Кількість абзаців - 80 Розмітка (ліва колонка)


Про об'єкти підвищеної небезпеки (ВИТЯГ) (Повторний розгляд з пропозиціями (вето) Президента України)

0. Закон України Про об'єкти підвищеної небезпеки  
1. Стаття 1. Визначення термінів У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються у такому значенні: суб'єкт господарської діяльності - підприємство, установа, організація або інший суб'єкт господарювання, у віданні якого є хоча б один об'єкт підвищеної небезпеки; об'єкт підвищеної небезпеки - об'єкт, на якому використовуються, виготовляються, переробляються, зберігаються або транспортуються одна або кілька небезпечних речовин чи категорій речовин у кількості, що дорівнює або перевищує нормативно встановлені порогові маси, а також інші об'єкти як такі, що відповідно до закону є реальною загрозою виникнення надзвичайної ситуації техногенного та природного характеру; небезпечна речовина - хімічна, токсична, вибухова, окислювальна, горюча речовина, біологічні агенти та речовини біологічного походження (біохімічні, мікробіологічні, біотехнологічні препарати, патогенні для людей і тварин мікроорганізми тощо), які становлять небезпеку для життя і здоров'я людей та довкілля, сукупність властивостей речовин і/або особливостей їх стану, внаслідок яких за певних обставин може створитися загроза життю і здоров'ю людей, довкіллю, матеріальним та культурним цінностям; порогова маса небезпечних речовин - нормативно встановлена маса окремої небезпечної речовини або категорії небезпечних речовин чи сумарна маса небезпечних речовин різних категорій; ідентифікація об'єктів підвищеної небезпеки - порядок визначення об'єктів підвищеної небезпеки серед потенційно небезпечних об'єктів; потенційно небезпечний об'єкт - об'єкт, на якому можуть використовуватися або виготовляються, переробляються, зберігаються чи транспортуються небезпечні речовини, біологічні препарати, а також інші об'єкти, що за певних обставин можуть створити реальну загрозу виникнення аварії; аварія на об'єкті підвищеної небезпеки (далі - аварія) - небезпечна подія техногенного характеру, що виникла внаслідок змін під час експлуатації об'єкта підвищеної небезпеки (наднормативний викид небезпечних речовин, пожежа, вибух тощо) і яка спричинила загибель людей чи створює загрозу життю і здоров'ю людей та довкіллю на його території і/або за його межами; транскордонний вплив аварії - шкода, заподіяна населенню та довкіллю однієї держави внаслідок аварії, яка сталася на території іншої держави; ризик - ступінь імовірності певної негативної події, яка може відбутися в певний час або за певних обставин на території об'єкта підвищеної небезпеки і/або за його межами; прийнятний ризик - ризик, який не перевищує на території об'єкта підвищеної небезпеки і/або за її межами гранично допустимого рівня; управління ризиком - процес прийняття рішень і здійснення заходів, спрямованих на забезпечення мінімально можливого ризику; декларація безпеки - документ, який визначає комплекс заходів, що вживаються суб'єктом господарської діяльності з метою запобігання аваріям, а також забезпечення готовності до локалізації, ліквідації аварій та їх наслідків.  
2. Стаття 3. Державний нагляд та контроль у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки Державний нагляд та контроль у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки, здійснюють уповноважені законами органи влади і спеціально уповноважені центральні органи виконавчої влади та їх органи на місцях або їх територіальні підрозділи, до відання яких відповідно до закону віднесені питання: охорони праці; забезпечення екологічної безпеки та охорони навколишнього природного середовища; захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру; пожежної безпеки; санітарно-епідемічної безпеки; містобудування.  
3. Стаття 4. Повноваження Кабінету Міністрів України у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки  
4. До повноважень Кабінету Міністрів України у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки, належать:  
5. забезпечення реалізації державної політики у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки;  
6. забезпечення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки;  
7. організація міжнародного співробітництва у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки;  
8. координація роботи спеціально уповноважених центральних органів виконавчої влади у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки;  
9. здійснення інших функцій, передбачених законами України та актами Президента України.  
10. Стаття 5. Повноваження спеціально уповноважених центральних органів виконавчої влади у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки  
11. До повноважень спеціально уповноважених центральних органів виконавчої влади у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки, належать:  
12. здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки;  
13. здійснення відповідного нормативного регулювання у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки;  
14. вирішення інших питань у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки, відповідно до законів України.  
15. Стаття 6. Повноваження Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки  
16. До повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки, в межах компетенції належать:  
17. здійснення контролю за додержанням вимог законодавства суб'єктами господарської діяльності;  
18. здійснення необхідних заходів, спрямованих на запобігання виникненню аварій та надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, обмеження та ліквідації їх наслідків;  
19. організація разом з відповідними спеціально уповноваженими центральними органами виконавчої влади прийняття до експлуатації об'єктів підвищеної небезпеки, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормами включає відповідну територію;  
20. інформування населення про екологічно небезпечні аварії та надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру, дії, які можуть вживатися громадянами для зменшення їх впливу на здоров'я людей та довкілля, а також про заходи, що вживаються для подолання і ліквідації наслідків таких аварій та надзвичайних ситуацій;  
21. організація робіт по ліквідації наслідків аварії на об'єктах підвищеної небезпеки, залучення до цих робіт підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності та громадян;  
22. вжиття заходів для відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок аварій та надзвичайних ситуацій;  
23. здійснення інших повноважень, передбачених законами України та актами Президента України.  
24. Стаття 9. Ідентифікація об'єктів підвищеної небезпеки Суб'єкт господарської діяльності ідентифікує об'єкти підвищеної небезпеки відповідно до кількості порогової маси небезпечних речовин, які використовуються, виготовляються, переробляються, зберігаються або транспортуються на об'єктах підвищеної небезпеки.  
25. Нормативи порогової маси небезпечних речовин встановлюються Кабінетом Міністрів України.  
26. Порядок ідентифікації, форма та зміст оповіщення про її результати визначаються Кабінетом Міністрів України.  
27. На основі ідентифікаційних даних Кабінет Міністрів України затверджує класифікацію об'єктів підвищеної небезпеки і порядок їх обліку.  
28. Стаття 11. Плани локалізації і ліквідації аварій на об'єктах підвищеної небезпеки У порядку реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру суб'єкт господарської діяльності, а також підприємства, установи, організації, зазначені у частині п'ятій статті 10 цього Закону, одночасно з розробленням декларації безпеки розробляють і затверджують план локалізації і ліквідації аварій для кожного об'єкта підвищеної небезпеки, який вони експлуатують або планують експлуатувати. Категорії аварій на об'єктах підвищеної небезпеки залежно від їх наслідків визначає Кабінет Міністрів України. План локалізації і ліквідації аварій погоджує спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади, до відання якого віднесено питання захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.  
29. План локалізації і ліквідації аварій переглядається кожні 5 років. План локалізації і ліквідації аварій може переглядатися або уточнюватися до закінчення 5 років з дати його розроблення у разі: змін в умовах діяльності суб'єкта господарської діяльності незалежно від їх причин, що призводять до необхідності зміни відомостей, які містяться у плані локалізації і ліквідації аварій; внесення змін до чинних або прийняття нових нормативно-правових актів, що впливають на зміст плану локалізації і ліквідації аварій; висунення обгрунтованих вимог щодо плану локалізації і ліквідації аварій органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.  
30. При внесенні змін і доповнень до плану локалізації і ліквідації аварій суб'єкти господарської діяльності та інші юридичні і фізичні особи, які повинні брати участь у виконанні протиаварійних заходів, надають територіальному підрозділу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади, до відання якого віднесено питання захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, відповідну для цього інформацію.  
31. Обсяг, зміст, форма і порядок надання інформації встановлюються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, до відання якого віднесено питання захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.  
32. Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади, до відання якого віднесено питання захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, протягом 10 днів після затвердження плану локалізації та ліквідації аварій надає через засоби масової інформації відомості, необхідні для виконання населенням правил поведінки і дій в екстремальних ситуаціях, передбачених цим планом.  
33. У разі створення загрози виникнення аварії з транскордонним впливом план локалізації та ліквідації аварій повинен передбачати негайне інформування відповідних органів держав, території яких можуть зазнати впливу наслідків такої аварії. Плани локалізації і ліквідації аварій, затверджені до набрання чинності цим Законом, зберігають чинність до закінчення строку їх дії.  
34. Стаття 12. Порядок будівництва і/або реконструкції об'єктів підвищеної небезпеки  
35. Суб'єкт господарської діяльності, який планує будівництво і/або реконструкцію об'єкта підвищеної небезпеки, зобов'язаний отримати дозвіл на будівництво такого об'єкта відповідно до містобудівного законодавства.  
36. У разі якщо будівництво об'єкта підвищеної небезпеки не відповідає встановленому режиму забудови та іншого використання земель, визначених для містобудівних потреб, дозвіл на будівництво такого об'єкта надається лише після розроблення та затвердження техніко-економічного обгрунтування в порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.  
37. До заяви з метою отримання дозволу на будівництво і/або реконструкцію об'єкта підвищеної небезпеки крім документів, визначених містобудівним законодавством та регіональними і місцевими правилами забудови, додаються:  
38. техніко-економічне та містобудівне обгрунтування розміщення об'єкта підвищеної небезпеки та передпроектні матеріали, які містять відомості про об'єкт підвищеної небезпеки, можливі аварії на ньому та їх наслідки;  
39. висновки державних експертиз, передбачених законодавством, а також громадських експертиз в разі їх наявності.  
40. Суб'єкт господарської діяльності одночасно з поданням зазначених документів з метою залучення відповідного громадського обговорення через засоби масової інформації повідомляє про:  
41. мету реалізації проекту;  
42. можливі негативні наслідки впливу на життєдіяльність людей та довкілля;  
43. заходи та засоби, передбачені проектом для запобігання аваріям, обмеження їх наслідків та захисту людей та довкілля.  
44. Виконавчі органи відповідних рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації протягом п'яти днів від дати отримання заяви повідомляють через засоби масової інформації адресу, на яку кожна юридична і фізична особа може протягом одного місяця з дати опублікування повідомлення надіслати в письмовій формі свої пропозиції про доцільність реалізації проекту.  
45. Виконавчі органи відповідних рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації в строк не більше шести місяців з дати опублікування повідомлення розглядають на відкритих засіданнях, час і місце проведення яких повідомляються через засоби масової інформації, проект та отримані пропозиції про доцільність його реалізації.  
46. Виконавчі органи відповідних рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації у разі необхідності мають право отримати від суб'єкта господарської діяльності додаткову інформацію щодо проекту або призначити його експертизу.  
47. Комплексний висновок і проект рішення про дозвіл на будівництво готуються спеціально уповноваженим органом з питань містобудування та архітектури протягом місяця.  
48. Виконавчі органи відповідних рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації у разі необхідності приймають рішення про надання дозволу на будівництво об'єкта підвищеної небезпеки або відмову в його наданні та забезпечує публікацію свого мотивованого рішення через засоби масової інформації.  
49. У разі відмови у наданні дозволу на будівництво і/або реконструкцію об'єкта підвищеної небезпеки суб'єкт господарської діяльності має право після доопрацювання проекту повторно подати його на розгляд у встановленому порядку.  
50. Суб'єкт господарської діяльності та інші заінтересовані особи мають право оскаржити рішення виконавчих органів відповідних рад, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідно в суді або арбітражному суді у встановленому законом порядку.  
51. Копія дозволу на будівництво і/або реконструкцію об'єкта підвищеної небезпеки надсилається до визначених цим Законом спеціально уповноважених центральних органів виконавчої влади, що здійснюють державний нагляд та контроль у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки.  
52. Стаття 13. Порядок надання дозволу на експлуатацію об'єктів підвищеної небезпеки  
53. Суб'єкт господарської діяльності, а також підприємства, установи, організації, що мають намір розпочати експлуатацію об'єктів підвищеної небезпеки, надсилають до спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади, до відання якого віднесено питання охорони праці, заяву на отримання дозволу на експлуатацію об'єкта підвищеної небезпеки, до якої додаються:  
54. декларація безпеки;  
55. договір обов'язкового страхування відповідальності за шкоду, яка може бути заподіяна аваріями на об'єктах підвищеної небезпеки;  
56. план локалізації і ліквідації аварій на об'єкті підвищеної небезпеки;  
57. копія дозволу на будівництво і/або реконструкцію об'єкта підвищеної небезпеки;  
58. висновки передбачених законом державних та в разі наявності громадських експертиз.  
59. Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади, до відання якого віднесено питання охорони праці, у строк не більше місяця з дати отримання заяви розглядає її і надсилає суб'єкту господарської діяльності письмовий дозвіл на експлуатацію об'єкта підвищеної небезпеки або обгрунтовану відмову з переліком додаткових заходів, які він повинен виконати для отримання дозволу.  
60. Суб'єкт господарської діяльності після виконання додаткових заходів, визначених у відмові, має право повторно звернутися до спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади, до відання якого віднесено питання охорони праці, за отриманням дозволу на експлуатацію об'єкта підвищеної небезпеки.  
61. Суб'єкт господарської діяльності, якому відмовлено у видачі дозволу на експлуатацію об'єкта підвищеної небезпеки, має право оскаржити дії відповідного спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади в суді або арбітражному суді у встановленому законом порядку.  
62. Копія дозволу на експлуатацію об'єкта підвищеної небезпеки надсилається спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, до відання якого віднесено питання охорони праці, іншим спеціально уповноваженим органам виконавчої влади, визначеним цим Законом, що здійснюють державний нагляд та контроль у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки.  
63. Стаття 15. Надання інформації та право на одержання інформації про об'єкти підвищеної небезпеки Суб'єкт господарської діяльності відповідно до законодавства надає відповідним спеціально уповноваженим центральним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, засобам масової інформації, у тому числі і тим, засновником яких є органи місцевого самоврядування, інформацію про об'єкти підвищеної небезпеки, які перебувають у його віданні.  
64. Суб'єкт господарської діяльності повідомляє спеціально уповноважені центральні органи виконавчої влади, до відання яких віднесені питання охорони праці, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру і екологічної безпеки та охорони довкілля, про всі аварійні ситуації, розвиток яких призвів або міг призвести до аварії.  
65. Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади, до відання якого віднесено питання охорони праці, забезпечує оброблення одержаної відповідно до закону інформації про діяльність об'єктів підвищеної небезпеки та надання її спеціально уповноваженим центральним органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування і суб'єктам господарської діяльності та іншим заінтересованим особам, а також в установленому порядку інформує населення про аварійні ситуації, що виникають на об'єктах підвищеної небезпеки.  
66. Юридична або фізична особа чи їх представники мають право відповідно до закону протягом не більш як 30 днів отримати від суб'єкта господарської діяльності інформацію про небезпеку, яка виникла на об'єктах підвищеної небезпеки і становить загрозу для людей та довкілля.  
67. Юридична або фізична особа має право, в установленому законом порядку, самостійно збирати інформацію про стан безпеки об'єктів підвищеної небезпеки і надавати її органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, засобам масової інформації та іншим заінтересованим особам, у разі якщо їм відомо або є підстави вважати, що така інформація містить відомості щодо правопорушень, які мають місце на об'єктах підвищеної небезпеки і становлять загрозу для людей та довкілля.  
68. Стаття 16. Страхування відповідальності суб'єкта господарської діяльності  
69. Відповідальність суб'єкта господарської діяльності за шкоду, заподіяну аваріями на об'єктах підвищеної небезпеки, життю, здоров'ю, майну громадян та майну юридичних осіб, підлягає обов'язковому страхуванню.  
70. Порядок страхування відповідно до законів України визначається Кабінетом Міністрів України.  
71. Стаття 20. Прикінцеві положення  
72. 1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.  
73. 2. Закони, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.  
74. 3. Дозвільні документи на експлуатацію об'єктів підвищеної небезпеки, видані до набрання чинності цим Законом, діють протягом строку, на який їх видано.  
75. 4. Кабінету Міністрів України у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом:  
76. підготувати та внести до Верховної Ради України пропозиції щодо приведення інших законодавчих актів України у відповідність з цим Законом;  
77. забезпечити прийняття відповідно до своєї компетенції нормативно-правових актів, що випливають із цього Закону;  
78. привести свої нормативно-правові акти у відповідність з цим Законом;  
79. забезпечити перегляд і скасування міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади своїх нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону.