Кількість абзаців - 22 Розмітка (ліва колонка)


Про внесення змін до деяких законів України з питань запобігання використанню банків та інших фінансових установ з метою легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом (Друге читання)

0. Проект Закон України "Про внесення змін до деяких законів України з питань запобігання використанню банків та інших фінансових установ з метою легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" З метою приведення деяких законів України у відповідність із Законом України „Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом", а також забезпечення протидії використанню банків та інших фінансових установ для легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом та фінансування тероризму, Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:  
1. І. Внести зміни до таких Законів України: 1.У Законі України „Про банки і банківську діяльність": 1) У статті 2 термін "ідентифікація особи" виключити.  
2. 2) Статтю 63 викласти у такій редакції: „Стаття 63 Запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом Національний банк України при здійсненні нагляду за діяльністю банків не рідше одного разу на рік проводить перевірку банків з питань дотримання ними законодавства, яке регулює відносини у сфері запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом. Банки зобов'язані розробляти та впроваджувати правила внутрішнього фінансового моніторингу та програми його здійснення для протидії використанню банківської системи з метою легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом".  
3. 3) Статтю 64 викласти у такій редакції: „Стаття 64 Обов'язок щодо ідентифікації клієнтів  
4. Банкам забороняється відкривати та вести анонімні рахунки. Банкам забороняється вступати в договірні відносини з особами, що використовують очевидне фіктивне ім'я; або відкривати чи вести рахунки або мати ділові зв'язки з юридичними особами, які, по суті, використовуються фізичними особами як метод забезпечення анонімності.  
5. Банк зобов'язаний ідентифікувати всіх клієнтів, що відкривають рахунки в банку, та всіх клієнтів, які здійснюють операції, що підлягають фінансовому моніторингу, всіх клієнтів, що здійснюють операції з готівкою без відкриття рахунку на суму, що перевищує еквівалент 50000 гривень, та осіб, уповноважених діяти від імені зазначених клієнтів, відповідно до законодавства України, і може відкрити рахунок клієнту лише після здійснення його ідентифікації та вжиття достатніх, на думку банку, заходів з підтвердження його особи відповідно до цього Закону, інших законів з питань банківської діяльності, а також законодавства, яке регулює відносини у сфері запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом. Банк має право витребувати, а клієнт зобов'язаний надати документи (відомості), необхідні для з'ясування його особи, суті діяльності, фінансового стану. У разі ненадання клієнтом необхідних документів (відомостей), або умисного подання неправдивих відомостей про себе, банк відмовляє клієнту у його обслуговуванні. В разі наявності при здійсненні ідентифікації підозри щодо надання клієнтом недостовірної інформації або навмисного подання інформації з метою введення в оману, банк має надавати інформацію про фінансові операції клієнта до спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань фінансового моніторингу. Для ідентифікації клієнта - юридичної особи, банк має ідентифікувати фізичних осіб, які є власниками цієї юридичної особи, мають прямий або опосередкований вплив на неї та отримують економічну вигоду від її діяльності. У випадку коли юридична особа є господарським товариством, банк має ідентифікувати фізичних осіб, які мають істотну участь у цій юридичній особі. Клієнт має надавати відомості, які витребує банк з метою виконання вимог цього Закону. У випадку ненадання таких відомостей клієнтом рахунок не відкривається, а в разі наявності раніше відкритих рахунків банк відмовляє в здійсненні обслуговування. Для ідентифікації і вжиття заходів, достатніх на думку банку, для підтвердження особи клієнта - юридичної особи та для забезпечення спроможності банку виконувати правила внутрішнього фінансового моніторингу та програми його здійснення, у тому числі, щодо виявлення фінансових операцій, що мають сумнівний характер, банк має право витребувати інформацію, яка стосується ідентифікації цієї особи та її керівників, у органів державної влади, які здійснюють нагляд та/або контроль за діяльністю цієї юридичної особи, банків, інших юридичних осіб, а також здійснювати, відповідно до законодавства, заходи щодо збору такої інформації з інших джерел. Вказані органи державної влади та управління, банки, інші юридичні особи зобов'язані протягом десяти робочих днів з дня отримання запиту безоплатно надати банку таку інформацію. Для ідентифікації клієнта - фізичної особи та вжиття заходів, достатніх на думку банку, для підтвердження його особи, банк має право витребувати інформацію, яка стосується ідентифікації цієї особи, у органів державної влади та управління, банків, інших юридичних осіб, а також здійснювати заходи щодо збору такої інформації про цю особу, яка є необхідною для виконання правил внутрішнього фінансового моніторингу та програм його здійснення, у тому числі, щодо виявлення фінансових операцій, що мають сумнівний характер. Вказані органи державної влади та управління, банки, інші юридичні особи зобов'язані протягом десяти робочих днів з дня отримання запиту безоплатно надати банку таку інформацію. Ідентифікація клієнта банку не є обов'язковою при здійсненні кожної операції, якщо клієнт був раніше ідентифікований відповідно до цього Закону. За наявності рішення уповноваженого державного органу про скасування державної реєстрації юридичної особи або державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності - фізичної особи, визнання в установленому порядку юридичної особи фіктивною, або фізичної особи померлою чи безвісно відсутньою банк закриває рахунок такої особи, і невідкладно надає інформацію до спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань фінансового моніторингу щодо такого рахунку, та не перераховує чи іншим шляхом не розпоряджується коштами на цьому рахунку до отримання розпоряджень зазначеного органу. У випадку ненадходження протягом семи робочих днів зазначених розпоряджень або рішення суду стосовно вжиття чи невжиття заходів по відношенню до цих коштів, банк вирішує пов'язані з ними питання відповідно до законодавства України."  
6. 4) Статтю 65 викласти у такій редакції:  
7. „Стаття 65. Зберігання документів Усі документи, про здійснення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, та результати ідентифікації осіб, які здійснювали такі операції, банк зобов'язаний зберігати протягом п'яти років з дня проведення таких операцій. Результати ідентифікації власника рахунку та особи, уповноваженої діяти від його імені, зберігаються банком протягом п'яти років після закриття рахунку."  
8. 2.Статтю 18 Закону України „Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" викласти у такій редакції:  
9. „Стаття 18. Запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом  
10. Фінансовим установам забороняється вступати в договірні відносини з анонімними особами, відкривати та вести анонімні рахунки.  
11. Фінансовим установам забороняється вступати в договірні відносини з особами, що використовують очевидне фіктивне ім'я, або відкривати чи вести рахунки або мати ділові зв'язки з юридичними особами, які, по суті, використовуються фізичними особами як метод забезпечення анонімності.  
12. Фінансова установа зобов'язана, відповідно до законодавства України, ідентифікувати всіх клієнтів, що відкривають рахунки в фінансовій установі, та/або укладають договори про надання фінансових послуг, та всіх клієнтів, які здійснюють операції, що підлягають фінансовому моніторингу, а також осіб, уповноважених діяти від імені зазначених клієнтів. Фінансова установа надає відповідні фінансові послуги клієнту лише після здійснення його ідентифікації та вжиття достатніх, на думку фінансової установи, заходів з підтвердження його особи відповідно до цього Закону, інших законів з питань діяльності на ринках фінансових послуг, а також законодавства, яке регулює відносини у сфері запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом.  
13. Фінансова установа має право витребувати, а клієнт зобов'язаний надати документи (відомості), необхідні для з'ясування його особи. У разі ненадання клієнтом необхідних документів (відомостей), або умисного подання неправдивих відомостей про себе, фінансова установа відмовляє клієнту у його обслуговуванні та/або наданні фінансових послуг, та/або не відкриває рахунок, а в разі наявності раніше відкритих рахунків фінансова установа відмовляє в здійсненні обслуговування, та/або не укладає договір про надання фінансових послуг.  
14. У разі виникнення сумніву щодо особи, яка отримує економічну вигоду від здійснення клієнтом фінансової операції, фінансова установа повинна здійснити заходи щодо її встановлення. З цією метою фінансова установа має право вимагати, а клієнт зобов'язаний надати інформацію про особу, яка отримує економічну вигоду від фінансової операцій, що проводиться.  
15. В разі наявності підозри щодо надання клієнтом недостовірної інформації або навмисного подання інформації з метою введення в оману, фінансова установа має надавати інформацію про фінансові операції клієнта до спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань фінансового моніторингу.  
16. Для ідентифікації клієнта - юридичної особи, фінансова установа має ідентифікувати фізичних осіб, які є власниками цієї юридичної особи, мають прямий або опосередкований вплив на неї та отримують економічну вигоду від її діяльності. У випадку коли юридична особа є господарським товариством, фінансова установа має ідентифікувати фізичних осіб, які мають істотну участь у цій юридичній особі. Клієнт має надавати відомості, які витребує фінансова установа з метою виконання вимог цього Закону. У випадку ненадання таких відомостей клієнтом фінансова установа відмовляє в здійсненні обслуговування та/або наданні фінансових послуг, та/або не відкриває рахунок, а в разі наявності раніше відкритих рахунків фінансова установа відмовляє в здійсненні обслуговування, та/або не укладає договір про надання фінансових послуг.  
17. Для ідентифікації і вжиття заходів, достатніх, на думку фінансової установи, для підтвердження особи клієнта - юридичної особи та для забезпечення спроможності фінансової установи виконувати правила внутрішнього фінансового моніторингу та програм його здійснення, у тому числі, щодо виявлення фінансових операцій, що мають сумнівний характер, фінансова установа має право витребувати інформацію, яка стосується ідентифікації цієї особи та її керівників, у органів державної влади та управління, які здійснюють нагляд та/або контроль за діяльністю цієї юридичної особи, банків, інших юридичних осіб, а також здійснювати, відповідно до законодавства України, заходи щодо збору такої інформації з інших джерел. Вказані органи державної влади та управління, банки, інші юридичні особи зобов'язані протягом десяти робочих днів з дня отримання запиту безоплатно надати фінансовій установі таку інформацію у порядку, встановленому законодавством України.  
18. Для ідентифікації клієнта - фізичної особи та вжиття заходів, достатніх на думку фінансової установи, для підтвердження його особи, фінансова установа має право витребувати інформацію про нього у органів державної влади та управління, банків, інших юридичних осіб, а також здійснювати заходи щодо збору такої інформації про цю особу, яка є необхідною для виконання правил внутрішнього фінансового моніторингу та програм його здійснення, у тому числі, щодо виявлення фінансових операцій, що мають сумнівний характер. Вказані органи державної влади та управління, банки, інші юридичні особи зобов'язані протягом десяти робочих днів з дня отримання запиту безоплатно надати фінансовій установі таку інформацію у порядку, встановленому законодавством України.  
19. Ідентифікація не є обов'язковою при здійсненні кожної операції, якщо клієнт був раніше ідентифікований відповідно до цього Закону.  
20. За наявності рішення уповноваженого державного органу про скасування державної реєстрації юридичної особи або державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності - фізичної особи, визнання в установленому порядку юридичної особи фіктивною, або фізичної особи померлою чи безвісно відсутньою фінансова установа припиняє подальше обслуговування такої особи, і невідкладно надає інформацію до спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань фінансового моніторингу щодо фінансових активів такої особи, та не перераховує чи іншим шляхом не розпоряджається фінансовими активами до отримання розпоряджень зазначеного органу. У випадку ненадходження протягом семи робочих днів зазначених розпоряджень або рішення суду стосовно вжиття чи не вжиття заходів по відношенню до цих фінансових активів, фінансова установа вирішує пов'язані з ними питання відповідно до законодавства України."  
21. ІІ. Прикінцеві положення. 1. Цей Закон набирає чинності одночасно з набранням чинності Законом України „Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом". 2. Кабінету Міністрів України та Національному банку України в місячний строк забезпечити прийняття актів, необхідних для реалізації цього Закону.