Кількість абзаців - 377 Розмітка (ліва колонка)


Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення освітньої діяльності у сфері вищої освіти (на заміну) (Друге читання)

0. ЗАКОН УКРАЇНИ
 
1. Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення освітньої діяльності у сфері вищої освіти
 
2. Верховна Рада України постановляє:
 
3. І. Внести зміни до таких законодавчих актів України:
 
4. 1. У Законі України «Про вищу освіту» (Відомості Верховної Ради України, 2014 р., № 37-38, ст. 2004):
 
5. 1) у частині першій статті 1:
 
6. у пункті четвертому слова «на предмет» замінити словами «на предмет забезпечення та вдосконалення якості вищої освіти.»;
 
7. абзаци 2-4 пункту 4 частини першої статті 1 виключити;
 
8. доповнити новим пунктом 7-1 такого змісту:
 
9. «7-1) уповноважений заклад вищої освіти - це заклад вищої освіти, якому центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки встановлює квоти для зарахування осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія, для здобуття вищої освіти на конкурсних засадах за державним замовленням; «;
 
10. пункт 8 викласти в такій редакції:
 
11. «8) галузь знань - гармонізована з Міжнародною стандартною класифікацією освіти широка предметна область освіти і науки, що включає групу споріднених спеціальностей»;
 
12. пункт 13 викласти в такій редакції:
 
13. «13) компетентність - здатність особи успішно соціалізуватися, навчатися, провадити професійну діяльність, яка виникає на основі динамічної комбінації знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей»;
 
14. пункт 15 викласти в такій редакції:
 
15. «15) ліцензування - процедура визнання спроможності юридичної особи провадити освітню діяльність відповідно до ліцензійних умов»;
 
16. у пункті 16 слова «що провадиться з метою забезпечення здобуття вищої, післядипломної освіти і задоволення інших освітніх потреб здобувачів вищої освіти та інших осіб» замінити словами «спрямована на організацію, забезпечення та реалізацію освітнього процесу»;
 
17. пункт 17 викласти в такій редакції:
 
18. «17) освітня (освітньо-професійна, освітньо-наукова чи освітньо-творча) програма ? єдиний комплекс освітніх компонентів (навчальних дисциплін, індивідуальних завдань, практик, контрольних заходів тощо), спрямованих на досягнення визначених результатів навчання, що дає право на отримання визначеної освітньої або освітньої та професійної (их) кваліфікації (ій) (без спеціалізацій всередині освітньої програми); «;
 
19. доповнити новими пунктами 18-1, 18-2 такого змісту:
 
20. «18-1) професія, для якої запроваджене додаткове регулювання, -вид професійної діяльності, доступ до якого, окрім наявності освіти відповідного рівня та спеціальності, визначається законом або міжнародним договором;
 
21. 18-2) регіональне замовлення у сфері вищої освіти - засіб задоволення потреб економіки держави, регіону та суспільства у кваліфікованих кадрах, забезпечення конституційного права громадян на вищу освіту шляхом укладання регіональним замовником (Радою Міністрів Автономної Республіки Крим, обласною, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями) із закладом вищої освіти регіонального контракту на підготовку фахівців з вищою освітою»;
 
22. у пункті 19 після слів «завершення освітньої програми» доповнити словами « (програмні результати навчання)»;
 
23. пункт 20 викласти в такій редакції:
 
24. «20) спеціалізація - складова спеціальності, що може визначатись закладом вищої освіти та передбачає одну або декілька профільних спеціалізованих освітніх програм вищої або післядипломної освіти»;
 
25. пункт 21 викласти в такій редакції:
 
26. «21) спеціальність - гармонізована з Міжнародною стандартною класифікацією освіти предметна область освіти і науки, яка об’єднує споріднені освітні програми, що передбачають спільні вимоги до компетентностей і результатів навчання випускників; «;
 
27. доповнити новим пунктами 22-1, 22-2 такого змісту:
 
28. «22-1) студентоцентроване навчання - підхід до організації освітнього процесу, який передбачає:
 
29. заохочення здобувачів вищої освіти до ролі автономних і відповідальних суб’єктів освітнього процесу;
 
30. створення освітнього середовища, орієнтованого на задоволення потреб та інтересів здобувачів вищої освіти, включаючи надання можливостей для формування індивідуальної освітньої траєкторії;
 
31. побудову освітнього процесу на засадах взаємної поваги і партнерства здобувачів вищої освіти та адміністрації, педагогічних, науково-педагогічних, наукових та інших працівників закладу вищої освіти;
 
32. 22-2) тимчасово переміщений заклад вищої освіти (наукова установа) - це заклад вищої освіти (наукова установа), який в період тимчасової окупації або антитерористичної операції у період її проведення, під час здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях за рішенням засновника (засновників) змінили своє місцезнаходження (перемістилися) з тимчасово окупованої території до населених пунктів на підконтрольній українській владі території»;
 
33. пункт 23 викласти в такій редакції:
 
34. «якість вищої освіти - відповідність умов освітньої діяльності та результатів навчання вимогам законодавства та стандартам вищої освіти, професійним та/або міжнародним стандартам (за наявності), а також потребам заінтересованих сторін і суспільства, яка забезпечується шляхом здійснення процедур внутрішнього та зовнішнього забезпечення якості»;
 
35. пункт 24 виключити;
 
36. 2) статтю 1 доповнити новою частиною другою такого змісту:
 
37. «2. Терміни «ліцензія», «ліцензійні умови провадження освітньої діяльності», «орган ліцензування» вживаються у цьому Законі у значенні, встановленому Законом України «Про ліцензування видів господарської діяльності». Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законі України «Про освіту»«;
 
38. 3) у статті 3:
 
39. пункт четвертий викласти в такій редакції:
 
40. «4) створення та забезпечення рівних умов доступу до вищої освіти, зокрема забезпечення додатковою підтримкою в освітньому процесі осіб з особливими освітніми потребами; «;
 
41. пункт дев’ятий викласти в такій редакції:
 
42. «9) належної державної підтримки підготовки фахівців з числа осіб з особливими освітніми потребами на основі забезпечення їх додатковою підтримкою та створення умов для вільного доступу до освітнього процесу; «;
 
43. 4) у статті 4:
 
44. абзац другий частини першої викласти в такій редакції:
 
45. «Громадяни України мають право безоплатно здобувати вищу освіту в державних і комунальних закладах вищої освіти на конкурсній основі, якщо певний ступінь вищої освіти громадянин здобуває вперше за кошти державного або місцевого бюджету, а також в інших випадках, передбачених законодавством»;
 
46. абзац перший частини другої викласти в такій редакції:
 
47. «2. Іноземці та особи без громадянства, включаючи закордонних українців, які постійно проживають в Україні, особи, яких визнано біженцями, та особи, які потребують додаткового захисту, мають право на здобуття вищої освіти нарівні з громадянами України, у тому числі за кошти державного бюджету.»;
 
48. 5) у статті 5:
 
49. у частині першій:
 
50. абзац сьомий викласти в такій редакції:
 
51. «Початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти передбачає набуття здобувачами вищої освіти здатності до розв’язування типових спеціалізованих задач відповідного рівня професійної діяльності»;
 
52. абзац восьмий викласти в такій редакції:
 
53. «Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти передбачає набуття здобувачами вищої освіти здатності до розв’язування складних спеціалізованих задач відповідного рівня професійної діяльності»;
 
54. абзац дев’ятий викласти в такій редакції:
 
55. «Другий (магістерський) рівень вищої освіти передбачає набуття здобувачами вищої освіти здатності до розв’язування задач дослідницького та/або інноваційного характеру відповідного рівня професійної діяльності.»;
 
56. абзац десятий викласти в такій редакції:
 
57. «Третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень передбачає набуття здобувачами вищої освіти здатності розв’язувати комплексні проблеми в галузі професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності.»;
 
58. абзац тринадцятий викласти в такій редакції:
 
59. «Науковий рівень вищої освіти передбачає набуття особою здатності розробляти і впроваджувати методології та методики дослідницької роботи, створювати нові системоутворюючі знання та/або прогресивні технології, а також розв’язувати важливі наукові або прикладні проблеми, які мають загальнонаціональне або світове значення.»;
 
60. у частині п’ятій:
 
61. абзац третій викласти в такій редакції:
 
62. «Ступінь магістра медичного, фармацевтичного або ветеринарного спрямування може здобуватись на основі повної загальної середньої освіти або освітнього ступеня молодшого бакалавра, освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста і присуджується закладом вищої освіти у результаті успішного виконання здобувачем вищої освіти відповідної освітньої програми, обсяг якої становить 300-360 кредитів ЄКТС на основі повної загальної середньої освіти.»;
 
63. 6) у статті 6:
 
64. частину першу викласти в такій редакції:
 
65. «1. Атестація - це встановлення відповідності результатів навчання (наукової або творчої роботи) здобувачів вищої освіти вимогам освітньої (наукової, освітньо-творчої) програми та/або вимогам програми єдиного державного кваліфікаційного іспиту»;
 
66. у частині другій:
 
67. абзац третій викласти в такій редакції:
 
68. «Атестація осіб на першому (бакалаврському) та/або другому (магістерському) рівнях вищої освіти може включати єдиний державний кваліфікаційний іспит за спеціальностями та в порядку, визначеними Кабінетом Міністрів України»;
 
69. доповнити новим абзацом четвертим такого змісту:
 
70. «Рішення про присудження ступеня вищої освіти та присвоєння відповідної кваліфікації може бути скасоване закладом вищої освіти у разі виявлення фактів порушення здобувачем вищої освіти академічної доброчесності, зокрема академічного плагіату, самоплагіату, фабрикації, фальсифікації, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України».
 
71. 7) у статті 7:
 
72. у частині третій словосполучення «спеціальність та спеціалізацію та в певних випадках - професійну кваліфікацію» замінити словосполученням «спеціальність (спеціальності, галузь знань - для міждисциплінарних освітніх програм), спеціалізацію, освітню програму та професійну кваліфікацію (у разі присвоєння)»;
 
73. частину четверту викласти в такій редакції:
 
74. «4. У дипломі доктора філософії, доктора мистецтва, доктора наук зазначається інформація про здобутий особою науковий ступінь (ступінь доктора мистецтва), галузь знань, спеціальність, з якої здобуто відповідний ступінь (спеціальності, галузь знань - для міждисциплінарних робіт), назва закладу вищої освіти (наукової установи), в якому здійснювалася підготовка, назва закладу вищої освіти (наукової установи), у спеціалізованій вченій раді (спеціалізованій раді з присудження ступеня доктора мистецтва) якого (якої) захищено наукові (мистецькі) досягнення»;
 
75. частину шосту викласти в такій редакції:
 
76. «6. Документ про вищу освіту видається закладом вищої освіти тільки за акредитованою відповідно до цього закону освітньою програмою. У документі про вищу освіту зазначається найменування органу (органів) акредитації, а в додатку до документу про вищу освіту - інформація про видані ним (ними) відповідні акредитаційні сертифікати, рішення»;
 
77. частину сьому викласти в такій редакції:
 
78. «7. Документи про вищу освіту для осіб, які навчаються за державним замовленням, виготовляються закладами вищої освіти та видаються за рахунок коштів державного бюджету, а для осіб, які навчаються за кошти фізичних або юридичних осіб, вартість документів про вищу освіту включається у вартість навчання. Перелік обов’язкової інформації, яка повинна міститися у документі про вищу освіту, встановлюється Кабінетом Міністрів України.»;
 
79. частину восьму викласти в такій редакції:
 
80. «8. У разі здобуття особою вищої освіти за узгодженими між закладами вищої освіти (науковими установами), у тому числі іноземними, освітніми програмами заклади вищої освіти (наукові установи) мають право виготовляти та видавати спільні (подвійні) документи про вищу освіту за зразком, визначеним спільним рішенням вчених рад таких закладів вищої освіти (наукових установ)»;
 
81. частину дев’яту викласти в такій редакції:
 
82. «9. У разі здобуття особою вищої освіти більш ніж за однією спеціальністю заклад вищої освіти має право виготовляти та видавати документи про вищу освіту за спеціальним зразком, визначеним вченою радою закладу вищої освіти»;
 
83. 8) назву розділу ІІІ викласти в такій редакції: «Ліцензійні умови та стандарти вищої освіти»;
 
84. 9) статтю 9 викласти в такій редакції:
 
85. «Стаття 9. Ліцензійні умови, галузі знань та спеціальності
 
86. 1. Ліцензійні умови провадження освітньої діяльності встановлюють вичерпний перелік вимог, обов’язкових для виконання закладом вищої освіти або науковою установою, та вичерпний перелік документів, що додаються до заяви про отримання ліцензії.
 
87. 2. Ліцензійні умови провадження освітньої діяльності визначають:
 
88. кадрові вимоги щодо працівників, які мають визначену освітню та/або професійну кваліфікацію;
 
89. технологічні вимоги щодо наявності певної матеріально-технічної бази разом з даними, що дають можливість її ідентифікувати (для освітніх програм, які передбачають присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання);
 
90. інші вимоги, передбачені Законом України «Про ліцензування видів господарської діяльності».
 
91. 3. Перелік галузей знань та спеціальностей розробляється на основі Міжнародної стандартної класифікації освіти і затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.
 
92. 4. Перелік галузей знань та спеціальностей розробляється з метою впорядкування освітніх програм, диференціації вимог до них, забезпечення порівнянності документів про вищу освіту, планування підготовки фахівців та збирання статистичних даних щодо вищої освіти.
 
93. 5. Заклади вищої освіти (наукові установи) самостійно розробляють і затверджують освітні програми з урахуванням вимог до відповідного рівня вищої освіти, встановлених законодавством та стандартами вищої освіти.
 
94. 6. Освітні програми, що передбачають присвоєння професійних кваліфікацій, повинні забезпечувати виконання вимог відповідних професійних стандартів (за наявності), якщо інше не передбачене законодавством»;
 
95. 10) статтю 9-1 після частини третьої доповнити новою частиною четвертою такого змісту:
 
96. «4. На другому (магістерському) рівні вищої освіти можуть створюватись міждисциплінарні освітньо-наукові програми з двох спеціальностей, якщо це не суперечить відповідним стандартам вищої освіти»;
 
97. 11) статтю 10 викласти в такій редакції:
 
98. «1. Стандарт вищої освіти - це сукупність вимог до освітніх програм вищої освіти, які є спільними для всіх освітніх програм у межах певного рівня вищої освіти та спеціальності.
 
99. 2. Стандарти вищої освіти розробляються для кожного рівня вищої освіти в межах кожної спеціальності відповідно до Національної рамки кваліфікацій і використовуються для визначення та оцінювання якості вищої освіти та результатів освітньої діяльності закладів вищої освіти (наукових установ), результатів навчання за відповідними спеціальностями.
 
100. 3. Стандарт вищої освіти визначає такі вимоги до освітньої програми:
 
101. 1) обсяг кредитів ЄКТС, необхідний для здобуття відповідного ступеня вищої освіти;
 
102. 2) вимоги до компетентостей осіб, які можуть розпочати навчання за цією програмою;
 
103. 3) перелік обов’язкових компетентностей випускника;
 
104. 4) нормативний зміст підготовки здобувачів вищої освіти, сформульований у термінах результатів навчання;
 
105. 5) форми атестації здобувачів вищої освіти;
 
106. 6) вимоги до створення освітніх програм підготовки за галуззю знань, двома галузями знань або групою спеціальностей (у стандартах рівня молодшого бакалавра), міждисциплінарних освітньо-наукових програм з двох спеціальностей (у стандартах магістра);
 
107. 7) вимоги професійних стандартів (у разі їх наявності).
 
108. 4. Стандарти вищої освіти спеціальностей, необхідних для доступу до професій, для яких запроваджене додаткове регулювання, можуть містити додаткові вимоги до правил прийому, структури освітньої програми, змісту освіти, організації освітнього процесу та атестації випускників. Нормативний зміст підготовки здобувачів вищої освіти для відповідних освітніх програм формується у термінах програмних результатів навчання.
 
109. 5. Заклад вищої освіти на підставі відповідної освітньої програми розробляє навчальний план, що визначає перелік та обсяг освітніх компонентів у кредитах ЄКТС, їх логічну послідовність, форми організації освітнього процесу, види та обсяг навчальних занять, графік навчального процесу, форми поточного і підсумкового контролю, що забезпечують досягнення здобувачем відповідного ступеня вищої освіти програмних результатів навчання.
 
110. На основі навчального плану у визначеному закладом вищої освіти порядку для кожного здобувача вищої освіти розробляються та затверджуються індивідуальні навчальні плани на кожний навчальний рік. Індивідуальний навчальний план формується за результатами особистого вибору здобувачем вищої освіти дисциплін у межах, встановлених цим Законом, з урахуванням вимог освітньої програми щодо вивчення її обов’язкових компонент. Індивідуальний навчальний план є обов’язковим для виконання здобувачем вищої освіти.
 
111. 6. Стандарти вищої освіти за кожною спеціальністю розробляє центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки з урахуванням пропозицій галузевих державних органів, що забезпечують формування і реалізують державну політику у відповідних сферах, і галузевих об’єднань організацій роботодавців та затверджує їх за погодженням з Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти»;
 
112. 12) у пункті 5 частини першої статті 11 слово «стандарти» замінити словами «ліцензійні умови провадження»;
 
113. 13) у статті 13:
 
114. у частині першій:
 
115. у пункті 7 виключити слова «зокрема за поданням Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти»;
 
116. у пункті 8 виключити слова «державного зразка»;
 
117. пункт 9 викласти в такій редакції:
 
118. «9) затверджує перелік спеціальностей, необхідних для доступу до професій, для яких запроваджене додаткове регулювання»;
 
119. у пункті 16 виключити слова «та стандарти освітньої діяльності»;
 
120. у пункті 22 виключити слова «у сфері вищої освіти»;
 
121. пункт 24 виключити;
 
122. пункт 24-1 викласти в такій редакції:
 
123. «оприлюднює перелік тимчасово переміщених закладів вищої освіти (наукових установ) та уповноважених закладів вищої освіти»;
 
124. доповнити новим пунктом 24-2 такого змісту:
 
125. 24-2) затверджує вимоги до міждисциплінарних освітніх (наукових) програм»;
 
126. у частині другій:
 
127. пункт 3 виключити;
 
128. у пункті 5 слова «освітньої діяльності закладів» замінити словами «вищої освіти в закладах»;
 
129. 14) у статті 18 пункт 4 частини першої виключити;
 
130. 15) статтю 24 викласти в такій новій редакції:
 
131. «Стаття 24. Ліцензування освітньої діяльності
 
132. 1. Освітня діяльність у сфері вищої освіти провадиться закладами вищої освіти, закладами фахової передвищої освіти, а також науковими установами (для підготовки фахівців ступенів магістра та/або доктора філософії) на підставі ліцензій, які видаються визначеним Кабінетом Міністрів України органом ліцензування відповідно до закону.
 
133. У сфері вищої освіти ліцензуванню підлягають:
 
134. освітня діяльність закладу вищої освіти на певному рівні вищої освіти;
 
135. освітня діяльність за освітніми програмами, що передбачають присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання.
 
136. У разі провадження освітньої діяльності за освітніми програмами, що передбачають присвоєння професійних кваліфікацій для доступу до професій, для яких запроваджено додаткове регулювання, встановлюються особливості ліцензування цієї діяльності.
 
137. 2. Для отримання ліцензії на освітню діяльність здобувач ліцензії подає органу ліцензування через Єдину державну електронну базу з питань освіти заяву та документи, що підтверджують відповідність забезпечення освітнього процесу заявника ліцензійним умовам провадження освітньої діяльності у сфері вищої освіти. Наукові установи Національної академії наук України та національних галузевих академій наук можуть подавати заяви та документи для отримання ліцензії на основі відповідного рішення їх президій.
 
138. На підставі отриманих документів та іншої інформації, що міститься в державних реєстрах орган ліцензування протягом десяти робочих днів з дня одержання заяви про отримання ліцензії (розширення провадження освітньої діяльності) встановлює наявність або відсутність підстав для залишення її без розгляду.
 
139. Здобувачі ліцензії та ліцензіати повинні забезпечити виконання ліцензійних умов, які затверджуються відповідно до закону.
 
140. У разі ліцензування освітньої діяльності у сфері вищої освіти проводиться виїзна ліцензійна експертиза, для якої орган ліцензування утворює експертну комісію.
 
141. Строк прийняття рішення про видачу ліцензії на провадження освітньої діяльності закладу освіти або відмови у її видачі становить тридцять п’ять робочих днів з дня одержання органом ліцензування заяви про отримання ліцензії.
 
142. 3. Ліцензія надається рішенням органу ліцензування про надання суб'єкту господарювання права на провадження освітньої діяльності на певному рівні вищої освіти в межах ліцензованого обсягу або на провадження освітньої діяльності за освітньою програмою, що передбачає присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання, в межах визначеного для такої програми ліцензованого обсягу додатково до ліцензованого обсягу на відповідному рівні.
 
143. Ліцензований обсяг встановлюється на певному рівні вищої освіти або для певної освітньої програми, що передбачає присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання, і визначає максимальну кількість здобувачів вищої освіти на одному курсі (році навчання), яким заклад вищої освіти може одночасно забезпечити здобуття вищої освіти відповідно до ліцензійних умов.
 
144. Звуження провадження освітньої діяльності у сфері вищої освіти у закладі вищої освіти (відокремленому структурному підрозділі) -це зменшення ліцензованого обсягу на певному рівні вищої освіти або для певної освітньої програми, що передбачає присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання.
 
145. Розширення провадження освітньої діяльності у сфері вищої освіти у закладі вищої освіти (відокремленому структурному підрозділі) - це збільшення ліцензованого обсягу на певному рівні вищої освіти або для певної освітньої програми, що передбачає присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання, а також започаткування провадження освітньої діяльності за іншим рівнем вищої освіти.
 
146. 4. Підставою для прийняття рішення про анулювання ліцензії є:
 
147. 1) заява закладу вищої освіти про анулювання власної ліцензії;
 
148. 2) наявність у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомостей про державну реєстрацію припинення юридичної особи;
 
149. 3) акт про невиконання розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у сфері вищої освіти;
 
150. 4) акт про повторне порушення закладом вищої освіти ліцензійних умов. Повторним порушенням закладом вищої освіти ліцензійних умов вважається вчинення протягом двох років з дня видання центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов нового порушення хоча б однієї з вимог ліцензійних умов, щодо якої видавалося таке розпорядження;
 
151. 5) акт про виявлення недостовірності даних у документах, поданих закладом вищої освіти разом із заявою про отримання ліцензії;
 
152. 6) акт про відмову закладу вищої освіти у проведенні перевірки центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки;
 
153. 7) несплата за видачу ліцензії;
 
154. 8) відсутність провадження освітньої діяльності ліцензіатом на певному рівні вищої освіти або за певною освітньою програмою, що передбачає присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання протягом 365 днів.
 
155. Рішення про анулювання ліцензії приймається протягом 15 робочих днів з дня виникнення або встановлення підстав для анулювання ліцензії.
 
156. У разі анулювання ліцензії відповідно до пунктів 1, 3-5, 7, 8 заклад вищої освіти втрачає право провадити освітню діяльність у сфері вищої освіти за певним рівнем вищої освіти або за певною освітньою програмою, що передбачає присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання. У разі анулювання ліцензії відповідно до пунктів 2) і 6) заклад вищої освіти втрачає право провадити всі види освітньої діяльності у сфері вищої освіти.
 
157. 5. Підставою для прийняття рішення про звуження провадження освітньої діяльності у сфері вищої освіти є:
 
158. 1) заява закладу вищої освіти про звуження провадження освітньої діяльності у сфері вищої освіти;
 
159. 2) акт про виявлення порушень ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у сфері вищої освіти у закладі вищої освіти (відокремленому структурному підрозділі) на певному рівні вищої освіти або за певною освітньою програмою, що передбачає присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання;
 
160. 3) встановлення використання менше 50 відсотків ліцензованого обсягу на всіх курсах (роках навчання) за певним рівнем вищої освіти або за певною освітньою програмою, що передбачає присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання.
 
161. 6. У разі наявності вказаних підстав орган ліцензування протягом 15 днів з моменту виникнення підстав приймає рішення про звуження провадження освітньої діяльності.
 
162. 7. Переоформлення ліцензії - це зміна інформації у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про рішення органу ліцензування щодо наявності у суб’єкта господарювання права на провадження визначеного ним виду господарської освітньої діяльності, що підлягає ліцензуванню, та в Єдиній державній електронній базі з питань освіти стосовно назви закладу вищої освіти (наукової установи), відокремленого структурного підрозділу закладу освіти (наукової установи), місцезнаходження закладу освіти та відокремленого структурного підрозділу закладу освіти (наукової установи), назви спеціальності, за якою видано ліцензію, та/або ліцензованого обсягу.
 
163. Підставами для переоформлення ліцензії на провадження освітньої діяльності є:
 
164. 1) реорганізація юридичних осіб, що мають ліцензії на провадження освітньої діяльності, шляхом злиття або приєднання однієї юридичної особи до іншої;
 
165. 2) реорганізація або зміна найменування структурного підрозділу закладу вищої освіти, який провадить освітню діяльність за відповідною спеціальністю та рівнем вищої освіти і зазначений у ліцензії закладу вищої освіти;
 
166. 3) зміна найменування чи місцезнаходження (без зміни місця провадження освітньої діяльності) закладу та/або відокремленого структурного підрозділу;
 
167. 4) зміни в переліку галузей знань та спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти.
 
168. Переоформлення ліцензії на провадження освітньої діяльності здійснюється без проведення процедури ліцензування. У разі реорганізації юридичних осіб, що мають ліцензії на провадження освітньої діяльності, шляхом злиття або приєднання переоформлення ліцензії здійснюється на основі ліцензій цих юридичних осіб.
 
169. У разі запровадження нового переліку галузей знань та спеціальностей або внесення змін до нього переоформлення ліцензій здійснюється у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки»;
 
170. 16) у статті 25:
 
171. частину першу після абзацу першого доповнити новим абзацом такого змісту:
 
172. «Особливості акредитації узгоджених між закладами вищої освіти, у тому числі іноземними, освітніх програм, та освітніх програм більш, ніж за однією спеціальністю, визначається Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти.»;
 
173. частину шосту після пункту третього доповнити новим пунктом 4 такого змісту:
 
174. «4) зміни в переліку галузей знань та спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти.»;
 
175. 17) у статті 27 у частині п’ятій словосполучення «спільно з іноземними навчальними закладами» замінити словосполученням «спільно з українськими та іноземними закладами освіти»;
 
176. 18) у статті 28 у пункті 3 частини першої вилучити речення «Коледж також має право відповідно до ліцензії (ліцензій) забезпечувати здобуття профільної середньої, професійної (професійно-технічної) та/або фахової передвищої освіти»;
 
177. 19) статтю 29 викласти в такій редакції:
 
178. «Стаття 29. Національний заклад вищої освіти
 
179. 1. Університету, академії, інституту незалежно від форми власності відповідно до законодавства може бути надано статус національного.
 
180. 2. Статус національного закладу вищої освіти є почесним і надається за визначний внесок в розвиток вищої освіти, науки та культури України.»;
 
181. 3. Надання закладу вищої освіти статусу національного здійснюється за пропозицією центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.»;
 
182. 4. Статус національного відображається в офіційній назві відповідного закладу вищої освіти»;
 
183. 20) статтю 30 викласти в такій редакції:
 
184. «Стаття 30. Дослідницький університет
 
185. 1. Закладу вищої освіти, що забезпечує розвиток держави в певних галузях знань за моделлю поєднання освіти, науки та інновацій, сприяє її інтеграції у світовий освітньо-науковий простір, має визнані наукові здобутки, для стимулювання наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності і проведення міждисциплінарних досліджень може надаватися статус дослідницького університету.
 
186. 2. Статус дослідницького університету надається закладу вищої освіти строком на п’ять років. Надання, позбавлення та подовження дії статусу дослідницького університету здійснюється Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.
 
187. 3. Центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки формує пропозиції щодо надання закладу вищої освіти статусу дослідницького університету відповідно до результатів його наукової та освітньої діяльності.
 
188. 4. Заклад вищої освіти може отримати статус дослідницького університету в разі:
 
189. наявності у нього інституційної акредитації;
 
190. присутності в міжнародних рейтингах закладів вищої освіти, перелік яких визначається Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти;
 
191. одержання за результатами проходження державної атестації в частині провадження ним наукової (науково-технічної) діяльності впродовж не менше трьох з попередніх п’яти років найвищої позиції не менш ніж за одним науковим напрямом або однієї з трьох найвищих позицій не менш ніж за трьома науковими напрямами.
 
192. 5. Дослідницький університет має право:
 
193. 1) використовувати у своєму найменуванні слово "дослідницький";
 
194. 2) у пріоритетному порядку отримувати базове фінансування наукових досліджень відповідно до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність»
 
195. 3) приймати остаточне рішення щодо присвоєння вчених звань;
 
196. 4) самостійно утворювати разові спеціалізовані вчені ради для захисту дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора філософії за участю не менше п’яти осіб з відповідним ступенем, двоє з яких працюють в іншому закладі вищої освіти (науковій установі);
 
197. 5) здійснювати інші права, передбачені законодавством»;
 
198. 21) у статті 32:
 
199. частину другу після пункту 24 доповнити новими пунктами 24-1, 24-2, 24-3 такого змісту:
 
200. «24-1) формувати на своїй базі інноваційні структури різних типів (наукові та технологічні парки, бізнес-інкубатори, малі підприємства тощо) на засадах поєднання інтересів високотехнологічних компаній, науки, освіти, бізнесу та держави з метою виконання і впровадження інноваційних проєктів;
 
201. 24-2) встановлювати нормативи чисельності осіб, які навчаються, на одну посаду науково-педагогічного та наукового працівника;
 
202. 24-3) самостійно визначати статті та обсяги витрат власних надходжень»;
 
203. у частині третій:
 
204. пункт 2 викласти в такій редакції:
 
205. «2) мати внутрішню систему забезпечення якості вищої освіти, в тому числі - затверджену політику забезпечення дотримання академічної доброчесності учасниками освітнього процесу (кодекс академічної доброчесності)»;
 
206. доповнити новим пунктом 5 такого змісту:
 
207. «5) здійснювати освітню діяльність на засадах студентоцентрованого навчання»;
 
208. 22) у статті 33:
 
209. у частині шостій виключити слова «бібліотечний фонд якої має відповідати вимогам стандартів освітньої діяльності»;
 
210. частину сьому доповнити новим пунктом 4-1 такого змісту:
 
211. «4-1) фаховий коледж може бути (відокремленим) структурним підрозділом закладу вищої освіти відповідно до Закону України «Про фахову передвищу освіту»«;
 
212. частину дев’яту викласти в такій редакції:
 
213. «9. Структурний підрозділ закладу вищої освіти, який знаходиться в іншому населеному пункті, аніж місцезнаходження закладу вищої освіти, є територіально відокремленим структурним підрозділом.
 
214. Територіально відокремлені структурні підрозділи закладу вищої освіти у формі інститутів, коледжів, факультетів, відділень тощо утворюються з метою задоволення потреб регіонального ринку праці у відповідних фахівцях та наближення місця навчання здобувачів вищої освіти до їх місця проживання.
 
215. Територіально відокремлений структурний підрозділ не є юридичною особою і діє на підставі затвердженого закладом вищої освіти положення та відповідно до отриманої ліцензії на провадження освітньої діяльності.
 
216. Територіально відокремлений структурний підрозділ закладу вищої освіти очолює керівник, який підпорядкований керівнику закладу вищої освіти і діє на підставі відповідного доручення.
 
217. Відомості про територіально відокремлений структурний підрозділ закладу вищої освіти вносяться до Єдиної державної електронної бази з питань освіти.
 
218. Положення про особливості утворення, реорганізації та ліквідації територіально відокремлених структурних підрозділів закладів вищої освіти затверджується Кабінетом Міністрів України. Не припускається створення та функціонування територіально відокремлених структурних підрозділів закладів вищої освіти в містах Києві, Харкові, Львові, Дніпрі та Одесі.
 
219. Територіально відокремлені структурні підрозділи закладів вищої освіти здійснюють освітню діяльність за власними освітніми програмами.
 
220. У територіально відокремлених структурних підрозділах не надаються місця державного замовлення для підготовки фахівців:
 
221. на другому (магістерському) та наступних рівнях вищої освіти;
 
222. з спеціальностей, з яких в тому самому місті або в радіусі 50 кілометрів від нього функціонує заклад вищої освіти державної форми власності, який здійснює підготовку за такою самою спеціальністю»;
 
223. 23) у статті 35:
 
224. у частині першій виключити слова «які не можуть перебувати на цих посадах більш як два строки»;
 
225. у частині другій після слова «звання» доповнити словами «як правило»;
 
226. 24) у частині другій статті 36:
 
227. пункт 7 виключити;
 
228. пункт 10 викласти в такій редакції:
 
229. «10) затверджує зразок та порядок виготовлення документів про вищу освіту»;
 
230. 25) у статті 42 в абзаці десятому частини третьої після слів «з дня її обрання» доповнити словами «визначаючи у контракті цільові показники діяльності закладу вищої освіти, досягнення яких повинна забезпечити особа (кандидатура) на посаді керівника закладу вищої освіти в разі підписання контракту, механізми перевірки досягнення таких цільових показників та терміни для досягнення таких цільових показників»;
 
231. 26) статтю 44 викласти в такій редакції:
 
232. «Стаття 44. Умови прийому на навчання для здобуття вищої освіти
 
233. 1. Прийом на навчання до закладів вищої освіти здійснюється на конкурсній основі відповідно до Умов прийому на навчання для здобуття вищої освіти, затверджених центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки. Умови конкурсу повинні забезпечувати дотримання прав особи у сфері освіти.
 
234. 2. Умови прийому на навчання для здобуття вищої освіти оприлюднюються на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки не пізніше 15 жовтня року, що передує року вступу до закладу вищої освіти.
 
235. 3. Громадяни мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі.
 
236. Брати участь у конкурсі у межах установлених квот прийому до закладів вищої освіти (наукових установ) України мають право діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, особи з їх числа, за результатами вступних іспитів з конкурсних предметів у закладі вищої освіти у межах установлених квот прийому до закладів вищої освіти (наукових установ) України мають право особи (за їхнім вибором), які мають захворювання, що можуть бути перешкодою для проходження зовнішнього незалежного оцінювання, особи, яких законом визнано учасниками бойових дій та які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України, брали участь в антитерористичній операції (операції об’єднаних сил), забезпеченні її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, а також військовослужбовці військової служби за контрактом при вступі до вищих військових навчальних закладів та військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти.
 
237. Для осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, які отримали документ про загальну середню освіту, прийом на навчання до одного з уповноважених закладів вищої освіти, розташованих на території інших регіонів України, у тому числі на території Запорізької, Миколаївської, Одеської та Херсонської областей, здійснюється на конкурсній основі за результатами вступних випробувань у межах установлених квот прийому до закладів вищої освіти (наукових установ) України.
 
238. Право на першочергове зарахування для здобуття вищої освіти за медичними, мистецькими та педагогічними спеціальностями на конкурсній основі у межах установлених квот мають особи, які уклали угоду про відпрацювання не менше трьох років у сільській місцевості або селищах міського типу, при їх зарахуванні на місця, що фінансуються за державним (регіональним) замовленням.»;
 
239. В умовах особливого періоду брати участь у конкурсі за результатами вступних іспитів з конкурсних предметів при вступі на навчання на освітні програми в галузі воєнних наук до вищих військових навчальних закладів та військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти також мають право:
 
240. громадяни України, звільнені зі строкової служби в рік вступу на навчання;
 
241. студенти закладів вищої освіти, які виявили бажання вступити на навчання та в подальшому проходити службу за контрактом на посадах офіцерського складу;
 
242. вступники з числа випускників військових (військово-морських) ліцеїв та ліцеїв з посиленою військово-фізичною підготовкою, які закінчили навчання в рік вступу;
 
243. військовослужбовці військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період.
 
244. 4. Прийом на навчання для здобуття ступеня молодшого бакалавра чи бакалавра (магістра медичного, фармацевтичного або ветеринарного спрямувань) здійснюється на основі повної загальної середньої освіти за результатами зовнішнього незалежного оцінювання знань і вмінь вступників та рівня їх творчих та/або фізичних здібностей з урахуванням середнього бала документа про повну загальну середню освіту, бала за мотиваційний лист, бала за особливі успіхи (особам, які є членами збірних команд України та брали участь у міжнародних олімпіадах (за переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки), Олімпійських, Паралімпійських і Дефлімпійських іграх (за поданням центрального органу виконавчої влади у сфері культури, молоді та спорту) та/або за успішне закінчення підготовчих курсів закладу вищої освіти для вступу до цього закладу вищої освіти на визначені Умовами прийому на навчання для здобуття вищої освіти природничо-математичні та інженерно-технічні спеціальності.
 
245. Для осіб, місцем проживання яких є територія проведення антитерористичної операції (на період її проведення), територія здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях (на період їх здійснення), територія населених пунктів на лінії зіткнення та які отримали документ про загальну середню освіту, прийом на навчання до уповноважених закладів вищої освіти здійснюється відповідно до абзацу першого частини четвертої цієї статті або на конкурсній основі за результатами вступних випробувань у закладі освіти.
 
246. Особливості прийому до уповноважених закладів вищої освіти осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія окремих районів Донецької та Луганської областей, та осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, які отримали документ про загальну середню освіту, визначаються Умовами прийому на навчання для здобуття вищої освіти.
 
247. 5. Відповідно до Умов прийому на навчання для здобуття вищої освіти вчена рада закладу вищої освіти затверджує Правила прийому, якими встановлюються:
 
248. 1) перелік і кількість сертифікатів зовнішнього незалежного оцінювання, вага кожного з яких має становити не менш як 20 відсотків конкурсного бала;
 
249. 2) вага середнього бала документа про повну середню освіту, що має становити від 0 до 10 відсотків конкурсного бала;
 
250. 3) вага бала за конкурс творчих або фізичних здібностей (у разі його проведення), що має становити не більш як 60 відсотків конкурсного бала;
 
251. 4) вага бала за особливі успіхи (особам, які є членами збірних команд України та брали участь у міжнародних олімпіадах (за переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки), Олімпійських, Паралімпійських і Дефлімпійських іграх (за поданням центрального органу виконавчої влади у сфері культури, молоді та спорту) та/або за успішне закінчення підготовчих курсів закладу вищої освіти для вступу до цього закладу вищої освіти на визначені Умовами прийому на навчання для здобуття вищої освіти природничо-математичні та інженерно-технічні спеціальності, що може становити від 0 до 5 відсотків конкурсного бала; «;
 
252. 5) вага бала за мотиваційний лист вступника, що може становити від 0 до 1 відсотка конкурсного бала.
 
253. 6. Конкурсний бал обчислюється як сума балів за кожен сертифікат, середнього бала документа про повну загальну середню освіту, бала за конкурс творчих або фізичних здібностей (у разі його проведення), за особливі успіхи (особам, які є членами збірних команд України та брали участь у міжнародних олімпіадах (за переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки), Олімпійських, Паралімпійських і Дефлімпійських іграх (за поданням центрального органу виконавчої влади у сфері культури, молоді та спорту) та/або за успішне закінчення підготовчих курсів закладу вищої освіти для вступу до цього закладу вищої освіти на визначені Умовами прийому на навчання для здобуття вищої освіти природничо-математичні та інженерно-технічні спеціальності, за мотиваційний лист, помножених на вагові коефіцієнти, що встановлюються Правилами прийому до закладу вищої освіти. Сума коефіцієнтів дорівнює одиниці.
 
254. 7. В установленому порядку та у визначений строк Правила прийому до закладу вищої освіти подаються закладом вищої освіти, що претендує на отримання державного замовлення на підготовку фахівців ступеня молодшого бакалавра або ступеня бакалавра (магістра медичного, фармацевтичного або ветеринарного спрямувань), до Єдиної державної електронної бази з питань освіти.
 
255. Рейтинговий список вступників формується на основі конкурсного балу за кожною спеціальністю згідно з виставленими вступниками пріоритетами з повідомленням про отримання чи неотримання ними права здобувати вищу освіту за кошти державного бюджету.
 
256. Вступ до закладів вищої освіти для здобуття вищої освіти ступеня молодшого бакалавра чи бакалавра за спеціальностями, прийом на навчання за якими здійснюється з урахуванням рівня творчих та/або фізичних здібностей, здійснюється на конкурсних засадах у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки за погодженням з центральними органами виконавчої влади, до сфери управління яких належать відповідні заклади вищої освіти.
 
257. 8. У Правилах прийому до закладу вищої освіти обов’язково вказується перелік акредитованих та неакредитованих освітніх програм, за якими здійснюється прийом на кожний рівень вищої освіти. Прийом на навчання іноземних громадян та осіб без громадянства проводиться на акредитовані освітні програми.
 
258. 9. Прийом на основі ступеня молодшого бакалавра, ступеня фахового молодшого бакалавра або освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста під час вступу на споріднену або іншу спеціальність для здобуття ступеня бакалавра (магістра медичного, фармацевтичного або ветеринарного спрямувань) здійснюється за результатами зовнішнього незалежного оцінювання та вступних іспитів у закладі вищої освіти з предметів (дисциплін), з яких не проводиться зовнішнє незалежне оцінювання, або творчих конкурсів.
 
259. 10. Прийом на основі ступеня бакалавра на навчання для здобуття ступеня магістра здійснюється за результатами вступних випробувань, включаючи єдиний вступний іспит з іноземної мови. Особа може вступити до закладу вищої освіти для здобуття ступеня магістра на основі ступеня бакалавра чи магістра, здобутих за іншою спеціальністю, за умови успішного проходження вступних випробувань.
 
260. 11. Прийом на основі ступеня магістра для здобуття ступеня доктора філософії або доктора мистецтва здійснюється за результатами вступних випробувань.
 
261. 12. Прийом до докторантури або надання творчої відпустки для підготовки дисертації на здобуття ступеня доктора наук здійснюється з урахуванням наукових, науково-технічних досягнень за обраною спеціальністю відповідно до вимог, що визначаються центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
 
262. 13. Прийом до закладів вищої освіти здійснюється на засадах об’єктивності та відкритості.
 
263. Заклад вищої освіти зобов’язаний створити умови для ознайомлення вступників з ліцензією на здійснення освітньої діяльності, сертифікатами про акредитацію, правилами прийому, відомостями про обсяг прийому за кожною спеціальністю та освітнім рівнем, кількістю місць, виділених для вступу на пільгових умовах.
 
264. Відповідальність за забезпечення об’єктивності та відкритості прийому до закладів вищої освіти несуть їх керівники.
 
265. 14. Обсяг та порядок оприлюднення інформації про хід і результати прийому до закладів вищої освіти визначаються Умовами прийому на навчання для здобуття вищої освіти.
 
266. 15. Особливості прийому на навчання до закладів вищої духовної освіти регулюються їхніми статутами (положеннями), зареєстрованими у встановленому законодавством порядку.
 
267. Державна цільова підтримка для здобуття вищої освіти надається у вигляді:
 
268. повної або часткової оплати навчання за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів;
 
269. пільгових довгострокових кредитів для здобуття освіти; соціальної стипендії;
 
270. безоплатного забезпечення підручниками;
 
271. безоплатного доступу до мережі Інтернет, систем баз даних у державних та комунальних навчальних закладах;
 
272. безоплатного проживання в гуртожитку;
 
273. інших заходів, затверджених Кабінетом Міністрів України.
 
274. Порядок та умови надання державної цільової підтримки для здобуття вищої освіти зазначеним категоріям громадян визначаються Кабінетом Міністрів України.
 
275. 16. Держава забезпечує особам, визнаним постраждалими учасниками Революції Гідності, учасниками бойових дій, особами з інвалідністю внаслідок війни відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та їхнім дітям, дітям, один із батьків яких загинув (пропав безвісти), помер внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, у забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, дітям, один із батьків яких загинув під час масових акцій громадянського протесту або помер внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час масових акцій громадянського протесту, дітям, зареєстрованим як внутрішньо переміщені особи, дітям, які проживають у населених пунктах на лінії зіткнення, - до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не більш як до досягнення ними 23 років, державну цільову підтримку для здобуття вищої освіти у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
 
276. 17. Підставою для зарахування особи на навчання є виконання вимог Умов прийому на навчання для здобуття вищої освіти, правил прийому та укладання договору про навчання між закладом вищої освіти та вступником (за участі батьків або законних представників - для неповнолітніх вступників), в якому можуть бути деталізовані права та обов’язки сторін відповідно до типової форми, яка затверджується Кабінетом Міністрів України. Цим договором не можуть обмежуватись права чи встановлюватись додаткові обов’язки здобувачів освіти, які не передбачені цим Законом чи іншими актами законодавства. У разі зарахування на навчання за кошти фізичних (юридичних) осіб додатково укладається договір між закладом вищої освіти та фізичною (юридичною) особою, яка замовляє платну освітню послугу для себе або для іншої особи, беручи на себе фінансові зобов’язання щодо її оплати.
 
277. 18. Умови прийому на навчання для здобуття вищої освіти не є регуляторним актом»;
 
278. 27) статтю 48 викласти в такій редакції:
 
279. «Стаття 48. Мова освітнього процесу у закладах вищої освіти
 
280. 1. Мовою освітнього процесу у закладах вищої освіти є державна мова
 
281. 2. Застосування мов у закладах вищої освіти визначають закони України "Про забезпечення функціонування української мови як державної" та "Про освіту".
 
282. 3. Для іноземних громадян, осіб без громадянства, які бажають здобувати вищу освіту за кошти фізичних або юридичних осіб, навчання може здійснюватися іноземною мовою. При цьому заклади вищої освіти забезпечують вивчення такими особами державної мови.
 
283. 4. Заклад вищої освіти має право прийняти рішення про викладання однієї, кількох або усіх дисциплін, виконання індивідуальних завдань та проведення контрольних заходів англійською мовою, забезпечивши при цьому можливість вивчення відповідних дисциплін державною мовою»;
 
284. 28) статтю 49 викласти в такій редакції:
 
285. «Стаття 49. Форми здобуття освіти у закладах вищої освіти
 
286. 1. Особа має право здобувати вищу освіту в різних формах або поєднуючи їх.
 
287. Основними формами здобуття вищої освіти є:
 
288. інституційна (очна (денна, вечірня), заочна, дистанційна, мережева);
 
289. дуальна.
 
290. 2. Очна (денна, вечірня) форма здобуття вищої освіти - це спосіб організації навчання здобувачів вищої освіти, що передбачає проведення навчальних занять та практичної підготовки не менше 30 тижнів впродовж навчального року.
 
291. 3. Заочна форма здобуття вищої освіти - це спосіб організації навчання здобувачів вищої освіти шляхом поєднання навчальних занять і контрольних заходів під час короткочасних сесій та самостійного оволодіння освітньою програмою у проміжку між ними.
 
292. 4. Дистанційна форма здобуття освіти - це індивідуалізований процес здобуття освіти, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.
 
293. 5. Мережева форма здобуття вищої освіти - це спосіб організації навчання здобувачів вищої освіти, завдяки якому оволодіння освітньою програмою відбувається за участю закладу вищої освіти та інших суб’єктів освітньої діяльності, що взаємодіють між собою на договірних засадах.
 
294. 6. Дуальна форма здобуття вищої освіти - це різновид денної форми здобуття освіти, що передбачає поєднання навчання осіб у закладах вищої освіти з навчанням на робочих місцях на підприємствах, в установах та організаціях для набуття певної кваліфікації на основі договору. Навчання на робочому місці передбачає виконання посадових обов’язків відповідно до трудового договору.
 
295. Дуальна освіта здійснюється на підставі договору між закладом вищої освіти та роботодавцем (підприємством, установою, організацією тощо), який передбачає:
 
296. порядок працевлаштування здобувача вищої освіти та оплати його праці;
 
297. обсяг та очікувані результати навчання здобувача вищої освіти на робочому місці;
 
298. зобов’язання закладу вищої освіти та роботодавця в частині виконання здобувачем вищої освіти індивідуального навчального плану на робочому місці;
 
299. порядок оцінювання результатів навчання, здобутих на робочому місці.
 
300. 7. Стандарти вищої освіти та заклади вищої освіти можуть обмежувати перелік допустимих форм здобуття вищої освіти для окремих спеціальностей та освітніх програм.
 
301. 8. Положення про основні форми здобуття вищої освіти затверджуються центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
 
302. Заклад вищої освіти може використовувати інші форми здобуття вищої освіти і поєднувати форми здобуття вищої освіти, відповідно до положення про організацію освітнього процесу у закладі вищої освіти»;
 
303. 29) абзац другий частини другої статті 56 викласти в такій редакції:
 
304. «Норми часу навчальної, методичної, наукової, організаційної роботи визначаються закладом вищої освіти»;
 
305. 30) частину шосту статті 73 викласти в такій редакції:
 
306. «6. Розмір плати за весь строк навчання для здобуття відповідного ступеня вищої освіти, підвищення кваліфікації, включаючи виготовлення документа про освіту та додатку до нього, а також порядок оплати освітньої послуги (разово, щороку, щосеместрово, щомісяця) встановлюються у договорі (контракті), що укладається між закладом вищої освіти та фізичною (юридичною) особою, яка замовляє платну освітню послугу для себе або для іншої особи, беручи на себе фінансові зобов’язання щодо її оплати.
 
307. Типовий договір, що укладається між закладом вищої освіти та фізичною (юридичною) особою, яка замовляє платну освітню послугу, на строк навчання, затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки»;
 
308. 31) у статті 76 у пункті 2 частини другої після слів «іноземних студентів» доповнити словами «за акредитованими освітніми програмами»;
 
309. 32) у розділі ХV «Прикінцеві та перехідні положення»:
 
310. у частині другій:
 
311. у пункті 10 слова «та їх структурних підрозділів (факультетів, інститутів, коледжів, філій)» вилучити;
 
312. пункт 19 викласти в такій редакції:
 
313. «19) розмір квоти для прийому осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, встановлюється центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки для уповноважених закладів вищої освіти»;
 
314. доповнити новим пунктом 20-1 такого змісту:
 
315. «20-1) територіально відокремлені структурні підрозділи закладів вищої освіти в містах Києві, Харкові, Львові, Дніпрі та Одесі, які функціонують на день набуття чинності цим законом, мають бути реорганізовані або припинені до 01 липня 2021 року рішенням закладів вищої освіти або їх засновників»;
 
316. частину 4-1 викласти в такій редакції:
 
317. «Дія акредитаційних сертифікатів тимчасово переміщених закладів вищої освіти (наукових установ) зі спеціальностей та напрямів підготовки, які на день переміщення з тимчасово окупованої території або з населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, були чинними, продовжується на період проведення антитерористичної операції, заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, але не більш як на п’ять років з дня закінчення терміну дії відповідних акредитаційних сертифікатів.
 
318. Тимчасово переміщені заклади вищої освіти зберігають статус національних.
 
319. Нормативи чисельності осіб, які навчаються, на одну посаду науково-педагогічного працівника у тимчасово переміщених закладах вищої освіти, тимчасово переміщених наукових установах визначаються Кабінетом Міністрів України з коефіцієнтом 0, 8 від установлених норм.
 
320. Для закладів вищої освіти на підконтрольній українській владі території Донецької та Луганської областей центральні органи виконавчої влади, у сфері управління яких знаходяться такі заклади, встановлюють фіксовані обсяги державного замовлення на підготовку фахівців з вищою освітою для всіх спеціальностей та всіх освітніх рівнів, з яких оголошено прийом на навчання здобувачів вищої освіти.
 
321. Центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки має право ініціювати передачу прав засновника профільних за напрямами підготовки професійно-технічних навчальних закладів переміщеним закладам вищої освіти, переміщеним науковим установам державної власності за згодою сторін та реорганізацію тимчасово переміщених закладів вищої освіти, тимчасово переміщених наукових установ шляхом злиття чи приєднання відповідно до закону в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України»;
 
322. у частині п’ятій:
 
323. пункти 1, 4, 5 виключити;
 
324. пункт 12 викласти в такій редакції:
 
325. «12) забезпечити можливості для додаткового вивчення українознавчих дисциплін особами, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія та які зараховані на навчання до одного з уповноважених закладів вищої освіти».
 
326. 2. У Законі України "Про освіту" (Відомості Верховної Ради України, 2017 р., № 38-39, ст. 380):
 
327. 1) у статті 10:
 
328. частину другу викласти в такій редакції:
 
329. «2. Рівнями освіти є:
 
330. дошкільна освіта;
 
331. початкова освіта;
 
332. базова середня освіта;
 
333. профільна середня освіта;
 
334. перший (початковий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;
 
335. другий (базовий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;
 
336. третій (вищий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;
 
337. фахова передвища освіта;
 
338. початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти;
 
339. перший (бакалаврський) рівень вищої освіти;
 
340. другий (магістерський) рівень вищої освіти;
 
341. третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень вищої освіти;
 
342. науковий рівень вищої освіти.»;
 
343. частину третю виключити;
 
344. 2) у статті 15 частину четверту виключити;
 
345. 3) у статті 16 частини третю і четверту виключити;
 
346. 4) статтю 35 викласти в такій редакції:
 
347. «Стаття 35. Національна рамка кваліфікацій
 
348. 1. Національна рамка кваліфікацій - це призначена для впорядкування освітніх і професійних кваліфікацій ієрархічна система кваліфікаційних рівнів, кожен з яких описується набором дескрипторів (результатів навчання, компетентностей).
 
349. Національна рамка кваліфікацій формується у відповідності до Європейської рамки кваліфікацій.
 
350. Кількість кваліфікаційних рівнів Національної рамки кваліфікацій відповідає кількості рівнів Європейської рамки кваліфікацій.
 
351. Національна рамка кваліфікацій визначає відповідність рівнів освіти її кваліфікаційним рівням.
 
352. Національна рамка кваліфікацій, а також зміни до неї затверджуються Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і наук.
 
353. 2. Національна рамка кваліфікацій призначена для використання органами державної влади та органами місцевого самоврядування, установами та організаціями, закладами освіти, роботодавцями, іншими юридичними та фізичними особами з метою розроблення, ідентифікації, співвіднесення, визнання, планування і розвитку кваліфікацій.
 
354. 3. Національна рамка кваліфікацій ґрунтується на європейських і національних стандартах та принципах забезпечення якості освіти, враховує вимоги ринку праці до компетентностей працівників та запроваджується з метою гармонізації норм законодавства у сферах освіти і соціально-трудових відносин, сприяння національному та міжнародному визнанню кваліфікацій, здобутих в Україні, налагодження ефективної взаємодії сфери освіти і ринку праці»;
 
355. 5) статтю 36 виключити;
 
356. 6) у статті 37 частину першу викласти в такій редакції:
 
357. «1. Національна система кваліфікацій - сукупність інституцій і правових норм, які регулюють формування і розвиток освітніх та професійних кваліфікацій, їхню відповідність потребам суспільства і ринку праці.»;
 
358. 7) у статті 43 частину другу викласти в такій редакції:
 
359. «2. Освітня діяльність провадиться на підставі ліцензії, що видається органом ліцензування відповідно до законодавства»;
 
360. 8) у статті 64 абзац двадцятий частини першої викласти в такій редакції:
 
361. «здійснює ліцензування освітньої діяльності та нагляд (контроль) за додержанням вимог ліцензійних умов у сферах, визначених Кабінетом Міністрів України»;
 
362. 9) у статті 67 в частині другій після абзацу восьмого доповнити новим абзацом такого змісту:
 
363. «здійснює ліцензування освітньої діяльності та нагляд (контроль) за додержанням вимог ліцензійних умов у сферах, визначених Кабінетом Міністрів України».
 
364. У зв’язку з цим абзац дев’ятий вважати абзацом десятим.
 
365. 3. У Законі України "Про фахову передвищу освіту" (Відомості Верховної Ради України, 2019 р., № 30, ст. 119) у частині першій статті 7 слова «відповідає п’ятому рівню Національної рамки кваліфікацій і» виключити.
 
366. ІІ. Прикінцеві положення
 
367. 1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
 
368. 2. Установити, що:
 
369. 1) ліцензії на підготовку здобувачів вищої освіти за рівнями та спеціальностями, дійсні на день набрання чинності цим Законом, дають право на переоформлення ліцензій на підготовку здобувачів вищої освіти за відповідними рівнями із збереженням ліцензованого обсягу без проходження ліцензування;
 
370. 2) ліцензії на підготовку здобувачів вищої освіти за спеціальностями, які віднесені до спеціальностей, необхідних для доступу до професій, для яких запроваджене додаткове регулювання, дають право на переоформлення ліцензій на підготовку здобувачів вищої освіти за відповідними рівнями та освітніми програмами, за якими фактично здійснюється підготовка фахівців, із збереженням ліцензованого обсягу без проходження ліцензування;
 
371. 3) переоформлення ліцензій відповідно до підпунктів 1 і 2 цього пункту здійснюється у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки, прийом здобувачів освіти на навчання в 2020 році здійснюється на основі ліцензій, дійсних на день набрання чинності цим Законом;
 
372. 4) положення абзацу третього частини шостої статті 6 у частині скасування рішень про присудження наукового ступеня та видачу відповідного диплома у зв’язку з виявленими у захищеній дисертації фактів самоплагіату, фабрикації та/або фальсифікації застосовуються щодо дисертацій, захищених після набрання чинності цього Закону.
 
373. 3. Кабінету Міністрів України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цім Законом:
 
374. привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;
 
375. забезпечити приведення міністерствами та іншими державними органами виконавчої влади їхніх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
 
376. Голова Верховної Ради України
Дмитро РАЗУМКОВ