Про позашкільну освіту (Друге читання)
0. | Проект (02.03.99) ЗАКОН УКРАЇНИ Про позашкільну освіту |
1. | Цей Закон відповідно до Конституції України визначає державну політику у сфері позашкільної освіти, її правові, соціально-економічні, а також організаційні, освітні, виховні умови для одержання дітьми та молоддю позашкільної освіти. |
2. | Розділ I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ |
3. | Стаття 1. Законодавство України про позашкільну освіту |
4. | Законодавство України про позашкільну освіту грунтується на Конституції України i складається із Закону України "Про освіту", цього Закону, інших нормативно-правових актів України, міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. |
5. | Стаття 2. Завдання Закону |
6. | Завданнями цього Закону є: |
7. | визначення основних засад державної політики щодо позашкільної освіти; |
8. | забезпечення прав громадян на здобуття позашкільної освіти; |
9. | створення нормативно-правової бази для подальшого розвитку позашкільної освіти; |
10. | встановлення правових засад діяльності позашкільних навчальних закладів; |
11. | визначення основних напрямів, змісту i форм навчально-виховного процесу в позашкільних навчальних закладах; |
12. | визначення прав, обов'язків та відповідальності юридичних i фізичних осіб у сфері позашкільної освіти; |
13. | створення умов для благодійної діяльності юридичних i фізичних осіб з метою розвитку позашкільної освіти. |
14. | Стаття 3. Поняття позашкільної освіти |
15. | Позашкільна освіта є складовою частиною системи безперервної освіти, визначеної Законом України "Про освіту", і спрямована на розвиток здібностей, талантів, обдарувань дітей та молоді, задоволення їх інтересів, духовних запитів i потреб у професійному визначенні. |
16. | Стаття 4. Право на здобуття позашкільної освіти 1. Громадяни України мають право на здобуття позашкільної освіти відповідно до їх здібностей, талантів, обдарувань та інтересів. |
17. | 2. Позашкільна освіта здобувається громадянами у позашкільних навчальних закладах усіх форм власності, а також здійснюється сім'єю, трудовими колективами, громадськими організаціями, товариствами, фондами i грунтується на принципі добровільності вибору типів закладів та видів діяльності. |
18. | 3. іноземці та особи без громадянства, які постійно проживають в Україні, користуються правом на здобуття позашкільної освіти нарівні з громадянами України. |
19. | Стаття 5. Основні завдання позашкільної освіти |
20. | Основними завданнями позашкільної освіти є: |
21. | вільний розвиток особистості та формування її соцiально-громадського досвіду; |
22. | виховання у дітей та молоді поваги до Конституції України, прав i свобод людини та громадянина, почуття власної гідності, відповідальності перед законами України за свої дії; |
23. | виховання шанобливого ставлення до родини, поваги до народних звичаїв, традицій, національних цінностей Українського народу, а також інших націй i народів; |
24. | створення умов для творчого, інтелектуального, духовного і фізичного розвитку дітей та молоді; |
25. | задоволення освiтньо-культурних потреб дітей та молоді, які не задовольняються іншими складовими структури освіти; |
26. | задоволення потреб у професійному самовизначенні i творчій самореалізації; |
27. | створення системи пошуку, розвитку та підтримки здібностей, талантів і обдарувань дітей та молоді; |
28. | формування у дітей та молоді високих фізичних якостей, підготовка спортивного резерву для збірних команд України з різних видів спорту; |
29. | організація дозвілля, профілактика бездоглядності, правопорушень; |
30. | виховання свідомого ставлення до власної безпеки та безпеки оточуючих; |
31. | сприяння забезпеченню здорового способу життя дітей та молоді. |
32. | Стаття 6. Основні засади державної політики у сфері позашкільної освіти |
33. | 1. Державна політика у сфері позашкільної освіти здійснюється на принципах: |
34. | доступності позашкільної освіти громадянам незалежно від статі, раси, національності, соціального i майнового стану, роду та характеру занять, світоглядних переконань, належності до громадських організацій, рухів, партій, ставлення до релігії, віросповідання, стану здоров'я, місця проживання та інших обставин; |
35. | добровільності вибору типів позашкільних навчальних закладів i видів діяльності у сферi позашкільної освіти; |
36. | правового i соціального захисту дітей та молоді в їх прагненні до вільного, всебічного розвитку своєї особистості. |
37. | 2. Державна політика у сферi позашкільної освіти спрямована на: |
38. | створення умов для одержання дітьми та молоддю позашкільної освіти; |
39. | збереження та розвиток мережі позашкільних навчальних закладів державної та комунальної форм власності, сприяння розвитку мережі позашкільних навчальних закладів інших форм власності; |
40. | координацію зусиль органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян та сім'ї на подальше становлення i розвиток позашкільної освіти. |
41. | Стаття 7. Державний контроль за здійсненням позашкільної освіти |
42. | Держава в особі центральних i місцевих органів виконавчої влади, у сфері управління яких перебувають позашкільні навчальні заклади, та Державна інспекція закладів освіти центрального органу виконавчої влади в галузі освіти здійснюють контроль за діяльністю зазначених закладiв, а також інших закладiв та установ, незалежно від форм власності та підпорядкування, які провадять діяльність у сфері позашкільної освіти. |
43. | Розділ II. ОРГАНіЗАЦіЯ ПОЗАШКіЛЬНОЇ ОСВіТИ |
44. | Стаття 8. Державне управлiння позашкільною освітою |
45. | 1. Державне управлiння позашкільною освітою здійснюють: |
46. | спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади в галузі освiти; |
47. | інші центральні органи виконавчої влади, у сфері управління яких перебувають позашкільні навчальні заклади; |
48. | спеціально уповноважений орган виконавчої влади в галузі освiти Автономної Республіки Крим; |
49. | місцеві органи виконавчої влади; |
50. | органи місцевого самоврядування. |
51. | 2. Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у галузі освiти разом з іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади: |
52. | бере участь у визначенні та реалізації державної політики у сфері позашкільної освiти; |
53. | розробляє програми розвитку позашкільної освiти; |
54. | готує пропозиції до нормативів матеріально-технічного, фінансового забезпечення позашкільних навчальних закладiв різних типів; |
55. | здійснює навчально-методичне керівництво, контроль та державне інспектування усіх позашкільних навчальних закладiв незалежно від форм власності та підпорядкування; |
56. | розробляє положення про позашкільний навчальний заклад, інші директивні та нормативні документи. |
57. | 3. Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади в галузі освiти проводить атестацію позашкільних навчальних закладiв, заснованих на державній формі власності. |
58. | 4. Спеціально уповноважений орган виконавчої влади в галузі освiти Автономної Республіки Крим здійснює в межах своєї компетенції керівництво позашкільними навчальними закладами всіх форм власностi на території Автономної Республіки Крим. |
59. | 5. Місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування: |
60. | затверджують обсяги фінансування позашкільних навчальних закладiв комунальної форми власностi не нижче мінімальних нормативів, визначених в установленому порядку спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі освіти, та забезпечують фінансування витрат на їх утримання; |
61. | забезпечують збереження і зміцнення матеріально-технічної бази позашкільних навчальних закладів, розвиток їх мережі, ефективне використання закріплених за ними земельних ділянок; |
62. | створюють належні умови для вибору дітьми та молоддю видів творчої діяльності відповідно до їх інтересів, запитів батьків та громадськості; |
63. | вживають заходів для залучення дітей та молоді, які потребують соціальної допомоги та реабілітації, до різних форм позашкільної освіти; |
64. | забезпечують соціальний захист педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів, проводять в установленому порядку їх атестацiю та підвищення кваліфікації; |
65. | координують дії педагогічних колективів, громадських організацій, підприємств та сім'ї щодо одержання дітьми та молоддю позашкільної освіти; |
66. | здійснюють постійний контроль за діяльністю педагогічних колективів позашкільних навчальних закладів, узагальнюють та поширюють кращий досвід їхньої роботи; |
67. | провадять атестацію позашкільних навчальних закладів незалежно від форм власності (крім державної) та підпорядкування. |
68. | Стаття 9. Позашкільний навчальний заклад |
69. | 1. Позашкільний навчальний заклад - це загальнодоступний навчально-виховний заклад, який надає дітям та молоді знання, формує вміння і навички за інтересами, забезпечує інтелектуальний, духовний i фізичний розвиток, підготовку їх до активної професійної та громадської діяльності, створює умови для розвитку особистості, творчої самореалізації, соціального захисту та організації змістовного дозвілля відповідно до інтересів, здібностей, талантів, обдарувань і стану здоров'я дітей та молоді. |
70. | 2. Перелік типів позашкiльних навчальних закладів затверджується спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі освіти за погодженням із заінтересованими центральними органами виконавчої влади. |
71. | Стаття 10. Правовий статус позашкільного навчального закладу |
72. | 1. Позашкільний навчальний заклад визнається юридичною особою з дня реєстрації його статуту, який розробляється на підставі Положення про позашкільний навчальний заклад, що затверджується Кабінетом Міністрів України. |
73. | 2. Статут позашкільного навчального закладу затверджується засновником і реєструється відповідно до законодавства України. |
74. | 3. Засновниками позашкільного навчального закладу можуть бути: |
75. | центральні та місцеві органи виконавчої влади; |
76. | органи місцевого самоврядування; |
77. | підприємства, установи, організації та їх об'єднання незалежно вiд форм власності та пiдпорядкування; |
78. | громадяни України. |
79. | 4. Позашкільний навчальний заклад може бути заснований разом з іноземними фірмами, установами, організаціями та іноземцями, якщо це не суперечить законодавству України. |
80. | 5. Позашкільні навчальні заклади незалежно від форм власності та підпорядкування мають рівні права i несуть однакові зобов'язання. |
81. | Стаття 11. Порядок створення, реорганізації та ліквідації позашкільного навчального закладу |
82. | 1. Позашкільний навчальний заклад створюється відповідно до соцiальноосвiтнiх потреб окремого регіону за умови наявності необхідної навчально-методичної, матеріально-технічної бази i педагогічних кадрів. |
83. | 2. Порядок створення, реорганізації та ліквідації позашкільних навчальних закладів розробляється спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі освіти i затверджується Кабінетом Міністрів України. |
84. | Розділ III. ОРГАНіЗАЦіЯ ПОЗАШКіЛЬНОЇ ОСВіТИ У ПОЗАШКіЛЬНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДі |
85. | Стаття 12. Основні напрями позашкільної освіти |
86. | Позашкільна освіта здійснюється за такими напрямами: |
87. | естетичний, який забезпечує розвиток здібностей, талантів, обдарувань, практичних навичок дітей та молоді, оволодіння знаннями в сфері вітчизняної i світової культури та мистецтва; |
88. | туризм i краєзнавство, що спрямовуються на залучення дітей та молоді до активної діяльності з вивчення історії рідного краю та довкілля, світової цивілізації, географічних, етнографічних, історичних об'єктів i явищ соціального життя, також формування фізично здорової особистості; |
89. | екологiчно-природоохоронний, який передбачає оволодіння дітьми та молоддю знаннями про навколишнє природне середовище, формування екологічної культури особистості, набуття навичок i досвіду розв'язання екологічних проблем, залучення до практичної природоохоронної роботи; |
90. | науково-технічний, який забезпечує набуття дітьми та молоддю технікотехнологічних умінь та навичок, розширення наукового світогляду, підготовку до активної науково-дослідної роботи, оволодіння сучасною обчислювальною технікою та здійснення програмування; |
91. | дослiдницько-експериментальний, який сприяє залученню дітей та молоді до науково-дослiдницької, експериментальної, конструкторської та винахідницької роботи в різних галузях науки, техніки, культури і мистецтва, а також створенню умов для творчого самовдосконалення та виявлення, розвитку i підтримки юних талантів та обдарувань; |
92. | фiзкультурно-оздоровчий і спортивний, який забезпечує розвиток фізичних здібностей дітей та молоді, необхідні умови для повноцінного оздоровлення, загартування, змістовного відпочинку i дозвілля, занять фізичною культурою i спортом, підготовку резерву спорту вищих досягнень для збірних команд України, набуття навичок здорового способу життя; |
93. | вiйськово-патрiотична підготовка і виховання, який забезпечує належний рівень підготовки молоді до військової служби, виховання патріотичних почуттів та громадянської відповідальності; |
94. | бiблiотечно-бiблiографiчний, спрямований на поглиблення пізнавальних інтересів, підвищення інформаційної культури, набуття навичок i умінь орiєнтуватись у зростаючому потоці інформації; |
95. | соцiально-реабiлiтацiйний, який забезпечує соціальне становлення та розвиток інтересів, здібностей, нахилів, потреб у самореалізації дітей та молоді, підготовку їх до активної професійної та громадської діяльності, організацію їх змістовного дозвілля та відпочинку. |
96. | Стаття 13. Річні плани, програми та навчальне навантаження вихованців, учнів, слухачів позашкільного навчального закладу |
97. | 1. Позашкільний навчальний заклад працює за річним планом роботи, погодженим з відповідним органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування, реалізує головні напрями своєї діяльності з урахуванням особливостей соціально-економічного розвитку регіону, інтересів дітей та молоді, потреб сім'ї, інших навчальних закладів, молодіжних i дитячих громадських організацій. |
98. | 2. Навчально-виховний процес у позашкільному навчальному закладі здійснюється за типовими навчальними планами i програмами, що затверджуються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі освіти, іншими центральними органами виконавчої влади, у сфері управління яких перебувають позашкільні навчальні заклади. |
99. | Позашкільні навчальні заклади можуть працювати за іншими навчальними планами і програмами, в тому числі й авторськими, за умови затвердження відповідними органами виконавчої влади. |
100. | 3. Тривалість занять у позашкільному навчальному закладі визначається навчальними планами i програмами з урахуванням психофізіологічного розвитку дітей та молоді i допустимого навантаження учнів різних вікових категорій: для вихованців (учнів) віком від 5 до 6 років - 30 хвилин, від 6 до 7 років - 35 хвилин, інших - 45 хвилин. |
101. | 4. Режим щоденної роботи встановлюється позашкільним навчальним закладом освiти на основі рекомендацій спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у галузi освiти, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, у сфері управління яких перебувають позашкiльнi навчальні заклади. |
102. | 5. Тривалість навчального року позашкільного навчального закладу встановлюється центральними органами виконавчої влади, у сфері управління яких перебувають позашкiльнi навчальні заклади, за погодженням із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузi освiти. |
103. | У канікулярні та святкові дні позашкільний навчальний заклад працює за окремим планом. |
104. | Стаття 14. Форми організації позашкільної освiти |
105. | Позашкільна освіта здійснюється диференційовано відповідно до індивідуальних можливостей, інтересів, нахилів, здібностей дітей та молодi з урахуванням їх віку, психофізичних особливостей, стану здоров'я у різноманітних формах: гурткова робота, урок, лекція, індивідуальна робота, конференція, семінар, читання, "круглий стіл", вікторина, концерт, змагання, тренування, репетиція, похід, екскурсія, практична робота в лабораторіях, майстернях, теплицях, на науководослідних земельних ділянках, сільськогосподарських та промислових підприємствах, безпосередньо на природі. |
106. | Розділ IY. УЧАСНИКИ ПОЗАШКіЛЬНОГО НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ |
107. | Стаття 15. Учасники позашкільного навчально-виховного процесу |
108. | Учасниками позашкільного навчально-виховного процесу є: вихованці, учні, слухачі, вік яких визначається Положенням про позашкільний навчальний заклад, педагогічні працівники, спеціалісти, батьки та особи, які їх замінюють, керівники позашкільних навчальних закладів, представники підприємств, установ, організацій, які беруть участь у його здійсненні. |
109. | Стаття 16. Вихованці, учні, слухачі |
110. | Вихованці та учні - особи, які відвідують гуртки, клуби, творчі об'єднання, секції, класи тощо позашкільного навчального закладу за інтересами, здібностями та нахилами, отримують допрофесiйну підготовку та профільну освіту. |
111. | Слухачі - особи, які проводять науково-дослiдницьку роботу з різних проблем науки, техніки, мистецтва. |
112. | Стаття 17. Права, обов'язки та соціальний захист вихованців, учнів і слухачів позашкільного навчального закладу |
113. | 1. Права та обов'язки вихованців, учнів і слухачів позашкільного навчального закладу визначаються законодавством України i Положенням про позашкільний навчальний заклад. |
114. | 2. Держава здійснює захист особистих прав вихованців, учнів і слухачів позашкільного навчального закладу згідно із законодавством України. |
115. | 3. Залучення вихованців, учнів та слухачів позашкільного навчального закладу за рахунок навчального часу до робіт i здійснення заходів, не пов'язаних з навчальним процесом, забороняється. |
116. | 4. Позашкільний навчальний заклад може застосовувати різні форми морального та матеріального заохочення відповідно до своїх статутів. |
117. | Стаття 18. Права, обов'язки та соціальні гарантії для педагогічних працівників позашкільного навчального закладу |
118. | Педагогічною діяльністю в позашкільному навчальному закладі можуть займатися особи, які мають педагогічну або іншу фахову освіту, фізичний та психічний стан яких дозволяє виконувати службові обов'язки. |
119. | Права, обов'язки та соціальні гарантії для педагогічних працівників позашкільного навчального закладу визначаються Конституцією та законами України. |
120. | Стаття 19. Педагогічне навантаження педагогічних працівників позашкільного навчального закладу. |
121. | 1. Загальне педагогічне навантаження педагогічних працівників позашкільного навчального закладу встановлюється його керівником. |
122. | 2. Тижневе педагогічне навантаження педагогічних працівників позашкільного навчального закладу визначається Кабінетом Міністрів України. |
123. | Стаття 20. Підготовка та підвищення кваліфікації педагогічних працівників позашкільного навчального закладу 1. Підготовка педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів здійснюється педагогічними та іншими вищими навчальними закладами, їх спеціалізованими факультетами і спеціалізованими навчальними закладами різних профілів. |
124. | 2. Підвищення кваліфікації педагогічних працівників державних i комунальних позашкільних навчальних закладiв здійснюється за рахунок коштів відповідних бюджетів, а інших - за кошти власника. |
125. | Стаття 21. Атестація педагогічних працівників позашкільного навчального закладу |
126. | Атестація педагогічних працівників позашкільного навчального закладу незалежно від форм власності та підпорядкування здійснюється, як правило, один раз на 5 років відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників, яке розробляється i затверджується спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі освіти. |
127. | Розділ Y. ФіНАНСОВО-ГОСПОДАРСЬКА ДіЯЛЬНіСТЬ I МАТЕРіАЛЬНО-ТЕХНіЧНА БАЗА ПОЗАШКіЛЬНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ |
128. | Стаття 22. Фінансово-господарська діяльність позашкільного навчального закладу |
129. | 1. Фінансово-господарська діяльність позашкільного навчального закладу здійснюється відповідно до Законів України "Про освіту", "Про бюджетну систему", "Про власність", "Про місцеве самоврядування в Українi", цього Закону та інших законодавчих i нормативно-правових актів. |
130. | 2. Фінансування діяльності державних і комунальних позашкільних навчальних закладів здійснюється за рахунок коштів відповідних бюджетів, позашкільних навчальних закладiв інших форм власності - за рахунок коштів засновників, а також додаткових джерел фінансування. |
131. | 3. Додатковими джерелами фінансування позашкільного закладу освіти є: |
132. | плата за надання додаткових освітніх послуг; |
133. | кошти, одержані за роботи, виконані позашкільним навчальним закладом на замовлення підприємств, установ, організацій та громадян; |
134. | доходи від реалізації продукції навчально-виробничих майстерень, господарств та надання в оренду приміщень, споруд, обладнання; |
135. | дотації з місцевих бюджетів; |
136. | добровільні грошові внески, матеріальні цінності, одержані від підприємств, установ, організацій та окремих громадян; |
137. | інші кошти. |
138. | 4. Бюджетне фінансування позашкільного навчального закладу не може зменшуватися або припинятися через наявність інших джерел фінансування. |
139. | Не використані в поточному році позабюджетні кошти позашкільного навчального закладу не можуть бути вилучені, крім випадків, передбачених законодавством України. |
140. | Стаття 23. Матеріально-технічна база позашкільного навчального закладу |
141. | 1. Позашкільний навчальний заклад володіє, користується i розпоряджається майном, земельною ділянкою на правах оперативного управління, власності або повного господарського відання, оренди, лізингу відповідно до законодавства України. |
142. | 2. Вимоги до матеріально-технічної бази позашкільного навчального закладу визначаються будівельними i санітарногігієнічними нормами облаштування i утримання позашкільного закладу освіти, навчальними планами та програмами. |
143. | До матеріально-технічної бази позашкільного навчального закладу належать приміщення, споруди, обладнання, засоби зв'язку, транспортні засоби, земельні ділянки тощо, рухоме i нерухоме майно, що перебуває у його власності або у повному господарському віданні, оперативному управлінні орендоване чи надане йому засновником. |
144. | 3. Позашкільний навчальний заклад самостійно розпоряджається прибутком від господарської та інших форм діяльності відповідно до його статуту. |
145. | Основні фонди, земельні ділянки та інше майно державного позашкільного навчального закладу не підлягають вилученню, крім випадків, передбачених законодавством України. |
146. | 4. Позашкільні навчальні заклади державної та комунальної форм власності не підлягають приватизації та використанню не за призначенням. |
147. | 5. Майно державного і комунального позашкільного навчального закладу може вилучатися засновником лише за умови подальшого використання цього майна i коштів, одержаних від його реалізації, на розвиток позашкільної освіти. |
148. | У разі ліквідації державного або комунального позашкільного навчального закладу майно та кошти, одержані від його реалізації, використовуються на розвиток позашкільної освіти. У разі ліквідації позашкільного навчального закладу, заснованого на інших (крім державної та комунальної) формах власності, кошти та інше майно використовуються за рішенням власника відповідно до статутних документів. |
149. | Стаття 24. Платні послуги у сфері позашкільної освіти |
150. | Державні та комунальні позашкільні навчальні заклади можуть надавати платні послуги відповідно до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України, та у порядку, встановленому спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі освіти за погодженням з спеціально уповноваженими центральними органами виконавчої влади в галузі економіки та фінансів. |
151. | Платні послуги не можуть надаватися замість або в межах освітньої діяльності, визначеної навчальними планами і програмами. |
152. | Розділ YI. МіЖНАРОДНЕ СПіВРОБіТНИЦТВО |
153. | Стаття 25. Міжнародне співробітництво у сфері позашкільної освiти |
154. | 1. Органи управління освітою, позашкільні навчальні заклади, їх засновники мають право укладати договори про співробітництво, встановлювати відповідно до законодавства прямі зв'язки з навчальними закладами зарубіжних країн, міжнародними організаціями та фондами, а також провадити зовнішньоекономічну діяльність на основі договорів, укладених ними з іноземними юридичними та фізичними особами i мати власний валютний рахунок. |
155. | 2. Валютні та інші матеріальні надходження від зовнішньоекономічної дiяльностi використовуються закладами, що провадять діяльність у сфері позашкільної освiти, для забезпечення їх власної статутної дiяльностi. |
156. | 3. Держава сприяє розширенню міжнародних зв'язків позашкільних навчальних закладів, виділяє їм відповідні валютні асигнування, звільняє від оподаткування, сплати мита та митного збору за навчальне, виробниче обладнання та приладдя, яке надходить із-за кордону i призначене для використання під час проведення навчально-виробничого процесу. |
157. | Розділ VII. ВіДПОВіДАЛЬНіСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ЦЬОГО ЗАКОНУ |
158. | Стаття 26. Відповідальність за порушення цього Закону |
159. | Посадові особи i громадяни, які винні в порушенні цього Закону або перешкоджають його виконанню, несуть відповідальність згідно із законодавством України. |
160. | Розділ VIII. ПРИКіНЦЕВі ПОЛОЖЕННЯ |
161. | 1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування. |
162. | 2. Кабінету Міністрів України: |
163. | привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом; |
164. | забезпечити перегляд і скасування центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону; |
165. | розробити і затвердити відповідні нормативно-правові акти, передбачені цим Законом. |