Кількість абзаців - 352 Розмітка (ліва колонка)


Про охоронну дiяльнiсть (Друге читання)

0. Проект ЗАКОН УКРАЇНИ Про охоронну дiяльнiсть  
1. Цей Закон визначає правовi, органiзацiйнi та економiчнi засади провадження охоронної дiяльностi, об'єкти та суб'єктiв охоронної дiяльностi, їх повноваження щодо захисту майнових прав власникiв, особистої безпеки фiзичних осiб - замовникiв послуг охорони та безпеки, гарантiї прав громадян i юридичних осiб пiд час виконання працiвниками охорони покладених на них обов'язкiв, гарантiї правового та соцiального захисту працiвникiв охорони, а також здiйснення контролю за їх дiяльнiстю.  
2. Роздiл I ЗАГАЛЬНI ПОЛОЖЕННЯ  
3. Стаття 1. Визначення термiнiв  
4. У цьому Законi термiни вживаються у такому значеннi:  
5. охорона майна юридичних i фiзичних осiб - дiяльнiсть, спрямована на забезпечення схоронностi визначеного власником або уповноваженим ним органом (далi - власником) належних йому будiвель, споруд, iншого рухомого та нерухомого майна (далi - майно) щодо збереження його фiзичного стану, при якому забезпечується здiйснення власником цього майна всiх належних йому повноважень;  
6. особиста безпека фiзичної особи - поточний стан захищеностi її життєдiяльностi вiд безпосереднiх загроз її життю, здоров'ю, а також особистiй свободi;  
7. забезпечення особистої безпеки фiзичної особи - це дiї, що здiйснюються суб'єктами охоронної дiяльностi з дотриманням вимог законодавства з метою вiдвернення або недопущення негативного безпосереднього впливу факторiв кримiнального, побутового або екологiчного характеру на стан життєдiяльностi фiзичної особи;  
8. охоронна діяльність - професійна діяльність суб'єктів державної та недержавної охоронної діяльності по організації та практичному здійсненню заходів охорони належного їм майна, забезпечення особистої безпеки їх засновників та\або посадових осіб, надання на підставі цивільно-правових угод послуг з охорони майна юридичних і фізичних осіб та забезпечення особистої безпеки фізичних осіб (далі - заходи охорони та безпеки);  
9. об'єкти державної охоронної дiяльностi - майно юридичних осiб i громадян, у тому числi об'єкти, що пiдлягають охоронi виключно суб'єктами державної охоронної дiяльностi за перелiком, що визначається Кабiнетом Мiнiстрiв України, фiзичнi особи, а також у випадках, передбачених законодавством - посадовi особи органiв державної влади та члени їх сiмей;  
10. суб'єкти державної охоронної дiяльностi - державнi органи та пiдпорядкованi їм пiдприємства, установи i органiзацiї (далi - державнi охороннi установи), уповноваженi державою на здiйснення охоронної дiяльностi;  
11. об'єкти недержавної охоронної дiяльностi - майно юридичних осiб i громадян, крiм об'єктiв, що пiдлягають охоронi виключно суб'єктами державної охоронної дiяльностi за перелiком, що визначається Кабiнетом Мiнiстрiв України, а також фiзичнi особи, крiм випадкiв, передбачених законодавством;  
12. суб'єкти недержавної охоронної дiяльностi - пiдприємства та органiзацiї недержавної форми власностi, статутом (положенням) яких передбачено цей вид дiяльностi (далi - недержавнi охороннi установи), а також громадяни - підприємці, що одержали в установленому порядку дозвiл або лiцензiю на її здiйснення;  
13. працiвники охорони - це працiвники державних та недержавних суб'єктiв охоронної дiяльностi, якi одержали вiдповiдну фахову пiдготовку, що засвiдчується документами встановленого зразка, i на професiйнiй основi безпосередньо виконують функцiї з органiзацiї та / або здiйснення заходiв охорони та безпеки, i громадяни - підприємці, якi беруть участь у здiйсненнi цих заходiв. Для працiвникiв охорони законодавством встановлюються єдинi квалiфiкацiйнi вимоги. Обмеження щодо участi громадян у здiйсненнi охоронної дiяльностi встановлюються цим Законом, iншими законами та нормативно-правовими актами, що визначають правову основу суб'єктiв рiзних видiв охоронної дiяльностi.  
14. Стаття 2. Правовi основи охоронної дiяльностi  
15. Охоронна дiяльнiсть здiйснюється вiдповiдно до Конституцiї України, цього Закону, iнших законiв України, актiв Президента України, Кабiнету Мiнiстрiв України та iнших нормативно-правових актiв.  
16. Стаття 3. Сфера дiї Закону  
17. Цей Закон регулює вiдносини, пов'язанi з професiйною дiяльнiстю по здiйсненню заходiв охорони та безпеки, крiм вiдносин, якi регулюються законами України "Про Нацiональну гвардiю України", "Про внутрiшнi вiйська Мiнiстерства внутрiшнiх справ України", "Про прикордоннi вiйська України", "Про державну охорону органiв державної влади України та посадових осiб", "Про державний захист працiвникiв суду i правоохоронних органiв", "Про забезпечення безпеки осiб, якi беруть участь у кримiнальному судочинствi", статутами Збройних Сил України.  
18. Особливостi охоронної дiяльностi щодо вантажiв i об'єктiв залiзничного, повiтряного i трубопровiдного транспорту визначаються законодавством України з урахуванням положень цього Закону.  
19. Стаття 4. Основнi принципи охоронної дiяльностi  
20. Основними принципами охоронної дiяльностi є:  
21. законнiсть;  
22. повага i додержання прав i свобод людини i громадянина;  
23. взаємодiя суб'єктiв охоронної дiяльностi з правоохоронними органами, власниками майна, трудовими колективами, громадянами та об'єднаннями громадян;  
24. оптимальне використання наявних сил i засобiв пiд час припинення посягань на об'єкти охорони;  
25. неучасть у полiтичних заходах пiд час здiйснення охоронної дiяльностi;  
26. Стаття 5. Охоронна дiяльнiсть та права i свободи людини i громадянина  
27. Охоронна дiяльнiсть провадиться вiдповiдно до законодавства з метою забезпечення схоронностi майна та особистої безпеки фiзичних осiб вiд незаконних посягань.  
28. Порушення прав i свобод людини i громадянина працiвниками охорони не допускається. Звертаючись до особи, працiвник охорони зобов'язаний назвати своє прiзвище, посаду та на її вимогу пред'явити службове посвiдчення. У взаємовiдносинах з громадянами працiвник охорони повинен виявляти високу культуру i такт.  
29. У разi потреби та за наявностi законних пiдстав для затримання особи за скоєння злочину чи iншого правопорушення працiвники охорони пiсля її затримання складають вiдповiдно до своїх повноважень у випадках, передбачених законом, адмiнiстративний протокол або негайно передають цю особу вiдповiдному правоохоронному органу.  
30. Стаття 6. Фiнансування охоронної дiяльностi  
31. Фiнансування охоронної дiяльностi здiйснюється за кошти пiдприємств, установ, органiзацiй, що утримуються за рахунок Державного бюджету, бюджету Автономної Республiки Крим, мiсцевих бюджетiв, за кошти, одержанi вiд господарської дiяльностi суб'єктiв охоронної дiяльностi в порядку, передбаченому законодавством.  
32. Охоронна дiяльнiсть може здiйснюватись за кошти замовникiв послуг охорони за укладеними цивiльно-правовими угодами.  
33. Щодо цiн (тарифiв) на послуги з охорони об'єктiв, що пiдлягають обов'язковiй охоронi за укладеними цивiльно-правовими угодами, а також на надання охоронних послуг щодо об'єктiв, що утримуються за рахунок Державного бюджету, може здiйснюватися державне регулювання.  
34. Стаття 7. Особливий характер охоронної дiяльностi  
35. Охоронна дiяльнiсть, безпосередньо пов'язана з виконанням на професiйнiй основi функцiй з органiзацiї та / або здiйснення заходiв охорони та безпеки, є роботою з пiдвищеною небезпекою.  
36. Пiд час здiйснення заходiв охорони та безпеки захист життя та здоров'я громадян i працiвникiв охорони є прiоритетним.  
37. Створення робочих мiсць для працевлаштування iнвалiдiв проводиться суб'єктами охоронної дiяльностi в розмiрi чотирьох вiдсоткiв вiд чисельностi працiвникiв, не зайнятих на роботах з пiдвищеною небезпекою.  
38. Стаття 8. Професiйна пiдготовка працiвникiв охорони  
39. Професiйна пiдготовка, перепiдготовка та пiдвищення квалiфiкацiї працiвникiв охорони може здiйснюватися вiдповiдно до законодавства у закладах освiти, заснованих на державнiй та iнших формах власностi.  
40. Стаття 9. Обмеження щодо залучення громадян до охоронної дiяльностi  
41. Забороняється залучати до охоронної дiяльностi громадян :  
42. 1) якi не досягли повнолiття;  
43. 2) якi за станом здоров'я i фiзичного розвитку не можуть виконувати обов'язки працiвника охорони вiдповiдно до вимог, установлених Мiнiстерством внутрiшнiх справ України, Мiнiстерством охорони здоров'я України, Мiнiстерством працi та соцiальної полiтики України;  
44. 3) якi перебувають на облiку в органах охорони здоров'я з приводу психiчного захворювання, алкоголiзму чи наркоманiї;  
45. 4) визнаних у встановленому порядку недiєздатними або обмежено дiєздатними;  
46. 5) яким пред'явлено обвинувачення у вчиненнi злочину - до вирiшення питання про їх виннiсть у встановленому законом порядку;  
47. 6) засуджених, у тому числi судами iнших країн, а також осiб, якi мають непогашену чи не зняту судимiсть за умиснi злочини;  
48. 7) яких звiльнено з державної служби за вчинення дiй, передбачених статтями 1 i 5 Закону України "Про боротьбу з корупцiєю" чи за порушення Присяги державного службовця, суддiв, звiльнених з посади в порядку дисциплiнарного провадження за вчинення аморального проступку, не сумiсного iз зайняттям посади суддi, прокурора, працiвника мiлiцiї, iнших правоохоронних органiв, звiльнених з правоохоронних органiв в порядку дисциплiнарного стягнення, вiйськовослужбовцiв, звiльнених з вiйськової служби за службовою невiдповiднiстю в порядку дисциплiнарного стягнення, якщо з дня звiльнення не минув один рiк;  
49. 8) яким анульованi лiцензiї на здiйснення будь-якого виду охоронної дiяльностi з пiдстав, передбачених законодавством, якщо з часу прийняття остаточного рiшення про анулювання лiцензiї не минув один рiк;  
50. 9) яким в установленому законодавством порядку заборонено займатися охоронною дiяльнiстю або роботою, пов'язаною з матерiальною вiдповiдальнiстю.  
51. Не допускаються до виконання завдань iз здiйснення заходiв охорони та безпеки працiвники суб'єктiв охоронної дiяльностi, якi в установленому порядку не пройшли вiдповiдної пiдготовки, а також обов'язкової перiодичної перевiрки знань за займаною посадою та не мають вiдповiдних документiв на право участi у здiйсненнi заходiв охорони та безпеки.  
52. Iноземцi та особи без громадянства не можуть безпосередньо займатися охоронною дiяльнiстю, крiм випадкiв, обумовлених мiжнародними договорами України.  
53. Порядок одержання вiдомостей про особу пiд час вирiшення питання про можливiсть її залучення до охоронної дiяльностi встановлюється законодавством України.  
54. Р о з д i л II ЗАСАДИ ОХОРОННОЇ ДIЯЛЬНОСТI  
55. ГЛАВА 1. Заходи охорони та безпеки  
56. Стаття 10. Заходи охорони та безпеки  
57. Охорона майна та забезпечення особистої безпеки фiзичних осiб забезпечується шляхом:  
58. органiзацiї охорони мiсць зберiгання майна, особистої охорони фiзичних осiб;  
59. технiчного укрiплення мiсць зберiгання майна, постiйного або тимчасового перебування фiзичних осiб (будiвлi, вiдокремленi примiщення, територiї, (далi - об'єкти охорони) за рiшенням або згодою власникiв цих об'єктiв; здiйснення щодо цих об'єктiв заходiв фiзичного або технiчного контролю за станом їх екологiчної безпеки iз застосуванням пропускного чи внутрiшньооб'єктного пропускного режиму, встановленого власником, використанням iнженерно-технiчних засобiв охоронної сигналiзацiї та контролю за доступом, а також службових собак;  
60. здiйснення заходiв фiзичної охорони;  
61. припинення очевидних протиправних дiй щодо об'єктiв охорони та фiзичних осiб шляхом здiйснення заходiв оперативного реагування на них.  
62. Стаття 11. Органiзацiя заходiв охорони та безпеки  
63. Органiзацiєю заходiв охорони та безпеки є дiяльнiсть з визначення умов та розроблення заходiв, необхiдних для забезпечення схоронностi майна на об'єктах охорони, особистої безпеки фiзичних осiб.  
64. Стаття 12. Порядок органiзацiї та здiйснення заходiв охорони та безпеки  
65. Порядок органiзацiї та здiйснення заходiв охорони та безпеки встановлюється законодавством, що визначає повноваження суб'єктiв охоронної дiяльностi, а також цивiльно-правовими угодами.  
66. Перелiк та обсяг заходiв охорони, достатнiх для забезпечення схоронностi майна, визначається його власником.  
67. Перелiк та обсяг заходiв безпеки, достатнiх для забезпечення особистої безпеки фiзичної особи, визначаються:  
68. стосовно громадян та засновникiв суб'єктiв охоронної дiяльностi - ними самостiйно;  
69. стосовно посадових осiб державних органiв та членiв їх сiмей - законодавством;  
70. стосовно посадових осiб суб'єктiв недержавної охоронної дiяльностi - їх засновниками за згодою цих осiб;  
71. Порядок здiйснення заходiв охорони та безпеки у випадках, передбачених законодавством, повною мiрою або частково визначається цивiльно-правовими угодами, укладеними згiдно iз законодавством.  
72. Стаття 13. Технiчне укрiплення об'єктiв охорони  
73. Технiчним укрiпленням об'єктiв охорони, мiсць перебування фiзичних осiб є здiйснення iнженерно-технiчних заходiв по створенню умов, необхiдних для забезпечення схоронностi майна на цих об'єктах, особистої безпеки фiзичних осiб, шляхом унеможливлення несанкцiонованого власником проникнення (доступу) до них.  
74. Рiвень достатностi технiчного укрiплення об'єктiв охорони державної форми власностi визначається у порядку, встановленому Мiнiстерством внутрiшнiх справ України.  
75. Стаття 14. Пропускний та внутрiшньооб'єктний пропускний режим  
76. Пропускний та внутрiшньооб'єктний пропускний режим - це комплекс органiзацiйно - правових та iнженерно-технiчних заходiв, здiйснюваних працiвниками охорони з метою контролю за проникненням на об'єкт охорони, пересуванням по його територiї, а також залишенням його осiб, перемiщенням предметiв вiдповiдно до порядку, встановленого власником цього об'єкта.  
77. Умови, пiдстави i правила встановлення власником об'єкта охорони пропускного та / або внутрiшньооб'єктного режиму затверджуються в порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України.  
78. Стаття 15. Використання iнженерно-технiчних засобiв охоронної сигналiзацiї та контролю за доступом  
79. Iнженерно-технiчнi засоби охоронної сигналiзацiї та контролю за доступом вiдповiдно до їх технiчних характеристик i цiльового призначення використовуються пiд час здiйснення заходiв охорони та безпеки виключно для виявлення осiб, якi проникли (намагалися проникнути) на об'єкти охорони, пересуваються по них або залишають їх, у тому числi за дозволом їх власника.  
80. Перелiк заходiв охорони та безпеки, здiйснюваних за допомогою iнженерно-технiчних засобiв охоронної сигналiзацiї та контролю за доступом, визначається у порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України.  
81. Стаття 16. Використання службових собак  
82. Службовi собаки, що пройшли вiдповiдне дресирування, використовуються пiд час та у мiсцях здiйснення заходiв охорони та безпеки лише для виявлення осiб, якi без санкцiї власника проникли (намагалися проникнути) на об'єкти охорони, та виявлення зброї, бойових припасiв чи вибухових речовин.  
83. Порядок пiдготовки працiвникiв охорони - кiнологiв iз службовими собаками та перевiрки з питань використання службових собак в охороннiй дiяльностi визначається в порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України.  
84. Порядок використання службових собак пiд час здiйснення заходiв охорони та безпеки встановлюється Кабiнетом Мiнiстрiв України.  
85. Стаття 17. Заходи фiзичної охорони об'єктiв охорони  
86. Заходами фiзичної охорони об'єктiв охорони є безпосереднi дiї (заходи оперативного реагування) осiб з числа працiвникiв охорони за мiсцем знаходження об'єкта охорони, спрямованi на виявлення, запобiгання та припинення:  
87. несанкцiонованих власником проникнень на об'єкт охорони (на територiю, в примiщення);  
88. перебування осiб, яким власник не надав вiдповiдних повноважень, на об'єктi охорони поза визначений власником час;  
89. протиправного заволодiння майном на об'єктi охорони шляхом крадiжок, грабежу, розбiйного нападу, шахрайства тощо;  
90. протиправного використання майна на об'єктi охорони особами, яким власник не надав вiдповiдних повноважень;  
91. завдання збиткiв майну шляхом його умисного пошкодження або знищення, протиправних посягань на особисту безпеку фiзичних осiб та належне їм майно особами, якi потрапили на об'єкт охорони в установленому порядку;  
92. заподiяння майнової шкоди майну шляхом очевидних порушень технiки безпеки, належних умов зберiгання майна або внаслiдок стихiйного лиха, аварiй, катастроф та iнших надзвичайних подiй за вiдсутностi протиправних дiй щодо об'єктiв охорони.  
93. Стаття 18. Заходи оперативного реагування працiвникiв охорони  
94. Заходами оперативного реагування працiвникiв охорони на протиправнi дiї щодо майна та фiзичних осiб, або на подiї та обставини, що заподiюють (можуть заподiяти) майнову шкоду власникам, створюють очевидну загрозу особистiй безпецi фiзичних осiб, є невiдкладнi у найкоротший за органiзацiйними та технiчними можливостями строк дiї персоналу охоронних установ, починаючи з мiнiмально необхiдних, з визначення конкретного мiсця можливого вчинення правопорушення чи виникнення небезпечних обставин, їх iндивiдуалiзацiї, локалiзацiї, а у разi потреби - нейтралiзацiї протиправних дiй або iнших згубних для майна та\або фiзичних осiб наслiдкiв у межах наданих повноважень.  
95. Стаття 19. Припинення протиправних дiй щодо майна та фiзичних осiб  
96. Припинення протиправних дiй щодо майна та фiзичних осiб здiйснюється уповноваженими працiвниками охорони виключно у мiсцях, у зв'язку та безпосередньо пiд час здiйснення цих дiй або вiдразу пiсля їх вчинення.  
97. Передбаченi цим Законом заходи охорони та безпеки здiйснюються пiд час перевезення вантажiв та проїзду фiзичних осiб вiдповiдно до вимог законодавства, що реґламентує виробничу дiяльнiсть пiдприємств транспорту та зв'язку.  
98. Припинення протиправних дiй щодо майна та фiзичних осiб здiйснюється з дотриманням вимог законодавства про необхiдну оборону, крайню необхiднiсть, затримання правопорушника.  
99. Заходи, якi забезпечують особисту безпеку фiзичної особи, можуть також здiйснюватися за умов i обставин, що не мiстять ознак протиправних дiй щодо цiєї фiзичної особи (негативний вплив дiї або наслiдкiв стихiйного лиха, аварiй, катастроф та iнших надзвичайних подiй, важких особистих обставин, нападу тварин, хворобливого стану тощо), але можуть створити безпосередню загрозу її життю та здоров'ю.  
100. Роздiл III ОСНОВНI ОБОВ'ЯЗКИ ТА ПРАВА СУБ'ЄКТIВ ОХОРОННОЇ ДIЯЛЬНОСТI  
101. Стаття 20. Основнi обов'язки суб'єктiв охоронної дiяльностi пiд час та у мiсцях здiйснення заходiв охорони та безпеки  
102. Суб'єкти охоронної дiяльностi вiдповiдно до своїх завдань при здiйсненнi заходiв охорони та безпеки зобов'язанi:  
103. 1) забезпечувати цiлiснiсть об'єктiв охорони та схороннiсть майна, що на них зберiгаються;  
104. 2) забезпечувати особисту безпеку фiзичної особи, щодо якої здiйснюються заходи безпеки;  
105. 3) припиняти шляхом здiйснення заходiв оперативного реагування безпосереднi правопорушення проти майна та фiзичних осiб, щодо яких здiйснюються заходи охорони та безпеки;  
106. 4) термiново повiдомляти вiдповiднi пiдроздiли пожежної охорони про виявлення пожеж i вживати заходiв до їх лiквiдацiї;  
107. 5) припиняти в мiсцях здiйснення заходiв охорони та безпеки незаконнi дiї осiб, що порушують режим роботи об'єктiв охорони або приватне життя фiзичних осiб;  
108. 6) зберiгати таємницю, що охороняється законом, конфiденцiйну iнформацiю про особу, а також конфiденцiйну iнформацiю про господарську дiяльнiсть засновника або замовника послуг на здiйснення заходiв охорони та безпеки, оголошену такою в установленому порядку, що стали вiдомi у зв'язку з виконанням службових обов'язкiв або обов'язкiв за угодами.  
109. Стаття 21. Основнi права суб'єктiв охоронної дiяльностi пiд час та у мiсцях здiйснення заходiв охорони та безпеки  
110. Суб'єкти охоронної дiяльностi для виконання покладених на них обов'язкiв мають право:  
111. 1) у мiсцях здiйснення заходiв охорони та безпеки, у тому числi за угодами:  
112. а) перевiряти у громадян документи, необхiднi для з'ясування питання про додержання правил, нагляд i контроль за виконанням яких в установленому порядку покладений на суб'єкта охоронної дiяльностi;  
113. б) перевiряти вiдповiднiсть матерiальних цiнностей, якi вивозяться за межi територiї об'єкта або ввозяться на територiю об'єкта, що охороняється, транспортним документам i здiйснювати огляд транспортних засобiв, якi цi цiнностi перевозять;  
114. в) вимагати вiд громадян припинення протиправних дiй, що:  
115. порушують права власникiв майна, оголошенi в установленому порядку режими функцiонування об'єктiв охорони;  
116. створюють загрозу особистiй безпецi фiзичних осiб, щодо яких здiйснюються заходи безпеки, та iнших громадян;  
117. перешкоджають здiйсненню повноважень працiвникiв суб'єктiв охоронної дiяльностi;  
118. г) затримувати i доставляти до службових примiщень суб'єкта охоронної дiяльностi осiб, якi без належних пiдстав перебувають на територiї об'єкта охорони, для встановлення їх особи. У разi потреби передавати таких осiб до вiдповiдного правоохоронного органу для прийняття рiшення;  
119. д) повiдомляти вiдповiднi правоохороннi органи про вчинення протиправних дiй щодо майна та фiзичних осiб та iнших незаконних дiй у мiсцях здiйснення заходiв охорони та безпеки;  
120. е) проводити вiдкрито кiно-, вiдео-, фотозйомку i звукозапис подiй як допомiжний засiб запобiгання протиправним дiям та розкриття правопорушень;  
121. 2) затримувати i негайно передавати до органiв внутрiшнiх справ осiб, пiдозрюваних у вчиненнi злочину, а також осiб, якi виявили непокору законнiй вимозi працiвникiв охорони у зв'язку з виконанням ними службових обов'язкiв або обов'язкiв за угодами;  
122. 3) одержувати на письмовий запит у встановленому порядку вiд пiдприємств, установ i органiзацiй вiдомостi, необхiднi для здiйснення заходiв охорони та безпеки;  
123. 4) тимчасово обмежувати або забороняти доступ громадян, рух транспорту на окремi дiлянки мiсцевостi i об'єкти, що охороняються, з метою забезпечення оголошеного в установленому порядку власниками режиму охорони об'єктiв та\або здiйснення заходiв безпеки щодо фiзичних осiб.  
124. Роздiл IV СУБ'ЄКТИ ОХОРОННОЇ ДIЯЛЬНОСТI  
125. ГЛАВА 1. Державна служба охорони при Мiнiстерствi внутрiшнiх справ України  
126. Cтаття 22. Державна служба охорони при Мiнiстерствi внутрiшнiх справ України  
127. Державна служба охорони при Мiнiстерствi внутрiшнiх справ України (далi - Державна служба охорони) є державною установою - суб'єктом господарювання, створеною для здiйснення на договiрних засадах заходiв охорони та безпеки у галузi охорони об'єктiв та майна, вантажiв, а також грошових знакiв i цiнних паперiв та iнших цiнностей, що перевозяться, iнкасацiї в мiсцях, не охоплених централiзованою службою iнкасацiї i перевезень цiнностей Нацiонального банку України, забезпечення особистої безпеки фiзичних осiб.  
128. Державна служба охорони разом з усiма своїми пiдроздiлами становить єдину державну централiзовану систему, пiдпорядковану Мiнiстру внутрiшнiх справ України, у складi її керiвного органу - Головного управлiння Державної служби охорони, агентств в Автономнiй Республiцi Крим, областях, мiстах Києвi та Севастополi, та пiдпорядкованих їм бюро Державної служби охорони в мiстах, пiдроздiлiв на окремих об'єктах, iнших пiдроздiлiв, а також навчальних закладiв пiдготовки особового складу.  
129. Головне управлiння Державної служби охорони є юридичною особою, має самостiйний баланс та розрахунки в установах банкiв, штамп, печатку i бланки iз зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням. Положення про Головне управлiння Державної служби охорони затверджується Мiнiстром внутрiшнiх справ України.  
130. Установам та пiдроздiлам, що створенi у складi Державної служби охорони, може бути надано статус юридичної особи у вiдповiдностi з положеннями про них, що затверджуються Головним управлiнням Державної служби охорони.  
131. Стаття 23. Участь мiлiцiї охорони у виконаннi завдань Державної служби охорони  
132. Для здiйснення Державною службою охорони заходiв охорони та безпеки залучається мiлiцiя охорони у порядку, визначеному Мiнiстром внутрiшнiх справ України.  
133. Пiд час здiйснення заходiв охорони та безпеки особи рядового i начальницького складу мiлiцiї охорони керуються Законом України "Про мiлiцiю", цим Законом, iншими законами та нормативно-правовими актами.  
134. Стаття 24. Об'єкти, що пiдлягають обов'язковiй охоронi Державною службою охорони  
135. Перелiк об'єктiв, що пiдлягають обов'язковiй охоронi Державною службою охорони, визначається Кабiнетом Мiнiстрiв України.  
136. Стаття 25. Утримання Державної служби охорони  
137. Державна служба охорони дiє на засадах госпрозрахунку i утримується за рахунок коштiв, одержаних її пiдроздiлами за органiзацiю i здiйснення заходiв охорони та безпеки за угодами, укладеними вiдповiдно до законодавства.  
138. Вартiсть заходiв охорони та безпеки визначається виходячи з принципiв самоокупностi та застосування вiльних цiн.  
139. Суми перевищення доходiв над витратами Державної служби охорони спрямовуються на поточне матерiально - технiчне та фiнансово-господарське забезпечення службової дiяльностi, її вiдтворення на майбутнє та здiйснення заходiв соцiального захисту її працiвникiв.  
140. Крiм заходiв по матерiально-технiчному та фiнансово-господарському забезпеченню службової дiяльностi, Державна служба охорони за рахунок власних коштiв:  
141. запобiгає скоєнню злочинiв та адмiнiстративних правопорушень та припиняє їх у громадських мiсцях за мiсцем виконання службових обов'язкiв;  
142. iнспектує дiяльнiсть вiдомчої охорони державних пiдприємств, установ, органiзацiй та вносить до Кабiнету Мiнiстрiв України, мiнiстерств i вiдомств, органiв мiсцевого державної адмiнiстрацiї, мiсцевого та реґіонального самоврядування пропозицiї про усунення причин та умов, що сприяють розкраданню державного майна;  
143. приймає участь в розробцi та здiйсненнi заходiв щодо реалiзацiї єдиної на територiї України концепцiї охорони об'єктiв усiх форм власностi;  
144. розробляє основнi вимоги до захисту об'єктiв усiх форм власностi вiд злочинних посягань, типовi договори i вимоги до технiчної укрiпленностi та оснащення засобами охоронної сигналiзацiї об'єктiв державної та iнших форм власностi, iнструкцiї, технiчнi умови, iншi нормативно-методичнi акти, що реґламентують виконання охоронних функцiй;  
145. забезпечує проведення єдиної технiчної полiтики з розробки, проектування систем i технiчних засобiв забезпечення особистої та майнової безпеки (охоронної, охоронно-пожежної та тривожної сигналiзацiї, технiчного захисту, контролю доступу та охоронного телебачення), їх промислового освоєння i виробництва, здiйснення контролю за якiстю цих технiчних засобiв та систем, їх впровадженням, тактикою використання та обслуговуванням;  
146. приймає участь у розробленнi стандартiв на засоби охоронної сигналiзацiї з урахуванням мiжнародних вимог i норм, розвиває мiжнародне спiвробiтництво у галузi стандартизацiї засобiв охоронної сигналiзацiї, а також спiвробiтництво з вiтчизняними та iноземними пiдприємствами та фiрмами у галузi спiльної розробки, виробництва, монтажу та обслуговування вказаних засобiв;  
147. проектує та здiйснює будiвництво каналiв зв'язку для органiзацiї централiзованої охорони, у тому числi у межах лiмiтiв капiтальних вкладень i обсягiв будiвельно-монтажних робiт, якi надаються для цього вiдповiдними органами;  
148. контролює в установленому Мiнiстерством внутрiшнiх справ України порядку дiяльнiсть суб'єктiв недержавної охоронної дiяльностi - суб'єктiв пiдприємництва з надання охоронних послуг, що пiдлягають лiцензуванню, роботу служб охорони недержавних пiдприємств i органiзацiй.  
149. Державна служба охорони має право в установленому порядку створювати пiдприємства, установи та органiзацiї, в тому числi спiльнi, дiяльнiсть яких пов'язана iз забезпеченням та виконанням функцiй охорони.  
150. Стаття 26. Облiк i звiтнiсть  
151. Державна служба охорони здiйснює бухгалтерський облiк i статистичну звiтнiсть у порядку, встановленому законодавством України. Вимога iншої звiтностi, не встановленої законодавством України, забороняється.  
152. Стаття 27. Обов'язки Державної служби охорони пiд час здiйснення заходiв охорони та безпеки  
153. Державна служба охорони вiдповiдно до своїх завдань при здiйсненнi заходiв охорони та безпеки, крiм виконання обов'язкiв, передбачених статтею 20 цього Закону, зобов'язана:  
154. 1) визначати за погодженням iз замовниками послуг охорони та безпеки вид охорони;  
155. 2) припиняти в мiсцях здiйснення заходiв охорони та безпеки незаконнi дiї осiб, що безпосередньо створюють загрозу громадськiй безпецi, життю та здоров'ю громадян;  
156. 3) негайно повiдомляти вiдповiднi правоохороннi органи про вчинення протиправних дiй щодо майна та фiзичних осiб та iнших незаконних дiй у мiсцях здiйснення заходiв охорони та безпеки;  
157. 4) забезпечувати недоторканнiсть мiсця вчинення протиправних дiй щодо майна та фiзичних осiб до прибуття представникiв правоохоронних органiв;  
158. 5) взаємодiяти з посадовими особами правоохоронних органiв, органiв виконавчої влади та iнших державних органiв;  
159. 6) зберiгати державну та iншу таємницю, що охороняється законом, конфiденцiйну iнформацiю про особу, а також вiдомостi, одержанi пiд час виконання обов'язкiв за угодами.  
160. Стаття 28. Права Державної служби охорони пiд час здiйснення заходiв охорони та безпеки  
161. Державна служба охорони для виконання покладених на неї обов'язкiв, крiм прав, передбачених статтями 16 та 21 цього Закону, має право:  
162. 1) у мiсцях здiйснення заходiв охорони та безпеки за угодами:  
163. а) проводити в установленому законодавством порядку з метою запобiгання розкраданню майна особистий огляд громадян, якi перебувають у примiщеннi або на територiї об'єкта, що охороняється, а також огляд речей, що знаходяться при них, та тимчасово вилучати документи i предмети, якi можуть бути речовими доказами вчинення правопорушень або використанi на шкоду здоров'ю громадян;  
164. б) вимагати вiд громадян i службових осiб припинення протиправних дiй, що:  
165. порушують оголошенi в установленому порядку режими функцiонування об'єкта охорони або спецiальної зони охорони (безпеки);  
166. перешкоджають здiйсненню повноважень працiвникiв Державної служби охорони або уповноважених посадових осiб органiв виконавчої влади, правоохоронних та iнших державних органiв пiд час виконання ними службових обов'язкiв, у тому числi обов'язкiв по охоронi правопорядку;  
167. грубо порушують громадський порядок;  
168. в) забороняти на об'єктах, що охороняються, подальше керування транспортними засобами особам, стосовно яких є достовiрнi пiдстави вважати, що вони перебувають у станi сп'янiння, хворобливому або стомленому станi, чи не мають документiв на право керування або користування транспортними засобами, i затримувати транспортний засiб до усунення порушення;  
169. 2) складати вiдповiдно до своїх повноважень у випадках, передбачених законодавством, протоколи про адмiнiстративнi правопорушення i передавати їх на розгляд вiдповiдним державним органам;  
170. 3) затримувати i негайно передавати до органiв внутрiшнiх справ:  
171. а) осiб, якi вчинили адмiнiстративне правопорушення в мiсцях здiйснення працiвниками Державної служби охорони заходiв охорони та безпеки, а також осiб, якi виявили непокору їх законнiй вимозi у зв'язку з виконанням ними службових обов'язкiв;  
172. б) осiб, якi мають ознаки вираженого психiчного розладу i створюють реальну небезпеку для себе i оточуючих;  
173. 4) придбавати за рахунок власних коштiв та забезпечувати працiвникiв Державної служби охорони, якi безпосередньо здiйснюють заходи охорони та безпеки за угодами, вогнепальною зброєю, у тому числi нарiзною автоматичною та напiвавтоматичною, оснащувати їх засобами оперативного радiозв'язку, спецiальними засобами iндивiдуального захисту та активної оборони;  
174. 5) здiйснювати за згодою власникiв (володiльцiв) заходи щодо технiчного укрiплення об'єктiв, що охороняються, у тому числi їх обладнання iнженерно-технiчними засобами охоронної та iнших видiв сигналiзацiї, контролю за доступом i за станом екологiчної безпеки;  
175. 6) входити безперешкодно у будь-який час доби:  
176. а) на територiю i в примiщення пiдприємств, установ i органiзацiй, що охороняються, та оглядати їх з метою припинення злочинiв, переслiдування осiб, пiдозрюваних у вчиненнi злочину, в тому числi використовуючи службових собак для виявлення осiб, якi незаконно перебувають на об'єктах в час та у мiсцях, несанкцiонованих власником, а також пiд час стихiйного лиха та за iнших надзвичайних обставин;  
177. б) на земельнi дiлянки, до житлових та iнших примiщень громадян, (фiзичних осiб) щодо яких застосовуються заходи безпеки, у невiдкладних випадках, пов'язаних iз врятуванням життя мешканцiв та майна чи з безпосереднiм переслiдуванням осiб, якi пiдозрюються у вчиненнi злочину;  
178. 7) тимчасово обмежувати або забороняти доступ громадян, рух транспорту на окремi дiлянки мiсцевостi i об'єкти, що охороняються, з метою затримання правопорушникiв та у разi iнших надзвичайних обставини, що загрожують громадськiй безпецi, нормальному функцiонуванню об'єктiв життєзабезпечення населених пунктiв, iнших об'єктiв народногосподарського комплексу, життю i здоров'ю фiзичних осiб, майновим правам власникiв;  
179. 8) використовувати створюванi в установленому обсязi i порядку iнформацiйнi системи з метою здiйснення заходiв охорони та безпеки.  
180. Стаття 29. Прийняття на роботу в Державну службу охорони  
181. На роботу до Державної служби охорони на контрактнiй основi приймаються громадяни України, якi за своїми дiловими i моральними якостями, освiтнiм рiвнем, фiзичною пiдготовкою i станом здоров'я здатнi виконувати покладенi на Державну службу охорони завдання.  
182. Стаття 30. Формений одяг працiвникiв Державної служби охорони  
183. Працiвники Державної служби охорони мають формений одяг i знаки розрiзнення, їм видається службове посвiдчення, зразки яких затверджуються Кабiнетом Мiнiстрiв України.  
184. Незаконне використання форменого одягу, знакiв розрiзнення i службового посвiдчення працiвника Державної служби охорони тягне за собою вiдповiдальнiсть, передбачену законодавством.  
185. ГЛАВА 2. Суб'єкти недержавної охоронної дiяльностi  
186. Стаття 31. Правовий статус суб'єкт недержавної охоронної дiяльностi  
187. Суб'єкт недержавної охоронної дiяльностi - суб'єкт пiдприємницької дiяльностi з надання на договiрнiй основi послуг юридичним i фiзичним особам по здiйсненню заходiв охорони та безпеки, а також суб'єкт господарювання, заснований на недержавнiй формi власностi, що здійснює охоронну дiяльнiсть щодо належного йому майна, забезпечення особистої безпеки своїх засновникiв та\або посадових осiб, є самостiйним господарюючим статутним суб'єктом, який має права юридичної особи та здiйснює охоронну дiяльнiсть з метою одержання прибутку (доходу).  
188. Стаття 32. Пiдприємцi - громадяни як суб'єкти охоронної дiяльностi  
189. Пiдприємцi - громадяни мають право здiйснювати охоронну дiяльнiсть без створення юридичної особи за умови їх державної реєстрацiї як суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi, одержання вiдповiдної лiцензiї та за вiдсутностi обмежень, встановлених законодавством про пiдприємництво та цим Законом.  
190. Стаття 33. Види послуг, що надаються пiд час здiйснення недержавної охоронної дiяльностi  
191. Пiд час здiйснення недержавної охоронної дiяльностi надаються послуги з:  
192. охорони майна фiзичних i юридичних осiб, у тому числi у разi його транспортування;  
193. 2) забезпечення особистої безпеки фiзичних осiб;  
194. монтажу, ремонту та профiлактичного обслуговування систем та засобiв охоронної сигналiзацiї, систем гласного аудіо контролю, вiдео - та телеспостереження, сертифiкованих в установленому порядку, з метою забезпечення заходiв охорони та безпеки;  
195. надання консультацiй з питань правомiрного захисту вiд протиправних посягань, органiзацiї систем майнової безпеки суб'єктiв господарювання.  
196. Вартiсть заходiв охорони та безпеки визначається за вiльними цiнами.  
197. Стаття 34. Лiцензування недержавної охоронної дiяльностi.  
198. Недержавна охоронна дiяльнiсть, передбачена пунктами 1 та 2 статтi 33 цього Закону, пiдлягає лiцензуванню.  
199. Умови та порядок видачi лiцензiй, умови i правила здiйснення недержавної охоронної дiяльностi, що лiцензується, встановлюються Законом України "Про пiдприємництво", цим Законом, iншими актами законодавства, нормативно-правовими актами Кабiнету Мiнiстрiв України, Лiцензiйної палати України та Мiнiстерства внутрiшнiх справ України.  
200. Громадянину - пiдприємцю, який отримав лiцензiю на надання охоронних послуг, та персоналу недержавних охоронних установ, служб охорони пiдприємств, зазначених у статтi 38 цього Закону, вiдповiдним органом внутрiшнiх справ або вiдповiдним суб'єктом недержавної охоронної дiяльностi видається документ встановленого зразка, що посвiдчує особу.  
201. Стаття 35. Додатковi умови отримання лiцензiї на здiйснення недержавної охоронної дiяльностi  
202. Для отримання лiцензiї на здiйснення недержавної охоронної дiяльностi обов'язкове додержання таких додаткових умов :  
203. Для керiвникiв недержавних охоронних установ, що надаватимуть послуги, передбаченi пунктами 1 та 2 статтi 33 цього Закону, наявнiсть юридичної освiти, або стажу роботи не менш як три роки на посадах начальницького, керiвного i оперативного складу органiв внутрiшнiх справ та Служби безпеки України, на посадах командного складу Збройних Сил України або iнших утворених вiдповiдно до законiв України вiйськових формувань, чи стажу роботи не менш як п'ять рокiв на будь-якiй з посад, зазначених у статтi 38 цього Закону, а також вiдсутнiсть факту анулювання лiцензiї на здiйснення охоронної дiяльностi, отриманої особисто як громадянином - пiдприємцем упродовж останнього року.  
204. Стаття 36. Обмеження у видачi лiцензiї.  
205. Лiцензiя на здiйснення недержавної охоронної дiяльностi не видається громадянам, зазначених у пунктах 1 - 9 статтi 9 цього Закону.  
206. Забороняється видача лiцензiй на здiйснення будь-якого виду недержавної охоронної дiяльностi громадянам, лiцензiї яких на провадження цiєї дiяльностi анульованi з причин, зазначеному у цьому Законi та iнших актах законодавства, якщо з часу прийняття остаточного рiшення про анулювання лiцензiї не минуло одного року.  
207. Заборона щодо видачi лiцензiй згiдно з частиною першою цiєї статтi поширюється на юридичнi особи, очолюванi громадянами, внаслiдок недосконалого керiвництва яких були анульованi лiцензiї, виданi очолюваними ними ранiш недержавним охоронним установам, або якщо цi громадяни були (є) засновниками недержавних охоронних установ, лiцензiї яких анульованi упродовж останнього року.  
208. Лiцензiя на надання послуг з охорони та безпеки не видається пiдприємцям - громадянам з числа колишнiх працiвникiв органiв внутрiшнiх справ та Лiцензiйної палати України, якi здiйснювали безпосереднiй контроль за недержавною охоронною дiяльнiстю, якщо з дня припинення виконання ними цих функцiй не минув один рiк;  
209. Стаття 37. Анулювання лiцензiї на здiйснення недержавної охоронної дiяльностi  
210. У разi порушення або невиконання недержавною охоронною установою вимог, передбачених цим Законом, iншими актами законодавства України, та лiцензiйних умов здiйснення недержавної охоронної дiяльностi, затверджених в установленому порядку, Лiцензiйна палата України або Мiнiстерство внутрішніх справ України можуть дати розпорядження про усунення порушень чи зупинення дiї лiцензiї на визначений строк або до усунення порушень.  
211. У разi повторного або грубого порушення лiцензiйних умов здiйснення недержавної охоронної дiяльностi лiцензiю може бути анульовано за рiшенням Лiцензiйної палати України або Мiнiстерства внутрiшнiх справ України.  
212. Прийняттю рiшення про анулювання лiцензiї (зупинення її дiї), як правило, повинно передувати письмове попередження iз зазначенням порушень i встановленням строку для їх усунення.  
213. Мотивоване рiшення про зупинення дiї лiцензiї або про її анулювання доводиться до вiдома суб'єкта пiдприємницької дiяльностi у п'ятиденний термiн.  
214. Факт анулювання лiцензiї (призупинення її дiї) є пiдставою для негайного припинення недержавної охоронної дiяльностi.  
215. Рiшення про анулювання лiцензiї (призупинення її дiї) може бути оскаржене до арбiтражного суду.  
216. Лiцензiя на здiйснення недержавної охоронної дiяльностi анулюється також у разi добровiльної вiдмови громадянина вiд її здiйснення чи лiквiдацiї недержавної охоронної установи.  
217. Стаття 38. Служби охорони пiдприємств  
218. Пiдприємства i органiзацiї недержавної форми власностi та їх об'єднання можуть створювати служби охорони для здiйснення заходiв охорони щодо належного їм майна, забезпечення особистої безпеки їх засновникiв та\або їх посадових осiб (далi - служби охорони пiдприємств).  
219. Для створення служб охорони пiдприємства i органiзацiї зобов'язанi отримати дозвiл у порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України.  
220. Стаття 39. Працiвники охорони недержавних охоронних установ  
221. Працiвниками охорони недержавних охоронних установ, правовий статус яких визначається цим Законом, є:  
222. керiвники недержавних охоронних установ, а також служб охорони пiдприємств;  
223. охоронники - працiвники охорони, якi вiдповiдно до функцiональних обов'язкiв безпосередньо виконують завдання з охорони майна;  
224. охоронцi - працiвники охорони, якi вiдповiдно до функціональних обов'язкiв безпосередньо виконують завдання по забезпеченню особистої безпеки фiзичних осiб;  
225. Вимоги щодо професiйної пiдготовки працiвникiв охорони недержавних охоронних установ поширюються на працiвникiв служб охорони пiдприємств.  
226. Стаття 40. Обмеження у недержавнiй охороннiй дiяльностi  
227. Недержавним охоронним установам забороняється:  
228. 1) надання охоронних послуг, виконання робiт з монтажу, ремонту i профiлактичного обслуговування засобiв тривожної сигналiзацiї, систем гласного аудіо контролю, вiдео - та телеспостереження з метою забезпечення заходiв охорони та безпеки на об'єктах, якi пiдлягають охоронi виключно суб'єктами державної охоронної дiяльностi;  
229. 2) придбавати та використовувати для виконання функцiй з органiзацiї та здiйснення заходiв охорони нерухомого та рухомого майна, забезпечення особистої безпеки фiзичних осiб майно, що згiдно з законодавством може використовуватися лише вiйськовими формуваннями та правоохоронними органами держави;  
230. 3) залучати до безпосереднього виконання функцiй з органiзацiї та здiйснення заходiв охорони майна, забезпечення особистої безпеки фiзичних осiб громадян, освiта, квалiфiкацiя та тривалiсть спецiального стажу роботи яких не вiдповiдають умовам, визначеним цим Законом;  
231. 4) здiйснювати за цивiльно-правовими угодами заходи по охоронi майна без наявностi вiдповiдних документiв, якi пiдтверджують повноваження замовника охоронних послуг щодо розпорядження цим майном, законнiсть перевезення належного йому вантажу тощо, та заходiв безпеки - без пiдтвердження повноважень замовника представляти законнi iнтереси фiзичної особи, на користь якої запропоновано укласти угоду;  
232. 5) здiйснювати охоронну дiяльнiсть з перевищенням своїх повноважень;  
233. 6) протидiяти представникам правоохоронних органiв пiд час виконання покладених на них завдань по забезпеченню правопорядку та громадської безпеки, а також iншим посадовим особам i громадянам, якi виконують службовi або громадськi обов'язки в межах своїх повноважень, визначених законодавством;  
234. 7) розголошувати вiдомостi про вжиття конкретних заходiв для органiзацiї та здiйснення заходiв охорони майна, забезпечення особистої безпеки фiзичних осiб, конфiденцiйну iнформацiю про господарську дiяльнiсть, оголошену такою в установленому порядку, а також вiдомостi про приватне життя особи, щодо якої здiйснюються заходи безпеки, що стали вiдомi у зв'язку з виконанням охоронних функцiй;  
235. 8) передавати свою лiцензiю, дозвiл на здiйснення недержавної охоронної дiяльностi для використання iншими юридичними особами i громадянами.  
236. Пiд час здiйснення недержавної охоронної дiяльностi персоналу недержавних охоронних установ забороняється :  
237. 1) удаватися до неправомiрних дiй, що посягають на права i свободи громадян, ставлять пiд загрозу їх життя, здоров'я, честь, гiднiсть та майно;  
238. 2) видавати себе за представникiв правоохоронних органiв;  
239. 3) використовувати формений одяг працiвникiв Мiнiстерства внутрiшнiх справ України, iнших правоохоронних органiв, Державної служби охорони, вiйськовослужбовцiв Збройних Сил України та iнших вiйськових формувань, утворених вiдповiдно до законiв України.  
240. Недержавним охоронним установам пiд час та у мiсцях здiйснення заходiв охорони та безпеки дозволяється використовувати лише спецiально призначенi системи та прилади тривожної сигналiзацiї, засоби радiозв'язку, сертифiкованi в установленому порядку, а також iншi технiчнi засоби, що не завдають шкоди життю та здоров'ю громадян, довкiллю.  
241. ГЛАВА 3. Суб'єкти державної охоронної дiяльностi  
242. Стаття 41. Правовий статус суб'єкта державної охоронної дiяльностi  
243. Суб'єкт державної охоронної дiяльностi - пiдприємство, установа або органiзацiя, їх об'єднання, заснованi на державнiй формi власностi, самостiйний господарюючий суб'єкт, який має права юридичної особи та здiйснює виробничу, науково - дослiдницьку i комерцiйну дiяльнiсть у вiдповiднiстю iз спецiальною компетенцiєю, визначеною окремим актами законодавства, що виконує заходи охорони та безпеки щодо належного йому майна, забезпечення особистої безпеки своїх посадових осiб з метою виконання статутних завдань, та\або одержання прибутку (доходу).  
244. Виконання заходiв охорони та безпеки у складi суб'єктiв господарювання, зазначених у частинi першiй цiєї статтi, покладається на спецiально створенi вiдокремленi служби охорони (далi - вiдомча охорона державних пiдприємств). Порядок створення та дiяльностi пiдроздiлiв воєнiзованої охорони у складi вiдомчої охорони державних пiдприємств (далi вiдомча воєнiзована охорона), визначення їх правового статусу встановлюється Кабiнетом Мiнiстрiв України.  
245. Працiвники вiдомчої охорони державних пiдприємств пiд час виконання охоронних функцiй зобов'язанi додержуватися вимог цього Закону.  
246. Стаття 42. Обов'язки вiдомчої воєнiзованої охорони  
247. Вiдомча воєнiзована охорона вiдповiдно до своїх завдань при здiйсненнi заходiв охорони та безпеки, крiм виконання обов'язкiв, передбачених статтею 20 цього Закону, зобов'язана :  
248. 1) негайно повiдомляти вiдповiднi правоохороннi органи про вчинення протиправних дiй щодо майна та фiзичних осiб та iнших незаконних дiй у мiсцях здiйснення заходiв охорони та безпеки;  
249. 2) забезпечувати недоторканнiсть мiсця вчинення протиправних дiй щодо майна та фiзичних осiб до прибуття представникiв правоохоронних органiв;  
250. 3) взаємодiяти з посадовими особами правоохоронних органiв, органiв виконавчої влади та iнших державних органiв;  
251. 4) зберiгати державну та iншу таємницю, що охороняється законом, конфiденцiйну iнформацiю про особу, а також вiдомостi, одержанi пiд час виконання обов'язкiв за угодами.  
252. Стаття 43. Права вiдомчої воєнiзованої охорони пiд час та у мiсцях здiйснення заходiв охорони та безпеки  
253. Вiдомча воєнiзована охорона пiд час та у мiсцях виконання покладених на неї обов'язкiв, крiм прав, передбачених статтею 21 цього Закону, має право:  
254. 1) проводити в установленому законодавством порядку з метою запобiгання розкраданню майна особистий огляд громадян, якi перебувають у примiщеннi або на територiї об'єкта, що охороняється, а також огляд речей, що знаходяться при них, та тимчасово вилучати документи i предмети, якi можуть бути речовими доказами вчинення правопорушень або використанi на шкоду здоров'ю громадян;  
255. 2) складати вiдповiдно до своїх повноважень у випадках, передбачених законодавством, протоколи про адмiнiстративнi правопорушення i передавати їх на розгляд вiдповiдним державним органам;  
256. 3) вимагати вiд громадян i службових осiб припинення протиправних дiй, що:  
257. порушують оголошенi в установленому порядку режими функцiонування об'єкта охорони або спецiальної зони охорони (безпеки);  
258. перешкоджають здiйсненню повноважень працiвникiв вiдомчої воєнiзованої охорони або уповноважених посадових осiб державних пiдприємств пiд час виконання ними службових обов'язкiв;  
259. грубо порушують громадський порядок;  
260. 4) припиняти в мiсцях здiйснення заходiв охорони та безпеки незаконнi дiї осiб, що безпосередньо створюють загрозу громадськiй безпецi, життю та здоров'ю громадян;  
261. 5) затримувати i негайно передавати до органiв внутрiшнiх справ осiб, якi запiдозренi у скоєні злочину, вчинили адмiнiстративне правопорушення в мiсцях здiйснення працiвниками вiдомчої воєнiзованої охорони заходiв охорони та безпеки, а також осiб, якi виявили непокору їх законнiй вимозi у зв'язку з виконанням ними службових обов'язкiв;  
262. 6) тимчасово обмежувати або забороняти доступ громадян, рух транспорту на окремi дiлянки мiсцевостi i об'єкти, що охороняються, з метою забезпечення функцiонуванню об'єктiв та забезпечення охорони майна власникiв;  
263. Стаття 44. Прийняття на роботу у вiдомчу охорону державних пiдприємств  
264. На роботу у вiдомчу охорону державних пiдприємств приймаються громадяни України, якi за своїми дiловими i моральними якостями, освiтнiм рiвнем, фiзичною пiдготовкою i станом здоров'я здатнi виконувати завдання, покладенi на вiдомчу охорону державних пiдприємств  
265. Стаття 45. Формений одяг працiвникiв вiдомчої воєнiзованої охорони  
266. Працiвники вiдомчої воєнiзованої охорони мають формений одяг i знаки розрiзнення, їм видається службове посвiдчення, зразки яких розробляються вiдповiдним центральним органом виконавчої влади вiдповiдно до Типового положення про вiдомчу воєнiзовану охорону, що затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України.  
267. Р о з д i л V ЗДIЙСНЕННЯ ПРОФЕСIЙНОЇ ОХОРОННОЇ ДIЯЛЬНОСТI ЗА ЦИВIЛЬНО-ПРАВОВИМИ УГОДАМИ  
268. Стаття 46. Здiйснення заходiв охорони та безпеки за цивiльно-правовими угодами  
269. Цивiльно-правовi угоди, що передбачають здiйснення заходiв охорони та безпеки, укладаються мiж замовниками послуг з охорони та безпеки та суб'єктами охоронної дiяльностi в письмовiй формi з дотриманням вимог типових угод, що затверджуються в порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України.  
270. Заходи охорони та безпеки за цивiльно-правовими угодами можуть здiйснюватися безпосередньо щодо замовника послуг з охорони та безпеки. Такi самi заходи на користь визначеної замовником юридичної або фiзичної особи можуть здiйснюватися лише за їх письмовою згодою або згодою їх законних представникiв.  
271. Стаття 47. Порядок укладення та виконання цивiльно-правових угод про здiйснення заходiв охорони i безпеки  
272. Обов'язковою умовою укладення цивiльно-правових угод про здiйснення заходiв охорони i безпеки є досягнення сторонами домовленостi з усiх умов договору. Замовник послуг охорони зобов'язаний попередньо надати суб'єкту охоронної дiяльностi (його уповноваженому представнику) документи, що пiдтверджують його повноваження на право власностi (володiння) об'єктом охорони, законнiсть перевезення належного йому вантажу тощо або представлення законних iнтересiв фiзичних осiб, на користь яких запропоновано укласти угоду про забезпечення особистої безпеки.  
273. Суб'єкти охоронної дiяльностi на час дiї цивiльно-правових угод на здiйснення заходiв охорони та безпеки не вступають у володiння майном, що перебуває пiд їх охороною, та не застосовують засобiв примусу щодо осiб, на користь яких здiйснюються цi заходи, крiм випадкiв вчинення цими особами правопорушень проти громадської безпеки та таких, що загрожують життю та здоров'ю громадян.  
274. Працiвники охорони не повиннi втручатися в суперечки особистого характеру осiб, щодо яких здiйснюються заходи безпеки, з iншими особами.  
275. У випадку очевидного намiру щодо вчинення особою, яка охороняється, протиправних дiй, працiвники охорони, якi безпосередньо здiйснюють заходи безпеки, повиннi негайно попередити цю особу про припинення протиправних дiй, i, у разi їх продовження пiсля цього, припинити здiйснення заходiв безпеки до моменту припинення протиправних дiй.  
276. Стаття 48. Обмеження щодо здiйснення заходiв охорони та безпеки за цивiльно-правовими угодами  
277. Забороняється укладення цивiльно-правових угод про надання послуг:  
278. органам виконавчої влади на здiйснення заходiв охорони та безпеки;  
279. суб'єктам недержавної охоронної дiяльностi на охорону об'єктiв, що пiдлягають обов'язковiй охоронi суб'єктами державної охоронної дiяльностi, та забезпечення особистої безпеки посадових осiб органiв державної влади, визначених законодавством;  
280. вiдомчiй охоронi державних пiдприємств на охорони майна, що не належить вiдповiдному державному пiдприємству, та забезпечення особистої безпеки фiзичних осiб, якi не входять до числа працiвникiв цього пiдприємства.  
281. Заходи безпеки за цивiльно-правовими угодами не здiйснюються щодо:  
282. посадових осiб органiв державної влади, якi пiдлягають обов'язковiй державнiй охоронi;  
283. працiвникiв правоохоронних органiв пiд час виконання покладених на них завдань з охорони правопорядку;  
284. працiвникiв, трудова дiяльнiсть яких пов'язана з пiдвищеною небезпекою (професiйний ризик) та реґламентується законодавством про охорону працi.  
285. Роздiл VI ЗАСТОСУВАННЯ ЗАХОДIВ ФIЗИЧНОГО ВПЛИВУ, СПЕЦIАЛЬНИХ ЗАСОБIВ, ВОГНЕПАЛЬНОЇ ЗБРОЇ ТА ВИКОРИСТАННЯ СЛУЖБОВИХ СОБАК  
286. Стаття 49. Умови i межi застосування заходiв фiзичного впливу, спецiальних засобiв, вогнепальної зброї та використання службових собак  
287. Пiд час та в мiсцях безпосереднього здiйснення заходiв охорони та безпеки працiвники охорони мають право застосовувати до правопорушникiв заходи фiзичного впливу, спецiальнi засоби та службових собак у випадках i в порядку, передбачених цим Законом, а працiвники Державної служби охорони та вiдомчої воєнiзованої охорони державних пiдприємств, крiм того, вогнепальну зброю, у тому числi нарiзну автоматичну та напiвавтоматичну, у випадках i в порядку, передбачених цим Законом та iншими актами законодавства.  
288. Застосовувати заходи фiзичного впливу, спецiальнi засоби, вогнепальну зброю та використовувати службових собак дозволяється тiльки пiсля попередження про намiр їх застосування. Заходи фiзичного впливу, спецiальнi засоби i вогнепальна зброя можуть застосовуватися без попередження лише у разi безпосередньої загрози життю або здоров'ю громадян чи працiвникiв охорони або раптового нападу iз застосуванням зброї чи транспортних засобiв. Вид спецiального засобу чи зброї, час початку та iнтенсивностi їх застосування визначаються з урахуванням ситуацiї, що склалась, характеру правопорушення i особи правопорушника.  
289. Забороняється застосовувати заходи фiзичного впливу, спецiальнi засоби, вогнепальну зброю та використовувати службових собак проти жiнок з явними ознаками вагiтностi, осiб похилого вiку або з вираженими ознаками iнвалiдностi та малолiтнiх, крiм випадкiв вчинення ними групового нападу, що загрожує життю i здоров'ю громадян, працiвникiв охорони, або збройного нападу чи збройного опору.  
290. У разi коли уникнути застосування заходiв фiзичного впливу, спецiальних засобiв, вогнепальної зброї та використання службових собак неможливо, їх застосування не повинно перевищувати меж необхiдної оборони i має обмежуватися заподiянням мiнiмальної шкоди здоров'ю правопорушникiв та iнших громадян. У разi заподiяння такої шкоди працiвники охорони забезпечують надання необхiдної допомоги потерпiлим в найкоротший строк.  
291. Про застосування заходiв фiзичного впливу, спецiальних засобiв, вогнепальної зброї та використання службових собак працiвник охорони в письмовiй формi доповiдає своєму безпосередньому керiвнику, який в свою чергу повiдомляє про це орган внутрiшнiх справ, орган управлiння, власника.  
292. Про поранення або смерть, що сталися внаслiдок застосування заходiв фiзичного впливу, спецiальних засобiв та використання службових собак, а також про всi випадки застосування вогнепальної зброї працiвник охорони зобов'язаний негайно i письмово доповiсти своєму безпосередньому начальнику для сповiщення прокуроровi.  
293. Перевищення меж необхiдної оборони, вчинене внаслiдок застосування заходiв фiзичного впливу, спецiальних засобiв, вогнепальної зброї та використання службових собак тягне за собою вiдповiдальнiсть, передбачену законодавством.  
294. Стаття 50. Застосування заходiв фiзичного впливу  
295. Працiвники охорони пiд час та в мiсцях безпосереднього здiйснення заходiв охорони та безпеки з метою самозахисту, захисту об'єктiв, захисту життя та здоров'я фiзичних осiб та забезпечення особистої безпеки вiд протиправних посягань, затримання правопорушникiв i припинення правопорушень, подолання протидiї їх законним вимогам мають право застосовувати заходи фiзичного впливу, в тому числi прийоми рукопашного бою, якщо iншi способи цього не забезпечили.  
296. Стаття 51. Застосування працiвниками Державної служби охорони та вiдомчої воєнiзованої охорони державних пiдприємств спецiальних засобiв  
297. Працiвники Державної служби охорони та вiдомчої воєнiзованої охорони державних пiдприємств пiд час та в мiсцях безпосереднього здiйснення заходiв охорони та безпеки мають право застосовувати спецiальнi засоби - наручники, засоби зв'язування, гумовi кийки, сльозоточивi речовини, пневматичну зброю, пристрої для примусової зупинки транспорту, а працiвники Державної служби охорони, крiм того, електрошоковi пристрої та пристрої для вiдстрiлення набоїв споряджених метальними снарядами несмертельної дiї, в разi:  
298. 1) захисту громадян i самозахисту вiд нападу та iнших дiй, що створюють загрозу їхньому життю або здоров'ю;  
299. 2) вiдбиття нападу на будiвлi, примiщення, споруди i транспортнi засоби, що охороняються, а працiвники Державної служби охорони - для їх звiльнення у разi захоплення;  
300. 3) затримання i доставляння до службового примiщення Державної служби охорони, органу внутрiшнiх справ, iншого правоохоронного органу чи вiдомчої воєнiзованої охорони державного пiдприємства осiб, якi вчинили правопорушення проти об'єкта, що охороняється, або особи, щодо якої здiйснюються заходи безпеки, iншi правопорушення, що загрожують (створюють загрозу) громадськiй безпецi, життю та здоров'ю громадян, якщо цi особи чинять опiр законним дiям працiвникiв Державної служби охорони чи вiдомчої воєнiзованої охорони державного пiдприємства або є пiдстави вважати, що вони можуть зникнути з мiсця скоєння правопорушення чи заподiяти шкоду оточуючим або собi;  
301. 4) примусової зупинки транспортного засобу, якщо водiй своїми дiями створює загрозу життю чи здоров'ю громадян або працiвникiв Державної служби охорони чи вiдомчої воєнiзованої охорони державного пiдприємства чи порушує встановлений режим на об'єктi, що охороняється.  
302. Вид спецiального засобу, час початку та iнтенсивнiсть його застосування визначаються з урахуванням ситуацiї, що склалася, характеру правопорушення i особи правопорушника.  
303. Перелiк спецiальних засобiв, якi можуть застосовуватися працiвниками Державної служби охорони та вiдомчої воєнiзованої охорони державного пiдприємства пiд час здiйснення заходiв охорони та безпеки, i правила їх застосування встановлюються Кабiнетом Мiнiстрiв України.  
304. Рiвень пiдготовки працiвникiв охорони суб'єктiв державної охоронної дiяльностi з питань застосування спецiальних засобiв перевiряється в порядку, встановленому Мiнiстерством внутрiшнiх справ України.  
305. Стаття 52. Застосування спецiальних засобiв працiвниками охорони суб'єктiв недержавної охоронної дiяльностi  
306. Працiвниками охорони суб'єктiв недержавної охоронної дiяльностi пiд час та в мiсцях безпосереднього здiйснення заходiв охорони та безпеки мають право застосовувати спецiальнi засоби - гумовi кийки, сльозоточивi речовини, пневматичну зброю калiбру до 4,5 мiлiметрiв i швидкiстю польоту кулi до 100 метрiв за секунду:  
307. 1) для захисту вiд злочинних посягань на своє життя, здоров'я, житло та майно, життя i здоров'я осiб, особисту безпеку яких вони забезпечують, життя, здоров'я та майно iнших громадян;  
308. 2) для захисту вiд нападу на примiщення пiдприємства, установи або органiзацiї, якi вони охороняють;  
309. 3) для затримання особи, яка скоїла злочин i намагається втекти або вчинити опiр.  
310. Перелiк спецiальних засобiв, якi можуть використовувати працiвники охорони суб'єктiв недержавної охоронної дiяльностi, та порядок їх придбання i правила застосування встановлюються Кабiнетом Мiнiстрiв України.  
311. Рiвень пiдготовки працiвникiв охорони суб'єктiв недержавної охоронної дiяльностi з питань застосування спецiальних засобiв перевiряється Мiнiстерством внутрiшнiх справ України.  
312. Стаття 53. Застосування вогнепальної зброї працiвниками Державної служби охорони та вiдомчої воєнiзованої охорони державних пiдприємств  
313. Працiвники Державної служби охорони та вiдомчої воєнiзованої охорони державних пiдприємств пiд час та в мiсцях безпосереднього здiйснення заходiв охорони та безпеки мають право як крайнiй захiд застосовувати вогнепальну зброю у разi:  
314. 1) вiдбиття нападу на об'єкти, що охороняються (примiщення пiдприємств, установ i органiзацiй, житловi примiщення громадян i мiсця зберiгання їх майна, транспортнi засоби, в тому числi пiд час транспортування вантажiв), а працiвники Державної служби охорони - для їх звiльнення у разi захоплення;  
315. 2) захисту фiзичних осiб, щодо яких здiйснюються заходи безпеки, iнших громадян вiд нападу, що загрожує їхньому життю та здоров'ю;  
316. 3) вiдбиття нападу на працiвникiв Державної служби охорони чи вiдомчої воєнiзованої охорони державних пiдприємств, якщо їх життю або здоров'ю загрожує небезпека;  
317. 4) затримання осiб, якi чинять збройний опiр, а також озброєних осiб, якi погрожують застосуванням зброї, вибухових та iнших пристроїв, якщо це загрожує життю i здоров'ю громадян або працiвникiв Державної служби охорони вiдомчої воєнiзованої охорони державних пiдприємств.  
318. Працiвники Державної служби охорони та вiдомчої воєнiзованої охорони державних пiдприємств мають право використовувати зброю для подання сигналу тривоги або виклику допомоги, знешкодження тварини, яка загрожує життю i здоров'ю громадян або працiвникiв Державної служби охорони чи вiдомчої воєнiзованої охорони державних пiдприємств.  
319. Працiвниками Державної служби охорони та вiдомчої воєнiзованої охорони державних пiдприємств забороняється застосовувати i використовувати вогнепальну зброю в мiсцях значного скупчення людей, якщо це може призвести до заподiяння шкоди життю i здоров'ю стороннiх осiб.  
320. Рiвень пiдготовки працiвникiв охорони суб'єктiв державної охоронної дiяльностi з питань застосування вогнепальної зброї перевiряється в порядку, встановленому Мiнiстерством внутрiшнiх справ України.  
321. Стаття 54. Гарантiї особистої безпеки працiвникiв Державної служби охорони, вiдомчої воєнiзованої охорони державних пiдприємств  
322. На працiвникiв Державної служби охорони та вiдомчої воєнiзованої охорони державних пiдприємств пiд час та в мiсцях безпосереднього виконання службових обов'язкiв поширюються гарантiї особистої безпеки, встановленi для працiвникiв мiлiцiї Законом України "Про мiлiцiю".  
323. Р о з д i л VII ГАРАНТIЇ СОЦIАЛЬНОГО I ПРАВОВОГО ЗАХИСТУ ПРАЦIВНИКIВ ОХОРОНИ  
324. Стаття 55. Соцiальний захист працiвникiв охорони  
325. Працiвникам охорони гарантується соцiальний захист згiдно iз законодавством.  
326. Працiвники охорони пiдлягають обов'язковому, у тому числi державному, особистому страхуванню вiд нещасних випадкiв, пов'язаних з виконанням обов'язкiв по органiзацiї та/або здiйсненню заходiв охорони та безпеки за рахунок коштiв, передбачених статтею 6 цього Закону. Умови та порядок проведення обов'язкового, у тому числi державного, особистого страхування працiвникiв охорони визначаються Кабiнетом Мiнiстрiв України.  
327. Охоронна дiяльнiсть зараховується до загального трудового стажу i стажу для призначення допомоги за державним соцiальним страхуванням, якщо iнше не передбачене законодавством.  
328. Державна служба охорони може мати службовий житловий фонд. Перелiк посад працiвникiв Державної служби охорони, якi мають право на отримання службової житлової площi, визначається у порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України.  
329. Стаття 56. Правовий захист працiвникiв охорони  
330. Працiвники охорони пiд час здiйснення заходiв охорони та безпеки керуються вимогами законодавства, а також умовами угод, укладених iз замовниками послуг охорони та безпеки. Нiхто, крiм уповноважених законодавством посадових осiб, не вправi втручатися в законнi дiї працiвникiв охорони.  
331. Працiвники охорони перебувають пiд захистом закону. Вчинення опору, погрози, шантаж чи насильство стосовно працiвникiв охорони, посягання на їхнє майно та iншi дiї, якi перешкоджають виконанню покладених на них завдань, тягнуть за собою вiдповiдальнiсть згiдно iз законодавством.  
332. Законнi вимоги працiвника охорони пiд час виконання ним службових обов'язкiв є обов'язковими для виконання усiма громадянами.  
333. Нiхто не має права примусити працiвника охорони здiйснювати заходи охорони та безпеки, не передбаченi цим та iншими законами України.  
334. Стаття 57. Право працiвникiв охорони на об'єднання в профспiлки, iншi громадськi об'єднання  
335. Працiвники охорони з метою захисту своїх професiйних, соцiально - економiчних та iнших прав i iнтересiв мають право об'єднуватися або вступати в профспiлки, iншi громадськi об'єднання.  
336. Роздiл VIII ВIДПОВIДАЛЬНIСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ОХОРОННУ ДIЯЛЬНIСТЬ  
337. Стаття 58. Вiдповiдальнiсть за порушення законодавства про охоронну дiяльнiсть  
338. Посадовi особи i громадяни, виннi у порушеннi законодавства про охоронну дiяльнiсть, несуть вiдповiдальнiсть згiдно iз законодавством.  
339. Стаття 59. Вiдповiдальнiсть працiвникiв охорони  
340. Працiвники охорони в межах повноважень, наданих цим Законом, iншими актами законодавства та цивiльно-правовою угодою, укладеною згiдно iз законодавством, пiд час здiйснення заходiв охорони та безпеки самостiйно приймають рiшення i несуть за свої протиправнi дiї або бездiяльнiсть вiдповiдальнiсть згiдно iз законодавством.  
341. У разi порушення працiвником охорони пiд час виконання службових обов'язкiв прав i законних iнтересiв замовникiв послуг охорони та безпеки суб'єкт охоронної дiяльностi зобов'язаний вжити заходiв до вiдновлення цих прав та iнтересiв або вiдшкодування завданих матерiальних i моральних збиткiв, а також на вимогу потерпiлого публiчно вибачитися.  
342. Працiвник охорони, який виконує свої обов'язки вiдповiдно до наданих законодавством повноважень та укладеної згiдно iз законодавством цивiльно-правової угоди на здiйснення заходiв охорони та безпеки, не несе вiдповiдальностi за завданi збитки. Такi збитки компенсуються вiдповiдно до умов угод на здiйснення заходiв охорони та безпеки.  
343. Дiї працiвника охорони можуть бути оскарженi у встановленому законом порядку.  
344. Роздiл IX КОНТРОЛЬ ЗА ОХОРОННОЮ ДIЯЛЬНIСТЮ  
345. Стаття 60. Контроль за охоронною дiяльнiстю  
346. Контроль за охоронною дiяльнiстю на територiї України здiйснюють у межах своєї компетенцiї центральнi органи виконавчої влади, мiсцевi державнi адмiнiстрацiї та органи мiсцевого самоврядування.  
347. Уповноваженi посадовi особи органiв виконавчої влади контролюють здiйснення заходiв охорони та безпеки, якiсть фахової пiдготовки працiвникiв охорони у закладах освiти та за мiсцем їх роботи (служби) i вправi вимагати вiд них у межах своєї компетенцiї надання вiдповiдних документiв та письмової чи усної iнформацiї, необхiдної для виконання контрольних функцiй.  
348. Безпосереднiй контроль за охоронною дiяльнiстю здiйснюється Мiнiстерством внутрiшнiх справ України, а за додержанням лiцензiйних умов - Лiцензiйна палата України в порядку, встановленому цим Законом та iншими актами законодавства.  
349. Роздiл X ПРИКIНЦЕВI ПОЛОЖЕННЯ  
350. 1. Цей Закон набирає чинностi з дня його офiцiйного опублiкування.  
351. 2. Кабiнетовi Мiнiстрiв України забезпечити прийняття нормативно-правових актiв, передбачених цим Законом.