтримку суверенітету, територіальної цілісності та непорушності кордонів Грузії. В цьому відношенні вона висловлює жаль з приводу односторонньої ратифікації двома палатами Російського Парламенту договорів про «Про дружбу і співпрацю» між Росією та двома сепаратистськими  регіонами, що порушує вищеназвані принципи та угоду про припинення вогню від 12 серпня 2008 року.

 

7.      Асамблея засуджує етнічні чистки та інші порушення прав людини в Південній Осетії, як і неспроможність Росії та влади де факто покласти край цій практиці та притягнути тих, хто це скоїв до суду. Асамблея нагадує, що з точки зору міжнародного права Росія несе відповідальність за порушення прав людини та гуманітарного права  в регіонах, які знаходяться  де факто під  її контролем.

 

8.      Стосовно Грузії Асамблея :

 

8.1.    вітає конструктивне відношення грузинської влади, як і її очевидну політичну волю задовольнити вимоги Асамблеї, сформульовані в Резолюції 1633 (2008) та вважає,  що Грузія виконала значну, але не всю  кількість її вимог;

 

8.2.    запрошує грузинську владу простежити за швидким і повним задоволенням всіх її вимог, що ще залишилися без виконання;

 

8.3.    вітає створення слідчої комісії грузинського парламенту, що свідчить про те, що він бажає проаналізувати скоєні грузинською владою помилки в момент початку та розгортання війни. Асамблея засвідчує закінчення роботи цієї комісії та опублікування доповіді в грудні 2008 року; вона запрошує парламент розглянути висновки у  світлі наступної доповіді слідчої місії Європейського Союзу;

 

8.4.    у світлі переконливих доказів порушення Грузією та Росією прав людини та гуманітарного права під час війни, Асамблея вітає слідство розпочате, Генпрокуратурою Грузії стосовно ймовірних порушень прав людини та гуманітарного права, скоєних обома сторонами під час війни та по її закінченні ; вона запрошує запрошує Грузію провести розслідування в неупереджений спосіб щодо будь-яких імовірних порушень, доведених до відома Генеральної Прокуратури, та пильнувати за тим, щоб ті, хто скоїли такі дії були віддани до правосуддя;

 

8.5.    висловлює стурбованість тим, що положення грузинського закону про окуповані території можуть розходитися з принципами міжнародного права в царині прав людини, включно з Європейською Конвенцією прав людини та, зважаючи на цей факт, запрошує Грузію невідкладно розпочати реалізацію кожної рекомендації, що буде фігурувати в майбутньому Висновку Європейської Комісії через право (Венеціанської Комісії) стосовно цього закону, вимога про який була сформульована Моніторинговим комітетом Асамблеї;

 

8.6.    запрошує Грузію утриматися від будь-яких дій, спроможних спровокувати напруження або підсилити його вздовж всіх адміністративних кодонів Південної Осетії та Абхазії.

 

9.      Стосовно Росії Асамблея :

 

9.1.    відзначає намір, проявлений російською владою, розпочати конструктивний і відкритий діалог з Асамблеєю з приводу конфлікту;

 

9.2.    вітає налаштованість, проявлену російськими парламентрарями. розпочати діалог з своїми грузинськими колегами;

 

9.3 закликає Росію повністю і тез будь-яких умов виконати усі вимоги Резолюції ПАРЄ 1633 (2008), включаючи відмова від визнання двох регіонів Грузії, які відкололися, виконання Угоди за посередництва ЄС про припинення вогню від 12 серпня 2008 р., дозволити доступ спостерігачів ОБСЄ та ЄС до Південної Осетії, Грузія та Абхазії, Грузія; і працювати над створенням нового миротворчого формату та міжнародної миротворчої сили, за активної участі Ради Європи та держав-членів ЄС,

 

9.4 зокрема, просить Росію вивести війська з району Ахалгорі, Верхньої Абхазії, грузинського анклаву навколо Цхенвалі та Переві, а також зменшити військову присутність до рівня перед конфліктом;

 

9.5 закликає Росію повністю і без ніяких умов виконати усі пункти Угоди про припинення вогню від 12 серпня 2008;

 

9.6 закликає Росію погодитися на поновлення мандату місія ОБСЄ в Грузії, включаючи її військові моніторингові ситуації

 

9.7 закликає Росію не створювати жодних перешкод поновленню мандату ЮНОМІГ в Абхазії;

 

9.8 закликає Росію дозволити без зволікань повний доступ всім міжнародним спостерігачам   в Південну Осетію і Абхазію, і особливо дозволити доступ спостерігачів ОБСЄ до Південної Осетії і доступ спостерігачів ЄС до Південної Осетії та Абхазії, без постановки будь-яких умов по цьому питанню;

 

9.9 закликає Росію і де-факто владу Південної Осетії гарантувати, щоб більше не відбувалися акти етнічної чистки та інші порушення прав людини, які продовжують траплятися в Південній Осетії і без зволікань притягнути порушників до судової відповідальності;

 

9.10  закликає Росію і де-факто владу обох  регіонів терміново припинити провокації та напади з південно-осетинської та абхазької сторін адміністративного кордону та утриматися від будь-яких дій, які б могли спровокувати чи посилити напругу вздовж адміністративних кордонів з Південною Осетією та Абхазією;

 

9.11 закликає Росію і де-факто владу повністю гарантувати право на повернення усіх внутрішньо переміщених осіб у райони їх фактичного контролю;

 

9.12 в світлі  переважних свідчень того, що як Грузія, так і Росія, порушили права людини і гуманітарне право в ході війни та після неї, висловлює жаль, що російська прокуратура досі не почала розслідування можливих порушень прав людини та гуманітарного права, скоєних російськими та південно-осетинськими військами. Асамблея закликає Росію терміново ініціювати розслідування та гарантувати, що всі порушники будуть притягнуті до судової відповідальності;

 

10.       З повагою до де-факто влади в Південній Осетії, Асамблея відзначає, що в основному вона виконала вимогу обмінятися військовополоненими, але шкодує, що вона не спромоглася співпрацювати з міжнародними моніторинговим місіями та встановлює необґрунтовані перешкоди для доступу гуманітарних організацій в Південну Осетію

 

11. Асамблея закликає Росію і Грузію:

 

11.1 дозволити безперешкодний і безумовний доступ гуманітарних організацій та гуманітарної допомоги до районів Південної Осетії та Абхазії;

 

11.2 терміново підписати Конвенцію ООН про касетні боєприпаси;

 

11.3 виконати проміжні заходи, передбачені Європейським судом з прав людини і Міжнародним судом ООН, та будь-які майбутні рішення цих судів стосовно можливих порушень прав людини у ході конфлікту, і повністю та без жодних умов співпрацювати з можливим розслідуванням Міжнародного кримінального суду.

 

11.4 конструктивно працювати над створенням нового миротворчого формату та міжнародних миротворчих сил

 

12. Асамблея вітає невтомні зусилля Уповноваженого з прав людини Ради Європи захищати права людини та гуманітарну безпеку в регіоні. Вона закликає Росію та Грузію забезпечити повне та ефективне виконання шести принципів, які він сформулював у цьому зв’язку.

 

13. Асамблея особливо стурбована ситуацією з правами людини та гуманітарною ситуацією у Переві, Верхня Абхазія та районі Алхагорі, як і щодо статусу району Ахалгорі, який будучи технічно частиною Автономної області Південно Осетії, ніколи не був під контролем фактичної влади і завжди був заселений в основному етнічними грузинами. У зв’язку з цим, Асамблея відмічає, що район Ахалгорі був окупований російськими військами 15 серпня, через 3 дні після підписання Угоди про припинення вогню.

 

14. Асамблея вважає неприйнятним те, що особи, які проживають в Абхазії та Південній Осетії не можуть бути ефективно забезпечені механізмами захисту прав людини, наданими їм як громадянам держав-членів Ради Європи відповідно до Європейської конвенції з прав людини та іншими відповідними конвенціями Ради Європи, в результаті наслідків війни між Росією та Грузією. Така чорна діра у сфері захисту прав людини не може існувати у просторі Ради Європи. Тому Асамблея запрошує Генерального секретаря Ради Європи розробити всеохоплюючий план дій, який би гарантував, що особи, які проживають в Південній Осетії та Абхазії ефективно забезпечені правами, гарантованими Конвенцією. Це може включати створення «польової» присутності в двох регіонах, які відкололися, відповідно до вимог Асамблеї, викладених в Резолюції 1633 (2008), включаючи омбудсмена, який міг би розглядати індивідуальні звернення у справах щодо порушення прав людини. За відсутності іншого достовірного розслідування, така «польова» присутність повинна також розслідувати та задокументувати порушення прав людини, скоєні підчас та після війни.

 

15. Асамблея знову підтверджує свою переконаність в тому, що встановлення справжнього діалогу – єдина можливість вирішити будь-який конфлікт та забезпечити тривалу стабільність в регіоні, якщо будуть виконані мінімальні вимоги щодо суттєвого діалогу, як це визначено Резолюцією Асамблеї 1633 (2008). У зв’язку з цим  вона доручає Бюро створити у відповідний час Спеціальний комітет, в якому запрошуються брати участь грузинські та російські парламентарі, для обговорення розбіжностей та розробки конкретних пропозицій по врегулюванню наслідків війни у відповідності з Резолюцією 1633 (2008). Асамблея також вітатиме можливу участь представників абхазької та південноосетинської громад, як від органів влади де-факто так і тих, що виступають за інтеграцію з Грузією, у роботі комітету за результатом домовленостей щодо формату їхньої участі.

 

16. Асамблея закликає країни ЄС продовжувати винаходити дієві шляхи для мирного вирішення грузинсько-російського конфлікту, включаючи посилення та розширення мандату Моніторингової місії ЕС (ММЄС) для забезпечення захисних та миротворчих функцій на обох сторонах де-факто кордону з Південною Осетією та Абхазією та іншими частинами окупованих зон конфлікту.

 

17. Розглянувши наслідки війни між Грузією і Росією на інші так звані «заморожені конфлікти» у Європі, Асамблея закликає держави-члени РЄ інтенсифікувати свої дипломатичні зусилля щоб винайти рішення з запобігання жорстким конфронтація. В той же час Асамблея має підсилити свою роботу з цих питань, зокрема, стосовно Нагорного Карабаху та Придністров‘я.

 

18. Асамблея повторює своє зобов‘язання відігравати роль у попередженні конфліктів і, в цьому контексті, вітає заснування спеціального підкомітету з системи раннього попередження  та попередження конфліктів у Європі у складі її Комітету з політичних питань.

 

19. Асамблея запрошує Моніторинговий комітет провести моніторинг дій по виконанню Росією та Грузією цієї резолюції, а також її Резолюції 1633 (2008) і доповісти Асамблеї про результати на другій частині сесії у квітні 2009 р.. Вона знову підтверджує прохання про просування Моніторинговим комітетом моніторингової процедури щодо Грузії та Росії.