Про концесії на будівництво автомобільних доріг (Друге читання)
0. | Проект ЗАКОН УКРАЇНИ Про концесії на будівництво автомобільних доріг |
1. | Цей Закон регулює економічні та правові відносини підприємницької діяльності з урахуванням її особливостей у випадку надання в інтересах економіки України концесій на будівництво та експлуатацією автомобільних доріг загального користування (строкове платне володіння). |
2. | С т а т т я 1. Визначення термінів |
3. | У цьому Законі наведені нижче терміни вжи-ваються в такому значенні: |
4. | об'єкт концесії - ділянки землі, візначені від-повідною проектною документацією і призначені для будівництва на умовах концесії автомобільної дороги загального користування з відповідною інфраструктурою; |
5. | концесійна автомобільна (позаміська) дорога загального користування (далі - концесійна авто-дорога) - побудована концесіонером як об'єкт гоподарювання лінійна споруда з інженерними та допоміжними спорудами і службами, яка при-значена для зручного та безпечного проїзду всіх транспортних засобів з допустимими гбаритам та навантаженнями, і є державною влас-ністю; |
6. | інженерні споруди - споруди, що будуються на автомобільних дорогах (мос-ти, шляхопроводи, віадуки, тунелі, естаади, труби водовідвідні та водоочисні споруди, галереї, підпірні стінки та інше); |
7. | допоміжні споруди - споруди, що розташовані на землях дорожнього господарства і зазначені в концесійному договорі (майданчики для стоянки транспорту і відпочинку, підприємства та об'єкти служб дорожнього сервісу, шумо- та снігозахисні споруди і насадження, протилавинні та протисельові споруди, з'їзди, прдорожні лісосмуги для захисту доріг тощо), призначені для обслуговування рухомого складу на дорогах, а також учасників дорожнього руху; |
8. | концесієдавець - орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на проведення концесійного конкурсу та укладен-ня концесійного договору на будівництво та експлуатацію автомобільної дороги загального користування (строкове платне володіння); |
9. | концесійний договір - письмова угода між концесієдавцем і концесіонером про взаємні права і обов'язки сторін на час будівництва та експлуатації автомобільної дороги загального користування (строкове платне володіння). |
10. | С т а т т я 2. Основні принципи концесійної діяльності у випадку надання концесії на будівництво автомобільної дороги |
11. | Основними принципами діяльності, пов'язаної із наданням концесій на будівництво та експлуатацією платної автомобільної дорог (строкове платне володіння), крім визачених законами України, є: |
12. | дотримання чинних в Україні стандартів, норм і правил будівництва та експлуатації автомобільних доріг; |
13. | надання концесіонеру пільг щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів); |
14. | обов'язкова наявність неплатних автомобільних доріг чи окремих смуг руху в межах концесійної автодороги, що знаходяться у належному для експлуатації технічному стані, як альтернативного варіанта зручного проїзду транспортних засобів у необхідному напрямку; |
15. | врахування законних прав та інтересів власників і користувачів земельних ділянок, прилеглих до території об'єкту концесії; |
16. | дотримання законів України, які регулюють земельні, гірничі, лісові та водні відносини, а так само питання використання, збереження та охорони рослинного і тваринного світу, атмосферного повітря, довкілля, територій і об'єктів природно-заповідного фонду. |
17. | С т а т т я 3. Обмеження концесійної діяльності |
18. | Передача концесіонером об'єкта концесії платної автомобільної дороги третім особам повністю або частково забороняється. |
19. | С т а т т я 4. Правове регулювання концесійної діяльності |
20. | Відносини, пов'язані з концесіями на будівництво та експлуатацію автомобільних доріг (строкове платне володіння), базуються на Конституції України і регулюються Законом України "Про концесії", цим Законом, Земельним кодексом України, іншими законами України, постановами, виданими Кабінетом Міністрів України у випадках, передбачених цим Законом, а також концесійним договором. |
21. | С т а т т я 5. Особливості надання концесій на будівництво авто мобільних доріг |
22. | Концесії на будівництво автомобільних до-ріг надаються виходячи із загальнодержавних інтересів з урахуванням державної стратегії розвитку мережі автомобільних доріг. |
23. | Визначення об'єктів, які надаються в конце-сію та затвердження їх переліку здійснюються Кабінетом Міністрів України з урахуванням пропозицій Ради міністрів Автономної Рес-публіки Крим, обласних, Київської та Севас-топольської міських державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування. |
24. | Рішення про надання концесії на будів-ництво концесійної автомобільної дороги прий-має Кабінет Міністрів України. |
25. | У разі коли на об'єкт концесії претендує лише одна особа, Кабінет Міністрів України може прийняти рішення щодо надання концесії шляхом прямих переговорів за умови, якщо пропозиції претендента відповідають вимогам концесійного договору. |
26. | Якщо переможець концесійного конкурсу безпідставно відмовився від підписання концесійного договору або висуває додаткові не прийнятні для концесієдавця умови договору, уповноважений концесієдавець має право укладення концесійного договору з претендентами, які зайняли в концесійному конкурсі відповідно 2 чи 3 місце. |
27. | С т а т т я 6. Право на участь у концесійному конкурсі |
28. | Право на участь у концесійному конкурсі на будівництво та експлуатацією автомобільної дороги мають суб'єкти підприємницької діяльності, які в установленому порядку та визначений строк подали заявку. |
29. | С т а т т я 7. Особливі вимоги до складу конкурсної комісії |
30. | До складу конкурсної комісії обов'язково включається визначений відповідним органом місцевого самоврядування представник територіальної громади, через територію якої буде проходити збудована на умовах концесії платна автомобільна дорога. |
31. | С т а т т я 8. Особливі вимоги до концесійних договорів на будівництво автомобільних доріг |
32. | Крім вимог, встановлених Законом України "Про концесії", у концесійному договорі на будівництво автомобільної дороги визначаються: |
33. | зобов'язання концесієдавця щодо передачі концесіонеру правоустановлюючих документів, необхідних для будівництва автомобільної до-роги; |
34. | права та повноваження концесієдавця щодо здійснення контролю за будівництвом автомо-більної дороги; |
35. | зобов'язання концесіонера щодо утримання збудованої автомобільної дороги відповідно до експлуатаційних вимог, державних стандартів, норм і правил утримання та експлуатації авто-мобільних доріг, забезпечення екологічної без-пеки і охорони довкілля, цільового викорис-тання і охорони земель; |
36. | перелік факторів, за яких можлива зміна умов концесiйного договору чи його розірвання на вимогу однієї із сторін; |
37. | розмір плати за проїзд автомобільною до-рогою, збудованую на умовах концесії та по-рядок її справляння. |
38. | До концесійного договору додаються до-кументи, що засвідчують право власності дер-жави на об'єкт концесії, оформлені та погоджені у встановленому порядку плани земельних ді-лянок, наданих в користування концесіонеру для будівництва автомобільної дороги, а також перелік державного чи комунального майна із зазначенням його вартості за ринковими цінами відповідно до даних інвентаризації на момент укладення концесійного договору. |
39. | С т а т т я 9. Строк дії концесійного договору на будівництво автомобільної дороги, умови його продовження, зміни та розірвання |
40. | Дія договору на будівництво та експлуатацію концесійної автомобільної дороги, укладеного відповідно до Закону України "Про концесії" на строк менше ніж 50 років, може бути подовжена у межах цих років. |
41. | У разі подовження строку дії концесійного договору, його умови можуть бути змінені за згодою сторін на підставі додаткової угоди. |
42. | Переважним правом на продовження строку дії концесійного договору користується кон-цесіонер за умови, якщо він належним чином виконував його умови. |
43. | Концесійним договором можуть бути вста-новлені проміжні строки, після закінчення яких можливий перегляд його окремих умов. |
44. | Одностороння відмова від виконання умов концесійного договору не допускається. |
45. | Концесійний договір щодо автомобільних доріг державного значення підлягає реєстрації в установленому законодавством порядку. |
46. | Крім випадків, передбачених законодав-ством, концесійний договір може бути розірвано за рішенням суду на вимогу органу місцевого самоврядування територіальної громади, через територію якої проходить збудована на умовах концесії автомобільна дорога. |
47. | У разі дострокового розірвання концесійного договору (крім випадку, який виключає по-дальшу експлуатацію автомобільної дороги) до-говори, укладені із залученням до утримання концесійної автодороги інших осіб (за умови, що їхня діяльність не стала основною причиною розірвання договору), зберігають свою чинність на передбачений концесійним договором строк, з відступленням договірних прав і обов'язків концесіонера концесієдавцю або правонаступ-нику концесіонера. |
48. | С т а т т я 10. Концесійні платежі, їх використання |
49. | За отримання концесії на будівництво та експлуатацію автомобільної дороги концесіоне-ром одноразово вноситься концесійний платіж. |
50. | За управління (експлуатацію) збудованою на умовах концесії автомобільною дорогою (стро-кове платне володіння), концесіонером вносять-ся платежі. |
51. | Отримані суми спрямовуються до Держав-ного бюджету України (до Державного дорож-нього фонду України) і розподіляються в уста-новленому законодавством порядку. |
52. | Концесійні платежі, що надходять до Дер-жавного бюджету України (до Державного до-рожнього фонду України) як плата за надання концесії на будівництво та експлуатацію авто-мобільної дороги, мають виключно цільовий ха-рактер і використовуються на витрати, пов'я-зані з реконструкцією, ремонтом і утриманням позаміських автомобільних доріг загального користування. |
53. | На період будівництва, введення в експлуатацію збудованої на умовах концесії автомобільної дороги і повної окупності капітальних вкладень концесіонер звільняється від загально-державних та місцевих податків і зборів (обов'язкових платежів) до бюджетів та до державних цільових фондів, крім зборів на обов'язкове соціальне страхування та обов'язкове державне пенсійне страхування. |
54. | Строк окупності здійснених концесіонером капітальних вкладень визначається в кожному конкретному випадку концесійним договором за методикою, що затверджується Кабінетом Міністрів України. |
55. | С т а т т я 11. Плата за проїзд концесійними автомобільними дорогами |
56. | Плата за проїзд автомобільними дорогами, збудованими на умовах концесії, справляється з усіх власників чи користувачів транспортних засобів, які використовують такі дороги для проїзду. |
57. | Максимальний розмір плати за проїзд та порядок безоплатного проїзду концесійними автодорогами визначається Кабінетом Міністрів України з урахуванням пропозицій концесіо-нера. |
58. | У разі стихійного лиха, катастрофи, епідемії, епізоотії плата за проїзд такими автомобільними дорогами на підставі рішення Кабінету Міністрів України, за умови компенсації концесіонеру втрат, не справляється. |
59. | Плата за проїзд концесійними автодорогами справляється концесіонером у порядку, що визначається концесійним договором. |
60. | С т а т т я 12. Прибуток концесіонера |
61. | Після сплати податків та внесення обов'язко-вих платежів, передбачених законами України і концесійним договором, прибуток отриманий концесіонером надходить у його розпоряджен-ня. |
62. | С т а т т я 13. Особливі обов'язки концесiонера: |
63. | Крім визначеного законодавством України, суб'єкт підприємницької діяльності, який отри-мав концесію на будівництво та експлуатацію автомобільної дороги (строкове платне володіння), зобов'язаний: |
64. | надавати не менше 90 відсотків робочих місць для працевлаштування громадян України; |
65. | забезпечувати не менше ніж 70-відсоткове використання вітчизняних будівельних матеріалів, виробів і конструкцій; |
66. | утримувати збудовану на умовах концесії автомобільну дорогу у технічному стані, згідно з вимогами державних стандартів, норм і правил утримання та експлуатації автомобільних доріг; |
67. | відшкодовувати користувачам платної авто-мобільної дороги завдані з його вини збитки у порядку, встановленому законодавством України; |
68. | після закінчення строку дії концесійного до-говору або у разі його дострокового розірвання передавати концесієдавцю концесійну автодорогу в технічному стані, який відповідає вимогам норм і правил будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг, що діють на час передачі, а так само надавати документи, які підтверджують, що за об'єктом концесії будь-яких зобов'язань немає. |
69. | С т а т т я 14. Міжнародні договори України |
70. | Якщо міжнародним договором України, зго-да на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Законом, то застосовуються правила міжнародного договору. |
71. | Прикінцеві положення |
72. | Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування. |
73. | Закони України та інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Зако-ном, діють у частині, що не суперечить цьому Закону. |
74. | Дія цого Закону не поширюється на відно-сини, які виникають на підставі концесійних до-говорів, укладених відповідно до Закону Украї-ни "Про режим іноземного інвестування". |
75. | Кабінету Міністрів України: |
76. | привести свої нормативно-правові акти у від-повідність з цим Законом. |