Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України (Друге читання)
0. | Проект (01.07.99) ЗАКОН УКРАЇНИ |
1. | Про державне прогнозування та розроблення програм економiчного i соцiального розвитку України |
2. | Цей закон визначає правовi, економiчнi та органiзацiйнi засади формування цiлiсної системи прогнозних i програмних документiв економiчного i соцiального розвитку України, окремих галузей економiки та окремих адмiнiстративнотериторiальних одиниць як складової частини загальної системи державного регулювання економiчного i соцiального розвитку держави. Законом установлюється загальний порядок розроблення, затвердження та виконання зазначених прогнозних i програмних документiв економiчного i соцiального розвитку, а також права та вiдповiдальнiсть учасникiв. |
3. | РОЗДIЛ 1. ЗАГАЛЬНI ПОЛОЖЕННЯ |
4. | Стаття 1. У цьому Законi наведенi нижче визначення вживаються у такому значеннi: |
5. | прогнозування економiчного i соцiального розвитку - науково обгрунтоване передбачення напрямiв розвитку країни, окремих галузей економiки або окремих адмiнiстративно-територiальних одиниць, можливого стану економiки та соцiальної сфери в майбутньому, а також альтернативних шляхiв i строкiв досягнення того чи iншого стану. |
6. | Прогноз економiчного i соцiального розвитку є засобом обгрунтування вибору тiєї чи iншої стратегiї та прийняття конкретних рiшень органами законодавчої та виконавчої влади, органами мiсцевого самоврядування щодо регулювання соцiально-економiчних процесiв; |
7. | програма економiчного i соцiального розвитку - документ, у якому визначаються цiлi та прiоритети економiчного i соцiального розвитку, засоби та шляхи їх досягнення, формується взаємоузгоджена i комплексна система заходiв органiв законодавчої i виконавчої влади, органiв мiсцевого самоврядування, спрямованих на ефективне розв'язання проблем економiчного i соцiального розвитку, досягнення стабiльного економiчного зростання, а також характеризуються очiкуванi змiни у станi економiки та соцiальної сфери. |
8. | Стаття 2. Державне прогнозування та розроблення програм економiчного i соцiального розвитку базується на: |
9. | принципi цiлiсностi, який забезпечується розробленням взаємоузгоджених прогнозних i програмних документiв економiчного i соцiального розвитку України, окремих галузей економiки та окремих адмiнiстративно-територiальних одиниць на коротко- та середньостроковий перiоди; |
10. | принципi об'єктивностi, який полягає в тому, що прогнознi та програмнi документи економiчного i соцiального розвитку розробляються на основi даних органiв державної статистики. Мiнiстерства економiки України, iнших центральних i мiсцевих органiв виконавчої влади, органiв мiсцевого самоврядування, а також звiтних даних з офiцiйних видань Нацiонального банку України; |
11. | принципi науковостi, який забезпечується розробленням прогнозних i програмних документiв економiчного i соцiального розвитку на науковiй основi, постiйним удосконаленням методологiї та використанням свiтового досвiду в галузi прогнозування та розроблення програм економiчного i соцiального розвитку; |
12. | принципi гласностi, який полягає в тому, що прогнознi та програмнi документи економiчного i соцiального розвитку є доступними для громадськостi. Iнформування про цiлi, прiоритети та показники цих документiв забезпечує суб'єкти пiдприємницької дiяльностi необхiдними орiєнтирами для планування власної виробничої дiяльностi; |
13. | принципi самостiйностi, який полягає в тому, що мiсцевi органи виконавчої влади та органи мiсцевого самоврядування вiдповiдають за розроблення, затвердження та виконання прогнозних i програмних документiв економiчного i соцiального розвитку вiдповiдних адмiнiстративно-територiальних одиниць. Прогнозування та розроблення програм економiчного i соцiального розвитку повинно забезпечити координацiю дiяльностi органiв виконавчої влади та органiв мiсцевого самоврядування; |
14. | принципi рiвностi, який полягає в дотриманнi прав та врахуваннi iнтересiв мiсцевого самоврядування та суб'єктiв господарювання всiх форм власностi; |
15. | принципi загальнодержавних iнтересiв, який полягає в тому, що органи виконавчої влади та органи мiсцевого самоврядування повиннi здiйснювати розроблення прогнозних i програмних документiв економiчного i соцiального розвитку, виходячи з необхiдностi забезпечення реалiзацiї загальнодержавної соцiально-економiчної полiтики та економiчної безпеки держави. |
16. | Стаття 3. Правовою основою державного прогнозування та розроблення програм економiчного i соцiального розвитку є Конституцiя України, цей Закон, iншi закони України та нормативно-правовi акти, прийнятi на їх виконання. |
17. | РОЗДIЛ II. СИСТЕМА ПРОГНОЗНИХ I ПРОГРАМНИХ ДОКУМЕНТIВ ЕКОНОМIЧНОГО I СОЦIАЛЬНОГО РОЗВИТКУ |
18. | Стаття 4. Система прогнозних i програмних документiв економiчного i соцiального розвитку складається з прогнозiв економiчного i соцiального розвитку України на середньо- та короткостроковий перiоди. Державної програми економiчного i соцiального розвитку України на короткостроковий перiод, прогнозiв економiчного i соцiального розвитку Автономної Республiки Крим, областей, районiв та мiст на середньостроковий перiод, програм економiчного i соцiального розвитку Автономної Республiки Крим, областей, районiв та мiст на короткостроковий перiод, прогнозiв розвитку окремих галузей економiки на середньостроковий перiод i програм розвитку окремих галузей економiки. |
19. | У разi необхiдностi прогнознi i програмнi документи економiчного i соцiального розвитку можуть розроблятися на бiльш тривалий перiод. |
20. | Стаття 5. Прогнознi та програмнi документи економiчного i соцiального розвитку розробляються на основi комплексного аналiзу демографiчної ситуацiї, стану використання природного, виробничого, науково-технiчного та трудового потенцiалу, конкурентоспроможностi вiтчизняної економiки, оцiнки досягнутого рiвня розвитку економiки i соцiальної сфери та з урахуванням впливу зовнiшнiх полiтичних, економiчних та iнших факторiв i очiкуваних тенденцiй змiни впливу цих факторiв у перспективi. |
21. | Стаття 6. Показники прогнозних i програмних документiв економiчного i соцiального розвитку є орiєнтиром для розроблення суб'єктами пiдприємницької дiяльностi власних прогнозiв, планiв, бiзнес-планiв та iнших документiв. |
22. | РОЗДIЛ III. ПРОГНОЗНI ТА ПРОГРАМНI ДОКУМЕНТИ ЕКОНОМIЧНОГО I СОЦIАЛЬНОГО РОЗВИТКУ УКРАЇНИ |
23. | Стаття 7. На державному рiвнi розробляються прогнози економiчного i соцiального розвитку України на середньо- та короткостроковий перiоди та Державна програма економiчного i соцiального розвитку України на короткостроковий перiод в строки та в порядку, встановленi Кабiнетом Мiнiстрiв України. |
24. | Стаття 8. Прогноз економiчного i соцiального розвитку України на середньостроковий перiод розробляється на п'ять рокiв починаючи з 2000 року. |
25. | У прогнозi економiчного i соцiального розвитку України на середньостроковий перiод повиннi бути вiдображенi: |
26. | аналiз соцiально-економiчного розвитку країни за попереднiй перiод та характеристика головних проблем розвитку економiки i соцiальної сфери; |
27. | очiкуванi змiни зовнiшньополiтичної та зовнiшньоекономiчної ситуацiї та їх вплив на економiку країни; |
28. | оцiнка впливу можливих заходiв державної полiтики у прогнозному перiодi на розвиток економiки i соцiальної сфери; |
29. | цiлi та прiоритети економiчного i соцiального розвитку у середньостроковому перiодi та пропозицiї щодо напрямiв державної полiтики у цей перiод; |
30. | прогноз кон'юнктури на внутрiшнiх та зовнiшнiх ринках стратегiчно важливих видiв товарiв та послуг; |
31. | основнi макроекономiчнi та iншi необхiднi показники економiчного i соцiального розвитку, в тому числi у розрiзi галузей економiки, Автономної Республiки Крим.областей, мiст Києва та Севастополя; |
32. | висновки щодо тенденцiй розвитку економiки країни протягом середньострокового перiоду. |
33. | Прогноз економiчного i соцiального розвитку України на середньостроковий перiод використовується пiд час розроблення проекту Програми дiяльностi Кабiнету Мiнiстрiв України i публiкується в газетi "Урядовий кур'єр". |
34. | Стаття 9. Прогноз економiчного i соцiального розвитку України на короткостроковий перiод розробляється щорiчно на наступний рiк. |
35. | У прогнозi економiчного i соцiального розвитку України на короткостроковий перiод повиннi бути вiдображенi: |
36. | аналiз соцiально-економiчного розвитку країни за минулий та поточний роки та характеристика головних проблем розвитку економiки i соцiальної сфери; |
37. | очiкуванi змiни зовнiшньополiтичної та зовнiшньоекономiчної ситуацiї та їх вплив на економiку країни; |
38. | оцiнка впливу можливих заходiв державної полiтики у прогнозному перiодi на розвиток економiки i соцiальної сфери; |
39. | основнi макроекономiчнi та iншi необхiднi показники економiчного i соцiального розвитку, в тому числi у розрiзi галузей економiки. Автономної Республiки Крим, областей, мiст Києва та Севастополя; |
40. | висновки щодо розвитку економiки країни у наступному роцi. |
41. | Показники прогнозу економiчного i соцiального розвитку України на короткостроковий перiод використовуються для розроблення Державної програми економiчного i соцiального розвитку України та для оцiнки надходжень i формування показникiв Державного бюджету України. |
42. | Стаття 10. Державна програма економiчного i соцiального розвитку України на короткостроковий перiод розробляється щороку взаємоузгоджено з проектом Державного бюджету України на вiдповiдний рiк. |
43. | У Державнiй програмi економiчного i соцiального розвитку України на наступний рiк конкретизуються заходи, намiченi у Програмi дiяльностi Кабiнету Мiнiстрiв України, та завдання, визначенi у щорiчному посланнi Президента України до Верховної Ради України про внутрiшнє i зовнiшнє становище України. |
44. | У Державнiй програмi економiчного i соцiального розвитку України на наступний рiк повиннi бути вiдображенi: |
45. | аналiз соцiально-економiчного розвитку країни за минулий та поточний роки та характеристика головних проблем розвитку економiки i соцiальної сфери; |
46. | вплив очiкуваних змiн зовнiшньополiтичної та зовнiшньоекономiчної ситуацiї на економiку країни; |
47. | цiлi та прiоритети економiчного i соцiального розвитку у наступному роцi; |
48. | система заходiв щодо реалiзацiї державної полiтики з визначенням термiнiв виконання та виконавцiв; |
49. | основнi макроекономiчнi показники, обсяги капiтальних вкладень, показники державного замовлення та iншi необхiднi показники економiчного i соцiального розвитку, в тому числi у розрiзi галузей економiки. Автономної Республiки Крим, областей, мiст Києва та Севастополя; |
50. | перелiк державних цiльових програм, що фiнансуватимуться в наступному роцi за рахунок коштiв державного бюджету; |
51. | показники розвитку державного сектора економiки, зокрема отримання та використання доходiв вiд розпорядження державним майном, ефективностi використання державної власностi та пакетiв акцiй, розвитку казенних пiдприємств. |
52. | Стосовно державних цiльових програм наводяться: |
53. | основнi етапи i термiни їх реалiзацiї; |
54. | необхiднi обсяги фiнансування кожної з програм в цiлому i диференцiйовано по роках з визначенням джерел фiнансування; |
55. | результати виконання кожної програми; |
56. | обсяги фiнансування кожної з програм за рахунок усiх джерел фiнансування в наступному роцi, в тому числi за рахунок коштiв державного бюджету; |
57. | державнi замовники програм. |
58. | Стаття II. Державна програма економiчного i соцiального розвитку України на наступний рiк подається до Верховної Ради України одночасно з проектом Державного бюджету України на вiдповiдний рiк. |
59. | Пiсля затвердження Державна програма економiчного i соцiального розвитку України публiкується в офiцiйних виданнях Верховної Ради України та газетi "Урядовий кур'єр". |
60. | РОЗДIЛ IV. ПРОГНОЗНI ТА ПРОГРАМНI ДОКУМЕНТИ ЕКОНОМIЧНОГО I СОЦIАЛЬНОГО РОЗВИТКУ АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛIКИ КРИМ, ОБЛАСТЕЙ, РАЙОНIВ ТА МIСТ |
61. | Стаття 12. В Автономнiй Республiцi Крим, областях, районах та мiстах України розробляються прогнози економiчного i соцiального розвитку на середньостроковий перiод та програми економiчного i соцiального розвитку на короткостроковий перiод. |
62. | Стаття IЗ. Прогноз економiчного i соцiального розвитку Автономної Республiки Крим, областi, району, мiста на середньостроковий перiод розробляється на п'ять рокiв починаючи з 2000 року. |
63. | У прогнозi економiчного i соцiального розвитку Автономної Республiки Крим, областi, району, мiста на середньостроковий перiод повиннi бути вiдображенi: |
64. | аналiз соцiально-економiчного розвитку вiдповiдної адмiнiстративнотериторiальної одиницi за попереднiй перiод та характеристика головних проблем розвитку економiки i соцiальної сфери; |
65. | стан використання природного, виробничого, науково-технiчного та трудового потенцiалу, екологiчна ситуацiя в регiонi; |
66. | прогноз кон'юнктури на регiональних ринках основних видiв товарiв та послуг; |
67. | можливi шляхи розв'язання головних проблем розвитку економiки i соцiальної сфери вiдповiдної адмiнiстративно-територiальної одиницi; |
68. | цiлi та прiоритети соцiально-економiчного розвитку в середньостроковий перiод та пропозицiї щодо заходiв мiсцевих органiв виконавчої влади та органiв мiсцевого самоврядування для їх досягнення; |
69. | основнi показники соцiально-економiчного розвитку вiдповiдної адмiнiстративно-територiальної одиницi; |
70. | висновки щодо тенденцiй розвитку економiки вiдповiдної адмiнiстративнотериторiальної одиницi протягом середньострокового перiоду. |
71. | Стаття 14. Програма економiчного i соцiального розвитку Автономної Республiки Крим, областi, району, мiста на короткостроковий перiод розробляється щороку взаємоузгоджено з проектом Державної програми економiчного i соцiального розвитку України на вiдповiдний рiк. |
72. | У програмi економiчного i соцiального розвитку Автономної Республiки Крим, областi, району, мiста на наступний рiк повиннi бути вiдображенi: |
73. | аналiз соцiально-економiчного розвитку вiдповiдної адмiнiстративнотериторiальної одиницi за попереднiй i поточний роки та характеристика головних проблем розвитку економiки i соцiальної сфери; |
74. | стан використання природного, виробничого, науково-технiчного та трудового потенцiалу, екологiчна ситуацiя в регiонi; |
75. | можливi шляхи розв'язання головних проблем розвитку економiки i соцiальної сфери вiдповiдної адмiнiстративно-територiальної одиницi; |
76. | цiлi та прiоритети соцiально-економiчного розвитку вiдповiдної адмiнiстративно-територiальної одиницi в наступному роцi; |
77. | система заходiв мiсцевих органiв виконавчої влади та органiв мiсцевого самоврядування щодо реалiзацiї соцiально-економiчної полiтики з визначенням термiнiв виконання та виконавцiв; |
78. | основнi показники соцiально-економiчного розвитку вiдповiдної адмiнiстративно-територiальної одиницi; |
79. | данi про отримання та використання доходiв вiд розпорядження комунальним майном, ефективностi використання комунальної власностi, показники розвитку пiдприємств та органiзацiй, що належать до комунальної власностi. |
80. | РОЗДIЛ V. ПРОГНОЗИ ТА ПРОГРАМИ РОЗВИТКУ ГАЛУЗЕЙ ЕКОНОМIКИ |
81. | Стаття 15. На галузевому рiвнi розробляються прогнози розвитку галузей економiки на середньостроковий перiод i програми розвитку галузей економiки. |
82. | Перелiк галузей економiки, щодо яких розробляються прогнози та програми розвитку галузей економiки, порядок та термiни їх розроблення визначаються Кабiнетом Мiнiстрiв України. |
83. | Стаття 16. Прогнози розвитку галузей економiки на середньостроковий перiод розробляються на п'ять рокiв починаючи з 2000 року. |
84. | У прогнозi розвитку галузi економiки на середньостроковий перiод повиннi бути вiдображенi: |
85. | аналiз розвитку вiдповiдної галузi економiки за попереднiй перiод, характеристика використання виробничого потенцiалу галузi, оцiнка задоволення потреб в основних видах товарiв i послуг, що виробляються пiдприємствами галузi, на внутрiшньому ринку, характеристика головних проблем розвитку галузi; |
86. | прогноз кон'юнктури на внутрiшнiх i зовнiшнiх ринках основних видiв товарiв та послуг; |
87. | можливi шляхи розв'язання головних проблем розвитку галузi; |
88. | цiлi та прiоритети розвитку галузi у середньостроковий перiод та пропозицiї щодо напрямiв державної полiтики у вiдповiднiй галузi; |
89. | пропозицiї щодо структурної перебудови галузi, технологiчного оновлення виробництва, впровадження досягнень науково-технiчного прогресу, енергозбереження та пiдвищення ефективностi виробництва; |
90. | основнi показники розвитку галузi (обсяги i ефективнiсть виробництва, розвиток конкуренцiї, конкурентоспроможнiсть продукцiї, забезпеченiсть сировиною та матерiалами, фiнансове становище пiдприємств галузi, розвиток зв'язкiв з кооперацiї, ефективнiсть системи збуту продукцiї, обсяги iнвестицiй); |
91. | висновки щодо тенденцiй та напрямiв розвитку вiдповiдної галузi протягом середньострокового перiоду. |
92. | Прогнози розвитку галузей економіки на середньостроковий період затверджуються в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України. |
93. | Стаття 17. Програми розвитку галузей економіки розробляються з метою реалізації державної політики щодо регулювання розвитку галузей економіки, концентрації фінансових, матеріально-технічних та інших ресурсів, виробничого i науково-технічного потенціалу країни, а також координації діяльності центральних i місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій i громадян для розв'язання найважливіших проблем. |
94. | Термін дії програми розвитку галузі економіки залежить від специфіки галузі та поставлених завдань. |
95. | Складовими частинами програми розвитку галузі економіки повинні бути: |
96. | характеристика стану розвитку відповідної галузі економіки, використання виробничого потенціалу, головних проблем розвитку відповідної галузі та шляхів їх розв'язання, стратегічні цілі, техніко-економічне обгрунтування та оцінка необхідних ресурсів; |
97. | комплекс заходів i завдань (цільових проектів); |
98. | фінансове та ресурсне забезпечення; |
99. | розрахунок очікуваної ефективності та термін виконання; |
100. | механізм управління та контролю за ходом виконання. |
101. | Програми розвитку галузей економіки затверджуються в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України. |
102. | РОЗДІЛ VI. ПЛАНУВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ |
103. | Стаття 18. Пiдприємства планують свою дiяльнiсть вiдповiдно до чинного законодавства. |
104. | РОЗДIЛ VII. ПОВНОВАЖЕННЯ ТА ВIДПОВIДАЛЬНIСТЬ УЧАСНИКIВ ДЕРЖАВНОГО ПРОГНОЗУВАННЯ ТА РОЗРОБЛЕННЯ ПРОГРАМ ЕКОНОМIЧНОГО I СОЦIАЛЬНОГО РОЗВИТКУ |
105. | Стаття 19. Верховна Рада України вiдповiдно до Конституцiї України затверджує Державну програму економiчного i соцiального розвитку України на вiдповiдний рiк. |
106. | Стаття 20. Кабiнет Мiнiстрiв України: |
107. | органiзовує пiдготовку прогнозiв економiчного i соцiального розвитку України на середньо- та короткостроковий перiоди, Державної програми економiчного i соцiального розвитку України на черговий рiк, прогнозiв розвитку окремих галузей економiки на середньостроковий перiод i програм розвитку окремих галузей економiки; |
108. | визначає структуру прогнозних i програмних документiв економiчного i соцiального розвитку, строки i порядок їх розроблення, вiдповiдальних виконавцiв; |
109. | схвалює проект Державної програми економiчного i соцiального розвитку України на черговий рiк та подає її на розгляд Верховної Ради України; |
110. | схвалює прогнози економiчного i соцiального розвитку України на середньо- та короткостроковий перiоди, прогнози розвитку окремих галузей економiки на середньостроковий перiод, затверджує програми розвитку окремих галузей економiки; |
111. | забезпечує та контролює виконання Державної програми економiчного i соцiального розвитку України на черговий рiк i програм розвитку окремих галузей економiки. |
112. | Стаття 21. Мiнiстерство економiки України як головний виконавець та координатор робiт з прогнозування економiчного i соцiального розвитку та пiдготовки програм економiчного i соцiального розвитку: |
113. | разом з iншими центральними та мiсцевими органами виконавчої влади, Нацiональним банком України, Фондом державного майна України та Антимонопольним комiтетом України готує прогнози економiчного i соцiального розвитку України на середньо- та короткостроковий перiоди i Державну програму економiчного i соцiального розвитку України на черговий рiк, здiйснює щоквартальний монiторинг її виконання; |
114. | погоджує прогнози розвитку окремих галузей економiки на середньостроковий перiод i проекти програм розвитку окремих галузей економiки; |
115. | розробляє структуру прогнозних та програмних документiв економiчного i соцiального розвитку, методичнi рекомендацiї щодо їх пiдготовки, вiдповiдає за впровадження в практику сучасних технологiй прогнозування соцiальноекономiчних процесiв; |
116. | здiйснює органiзацiйно-методичне керiвництво та координує пiдготовку прогнозiв економiчного i соцiального розвитку Автономної Республiки Крим, областей, районiв i мiст на середньостроковий перiод та програм економiчного i соцiального розвитку Автономної Республiки Крим, областей, районiв i мiст на короткостроковий перiод. |
117. | Iншi центральнi органи виконавчої влади: |
118. | беруть участь у розробленнi прогнозiв економiчного i соцiального розвитку України на середньо- та короткостроковий перiоди i Державної програми економiчного i соцiального розвитку України на черговий рiк, забезпечують виконання завдань, визначених Державною програмою, у вiдповiдних галузях економiки та сферах дiяльностi; |
119. | вiдповiдно до визначеного Кабiнетом Мiнiстрiв України перелiку розробляють прогнози та програми розвитку окремих галузей економiки. |
120. | Стаття 22. Рада мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, мiсцевi державнi адмiнiстрацiї та органи мiсцевого самоврядування розробляють прогнози економiчного i соцiального розвитку Автономної Республiки Крим, областей, районiв i мiст на середньостроковий перiод, програми економiчного i соцiального розвитку Автономної Республiки Крим, областей, районiв i мiст на короткостроковий перiод та забезпечують виконання програм економiчного i соцiального розвитку Автономної Республiки Крим, областей, районiв i мiст на короткостроковий перiод. |
121. | Рада мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, обласнi. Київська та Севастопольська мiськi державнi адмiнiстрацiї беруть участь у розробленнi проектiв прогнозiв економiчного i соцiального розвитку України на середньо- та короткостроковий перiоди i Державної програми економiчного i соцiального розвитку України на черговий рiк, забезпечують виконання завдань, визначених Державною програмою, на вiдповiднiй територiї. |
122. | Стаття 23. Посадовi особи, виннi у порушеннi цього Закону, притягуються до вiдповiдальностi вiдповiдно до законодавства України. |
123. | РОЗДІЛ VIII. ПРИКIНЦЕВI ПОЛОЖЕННЯ |
124. | 1. Цей Закон набирає чинностi з дня його опублiкування. |
125. | 2. Кабiнету Мiнiстрiв України: |
126. | у тримiсячний строк затвердити структуру та порядок розроблення прогнозних та програмних документiв економiчного i соцiального розвитку; |
127. | визначити перелiк галузей економiки, на якi розробляються прогнози та програми розвитку галузей економiки, та вiдповiдальних виконавцiв; |
128. | у тримiсячний строк забезпечити пiдготовку методичних рекомендацiй розроблення прогнозних та програмних документiв економiчного i соцiального розвитку. |