Про внесення змін до Закону України ''Про концесії на будівництво та експлуатацію автомобільних доріг'' (Друге читання)
0. |
Проект |
1. |
ЗАКОН УКРАЇНИ |
2. | Про внесення змін до Закону України "Про концесії |
3. |
на будівництво та експлуатацію автомобільних доріг» |
4. |
Верховна Рада України п о с т а н о в л я є: |
5. |
І. Внести зміни до Закону України «Про концесії на будівництво та експлуатацію автомобільних доріг» (Відомості Верховної Ради України, 2000 р., № 3, ст. 21; 2003 р., № 27, ст. 209), виклавши його у такій редакції: |
6. |
«ЗАКОН УКРАЇНИ |
7. |
Про концесії на будівництво, реконструкцію, |
8. |
ремонт та експлуатацію автомобільних доріг |
9. |
Цей Закон визначає особливості будівництва (реконструкції, ремонту) та/або експлуатації автомобільних доріг загального користування на умовах концесії в інтересах національної економіки. |
10. |
Стаття 1. Визначення термінів |
11. |
1. У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні: |
12. |
1) експлуатація (строкове платне володіння) - комплекс дорожніх робіт та заходів з організації платної експлуатації автомобільної дороги; |
13. |
2) концесія - надання концесієдавцем на підставі концесійного договору на платній та строковій основі юридичній особі права на будівництво (реконструкцію, ремонт) та/або експлуатацію об’єкта концесії за умови взяття концесіонером на себе зобов’язань щодо будівництва (реконструкції, ремонту) та/або експлуатації об’єкта концесії, майнової відповідальності та можливого підприємницького ризику; |
14. |
3) концесієдавець - орган державного управління автомобільними дорогами загального користування; |
15. |
4) концесіонер - юридична особа, яка відповідно до цього Закону отримала концесію на підставі договору; |
16. |
5) концесійний договір - письмовий договір концесієдавця і концесіонера про взаємні права та обов’язки на час будівництва (реконструкції, ремонту) та/або експлуатації об’єкта концесії; |
17. |
6) об’єкт концесії - автомобільна дорога загального користування, яка перебуває у державній власності (далі - автомобільна дорога), щодо будівництва (реконструкції, ремонту) та/або експлуатації (строкового платного володіння) якої укладено концесійний договір. |
18. |
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному у Законах України «Про автомобільні дороги» і «Про концесії». |
19. |
Стаття 2. Основні принципи концесійної діяльності щодо будівництва (реконструкції, ремонту) та/або експлуатації автомобільних доріг |
20. |
1. Основними принципами концесійної діяльності щодо будівництва (реконструкції, ремонту) та/або експлуатації автомобільних доріг, крім визначених Законом України «Про концесії», є: |
21. |
1) дотримання стандартів і норм з будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг; |
22. |
2) надання у разі потреби на період будівництва (реконструкції, ремонту) та/або експлуатації автомобільної дороги концесіонеру дотацій і компенсацій; |
23. |
3) наявність безоплатних автомобільних доріг як альтернативного варіанта для зручного проїзду транспортних засобів у необхідному напрямку та в населених пунктах, розташованих уздовж об’єкта концесії; |
24. |
4) платне використання об’єкта концесії. |
25. |
Стаття 3. Особливості будівництва (реконструкції, ремонту) |
26. |
та/або експлуатації автомобільних доріг на |
27. |
умовах концесії |
28. |
1. Будівництво (реконструкція, ремонт) та/або експлуатація автомобільних доріг на умовах концесії здійснюється передусім у напрямках міжнародних транспортних коридорів та міжнародних магістралей категорії «Є». |
29. |
Визначення об’єктів концесії на будівництво (реконструкцію, ремонт) та/або експлуатацію автомобільних доріг та затвердження їх переліку здійснюється Кабінетом Міністрів України на підставі техніко-економічного обґрунтування, стратегії розвитку автомобільних доріг і пропозицій Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, районних, Київської та Севастопольської міських рад та відповідних державних адміністрацій. |
30. |
2. Рішення щодо здійснення будівництва (реконструкції, ремонту) та/або експлуатації автомобільної дороги на умовах концесії приймає концесієдавець. |
31. |
3. З метою розподілу фінансових ризиків між сторонами концесійного договору в оголошенні про проведення концесійного конкурсу концесієдавець зазначає умови своєї участі у будівництві (реконструкції, ремонті) об’єкта концесії з урахуванням висновків техніко-економічного обґрунтування і умови участі у розподілі прибутку, отримуваного від експлуатації. |
32. |
Стаття 4. Особливості проведення концесійного конкурсу на будівництво (реконструкцію, ремонт) та/або |
33. |
експлуатацію автомобільних доріг |
34. |
1. До оголошення концесійного конкурсу концесієдавець розробляє конкурсну документацію на будівництво (реконструкцію, ремонт) та/або експлуатацію об’єкта концесії на підставі техніко-економічного обґрунтування. |
35. |
Конкурсна документація складається з документів, необхідних для визначення рівня кваліфікації претендентів та проведення конкурсу пропозицій учасників. |
36. |
Конкурсна документація, оголошення про проведення та результати конкурсу складаються українською та англійською мовами. Тексти повинні бути автентичними. |
37. |
2. Для проведення концесійного конкурсу концесієдавець у встановленому законодавством порядку утворює комісію та затверджує її склад і порядок роботи. |
38. |
3. Концесійний конкурс складається з двох етапів - визначення рівня кваліфікації претендентів, оцінка конкурсних пропозицій учасників. |
39. |
4. У разі коли після оголошення концесійного конкурсу на участь у ньому подав заявку лише один претендент, концесійний договір може бути укладений концесієдавцем з претендентом шляхом погодження з ним істотних умов договору, які відповідають умовам концесійного конкурсу. |
40. |
Якщо переможець концесійного конкурсу відмовився від підписання концесійного договору або висуває додаткові, не прийнятні для концесієдавця умови договору, концесієдавець має право на укладення концесійного договору з претендентами, які зайняли в концесійному конкурсі друге чи третє місце, якщо їх пропозиції повністю відповідають істотним умовам договору. |
41. |
5. Порядок проведення концесійного конкурсу на будівництво (реконструкцію, ремонт) та/або експлуатацію автомобільних доріг визначається Кабінетом Міністрів України. |
42. |
Стаття 5. Вимоги до складу конкурсної комісії |
43. |
1. До складу конкурсної комісії обов’язково включається представник обласної ради (рад), через територію якої проходитиме збудована (реконструйована, відремонтована) на умовах концесії автомобільна дорога. |
44. |
2. Члени конкурсної комісії повинні мати відповідну технічну, фінансову, юридичну освіту або досвід роботи, необхідний для професійної та об’єктивної оцінки учасників конкурсу. |
45. |
Стаття 6. Концесійні платежі |
46. |
1. Концесійні платежі вносяться концесіонером відповідно до умов концесійного договору незалежно від результатів господарської діяльності з часу одержання концесіонером доходу від експлуатації автомобільної дороги. |
47. |
2. Концесійні платежі зараховуються до Державного бюджету України і використовуються тільки для фінансування будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування. |
48. |
Стаття 7. Відшкодування інвестицій |
49. |
1. Відшкодування концесіонером інвестицій здійснюється шляхом запровадження плати за проїзд автомобільною дорогою, плати за доступ і експлуатацію об’єктів дорожнього сервісу та придорожньої інфраструктури, а також компенсації концесіонерам збиткових і низькорентабельних об’єктів концесії. |
50. |
Плата за проїзд автомобільними дорогами, що є об’єктами концесії, плата за доступ і експлуатацію об’єктів дорожнього сервісу та придорожньої інфраструктури справляється концесіонером після введення таких об’єктів в експлуатацію у порядку, що визначається концесійним договором, з усіх власників або користувачів автотранспортних засобів. |
51. |
Максимальний розмір плати за проїзд та порядок відшкодування за безоплатний проїзд автомобільними дорогами (зокрема в разі стихійного лиха, катастрофи, епідемії, епізоотії, проїзду автотранспортних засобів органів державної влади, підрозділів Міністерства оборони України, прикордонної служби, внутрішніх військ, органів внутрішніх справ та швидкої медичної допомоги), що є об’єктами концесії, встановлюються Кабінетом Міністрів України. |
52. |
2. Порядок надання компенсацій концесіонерам збиткових і низькорентабельних об’єктів концесії затверджує Кабінет Міністрів України. |
53. |
Стаття 8. Обов’язки концесіонера |
54. |
1. Крім визначених законодавством обов’язків, концесіонер зобов’язаний: |
55. |
1) на час будівництва (реконструкції, ремонту) та/або експлуатації об’єкта концесії передбачати не менш як 90 відсотків робочих місць для працевлаштування громадян України; |
56. |
2) під час виконання будівельних та ремонтних робіт забезпечувати |
57. |
70-відсоткове використання вітчизняних будівельних матеріалів, виробів і конструкцій; |
58. |
3) забезпечувати технічний стан об’єкта концесії відповідно до стандартів і норм з утримання автомобільних доріг; |
59. |
4) відшкодовувати у порядку, встановленому законодавством України, користувачам об’єкта концесії завдані з його вини збитки; |
60. |
5) після закінчення строку дії концесійного договору або у разі його дострокового розірвання передати концесієдавцю об’єкт концесії в технічному стані, який відповідає вимогам стандартів і норм з будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг, що діють на час передачі. |
61. |
ІІ. Прикінцеві положення |
62. |
1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування. |
63. |
2. Внести зміни до таких законів України: |
64. |
1) в абзаці шостому частини другої статті 3 та у частині четвертій статті 8 Закону України «Про концесії» (Відомості Верховної Ради України, 1999 р., № 41, ст. 372; 2002 р., № 48, ст. 362; 2004 р., № 19, ст. 254; 2005 р., № 26, ст. 349, № 51, ст. 554) слова «будівництво та» замінити словами «будівництво, реконструкція, ремонт та/або»; |
65. |
2) у Законі України «Про автомобільні дороги» (Відомості Верховної Ради України, 2005 р., № 51, ст. 556): |
66. |
доповнити частину другу статті 27 словами «на підставі техніко-економічного обґрунтування»; |
67. |
доповнити частину першу статті 30 словами «або концесіонери».» |