Функціонування
демократичних інститутів в Молдові
Резолюція 1666 (2009)
1. 5 квітня
2009 року в Молдові відбулися
парламентські вибори. Ці вибори були найважливішим випробуванням для молдовської
демократії і повинні були надати країні можливість підсилити демократичні інститути і
просунутися у бік європейської інтеграції. На думку спеціальної комісії
Парламентської асамблеї, яка спостерігала за виборами, «вони відповідали
міжнародним стандартам і зобов'язанням, але необхідними є подальші покращання з
тим, щоб захистити
виборчий процес від
неналежного адміністративного втручання і підвищити довіру громадськості до
нього».Телевізійні дебати на громадському телебаченні, регламент яких
встановлювався за допомогою голосування, були покликані надати кандидатам
можливість
представити свою
позицію. При цьому наголошувалося, що опозиції не вдалося представити свої ідеї і програми. Крім
того, спостерігачі відзначали, що:
1.1. протягом
виборчого процесу
спостерігалась низка істотних
процедурних недоліків і виборчий процес потребував суттєвих вдосконалень;
1.2. державне
мовлення розмивало грань між висвітленням роботи державних посадовців на своїх
посадах і проведення ними
виборчих компаній;
1.3. хоча
атмосфера кампанії була плюралістичною, мирною та без жодних суттєвих випадків
насилля, вона відзначилась частими звинувачення в залякуванні виборців і кандидатів, а
також заявами про зловживання адміністративним ресурсом.
2. Парламентська Асамблея жалкує, що деякі з цих проблем є просто
повторенням тих, що були відмічені в ході попередніх виборів в Молдові, а потім
і пізніше, під час місцевих виборів 3 і 17 червня 2007 року. В зв'язку з цим
Асамблея нагадує про свою резолюцію 1572 (2007) «Про виконання Молдовою своїх
зобов'язань», в якій вона:
2.1. підкреслює, що такі хронічні проблеми у
виборчій практиці
Молдови не відповідають зобов'язанням, які держави-члени Ради Європи мають виконувати в прагненні
побудувати
плюралістичну демократію, заснованої на принципі верховенства права;
2.2. закликає органи влади ретельно вивчити і прийняти до уваги
висновки міжнародних
спостерігачів про місцеві вибори 2007 року з тим, щоб усунути всі недоліки|нестача| в дотриманні європейських стандартів
демократичних виборів і провести в 2009 році абсолютно|цілком| вільні, справедливі і демократичні
парламентські вибори.
3. Асамблея серйозно
стурбована тим, що
органи влади Молдови забезпечили часткове виконання її попередніх рекомендацій
відносно поліпшення
виборчого процесу і
зміцнення демократичних інститутів держави перед парламентськими виборами 5
квітня 2009 року. Навпаки, поправки, внесені до Виборчого Кодексу в квітні 2008
року, спричинили за собою підвищення виборчого порогу з 4 до 6 %, не сприяли створенню|створіння| виборчих коаліцій політичних партій та
соціально-політичних організацій і запровадили заборону на виконання високих державних
функцій громадянами Молдови, які мають подвійне громадянство. У сукупності ці поправки привели
до звуження можливостей
реальної участі в політичному процесі для ряду політичних сил, що порушило плюралізм. Не
дивлячись на проведення дебатів за принципом голосування для визначення
промовців, опозиція не змогла отримати користь від цієї можливості для
поширення своїх ідей та програм, натомість використала цей час на сварки один
із одним.
4. Асамблея висловлює
жаль з приводу того, що мирний протест перед будівлями адміністрації президента
і парламенту, що почався
6 квітня 2009 року головним чином за ініціативою молоді, що не погодилася з результатами виборів, 7 квітня
2009 року перетворився на штурм і розгром будівель адміністрації президента і
парламенту, а також в руйнування громадських будівель. Право на проведення
демонстрацій – найважливіше в умовах демократії. При цьому влада та відповідні
державні органи також зобов'язані забезпечувати право громадян на безпеку при
порушенні громадського порядку. Поєднати ці два моменти |поєднат завжди нелегко. Та все ж немає такого права, яке
допускало б руйнування і спалювання громадських будівель, що створює загрозу
5. В той же
час Асамблея висловлює свою
тверду позицію щодо несхвалення заяв, зроблених органами влади Молдови відразу
після спалаху насильства,
в яких посадовці на найвищому політичному рівні, не провівши заздалегідь
ретельного розслідування, звинуватили опозицію в організації насильницьких
протестів, спрямованих
на здійснення державного перевороту. Асамблея вважає , що за даних обставин влада повинна була виявити в своїх заявах більшу
стриманість, щоб врівноважити ситуацію.
6. Асамблея
глибоко стурбована актами насильства, що були здійснені поліцією в ході подій, які
відбулися після виборів. Згідно із наявною інформацією було заарештовано більше
300 осіб, а 9 все ще знаходяться під вартою. Про це повідомляли численні зарубіжні і
національні неурядові організації, а також Національна організація з попередження тортур, заснована відповідно до Факультативного
протоколу до Конвенції ООН проти
тортур і інших жорстоких, нелюдських або принижуючих гідність покарань . Йдеться про :
6.1. деякі
ймовірні факти
«побиття і неправомірного поводження ;
6.2. порушення
права на справедливий суд і права на ефективний правовий захист, визначених
Європейською конвенцією з прав людини і практикою Європейського суду з прав людини;
6.3. невідповідне
обмеження вільного доступу до інформації і свободи ЗМІ, а також напади на
журналістів.
7. Асамблея
закликає негайно розпочати незалежне і
ретельне розслідування всіх цих повідомлень про порушення прав людини і притягнути всіх
винних в них до суду. В зв'язку з цим необхідно встановити повну взаємодію з повноважними органами Ради Європи, зокрема, з Комісаром з прав людини і з Європейським комітетом з
попередження
тортур та нелюдського або принижуючого гідність поводження чи покарання .
8. З тим, щоб відновити довіру до
демократичних інститутів країни, Асамблея ще раз закликає органи влади Молдови
повною мірою виконувати в даних конкретних умовах рекомендації, що містяться в її раніше прийнятій
резолюції 1572 (2007). Зокрема, Асамблея закликає органи влади:
8.1. відновити
реформу законодавства про вибори у взаємодії з Європейською комісією за демократію через право
(Венеціанською комісією) у напрямку зниження виборчого|вибірковий| порогу для політичних партій, що
розширило б плюралізм політичного процесу; негайно переглянути списки виборців для
того, щоб скласти їх в остаточному вигляді , встановити зобов'язання про їх періодичний перегляд і у
подальшому відміну
додаткових списків; створити механізми і процедури, що дозволяють багатьом
громадянам Молдови, що проживають за кордоном, реально користуватися своїм
правом голосу;
8.2. призупинити дію статей виборчого кодексу, що
забороняють людям, які мають декілька громадянств, реалізовувати високі
громадські функції, в очікуванні вироку Великої палати Європейського суду з
прав людини у справі Танасе і Хіртоака проти Республіки Молдова;
8.3. продовжити національну та місцеву медіа
реформу, сприяючи як у
8.4. підвищити ефективність і професіоналізм судів
і осилити упевненість
населення в ефективності наявних в країні засобів правового захисту від ймовірних порушень прав людини;
8.5. просувати реформу правоохоронних органів;
створити ефективні засоби
правового захисту від застосування
надмірної сили і насильства з боку співробітників поліції; створити систему
професійної підготовки для співробітників поліції з тим, щоб вони завжди діяли в повній відповідності із стандартами Європейського кодексу
поліцейської етики, закріпленими в Рекомендації (2001)10 Комітету міністрів державам-членам;
8.6.
значно поліпшити умови утримання затриманих
8.7. сприяти доступу захисників прав людини до всіх місць позбавлення
волі, в тому числі й тих, що досі знаходяться у веденні Міністерства внутрішніх
справ;
8.8. забезпечити
негайне, ретельне, незалежне і неупереджене розслідування всіх випадків жорстокого поводження
з боку поліції з подальшим залученням
винних, в міру необхідності, до відповідальності; повною мірою виконувати
рекомендації Європейського комітету з попередження тортур та нелюдського або
принижуючого гідність поводження чи покарання .
9. Асамблея
вважає , що сусіди і
партнери Молдови, зокрема, Румунія, Україна і Росія – також члени Ради Європи – повинні зіграти
конструктивну роль в зниженні напруженості і в розвитку діалогу між всіма учасниками
політичного процесу, дотримуючись при цьому суверенітету і територіальної цілісності
країни.
10. В той же
час Асамблея підкреслює, що всі учасники політичного процесу Молдови, що представляють
і більшість, і
опозицію, повинні узяти на себе свою частку відповідальності, зокрема, в тому
що стосується ситуації, що склалася після виборів, з
тим щоб вирішити нинішню політичну кризу і відновити нормальний політичний
процес. Для цього вона рекомендує, щоб:
10.1. всі
учасники політичного процесу визнали юридичну силу рішення Конституційного суду
щодо прийняття результатів виборів; ті, хто оскаржують результати виборів мають
право використовувати будь-які доступні їм юридичні засоби, в тому числі
Європейський суд з прав людини;
10.2. органи влади і всі учасники політичного
процесу негайно і рішуче засудили насильство і зобов'язалися використовувати
тільки
10.3. негайно
було розпочато проведення
незалежного, прозорого і такого, що викликає довіру, розслідування подій, що сталися після виборів, і обставин, що
привели до них, на додачу до незалежного розслідування всіх вищезазначених
повідомлень про
порушення прав людини;
10.4. партії,
які успішно подолали
виборчий бар'єр і
братимуть участь в розподілі місць в парламенті, розпочали конструктивний
діалог в рамках
парламентського процесу з
тим, щоб вирішити нинішню політичну кризу і повернути політичний процес в
правильне русло; в парламенті наразі повинна проходити політична дискусія ; вибори майбутнього
президента країни повинні дати конкретну можливість відновити довіру до демократичного процесу;
10.5. в
той же час парламентська більшість і опозиція розпочали суттєвий політичний діалог при
широкій участі позапарламентських сил і громадянського|громадянський| суспільства з
тим, щоб виробити своє бачення майбутнього країни на основі демократичних
принципів і європейської інтеграції, яких вони зобов'язалися дотримуватись ;
10.6. новий
парламент терміново
розробив і прийняв план дій з
конкретними заходами і термінами по виконанню рекомендацій Асамблеї, що
містяться в цій Резолюції, а також ухвалених
і поки не виконаних зобов'язань, вказаних в резолюції 1572 (2007) «Про
виконання Молдовою своїх зобов'язань».
11. Таким чином, Асамблея прийняла рішення|частка| сесії 2009 року розглянути хід виконання органами
влади Молдови нинішньої
і попередніх резолюцій і запропонувати подальші заходи, яких може вимагати ситуація.