Кількість абзаців - 145 Розмітка (ліва колонка)


Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії (Друге читання)

0. ЗАКОН УКРАЇНИ Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії  
1. Цей Закон визначає правові, організаційні та економічні основи дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії, а також загальні положення регулювання суспільних відносин, що виникають під час її здійснення, як виняток із загальних положень, установлених Законом України "Про підприємництво".  
2. Дозвільна система у сфері використання ядерної енергії спрямована на захист інтересів національної безпеки, недопущення перевищення допустимих норм опромінення людей і забруднення довкілля, а також дотримання вимог режиму нерозповсюдження ядерної зброї.  
3. Розділ 1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ  
4. Стаття 1. Основні терміни та визначення  
5. Терміни та визначення, що вживаються у цьому Законі, мають таке значення:  
6. вид діяльності у сфері використання ядерної енергії - це діяльність, у процесі якої використовуються додаткові джерела опромінювання або дія опромінювання поширюється на додаткові групи людей, або змінюється система напрямів опромінювання від існуючих джерел, у зв'язку з чим підвищується доза чи ймовірність опромінювання людей або кількість людей, які опромінюються;  
7. етапи життєвого циклу ядерної установки - проектування, будівництво, введення в експлуатацію, експлуатація, зняття з експлуатації;  
8. етапи життєвого циклу сховища для захоронення радіоактивних відходів - проектування, будівництво, експлуатація, закриття;  
9. експлуатуюча організація - призначена державою юридична особа, яка здійснює діяльність, пов'язану з вибором майданчика, проектуванням, будівництвом, введенням в експлуатацію, експлуатацією, зняттям з експлуатації ядерної установки або вибором майданчика, проектуванням, будівництвом, експлуатацією, закриттям сховища для захоронення радіоактивних відходів (спеціалізованого підприємства для захоронення радіоактивних відходів);  
10. життєвий цикл ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів - сукупність взаємопов'язаних процесів поступових змін стану установки або сховища, починаючи з вибору майданчика для їх розміщення і закінчуючи поверненням майданчика до обмеженого чи необмеженого загальногосподарського використання;  
11. ліцензія експлуатуючої організації - відповідно оформлений документ, виданий органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки, що підтверджує право експлуатуючої організації самостійно чи із залученням підрядних організацій здійснювати весь комплекс робіт та операцій, пов'язаних з визначеним етапом життєвого циклу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів;  
12. ліцензія у сфері використання ядерної енергії - відповідно оформлений документ, виданий органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки, що підтверджує право заявника на здійснення певних видів діяльності за умови забезпечення ядерної та радіаційної безпеки;  
13. радіоактивні матеріали - будь-які матеріали, які містять радіонукліди і для яких питома активність та сумарна активність вантажу перевищують межі, встановлені нормами, правилами та стандартами з ядерної та радіаційної безпеки;  
14. суб'єкт діяльності у сфері використання ядерної енергії (суб'єкт діяльності) - юридична особа (підприємство, установа або організація будь-якої форми господарювання) або фізична особа, яка здійснює чи має намір здійснювати діяльність у сфері використання ядерної енергії щодо якої цим Законом установлені вимоги обов'язкового ліцензування, сертифікації або реєстрації.  
15. Стаття 2. Завдання Закону  
16. Основними завданнями Закону є:  
17. правове регулювання відносин під час здійснення дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії;  
18. встановлення правового режиму дозвільної діяльності у сфері ви користання ядерної енергії.  
19. Стаття 3. Сфера дії Закону  
20. Дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у зв`язку із здійсненням дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії.  
21. Об'єктом дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії є діяльність, на яку поширюється дія державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.  
22. Стаття 4. Мета дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії  
23. Метою дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії є:  
24. забезпечення використання тільки тих ядерних установок, джерел іонізуючого випромінювання, об`єктів, призначених для поводжен ня з радіоактивними відходами, рівень безпеки яких визнано таким, що відповідає міжнародно визнаним вимогам на основі всебічної оцінки усіх факторів, які впливають на безпеку, включаючи забезпечення фізичного захисту;  
25. забезпечення здійснення діяльності у сфері використання ядерної енергії тільки тими фізичними та юридичними особами, які можуть гарантувати виконання вимог законодавства, норм, правил і стандартів з ядерної та радіаційної безпеки.  
26. Стаття 5. Основні принципи дозвільної діяльності у сфері викори стання ядерної енергії  
27. Основними принципами дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії є:  
28. пріоритетність забезпечення ядерної та радіаційної безпеки над іншими інтересами;  
29. диференційований підхід до різних видів діяльності та джерел іонізуючого випромінювання з урахуванням потенційної ядерної та радіаційної небезпеки, пов'язаної з ними;  
30. незалежність та об'єктивність органів державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки при оцінці рівня безпеки та прийнятті рішень;  
31. обгрунтованість установлених критеріїв, вимог та умов забезпечення безпеки у сфері використання ядерної енергії з урахуванням усього комплексу екологічних, економічних та соціальних чинників.  
32. Розділ 2. ЗДІЙСНЕННЯ ДОЗВІЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У СФЕРІ ВИКОРИСТАННЯ ЯДЕРНОЇ ЕНЕРГІЇ  
33. Стаття 6. Особливості здійснення дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії  
34. Особливості здійснення дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії визначаються пріоритетністю забезпечення ядерної та радіаційної безпеки і пов'язані з необхідністю всебічної оцінки безпеки у разі прийняття рішення про видачу або відмову у видачі ліцензії.  
35. Дозвільна діяльність є складовою частиною державного регулювання у сфері використання ядерної енергії і передбачає:  
36. ліцензування окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії;  
37. ліцензування діяльності експлуатуючої організації на окремому етапі життєвого циклу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів та видачу дозволів на виконання певних видів робіт чи операцій на етапах введення в експлуатацію, експлуатації та зняття з експлуатації ядерної установки і на етапах експлуатації та закриття сховища для захоронення радіоактивних відходів;  
38. ліцензування діяльності, пов'язаної із здійсненням персоналом безпосереднього управління реакторною установкою АЕС;  
39. обов'язкову сертифікацію джерел іонізуючого випромінювання, елементів, важливих для безпеки ядерних установок, упаковок для зберігання, перевезення та захоронення радіоактивних відходів, транспортних упаковок для перевезення джерел іонізуючого випромінювання і транспортних упаковок для перевезення ядерних матеріалів;  
40. державну реєстрацію джерел іонізуючого випромінювання.  
41. Стаття 7. Ліцензування окремих видів діяльності у сфері використання ядерної енергії  
42. У сфері використання ядерної енергії обов'язковому ліцензуванню підлягають такі види діяльності:  
43. переробка уранових і торієвих руд;  
44. перевезення радіоактивних матеріалів;  
45. переробка та зберігання радіоактивних відходів;  
46. виробництво, зберігання, технічне обслуговування джерел іонізуючого випромінювання;  
47. використання джерел іонізуючого випромінювання у промисловості, сільському господарстві, медицині, освіті і наукових дослідженнях;  
48. підготовка персоналу для експлуатації ядерної установки (за переліком посад та спеціальностей, який визначається Кабінетом Міністрів України);  
49. діяльність, пов'язана із забезпеченням фізичного захисту ядерних матеріалів і ядерних установок.  
50. Від ліцензування звільняється діяльність, пов'язана з використанням джерел іонізуючого випромінювання, за таких умов:  
51. безпека використання джерела іонізуючого випромінювання забезпечується його конструкцією;  
52. використання джерела іонізуючого випромінювання не потребує спеціальної підготовки персоналу з питань ядерної та радіаційної безпеки, що виходить за межі вивчення інструкції з використання цього джерела іонізуючого випромінювання;  
53. досвід використання свідчить про відсутність аварій з радіаційними наслідками.  
54. Перелік джерел іонізуючого випромінювання, діяльність, пов'язана з використанням яких звільняється від ліцензування, визначається Кабінетом Міністрів України.  
55. Ліцензування зазначених видів діяльності здійснюється уповноваженим на це Кабінетом Міністрів України органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки відповідно до законодавства.  
56. Стаття 8. Ліцензування діяльності експлуатуючої організації на окремому етапі життєвого циклу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів  
57. Орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки видає експлуатуючій організації ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів, що подала відповідну заяву (далі - заявник), на підставі всебічної оцінки безпеки ядерної установки або сховища та оцінки спроможності заявника виконувати усі заходи щодо забезпечення безпеки, ліцензію на здійснення діяльності, пов'язаної з конкретним етапом життєвого циклу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів, а саме:  
58. на проектування ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів;  
59. на будівництво ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів;  
60. на введення в експлуатацію ядерної установки;  
61. на експлуатацію ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів;  
62. на зняття з експлуатації ядерної установки;  
63. на закриття сховища для захоронення радіоактивних відходів.  
64. Отримання заявником ліцензії є підставою для початку здійснення діяльності, здійснення робіт та операцій, пов'язаних з даним етапом життєвого циклу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів, включаючи усі об'єкти, що знаходяться на майданчику даної ядерної установки або сховища і технологічно з ними пов'язані. Ліцензією встановлюються умови та обмеження здійснення такої діяльності, здійснення робіт та операцій, обумовлюється технологічний комплекс і межі майданчика, на які поширюється дія цієї ліцензії. Одна ліцензія може бути видана на комплекс із декількох ядерних установок або сховищ для захоронення радіоактивних відходів, розташованих у межах одного майданчика.  
65. Умовами ліцензії на здійснення діяльності на певному етапі життєвого циклу, яку отримує експлуатуюча організація, визначаються види робіт чи операції, здійснення яких на етапах введення в експлуатацію, експлуатації та зняття з експлуатації ядерної установки та на етапах експлуатації і закриття сховища для захоронення радіоактивних відходів можливе тільки за наявності окремого письмового дозволу, що видається органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки. Умови та порядок видачі таких дозволів визначаються органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.  
66. Стаття 9. Ліцензування здійснення персоналом безпосереднього управління реакторною установкою АЕС  
67. Перелік посад персоналу, який безпосередньо здійснює управління реакторною установкою АЕС і діяльність якого може здійснюватись лише на підставі ліцензії, затверджується Кабінетом Міністрів України.  
68. Умови та порядок видачі ліцензій на здійснення персоналом безпосереднього управління реакторною установкою АЕС визначаються органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.  
69. Стаття 10. Сертифікація у сфері використання ядерної енергії  
70. У сфері використання ядерної енергії обов'язковій сертифікації підлягають: джерела іонізуючого випромінювання, упаковки для зберігання та захоронення радіоактивних відходів, транспортні упаковки для перевезення радіоактивних матеріалів, елементи, важливі для безпеки ядерних установок.  
71. Стаття 11. Державна реєстрація джерел іонізуючого випромінювання  
72. Джерела іонізуючого випромінювання підлягають обов'язковій державній реєстрації, порядок здійснення якої визначається Кабінетом Міністрів України.  
73. Розділ 3. ПОРЯДОК ЛІЦЕНЗУВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ЕКСПЛУАТУЮЧИХ ОРГАНІЗАЦІЙ НА ЕТАПАХ ЖИТТЄВОГО ЦИКЛУ ЯДЕРНИХ УСТАНОВОК ТА СХОВИЩ ДЛЯ ЗАХОРОНЕННЯ РАДІОАКТИВНИХ ВІДХОДІВ  
74. Стаття 12. Порядок видачі ліцензій на здійснення діяльності у сфері використання ядерної енергії  
75. Для отримання ліцензії на право здійснення дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії суб'єкт діяльності подає заяву органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.  
76. До заяви додаються копії затверджених у встановленому порядку засновницьких документів, а також обгрунтовуючі документи, що засвідчують рівень безпеки ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів, а також спроможність заявника здійснювати діяльність з додержанням вимог ядерної та радіаційної безпеки.  
77. Перелік, а також вимоги щодо форми та змісту обгрунтовуючих документів встановлюються для кожного з етапів життєвого циклу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.  
78. Попередній розгляд заяви проводиться органом державного регу лювання ядерної та радіаційної безпеки з метою оцінки виконання заявником вимог щодо номенклатури та складу обгрунтовуючих документів.  
79. Про результати попереднього розгляду заяви орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки повідомляє заявника протягом 30 днів з моменту їх отримання.  
80. Перевірка повноти і достовірності поданих документів та їх оцінка здійснюються органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки шляхом проведення державних експертиз обгрунтовуючих документів та інспекційного обстеження (для етапів введення в експлуатацію, експлуатації та зняття з експлуатації ядерної установки, а також етапів експлуатації та закриття сховища для захоронення радіоактивних відходів). Порядок проведення державних експертиз обгрунтовуючих матеріалів та порядок проведення інспекційного обстеження у разі прийняття рішення про видачу ліцензії на здійснення діяльності, пов'язаної з певним етапом життєвого циклу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів, встановлюється нормами, правилами та стандартами з ядерної та радіаційної безпеки. Строк перевірки повноти та достовірності поданих документів та їх оцінки не повинен перевищувати три місяці з дня отримання повного комплекту обгрунтовуючих документів. Орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки в разі виникнення обставин, які тягнуть за собою необхідність проведення додаткових досліджень, може встановлювати інший строк, але не більше шести місяців.  
81. Рішення про видачу або відмову у видачі ліцензії приймається органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки протягом місяця після отримання висновків державних експертиз обгрунтовуючих документів та акта інспекційного обстеження.  
82. Ліцензія на право здійснення дозвільної діяльності у сфері використання ядерної енергії видається не пізніше, ніж у десятиденний строк після прийняття рішення органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки за умови сплати грошового збору відповідно до законодавства.  
83. Стаття 13. Відмова у видачі ліцензії  
84. Заявникові може бути відмовлено у видачі ліцензії органом дер жавного регулювання ядерної та радіаційної безпеки на підставі результатів проведеного інспекційного обстеження та висновків державних експертиз у разі:  
85. відсутності чи недостачі документів, що підтверджують відповідність безпеки ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів, фінансових, матеріальних, інших ресурсів, організаційної структури та персоналу заявника встановле ним вимогам;  
86. наявності в обгрунтовуючих документах, поданих заявником, недостовірної або перекрученої інформації.  
87. У рішенні про відмову у видачі ліцензії повинні бути зазначені підстави відмови.  
88. Стаття 14. Зміст ліцензії та порядок внесення до неї змін  
89. У ліцензії зазначається:  
90. найменування і юридична адреса заявника, який отримує ліцензію;  
91. вид діяльності, пов'язаної з певним етапом життєвого циклу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів;  
92. місце здійснення діяльності (межі майданчика ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів);  
93. перелік основних об'єктів та будівель, що входять до технологічного комплексу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів;  
94. перелік документів, на підставі яких видана ліцензія;  
95. перелік посадових осіб, які відповідають за безпеку здійснення дозволеної цією ліцензією діяльності;  
96. особливі умови здійснення діяльності;  
97. номер реєстрації ліцензії,  
98. дата видачі та строк дії ліцензії.  
99. Ліцензія підписується керівником органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки і засвідчується печаткою цього органу.  
100. Строк дії ліцензії встановлюється відповідно до передбачуваної поданими обгрунтовуючими документами тривалості відповідного етапу життєвого циклу ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів.  
101. Протягом строку дії ліцензії орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки може вносити до неї зміни.  
102. Підставами для внесення змін до ліцензії можуть бути:  
103. подання експлуатуючою організацією заяви з проханням поширити дію ліцензії на додаткові установки, сховища, будівлі чи об'єкти або розширити межі майданчика, на який поширюється дія ліцензії; продовжити строк дії ліцензії;  
104. введення в дію нових нормативних актів з питань ядерної та радіаційної безпеки;  
105. виявлення за досвідом експлуатації або під час здійснення державного нагляду за виконанням особливих умов ліцензії обставин, що потребують зміни встановлених особливих умов.  
106. Розгляд заяв експлуатуючих організацій про внесення змін до ліцензії здійснюється у тому ж порядку, що і видача відповідної ліцензії. Порядок внесення змін на інших підставах встановлюється органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.  
107. Стаття 15. Нагляд за додержанням особливих умов ліцензії  
108. Нагляд за додержанням особливих умов здійснює Ліцензійна палата України, а також орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки, який її видав, шляхом проведення інспекційних перевірок.  
109. Порядок проведення таких перевірок установлюється органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки разом з Ліцензійною палатою України. Засоби та методи перевірок не повинні перешкоджати діяльності експлуатуючої організації, яка перевіряється.  
110. Стаття 16. Призупинення та анулювання дії ліцензії  
111. Дія ліцензії може бути призупинена, а на етапі проектування або будівництва ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів анульована органом державного регулюван ня ядерної та радіаційної безпеки, що її видав, у разі:  
112. подання експлуатуючою організацією відповідної заяви;  
113. ліквідації юридичної особи за рішенням суду або через інші об ставини;  
114. порушення особливих умов ліцензії;  
115. припинення дії або фактичного невиконання документів, які були подані у складі заявних документів і на підставі яких було зроблено висновок про спроможність заявника здійснювати діяльність відповідно до встановлених вимог.  
116. У разі призупинення дії ліцензії відповідальність за безпеку ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів зберігається за експлуатуючою організацією.  
117. Про призупинення дії ліцензії орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки сповіщає експлуатуючу організацію у письмовій формі із зазначенням причин призупинення, умов, за яких дія ліцензії може бути відновлена, та строку, протягом якого не обхідно усунути виявлені невідповідності. На етапах проектування та будівництва у разі неусунення виявлених невідповідностей у визначений строк ліцензія анулюється, про що експлуатуюча організація сповіщається у письмовій формі.  
118. Одержання повідомлення про анулювання дії ліцензії зобов'язує експлуатуючу організацію:  
119. негайно припинити здійснення раніше дозволеної діяльності, вживши при цьому заходів для збереження умов, що забезпечують безпеку праці, здоров'я персоналу, охорону навколишнього природ ного середовища;  
120. протягом 10 днів з дня отримання повідомлення надіслати в орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки, який видав ліцензію, її перший примірник та повідомлення про припинення доз воленої діяльності.  
121. Орган державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки протягом 5 днів з дня анулювання ліцензії зобов'язаний надіслати ор ганам державного управління у сфері використання ядерної енергії та поводження з радіоактивними відходами інформацію про анулю вання виданої ліцензії.  
122. Порядок анулювання дії ліцензії на введення в експлуатацію ядерної установки визначається особливими умовами цієї ліцензії.  
123. Ліцензія на експлуатацію або зняття з експлуатації ядерної установки та ліцензія на експлуатацію та закриття сховища для захоронення радіоактивних відходів можуть бути анульовані тільки після повного вилучення із зазначеної установки або сховища ядерних матеріалів і радіоактивних відходів чи після видачі ліцензії на цю установку або сховище іншій експлуатуючій організації.  
124. До одержання ліцензії на експлуатацію або зняття з експлуатації ядерної установки чи ліцензії на експлуатацію або закриття сховища для захоронення радіоактивних відходів іншою юридичною особою відповідальність за безпеку ядерної установки або сховища для захоронення радіоактивних відходів зберігається за експлуатуючою організацією, яка має таку ліцензію.  
125. Розділ 4. ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ СУБ'ЄКТІВ ДІЯЛЬНОСТІ У СФЕРІ ВИКОРИСТАННЯ ЯДЕРНОЇ ЕНЕРГІЇ  
126. Стаття 17. Права та обов'язки суб'єктів діяльності у сфері  
127. використання ядерної енергії  
128. Суб'єкти діяльності мають право:  
129. заявляти про намір здійснювати діяльність, що потребує дозволу на виконання виду діяльності у сфері використання ядерної енергії;  
130. одержувати інформацію про стан та результати розгляду заявних документів, надавати органові державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки та організаціям, які беруть участь у розгляді обгрунтовуючих документів, додаткові письмові чи усні пояснення, зауваження, рекомендації по суті питань, що розглядаються;  
131. порушувати клопотання перед органом державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки про зміни в переліку експертних організацій, які беруть участь у розгляді обгрунтовуючих документів;  
132. оскаржувати в адміністративному порядку неправомірні дії окремих посадових осіб у разі порушення ними встановленого порядку розгляду заяви та заявних документів, прийняття необгрунтованого чи необ'єктивного рішення.  
133. Суб'єкт діяльності зобов'язаний:  
134. надавати органам державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки та організаціям, які беруть участь у розгляді обгрунтовуючих документів, документацію та супровідні матеріали до неї в обсязі, необхідному для всебічного, об"єктивного аналізу, оцінки та прийняття рішення щодо заявленої діяльності, сприяти цим органам та організаціям у виконанні їх обов'язків;  
135. передавати в установлені строки органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки документи, розрахунки, дані, додат кові відомості, що стосуються безпеки дозволеної діяльності;  
136. повідомляти органам державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки про зміну умов здійснення діяльності;  
137. сплачувати збори за видачу ліцензії відповідно до законодавства.  
138. Розділ 6. ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ  
139. 1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.  
140. 2. Дозволи на діяльність у сфері використання ядерної енергії, які діяли на території України до прийняття цього Закону, втрачають свою дію не пізніш як через п'ять років після набрання ним чинності. Протягом зазначеного періоду юридичні та фізичні особи, що здійснюють діяльність у сфері використання ядерної енергії, зобов'язані переоформити дозвіл відповідно до цього Закону.  
141. 3. До приведення інших законодавчих актів у відповідність з нормами цього Закону, вони діють у частині, що не суперечить цьому Законові.  
142. 4. Кабінету Міністрів України протягом шести місяців після опублікування Закону України "Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії":  
143. прийняти відповідні рішення для забезпечення реалізації цього Закону, які прямо віднесені цим Законом до його компетенції;  
144. подати Верховній Раді України пропозиції про внесення змін до законодавчих актів України, які випливають з цього Закону, а також привести у відповідність з ним свої нормативно-правові акти.