Про основні засади впровадження та функціонування Єдиної державної системи моніторингу виробництва, постачання, транспортування, споживання та оплати за паливно-енергетичні ресурси і комунальні послуги (Друге читання)
| 0. | Проект | 
| 1. | ЗАКОН УКРАЇНИ | 
| 2. | Про основні засади впровадження та функціонування Єдиної державної системи моніторингу виробництва, постачання, транспортування, споживання та оплати за паливно-енергетичні ресурси і комунальні послуги | 
| 3. | Цей Закон визначає правові, економічні та організаційні засади впровадження та функціонування Єдиної державної системи моніторингу виробництва, постачання, транспортування, споживання і оплати за паливно-енергетичні ресурси і комунальні послуги (далі - ЄДСМ) . | 
| 4. | Стаття 1. Законодавство про основні засади впровадження та функціонування ЄДСМ | 
| 5. | Законодавство України про основні засади впровадження та функціонування ЄДСМ ґрунтується на Конституції України і складається з цього Закону, інших законів, а також нормативно-правових актів, що приймаються відповідно до цього Закону. | 
| 6. | Стаття 2. Визначення термінів | 
| 7. | У цьому Законі терміни вживаються у такому значенні: | 
| 8. | 1) ЄДСМ – багаторівневий територіально розподілений інтегрований комплекс уніфікованих організаційних, технічних, комунікаційних, інформаційних, програмних засобів і методів формування зведеного енергетичного балансу держави та його індикативних показників за єдиними стандартами; | 
| 9. | 2) зведений енергетичний баланс держави - система індикативних показників, що відображає повну кількісну відповідність між надходженням та використанням паливно-енергетичних ресурсів і комунальних послуг у державі в цілому за певний інтервал часу та характеризує рух фізичних обсягів на стадіях видобування, виробництва, перетворення, транспортування, зберігання, постачання та кінцевого споживання для оцінки динаміки їх внутрішнього виробництва, імпорту та експорту в натуральному і вартісному вимірах, а також для оцінки прогнозних характеристик внутрішнього і зовнішнього попиту та ключових параметрів макроекономічного розвитку. Зведений енергетичний баланс держави поєднує енергетичний баланс регіонів України та баланси різновидів паливно-енергетичних ресурсів і комунальних послуг, сформованих за єдиною методологією; | 
| 10. | 3) індикативні показники зведеного енергетичного балансу держави - система показників, що відображає рівень енергоємності економіки та питомого споживання паливно-енергетичних ресурсів і комунальних послуг, структурні і цінові пропорції зведеного енергетичного балансу держави та включає в себе всі показники динаміки енергетичних потоків, а також аналітичні розрахункові показники, що характеризують ефективність енергетичного комплексу і житлово-комунального господарства України; | 
| 11. | 4) Уповноважений орган - центральний орган виконавчої влади, який здійснює затвердження методик, форм та стандартів ЄДСМ, забезпечення контролю за впровадженням та функціонуванням ЄДСМ; | 
| 12. | 5) Регламент ЄДСМ - документ, що містить порядок організації та координації узгоджених дій із впровадження та функціонування ЄДСМ з метою забезпечення послідовної і надійної експлуатації ЄДСМ; опис алгоритмів, дій, стандартів, форматів документів, інструктивні матеріали та протоколи взаємодії суб’єктів, які підпадають під сферу дії цього Закону; | 
| 13. | 6) спеціалізоване державне підприємство – державне підприємство, утворене відповідно до чинного законодавства України з метою впровадження та забезпечення функціонування ЄДСМ. | 
| 14. | Стаття 3. Суб’єкти, які підпадають під сферу дії цього Закону | 
| 15. | Під сферу дії цього Закону підпадають наступні суб’єкти: | 
| 16. | 1) фізичні особи-підприємці та юридичні особи незалежно від форм власності, які здійснюють видобування, виробництво, перетворення, транспортування, зберігання, постачання паливно-енергетичних ресурсів і комунальних послуг; | 
| 17. | 2) центральні і місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи незалежно від форм власності, які здійснюють споживання і оплату паливно-енергетичних ресурсів і комунальних послуг; | 
| 18. | 3) юридичні особи, які здійснюють збір та обробку платежів фізичних та юридичних осіб за спожиті паливно-енергетичні ресурси і комунальні послуги; | 
| 19. | 4) фізичні особи-підприємці та юридичні особи незалежно від форм власності, які здійснюють виробництво та впровадження телеметричних систем обліку видобування, вироблення, перетворення, транспортування, постачання, споживання паливно-енергетичних ресурсів і комунальних послуг; | 
| 20. | 5) фізичні особи-підприємці та юридичні особи незалежно від форм власності, які забезпечують впровадження та функціонування ЄДСМ відповідно до Регламенту ЄДСМ. | 
| 21. | Стаття 4. Основні завдання ЄДСМ | 
| 22. | Основними завданнями ЄДСМ є: | 
| 23. | 1) забезпечення органів державної влади, суб’єктів господарювання та споживачів об’єктивною і достовірною інформацією про обсяги видобування, виробництва, перетворення, транспортування, зберігання, постачання, споживання паливно-енергетичних ресурсів і комунальних послуг відповідно до чинного законодавства, що дозволить здійснити оцінку реального стану економічної, соціальної, енергетичної та екологічної безпеки і визначити шляхи їх зміцнення; | 
| 24. | 2) забезпечення прозорих умов та правил функціонування ринку паливно-енергетичних ресурсів і комунальних послуг; | 
| 25. | 3) забезпечення формування економічно обґрунтованих цін і тарифів на паливно-енергетичні ресурси і комунальні послуги, а також оплати за них відповідно до фактично наданих обсягів та якісних характеристик; | 
| 26. | 4) забезпечення служб енергоаудиту та систем енергоменеджменту підприємств усіх форм власності інформаційними ресурсами щодо економічних механізмів енергоефективності та енергозбереження; | 
| 27. | 5) забезпечення формування та ведення зведеного енергетичного балансу у натуральному та вартісному вимірах. | 
| 28. | Стаття 5. Основні функції ЄДСМ | 
| 29. | Основними функціями ЄДСМ є забезпечення: | 
| 30. | 1) збору та реєстрації інформації про видобування, вироблення, перетворення, транспортування, зберігання, постачання, споживання паливно-енергетичних ресурсів і комунальних послуг усіх видів у натуральних показниках; | 
| 31. | 2) збору та реєстрації фінансово-економічної інформації, пов’язаної з видобуванням, виробленням, перетворенням, транспортуванням, зберіганням, постачанням, споживанням паливно-енергетичних ресурсів і комунальних послуг усіх видів у вартісних показниках; | 
| 32. | 3) додатковими інформаційними ресурсами процесу формування енергетичних балансів по усім існуючим показникам паливно-енергетичних ресурсів і комунальних послуг та зведення повного енергетичного балансу України, у тому числі на регіональних, територіальних, галузевих і темпоральних рівнях; | 
| 33. | 4) додатковими інформаційними ресурсами процесу формування фінансового балансу по усіх видах паливно-енергетичних ресурсів і комунальних послуг і зведення повного фінансового балансу енергетики України, у тому числі на регіональних, територіальних, галузевих та темпоральних рівнях; | 
| 34. | 5) збору, реєстрації інформації та формуванню балансів для стратегічного планування та прогнозування по іншим галузям економіки; | 
| 35. | 6) аналізу отриманої інформації, виявлених тенденцій в енергетиці та інших галузях економіки держави, які необхідні для прийняття рішень органами державної влади з питань, що належать до їх компетенції; | 
| 36. | 7) контролю за використанням єдиних принципів, методологічних підходів, методик та алгоритмів розрахунків цін і тарифів для ринків паливно-енергетичних ресурсів і комунальних послуг. | 
| 37. | Стаття 6. Методологічні основи ЄДСМ | 
| 38. | 1. Методологічними основами ЄДСМ є: | 
| 39. | 1) єдиний науково-методичний підхід до алгоритмів обробки інформаційних характеристик; | 
| 40. | 2) використання уніфікованих методів збору та аналізу інформаційних характеристик паливно-енергетичних ресурсів і комунальних послуг; | 
| 41. | 3) єдина нормативно-методична база, яка забезпечує достовірність і порівнянність вимірів, звітної інформації і результатів обробки інформації; | 
| 42. | 4) єдині правила створення і ведення баз даних; | 
| 43. | 5) єдина науково-технічна політика стосовно вимірювального, комп'ютерного, комунікаційного обладнання і програмно-технічного забезпечення. | 
| 44. | 2. Зазначені в частині першій цієї статті методологічні основи ЄДСМ застосовуються відповідними органами державної влади та органами місцевого самоврядування при впровадженні і функціонуванні ЄДСМ. | 
| 45. | Стаття 7. Основні принципи впровадження та функціонування ЄДСМ | 
| 46. | Впровадження та функціонування ЄДСМ здійснюється на таких принципах: | 
| 47. | 1) законність; | 
| 48. | 2) загальний характер; | 
| 49. | 3) повнота відомостей; | 
| 50. | 4) достовірність відомостей; | 
| 51. | 5) постійність; | 
| 52. | 6) захищеність. | 
| 53. | Стаття 8. Впровадження та функціонування ЄДСМ | 
| 54. | 1. ЄДСМ впроваджується на території України. | 
| 55. | 2. Впровадження ЄДСМ забезпечується Уповноваженим органом у відповідності до затвердженого Регламенту ЄДСМ. | 
| 56. | 3. Уповноважений орган діє на підставі Положення про нього, яке затверджується указом Президента України. | 
| 57. | 4. Впровадження і функціонування ЄДСМ здійснюється спеціалізованим державним підприємством разом із науково-дослідною установою, визначеною Уповноваженим органом на конкурсній основі. | 
| 58. | Стаття 9. Повноваження Уповноваженого органу | 
| 59. | Уповноважений орган у межах своїх повноважень: | 
| 60. | 1) затверджує Регламент ЄДСМ; | 
| 61. | 2) приймає нормативно-правові акти, які є обов’язковими для виконання суб’єктами, які підпадають під сферу дії цього Закону; | 
| 62. | 3) затверджує плани та графіки впровадження ЄДСМ; | 
| 63. | 4) забезпечує створення єдиних стандартів, форм та методів збору, обробки та обміну достовірної інформації щодо видобування, вироблення, перетворення, транспортування, зберігання, постачання та споживання паливно-енергетичних ресурсів і комунальних послуг; | 
| 64. | 5) координує та здійснює організаційно-методичне забезпечення діяльності суб’єктів, які підпадають під сферу дії цього Закону, у питаннях впровадження та функціонування ЄДСМ; | 
| 65. | 6) організовує та забезпечує створення єдиної державної бази даних суб’єктів, які підпадають під сферу дії цього Закону; | 
| 66. | 7) одержує на безоплатній основі від суб’єктів, які підпадають під сферу дії цього Закону, інформацію, документи і матеріали, у тому числі з обмеженим доступом, необхідні для впровадження та функціонування ЄДСМ; | 
| 67. | 8) забезпечує захист і збереження інформації; | 
| 68. | 9) бере участь у розробленні концептуальних засад та пріоритетних напрямів державної науково-технічної політики в паливно-енергетичному комплексі та житлово-комунальному господарстві; | 
| 69. | 10) забезпечує контроль за цільовим та ефективним використанням коштів, спрямованих на впровадження та функціонування ЄДСМ; | 
| 70. | 11) бере участь у проведенні державної експертизи стану абонентського і приладного обліку суб’єктів, які підпадають під сферу дії цього Закону; | 
| 71. | 12) залучає до проведення державних експертиз спеціалістів органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій за погодженням з їх керівництвом; | 
| 72. | 13) організовує контроль за достовірністю інформації з формування зведеного енергетичного балансу держави та регіональних енергетичних балансів і моніторингу їх індикативних показників, що відображають рівень економічної, соціальної, енергетичної та екологічної безпеки держави; | 
| 73. | 14) узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до його повноважень, розробляє та вносить на розгляд Кабінету Міністрів України у встановленому порядку пропозиції щодо вдосконалення законодавства, надає висновки до проектів законів та інших нормативно-правових актів, що стосуються ЄДСМ; | 
| 74. | 15) організовує проведення науково-технічних та аналітичних досліджень з питань, що належать до його повноважень; | 
| 75. | 16) залучає вчених та спеціалістів центральних і місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ і організацій (за погодженням з їх керівництвом) для проведення консультацій та експертиз по розгляду науково-технічних проектів та науково-технічних пропозицій щодо основних напрямів вдосконалення ЄДСМ; | 
| 76. | 17) створює, у разі потреби, робочі та експертні групи; | 
| 77. | 18) інформує органи влади та громадськість про свою діяльність в установленому законом порядку; | 
| 78. | 19) здійснює співробітництво з відповідними органами іноземних держав та міжнародними організаціями; | 
| 79. | 20) здійснює інші повноваження, передбачені законами України. | 
| 80. | Стаття 10. Основні завдання спеціалізованого державного підприємства | 
| 81. | 1. Спеціалізоване державне підприємство є державним замовником ЄДСМ та відповідає за її надійну експлуатацію. | 
| 82. | 2. Державне підприємство з метою впровадження та функціонування ЄДСМ забезпечує організацію: | 
| 83. | 1) інформаційно-комунікаційної системи програмно-апаратних комплексів (серверів), об’єднаних між собою високошвидкісними каналами зв’язку, до яких у постійному чи в епізодичному режимах підключені суб’єкти, які підпадають під сферу дії цього Закону; | 
| 84. | 2) системи інформаційних потоків, спрямованої на інтеграцію даних щодо характеристик видобування, вироблення, перетворення, транспортування, зберігання, постачання, споживання і розрахунків за паливно-енергетичні ресурси і комунальні послуги за єдиними формами і стандартами; | 
| 85. | 3) захисту від несанкціонованого доступу до інформації, яка знаходиться у розпорядженні ЄДСМ; | 
| 86. | 4) надання інформації ЄДСМ суб’єктам, які підпадають під сферу дії цього Закону, відповідно до цього Закону, інших законів України та Регламенту ЄДСМ. | 
| 87. | Стаття 11. Фінансування впровадження та функціонування ЄДСМ | 
| 88. | 1. Впровадження і функціонування ЄДСМ здійснюється на засадах державно-приватного партнерства, інвестицій, наданих спеціалізованому державному підприємству на впровадження та функціонування ЄДСМ, фінансових надходжень від функціонування ЄДСМ та інших надходжень, які не заборонені законами України. | 
| 89. | Стаття 12. Отримання інформації від суб'єктів, які підпадають під сферу дії цього Закону | 
| 90. | 1. Суб'єкти, які підпадають під сферу дії цього Закону, в обов’язковому порядку надають спеціалізованому державному підприємству інформаційні характеристики щодо видобування, вироблення, перетворення, транспортування, зберігання, постачання, споживання та розрахунків за паливно-енергетичні ресурси і комунальні послуги, перелік та специфікації яких визначаються Регламентом ЄДСМ. | 
| 91. | 2. Суб'єкти, які підпадають під сферу дії цього Закону, зобов’язані на безоплатній основі надавати інформацію, необхідну для функціонування ЄДСМ. | 
| 92. | 3. Порядок та умови надання інформації, зазначеної у частині першій цієї статті, визначаються Регламентом ЄДСМ. | 
| 93. | Стаття 13. Надання інформації ЄДСМ суб’єктам, які підпадають під сферу дії цього Закону | 
| 94. | Порядок надання інформації, яка знаходиться у розпорядженні ЄДСМ, одержання доступу до такої інформації визначається Законом України "Про доступ до публічної інформації" та Регламентом ЄДСМ. | 
| 95. | Стаття 14. Захист інформації в ЄДСМ | 
| 96. | 1. Захист інформації в ЄДСМ є обов’язковим при впровадженні та функціонуванні ЄДСМ. | 
| 97. | 2. Захист інформації в ЄДСМ здійснюється на основі законодавства України про інформацію та про державну таємницю. | 
| 98. | 3. Основними засобами цілісного захисту інформації в ЄДСМ є: | 
| 99. | 1) застосування сертифікованих відповідно до законодавства України засобів захисту інформації; | 
| 100. | 2) запобігання несанкціонованого доступу до ЄДСМ; | 
| 101. | 3) забезпечення справжності та цілісності інформації в ЄДСМ; | 
| 102. | 4) захист інформації при її передачі по інформаційно-телекомунікаційних системах; | 
| 103. | 5) організація і проведення робіт по збереженню працездатності технічних засобів ЄДСМ; | 
| 104. | 6) реагування на порушення встановленого порядку впровадження та функціонування ЄДСМ і вжиття заходів щодо попередження таких випадків. | 
| 105. | Стаття 15. Контроль за впровадженням та функціонуванням ЄДСМ та діяльністю Уповноваженого органу | 
| 106. | 1. Контроль за впровадженням та функціонуванням ЄДСМ у межах своїх повноважень здійснює Уповноважений орган. | 
| 107. | 2. Контроль за діяльністю Уповноваженого органу здійснюється відповідно до Закону. | 
| 108. | Стаття 16. Відповідальність за порушення вимог цього Закону | 
| 109. | Особи, винні в порушенні вимог цього Закону, несуть відповідальність, встановлену законами України. | 
| 110. | Стаття 17. Прикінцеві та перехідні положення | 
| 111. | 1. Цей Закон набирає чинності з дня наступного за днем його опублікування. | 
| 112. | 2. До приведення у відповідність з цим Законом інші нормативно-правові акти діють у частині, що не суперечить цьому Закону. | 
| 113. | 3. Кабінету Міністрів України у місячний строк з дня набрання чинності цим Законом привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити приведення міністерствами та іншими органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом. | 



