ПРО ЗОНУ НАДЗВИЧАЙНОЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ СИТУАЦІЇ (Друге читання)
0. | Проект(16.04.99) ЗАКОН УКРАЇНИ ПРО ЗОНУ НАДЗВИЧАЙНОЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ СИТУАЦІЇ |
1. | Розділ I |
2. | Загальні положення |
3. | Стаття 1. Зона надзвичайної екологічної ситуації |
4. | Зона надзвичайної екологічної ситуації - оголошена Президентом України окрема місцевість, на території якої виникла надзвичайна ситуація, що потребує встановлення в межах цієї території правового режиму. |
5. | Стаття 2. Надзвичайна екологiчна ситуація |
6. | Надзвичайна екологічна ситуацiя - ситуація, при якій унаслідок природних або техногенних процесів відбулися такі негативні зміни в навколишньому природному середовищі, коли рівень екологічної безпеки не забезпечує відвернення погіршення екологічної обстановки і небезпеки для життя та здоров'я людей і потребує застосування виняткових заходів з боку держави. |
7. | Стаття 3. Законодавствo про зону надзвичайної екологічної ситуацiї |
8. | Законодавчою основою встановлення правового режиму зони надзвичайної екологічної ситуацiї є Конституція України, Закони України "Про надзвичайний стан", "Про охорону навколишнього природного середовища", цей Закон та інші нормативно-правові акти. |
9. | Стаття 4. Завдання законодавства про зону надзвичайної екологiчної ситуацiї |
10. | Основними завданнями законодавства про зону надзвичайної екологiчної ситуацiї є: |
11. | правове регулювання відносин, які виникають під час застосування невідкладних та планових заходів, спрямованих на захист життя та здоров'я людей і нормалізацію екологічної обстановки на території зони; |
12. | встановлення правового режиму функціонування цієї зони, її організацiйного та фінансового забезпечення; |
13. | забезпечення участі підприємств, установ, організацій та громадян у здійсненні невідкладних та планових заходів на території зони, а також компенсації збитків, заподіяних негативними змінами навколишнього природного середовища, та шкоди, заподіяної здоров'ю людей. |
14. | Норми цього Закону є обов'язковими для всіх юридичних і фізичних осіб, які тимчасово або постійно перебувають чи провадять діяльність у межах зони надзвичайної екологічної ситуації. |
15. | Стаття 5. Основні принципи регулювання правового режиму зони надзвичайної екологічної ситуації |
16. | Основними принципами регулювання правового режиму зони надзвичайної екологічної ситуації є: |
17. | пріоритет захисту життя і здоров'я людей; |
18. | обов'язковість виконання заходів, спрямованих на нормалізацію екологічної обстановки; |
19. | компенсація заподіяної шкоди потерпілим унаслідок надзвичайної екологічної ситуації. |
20. | Розділ II |
21. | Умови та порядок оголошення окремої місцевості зоною надзвичайної екологічної ситуації |
22. | Стаття 6. Умови оголошення окремої місцевості зоною надзвичайної екологічної ситуації |
23. | Окрема місцевість України оголошується зоною надзвичайної екологічної ситуації у разі настання на її території негативних змін у навколишньому природному середовищі, що призвело до створення умов, які виключають можливість подальшого проживання населення та провадження господарської діяльності. |
24. | Негативні зміни в навколишньому природному середовищі - це втрата, виснаження чи знищення комплексу природних умов і ресурсів та окремих екологічних систем унаслідок надмірного забруднення навколишнього природного середовища або руйнівного впливу природних стихійних явищ, що виключають можливість життєдіяльності людини та провадження господарської діяльності у цих умовах. |
25. | Стаття 7. Критерії оголошення окремої місцевості зоною надзвичайної екологічної ситуації |
26. | Критеріями оголошення окремої місцевості зоною надзвичайної екологічної ситуації є: |
27. | кількість людей, для яких виникла реальна загроза їх життю та здоров'ю; |
28. | площа території, на якій сталися негативні зміни в навколишньому природному середовищі, що призвели до створення умов, які виключають можливість подальшого проживання населення і провадження господарської діяльності та усунути які іншими способами неможливо; |
29. | види господарської діяльності, провадження яких припиняється у зв'язку з умовами, що виникли; |
30. | розмір шкоди, заподіяної громадянам, підприємствам, установам, організаціям, навколишньому природному середовищу. |
31. | Граничні значення критеріїв, на основі яких приймається рішення щодо оголошення окремої місцевості зоною надзвичайної екологічної ситуації, встановлюються Кабінетом Міністрів України. |
32. | Стаття 7. Порядок оголошення окремої місцевості зоною надзвичайної екологічної ситуації |
33. | Окрема місцевість оголошується зоною надзвичайної екологічної ситуації Указом Президента України за поданням Кабінету Міністрів України з наступним негайним внесенням на затвердження Верховною Радою України. |
34. | Рішення про оголошення окремої місцевості зоною надзвичайної екологічної ситуації негайно доводиться до відома населення через засоби масової інформації та систему оповіщення цивільної оборони. |
35. | В Указі Президента України про оголошення окремої місцевості зоною надзвичайної екологічної ситуації зазначаються: |
36. | обставини, що стали причиною оголошення місцевості зоною надзвичайної екологічної ситуації; |
37. | обґрунтування необхідності оголошення місцевості зоною надзвичайної екологічної ситуації; |
38. | межі місцевості, що оголошується зоною надзвичайної екологічної ситуації; |
39. | організаційне та фінансове забезпечення функціонування зони надзвичайної екологічної ситуації; |
40. | перелік невідкладних та планових заходів, які здійснюватимуться в зоні надзвичайної екологічної ситуації; |
41. | органи державної влади, що забезпечуватимуть дотримання правового режиму функціонування зони надзвичайної екологічної ситуації і межі їх повноважень; |
42. | час, з якого місцевість оголошується зоною надзвичайної екологічної ситуації. |
43. | Матеріали Кабінету Міністрів України для оголошення зони надзвичайної екологічної ситуації готує Державна комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій. |
44. | Стаття 8. Перегляд меж зони надзвичайної екологічної ситуації |
45. | Межі зони надзвичайної екологічної ситуації можуть бути переглянутими Кабінетом Міністрів України за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій на підставі висновків Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій. |
46. | Стаття 9. Припинення дії правового режиму функціонування зони надзвичайної екологічної ситуації |
47. | Дія в окремій місцевості правового режиму функціонування зони надзвичайної екологічної ситуації припиняється Указом Президента України на підставі подання Кабінету Міністрів України. |
48. | Розділ III |
49. | Правовий режим функціонування зони надзвичайної екологічної ситуації |
50. | Стаття 10. Управління в зоні надзвичайної екологічної ситуації |
51. | Управління в зоні надзвичайної екологічної ситуації здійснюють Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації або спеціально уповноважені органи виконавчої влади, що визначаються Указом Президента України і можуть наділятися відповідними повноваженнями для здійснення заходів, пов'язаних з ліквідацією безпосередньої загрози життю та здоров'ю людей. |
52. | Зазначені органи мають право видавати обов'язкові до виконання на відповідній території накази з питань забезпечення встановленого правового режиму функціонування зони надзвичайної екологічної ситуації. |
53. | Стаття 11. Перелік невідкладних заходів, що можуть здійснюватися в зоні надзвичайної екологічної ситуації |
54. | На період дії правового режиму зони надзвичайної екологічної ситуації можуть застосовуватися такі невідкладні заходи: |
55. | 1) встановлення особливого режиму в'їзду і виїзду; |
56. | 2) обмеження руху транспортних засобів та проведення їх огляду; |
57. | 3) посилення охорони громадського порядку та об'єктів, що забезпечують життєдіяльність населення та господарства; |
58. | 4) встановлення заборони на проведення масових заходів (у разі загострення епідеміологічної обстановки); |
59. | 5) відселення людей з місць, небезпечних для проживання, з обов'язковим наданням їм приміщень для постійного або тимчасового проживання; |
60. | 6) встановлення тимчасової заборони на будівництво нових та розширення діючих підприємств та інших об'єктів; |
61. | 7) накладення карантину та здійснення інших обов'язкових санітарно-протиепідемічних заходів; |
62. | 8) запровадження особливого порядку розподілення продуктів харчування і предметів першої необхідності для евакуйованого населення; |
63. | 9) проведення мобілізації ресурсів підприємств, установ і організацій, зміна режиму їх роботи та профілю виробничої діяльності в межах, необхідних для проведення аварійно-рятувальних і відновних робіт; |
64. | 10) використання ресурсів підприємств, установ і організацій з метою усунення небезпеки для життя і здоров'я людей та навколишнього природного середовища; |
65. | 11) проведення цільової мобілізації, обсяги і строки якої визначаються Президентом України. |
66. | У разі виникнення потреби в терміновому виконанні в зоні надзвичайної екологічної ситуації великих обсягів аварійно-рятувальних і відновних робіт Президент України може прийняти рішення про залучення до нього військових частин Збройних Сил України та інших військових формувань. |
67. | Для виконання невідкладних аварійно-рятувальних робіт в зоні надзвичайної екологічної ситуації може залучатися працездатне населення і транспортні засоби громадян за умови обов'язкового забезпечення безпеки праці, з відшкодуванням затрат людської праці та амортизації технічних засобів. Забороняється залучення неповнолітніх, а також вагітних жінок до робіт, які можуть негативно вплинути на стан їх здоров'я. |
68. | Стаття 12. Організація спостережень за станом навколишнього природного середовища |
69. | На період дії правового режиму функціонування зони надзвичайної екологічної ситуації забезпечується: |
70. | встановлення причин виникнення та ступеня впливу небезпечних факторів, що призвели до надзвичайної екологічної ситуації; |
71. | проведення систематичного моніторингу довкілля в межах зони надзвичайної екологічної ситуації; |
72. | проведення постійного санітарно-гігієнічного контролю; |
73. | виконання комплексу робіт з відновлення основних показників якості навколишнього природного середовища. |
74. | Стаття 13. Заборонена дiяльнiсть у зонi надзвичайної екологiчної ситуації |
75. | На час дії правового режиму у зонi надзвичайної екологiчної ситуації забороняється: |
76. | проектування, будівництво та функціонування екологiчно небезпечних об'єктів; |
77. | застосування в господарськiй та iншiй дiяльностi особливо небезпечних речовин, препаратiв, засобiв захисту рослин; |
78. | функціонування санаторно-курортних закладiв; |
79. | розмiщення, знешкодження та утилiзацiя вiдходiв без спецiальних дозволiв; |
80. | провадження будь-якої іншої дiяльностi, що створює потенційну загрозу для навколишнього природного середовища. |
81. | Стаття 14. Забезпечення громадського порядку |
82. | Забезпечення громадського порядку, охорони життя та здоров'я, прав, свобод і законних інтересів громадян у зоні надзвичайної екологічної ситуації здійснюється силами та засобами підрозділів Міністерства внутрішніх справ України, Національної гвардії України, Служби безпеки України відповідно до законодавства. |
83. | Розділ IV |
84. | Визнання юридичних та фізичних осіб потерпілими від надзвичайної екологічної ситуації та компенсація заподіяної їм шкоди |
85. | Стаття 15. Визнання осіб потерпілими від надзвичайної екологічної ситуації |
86. | Потерпілими в зоні надзвичайної екологічної ситуації визнаються юридичні та фізичні особи, яким заподіяно шкоду внаслідок виникнення цієї ситуації або проведення робіт з ліквідації її наслідків. |
87. | Критерії для визнання осіб потерпілими встановлюються Кабінетом Міністрів України. |
88. | Cтаття 16. Компенсація шкоди особам, потерпілим від надзвичайної екологічної ситуації, та громадянам, залученим до робіт з ліквідації її наслідків |
89. | Особам, що визнані потерпілими в зоні надзвичайної екологічної ситуації, компенсується шкода в установленому законодавством порядку. |
90. | Особи, майно і ресурси яких використовувалися для відвернення або ліквідації наслідків надзвичайної екологічної ситуації, мають право на компенсацію заподіяної їм шкоди у порядку і розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України. |
91. | Громадянам, залученим для виконання робіт з ліквідації наслідків надзвичайної екологічної ситуації, гарантується оплата праці відповідно до законодавства, але не менше розміру заробітної плати за основним місцем роботи, яка провадиться за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті відповідним центральним органам виконавчої влади на ці цілі, коштів резервного фонду Кабінету Міністрів України, а також бюджетних та позабюджетних коштів Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, відповідних виконавчих органів рад, які відповідно до законодавства спрямовуються на фінансування зазначених робіт. |
92. | Розділ V |
93. | Відповідальність за порушення правового режиму зони надзвичайної екологічної ситуації |
94. | Стаття 17. Відповідальність за порушення правового режиму функціонування зони надзвичайної екологічної ситуації |
95. | Особи, винні у порушенні встановленого цим Законом правового режиму функціонування зони надзвичайної екологічної ситуації, а також у невиконанні приписів органів виконавчої влади, які здійснюють контроль у визначеній законодавством сфері діяльності, несуть встановлену законодавством кримінальну, адміністративну, матеріальну чи дисциплінарну відповідальність. |
96. | Особи, з вини яких громадянам, підприємствам, установам та організаціям заподіяно шкоду, пов'язану з недотриманням встановленого цим Законом режиму функціонування зони надзвичайної екологічної ситуації, повинні відшкодовувати її відповідно до законодавства. |
97. | Розділ VI |
98. | Прикінцеві положення |
99. | 1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування. |
100. | 2. Кабінетові Міністрів України: |
101. | подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо приведення законодавчих актів України у відповідність із Законом України " Про зону надзвичайної екологічної ситуації"; |
102. | привести власні нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом; |
103. | забезпечити перегляд і скасування міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади України їх нормативних актів, що суперечать цьому Закону; |
104. | забезпечити відповідно до компетенції прийняття нормативно-правових актів, передбачених цим Законом. |