Кількість абзаців - 270 Розмітка (ліва колонка)


Про адміністративно-територіальний устрій України (Друге читання)

0. Проект Закон України Про адміністративно-територіальний устрій України Цей Закон визначає поняття адміністративно-територіального устрою України, правовий статус і види адміністративно-територіальних одиниць, повноваження органів державної влади і органів місцевого самоврядування щодо вирішення питань адміністративно-територіального устрою.  
1. РОЗДІЛ І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ  
2. Стаття 1. Поняття адміністративно-територіального устрою  
3. Адміністративно-територіальній устрій України - це обумовлена географічними, історичними, економічними, етнічними, соціальними, культурними та іншими чинниками внутрішня територіальна організація держави з поділом її на складові частини - адміністративно-територіальні одиниці.  
4. Стаття 2. Основні засади державної політики у сфері адміністративно-територіального устрою  
5. При здійсненні державної політики у сфері адміністративно-територіального устрою враховуються необхідність оптимального поєднання централізації і децентралізації у здійсненні пуб лічної влади, демографічні особливості регіонів і населених пунктів, раціональне розміщення продуктивних сил, кількість та національний склад населення, наявність умов і можливостей для надання йому соціально-культурних і побутових послуг, максимальне наближення до населення органів державної влади, створення всіх необхідних умов для розвитку місцевого самоврядування.  
6. Стаття 3. Система та рівні адміністративно-територіального устрою  
7. 1. Систему адміністративно-територіального устрою складають адміністративно-територіальні одиниці: села, селища, міста, райони в містах, райони, області, Автономна Республіка Крим.  
8. 2. Села, селища, міста, райони у містах становлять первинний рівень адміністративно-територіального устрою.  
9. 3. Райони та міста з районним поділом становлять середній рівень адміністративно-територіального устрою.  
10. 4. Автономна Республіка Крим, області, міста Київ та Севастополь, становлять верхній рівень адміністративно-територіального устрою.  
11. Стаття 4. Поняття і види адміністративно-територіальних одиниць  
12. 1. Адміністративно-територіальна одиниця - це частина території України, що є просторовою основою для організації та діяльності місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.  
13. 2. За соціально-територіальними ознаками адміністративно-територіальні одиниці поділяються на населені пункти (села, селища, міста) та регіони - райони і області.  
14. 3. Автономна Республіка Крим є автономною адміністративно-територіальною одиницею у складі України.  
15. Стаття 5. Органи, до повноважень яких належить розгляд і вирішення питань адміністративно-територіального устрою  
16. Органами, до повноважень яких належить розгляд і вирішення питань адміністративно-територіального устрою в Україні, є Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування.  
17. Стаття 6. Законодавство про адміністративно-територіальний устрій  
18. Законодавство, що регулює питання адміністративно-територіального устрою, складається з Конституції України, цього Закону та інших актів законодавства України.  
19. РОЗДІЛ ІІ. АДМІНІСТРАТИВНО-ТЕРИТОРІАЛЬНІ ОДИНИЦІ ТА ЇХ СТАТУС  
20. ГЛАВА 1. НАСЕЛЕНІ ПУНКТИ  
21. Стаття 7. Поняття і види населених пунктів  
22. 1. Населений пункт - це частина комплексно заселеної території України, яка склалася внаслідок господарської та іншої соціальної діяльності, має сталий склад населення, власну назву та зареєстрована в порядку, передбаченому цим Законом.  
23. 2. Невеликі поселення, що мають тимчасове значення і несталий склад населення або є об'єктами службового призначення в системі певної галузі господарства, - будівлі залізничних служб, будинки лісників, шляхових майстрів, бакенщиків, польові стани та одиночні двори - не є самостійними населеними пунктами і належать до тих населених пунктів, з якими вони пов'язані адміністративно або територіально.  
24. 3. Населені пункти поділяються на сільські та міські.  
25. 4. До сільських населених пунктів належать села і селища.  
26. 5. До міських населених пунктів належать селища міського типу, міста районного, республіканського (Автономної Республіки Крим), обласного значення, а також міста, що мають спеціальний статус.  
27. Стаття 8. Села, селища  
28. 1. Села - це сільські населені пункти зі сталим складом жителів, які переважно зайняті в сільськогосподарському виробництві.  
29. 2. Селища - це сільські населені пункти, що сформувалися при промисловому чи іншому підприємстві, організації або установі.  
30. Стаття 9. Селища міського типу  
31. Селища міського типу - це міські населені пункти, що розташовані при промислових підприємствах, будовах, залізничних вузлах, гідротехнічних спорудах, підприємствах по виробництву і переробці сільськогосподарської продукції та інші населені пункти, які мають комунальну і соціальну інфраструктуру, з кількістю населення понад 2 тисячі, не менш як дві третини якого зайняте в промисловості чи соціально-культурній сферах.  
32. Стаття 10. Міста районного значення  
33. До категорії міст районного значення належать міста, на території яких розміщені промислові підприємства, комунальне господарство, житловий фонд, мережа соціально-культурних закладів і підприємств з кількістю населення понад 10 тисяч, не менш як дві третини якого зайняте в промисловості чи соціально-культурній сфері.  
34. Стаття 11. Міста республіканського (Автономної Республіки Крим), обласного значення  
35. 1. До категорії міст республіканського (Автономної Республіки Крим), обласного значення належать міста, які є економічними і культурними центрами, мають розвинуту промисловість, комунальне господарство, значний житловий фонд, з кількістю населення понад 50 тисяч.  
36. 2. До категорії міст республіканського (Автономної Республіки Крим), обласного значення можуть бути також віднесені населені пункти з кількістю населення менше 50 тисяч, якщо вони мають важливе промислове, соціально-культурне, історичне значення, перспективу економічного розвитку, або населені пункти, які включені до курортних зон і на їх території розташовані санаторії, стаціонарні лікувальні та оздоровчі заклади, туристичні бази, інші заклади відпочинку.  
37. Стаття 12 . Міста, що мають спеціальний статус  
38. 1. Містами, що мають спеціальний статус, відповідно до Конституції України, є міста Київ та Севастополь.  
39. Стаття 13. Територія і межі населених пунктів  
40. 1. Населені пункти мають закріплену за ними територію, яка складається з місць проживання (територія, що забудована, включаючи присадибні ділянки), зони відпочинку (територія парків, скверів, озер, річок тощо), промислової зони (територія, забудована виробничими об'єктами) та зони очисних споруд (територія очисних споруд, сміттєзвалищ тощо).  
41. 2. Межами населених пунктів є зовнішня межа їх земель, що відокремлює територію населених пунктів від земель іншого призначення. Межі населених пунктів визначаються на підставі проекту планування та забудови населених пунктів, землеустрою або техніко-економічного обгрунтування їх розвитку.  
42. 3. Населені пункти як адміністративно-територіальні одиниці мають закріплену за ними територію, до складу якої, крім земель, перелічених у пункті першому цієї статті, входять також землі сільськогосподарського та іншого призначення.  
43. 4. Межами населених пунктів як адміністративно-територіальних одиниць є зовнішня межа їх земель, що відокремлює їх від межі інших населених пунктів як адміністративно-територіальних одиниць.  
44. 5. Зміна меж населеного пункту проводиться у разі:  
45. 1) зміни генерального плану забудови населеного пункту;  
46. 2) включення населених пунктів до складу міста, селища міського типу;  
47. 3) об'єднання кількох населених пунктів в один населений пункт;  
48. 4) включення до складу населеного пункту земель промисловості, транспорту, зв'язку;  
49. 5) надання земельних ділянок для потреб населеного пункту;  
50. 6) виділення з меж міста, селища міського типу, села, селища територій колишніх населених пунктів.  
51. Стаття 14. Встановлення меж адміністративно-територіальних одиниць  
52. Межі адміністративно-територіальних одиниць, встановлюються:  
53. 1) на суші - по характерних точках і лініях рельєфу;  
54. 2) на судноплавних річках - по середині головного фарватеру або тальвегу річки; на несудноплавних річках (ручаях) - по їх середині або по середині головного рукава річки; на озерах та інших водоймах - по прямій лінії, що з'єднує виходи меж адміністративно-територіальних одиниць до берегів озера або іншої водойми. Межі, що проходять по річці (ручаю), озеру чи іншій водоймі, не переміщуються як при зміні обрису їх берегів або рівня води, так і при відхиленні русла річки (ручаю) в той чи інший бік;  
55. 3) на водосховищах гідровузлів та інших штучних водоймах відповідно до лінії меж, що проходили на місцевості до їх заповнення;  
56. 4) на залізничних і автодорожніх мостах, греблях та інших спорудах, що проходять через ділянки судноплавних і несудноплавних річок (ручаїв), - по середині цих споруд або по їх технологічній осі, незалежно від проходження меж на воді;  
57. 5) за межами землекористувачів.  
58. ГЛАВА 2. Райони в містах, інші складові частини населених пунктів  
59. Стаття 15. Райони в містах  
60. У містах, які нараховують не менш як 300 тисяч жителів, можуть утворюватися райони, які відповідно до Конституції України мають статус адміністративно-територіальних одиниць.  
61. Стаття 16. Мікрорайони та інші складові частини населених пунктів  
62. Територія міста, селища, села може поділятися на окремі мікрорайони та інші мікроструктури (вулиці, квартали, дільниці, житлові масиви та ін.), що є відповідно до Конституції та законів України територіальною основою для створення органів самоорганізації населення.  
63. ГЛАВА 3. АВТОНОМНА РЕСПУБЛІКА КРИМ  
64. Стаття 17. Автономна Республіка Крим - автономна адміністративно-територіальна одиниця у складі України  
65. Автономна Республіка Крим є автономною адміністративно-територіальною одиницею - невід'ємною складовою частиною України.  
66. Стаття 18. Територія Автономної Республіки Крим  
67. 1. Територією Автономної Республіки Крим є територія Кримського півострова, крім території міста Севастополя та Севастопольського міського округу.  
68. 2. До складу Автономної Республіки Крим входять райони та міста республіканського значення  
69. 3. Територія Автономної Республіки Крим не може бути змінена без згоди Верховної Ради України і Верховної Ради Автономної Республіки Крим.  
70. ГЛАВА 4. ОБЛАСТІ, РАЙОНИ  
71. Стаття 19. Області  
72. 1. Область - це основна складова частина території України, яка історично склалася і характеризується певним організаційним відособленням, цілісністю, економічною та соціальною самодостатністю, місцевими особливостями і традиціями.  
73. 2. Область складається з районів та міст обласного значення.  
74. 3. Відповідно до Конституції до складу України входять: Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Житомирська, Закарпатська, Запорізька, Івано-Франківська, Київська, Кіровоградська, Луганська, Львівська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Рівненська, Сумська, Тернопільська, Харківська, Херсонська, Хмельницька, Черкаська, Чернівецька, Чернігівська області.  
75. Стаття 20. Райони  
76. 1. Район - це частина території області з агропромисловим характером економіки, транспортною, інформаційною та іншою соціальною інфраструктурою, спрямованою на забезпечення зв'язків між сільськими та міськими населеними пунктами, а також сільськими та міськими округами, які входять до його складу.  
77. 2. Райони складаються з сіл, селищ міського типу, селищ, міст районного значення.  
78. ГЛАВА 5. ІНШІ ТЕРИТОРІАЛЬНІ УТВОРЕННЯ  
79. Стаття 21. Сільський округ  
80. 1. Сільський округ - це адміністративно-територіальне утворення, яке склалося з кількох сусідніх сільських населених пунктів і діє під юрисдикцією єдиної територіальної громади та відповідних органів місцевого самоврядування.  
81. 2. Сільський округ відповідно до Конституції України утворюється на основі добровільного об'єднання територіальних громад кількох сусідніх сільських населених пунктів в одну територіальну громаду, в порядку, встановленому Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні"  
82. Стаття 22. Міський округ  
83. 1. Міський округ - це адміністративно-територіальне утворення, що сформувалося внаслідок добровільного об'єднання міста з навколишніми селами, селищами чи іншими містами зі збереженням їх статусу як самостійних адміністративно-територіальних одиниць та органів місцевого самоврядування, з метою ефективного і гармонійного господарського та соціально-культурного розвитку цих населених пунктів.  
84. 2. Міський округ знаходиться під юрисдикцією органу місцевого самоврядування, який обирається виборцями міського округу та представляє спільні інтереси територіальних громад, що входять до її складу.  
85. Стаття 23. Гірські населені пункти  
86. 1. До гірських населених пунктів належать міста, селища міського типу, селища, села, які розташовані у гірській місцевості, мають недостатньо розвинуті сферу застосування праці та систему соціально-побутового обслуговування, обмежену транспортну доступність.  
87. 2. Правовий статус гірських населених пунктів і порядок віднесення населених пунктів до категорії гірських визначаються окремим законом.  
88. Стаття 24. Інші спеціальні територіальні утворення  
89. 1. У межах території України можуть утворюватися інші спеціальні територіальні утворення - військові, судові округи, прикордонні, екологічні, спеціальні (вільні) економічні зони, адміністративно-територіальні утворення з особливим режимом функціонування та інші територіальні утворення.  
90. 2. Порядок утворення та функціонування цих територіальних утворень визначається окремими законами.  
91. ГЛАВА 6. НАЙМЕНУВАННЯ І ПЕРЕЙМЕНУВАННЯ НАСЕЛЕНИХ ПУНКТІВ ТА ІНШИХ АДМІНІСТРАТИВНО-ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ОДИНИЦЬ  
92. Стаття 25. Найменування і перейменування населених пунктів та інших адміністративно-територіальних одиниць  
93. 1. Найменування і перейменування населених пунктів та інших адміністративно-територіальних одиниць проводиться з урахуванням їх географічних, історичних, національних, побутових та інших місцевих умов і особливостей.  
94. 2. Назви областей, районів, сільського округу, міського округу мають бути похідними від найменування тих населених пунктів, які є їх адміністративними центрами, або географічного чи історичного найменування тієї частини території, на якій розташовані ці адміністративно-територіальні одиниці.  
95. 3. Рішення Верховної Ради України про найменування і перейменування сіл, селищ, міст, районів у містах може бути прийняте нею лише з урахуванням думки їх територіальних громад, висловленої на місцевих референдумах. За таке рішення повинно висловитись більше половини населення, що проживає на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці яке має право брати участь у місцевому референдумі.  
96. Стаття 26. Присвоєння імен населеним пунктам та іншим адміністративно-територіальним одиницям  
97. Присвоєння імен населеним пунктам та іншим адміністративно-територіальним одиницям з метою увічнення пам'яті особливо видатних державних, громадсько-політичних діячів, захисників Батьківщини, діячів науки і культури може проводитися тільки посмертно і лише у виняткових випадках з урахуванням думки територіальних громад, висловленої на місцевих референдумах.  
98. Стаття 27. Найменування і перейменування складових частин населених пунктів  
99. Найменування і перейменування вулиць, проспектів, бульварів, площ, парків, скверів, мостів та інших складових частин населених пунктів і присвоєння їм імен державних, громадсько-політичних діячів, захисників Батьківщини, діячів науки і культури проводиться за рішенням відповідної ради з урахуванням думки жителів відповідних населених пунктів.  
100. ГЛАВА 7. ДЕРЖАВНИЙ РЕЄСТР АДМІНІСТРАТИВНО-ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ОДИНИЦЬ  
101. Стаття 28. Поняття Державного реєстру адміністративно-територіальних одиниць  
102. 1. Державний реєстр адміністративно-територіальних одиниць є державним актом, що містить відомості про населені пункти, інші адміністративно-територіальні одиниці України та їх загальну характеристику.  
103. 2. До Державного реєстру адміністративно-територіальних одиниць включаються: назва населеного пункту та іншої адміністративно-територіальної одиниці (колишня назва); дата її утворення; площа; кількість населення і його основні національності (у відсотках до загальної кількості населення); відстань до обласного, районного центру та найближчої залізничної станції; поштове відділення; річка, озеро, які є на території населеного пункту та іншої адміністративно-територіальної одиниці; пам'ятки історії, культури і природи.  
104. 3. Усі населені пункти та інші адміністративно-територіальні одиниці України підлягають обов'язковому включенню до Державного реєстру адміністративно-територіальних одиниць.  
105. 4. Підставою для включення населених пунктів та інших адміністративно-територіальних одиниць до Державного реєстру є рішення органу, до повноважень якого належить вирішення питань про їх утворення.  
106. Стаття 29. Органи, до повноважень яких належить ведення Державного реєстру адміністративно-територіальних одиниць  
107. 1. Державний реєстр адміністративно-територіальних одиниць у межах Автономної Республіки Крим, областей та міст Києва та Севастополя ведуть відповідно Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська державні адміністрації.  
108. 2. Державний реєстр адміністративно-територіальних одиниць України веде Верховна Рада України.  
109. Стаття 30. Виключення населених пунктів та інших адміністративно-територіальних одиниць з Державного реєстру адміністративно-територіальних одиниць  
110. 1. Населені пункти, з яких виїхали або переселилися жителі, підлягають виключенню з Державного реєстру адміністративно-територіальних одиниць.  
111. 2. З Державного реєстру адміністративно-територіальних одиниць виключаються також населені пункти, які включені до меж міст, селищ міського типу або об'єднані з іншими населеними пунктами, а також області, райони, сільські та міські округи, які ліквідовані в порядку, визначеному цим Законом.  
112. РОЗДІЛ ІII. ВИРІШЕННЯ ПИТАНЬ АДМІНІСТРАТИВНО-ТЕРИТОРІАЛЬНОГО УСТРОЮ  
113. ГЛАВА 1. ПОВНОВАЖЕННЯ ОРГАНІВ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ ТА ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ ЩОДО ВИРІШЕННЯ ПИТАНЬ АДМІНІСТРАТИВНО-ТЕРИТОРІАЛЬНОГО УСТРОЮ  
114. Стаття 31. Повноваження Верховної Ради України  
115. 1. До повноважень Верховної Ради України належить:  
116. 1) утворення і ліквідація районів, районів у містах, перенесення адміністративних центрів районів;  
117. 2) віднесення населених пунктів до категорії міст обласного, районного значення;  
118. 3) встановлення і зміна меж районів та міст ;  
119. 4) найменування і перейменування населених пунктів, районів і районів у містах;  
120. 5) видача Державних актів на встановлення і зміну меж районів та міст.  
121. 2. Верховна Рада України може здійснювати повноваження, передбачені частиною першою цієї статті, як за поданням відповідних органів, так і з власної ініціативи.  
122. Стаття 32. Повноваження Кабінету Міністрів України  
123. До повноважень Кабінету Міністрів України належить:  
124. 1) внесення до Верховної Ради України подань про утворення, ліквідацію та найменування районів;  
125. 2) надання населеним пунктам статусу гірських;  
126. 3) створення Національної ради з найменування географічних об'єктів, затвердження Положення про неї.  
127. Стаття 33. Повноваження Верховної Ради Автономної Республіки Крим  
128. 1. До повноважень Верховної Ради Автономної Республіки Крим належить:  
129. 1) внесення до Кабінету Міністрів України пропозицій щодо утворення, ліквідації та найменування районів;  
130. 2. Верховна Рада Автономної Республіки Крим відповідно до Конституції Автономної Республіки Крим приймає рішення щодо:  
131. 1) перенесення адміністративних центрів районів, встановлення і зміни меж районів;  
132. 2) віднесення населених пунктів до категорії міст республіканського (Автономної Республіки Крим), районного значення, встановлення і зміни їх меж;  
133. 3) утворення і ліквідації районів у містах;  
134. 4) найменування та перейменування районів, районів у містах і населених пунктів;  
135. 5) віднесення населених пунктів до категорії селищ міського типу, сіл, селищ та зміни їх меж;  
136. 6) реєстрації сільських та міських округів;  
137. 7) взяття на облік і зняття з обліку населених пунктів;  
138. 8) видачі Державного акта встановлення і зміни меж району, міста, селища міського типу, селища, села, сільського округу, міського округу.  
139. 3. До подань щодо вирішення питань адміністративно-територіального устрою Автономної Республіки Крим додаються відповідні документи, матеріали, а також відомості, передбачені статтями 41, 42, 43, 44, 45 цього Закону.  
140. Стаття 34. Повноваження обласної ради  
141. 1. До повноважень обласної ради належить:  
142. 1) внесення до Кабінету Міністрів України пропозицій щодо утворення, ліквідації та найменування новоутворених районів;  
143. 2. Внесення до Верховної Ради України подань щодо:  
144. 1) перенесення адміністративних центрів районів, перейменування районів;  
145. 2) встановлення і зміни меж районів та міст;  
146. 3) віднесення населених пунктів до категорії міст обласного, районного значення;  
147. 4) утворення і ліквідації районів у містах, найменування і перейменування районів у містах та населених пунктів;  
148. 3. Прийняття рішень щодо:  
149. 1) віднесення населених пунктів до категорії селищ міського типу, сіл, селищ, встановлення та зміни їх меж;  
150. 2) реєстрації сільських та міських округів;  
151. 3) взяття на облік і зняття з обліку населених пунктів;  
152. 4) видачі Державного акта встановлення і зміни меж селища міського типу, селища, села і сільського округу.  
153. Стаття 35. Повноваження Київської та Севастопольської міської ради  
154. До повноважень Київської та Севастопольської міської ради належить:  
155. 1) внесення до Верховної Ради України подань щодо:  
156. а) встановлення і зміни меж міста;  
157. б) утворення районів у місті, найменування і перейменування районів у місті та населених пунктів, що входять до міського округу;  
158. 2) прийняття рішень щодо:  
159. а) встановлення і зміни меж районів у місті;  
160. б) віднесення населених пунктів, що входять до міського округу, до селищ міського типу, сіл, селищ та зміни їх меж;  
161. в) реєстрації сільських та міських округів;  
162. г) взяття на облік і зняття з обліку населених пунктів, що входять до міського округу;  
163. д) видачі Державного акта встановлення меж селища міського типу, селища, села і сільського округу;  
164. е) найменування і перейменування вулиць, проспектів, бульварів, майданів, парків, скверів, мостів та інших споруд, які є на території міста.  
165. Стаття 36. Повноваження районної ради  
166. 1. До повноважень районної ради належить внесення відповідно до Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради пропозицій щодо:  
167. 1) утворення і ліквідації районів, встановлення і зміни їх меж;  
168. 2) віднесення населених пунктів до категорії міст республіканського (Автономної Республіки Крим), обласного, районного значення, селищ міського типу, селищ, сіл;  
169. 3) встановлення і зміни меж міст районного значення, селищ міського типу, об'єднання і роз'єднання сільських населених пунктів;  
170. 4) найменування і перейменування населених пунктів та інших адміністративно-територіальних одиниць;  
171. 5) реєстрації сільських округів;  
172. 6) взяття на облік і зняття з обліку населених пунктів.  
173. 2. При утворенні нових районів враховується кількість, національний склад населення, яке проживає на території, де передбачається утворити район, наявність інфраструктури, розвинутої системи комунікацій для задоволення потреб населення, а також населеного пункту, що історично склався як економічний, культурний чи релігійний центр для жителів навколишніх населених пунктів.  
174. Стаття 37. Повноваження міської ради міста республіканського (Автономної Республіки Крим), обласного значення  
175. До повноважень міської ради міста республіканського (Автономної Республіки Крим), обласного значення належить:  
176. 1) внесення відповідно до Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради пропозицій щодо:  
177. а) встановлення і зміни межі міста;  
178. б) утворення і ліквідації районів у місті;  
179. в) віднесення населених пунктів до категорії міст районного значення, селищ міського типу, селищ, сіл;  
180. г) встановлення і зміни меж міст районного значення, селищ міського типу, об'єднання і роз'єднання сільських населених пунктів;  
181. д) найменування і перейменування населених пунктів та інших адміністративно-територіальних одиниць;  
182. е) реєстрації сільських округів;  
183. є) взяття на облік і зняття з обліку населених пунктів;  
184. 2) встановлення і зміна меж районів у місті;  
185. 3) вирішення питань щодо найменування і перейменування вулиць, проспектів, бульварів, майданів, парків, скверів, мостів та інших споруд, які є на території міста.  
186. Стаття 38. Повноваження міської (міста районного значення), селищної і сільської ради  
187. До повноважень міської (міста районного значення), селищної і сільської ради належить:  
188. 1) внесення до районної, міської ради пропозицій щодо:  
189. а) віднесення населених пунктів до категорії міст районного значення, селищ міського типу, селищ, сіл;  
190. б) встановлення і зміни меж міста районного значення, селища міського типу, селища, села;  
191. в) найменування і перейменування міст районного значення, селищ міського типу, селищ, сіл;  
192. г) взяття на облік і зняття з обліку населених пунктів;  
193. 2) прийняття рішень про об'єднання населеного пункту в сільський, міський округ та вихід з них;  
194. 3) вирішення питань щодо найменування та перейменування вулиць, майданів, парків, скверів, мостів та інших споруд, які є на території селища міського типу, селища, села.  
195. Стаття 39. Повноваження Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, районної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації  
196. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна, районна, Київська та Севастопольська міська державна адміністрація дає висновки з питань адміністративно-територіального устрою, передбачених статтями 33, 34, 35, 36, 37 цього Закону.  
197. Стаття 40. Участь населення у вирішенні питань адміністративно-територіального устрою  
198. При вирішенні питань адміністративно-територіального устрою, передбачених статтями 33, 34, 35, 36, 37, 38 цього Закону, враховується думка територіальних громад міст, селищ міського типу, селищ, сіл, висловлена на місцевому референдумі, консультативному опитуванні.  
199. ГЛАВА 2. ПОРЯДОК ВИРІШЕННЯ ПИТАНЬ АДМІНІСТРАТИВНО-ТЕРИТОРІАЛЬНОГО УСТРОЮ  
200. Стаття 41. Порядок утворення і ліквідації районів, встановлення та перенесення їх адміністративних центрів, утворення і ліквідації районів у містах, встановлення і зміни меж областей, віднесення населених пунктів до категорії міст  
201. 1. Верховна Рада України приймає рішення:  
202. 1) щодо утворення та ліквідації районів - за поданням Кабінету Міністрів України;  
203. 2) щодо встановлення та перенесення адміністративних центрів районів, утворення і ліквідації районів у містах, віднесення населених пунктів до категорії міст - за поданням обласних, Київської та Севастопольської міських рад.  
204. 2. До подань з питань, передбачених пунктом першим цієї статті, додаються обгрунтування доцільності пропозицій, що вносяться, а також такі відомості:  
205. 1) про загальну кількість населення, його соціальний стан та національний склад;  
206. 2) про перелік основних промислових підприємств, будівельних, транспортних та інших господарських організацій із зазначенням кількості працівників на кожному з них;  
207. 3) про наявність підприємств і організацій комунального господарства, соціально-культурних закладів, підприємств торгівлі і громадського харчування, побутового обслуговування населення, про житловий фонд;  
208. 4) про річний бюджет відповідної адміністративно-територіальної одиниці;  
209. 5) про наявні і передбачувані у зв'язку з пропозиціями, що вносяться, структуру і штати місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, а також про джерела покриття додаткових видатків на утримання цих органів;  
210. 6) про наявність приміщень для апарату місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування;  
211. 7) про розмір території населеного пункту чи іншої адміністративно-територіальної одиниці;  
212. 8) про відстань від населеного пункту чи іншої адміністративно-територіальної одиниці до найближчої залізничної станції та її найменування;  
213. 9) пропозиції щодо найменування району, міста, району в місті;  
214. 10) схематична карта з пропонованими змінами.  
215. 3. Для населених пунктів, які є курортними зонами, зонами відпочинку, додаються також висновки компетентних органів про перспективу подальшого використання місцевості для лікування і відпочинку громадян.  
216. Стаття 42. Порядок вирішення питань щодо встановлення і зміни меж районів, міст та міських округів  
217. 1. Рішення щодо встановлення і зміни меж районів, міст та міських округів приймається Верховною Радою України за поданням обласних, Київської та Севастопольської міських рад.  
218. 2. До подань з питань, передбачених пунктом першим цієї статті, додається техніко-економічне обгрунтування доцільності пропозицій, що вносяться, а також такі документи, матеріали та відомості:  
219. 1) рішення обласної, районної, міської рад;  
220. 2) висновки районної, обласної, Київської та Севастопольської державної адміністрації;  
221. 3) довідка про територію району, міста, кількість населення в існуючих і нових межах, площу земель, що передаються, їх склад та призначення;  
222. 4) погодження з землекористувачами і радами, з території яких передбачається вилучення земель;  
223. 5) рішення територіальної громади чи органу місцевого самоврядування щодо включення населеного пункту в межі міста;  
224. 6) проект встановлення і зміни межі району та міста, на картографічних матеріалах.  
225. 3. При включенні земель промисловості, транспорту, зв'язку в межі міста погодження з власниками відповідних підприємств, установ, організацій, а також суміжними районами не проводиться при умові, коли більшість працівників цих підприємств, установ і організацій та їх сімей проживають у цьому місті.  
226. 4. У разі відмови власника землі, землекористувача або відповідного органу місцевого самоврядування, під юрисдикцією якого знаходяться відповідні землі, дати згоду на включення земельної ділянки в межі населеного пункту, питання вирішується в судовому порядку.  
227. Стаття 43. Порядок найменування і перейменування населених пунктів та інших адміністративно-територіальних одиниць  
228. 1. Рішення про найменування і перейменування населених пунктів та інших адміністративно-територіальних одиниць приймається Верховною Радою України за поданням обласних, Київської та Севастопольської міських рад з урахуванням вимог, передбачених статтями 25, 26 цього Закону.  
229. 2. До подання з питань, передбачених пунктом першим цієї статті, додаються обгрунтування доцільності найменування чи перейменування, а також такі документи, матеріали та відомості:  
230. 1) історичні відомості про населений пункт, адмістративно-територіальної одиниці;  
231. 2) характеристика населеного пункту, адміністративно-територіальної одиниці ;  
232. 3) обгрунтування назви, яку пропонується присвоїти населеному пункту або адміністративно-територіальній одиниці;  
233. 4) схематична карта місцевості з зазначенням новоутвореного населеного пункту.  
234. Стаття 44. Порядок віднесення населених пунктів до категорії селищ міського типу, зміни їх меж, реєстрації сільського округу, об'єднання сільських населених пунктів, встановлення і зміни їх меж, зняття з обліку населених пунктів, з яких виїхали або переселилися жителі  
235. 1. Рішення щодо віднесення населених пунктів до категорії селищ міського типу, зміни їх меж, реєстрації сільського округу, об'єднання сільських населених пунктів, встановлення і зміни їх меж, зняття з обліку населених пунктів, з яких виїхали або переселилися жителі, приймається обласною радою за поданням районної, міської (міста обласного значення) ради з урахуванням вимог статей 9, 13, 14, 21, 22, 40 цього Закону.  
236. 2. До подань з питань, передбачених частиною першою цієї статті, додаються обгрунтування доцільності пропозицій, що вносяться, а також такі відомості:  
237. 1) про загальну кількість населення та його соціальний стан;  
238. 2) про перелік промислових підприємств, будівельних, транспортних та інших господарських організацій із зазначенням кількості працюючих на кожному з них;  
239. 3) про наявність підприємств і організацій комунального господарства, соціально-культурних закладів, підприємств торгівлі і громадського харчування, побутового обслуговування населення, про житловий фонд;  
240. 4) про річний бюджет відповідної адміністративно-територіальної одиниці;  
241. 5) про наявність приміщень для органів місцевого самоврядування;  
242. 6) про розмір території населеного пункту чи іншої адміністративно-територіальної одиниці;  
243. 7) про відстань від населеного пункту чи іншої адміністративно-територіальної одиниці до найближчої залізничної станції та її найменування;  
244. 8) схематична карта.  
245. Стаття 45. Порядок утворення сільського та міського округу  
246. 1. Рішення про об'єднання кількох населених пунктів у сільський округ приймається територіальними громадами цих населених пунктів або відповідними радами. В такому ж порядку вирішуються питання про вихід окремих населених пунктів з сільського округу.  
247. 2. Рішення про вихід окремих населених пунктів з сільського округу та створення на їх основі нових адміністративно-територіальних одиниць може бути прийнято за умови наявності виробничої, матеріально-фінансової, соціальної та демографічної бази, достатньої для забезпечення здійснення територіальною громадою місцевого самоврядування.  
248. 3. Міський округ утворюється за рішенням територіальної громади міста або міської ради, а також рішенням територіальних громад тих сіл, селищ, міст, сільських округів, які об'єднуються до міста або відповідних рад. У такому ж порядку вирішуються питання про вихід територіальної громади із міського округу.  
249. Стаття 46. Державний акт встановлення меж району, міста, селища міського типу, села, селища, сільського округу  
250. 1. До Державного акта встановлення меж району, міста, селища міського типу, села, селища, сільського округу заносяться такі дані: назва району, міста, селища міського типу, села, селища, сільського округу, області; загальна площа району, міста, селища міського типу, села, селища, сільського округу; дата затвердження меж району, міста, міського округу Верховною Радою України; дата затвердження меж села, селища міського типу, селища, сільського округу відповідно Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною, Київською та Севастопольською міськими радами.  
251. 2. До Державного акта встановлення меж району, міста, селища міського типу, села, селища, сільського округу додаються картографічні матеріали на яких зазначається межа району, міста, селища міського типу, села, селища, сільського округу, а також межі сусідніх адміністративно-територіальних одиниць.  
252. Стаття 47. Про порядок видачі Державного акта встановлення меж району, міста, селища міського типу села, селища, сільського округу і міського округу  
253. 1. Рішення про видачу Державного акта встановлення меж району та міста приймається Верховною Радою України і видається відповідній районній, міській раді.  
254. 2. Рішення про видачу Державного акта встановлення меж району, міста, селища міського типу, селища, села, сільського округу на території Автономної Республіки Крим приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим і видається відповідній районній, міській, селищній, сільській раді.  
255. 3. Рішення про видачу Державного акта встановлення і зміни меж села, селища міського типу, селища і сільського округу приймається відповідною обласною, Київською та Севастопольською міською радою і видається відповідній селищній і сільській раді.  
256. 4. Державний акт встановлення і зміни меж району та міста підписується Головою Верховної Ради України і скріплюється печаткою Верховної Ради України.  
257. 5. Державний акт встановлення меж району, міста, селища міського типу, селища, села, сільського округу в Автономній Республіці Крим підписується Головою Верховної Ради Автономної Республіки Крим і скріплюється печаткою Верховної Ради Автономної Республіки Крим.  
258. 6. Державний акт встановлення меж села, селища міського типу, селища і сільського округу підписується головою відповідної обласної, Київської та Севастопольської міської ради і скріплюється печаткою обласної, Київської та Севастопольської міської ради.  
259. РОЗДІЛ ІV. ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ  
260. Стаття 48. Опублікування рішень з питань адміністративно-територіального устрою  
261. Рішення Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських рад з питань адміністративно-територіального устрою, віднесених до їх повноважень, набувають чинності через десять днів після опублікування повідомлень про них у "Відомостях Верховної Ради України", якщо в цих рішеннях не встановлено інший термін, але не раніше дня їх опублікування.  
262. Стаття 49. Оскарження рішень рад щодо вирішення питань адміністративно-територіального устрою  
263. Рішення органів, до повноважень яких належить вирішення питань адміністративно-територіального устрою, можуть бути оскаржені в суді в порядку, передбаченому законодавством.  
264. Стаття 50. Відомості про адміністративно-територіальний устрій  
265. Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські ради за станом на 1 січня кожного року складають відомості про адміністративно-територіальний устрій Автономної Республіки Крим, області, міста і надсилають їх для узагальнення в цілому по Україні до Верховної Ради України.  
266. Стаття 51. Довідник "Україна. Адміністративно-територіальний устрій"  
267. Верховна Рада України кожних три роки видає офіційний довідник "Україна. Адміністративно-територіальний устрій".  
268. Стаття 52. Порядок введення в дію цього Закону  
269. Цей Закон набуває чинності з дня його опублікування. Одночасно втрачає чинність Положення "Про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР", затверджене Указом Президії Верховної Ради Української РСР від 12 березня 1981 року. (Відомості Верховної Ради України, 1981 р. , №12, ст. 179).