Кількість абзаців - 144 Розмітка (ліва колонка)


Про внесення змін до Закону України "Про банки і банківську діяльність"(щодо визначення особливостей корпоративного управління в банках) (Друге читання)

0. Закон України
Про внесення змін до Закону України «Про банки і банківську діяльність» (щодо визначення особливостей корпоративного управління в банках)
 
1. І. Унести зміни до таких законів України:
1. У Законі України “Про банки і банківську діяльність” (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., № 5-6, ст. 30; 2003 р., № 14, ст. 104; 2006 р., № 43, ст. 414; 2007 р., № 2, ст. 15; 2007 р., №10, ст. 90; 2010, № 2-3, ст. 11):
 
2. 1) статтю 2 доповнити новим терміном такого змісту:
“конфлікт інтересів - наявні та потенційні суперечності між особистими інтересами і посадовими чи професійними обов’язками особи, які можуть вплинути на добросовісне виконання нею своїх повноважень, об’єктивність та неупередженість прийняття рішень”;
 
3.

 
4. 2) статті 37 – 40 викласти в такій редакції:
 
5. «Стаття 37. Органи управління та контролю банку
 
6. Вищим органом управління банку є загальні збори учасників банку, що вирішують будь-які питання діяльності банку.
 
7. Виконавчим органом банку, який здійснює поточне управління, є правління банку.
 
8. Банк зобов’язаний створити орган, що здійснює контроль за діяльністю виконавчого органу, захист прав вкладників, інших кредиторів та учасників банку. Цей орган відповідно до установчих документів може мати таку назву: або «рада банку», або «наглядова рада банку», або «спостережна рада банку» (далі – рада банку). Рада банку не бере участі в поточному управлінні банком.
 
9. Розподіл функцій між органами управління банку має забезпечувати ефективну систему внутрішнього контролю.
 
10. Система внутрішнього контролю банку для забезпечення ефективності її функціонування повинна включати:
 
11. 1) контроль керівництва за дотриманням законодавства України та внутрішніх процедур банку;
 
12. 2) контроль за функціонуванням системи управління та оцінки ризиків;
 
13. 3) процедури внутрішнього контролю і розподіл обов’язків під час здійснення банківських операцій;
 
14. 4) контроль за управлінням інформаційними потоками та забезпечення інформаційної безпеки;
 
15. 5) моніторинг системи внутрішнього контролю;
 
16. 6) відповідні функції підрозділу внутрішнього аудиту, незалежного від правління банку.
 
17. Члени ради та правління банку несуть відповідальність за діяльність банку у межах наданих повноважень.
 
18. Члени ради та правління банку зобов’язані відмовитися від участі в прийнятті рішень, якщо конфлікт інтересів не дає їм змоги повною мірою виконувати свої обов’язки в інтересах банку, його вкладників та акціонерів.
 
19. Стаття 38. Загальні збори учасників банку
 
20. До виключної компетенції загальних зборів учасників банку належить прийняття рішень щодо:
 
21. 1) визначення основних напрямів діяльності банку та затвердження звітів про їх виконання;
 
22. 2) унесення змін та доповнень до статуту банку;
 
23. 3) зміни розміру статутного капіталу банку;
 
24. 4) обрання та відкликання членів ради банку, затвердження умов цивільно-правових або трудових договорів, що укладатимуться з ними, установлення розміру їх винагороди, обрання особи, яка уповноважується на підписання цивільно-правових договорів з членами ради банку;
 
25. 5) затвердження річних результатів діяльності банку, уключаючи його дочірні підприємства, звіту ради банку, правління банку, ревізійної комісії банку та заходів за результатами розгляду висновків зовнішнього аудитора;
 
26. 6) покриття збитків та розподілу прибутку;
 
27. 7) затвердження розміру річних дивідендів;
 
28. 8) затвердження положення про загальні збори учасників банку, а також унесення змін до нього;
 
29. 9) затвердження принципів (кодексу) корпоративного управління банку;
 
30. 10) затвердження положення про ревізійну комісію (у разі її створення), а також унесення змін до нього;
 
31. 11) зміни організаційно-правової форми банку;
 
32. 12) розміщення акцій, їх дроблення або консолідації;
 
33. 13) викупу банком розміщених ним акцій;
 
34. 14) анулювання акцій банку;
 
35. 15) обрання комісії з припинення банку;
 
36. 16) припинення банку, призначення ліквідатора, затвердження ліквідаційного балансу.
 
37. Статутом банку до компетенції загальних зборів учасників банку можуть бути віднесені інші питання. Повноваження, що не належать до виключної компетенції загальних зборів учасників банку, можуть бути віднесені до компетенції ради банку, якщо інше не встановлено законом.
 
38. Національний банк України має право вимагати позачергового скликання загальних зборів учасників банку.
 
39. Стаття 39. Рада банку
 
40. Рада банку обирається загальними зборами учасників банку з числа учасників банку, їх представників та незалежних членів у кількості не менше ніж п’ять осіб.
 
41. Члени ради банку не можуть входити до складу правління банку, а також бути працівниками цього банку.
 
42. Рада банку (крім кооперативного банку) не менше ніж на 1/4 має складатися з незалежних членів.
 
43. Член ради банку, який є асоційованою особою члена правління банку, представником споріднених або афілійованих осіб банку, акціонером банку або його представником, не може вважатися незалежним.
 
44. До виключної компетенції ради банку належать такі функції:
 
45. 1) визначення стратегії розвитку банку відповідно до основних напрямів діяльності, визначених загальними зборами учасників банку;
 
46. 2) затвердження бюджету банку та бізнес-плану розвитку банку;
 
47. 3) визначення і затвердження стратегії та політики управління ризиками, процедури управління ними, а також переліку ризиків, їх граничних розмірів;
 
48. 4) забезпечення функціонування системи внутрішнього контролю банку та контролю за її ефективністю;
 
49. 5) контроль за ефективністю функціонування системи управління ризиками;
 
50. 6) визначення та схвалення заходів на випадок виникнення непередбачених обставин;
 
51. 7) визначення джерел капіталізації та іншого фінансування банку;
 
52. 8) визначення кредитної політики банку;
 
53. 9) визначення організаційної структури банку;
 
54. 10) затвердження внутрішніх положень, що регламентують діяльність структурних підрозділів банку;
 
55. 11) призначення і звільнення голови та членів правління банку, керівника підрозділу внутрішнього аудиту;
 
56. 12) здійснення контролю за діяльністю правління банку, унесення пропозицій щодо її вдосконалення;
 
57. 13) визначення порядку роботи та планів підрозділу внутрішнього аудиту і контроль за його діяльністю;
 
58. 14) визначення зовнішнього аудитора банку та затвердження умов договору, що укладається з ним, установлення розміру оплати його послуг;
 
59. 15) розгляд висновку зовнішнього аудитора банку та підготовка рекомендацій загальним зборам учасників банку для прийняття рішення щодо нього;
 
60. 16) контроль за усуненням недоліків, виявлених Національним банком України та іншими органами державної влади та управління, які в межах компетенції здійснюють нагляд за діяльністю банку, підрозділом внутрішнього аудиту та зовнішнім аудитором;
 
61. 17) прийняття рішення щодо створення дочірніх підприємств та участі в них, їх реорганізації та ліквідації, створення філій і представництв банку;
 
62. 18) затвердження умов цивільно-правових, трудових договорів, які укладаються з членами правління банку та працівниками підрозділу внутрішнього аудиту, установлення розміру їх винагороди;
 
63. 19) забезпечення своєчасного надання (опублікування) банком достовірної інформації щодо його діяльності відповідно до законодавства;
 
64. 20) скликання загальних зборів учасників банку, підготовка порядку денного загальних зборів учасників банку, прийняття рішення про дату їх проведення;
 
65. 21) повідомлення про проведення загальних зборів учасників банку відповідно до законодавства;
 
66. 22) прийняття рішення про розміщення банком цінних паперів, крім акцій;
 
67. 23) прийняття рішення про викуп розміщених банком цінних паперів, крім акцій;
 
68. 24) прийняття рішення про продаж акцій, раніше викуплених банком;
 
69. 25) вирішення питань про участь банку в групах;
 
70. 26) прийняття рішень про вчинення значних правочинів відповідно до законодавства;
 
71. 27) прийняття рішення про обрання (заміну) реєстратора власників іменних цінних паперів банку або депозитарію цінних паперів та затвердження умов договору, що укладатиметься з ним, установлення розміру оплати його послуг;
 
72. 28) надсилання у випадках, передбачених законодавством, пропозиції акціонерам про придбання належних їм акцій;
 
73. 29) здійснення інших повноважень відповідно до статуту.
 
74. Рада банку зобов’язана вживати заходів щодо запобігання виникненню конфліктів інтересів у банку, а також сприяти їх урегулюванню.
 
75. Рада банку зобов’язана повідомляти Національному банку України про конфлікти інтересів, які виникають у банку.
 
76. Рада банку зобов’язана забезпечувати підтримання дієвих стосунків з Національним банком України.
 
77. Національний банк України має право вимагати припинення повноважень члена ради банку, якщо він неналежним чином виконує свої функції.
 
78. Національний банк України має право вимагати позачергового скликання засідання ради банку.
 
79. Банк зобов’язаний щороку, не пізніше 30 квітня, а також на вимогу Національного банку України надавати Національному банку України в межах його повноважень щодо здійснення банківського нагляду інформацію про питання, які розглядалися на засіданні ради банку, та прийняті щодо них рішення, а також перелік членів ради банку, присутніх на засіданні.
 
80. Стаття 40. Правління банку
 
81. Правління банку очолює голова правління, який керує роботою правління банку та має право представляти банк без доручення.
 
82. Голова правління банку несе персональну відповідальність за діяльність банку.
 
83. Голова правління банку має право брати участь у засіданнях ради банку з правом дорадчого голосу. Голова правління не може очолювати структурні підрозділи банку.
 
84. До компетенції правління банку належать такі функції:
 
85. 1) забезпечення підготовки для затвердження радою банку проектів бюджету банку, стратегії та бізнес-плану розвитку банку;
 
86. 2) реалізація стратегії та бізнес-плану розвитку банку;
 
87. 3) визначення форми та встановлення порядку моніторингу діяльності банку;
 
88. 4) реалізація стратегії та політики управління ризиками, затвердженої радою банку, забезпечення впровадження процедур виявлення, оцінки, контролю та моніторингу ризиків;
 
89. 5) формування визначеної радою банку організаційної структури банку;
 
90. 6) розроблення положень, що регламентують діяльність структурних і відокремлених підрозділів банку згідно зі стратегією розвитку банку;
 
91. 7) забезпечення безпеки інформаційних систем банку і систем, що застосовуються для зберігання активів клієнтів;
 
92. 8) інформування ради банку про показники діяльності банку, виявлені порушення законодавства, внутрішніх положень банку та будь-яке погіршення фінансового стану банку або про загрозу такого погіршення;
 
93. 9) вирішення інших питань, пов’язаних з управлінням поточною діяльністю банку, крім питань, що належать до виключної компетенції загальних зборів учасників банку та ради банку»;
 
94. 3) статтю 41 виключити;
 
95. 4) статтю 42 викласти в такій редакції:
 
96. «Стаття 42. Вимоги до керівників банку
 
97. Керівниками банку є голова, його заступники та члени ради банку, голова, його заступники та члени правління банку, головний бухгалтер, його заступники.
 
98. Керівниками банку (крім членів ради банку) мають право бути особи, які відповідають таким вимогам:
 
99. 1) наявність повної вищої освіти в галузі економіки або права;
 
100. 2) досвід роботи в банківській системі за відповідним фахом не менше трьох років;
 
101. 3) бездоганна ділова репутація.
 
102. Не менше ніж 1/4 ради банку мають становити особи, які мають повну вищу освіту в галузі економіки або права. Інші члени ради банку повинні мати повну вищу освіту та освіту в галузі управління. Члени ради банку повинні мати бездоганну ділову репутацію. Хоча б один член ради банку, що має освіту в галузі економіки або права, повинен мати досвід роботи в банківській системі на керівних посадах не менше трьох років.
 
103. Вимоги щодо професійної придатності та ділової репутації керівників банку встановлюються Національним банком України.
 
104. Голова правління та головний бухгалтер заступають на посаду після надання письмової згоди на це Національним банком України. Члени ради та правління банку в місячний термін після обрання (призначення) на посаду надають Національному банку України документи, що підтверджують їх професійну придатність та ділову репутацію.
 
105. Голові, членам правління банку та головному бухгалтеру банку забороняється займати посади в інших юридичних особах, в тому числі в банках.
 
106. Національний банк України має право безоплатно одержувати від органів державної влади та управління, інших юридичних осіб інформацію, потрібну для визначення або підтвердження ділової репутації керівників банку.
 
107. Органи державної влади та управління, інші юридичні особи зобов’язані протягом 20 днів із дня отримання запиту Національного банку України безоплатно надати йому відповідну інформацію.
 
108. Національний банк України має право вимагати заміни голови, членів ради банку та голови, членів правління банку, якщо їх професійна придатність та ділова репутація перестали відповідати вимогам цього Закону.
 
109. Керівники банку зобов’язані діяти в інтересах банку, дотримуватися вимог законодавства, положень статуту та інших документів банку.
 
110. Керівники банку несуть відповідальність перед банком за збитки, завдані банку їх діями (бездіяльністю), згідно із законом. У разі, якщо відповідальність згідно із цією статтею несуть кілька осіб, їх відповідальність перед банком є солідарною»;
 
111. 5) статті 44 та 45 викласти в такій редакції:
 
112. «Стаття 44. Управління ризиками
 
113. Банк створює комплексну та адекватну систему управління ризиками, яка забезпечує виявлення, оцінку, моніторинг та контроль за всіма видами ризиків на всіх організаційних рівнях з урахуванням специфіки роботи банку.
 
114. Банк створює постійно діючий підрозділ з управління ризиками, що має відповідати за впровадження внутрішніх положень та процедур управління ризиками, відповідно до визначених радою банку стратегії та політики управління ризиками.
 
115. Підрозділ з управління ризиками має бути відокремлений від підрозділу внутрішнього аудиту, підрозділів, що здійснюють операції, та підрозділів, що реєструють їх.
 
116. Банк зобов’язаний з метою управління ризиками створити постійно діючі комітети, зокрема:
 
117. 1) кредитний комітет;
 
118. 2) комітет з питань управління активами та пасивами.
 
119. Банк має право залежно від рівня складності та обсягів операцій створювати також інші комітети.
 
120. Одна й та сама особа не може суміщати посади голови кредитного комітету та підрозділу з управління ризиками.
 
121. Стаття 45. Внутрішній аудит банку
 
122. Банк створює постійно діючий підрозділ внутрішнього аудиту, який є складовою системи внутрішнього контролю.
 
123. Бюджет та організаційна структура підрозділу внутрішнього аудиту затверджуються радою банку.
 
124. Підрозділ внутрішнього аудиту виконує такі функції:
 
125. 1) перевірка наявності та оцінка ефективності роботи систем управління ризиками і внутрішнього контролю в банку;
 
126. 2) здійснення моніторингу дотримання керівниками та працівниками банку вимог законодавства і внутрішніх положень банку, затверджених радою банку;
 
127. 3) здійснення оцінки інформаційно-технічного забезпечення управління та проведення операцій;
 
128. 4) здійснення перевірки правильності ведення і достовірності бухгалтерського обліку та фінансової звітності;
 
129. 5) здійснення перевірки фінансово-господарської діяльності банку;
 
130. 6) здійснення перевірки відповідності кваліфікаційним вимогам та виконання професійних обов’язків працівниками банку;
 
131. 7) виявлення та перевірка випадків перевищення повноважень посадовими особами банку і виникнення конфлікту інтересів у банку;
 
132. 8) проведення перевірки достовірності та вчасності надання інформації органам державної влади та управління, які в межах компетенції здійснюють нагляд за діяльністю банку;
 
133. 9) інші функції, пов’язані зі здійсненням нагляду за діяльністю банку.
 
134. Підрозділ внутрішнього аудиту оцінює види діяльності банку, виконання яких забезпечується ним шляхом залучення юридичних та фізичних осіб на договірній основі (аутсорсинг).
 
135. Підрозділ внутрішнього аудиту за результатами проведених перевірок готує та подає раді банку звіти і пропозиції щодо усунення виявлених порушень.
 
136. Національний банк України погоджує кандидатуру керівника підрозділу внутрішнього аудиту. Вимоги щодо професійної придатності та ділової репутації керівника підрозділу внутрішнього аудиту встановлюються Національним банком України.
 
137. Керівник підрозділу внутрішнього аудиту має право вимагати позачергового скликання засідання ради банку.
 
138. Працівники підрозділу внутрішнього аудиту під час виконання своїх функціональних обов’язків мають право на ознайомлення з усіма документами банку та отримання письмових пояснень від керівників і працівників банку з питань, що виникають під час проведення перевірки та за її результатами»;
 
139. 6) у тексті Закону слова «спостережна рада банку» замінити словами «рада банку» у всіх числах та відмінках.
 
140. ІІ. Прикінцеві положення
 
141. 1. Цей Закон набирає чинності через шість місяців з дня його опублікування.
 
142. 2. Банки зобов’язані протягом шести місяців з дня опублікування цього Закону привести свою діяльність у відповідність до вимог цього Закону і внести відповідні зміни до статуту та інших внутрішніх документів банку.
 
143. 3. Національному банку України в п’ятимісячний строк із дня опублікування цього Закону привести свої нормативно-правові акти у відповідність до вимог цього Закону.