Кількість абзаців - 159 Таблиця поправок


Про архітектурну діяльність (Друге читання)

№ п.п. Редакція, прийнята в першому читанні Пропозиції Висновки Остаточна редакція
0. Проект Закон України Про архітектурну діяльність      Проект Закон України Про архітектурну діяльність  
1. Цей Закон визначає правові та організаційні засади діяльності архітекторів та інших фізичних і юридичних осіб у процесі проектування та будівництва і спрямований на створення сприятливого життєвого середовища, досягнення естетичної виразності, економічної доцільності та надійності будинків, споруд і їх комплексів.      Цей Закон визначає правові та організаційні засади здійснення архітектурної діяльності і спрямований на формування сприятливого життєвого середовища, досягнення естетичної виразності, економічної доцільності і надійності будинків, споруд та їх комплексів.  
2. РОЗДІЛ І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ      РОЗДІЛ І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ  
3. Стаття І. Визначення основних термінів      Стаття І. Визначення основних термінів  
4. У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:   -1- Кожин Б.Б. (реєстр. картка № 317)
У статті 1 дати визначення поняття "архітектурне середовище населеного пункту" Більш вживане; "оточуюче середовище", "існуюча забудова"  
Відхилено   У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:  
5. архітектурна діяльність - професійна діяльність архітекторів, інших осіб, пов'язана із створенням об'єк-тів архітектури, а саме - творчий процес пошуку архі-тектурного рішення та його втілення, координація дій учасників розроблення всіх розділів проектів з плану-вання територій, будівництва, реконструкції і реставрації об'єктів архітектури, архітектурно-будівельний контроль та нагляд за будівництвом, надання консультацій з питань містобудування і архітектури, а також організація професійної діяльності архітекторів;      архітектурна діяльність - діяльність по створенню об'єктів архітектури, яка включає творчий процес пошуку архітектурного рішення та його втілення, координацію дій учасників розроблення всіх складових частин проектів з планування і благоустрою територій, будівництва (нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту) будівель і споруд, здійснення архітектурно-будівельного контролю і авторського нагляду за їх будівництвом, здійснення науково-дослідної і викладацької роботи в цій галузі;  
6. об'єкти архітектурної діяльності (об'єкти архітектури) - території регіонів та населених пунктів, будинки і споруди житлово-цивільного, комунального, промислового та іншого призначення, їх комплекси, об'єкти благоустрою та садово-паркового, монументального і монументально-декоративного мистецтва;   -2- Комітет з питань науки і освіти
Статтю 1 доповнити абзацом у такого змісту: "суб'єкти архітектурної діяльності - архітектори, інші фахівці, які беруть участь у підготовці та розробленні планувальної містобудівної документації, проектів будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту будинків i споруд, благоустрою, ландшафтних та паркових об'єктів, науково-дослідній i викладацькій роботі, а також інші юридичні i фізичні особи, які реалізуються свої права у сфері містобудування".  
Враховано редакційно   об'єкти архітектурної діяльності (об'єкти архітектури) - будинки і споруди житлово-цивільного, комунального, промислового та іншого призначення, їх комплекси, об'єкти благоустрою, паркової та ландшафтної архітектури, монументального і монументально-декоративного мистецтва, території адміністративно-територіальних одиниць і населених пунктів; суб'єкти архітектурної діяльності - архітектори, інші особи, які беруть участь у підготовці і розробленні містобудівної документації, проектної документації для будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту будинків i споруд, благоустрою, ландшафтних та садово-паркових об'єктів, науково-дослідній i викладацькій роботі, замовники проектів та будівництва об'єктів архітектури, підрядники на виконання проектних і будівельних робіт, виробники будівельних матеріалів, виробів та конструкцій, власники і користувачі об'єктів архітектури, а також органи влади, що реалізують свої повноваження у сфері містобудування;  
7. архітектурне рішення - авторський задум, втілений у просторовій, планувальній та функціональній організації, зовнішньому вигляді, інтер'єрах, інженерних та художньо-естетичних рішеннях об'єкта архітектури та зафіксований в архітектурній частині проекту на всіх стадіях проектування та в реалізованому будівництвом об'єкті;      архітектурне рішення - авторський задум, втілений у просторовій, планувальній та функціональній організації, зовнішньому вигляді, інтер'єрах, інженерних та художньо-естетичних рішеннях об'єкта архітектури і зафіксований в архітектурній частині проекту на всіх стадіях проектування чи в завершеному будівництвом об'єкті;  
8. проект - затверджувана в установленому порядку документація на створення об'єктів архітектури, що складається з планувальних, архітектурних, інженерних і технологічних рішень, виконується з дотриманням державних стандартів, норм і правил, а також вихідних даних та завдання на проектування;   -3- Ткаленко І.І. (в.о. № 90)
Абзац 4 частини 1 статті 1 викласти у такій редакції: "проект - документація для будівництва об'єктів архітектури, що складається з крес-лень, графічних і текстових матеріалів, інженерних і кошторисних розрахунків, які визначають містобудівні, об'ємно-планувальнi, архітектурні, конструктивні, технічні та технологічні рішення, вартісні показники конкретного об'єкта архітектури;"  
Враховано   проект - документація для будівництва об'єктів архітектури, що складається з креслень, графічних і текстових матеріалів, інженерних і кошторисних розрахунків, які визначають містобудівні, об'ємно-планувальнi, архітектурні, конструктивні, технічні та технологічні рішення, вартісні показники конкретного об'єкта архітектури;  
9. архітектурно-планувальне завдання - документ, який в установленому порядку видається замовнику місцевим органом у справах містобудування і архітектури і який містить комплекс містобудівних та архітектурних вимог щодо призначення, розміщення, основних параметрів об'єкта архітектури на конкретній земельній ділянці з урахуванням екологічних, санітарно-гігієнічних та інших умов проектування і будівництва;      архітектурно-планувальні завдання - документ, який містить комплекс містобудівних та архітектурних вимог та особливих умов проектування і будівництва об'єкта архітектури, що випливають з положень затвердженої містобудівної документації, місцевих правил забудови населених пунктів, відповідних рішень органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, а також вимоги і умови щодо охорони пам'яток історії і культури, довкілля, законних прав і інтересів громадян та юридичних осіб при розташуванні об'єкта архітектури на конкретній земельній ділянці;  
10. завдання на проектування - документ, у якому містяться вимоги замовника до планувальних, архітектурних, інженерних і технологічних рішень та властивостей об'єкта архітектури, основних параметрів, вартості та організації його будівництва і який складається відповідно до вимог архітектурно-планувального завдання, технічних та інших умов і є основою для укладення договору (контракту) між замовником та проектувальником.      завдання на проектування - документ, у якому містяться вимоги замовника до планувальних, архітектурних, інженерних і технологічних рішень та властивостей об'єкта архітектури, його основних параметрів, вартості та організації його будівництва, і який складається відповідно до архітектурно-планувального завдання, технічних умов.  
11. Стаття 2. Державне сприяння архітектурній діяльності      Стаття 2. Державне сприяння архітектурній діяльності  
12. Держава забезпечує умови для провадження архітектурної діяльності шляхом:      Держава забезпечує умови для провадження архітектурної діяльності шляхом:  
13. організації наукових досліджень у галузі архітектури;      підтримки наукових досліджень, сприяння підготовці і підвищенню кваліфікації кадрів в галузі містобудування, архітектури і будівництва;  
14. підготовки архітектурних кадрів;      залучення інвестицій у проектування і будівництво об'єктів архітектури;  
15. проведення містобудівних та архітектурних конкурсів на створення об'єктів архітектури загальнодержавного значення;      проведення містобудівних та архітектурних конкурсів на створення об'єктів архітектури загальнодержавного значення;  
16. захисту авторських прав і забезпечення свободи творчості архітекторів;      захисту авторських прав і забезпечення свободи творчості архітекторів;  
17. створення організаційних, правових та економічних умов для сприяння діяльності громадських професійно-творчих організацій архітекторів;      створення організаційних, правових та економічних умов для сприяння діяльності творчих спілок архітекторів;  
18. заохочення архітекторів за видатні досягнення в галузі архітектури;      заоохочення архітекторів, інших суб'єктів архітектурної діяльності за видатні досягнення у сфері містобудування та архітектури;  
19. здійснення інших заходів, спрямованих на розвиток національної архітектури.      здійснення інших заходів, спрямованих на розвиток національної архітектури.  
20. Стаття 3. Законодавство про архітектурну діяльність      Стаття 3. Законодавство про архітектурну діяльність  
21. Законодавство про архітектурну діяльність складається із Закону України "Про основи містобудування", цього Закону та інших актів законодавства, виданих відповідно до них.   -4- Кожин Б.Б. (реєстр. картка № 317)
Доповнити статтю 3 словами: "актами законодавства про охорону пам'яток історії та культури".  
Враховано редакційно   Законодавство про архітектурну діяльність базується на Конституції України і складається з Закону України "Про основи містобудування", цього Закону, інших нормативно-правових актів у сфері містобудівання та архітектурної діяльності.  
22. РОЗДІЛ II. ОРГАНІЗАЦІЯ АРХІТЕКТУРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ      РОЗДІЛ II. ОРГАНІЗАЦІЯ АРХІТЕКТУРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ  
23. Стаття 4. Комплекс робіт, пов'язаних із створенням об'єкта архітектури      Стаття 4. Комплекс робіт, пов'язаних із створенням об'єкта архітектури  
24. Для створення об'єкта архітектури виконується комплекс робіт, який включає підготовку вихідних даних на проектування і будівництво, здійснення в необхідних випадках передпроектних робіт, пошук архітектурного рішення, розроблення, узгодження і затвердження проекту, виконання робочої документації та будівництво цього об'єкта у порядку, встановленому законодавством.   -5- Кожин Б.Б. (реєстр. картка № 317)
У статті 4: після слів "здійснення у необхідних випадках перепроектних робіт" додати: "(у тому числі заходів з охорони та дослід-ження матеріальних залишків в районі будів-ництва" i далі за текстом. Таке уточнення необхідне з огляду на положення законодавства про охорону пам'яток історії та культури.  
Враховано редакційно   Для створення об'єкта архітектури виконується комплекс робіт, який включає: підготовку вихідних даних на проектування; здійснення у необхідних випадках передпроектних робіт, у тому числі заходів з охорони та дослідження матеріально-культурних архітектурних або археологічних залишків у районі будівництва; пошук архітектурного рішення, розроблення і узгодження проекту; виконання робочої документації; будівництво (реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) об'єкта архітектури, архітектурно-будівельний контроль та авторський нагляд під час виконання будівельних робіт; прийняття спорудженого об'єкта в експлуатацію.  
25. Стаття 5. Вихідні дані на проектування і будівництво, передпроектні роботи      Стаття 5. Вихідні дані на створення об'єктів архітектури  
26. Проектування і будівництво об'єкта архітектури здійснюється на підставі вихідних даних, до яких належать архітектурно-планувальне завдання, технічні та інші умови. Перелік обов'язкових вихідних даних на проектування і будівництво, їх склад та строк дії встановлюються державними будівельними, санітарно-гігієнічними, екологічними та іншими нормами і правилами, затверджуваними у встановленому законодавством порядку.   -6- Ткаленко І.І. (в.о. № 90)
Частину першу та другу статті 5 викласти у такій редакції: "Розроблення проектів об'єктів архітектури та передпроектні роботи здійснюються на підставі вихідних даних на проектування, до яких належать: завдання на проектування; архітектурно-планувальне завдання; технічні умови щодо інженерного забезпечення об'єкта архітектури. Вихідні дані складаються на підставі затвердженої містобудівної документації, місцевих правил забудови населених пунктів, а також відповідних рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. Архітектурно-планувальне завдання надається органами містобудування і архітектури на вимогу заявника у місячний строк.  
Враховано   Розроблення проектів об'єктів архітектури та передпроектні роботи здійснюються на підставі вихідних даних на проектування, до яких належать: завдання на проектування; архітектурно-планувальне завдання; технічні умови щодо інженерного забезпечення об'єкта архітектури. Вихідні дані складаються на підставі затвердженої містобудівної документації, місцевих правил забудови населених пунктів, а також відповідних рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. Архітектурно-планувальне завдання надається органами містобудування і архітектури на вимогу заявника у місячний строк.  
27. Вихідні дані на проектування і будівництво надаються замовнику місцевими органами державної виконавчої влади, виконавчими комітетами Рад, а також відповідними підприємствами, установами і організаціями в установленому законодавством порядку.   -7- Ткаленко І.І. (в.о. № 90)
Технічні умови щодо інженерного забезпечення об'єкта архітектури надаються відповідними підприємствами, установами i організаціями на вимогу заявника у п'ятнадцятиденний строк. Частину третю і четверту виключити.  
Враховано   Технічні умови щодо інженерного забезпечення об'єкта архітектури надаються відповідними підприємствами, установами i організаціями на вимогу заявника у п'ятнадцятиденний строк. Архітектурно-планувальне завдання та технічні умови діють не менше двох років.  
    -8- Кожин Б.Б. (реєстр. картка № 317)
У частини 2 статті 5 замість слів "підпри-ємствами, установами i організаціями" запи-сати "юридичними та фізичними особами".  
Відхилено    
28. Архітектурно-планувальне завдання містить обов'язкові вимоги щодо дотримання під час проектування і будівництва місцевих правил забудови населених пунктів, положень затвердженої містобудівної документації, охорони історико-культурної спадщини, збереження природного середовища, врахування характеру та масштабу існуючої забудови, прав громадян і юридичних осіб, інтереси яких зачіпає зазначене будівництво, а також вимоги щодо будівництва в особливих умовах (сейсмозона, підтоплювані території тощо).       
29. В архітектурно-планувальному завданні відображаються також вимоги до проектування і будівництва об'єкта архітектури, встановлені відповідно до законодавства рішеннями місцевих органів державної виконавчої влади і виконавчих комітетів Рад.       
30. До архітектурно-планувального завдання не можуть бути включені вимоги до архітектурних та інженерних рішень, внутрішнього оздоблення об'єкта, інші умови і вимоги, що обмежують права замовника та автора проекту, якщо такі вимоги не випливають з положень актів законодавства, державних норм і правил, затвердженої містобудівної документації, не диктуються необхідністю збереження характеру існуючої забудови, природного середовища і охорони історико-культурної спадщини.   -9- Комітет з питань культури і духовності
В абзаці 5 статті 5 i в тексті Закону слід застосувати термінологічну норму - "охорона пам'яток історії i культури", яка закладена в законодавстві про охорону i використання пам'яток історії i культури, про основи законодавства України про культуру.  
Враховано   До архітектурно-планувального завдання не можуть бути включені вимоги щодо архітектурних та інженерних рішень об'єкта архітектури, його внутрішнього оздоблення, інші умови і вимоги, якщо вони не випливають з положень актів законодавства, державних стандартів, норм і правил, затвердженої містобудівної документації, не зумовлені необхідністю збереження характеру існуючої забудови, природного середовища і охорони пам'яток історії i культури.  
31. Зміни і доповнення до наданого замовнику архітектурно-планувального завдання та до інших вихідних даних можуть бути внесені органом, який його видав, за згодою замовника. Замовник, без згоди якого внесено зміни до наданого архітектурно-планувального завдання та до інших вихідних даних, має право на відшкодування завданих йому при цьому збитків.   -10- Хмельовий А.П. (реєстр. картка № 306)
Частину шосту і сьому статті 5 викласти у такій редакції: "Зміни до наданих архітектурно-плану-вального завдання та технічних умов можуть бути внесені лише за згодою заявника. У наданні архітектурно-планувального зав-дання та технічних умов може бути відмовле-но, якщо розміщення та будівництво об'єктів архітектури на конкретній земельній ділянці заборонено затвердженою містобудівною до-кументацією. Відмова у наданні архітектурно-плануваль-ного завдання та технічних умов може бути оскаржена до суду. Порядок надання архітектурно-планувального завдання та технічних умов, а також розмір плати за їх видачу визначаються Кабінетом Міністрів України." Частину восьму статті 5 виключити.  
Враховано   Зміни до наданих архітектурно-планувального завдання та технічних умов можуть бути внесені лише за згодою заявника.  
32. Замовнику може бути відмовлено в наданні вихідних даних, якщо його наміри щодо проектування і будівництва суперечать законодавству України, державним нормам і правилам, положенням затвердженої містобудівної документації, місцевим правилам забудови населених пунктів. Відмова в наданні вихідних даних може бути оскаржена в судовому порядку.      У наданні архітектурно-планувального завдання та технічних умов може бути відмовлено, якщо розміщення та будівництво об'єктів архітектури на конкретній земельній ділянці заборонено затвердженою містобудівною документацією. Відмова у наданні архітектурно-планувального завдан-ня та технічних умов може бути оскаржена до суду.  
33. У разі потреби на підставі рішення місцевих органів державної виконавчої влади, виконавчих комітетів Рад або за ініціативою замовника в установленому законодавством порядку можуть виконуватися передпроектні роботи (ескізи, містобудівні, техніко-економічні і екологічні обгрунтування, спеціальні наукові дослідження, попередні інженерні вишукування тощо).      Порядок надання архітектурно-планувального завдання та технічних умов, а також розмір плати за їх видачу визначаються Кабінетом Міністрів України.  
34. Стаття 6. Архітектурні та містобудівні конкурси      Стаття 6. Архітектурні та містобудівні конкурси  
35. Особи, що здійснюють функції замовника, можуть з метою виявлення оптимальних проектних рішень об'єкта архітектури організовувати проведення архітектурних та містобудівних конкурсів (місцевих, регіональних, всеукраїнських, міжнародних). Переможець конкурсу має переважне право на подальше розроблення проектної документації, якщо інше не передбачено умовами конкурсу.   -11- Ткаленко І.І. (в.о. № 90)
Частину першу і другу статті 6 викласти у такій редакції: "Архітектурні та містобудівні конкурси (місцеві, регіональні, всеукраїнські, міжнародні) проводяться для виявлення кращих архітектурно-планувальних, інженерно-технічних та економічних проектних рішень щодо об'єктів містобудування і архітектури та визначення виконавців проектної документації. Архітектурні та містобудівні конкурси можуть організовуватись також для виявлення кращих проектні пропозиції щодо забудови конкретних земельних ділянок."  
Враховано   Архітектурні та містобудівні конкурси (місцеві, регіональні, всеукраїнські, міжнародні) проводяться для виявлення кращих архітектурно-планувальних, інженерно-технічних та економічних проектних рішень щодо об'єктів містобудування і архітектури та визначення виконавців проектної документації.  
36. Органи державної виконавчої влади, виконавчі комітети Рад можуть на основі затвердженої містобудівної документації організовувати проведення конкурсів на кращі проектні пропозиції для забудови конкретних земельних ділянок. Переможець конкурсу отримує переважне право на забудову такої ділянки, а також на її оренду і приватизацію в установленому законодавством порядку.   -12- Комітет з питань свободи слова та інформації
Виключити з статті 6 положення про те, що переможець конкурсу на забудову окремих ділянок має переважне право на оренду чи приватизацію такої ділянки.  
Враховано   Архітектурні та містобудівні конкурси можуть організовуватись також для виявлення кращих проектні пропозиції щодо забудови конкретних земельних ділянок. Виключно на конкурсній основі здійснюється розробка проектів об'єктів архітектури, які мають суттєвий вплив на розвиток і формування забудови населених пунктів, а також об'єктів, які розміщуються в зоні охорони пам'яток історії і культури всесвітнього та державного значення. Переможці архітектурних або містобудівних конкурсів визначаються жюрі, до складу якого повинно входити не менше як дві третини висококваліфікованих фахівців у сфері містобудування й архітектури. Автор проекту, який переміг у конкурсі, має переважне право на подальше розроблення проектної документації, якщо інше не передбачено умовами конкурсу. Особа, конкурсний проект якої визнано кращим, користується переважним правом його реалізації.  
    -13- Хмельовий А.П. (реєстр. картка № 306)
Доповнити статтю 6 після частини третьої частинами такого змісту: "Виключно на конкурсній основі здійснюється розробка проектів об'єктів архітектури, які мають суттєвий вплив на розвиток і формування забудови населених пунктів, а також об'єктів, які розміщуються в зоні охорони пам'яток історії і культури всесвітнього та державного значення. Переможці архітектурних або містобудівних конкурсів визначаються жюрі, до складу якого повинно входити не менше як дві третини висококваліфікованих фахівців у сфері містобудування й архітектури. Автор проекту, який переміг у конкурсі, має переважне право на подальше розроблення проектної документації, якщо інше не передбачено умовами конкурсу. Особа, конкурсний проект якої визнано кращим, користується переважним правом його реалізації."  
Враховано    
37. Порядок проведення конкурсів визначається спеціально уповноваженим центральним органом державної виконавчої влади у справах містобудування і архітектури.   -14- Кожин Б.Б. (реєстр. картка № 317)
Частину 3 статті 6 доповнити словами "... відповідно до Положення, яке затверджується Кабінетом Міністрів України".  
Враховано редакційно   Положення про порядок проведення архітектурних та містобудівних конкурсів затверджується Кабінетом Міністрів України.  
    -15- Комітет з питань свободи слова та інформації
У статті 6 слова "спеціально уповноваженим центральним органом державної виконавчої влади у справах містобудування та архітектури" замінити словами "спеціально уповноваженим центральним органом" записати "відповідним органом".  
Враховано редакційно    
38. Архітектурні та містобудівні конкурси проводяться за участю громадських професійно-творчих організацій архітекторів.      Програма і умови архітектурних та містобудівних конкурсів складаються за участю Національної спілки архітекторів України або її місцевих організацій.  
39. Стаття 7. Розроблення, погодження, затвердження проекту та виконання робочої документації      Стаття 7. Розроблення та затвердження проекту  
40. Розроблення, погодження і затвердження проекту здійснюється відповідно до законодавства, державних стандартів, норм і правил, місцевих правил забудови населених пунктів на основі вихідних даних, завдання на проектування під керівництвом або з обов'язковою участю архітектора-автора проекту, який має спеціальний дозвіл (ліцензію) на провадження архітектурної діяльності.   -16- Кондратевський С.М. (в.о. № 224)
Частину 1 статті 7 викласти у такій редакції: "Проект об'єкта архітектури розробляється під керівництвом або з обов'язковою участю архітектора, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат. Проект об'єкта архітектури має бути завірений підписом i особистою печаткою архітектора, який має кваліфікаційний сертифікат."  
Враховано   Проект об'єкта архітектури розробляється під керівництвом або з обов'язковою участю архітектора, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат. Проект об'єкта архітектури має бути завірений підписом i особистою печаткою архітектора, який має кваліфікаційний сертифікат.  
41. Перед затвердженням проектів проводиться їх експертиза в порядку, встановленому законодавством. При цьому експертиза архітектурних рішень проектів проводиться архітектором, який має ліцензію на відповідний вид архітектурної діяльності.   -17- Кондратевський С.М. (в.о. № 224)
Положення статті 7 щодо виконання робочої документації доцільно викласти в окремій статті.  
  Перед затвердженням проектів, у випадках, визначених Кабінетом Міністрів України, проводиться їх експертиза чи відповідно комплексна експертиза. До проведення експертизи проекту обов'язково залучається архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат.  
42. Місцевий орган у справах містобудування і архітектури розглядає проект за участю відповідних організацій, погоджує архітектурне рішення проекту і готує висновок щодо можливості його затвердження. При цьому не допускається встановлення без згоди архітектора-автора проекту і замовника додаткових вимог до проектних рішень, не передбачених архітектурно-планувальним завданням та іншими вихідними даними, наданими відповідно до статті 5 цього Закону.   -18- Кожин Б.Б. (реєстр. картка № 317)
У частини 3 статті 7 пропоную розкрити термін "відповідних організацій", змінивши відповідно нумерацію статей.  
Враховано редакційно   Затвердження проекту замовником може бути здійснено за наявності рішення органу містобудування і архітектури про погодження проекту. Рішення про відмову у погодженні проекту або неприйняття у місячний строк будь якого рішення може бути оскаржено до суду.  
43. Затвердження проекту об'єкта архітектури, розробленого з порушенням вимог, передбачених цією статтею, не допускається.       
44. Робоча документація для будівництва виконується на підставі погодженого архітектурного рішення або затвердженого проекту згідно з державними стандартами, нормами і правилами за участю архітектора-автора проекту або за його згодою іншими особами з обов'язковим здійсненням авторського нагляду за цією роботою.       
45. Внесення змін до затвердженого проекту під час виконання робочої документації або під час будівництва проводиться виключно за згодою архітектора-автора проекту, а у разі відхилення від умов вихідних даних та завдання на проектування - за узгодженням з відповідними місцевими органами, підприємствами, установами та організаціями, що надали ці вихідні дані, та замовником.   -19- Кожин Б.Б. (реєстр. картка № 317)
До частини 6 статті 7 замість слів "підприємствами, установами та організаціями" записати "юридичними та фізичними особами".  
Відхилено   Внесення змін до затвердженого проекту проводиться виключно за згодою архітектора-автора проекту, а у разі відхилення від умов вихідних даних - відповідно за погодженням з органом містобудування і архітектури, підприємствами, установами та організаціями, які надали ці вихідні дані та замовником. Внесення змін до затвердженого проекту, пов'язаних зі змінами державних стандартів, норм і правил, здійснюється за згодою замовника, якщо інше не передбачено законом. Перелік проектів, погодження i затвердження яких в межах законодавства не потребує висновку експертизи, встановлюється Державним комітетом будівництва, архітектури та житлової політики України Стаття 8. Робоча документація Робоча документація для будівництва (реконструкції, реставрації, капітального ремонту) об'єкта архітектури виконується у відповідності з державними стандартами, нормами і правилами на підставі затвердженого проекту. Робоча документація розробляється за участю архітектора-автора затвердженого проекту або іншими особами, якщо це обумовлено договором між замовником і архітектором - автором проекту, з обов'язковим здійсненням авторського нагляду за цією роботою.  
    -20- Ткаленко І.І. (в.о. № 90)
Статтю 7 доповнити частиною такого змісту: "Перелік проектів, погодження i затвердження яких вв межах законодавства не потребує висновку експертизи, встановлюється Державним комітетом будівництва, архітектури та житлової політики України."  
Враховано    
46. Стаття 8. Будівництво об'єкта архітектури, архітектурно-будівельний контроль та авторський нагляд за його здійсненням   -21- Ткаленко І.І. (в.о. № 90)
Положення статті 8 щодо архітектурно-будівельного контролю та авторського нагляду доцільно викласти в окремих статтях з відповідною нумерацією.  
Враховано редакційно   Стаття 9. Будівництво об'єкта архітектури  
47. Будівництво об'єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил.      Будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об'єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил, місцевих правил забудови населених пунктів.  
48. За дотриманням рішень проектної документації, в тому числі архітектурних, під час будівництва здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та авторський нагляд.      Архітектор - автор проекту або уповноважена ним особа бере участь у прийнятті в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта архітектури та підписує відповідний акт. Без підпису архітектора-автора проекту або уповноваженою особою, такий акт є недійсним.  
49. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюють Державна архітектурно-будівельна інспекція України, інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Автономній Республіці Крим, областях, районах, містах Києві та Севастополі, містах обласного підпорядкування, компетенція яких визначається Кабінетом Міністрів України.      Стаття 10. Державний архітектурно-будівельний контроль Для захисту державою прав споживачів будівельної продукції, забезпечення дотримання суб'єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, місцевих правил забудови населених пунктів. вимог вихідних даних під час забудови територій, розміщення, будівництва об'єктів архітектури, в установленому законодавством порядку здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюють Державна архітектурно-будівельна інспекція України, інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Автономній Республіці Крим, областях, районах, містах Києві та Севастополі, містах обласного підпорядкування.  
50. Авторський нагляд за будівництвом об'єкта архітектури є обов'язковим і здійснюється відповідними фахівцями під керівництвом архітектора-автора проекту або уповноваженої ним особи у порядку, встановленому спеціально уповноваженим центральним органом державної виконавчої влади у справах містобудування і архітектури.      Стаття 11. Авторський нагляд Під час будівництва об'єкта архітектури здійснюється авторський нагляд. Авторський нагляд здійснюється архітектором - автором, іншими розробниками затвердженого проекту або уповноваженими ними особами. Авторський нагляд здійснюється відповідно до законодавства та договору із замовником.  
51. Якщо під час здійснення авторського нагляду виявляються відхилення від затвердженої проектної документації, архітектор автор проекту вживає заходів до їх усунення і у разі потреби повідомляє про це замовника та інспекцію державного архітектурно-будівельного контролю.      У разі встановлення при будівництві об'єкту архітектури відхилень від проектних рішень та відмови підрядника щодо їх усунення, особа, яка здійснює авторський нагляд, повідомляє про це замовника та відповідну інспекцію державного архітектурно-будівельного контролю для вжиття заходів відповідно до законодавства.  
52. Архітектор-автор проекту або уповноважена ним особа бере участь у прийманні закінчених будівництвом об'єктів в експлуатацію та підписує відповідний акт.       
53. Стаття 9. Архітектурний паспорт об'єкта   -22- Хмельовий А.П. (реєстр. картка № 306)
В статті 9 і тексті Закону необхідно застосувати термін "Архiтектурно-технiчний паспорт об'єкта архітектури".  
Враховано   Стаття 12. Архiтектурно-технiчний паспорт об'єкта архітектури  
54. На кожний завершений будівництвом об'єкт обов'язково складається архітектурний паспорт.      На кожний завершений будівництвом об'єкт архітектури і до його прийняття в експлуатацію складається архітектурно-технічний паспорт.  
55. Паспорт складається генеральним проектувальником об'єкта за участю підрядника і затверджується місцевим органом містобудування і архітектури. Архітектурний паспорт об'єкта є обов'язковим документом при прийманні об'єкта в експлуатацію.      Архітектурно-технічний паспорт об'єкта архітектури складається генеральним проектувальником об'єкта архітектури за участю підрядника і затверджується органом містобудування і архітектури.  
56. В архітектурному паспорті об'єкта подаються відомості про замовника, архітектора-автора проекту та інших розробників проекту, підрядника, місце і строк зберігання проектної документації, а також основні характеристики об'єкта та гарантійні зобов'язання виконавців проектних і будівельних робіт.      В архiтектурно-технiчному паспорті об'єкта архітектури містяться відомості про замовника, архітектора-автора проекту та інших розробників проекту, підрядника, місце і строк зберігання проектної документації, а також основні характеристики об'єкта архітектури та гарантійні зобов'язання виконавців проектних і будівельних робіт.  
57. У паспорті вміщуються дані про окремі елементи об'єкта (деталі фасадів, інтер'єри, благоустрій, наявність творів монументального і декоративного мистецтва тощо), які не підлягають у подальшій експлуатації довільним змінам з боку власника або користувача об'єкта, а також особливі вимоги до експлуатації.   -23- Хмельовий А.П. (реєстр. картка № 306)
Частину четверту статті 9 після слів "не підлягають" викласти так: "без згоди архітектора-автора проекту та органу містобудування і архітектури, а за відсутності архітектора-автора проекту - органу містобудування і архітектури."  
Враховано   В архiтектурно-технiчному паспорті зазначаються особливі умови щодо експлуатації об'єкта архітектури, а також його окремі елементи (деталі фасадів, інтер'єри, благоустрій, наявність творів монументального і декоративного мистецтва тощо), які не підлягають змінам без згоди архітектора-автора проекту та органу містобудування і архітектури, а за відсутності архітектора-автора проекту - органу містобудування і архітектури.  
58. Положення про архітектурний паспорт об'єкта затверджується спеціально уповноваженим центральним органом державної виконавчої влади у справах містобудування і архітектури.      Положення про архiтектурно-технiчний паспорт об'єкту архітектури затверджується Державним комітетом будівництва, архітектури та житлової політики України.  
59. РОЗДІЛ III. СПЕЦІАЛЬНО УПОВНОВАЖЕНІ ОРГАНИ У СПРАВАХ МІСТОБУДУВАННЯ І АРХІТЕКТУРИ. ГРОМАДСЬКІ ПРОФЕСІЙНО-ТВОРЧІ ОРГАНІЗАЦІЇ АРХІТЕКТОРІВ      РОЗДІЛ III. СПЕЦІАЛЬНО УПОВНОВАЖЕНІ ОРГАНИ МІСТОБУДУВАННЯ ТА АРХІТЕКТУРИ. ТВОРЧІ СПІЛКИ АРХІТЕКТОРІВ  
60. Стаття 10. Спеціально уповноважені органи у справах містобудування і архітектури та їх компетенція      Стаття 13. Спеціально уповноважені органи містобудування та архітектури  
61. Спеціально уповноважений центральний орган державної виконавчої влади та місцеві спеціально уповноважені органи у справах містобудування і архітектури становлять єдину систему органів державного регулювання у сфері містобудування і архітектури.   -24- Гадяцький Л.М.
Статтю про органи містобудування i архі-тектури узгодити із законодавством про місцеві державні адміністрації та місцеве само-врядування. Частини 4 i 5 статті виключити.  
Враховано   До спеціально уповноважених органів містобудування та архітектури належать: Державний комітет будівництва, архітектури та житлової політики України; уповноважений орган містобудування та архітектури Ради Міністрів Автономної Республіки Крим; управління містобудування і архітектури обласних, Київської та Севастопольської міських, відділи районних державних адміністрацій; виконавчі органи сільських, селищних, міських рад.  
62. Спеціально уповноважений центральний орган державної виконавчої влади та місцеві спеціально уповноважені органи у справах містобудування і архітектури провадять свою діяльність відповідно до законодавства України і положень про ці органи.   -25- Кожин Б.Б. (реєстр. картка № 317)
У статті 10 частини 6 i 7 узгодити із положеннями Законів України про місцеве самоврядування та місцеві державні адміністрації.  
Враховано   Уповноважені органи містобудування та архітектури Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, управління містобудування і архітектури обласних, Київської та Севастопольської міських, відділи районних державних адміністрацій підконтрольні відповідним органам виконавчої влади в межах, передбачених законодавством, і здійснюють свою діяльність відповідно до положень про ці органи, які затверджуються в установленому законодавством порядку.  
63. Положення про спеціально уповноважений центральний орган державної виконавчої влади та типові положення про місцеві спеціально уповноважені органи у справах містобудування і архітектури затверджуються Кабінетом Міністрів України.      Органи місцевого самоврядування здійснюють свою діяльність у сфері містобудування і архітектури відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".  
64. Спеціально уповноважений центральний орган державної виконавчої влади у справах містобудування і архітектури здійснює розроблення і реалізацію державної політики у сфері містобудування і архітектури, методичне керівництво та нормативне забезпечення роботи відповідних місцевих органів, забезпечує розроблення державних стандартів, норм і правил, організовує науково-дослідну, проектну та іншу діяльність у сфері містобудування і архітектури.       
65. Місцеві спеціально уповноважені органи у справах містобудування і архітектури, в межах своєї компетенції, забезпечують реалізацію державної політики у сфері містобудування і архітектури, дотримання законодавства про містобудування і архітектурну діяльність, державних стандартів, норм і правил, місцевих правил забудови населених пунктів, організацію виконання інших робіт щодо розвитку відповідних територій, забудови населених пунктів та поліпшення їх архітектурного вигляду.   -26- Кожин Б.Б. (реєстр. картка № 317)
Частини 6 i 7 статті 10 узгодити із положеннями Законів України про місцеве самоврядування та місцеві державні адміністрації.  
Враховано в редакції ст. 14  З питань делегованих повноважень, передбачених підпунктом "б" частини першої статті 31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виконавчі органи сільських, селищних, міських рад є підконтрольні відповідним органам виконавчої влади.  
66. Керівник місцевого органу у справах містобудування і архітектури за посадою є головним архітектором відповідної адміністративно-територіальної одиниці (області, району, міста, району в місті).   -27- Поліщук О.В. (реєстр. картка № 387)
Частини 6 і 7 статті 10 викласти в окремій статті. В окремій статті навести загальне положення про архітектурно-містобудівні ради при органах містобудування і архітектури.  
Враховано   Стаття 14. Головні архітектори Керівники органів містобудування і архітектури, визначених статтею 13 цього Закону, за посадою є головними архітекторами відповідних адміністративно-територіальних одиниць (Автономної Республіки Крим, області, району, міста, району в місті).  
67. Посада головного архітектора заміщується виключно на конкурсних засадах особами, що мають, як правило, вищу архітектурну освіту, з урахуванням пропозицій органів у справах містобудування і архітектури вищого рівня та місцевих громадських професійно-творчих організацій архітекторів.      Призначення на посаду головного архітектора здійснюється виключно за результатами конкурсу. В конкурсі можуть брати участь особи, які мають як правило вищу архітектурну освіту та стаж організаційної i професійної роботи за фахом у сфері містобудування та архітектури не менше 5 років. Конкурси на заміщення посади головних архітекторів проводяться за участю місцевих організацій Національної спілки архітекторів України. Головні архітектори, їх заступники, у порядку творчої діяльності як автори чи співавтори, можуть брати участь у проектуванні об'єктів архітектури передбачених для будівництва на території їх адміністративної діяльності за умови погодження архітектурних рішень цих об'єктів з органами містобудування i архітектури вищого рівня, а також у разі отримання такого права за результатами архітектурного або містобудівного конкурсу. Стаття 15. Архітектурно-містобудівні ради Для професійного колегіального обговорення містобудівних, архітектурних та інженерних проектних рішень об'єктів архітектури, а також в разі необхідності основних положень архітектурно-планувальних завдань, при місцевих органах містобудування і архітектури створюються архітектурно-містобудівні ради, які здійснюють свою діяльність відповідно до Типового положення, яке затверджується Державним комітетом будівництва, архітектури та житлової політики України.  
68. Стаття 11. Громадські професійно-творчі організації архітекторів      Стаття 16. Творчі спілки архітекторів  
69. В Україні відповідно до законодавства створюються і діють громадські професійно-творчі організації архітекторів: Спілка архітекторів України, Спілка урбаністів України, Українська академія архітектури та інші.   -28- Хмельовий А.П. (реєстр. картка № 306)
У статті 11 недоцільно наводити статутні положення творчих спілок. Уточнити зміст статті з урахуванням надання творчим спілкам статусу національних.  
Враховано   В Україні діє об'єднання професійних архітекторів - Національна спілка архітекторів України, а також відповідно до законодавства можуть створюватися і діяти інші творчі спілки архітекторів. Діяльність творчих спілок архітекторів здійснюється на основі їх статутів, зареєстрованих в установленому порядку.  
70. Громадські професійно-творчі організації архітекторів здійснюють відповідно до їх статутів:       
71. захист професійних прав та інтересів архітекторів, популяризацію досягнень вітчизняної і світової архітектури, інформаційну та видавничу діяльність;       
72. готують пропозиції щодо вдосконалення законодавства у сфері містобудування і архітектури, відзначення архітекторів за видатні досягнення у професійній діяльності;       
73. беруть участь у підготовці і проведенні архітектурних, містобудівних конкурсів, ліцензуванні архітектурної діяльності;       
74. підтримують зв'язки із зарубіжними професійно-творчими організаціями та відповідними міжнародними організаціями;       
75. сприяють підготовці та підвищенню кваліфікації архітектурних кадрів, поліпшенню умов їх праці;       
76. розглядають і вирішують у межах законодавства питання авторського права і дотримання архітекторами професійної етики;   -29- Кожин Б.Б. (реєстр. картка № 317)
В абзаці 6 частини 2 статті 11 слова "авторського права i" вилучити, оскільки ці питання вирішуються в судовому порядку.  
Враховано    
77. сприяють розвитку містобудівної та архітектурної науки, впровадженню національних традицій у практику планування і забудови населених пунктів.       
78. РОЗДІЛ ІV. ПРАВО НА ПРОВАДЖЕННЯ АРХІТЕКТУРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ   -30- Комітет з питань науки і освіти
Частину другу статті 12 викласти у такій редакції: "Право на отримання ліцензії на архітектурні діяльність мають громадяни України з вищою архітектурною освітою i освітньо-кваліфікаційним рівнем спецiалiста, магістра та стаж роботи за фахом...", далі за текстом.  
Враховано редакційно   РОЗДІЛ ІV. ЗДІЙСНЕННЯ АРХІТЕКТУРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ  
79. Стаття 12. Ліцензування архітектурної діяльності   -31- Ткаленко І.І. (в.о. № 90)
З метою підвищення персональної відповідальності проектувальників за проектні рішення пропонується запровадити професійну атестацію фахівців i викласти статті Розділу IУ в наступній редакції: Стаття 17. Ліцензування та професійна атестація виконавців робіт, пов'язаних із створенням об'єктів архітектури Підприємницька діяльність, пов'язана із створенням об'єктів архітектури підлягає ліцензуванню відповідно до законодавства. Виконавці окремих робіт, пов'язаних із створенням об'єктів архітектури можуть пройти професійну атестацію в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.. Громадянам, які пройшли професійну атестацію видається відповідний кваліфікаційний сертифікат, строк дії якого становить п'ять років. Громадянам, які здобули вищу архітектурну освіту за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста, магістра та стажем роботи за фахом не менше 3 років, а так само особам які не мають вищої архітектурної освіти, стаж роботи яких у сфері містобудування та архітектури становить не менше 10 років, може бути виданий відповідний кваліфікаційний сертифікат архітектора. Відомості про особу, яка отримала кваліфікаційний сертифікат архітектора, вносяться до Реєстру атестованих осіб. Особи, які одержали кваліфікаційний сертифікат, можуть здійснювати окремі види підприємницької діяльності, пов'язаної із ство-ренням об'єктів архітектури без відповідної ліцензії.  
Враховано   Стаття 17. Ліцензування та професійна атестація виконавців робіт, пов'язаних із створенням об'єктів архітектури  
80. Діяльність громадян та юридичних осіб, пов'язана із створенням об'єкта архітектури, підлягає ліцензуванню, крім випадків, передбачених статтями 15 і 16 цього Закону. Право на отримання ліцензії на архітектурну діяльність мають громадяни України з вищою архітектурною освітою та стажем роботи за фахом не менш як 5 років, досвід і практичні знання яких дають змогу виконувати весь комплекс відповідних робіт. У виняткових випадках ліцензія на архітектурну діяльність може бути видана особі, що не має вищої архітектурної освіти, якщо стаж роботи у сфері архітектурної діяльності не менший 10 років, а досвід і практичні знання дають змогу виконувати весь комплекс відповідних робіт. Юридичній особі ліцензія на архітектурну діяльність видається в разі наявності відповідної ліцензії у одного з керівників юридичної особи або у архітектора, який перебуває з цією юридичною особою в трудових відносинах і безпосередньо керує виконанням проектів. Якщо керівник юридичної особи має ліцензію на архітектурну діяльність, така юридична особа може виконувати відповідні роботи без отримання ліцензії за умови, що керівник юридичної особи є безпосередньо автором і керівником таких робіт. Порядок видачі ліцензій та перелік спеціальних видів робіт у проектуванні і будівництві, що підлягають ліцензуванню, затверджується Кабінетом Міністрів України. Ліцензія дає право фізичним і юридичним особам на провадження архітектурної діяльності як у формі підприємництва, так і в інших формах, передбачених законодавством України.   -32- Ткаленко І.І. (в.о. № 90)
Стаття 18. Архітектурно-будівельна атестаційна комісія Атестація виконавців робіт, пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, здійснюється Архітектурно-будівельною атестаційною комісією. Архітектурно-будівельні атестаційні комісії: визначає професійну спеціалізацію, рівень кваліфікації та знань архітекторів та інших осіб; видає відповідні кваліфікаційні сертифікати, скасовує рішення про їх видачу; веде Реєстр атестованих осіб; затверджує правила професійної етики; здійснює інші повноваження відповідно до Положення про Архітектурно-будівельну атестаційну комісію, що затверджується Державним комітетом будівництва, архітектури та житлової політики України за поданням Національної спілки архітекторів України.  
Враховано   Підприємницька діяльність, пов'язана із створенням об'єктів архітектури підлягає ліцензуванню відповідно до законодавства. Виконавці окремих робіт, пов'язаних із створенням об'єктів архітектури можуть пройти професійну атестацію в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Громадянам, які пройшли професійну атестацію видається відповідний кваліфікаційний сертифікат, строк дії якого становить п'ять років. Громадянам, які здобули вищу архітектурну освіту за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста, магістра та стажем роботи за фахом не менше 3 років, а так само особам які не мають вищої архітектурної освіти, стаж роботи яких у сфері містобудування та архітектури становить не менше 10 років, може бути виданий відповідний кваліфікаційний сертифікат архітектора. Відомості про особу, яка отримала кваліфікаційний сертифікат, вносяться до Реєстру атестованих осіб. Особи, які одержали кваліфікаційний сертифікат, можуть здійснювати окремі види підприємницької діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури без відповідної ліцензії. Стаття 18. Архітектурно-будівельна атестаційна комісія Атестація виконавців робіт, пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, здійснюється Архітектурно-будівельною атестаційною комісією. Архітектурно-будівельна атестаційна комісія: визначає професійну спеціалізацію, рівень кваліфікації та знань архітекторів та інших осіб; видає відповідні кваліфікаційні сертифікати, скасовує рішення про їх видачу; веде Реєстр атестованих осіб; затверджує правила професійної етики; здійснює інші повноваження відповідно до Положення про Архітектурно-будівельну атестаційну комісію, що затверджується Державним комітетом будівництва, архітектури та житлової політики України за поданням Національної спілки архітекторів України.  
81. Стаття 13. Архітектурна діяльність, що не підлягає ліцензуванню   -33- Ткаленко І.І. (в.о. № 90)
Стаття 19. Проектні роботи, виконання яких не потребує наявності у фахівців кваліфікаційного сертифікату Виконання проектних робіт в сфері містобудування і архітектури не потребують наявності у фахівців сертифікату у разі: здійснення фахівцями проектних робіт під керівництвом архітектора чи іншого спеціаліста, який має кваліфікаційний сертифікат на виконання робіт відповідної спеціалізації; розроблення проектів не передбачених для реалізації (пошукові, концептуальні тощо), а також пропозицій щодо можливості і умов забудови будь-якої земельної ділянки; робіт, що пов'язані з участю в архітектурних та містобудівних конкурсах, якщо їх умовами не передбачено інше.  
Враховано   Стаття 19. Проектні роботи, виконання яких не потребує наявності професійного сертифіката архітектора  
82. Не підлягає ліцензуванню архітектурна діяльність у разі:      Виконання проектних робіт по створенню об'єктів архітектури не потребує наявності у фахівців відповідного кваліфікаційного сертифіката архітектора у разі: здійснення фахівцями проектних робіт під керівництвом архітектора чи іншого фахівця, який має кваліфікаційний сертифікат на виконання робіт відповідного профілю;  
83. створення проектів, не передбачених до реалізації (ескізні, пошукові, концептуальні проекти тощо);      розроблення проектних матеріалів не передбачених для реалізації (ескізні, пошукові, концептуальні тощо), пропозицій щодо можливості і умов забудови будь-якої земельної ділянки;  
84. участі в архітектурних, містобудівних конкурсах, якщо їх умовами не передбачено інше;      виконання робіт, що пов'язані з участю в містобудівних і архітектурних конкурсах, якщо їх умовами не передбачено інше.  
85. здійснення науково-дослідної і викладацької роботи у сфері містобудування і архітектури.   -34- Комітет з питань науки і освіти
Пункт третій статті 13 вилучити оскільки будь-яка науково-дослідна i викладацька ро-бота підлягає ліцензуванню відповідно до стат-тi 15 Закону України "Про внесення змін i до-повнень до Закону України РСР "Про освіту".  
Враховано    
86. Стаття 14. Архітектурна діяльність іноземних громадян, осіб без громадянства та іноземних юридичних осіб   -35- Ткаленко І.І. (в.о. № 90)
Статті 14 і 15 з відповідною нумерацією викласти у такій редакції: Стаття 20. Здійснення архітектурної діяльності іноземцями та особами без громадянства Іноземці та особи без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, при здійсненні архітектурної діяльності користуються такими самими правами та несуть такі самі обов'язки як і громадяни України, якщо інше не передбачено законами і міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. На території України іноземці та особи без громадянства, які не отримали кваліфікаційний сертифікат архітектора або відповідну ліцензію, можуть виконувати роботи, визначені статтею 19 цього Закону та приймати участь в розробці містобудівної документації, здійснювати проектування об'єктів архітектури, розробляти робочу документацію для будівництва лише на підставі договорів з суб'єктами підприємницької діяльності, які мають ліцензію на виконання відповідних видів проектних робіт.  
Враховано   Стаття 20. Здійснення архітектурної діяльності іноземцями та особами без громадянства  
87. Іноземні громадяни, особи без громадянства та іноземні юридичні особи провадять архітектурну діяльність на території України на правах партнерів фізичних і юридичних осіб України, що мають ліцензії, якщо інше не передбачено міжнародним договором або умовами проведення міжнародного архітектурного конкурсу.      Іноземці та особи без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, при здійсненні архітектурної діяльності користуються такими самими правами та несуть такі самі обов'язки як і громадяни України, якщо інше не передбачено законами і міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. На території України іноземці та особи без громадянства, які не отримали кваліфікаційний сертифікат архітектора або відповідну ліцензію, можуть виконувати роботи, визначені статтею 19 цього Закону та приймати участь в розробці містобудівної документації, здійснювати проектування об'єктів архітектури, розробляти робочу документацію для будівництва лише на підставі договорів з суб'єктами підприємницької діяльності, які мають ліцензію на виконання відповідних видів проектних робіт.  
88. Стаття 15. Архітектурна діяльність громадян та юридичних осіб України на території іноземних держав   -36- Ткаленко І.І. (в.о. № 90)
Стаття 21. Здійснення архітектурної діяльності громадянами та юридичними особами України на території іноземних держав Фізичні та юридичні особи України здійснюють архітектурну діяльність на території інших держав відповідно до законів та міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, а так само до законодавства країни перебування.  
Враховано   Стаття 21. Здійснення архітектурної діяльності фізичними та юридичними особами України на території іноземних держав  
89. Громадяни та юридичні особи України можуть проводити архітектурну діяльність на територіях інших держав, якщо це не суперечить законодавству і міжнародним договорам України.   -37- Кожин Б.Б. (реєстр. картка № 317)
В пункті 1 статті 14 замість слів "на правах партнерів фізичних i юридичних осіб" записа-ти: "на підставі договорів, що укладені відпо-відно до чинного законодавства України з фі-зичними I юридичними особами" i далі за текстом.  
Враховано в редакції ст. 21  Фізичні та юридичні особи України здійснюють архітектурну діяльність на території інших держав відповідно до законів та міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, а так само до законодавства країни перебування.  
90. РОЗДІЛ V. ПРАВА І ОБОВ"ЯЗКИ ОСІБ, ЩО ПРОВАДЯТЬ АРХІТЕКТУРНУ ДІЯЛЬНІСТЬ      РОЗДІЛ V ПРАВА І ОБОВ'ЯЗКИ СУБ'ЄКТІВ АРХІТЕКТУРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПРИ СТВОРЕННІ ТА ЕКСПЛУАТАЦІЇ ОБ'ЄКТІВ АРХІТЕКТУРИ  
91. Стаття 16. Права архітектора та інших осіб під час проектування і будівництва об'єктів архітектури      Стаття 22. Права архітектора  
92. Архітектор під час проектування і будівництва об'єктів архітектури має право:   -38- Ткаленко І.І. (в.о. № 90)
Положення статті 16 щодо прав окремих суб'єктів архітектурної діяльності розме-жувати і викласти в окремих статтях у точнивши їх редацію.  
Враховано   Архітектор під час проектування і будівництва об'єктів архітектури має право:  
93. розробляти без попереднього дозволу місцевих органів державної виконавчої влади, виконавчих комітетів Рад проектні пропозиції щодо забудови будь-якої земельної ділянки для вивчення можливості і умов здійснення на ній будівництва;      без попереднього дозволу розробляти проектні пропозиції щодо забудови будь-якої земельної ділянки для визначення можливості і умов здійснення на ній будівництва об'єкта архітектури;  
94. одержувати в установленому порядку вихідні дані на проектування і будівництво об'єктів архітектури, брати участь у підготовці завдання на проектування;      брати участь у підготовці завдання на проектування, за дорученням замовника одержувати в установленому порядку архітектурно планувальне завдання та технічні умови, погоджувати проект з підприємствами, установами, організаціями, які видали технічні умови;  
95. вільного вибору засобів і способів реалізації власного творчого задуму, якщо це не суперечить вимогам архітектурно-планувального завдання та можливостям замовника;   -39- Кожин Б.Б. (реєстр. картка № 317)
В абзаці 1 частини 2 статті 16 замість слова "вибору" записати "обирати", аналогічно iншим пунктам.  
Враховано   вільно обирати засоби і способи реалізації архітектурного рішення; вносити зміни до затвердженого проекту в межах вихідних даних;  
96. погоджувати з відповідними організаціями архітектурні рішення, проект у цілому, захищати інтереси замовника при їх експертизі, вносити зміни до затвердженого проекту без погодження із замовником, якщо це не суперечить завданню на проектування, архітектурно-планувальному завданню та не змінює вартості будівництва;      за дорученням замовника брати участь у підготовці договорів підряду, організації конкурсів (тендерів) з визначення підрядника на проектування та будівництво, бути представником замовника в інших випадках, визначених договором;  
97. захисту від втручання у творчий процес посадових осіб органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування;       
98. за дорученням замовника брати участь у підготовці договорів підряду, організації конкурсів (тендерів) з визначення підрядника на проектування та будівництво, бути відповідальним представником замовника під час вирішення визначених у договорі інших завдань;      за згодою з замовником залучати на договірній основі до розроблення проекту інших фахівців, здійснювати керівництво цими роботами або брати участь у виконанні робочої документації;  
99. залучати на договірній основі до розроблення проекту фахівців, здійснювати керівництво або брати участь у виконанні робочої документації;      здійснювати експертизу проектної документації згідно із професійною спеціалізацією, зазначеною у кваліфікаційному сертифікаті.  
100. здійснювати авторський нагляд за додержанням рішень затвердженого проекту під час підготовки робочої документації та будівництва об'єкта архітектури;       
101. вносити до інспекцій архітектурно-будівельного контролю пропозиції щодо застосування відповідних санкцій до порушників рішень затвердженої проектної документації під час будівництва.       
102. Особи - замовники на проектування і будівництво об'єктів архітектури мають право:      Стаття 23. Права замовників Замовники на проектування і будівництво об'єктів архітектури мають право:  
103. вибору архітектора-автора проекту та інших виконавців проектних і будівельних робіт;   -40- Кожин Б.Б. (реєстр. картка № 317)
В абзаці 1 частини 2 статті 16: Замість слова "вибору" записати "обирати", аналогічно iншим пунктам.  
Враховано   обирати архітектора - розробника проекту та інших виконавців проектних і будівельних робіт, якщо інше не передбачено умовами архітектурного чи містобудівного конкурсу (тендеру);  
104. затверджувати завдання на проектування, а також проектну документацію, якщо вони не суперечать законодавству, державним стандартам, нормам і правилам, вихідним даним, погодженому архітектурному рішенню;      затверджувати завдання на проектування, проект, якщо вони не суперечать законодавству, архітектурно-планувальному завданню та технічним умовам;  
105. здійснювати контроль за додержанням вимог вихідних даних, завдання на проектування, державних стандартів, норм і правил під час проектування і будівництва об'єктів архітектури.   -41- Кожин Б.Б. (реєстр. картка № 317)
Доповнити частину 2 статті 17 абзацом наступного змісту: " у випадку відкриття під час робіт невідомих архітектурних або археологічних залишків протягом трьох днів поінформувати місцевий орган охорони пам'яток історії та культури;"  
Враховано у редакції статті 27  здійснювати контроль і технічний нагляд за додержанням вимог архітектурно-планувального завдання, завдання на проектування під час проектування об'єкта архітектури, затвердженого проекту під час будівництва.  
106. Особи, що виконують функції підряду у проектуванні і будівництві, мають право:      Стаття 24. Права підрядників Підрядники на проектування і будівництво об'єкта архітектури мають право:  
107. вибирати технологію і методи реалізації архітектурного рішення та проекту в межах державних стандартів, норм і правил;      обирати на свій розсуд технологію, методи і спосіб реалізації проекта об'єкта архітектури в межах державних будівельних стандартів, норм і правил;  
108. на основі затвердженого проекту здійснювати виконання робочої документації за згодою архітектора - автора проекту.      виконувати робочу документацію для будівництва об'єкта архітектури відповідно до затвердженого проекту за безпосередньою участю або під контролем архітектора - автора проекту, або без такої участі за його письмовою згодою; здійснювати інші дії, передбачені договорами (контрактами) підряду у встановленому законодавством порядку.  
109. Громадяни та їх об'єднання, які не беруть участі у проектуванні і будівництві об'єкта архітектури, мають право:      Стаття 25. Права громадян та громадських організацій Громадяни та громадські організації, які не беруть безпосередньої участі у створенні об'єктів архітектури, мають право:  
110. одержувати достовірну інформацію про підготовку і прийняття рішень з планування, забудови та реконструкції населених пунктів, окремих територій і конкретних об'єктів архітектури;      одержувати в органах влади інформацію щодо підготовки і прийняття рішень з планування, забудови та реконструкції населених пунктів, окремих територій і конкретних об'єктів архітектури, дотримання при цьому вимог законодавства про збереження пам'яток історії і культури, оточуючого середовища;  
111. брати участь в обговоренні архітектурних рішень, висловлювати свою думку про них у встановленому порядку;      приймати участь в обговоренні архітектурних рішень проектів у встановленому порядку;  
112. захищати свої інтереси під час проектування і будівництва відповідно до законодавства.      захищати свої інтереси під час проектування і будівництва нових та експлуатації існуючих об'єктів архітектури відповідно до законодавства.  
113. Архітектор та інші особи, крім прав передбачених цією статтею, мають також інші права відповідно до законодавства.       
114. Стаття 17. Обов'язки архітектора та осіб під час провадження архітектурної діяльності   -42- Ткаленко І.І. (в.о. № 90)
Положення статті 17 щодо обов'язків окремих суб'єктів архітектурної діяльності викласти в окремих статтях відповідної редакції.  
Враховано   Стаття 26. Обов'язки архітектора  
115. Архітектор, інші особи, що здійснюють роботи, пов'язані із створенням об'єктів архітектури, зобов'язані:      Архітектор, інші проектувальники, які здійснюють роботи по створенню об'єктів архітектури, зобов'язані:  
116. забезпечувати дотримання державних стандартів, норм та правил, місцевих правил забудови населених пунктів, вимог вихідних даних на проектування і будівництво та завдання на проектування;      додержуватися державних стандартів, норм і правил, місцевих правил забудови населених пунктів, вимог вихідних даних;  
117. виконувати робочу документацію згідно із затвердженим проектом;      враховувати під час проектування, організації і виконання будівельних робіт законні права та інтереси власників і користувачів будинків і споруд, прилеглих до ділянки забудови;  
118. виконувати договірні зобов'язання щодо розроблення і реалізації проекту;       
119. не розголошувати без згоди замовника інформацію про його наміри щодо реалізації проекту.      не розголошувати без згоди замовника відомості, які становлять комерційну таємницю проекту.  
120. Особи, що виконують функції замовника, підрядника під час проектування і будівництва, зобов'язані:      Стаття 27. Обов'язки замовників та підрядників Замовники та підрядники під час створення об'єкта архітектури зобов'язані:  
121. залучати до пошуку архітектурного рішення об'єкта архітектури і подальшого розроблення проектної документації та авторського нагляду за будівництвом архітектора, який має ліцензію на здійснення відповідного виду робіт з проектування;      доручати виконання окремих видів проектних і будівельних робіт особам, що мають відповідні ліцензії (кваліфікаційні сертифікати); обирати виконавців робочої проектної документації для будівництва з дотриманням вимог статті 8 цього Закону;  
122. забезпечувати будівництво об'єктів згідно з робочою документацією, застосовувати будівельні матеріали, вироби і конструкції, які відповідають державним стандартам, нормам і правилам і такі, що пройшли сертифікацію, якщо вона є обов'язковою;      забезпечувати будівництво об'єктів архітектури згідно з робочою документацією, застосовувати будівельні матеріали, вироби і конструкції, які відповідають державним стандартам, нормам і правилам і такі, що пройшли сертифікацію, якщо вона є обов'язковою;  
123. доручати виконання спеціальних видів проектних і будівельних робіт особам, що мають відповідні ліцензії.      враховувати під час організації і виконання будівельних робіт законні права та інтереси користувачів прилеглих земельних ділянок, власників розташованих на них будинків і споруд, відшкодовувати завдані їм збитки відповідно до закону; поінформувати у трьох денний строк місцеві органи охорони пам'яток історії та культури про матеріально-культурні архітектурні або археологічні залишки, виявлені під час будівельних робіт.  
124. Власники та користувачі завершених будівництвом об'єктів архітектури зобов'язані:      Стаття 28. Обов'язки власників та користувачів об'єктів архітектури Власники та користувачі об'єктів архітектури зобов'язані:  
125. дотримуватись під час експлуатації будинків, споруд та закріплених за ними територій обов'язкових вимог, зазначених у паспорті об'єкта;      підтримувати в належному стані будинки і споруди, а так само закріплені за ними земельні ділянки, дотримуватись під час експлуатації об'єкта архітектури вимог, визначених у його архітектурно-технічному паспорті, встановлених місцевими правилами забудови населених пунктів, а також вимог законодавства;  
126. отримувати у місцевому органі містобудування і архітектури дозвіл на виконання робіт з реконструкції, реставрації, перепланування, ремонту, які можуть призвести до зміни архітектурного вигляду чи конструктивних якостей будинку або споруди та погоджувати такі роботи з архітектором-автором проекту, за яким було здійснене будівництво.   -43- Хмельовий А.П. (реєстр. картка № 306)
В абзаці 2 частини 3 статті 17 слова "місцевому органі містобудування і архітек-тури" замінити словами: "в установленому законодавством порядку" і далі по тексту.  
Враховано   отримувати в установленому законодавством порядку дозвіл на виконання робіт, пов'язаних із реконструкцією, реставрацією чи капітальним ремонтом об'єкта архітектури; погоджувати внесення змін до об'єкта архітектури у випадках, передбачених його архітектурно-технічним паспортом.  
127. РОЗДІЛ VІ. АВТОРСЬКЕ ПРАВО НА ТВОРИ АРХІТЕКТУРИ      РОЗДІЛ VІ. АВТОРСЬКЕ ПРАВО НА ТВОРИ АРХІТЕКТУРИ  
128. Стаття 18. Об'єкти та суб'єкти авторського права на твори архітектури      Стаття 29. Об'єкти та суб'єкти авторського права на твори архітектури  
129. Відносини, що виникають під час створення і використання твору архітектури як об'єкта авторського права, регулюються Законом України "Про авторське право і суміжні права" та цим Законом.   -44- Кожин Б.Б. (реєстр. картка № 317)
Частину 1 статті 18: доповнити словами "... та іншими Законами України".  
Враховано   Відносини, що виникають під час створення і використання твору архітектури як об'єкта авторського права, регулюються Законом України "Про авторське право і суміжні права", цим Законом та іншими законами України.  
130. Об'єктами авторського права на твори архітектури є архітектурні рішення на всіх стадіях проектування, будівництва та створені об'єкти архітектури.      Об'єктами авторського права на твори архітектури є архітектурні рішення об'єктів архітектури чи містобудування (творів архітектури) на всіх стадіях їх проектування і будівництва.  
131. Суб'єктом авторського права (автором) є особа, творчою працею якої створено твір архітектури. Особа, творчою працею якої створені архітектурні рішення окремих самостійних розділів проекту і збудованих об'єктів (інтер'єри приміщень, окремі будинки та споруди комплексів, благоустрій території), вважається автором відповідного розділу твору архітектури.      Особа (особи), творчою працею якої (яких) створено твір архітектури, а також архітектурні рішення окремих самостійних розділів проекту (інтер'єри приміщень, окремі будинки чи споруди архітектурних комплексів, благоустрій території тощо), вважається автором (співавторами) твору архітектури або його відповідного розділу.  
132. Співавторами є особи, спільною творчою працею яких створено твір архітектури. Відносини між співавторами визначаються угодою, укладеною між ними. Співавторами не можуть бути особи, що надають автору твору архітектури технічну, консультаційну чи організаційну допомогу, або такі, що здійснюють організацію проектування і будівництва, контроль за виконанням зазначених робіт.      Співавторами не можуть бути особи, які надають автору твору архітектури технічну, консультаційну чи організаційну допомогу, або такі, що здійснюють організацію проектування і будівництва (реконструкції, реставрації, капітального ремонту), контроль за виконанням зазначених робіт.  
133. Право автора на твір архітектури підтверджується в установленому законодавством порядку.       
134. Стаття 19. Майнові права автора твору архітектури      Стаття 30. Майнові права автора твору архітектури  
135. Майнові права автора твору архітектури, який виконано на замовлення, регулюються договором між автором і замовником проекту.      Майнові права автора твору архітектури, який виконано на замовлення, регулюються договором між автором і замовником проекту об'єкта архітектури або роботодавцем. Договір між автором та замовником проекту або роботодавцем повинен містити передбачені Законом України "Про авторське право і суміжні права" положення щодо регулювання майнових відносин у використанні творів архітектури.  
136. Автор затвердженого проекту має виключне право на участь у подальшій його реалізації, якщо інше не передбачене умовами договору, а також на внесення змін до незавершеного чи збудованого об'єкта у випадках зміни його функціонального призначення чи реконструкції.      Автор проекту твору архітектури має виключне право на участь у подальшій його реалізації, якщо інше не передбачено умовами договору із замовником або роботодавцем, а також на внесення змін до незавершеного будівництвом чи збудованого об'єкта архітектури у разі зміни його функціонального призначення чи реконструкції.  
137. Автор проекту має виключне право здійснювати або дозволяти (забороняти) його обнародування, відтворення, розповсюдження, внесення змін до цього проекту і виконаної на його основі робочої документації, за винятком випадків, передбачених цим Законом та Законом України "Про авторське право і суміжні права", відповідно до умов, передбачених договором.       
138. Використання проекту для реалізації допускається тільки одноразово, якщо інше не встановлено договором, згідно з яким створено проект. Повторне застосування проекту і розробленої на його основі робочої документації здійснюється виключно за згодою автора і з виплатою автору або його правонаступникам авторської винагороди.      Використання проекту об'єкта архітектури для реалізації допускається тільки одноразово, якщо інше не обумовлено договором, згідно з яким створено проект. Повторне застосування проекту і розробленої на його основі робочої документації здійснюється виключно за згодою автора і з виплатою автору або його правонаступникам авторської винагороди.  
139. Автор твору архітектури має право на одержання авторської винагороди за його створення і використання. Мінімальні ставки авторської винагороди за створення і використання твору архітектури встановлюються Кабінетом Міністрів України.      Автор твору архітектури має право на одержання авторської винагороди за його створення і використання у встановленому законом порядку.  
140. Майнові права автора щодо проекту і збудованого об'єкта архітектури зберігаються незалежно від зміни власника або користувача цього об'єкта.   -45- Кожин Б.Б. (реєстр. картка № 317)
У частині 6 статті 19: Після слів "майнові права автора" додати "... або його правонаступника".  
Враховано   Майнові права автора або його правонаступника щодо проекту і збудованого об'єкта архітектури зберігаються незалежно від зміни власника або користувача цього об'єкта.  
141. Стаття 20. Особисті (немайнові) права автора твору архітектури      Стаття 31. Особисті (немайнові) права автора твору архітектури  
142. Автор твору архітектури користується особистими (немайновими) правами, визначеними Законом України "Про авторське право і суміжні права".      Автору твору архітектури, крім особистих (немайнових) прав, визначених Законом України "Про авторське право і суміжні права" належать особисті (немайнові) права щодо:  
143. Автор твору архітектури також має право:       
144. незалежно від форми власності об'єкта архітектури (крім об'єктів, для яких законодавством України встановлений особливий режим експлуатації) здійснювати його фотографування, відеозйомку впродовж строку охорони авторських прав, якщо інше не обумовлене в договорі /контракті/, на підставі якого створено проект;      безперешкодного фотографування, відеозйомки власного твору архітектури, крім випадків, визначених актами законодавства;  
145. встановлювати пам'ятну дошку з ім'ям автора (авторів) на спорудженому об'єкті за погодженням з власником або користувачем об'єкта.      зазначення на збудованому об'єкті архітектури власного імені (імен соавторів).  
146. Стаття 21. Авторське право на твори архітектури, створені у процесі виконання службових обов'язків або службового завдання      Особисті (немайнові) права на твір архітектури належать його автору незалежно від умов трудового договору між автором та замовником проекту або роботодавцем.  
147. Особисті (немайнові) права на твір архітектури, створений у процесі виконання службових обов'язків або службового завдання, належать його автору незалежно від умов трудового договору між роботодавцем та автором.       
148. Договір між роботодавцем та автором повинен містити передбачені Законом України "Про авторське право і суміжні права" положення про регулювання майнових відносин у використанні творів архітектури, створених у процесі виконання службових обов'язків або службового завдання.       
149. РОЗДІЛ VII. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА ЩОДО АРХІТЕКТУРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ      РОЗДІЛ VII ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО АРХІТЕКТУРНУ ДІЯЛЬНІСТЬ  
150. Стаття 22. Відповідальність громадян, службових та юридичних осіб за порушення законодавства під час провадження архітектурної діяльності      Стаття 32. Відповідальність за порушення законодавства про архітектурну діяльність  
151. Особи, винні у:   -46- Хмельовий А.П. (реєстр. картка № 306)
Зміст статті 22 викласти у редакції, що враховує закони про відповідальніть: "Порушення законодавства про архітектурну діяльність тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законами України."  
Враховано   Порушення законодавства про архітектурну діяльність тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законами України.  
152. порушенні встановленого порядку видачі архітектурно-планувального завдання та технічних умов на проектування;   -47- Кожин Б.Б. (реєстр. картка № 317)
Доповнити частину 1 статті 22 абзацом наступного змісту: "свідомому пошкодженні або знищенні пам'яток історії та культури під час будівництва об'єкта або підготовки до будівництва;"  
Враховано редакційно    
153. недотриманні архітектурних рішень без погодження їх з автором проекту під час виконання робочої документації та будівництва об'єкта;       
154. недотриманні вимог архітектурного паспорта об'єкта під час його експлуатації;       
155. порушенні авторських прав архітектора; вчиненні інших       
156. правопорушень, пов'язаних із провадженням архітектурної діяльності, - несуть відповідальність згідно із законодавством України.       
157. Стаття 23. Вирішення спорів під час провадження архітектурної діяльності   -48- Кожин Б.Б. (реєстр. картка № 317)
У статті 23 після слів "у процесі здійснення архітектурної діяльності" додати" ... на території України, у тому числі за участю іноземних юридичних або фізичних осіб" i далі за текстом.  
Враховано   Стаття 33. Вирішення спорів, що виникають у процесі здійснення архітектурної діяльності  
158. Спори, що виникають у зв'язку із провадженням архітектурної діяльності, вирішуються судом або арбітражним судом відповідно до законодавства України.   -49- Кожин Б.Б. (реєстр. картка № 317)
Оскільки згідно із ст.124 Конституції України правосуддя здійснюється судами загальної юрисдикції, недоцільним є протиставлення суду i арбітражного суду. Інакше це положення потребуватиме змін після завершення судово-правової реформи. Тому слова "або арбітражним судом" слід вилучити.  
Враховано в редакції ст.33  Спори, що виникають у процесі здійснення архітектурної діяльності, в тому числі за участю іноземних юридичних і фізичних осіб, вирішуються у встановленому законом порядку. Розділ VІІІ Прикінцеві положення 1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування крім частин першої, другої і червертої статті 7, які набирають чинності через 2 роки після створення передбаченої у статті 18 цього Закону архітектурно-будівельної атестаційної комісії та введення в дію порядку проведення професійної атестації в архітектурній діяльності. Частина перша статті 12 набуває чинності з 1 січня 2000 року. 2. До приведення законів України та інших нормативно-правових актів у відповідність із Законом України "Про архітектурну діяльність" вони застосовуються у частині, що не суперечить цьому Закону. 3. Кабінету Міністрів України у тримісячний термін: подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо приведення законів України у відповідність із Законом України "Про архітектурну діяльність"; відповідно до компетенції забезпечити прийняття нормативно-правових актів, передбачених цим Законом; привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом; забезпечити перегляд і скасування міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади України їхніх нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону.  
    -50- Хмельовий А.П. (реєстр. картка № 306)
Доповнити Закон розділом УІІІ "Прикінцеві положення" такого змісту: 1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування крім частин першої, другої і третьої статті 7, які набирають чинності через 2 роки після створення передбаченої у статті 12-1 цього Закону архітектурно-будівельної атестаційної комісії та введення в дію порядку проведення професійної атестації в архітектурній діяльності. Частина перша статті 9 набуває чинності з 1 січня 2000 року. 2. До приведення законів України та інших нормативно-правових актів у відповідність із Законом України "Про архітектурну діяльність" вони застосовуються у частині, що не суперечить цьому Закону. 3. Кабінету Міністрів України у тримісячний термін: подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо приведення законів України у відповідність із Законом України "Про архітектурну діяльність"; відповідно до компетенції забезпечити прийняття нормативно-правових актів, передбачених цим Законом; привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом; забезпечити перегляд і скасування міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади України їхніх нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону."  
Враховано