Кількість абзаців - 431 Розмітка (ліва колонка)


Про внесення змін до Закону України ''Про метрологію та метрологічну діяльність'' (Друге читання)

0. Проект  
1. З А К О Н У К Р А Ї Н И  
2. Про внесення змін до Закону України  
3. "Про метрологію та метрологічну діяльність"  
4. Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:  
5. Внести зміни до Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" (Відомості Верховної Ради України, 1998 р., № 30-31, ст. 194), виклавши його у такій редакції:  
6. "З А К О Н У К Р А Ї Н И  
7. Про метрологію та метрологічну діяльність  
8. Цей Закон визначає правові основи забезпечення єдності вимірювань в Україні, регулює суспільні відносини у сфері метрологічної діяльності та спрямований на захист громадян і національної економіки від наслідків недостовірних результатів вимірювань.  
9. Розділ І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ  
10. Стаття 1. Основні терміни та їх визначення  
11. У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:  
12. метрологія - наука про вимірювання;  
13. вимірювання - відображення фізичних величин їхніми значеннями за допомогою експерименту та обчислень із застосуванням спеціальних технічних засобів;  
14. одиниця вимірювань - фізична величина певного розміру, прийнята для кількісного відображення однорідних з нею величин;  
15. єдність вимірювань - стан вимірювань, за якого їхні результати виражаються в узаконених одиницях вимірювань, а характеристики похибок або невизначеності вимірювань відомі із заданою ймовірністю та не виходять за встановлені границі;  
16. метрологічна діяльність ( діяльність, яка пов'язана із забезпеченням єдності вимірювань;  
17. методика виконання вимірювань - сукупність процедур і правил, виконання яких забезпечує одержання результатів вимірювань з потрібною точністю;  
18. засіб вимірювальної техніки - технічний засіб, який застосовується під час вимірювань і має нормовані метрологічні характеристики;  
19. тип засобу вимірювальної техніки - сукупність засобів вимірювальної техніки одного і того ж призначення, які мають один і той же принцип дії, однакову конструкцію та виготовлені за однією і тією ж технічною документацією;  
20. еталон - засіб вимірювальної техніки, що забезпечує відтворення і (чи) зберігання одиниці вимірювань одного чи декількох значень, а також передачу розміру цієї одиниці іншим засобам вимірювальної техніки;  
21. державний первинний еталон (далі ( державний еталон) -еталон, який забезпечує відтворення одиниці вимірювань з найвищою у країні точністю і офіційно затверджений спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології як основа для установлення значень усіх еталонів даної одиниці, що є у країні;  
22. вторинний еталон - еталон, який отримує розмір одиниці безпосередньо від державного еталона даної одиниці або (у разі відсутності державного еталона) відповідного еталона іншої країни, зберігає та передає його робочим еталонам або робочим засобам вимірювальної техніки;  
23. робочий еталон - еталон, призначений для повірки чи калібрування засобів вимірювальної техніки;  
24. вихідний еталон - еталон, який має найвищі метрологічні властивості серед еталонів даної одиниці, що є у країні, на підприємстві чи в організації;  
25. нормативний документ із метрології - документ, який встановлює правила, загальні вимоги чи норми, які стосуються метрології та метрологічної діяльності.  
26. Державна метрологічна система - сукупність законодавчих і нормативно-правових актів, організаційної структури, наукової, технічної та нормативної бази з метрології;  
27. акредитація у Державній метрологічній системі (далі ( метрологічна акредитація) на проведення державних випробувань та (або) повірки засобів вимірювальної техніки - процедура, за результатами якої спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері метрології документально засвідчує компетентність і право підприємства, установи чи організації (або їх підрозділу) проводити державні випробування та (або) повірку засобів вимірювальної техніки;  
28. атестація у Державній метрологічній системі (далі ( атестація) на проведення калібрування засобів вимірювальної техніки та вимірювань - процедура, за результатами якої відповідний орган документально засвідчує компетентність підприємства, установи чи організації (або їх підрозділу) проводити калібрування засобів вимірювальної техніки та (або) вимірювання;  
29. уповноваження у Державній метрологічній системі (далі ( уповноваження) на проведення атестації методик виконання вимірювань - процедура, за результатами якої відповідний орган документально засвідчує право підприємства, установи чи організації (або їх підрозділу) проводити атестацію методик виконання вимірювань;  
30. аудитор з метрології - особа, яка має відповідну кваліфікацію, теоретичну і практичну підготовку, необхідну для проведення робіт, пов'язаних з метрологічною акредитацією, атестацією або уповноваженням, атестована в установленому порядку та занесена до відповідного реєстру;  
31. повірка засобів вимірювальної техніки - встановлення придатності засобів вимірювальної техніки, на які поширюється державний метрологічний нагляд, до застосування на підставі результатів контролю їхніх метрологічних характеристик;  
32. калібрування засобів вимірювальної техніки - визначення в певних умовах або контроль метрологічних характеристик засобів вимірювальної техніки. Калібруванню можуть підлягати засоби вимірювальної техніки, на які не поширюється державний метрологічний нагляд;  
33. метрологічна атестація засобів вимірювальної техніки - дослідження засобів вимірювальної техніки з метою визначення їхніх метрологічних характеристик та встановлення придатності цих засобів до застосування;  
34. атестація методики виконання вимірювань - процедура встановлення відповідності методики метрологічним вимогам, що ставляться до неї;  
35. вимірювальна лабораторія - організація чи окремий підрозділ підприємства, установи чи організації або суб'єкт підприємницької діяльності (фізична особа), що здійснює вимірювання фізичних величин, визначення хімічного складу, фізико-хімічних, фізико-механічних та інших властивостей і показників речовин, матеріалів і продукції (за винятком вимірювань, пов'язаних з сертифікацією продукції, процесів і послуг) з документальним оформленням їх результатів.  
36. Стаття 2. Сфера дії Закону  
37. Цей Закон поширюється на центральні та місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства (їх об'єднання), установи, заклади і організації незалежно від форм власності та виду діяльності, що діють на території України (далі - підприємства і організації), на фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності і виробників (експортерів) іноземних держав, що ввозять засоби вимірювальної техніки на територію України (далі - іноземні виробники).  
38. Закон також поширюється на фізичних осіб, які не є суб'єктами підприємницької діяльності, ( власників засобів вимірювальної техніки, результати вимірювань якими використовуються для здійснення розрахунків за спожиту електричну і теплову енергію, газ і воду.  
39. Стаття 3. Законодавство про метрологію та метрологічну діяльність  
40. Відносини в сфері метрології і метрологічної діяльності регулюються цим Законом та іншими нормативно-правовими актами України.  
41. Стаття 4. Державна метрологічна система  
42. 1. Державна метрологічна система забезпечує єдність вимірювань у державі, а її діяльність спрямована на:  
43. реалізацію єдиної технічної політики в сфері метрології;  
44. захист громадян і національної економіки від наслідків недостовірних результатів вимірювань;  
45. підвищення рівня фундаментальних досліджень і наукових розробок;  
46. економію всіх видів матеріальних ресурсів;  
47. забезпечення якості та конкурентоспроможності вітчизняної продукції;  
48. створення науково-технічних, нормативних та організаційних основ забезпечення єдності вимірювань в державі.  
49. 2. Діяльність щодо забезпечення функціонування та розвитку Державної метрологічної системи координує спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері метрології.  
50. Стаття 5. Науково-технічна комісія з метрології  
51. 1. З метою колегіального розгляду концептуальних питань розвитку та забезпечення функціонування Державної метрологічної системи при спеціально уповноваженому центральному органі виконавчої влади у сфері метрології створюється консультативно-дорадчий орган - Науково-технічна комісія з метрології (далі - Комісія з метрології).  
52. 2. Основною метою діяльності Комісії з метрології є формування технічної політики і координація науково-технічних робіт у сфері метрології та метрологічної діяльності.  
53. 3. Комісія з метрології формується з представників Державної метрологічної служби та метрологічних служб центральних органів виконавчої влади, підприємств і організацій.  
54. 4. Персональний склад Комісії з метрології та положення про неї затверджуються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.  
55. Стаття 6. Нормативні документи з метрології  
56. 1. Розроблення і затвердження нормативних документів із метрології здійснюється відповідно до законодавства.  
57. За сферою поширення (відносно обов'язковості виконання вимог цих документів) розрізняють:  
58. нормативні документи із метрології спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології;  
59. нормативні документи із метрології інших центральних органів виконавчої влади.  
60. 2. Вимоги нормативних документів із метрології спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології є обов'язковими для виконання центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, організаціями, фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності та іноземними виробниками.  
61. 3. Вимоги нормативних документів із метрології інших центральних органів виконавчої влади є обов'язковими для виконання підприємствами і організаціями, що належать до сфери управління цих органів.  
62. 4. Підприємства і організації можуть розробляти та затверджувати у сфері своєї діяльності документи з метрології, що конкретизують нормативні документи з метрології спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології та не суперечать їм.  
63. Розділ ІІ. ОДИНИЦІ ВИМІРЮВАНЬ. ДЕРЖАВНІ ЕТАЛОНИ. ВИМІРЮВАННЯ. ЗАСОБИ ВИМІРЮВАЛЬНОЇ ТЕХНІКИ  
64. Стаття 7. Застосування одиниць вимірювань  
65. 1. В Україні застосовуються одиниці вимірювань Міжнародної системи одиниць (далі - SІ), прийнятої Генеральною конференцією з мір та ваг і рекомендованої Міжнародною організацією законодавчої метрології, а саме:  
66. а) основні одиниці SІ:  
67. метр як одиниця довжини (позначення одиниці: українське - м, міжнародне - m);  
68. кілограм як одиниця маси (позначення одиниці: українське - кг, міжнародне - kg);  
69. секунда як одиниця часу (позначення одиниці: українське - с, міжнародне - s);  
70. ампер як одиниця сили електричного струму (позначення одиниці: українське - А, міжнародне - А);  
71. кельвін як одиниця термодинамічної температури (позначення одиниці: українське - К, міжнародне - К);  
72. кандела як одиниця сили світла (позначення одиниці: українське - кд, міжнародне - сd);  
73. моль як одиниця кількості речовини (позначення одиниці: українське - моль, міжнародне - mоl);  
74. б) похідні одиниці SІ;  
75. в) десяткові кратні та частинні від одиниць SІ.  
76. В Україні застосовуються також:  
77. одиниці, що не входять до SІ, але дозволені спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології (далі - дозволені позасистемні одиниці);  
78. комбінації одиниць SІ та дозволених позасистемних одиниць.  
79. 2. Назви похідних одиниць SІ, десяткових кратних і частинних від одиниць SІ, дозволених позасистемних одиниць, визначення основних одиниць SІ, десяткових кратних і частинних від одиниць SІ, а також дозволених позасистемних одиниць, їх позначення та правила написання встановлюються нормативними документами з метрології спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології.  
80. 3. За рішенням спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології можуть бути допущені до тимчасового застосування у визначеній галузі інші одиниці вимірювань, кратні та частинні від них.  
81. Стаття 8. Особливості застосування одиниць вимірювань стосовно товарів та послуг, призначених для експорту  
82. Характеристики і параметри експортованих товарів (у тому числі засобів вимірювальної техніки) та послуг (у тому числі з вимірювань, метрологічної атестації, повірки, калібрування), що виробляються або виконуються для іноземних держав, можуть бути подані в одиницях вимірювань, встановлених замовником.  
83. Стаття 9. Державні еталони  
84. 1. Державні еталони створюються та вдосконалюються відповідно до державних науково-технічних програм, які розробляються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології, з метою забезпечення потреб життєдіяльності людини, економіки і оборони України та інших сфер.  
85. За виконання завдань цих програм і технічний рівень державних еталонів несе відповідальність спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері метрології.  
86. 2. Державні еталони є виключно державною власністю, підлягають затвердженню спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології та перебувають у його віданні.  
87. З метою визнання на міжнародному рівні державних еталонів, а також результатів вимірювань, повірки та калібрування, що виконуються відповідно вимірювальними, повірочними та калібрувальними лабораторіями, метрологічні характеристики цих еталонів повинні підтверджуватися шляхом їх звірення з міжнародними еталонами та національними еталонами інших країн.  
88. 3. Відповідальність за додержання правил і умов зберігання та застосування державних еталонів покладається на керівників організацій, де зберігаються еталони, та вчених зберігачів цих еталонів.  
89. Стаття 10. Вимірювання та використання їх результатів  
90. 1. Результати вимірювань можуть бути використані за умови, якщо відомі відповідні характеристики похибок або невизначеності вимірювань.  
91. 2. Вимірювальні лабораторії можуть виконувати вимірювання у сфері поширення державного метрологічного нагляду за умови їх атестації на проведення цих вимірювань.  
92. 3. Методики виконання вимірювань, що використовуються у сфері поширення державного метрологічного нагляду, повинні бути атестовані.  
93. Атестація цих методик проводиться національним науковим метрологічним центром і державними науковими метрологічними центрами, що належать до сфери управління спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології (далі ( метрологічні центри), державними територіальними (регіональними) органами спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, містах обласного підпорядкування (далі ( територіальні метрологічні органи) та метрологічними службами підприємств і організацій, уповноваженими на проведення цієї атестації.  
94. Атестовані методики заносяться до Державного реєстру методик виконання вимірювань, що застосовуються у сфері поширення державного метрологічного нагляду.  
95. 4. Необхідність проведення атестації методик виконання вимірювань, що використовуються поза сферою поширення державного метрологічного нагляду, та уповноваження на проведення атестації цих методик визначається їх розробниками чи користувачами.  
96. Стаття 11. Застосування, ввезення, виробництво, ремонт, продаж і прокат засобів вимірювальної техніки  
97. 1. Засоби вимірювальної техніки можуть застосовуватися, якщо вони відповідають вимогам щодо точності, встановленим для цих засобів, у певних умовах їх експлуатації.  
98. 2. Засоби вимірювальної техніки, на які поширюється державний метрологічний нагляд, дозволяється застосовувати, випускати з виробництва, ремонту та у продаж і видавати напрокат лише за умови, якщо вони пройшли повірку або державну метрологічну атестацію.  
99. 3. Засоби вимірювальної техніки, на які не поширюється державний метрологічний нагляд, дозволяється випускати з виробництва та ремонту лише за умови, якщо вони пройшли калібрування або метрологічну атестацію.  
100. 4. Ввезення на територію України засобів вимірювальної техніки партіями може здійснюватися, якщо типи цих засобів занесені до Державного реєстру засобів вимірювальної техніки.  
101. Порядок ввезення на територію України засобів вимірювальної техніки встановлюється Кабінетом Міністрів України.  
102. 5. Підприємства, організації та фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які провадять діяльність, пов'язану з виробництвом, ремонтом, продажем і прокатом засобів вимірювальної техніки, повинні письмово повідомити у порядку, встановленому спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології, відповідні територіальні метрологічні органи про свою діяльність.  
103. Підприємства, організації та фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які провадять діяльність, пов'язану з ремонтом засобів вимірювальної техніки, повинні також повідомити про наявність для цього належних умов. Вимоги щодо умов для здійснення цієї діяльності встановлюються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.  
104. Територіальні метрологічні органи здійснюють облік підприємств, організацій та фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, які провадять зазначені види діяльності.  
105. Розділ ІІІ. МЕТРОЛОГІЧНА СЛУЖБА УКРАЇНИ  
106. Стаття 12. Структура метрологічної служби України  
107. Метрологічна служба України складається з Державної метрологічної служби і метрологічних служб центральних органів виконавчої влади, підприємств і організацій.  
108. Стаття 13. Державна метрологічна служба  
109. 1. Державна метрологічна служба організовує, провадить та координує діяльність, спрямовану на забезпечення єдності вимірювань у державі, а також здійснює державний метрологічний контроль і нагляд за додержанням вимог цього Закону, інших нормативно-правових актів України і нормативних документів із метрології.  
110. 2. До Державної метрологічної служби належать:  
111. відповідні підрозділи центрального апарата спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології;  
112. національний науковий метрологічний центр, що належить до сфери управління спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології (далі ( національний науковий метрологічний центр);  
113. державні наукові метрологічні центри, що належать до сфери управління спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології (далі ( державні наукові метрологічні центри);  
114. державні територіальні (регіональні) органи спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, містах обласного підпорядкування;  
115. державні служби:  
116. Державна служба єдиного часу і еталонних частот;  
117. Державна служба стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів;  
118. Державна служба стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів.  
119. Стаття 14. Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері метрології  
120. 1. Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері метрології здійснює державне управління забезпеченням єдності вимірювань в Україні.  
121. 2. До компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології належить проведення єдиної в країні технічної політики щодо забезпечення єдності вимірювань, у тому числі здійснення функцій, зазначених у статтях цього Закону, а також:  
122. організація проведення фундаментальних досліджень у сфері метрології;  
123. організація створення та функціонування еталонної бази України;  
124. установлення порядку створення, затвердження, реєстрації, зберігання та застосування еталонів, а також звірення їх з міжнародними еталонами та еталонами інших країн;  
125. координація діяльності метрологічної служби України;  
126. розроблення та затвердження нормативно-правових актів у сфері метрології та метрологічної діяльності;  
127. установлення загальних метрологічних вимог до засобів вимірювальної техніки, методів і результатів вимірювань;  
128. затвердження типів засобів вимірювальної техніки та установлення порядку ведення Державного реєстру засобів вимірювальної техніки;  
129. установлення вимог до державних повірників метрологічних центрів і територіальних метрологічних органів, повірників підприємств і організацій, аудиторів з метрології, державних інспекторів з метрологічного нагляду та порядку їх атестації;  
130. установлення вимог до розроблення та атестації методик виконання вимірювань та порядку ведення Державного реєстру методик виконання вимірювань, що застосовуються у сфері поширення державного метрологічного нагляду;  
131. установлення порядку ведення обліку підприємств, організацій та фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, які провадять діяльність, пов'язану з виробництвом, ремонтом, продажем і прокатом засобів вимірювальної техніки;  
132. організація та проведення державного метрологічного контролю і нагляду;  
133. визначення порядку встановлення приналежності технічних засобів до засобів вимірювальної техніки;  
134. затвердження норм часу на повірку засобів вимірювальної техніки;  
135. розроблення або участь у розробленні державних наукових і науково-технічних програм, що стосуються забезпечення єдності вимірювань;  
136. представництво та участь від України у міжнародних, європейських та інших регіональних організаціях з метрології.  
137. Рішення спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології, прийняті в межах його компетенції, є обов'язковими для виконання центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, організаціями і фізичними особами (на яких поширюється дія цього Закону).  
138. Стаття 15. Національний науковий метрологічний центр, державні наукові метрологічні центри і територіальні метрологічні органи  
139. 1. Національний науковий метрологічний центр виконує наукові фундаментальні та прикладні дослідження в сфері метрології та науково-дослідні роботи, пов'язані із створенням, удосконаленням, зберіганням, застосуванням державних і вторинних еталонів та створенням систем передачі розмірів одиниць вимірювань, розробленням нормативних документів з метрології, формуванням державних програм з метрології та концепції розвитку Державної метрологічної системи, а також здійснює державний метрологічний контроль та науково-методичне забезпечення метрологічної діяльності.  
140. 2. Державні наукові метрологічні центри виконують наукові прикладні дослідження в сфері метрології та науково-дослідні роботи, пов'язані із створенням, удосконаленням, зберіганням, застосуванням державних і вторинних еталонів та створенням систем передачі розмірів одиниць вимірювань у закріплених видах і підвидах вимірювань, розробленням нормативних документів із метрології, а також здійснюють державний метрологічний контроль.  
141. 3. Територіальні метрологічні органи виконують завдання і функції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології в межах, визначених положенням про ці органи та наказами спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології, а також здійснюють державний метрологічний контроль і нагляд.  
142. 4. Метрологічні центри і територіальні метрологічні органи за договорами з підприємствами, організаціями та фізичними особами крім робіт, передбачених частинами 1-3 цієї статті, можуть проводити калібрування, метрологічну атестацію і ремонт засобів вимірювальної техніки, метрологічну експертизу документації, атестацію вимірювальних лабораторій, атестацію методик виконання вимірювань та надавати інші метрологічні послуги відповідно до цього Закону.  
143. Стаття 16. Державні служби  
144. 1. Державна служба єдиного часу і еталонних частот здійснює міжрегіональну і міжгалузеву координацію і виконання робіт, спрямованих на забезпечення єдності вимірювань часу і частоти та визначення параметрів обертання Землі.  
145. 2. Державна служба стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів здійснює міжрегіональну і міжгалузеву координацію і забезпечує виконання робіт, пов'язаних із розробленням і впровадженням стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів.  
146. 3. Державна служба стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів здійснює міжрегіональну і міжгалузеву координацію і забезпечує виконання робіт, пов'язаних із розробленням і впровадженням стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів.  
147. 4. Положення про Державну службу єдиного часу і еталонних частот, Державну службу стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, Державну службу стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів затверджуються Кабінетом Міністрів України.  
148. Стаття 17. Метрологічні служби центральних органів виконавчої влади, підприємств і організацій  
149. 1. Метрологічні служби можуть створюватися:  
150. у центральних органах виконавчої влади (в тому числі в їх центральних апаратах) ( для координації робіт, пов'язаних із забезпеченням єдності вимірювань і здійсненням метрологічного контролю і нагляду;  
151. в органах управління об'єднань підприємств ( для виконання делегованих підприємствами, що входять до складу об'єднань, функцій щодо забезпечення єдності вимірювань;  
152. на підприємствах і в організаціях ( для забезпечення єдності вимірювань та здійснення метрологічного контролю і нагляду.  
153. На підприємствах і в організаціях, які виконують роботи у сфері поширення державного метрологічного нагляду, обов'язково повинні бути створені метрологічні служби або призначені особи, відповідальні за забезпечення єдності вимірювань.  
154. Керівники та спеціалісти метрологічних служб підприємств і організацій за своєю посадою і заробітною платою прирівнюються до керівників і спеціалістів основних виробничо-технічних служб.  
155. 2. Метрологічні служби центральних органів виконавчої влади, органів управлінь об'єднань підприємств, підприємств і організацій організовують та виконують роботи, пов'язані із забезпеченням єдності вимірювань, основними з яких є:  
156. організація і здійснення метрологічного контролю і нагляду;  
157. розроблення методик виконання вимірювань, методик метрологічної атестації, повірки та калібрування засобів вимірювальної техніки;  
158. організація подання на державні випробування і повірку, а також організація проведення ремонту засобів вимірювальної техніки.  
159. 3. Положення про метрологічні служби центральних органів виконавчої влади, органів управління об'єднань підприємств, підприємств і організацій розробляються згідно з типовим положенням про ці служби, яке затверджується спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.  
160. 4. Положення про метрологічні служби центральних органів виконавчої влади погоджуються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології, про головні та базові організації цих служб ( національним науковим метрологічним центром, про метрологічні служби підприємств і організацій ( територіальними метрологічними органами за місцезнаходженням цих підприємств і організацій, про метрологічні служби органів управління об'єднань підприємств ( із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології або, за його дорученням, з територіальними метрологічними органами за місцезнаходженням цих служб.  
161. 5. Головні та базові організації метрологічних служб центральних органів виконавчої влади повинні бути атестовані відповідним центральним органом виконавчої влади у порядку, встановленому спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.  
162. Розділ ІV. ДЕРЖАВНИЙ МЕТРОЛОГІЧНИЙ КОНТРОЛЬ І НАГЛЯД  
163. Стаття 18. Мета державного метрологічного контролю і нагляду  
164. Державний метрологічний контроль і нагляд здійснюються з метою перевірки додержання вимог цього Закону, інших нормативно-правових актів України і нормативних документів із метрології.  
165. Стаття 19. Об'єкти державного метрологічного контролю і нагляду  
166. Об'єктами державного метрологічного контролю і нагляду є:  
167. засоби вимірювальної техніки;  
168. методики виконання вимірювань;  
169. кількість фасованого товару в упаковках.  
170. Стаття 20. Сфера державного метрологічного контролю і нагляду  
171. Державний метрологічний контроль і нагляд стосовно об'єктів, перелічених у статті 19 цього Закону, поширюється на вимірювання, результати яких використовуються під час:  
172. робіт по забезпеченню охорони здоров'я;  
173. робіт по забезпеченню захисту життя та здоров'я громадян;  
174. контролю якості і безпеки продуктів харчування та лікарських препаратів;  
175. контролю стану навколишнього природного середовища;  
176. контролю безпеки умов праці;  
177. геодезичних і гідрометеорологічних робіт;  
178. торговельно-комерційних операцій і розрахунків між покупцем (споживачем) і продавцем (постачальником, виробником, виконавцем), у тому числі у сферах побутових і комунальних послуг, послуг електро- та поштового зв'язку;  
179. діяльності із надання послуг у сфері грального бізнесу (із застосуванням гральних автоматів);  
180. податкових, банківських і митних операцій;  
181. обліку енергетичних і матеріальних ресурсів (електричної і теплової енергії, газу, води, нафтопродуктів тощо), за винятком внутрішнього обліку, який ведеться підприємствами, організаціями та фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності;  
182. робіт, пов'язаних із державною реєстрацією земельних ділянок і нерухомого майна;  
183. робіт із забезпечення технічного захисту інформації, необхідність якого визначена законодавством;  
184. робіт, що виконуються за дорученням органів прокуратури та правосуддя;  
185. обов'язкової сертифікації продукції та робіт з оцінки відповідності у законодавчо регульованій сфері;  
186. реєстрації національних і міжнародних спортивних рекордів.  
187. Стаття 21. Види державного метрологічного контролю і нагляду  
188. 1. До державного метрологічного контролю належать:  
189. державні випробування засобів вимірювальної техніки і затвердження їх типів;  
190. державна метрологічна атестація засобів вимірювальної техніки;  
191. повірка засобів вимірювальної техніки;  
192. метрологічна акредитація на проведення державних випробувань та (або) повірки засобів вимірювальної техніки;  
193. атестація на проведення калібрування засобів вимірювальної техніки та (або) вимірювань;  
194. уповноваження на проведення атестації методик виконання вимірювань.  
195. 2. До державного метрологічного нагляду належать:  
196. державний метрологічний нагляд за забезпеченням єдності вимірювань;  
197. державний метрологічний нагляд за кількістю фасованого товару в упаковках.  
198. Стаття 22. Державні випробування засобів вимірювальної техніки і затвердження їх типів  
199. 1. Засоби вимірювальної техніки, призначені для серійного виробництва в Україні або для ввезення на територію України партіями, підлягають державним приймальним та контрольним випробуванням з метою затвердження типів цих засобів або контролю їх відповідності затвердженим типам і обов'язковим вимогам нормативних документів із метрології.  
200. Затверджені типи засобів вимірювальної техніки заносяться спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері метрології до Державного реєстру засобів вимірювальної техніки.  
201. Державним приймальним і контрольним випробуванням не підлягають засоби вимірювальної техніки, які призначені для використання фізичними особами (що не є суб'єктами підприємницької діяльності) у побутовій сфері для їх власних потреб, на які не поширюється державний метрологічний нагляд. Порядок встановлення приналежності засобів вимірювальної техніки до таких, що призначені для використання у побутовій сфері, визначається спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.  
202. 2. Державні приймальні і контрольні випробування засобів вимірювальної техніки проводяться метрологічними центрами та територіальними метрологічними органами, акредитованими на проведення цих випробувань. При цьому метрологічні центри можуть проводити державні контрольні випробування засобів вимірювальної техніки, якщо вони акредитовані на проведення державних приймальних випробувань цих засобів.  
203. 3. Державні приймальні випробування засобів вимірювальної техніки, на які не поширюється державний метрологічний нагляд, можуть проводитися головними та базовими організаціями метрологічних служб центральних органів виконавчої влади, метрологічними службами підприємств і організацій, акредитованими на проведення цих випробувань.  
204. 4. Державні приймальні і контрольні випробування та оформлення їх результатів проводяться у порядку, встановленому нормативними документами з метрології спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології.  
205. 5. На засоби вимірювальної техніки, типи яких затверджено спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології, та (чи) на їхню експлуатаційну документацію наноситься знак затвердження типу, форму якого встановлює спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері метрології.  
206. Стаття 23. Державна метрологічна атестація засобів вимірювальної техніки  
207. 1. Засоби вимірювальної техніки, не призначені для серійного виробництва в Україні або для ввезення на територію України партіями, на які поширюється державний метрологічний нагляд, підлягають державній метрологічній атестації.  
208. 2. Державна метрологічна атестація засобів вимірювальної техніки здійснюється метрологічними центрами, територіальними метрологічними органами та метрологічними службами підприємств і організацій, акредитованими на проведення державних випробувань чи повірки аналогічних засобів.  
209. 3. Державна метрологічна атестація та оформлення її результатів проводяться у порядку, встановленому нормативними документами з метрології спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології.  
210. Стаття 24. Повірка засобів вимірювальної техніки  
211. 1. Засоби вимірювальної техніки, які перебувають в експлуатації, випускаються з серійного виробництва, ремонту та у продаж і видаються напрокат, на які поширюється державний метрологічний нагляд, підлягають повірці.  
212. Повірці також підлягають:  
213. вихідні і робочі еталони, що є власністю метрологічних центрів та територіальних метрологічних органів;  
214. вихідні еталони, що є власністю підприємств і організацій;  
215. засоби вимірювальної техніки, що застосовуються під час державних випробувань, державної метрологічної атестації та повірки засобів вимірювальної техніки.  
216. 2. Засоби вимірювальної техніки, які перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці через міжповірочні інтервали, порядок встановлення яких визначається спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.  
217. Підприємства, організації та фізичні особи зобов'язані своєчасно (з урахуванням установлених міжповірочних інтервалів) надавати засоби вимірювальної техніки на повірку.  
218. Порядок надання фізичними особами, що не є суб'єктами підприємницької діяльності, на періодичну повірку засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань якими використовуються для здійснення розрахунків за спожиту електричну і теплову енергію, газ і воду) встановлюється Кабінетом Міністрів України.  
219. 3. Переліки засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації та підлягають повірці, складаються їх користувачами (за винятком фізичних осіб, що не є суб'єктами підприємницької діяльності) і подаються на погодження до відповідного територіального метрологічного органу.  
220. Порядок складання цих переліків установлюється спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.  
221. 4. Повірка засобів вимірювальної техніки проводиться територіальними метрологічними органами, акредитованими на її проведення. У разі, якщо територіальні метрологічні органи через відсутність відповідних еталонів не можуть провести повірку окремих типів засобів вимірювальної техніки, повірка цих засобів проводиться метрологічними центрами, акредитованими на її проведення.  
222. Повірка здійснюється посадовими особами територіальних метрологічних органів і метрологічних центрів - державними повірниками, атестованими в установленому порядку.  
223. 5. Повірка засобів вимірювальної техніки з використанням державних і вторинних еталонів проводиться метрологічними центрами та територіальними метрологічними органами, в яких зберігаються відповідні еталони. Повірка здійснюється вченими зберігачами цих еталонів.  
224. 6. Повірка засобів вимірювальної техніки, призначених для ввезення на територію України партіями, проводиться під час їх випуску з виробництва повірочними лабораторіями іноземних виробників, акредитованими на проведення цієї повірки.  
225. 7. Повірку засобів вимірювальної техніки під час експлуатації та випуску з ремонту можуть метрологічні служби підприємств і організацій, акредитовані на проведення цієї повірки.  
226. Повірка проводиться працівниками цих служб, атестованими в установленому порядку як повірники.  
227. За порушення умов і правил проведення повірки засобів вимірювальної техніки керівники та посадові особи відповідних підприємств і організацій несуть відповідальність згідно із законодавством.  
228. 8. Повірка та оформлення її результатів проводяться у порядку, встановленому нормативними документами з метрології спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології.  
229. 9. Місцеві органи виконавчої влади повинні сприяти проведенню повірки засобів вимірювальної техніки на місці їх експлуатації, у тому числі:  
230. надавати відповідні приміщення;  
231. забезпечувати допоміжним персоналом і транспортом;  
232. повідомляти власників і користувачів засобів вимірювальної техніки про час і місце проведення повірки.  
233. Стаття 25. Метрологічна акредитація на проведення державних випробувань та (або) повірки засобів вимірювальної техніки  
234. 1. Органом з метрологічної акредитації на проведення державних випробувань та (або) повірки засобів вимірювальної техніки ( спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології здійснюється акредитація:  
235. метрологічних центрів, територіальних метрологічних органів і метрологічних служб підприємств та організацій ( на проведення державних приймальних випробувань і повірки засобів вимірювальної техніки;  
236. територіальних метрологічних органів ( на проведення державних контрольних випробувань засобів вимірювальної техніки;  
237. повірочних лабораторій іноземних виробників ( на проведення повірки засобів вимірювальної техніки, призначених для ввезення на територію України партіями.  
238. За рішенням органу з метрологічної акредитації окремі етапи робіт з акредитації можуть виконувати метрологічні центри.  
239. 2. Метрологічна акредитація метрологічних центрів, територіальних метрологічних органів, метрологічних служб підприємств та організацій, повірочних лабораторій іноземних виробників (далі - заявники) проводиться у порядку, встановленому спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.  
240. Усі роботи, пов'язані з метрологічною акредитацією, проводяться за рахунок заявника.  
241. 3. Визначення компетентності заявників щодо проведення державних випробувань і повірки засобів вимірювальної техніки проводиться шляхом перевірки цих заявників на місці. До складу комісії з перевірки залучаються аудитори з метрології, атестовані в установленому порядку.  
242. 4. Рішення про метрологічну акредитацію заявників приймає керівник органу з метрологічної акредитації. У разі прийняття рішення про метрологічну акредитацію метрологічному центру, територіальному метрологічному органу, метрологічній службі підприємства чи організації, повірочній лабораторії іноземного виробника (далі - акредитовані організації) видається атестат про метрологічну акредитацію (зразок якого затверджується спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології), який має строк дії до п'яти років.  
243. У разі прийняття рішення про відмову в метрологічній акредитації заявникові надсилається (видається) відповідне повідомлення в письмовій формі, в якому зазначаються підстави відмови.  
244. 5. Спори з питань метрологічної акредитації розглядаються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології або в судовому порядку.  
245. 6. Орган з метрологічної акредитації або призначені ним організації періодично, але не частіше ніж один раз на рік, проводять перевірку акредитованих організацій за рахунок цих організацій. У разі встановлення порушень вимог метрологічної акредитації орган з метрологічної акредитації приймає рішення про тимчасове зупинення дії або визнання недійсним атестата про метрологічну акредитацію.  
246. Стаття 26. Атестація на проведення калібрування засобів вимірювальної техніки і вимірювань  
247. 1. Органами з атестації на проведення калібрування засобів вимірювальної техніки і вимірювань (далі ( органи з атестації) є спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері метрології, метрологічні центри та територіальні метрологічні органи.  
248. 2. Спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології здійснюється атестація метрологічих центрів і територіальних метрологічних органів на проведення вимірювань у сфері та (або) поза сферою поширення державного метрологічного нагляду.  
249. 3. Національним науковим метрологічним центром здійснюється атестація калібрувальних лабораторій метрологічних служб або інших організаційних структур підприємств і організацій (далі - калібрувальні лабораторії підприємств та організацій) на проведення калібрування засобів вимірювальної техніки для інших підприємств, організацій та для фізичних осіб.  
250. 4. Метрологічними центрами здійснюється атестація калібрувальних лабораторій підприємств та організацій, що не належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади, а також калібрувальних лабораторій підприємств та організацій, що належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади (якщо ці органи не мають метрологічної служби), на проведення калібрування засобів вимірювальної техніки для власних потреб цих підприємств та організацій.  
251. 5. Територіальними метрологічними органами здійснюється атестація вимірювальних лабораторій підприємств та організацій, що не належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади, а також вимірювальних лабораторій підприємств та організацій, що належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади (якщо це передбачено законодавством або якщо ці органи не мають метрологічної служби), на проведення вимірювань у сфері та (або) поза сферою поширення державного метрологічного нагляду.  
252. 6. Атестація на проведення вимірювань у сфері та (або) поза сферою поширення державного метрологічного нагляду здійснюється у порядку, встановленому спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.  
253. Усі роботи, пов'язані з атестацією, проводяться за рахунок заявника.  
254. 7. Визначення компетентності заявників щодо проведення калібрування засобів вимірювальної техніки та вимірювань проводиться шляхом перевірки цих заявників на місці. До складу комісії з перевірки залучаються аудитори з метрології, атестовані в установленому порядку.  
255. 8. Атестація вимірювальних лабораторій підприємств і організацій, які виконують вимірювання у сфері поширення державного метрологічного нагляду, пов'язані з основною діяльністю цих підприємств і організацій, проводиться за обов'язкової участі метрологічної служби (у разі наявності) центрального органу виконавчої влади, до компетенції якого належить реалізація державної політики у сфері основної діяльності відповідних підприємств і організацій, або головної чи базової організації цієї служби.  
256. 9. Рішення про атестацію заявників приймає керівник органу з атестації. У разі прийняття рішення про атестацію метрологічному центру і територіальному метрологічному органу, калібрувальній і вимірювальній лабораторії підприємства чи організації (далі - атестовані організації) видається свідоцтво про атестацію (зразок якого затверджується спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології), який має строк дії до п'яти років.  
257. У разі прийняття рішення про відмову в атестації заявникові надсилається (видається) відповідне повідомлення в письмовій формі, в якому зазначаються підстави відмови.  
258. 10. Спори з питань атестації розглядаються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології або в судовому порядку.  
259. 11. Органи з атестації або призначені ними організації періодично, але не частіше ніж один раз на рік, проводять перевірку атестованих організацій за рахунок цих організацій. У разі встановлення порушень вимог атестації орган з атестації приймає рішення про тимчасове зупинення дії або визнання недійсним свідоцтва про атестацію.  
260. Стаття 27. Уповноваження на проведення атестації методик виконання вимірювань  
261. 1. Органами з уповноваження на проведення атестації методик виконання вимірювань (далі ( органи з уповноваження) є спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері метрології та метрологічні центри.  
262. 2. Спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології здійснюється уповноваження метрологічних центрів і територіальних метрологічних органів на атестацію методик виконання вимірювань, що використовуються у сфері та (або) поза сферою поширення державного метрологічного нагляду.  
263. 3. Метрологічними центрами здійснюється уповноваження метрологічних служб підприємств та організацій на проведення атестації методик виконання вимірювань, що використовуються у сфері та (або) поза сферою поширення державного метрологічного нагляду;  
264. 4. Уповноваження на проведення атестації методик виконання вимірювань, що використовуються у сфері та (або) поза сферою поширення державного метрологічного нагляду, здійснюється у порядку, встановленому спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.  
265. Усі роботи, пов'язані з уповноваженням, проводяться за рахунок заявника.  
266. 5. Визначення компетентності заявників щодо проведення атестації методик виконання вимірювань проводиться шляхом перевірки цих заявників на місці. До складу комісії з перевірки залучаються аудитори з метрології, атестовані в установленому порядку.  
267. 6. Рішення про уповноваження заявників приймає керівник органу з уповноваження. У разі прийняття рішення про уповноваження метрологічному центру і територіальному метрологічному органу, метрологічній службі підприємства чи організації (далі - уповноважені організації) видається свідоцтво про уповноваження (зразок якого затверджується спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології), який має строк дії до п'яти років.  
268. У разі прийняття рішення про відмову в уповноваженні заявникові надсилається (видається) відповідне повідомлення в письмовій формі, в якому зазначаються підстави відмови.  
269. 7. Спори з питань уповноваження розглядаються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології або в судовому порядку.  
270. 8. Органи з уповноваження або призначені ними організації періодично, але не частіше ніж один раз на рік, проводять перевірку уповноважених організацій за рахунок цих організацій. У разі встановлення порушень вимог уповноваження орган з уповноваження приймає рішення про тимчасове зупинення дії або визнання недійсним свідоцтва про уповноваження.  
271. Стаття 28. Обов'язки акредитованих (атестованих, уповноважених) організацій  
272. Акредитовані (атестовані, уповноважені) організації повинні:  
273. додержуватися вимог нормативно-правових актів і нормативних документів з метрології, відповідно до яких вони були акредитовані (атестовані, уповноважені);  
274. посилатися на метрологічну акредитацію (атестацію, уповноваження) тільки стосовно тих робіт, на здійснення яких їх було акредитовано (атестовано, уповноважено);  
275. оплачувати всі роботи, пов'язані з їх метрологічною акредитацією (атестацією, уповноваженням);  
276. припинити посилання на метрологічну акредитацію (атестацію, уповноваження) у своїй документації та рекламі у разі тимчасового зупинення дії або визнання недійсним атестата про метрологічну акредитацію (свідоцтва про атестацію або уповноваження).  
277. Стаття 29. Державний метрологічний нагляд за забезпеченням єдності вимірювань  
278. 1. Державний метрологічний нагляд за забезпеченням єдності вимірювань поширюється на центральні та місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, організації та фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності.  
279. 2. У центральних та місцевих органах виконавчої влади, органах місцевого самоврядування та в органах управління об'єднань підприємств проводиться перевірка додержання вимог цього Закону, інших нормативно-правових актів України і нормативних документів із метрології.  
280. На підприємствах, в організаціях і у фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності крім того проводиться перевірка:  
281. стану і застосування засобів вимірювальної техніки;  
282. застосування атестованих методик виконання вимірювань і правильності виконання вимірювань;  
283. додержання умов і правил проведення державних випробувань, повірки, калібрування, ввезення, випуску з виробництва, ремонту та у продаж і видачі напрокат засобів вимірювальної техніки, проведення вимірювань та атестації методик виконання вимірювань.  
284. 3. Державний метрологічний нагляд за забезпеченням єдності вимірювань здійснюється в порядку, встановленому нормативно-правовими актами спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології.  
285. Стаття 30. Державний метрологічний нагляд за кількістю фасованого товару в упаковках  
286. 1. Державному метрологічному нагляду за кількістю фасованого товару в упаковках підлягають готові упаковки будь-якого виду під час фасування і продажу товару у разі, коли вміст цих упаковок не може бути змінений без їх розкривання чи деформування, а кількість товару подана в одиницях маси, об'єму чи іншої фізичної величини.  
287. 2. На упаковці фасованого товару мають бути зазначені номінальна кількість товару в одиницях маси, об'єму або іншої фізичної величини, а також гранично допустимі відхилення від номінальної кількості або зроблено посилання на нормативний документ, за яким їх встановлено.  
288. 3. Державний метрологічний нагляд за кількістю фасованого товару в упаковках здійснюється в порядку, встановленому нормативно-правовими актами спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології.  
289. Стаття 31. Головні державні інспектори, їх заступники і державні інспектори з метрологічного нагляду  
290. 1. Державний метрологічний нагляд здійснюють посадові особи спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології та його територіальних метрологічних органів:  
291. головний державний інспектор України з метрологічного нагляду та його заступник (далі - головний державний інспектор України та його заступник), якими відповідно є (одночасно за посадою) керівник спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології та його заступник з питань метрології;  
292. головні державні інспектори Автономної Республіки Крим, області, міста з метрологічного нагляду та їх заступники (далі - головні державні інспектори Автономної Республіки Крим, області, міста та їх заступники), якими відповідно є (одночасно за посадою) керівники територіальних метрологічних органів та їх заступники з питань метрології;  
293. державні інспектори з метрологічного нагляду (далі - державні інспектори), якими є (одночасно за посадою) керівники підрозділів, їхні заступники та спеціалісти спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології, керівники підрозділів, їхні заступники та спеціалісти територіальних метрологічних органів, на яких покладено здійснення державного метрологічного нагляду.  
294. 2. Державні інспектори повинні бути атестовані в установленому порядку.  
295. Стаття 32. Права і обов'язки головних державних інспекторів, їх заступників і державних інспекторів з метрологічного нагляду  
296. 1. Головний державний інспектор України та його заступник, головні державні інспектори Автономної Республіки Крим, області, міста, їх заступники (далі - головні державні інспектори та їх заступники) і державні інспектори під час виконання своїх обов'язків, мають право:  
297. безперешкодно (з пред'явленням службового посвідчення) відвідувати центральні та місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, організації та фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності з додержанням установлених у них порядку і режиму роботи;  
298. перевіряти діяльність центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, організацій та фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності щодо додержання вимог цього Закону, інших нормативно-правових актів України і нормативних документів із метрології (далі - метрологічні вимоги), а також використовувати при цьому їх технічні засоби та залучати до перевірок їх працівників;  
299. одержувати необхідні відомості та матеріали з метрологічної діяльності.  
300. 2. Державні інспектори крім дій, передбачених частиною 1 цієї статті, мають також право:  
301. направляти на інспекційну повірку засоби вимірювальної техніки;  
302. перевіряти правильність віднесення засобів вимірювальної техніки до таких, що підлягають повірці;  
303. перевіряти кількість фасованого товару в упаковках під час його фасування та продажу, відбирати для цього зразки упаковок фасованих товарів і у разі потреби розкривати готові упаковки. При цьому кількість зразків упаковок, які повинні бути відібрані для перевірки, та випадки, коли розкриваються готові упаковки, визначаються у порядку, встановленому спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології. Збитки, заподіяні внаслідок розкривання упаковок, зараховуються до витрат їх власників;  
304. користуватися проїзними квитками для проїзду в міському пасажирському транспорті (крім таксі), які можуть закуповуватися за рахунок асигнувань, передбачених у кошторисі на утримання організації, в штаті якої ці інспектори перебувають.  
305. 3. У разі виявлення порушень метрологічних вимог головні державні інспектори та їх заступники і державні інспектори мають право:  
306. забороняти застосування, випуск з ремонту та у продаж і видачу напрокат засобів вимірювальної техніки;  
307. анульовувати результати повірки засобів вимірювальної техніки;  
308. давати приписи та встановлювати строки усунення порушень метрологічних вимог;  
309. забороняти реалізацію партій фасованого товару, з яких відбиралися зразки упаковок фасованих товарів;  
310. забороняти виконання робіт, пов'язаних з вимірюваннями;  
311. складати протоколи про адміністративні правопорушення у сфері метрологічної діяльності;  
312. вносити пропозиції про тимчасове зупинення дії або анулювання документів з метрологічної акредитації на проведення державних випробувань і повірки засобів вимірювальної техніки, документів з атестації на проведення калібрування засобів вимірювальної техніки та вимірювань, документів з уповноваження на проведення атестації методик виконання вимірювань;  
313. вносити пропозиції щодо надіслання до правоохоронних органів матеріалів про порушення метрологічних вимог.  
314. 4. У разі виявлення порушень метрологічних вимог головні державні інспектори та їх заступники крім дій, передбачених частиною 3 цієї статті, мають також право:  
315. забороняти випуск з виробництва засобів вимірювальної техніки;  
316. розглядати справи про адміністративні правопорушення у сфері метрологічної діяльності і накладати адміністративні стягнення відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення;  
317. надсилати правоохоронним органам матеріали про порушення метрологічних вимог у випадках, передбачених законодавством.  
318. 5. Поновлення застосування, випуску з виробництва, ремонту та у продаж і видачі на прокат засобів вимірювальної техніки, реалізації партій фасованих товарів в упаковках, виконання робіт, пов'язаних з вимірюваннями, проводиться на підставі позитивних висновків повторної перевірки державним інспектором, витрати на яку оплачують відповідні підприємства, організації та фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності.  
319. 6. Державні інспектори зобов'язані проводити державний метрологічний нагляд з додержанням вимог цього Закону, інших нормативно-правових актів України і нормативних документів з метрології.  
320. Стаття 33. Правовий захист головних державних інспекторів, їх заступників і державних інспекторів  
321. 1. Головні державні інспектори, їх заступники і державні інспектори (далі - державні інспектори) під час виконання своїх обов'язків перебувають під захистом закону.  
322. Держава гарантує захист життя, здоров'я, честі, гідності та майна державних інспекторів і членів їх сімей від злочинних посягань та інших протиправних дій у зв'язку з виконанням ними своїх обов'язків.  
323. 2. Державні інспектори підлягають обов'язковому державному страхуванню.  
324. Порядок та умови страхування державних інспекторів визначаються Кабінетом Міністрів України.  
325. 3. За образу державного інспектора, а також опір, погрозу, насильство та за інші дії, які перешкоджають виконанню покладених на нього обов'язків, винні особи притягаються до відповідальності згідно із законодавством.  
326. 4. У разі каліцтва, інвалідності чи іншого ушкодження здоров'я, що сталися у зв'язку з виконанням службових обов'язків, державному інспектору виплачується компенсація в розмірі від річного до п'ятирічного грошового утримання залежно від ступеня втрати працездатності, а у разі його загибелі - сім'ї загиблого виплачується одноразова допомога в розмірі десятирічного грошового утримання за останньою посадою, яку він займав.  
327. Збитки, завдані майну державного інспектора або членів його сім'ї у зв'язку з виконанням ним службових обов'язків, компенсуються в повному обсязі за рахунок коштів державного бюджету з наступним стягненням цієї суми з винних осіб.  
328. Стаття 34. Відносини спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології та його територіальних метрологічних органів з правоохоронними органами  
329. Працівники правоохоронних органів повинні подавати допомогу державним інспекторам у виконанні ними службових обов'язків та припиняти незаконні дії громадян, які перешкоджають виконанню обов'язків, покладених на державних інспекторів.  
330. Стаття 35. Права і обов'язки державних повірників  
331. 1. Державні повірники, виконуючи свої обов'язки, мають право:  
332. безперешкодно, з пред'явленням службового посвідчення, відвідувати підприємства і організації з додержанням встановлених у них порядку і режиму роботи для виконання повірочних робіт;  
333. брати участь у здійсненні державного метрологічного контролю і нагляду;  
334. проводити контроль стану і застосування засобів вимірювальної техніки, які використовуються у сфері поширення державного метрологічного нагляду;  
335. використовувати технічні засоби і залучати до проведення повірки засобів вимірювальної техніки працівників підприємств і організацій, на яких вона здійснюється.  
336. 2. У разі, якщо за результатами повірки засоби вимірювальної техніки не відповідають вимогам нормативних документів із метрології, державні повірники мають право:  
337. вносити пропозиції щодо заборони використання або випуску з виробництва та ремонту засобів вимірювальної техніки;  
338. анульовувати результати повірки засобів вимірювальної техніки;  
339. вносити пропозиції щодо скорочення міжповірочного інтервалу у разі, коли засоби вимірювальної техніки не відповідають встановленим метрологічним вимогам за діючим міжповірочним інтервалом.  
340. 3. Державні повірники зобов'язані проводити повірку з додержанням вимог відповідних нормативних документів із метрології.  
341. Стаття 36. Розгляд скарг на рішення спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології, його метрологічних центрів і територіальних метрологічних органів та їх посадових осіб  
342. 1. Скарги на рішення спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології, його метрологічних центрів і територіальних метрологічних органів, їх посадових осіб, а також на дії цих осіб розглядаються в порядку, встановленому законодавством.  
343. 2. Подання скарги не зупиняє виконання рішень спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології, його метрологічних центрів і територіальних метрологічних органів, їх посадових осіб, а також дії цих осіб.  
344. Розділ V. МЕТРОЛОГІЧНИЙ КОНТРОЛЬ І НАГЛЯД  
345. Стаття 37. Види метрологічного контролю і нагляду, що здійснюють метрологічні служби центральних органів виконавчої влади, підприємств і організацій  
346. 1. Метрологічний нагляд здійснюється за забезпеченням єдності вимірювань.  
347. 2. До метрологічного контролю належать:  
348. атестація калібрувальних і вимірювальних лабораторій підприємств і організацій;  
349. метрологічна атестація та калібрування засобів вимірювальної техніки;  
350. метрологічна експертиза документації та атестація методик виконання вимірювань.  
351. 3. Метрологічний нагляд здійснюється:  
352. метрологічними службами центральних органів виконавчої влади ( на підприємствах і в організаціях, що належать до сфери їх управління;  
353. головними і базовими організаціями метрологічних служб центральних органів виконавчої влади ( на підприємствах і в організаціях, що належать до сфери управління цих органів і визначених положеннями про відповідні головні і базові організації;  
354. метрологічними службами підприємств і організацій - на відповідних підприємствах і в організаціях.  
355. 4. Метрологічний контроль здійснюється метрологічними службами центральних органів виконавчої влади, їх головними і базовими організаціями, метрологічними службами підприємств і організацій.  
356. Метрологічними службами центральних органів виконавчої влади або призначеними ними головними і базовими організаціями цих служб проводиться атестація:  
357. калібрувальних лабораторій підприємств і організацій, що належать до сфери управління цих органів, ( на проведення калібрування засобів вимірювальної техніки для власних потреб цих підприємств і організацій;  
358. вимірювальних лабораторій підприємств і організацій, що належать до сфери управління цих органів (за винятком лабораторій, передбачених частиною 5 статті 26 цього Закону), ( на проведення вимірювань у сфері або поза сферою поширення державного метрологічного нагляду;  
359. вимірювальних лабораторій підприємств і організацій, що здійснюють свою основну діяльність у сфері, у якій реалізація державної політики належить до компетенції відповідного центрального органу виконавчої влади, ( на проведення вимірювань поза сферою поширення державного метрологічного нагляду.  
360. Головними і базовими організаціями метрологічних служб центральних органів виконавчої влади, метрологічними службами підприємств і організацій проводиться метрологічна атестація та калібрування засобів вимірювальної техніки, метрологічна експертиза документації та атестація методик виконання вимірювань.  
361. Стаття 38. Атестація калібрувальних і вимірювальних лабораторій підприємств і організацій  
362. 1. Атестація вимірювальних лабораторій підприємств та організацій, які виконують вимірювання у сфері поширення державного метрологічного нагляду, проводиться за річними планами, погодженими з територіальним метрологічним органом за місцезнаходженням відповідних підприємств та організацій, та за обов'язкової участі цього органу.  
363. 2. Необхідність атестації калібрувальних лабораторій підприємств і організацій на проведення калібрування засобів вимірювальної техніки для власних потреб цих підприємств і організацій, а також атестації вимірювальних лабораторій підприємств і організацій на проведення вимірювань поза сферою поширення державного метрологічного нагляду визначається відповідними центральними органами виконавчої влади, підприємствами і організаціями.  
364. 3. Вимоги щодо атестації калібрувальних і вимірювальних лабораторій підприємств і організацій та щодо атестованих калібрувальних і вимірювальних лабораторій визначені у статті 26 цього Закону.  
365. Стаття 39. Метрологічна атестація засобів вимірювальної техніки  
366. 1. Засоби вимірювальної техніки, не призначені для серійного виробництва або для ввезення на територію України партіями, на які не поширюється державний метрологічний нагляд, підлягають метрологічній атестації.  
367. 2. Метрологічна атестація та оформлення її результатів проводяться в порядку, встановленому нормативними документами з метрології спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології.  
368. Стаття 40. Калібрування засобів вимірювальної техніки  
369. 1. Засоби вимірювальної техніки, призначені для серійного виробництва в Україні або для ввезення на територію України партіями, на які не поширюється державний метрологічний нагляд, підлягають калібруванню під час випуску з виробництва та ремонту.  
370. Необхідність проведення калібрування засобів вимірювальної техніки під час експлуатації визначається їх користувачем.  
371. 2. Калібрування засобів вимірювальної техніки для інших підприємств, організацій та для фізичних осіб проводиться калібрувальними лабораторіями підприємств і організацій, атестованими на його проведення.  
372. 3. Калібрування засобів вимірювальної техніки для інших підприємств, організацій та для фізичних осіб може проводитися метрологічними центрами, територіальними метрологічними органами та метрологічними службами підприємств і організацій, акредитованими на проведення повірки цих або аналогічних засобів.  
373. 4. Калібрування засобів вимірювальної техніки, призначених для ввезення на територію України партіями, проводиться під час випуску їх з виробництва калібрувальними лабораторіями іноземних виробників, акредитованими згідно з цим Законом на проведення повірки цих або аналогічних засобів.  
374. 5. Калібрування засобів вимірювальної техніки з використанням державних і вторинних еталонів проводиться метрологічними центрами і територіальними метрологічними органами, в яких зберігаються ці еталони.  
375. 6. Калібрування та оформлення його результатів проводяться в порядку, встановленому нормативними документами з метрології спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології.  
376. Стаття 41. Метрологічна експертиза документації та атестація методик виконання вимірювань  
377. Метрологічна експертиза документації (технічних завдань, нормативних документів, конструкторської, проектної і технологічної документації) та звітів про геологічне вивчення надр, а також атестація методик виконання вимірювань здійснюються відповідно до вимог нормативних документів з метрології.  
378. Стаття 42. Метрологічний нагляд за забезпеченням єдності вимірювань  
379. 1. Під час метрологічного нагляду за забезпеченням єдності вимірювань проводиться перевірка:  
380. стану і застосування засобів вимірювальної техніки;  
381. застосування методик виконання вимірювань;  
382. правильності виконання вимірювань;  
383. своєчасності надання засобів вимірювальної техніки на повірку і калібрування;  
384. додержання умов і правил проведення повірки і калібрування засобів вимірювальної техніки та проведення вимірювань, що відповідно виконуються акредитованими повірочними та атестованими калібрувальними та вимірювальними лабораторіями;  
385. додержання вимог нормативних документів із метрології.  
386. 2. Метрологічні служби центральних органів виконавчої влади, підприємств і організацій мають право за результатами метрологічного нагляду видавати приписи щодо припинення порушень метрологічних вимог та усунення виявлених недоліків.  
387. 3. Порядок проведення метрологічного нагляду за забезпеченням єдності вимірювань, видачі приписів за результатами метрологічного нагляду встановлюється центральними органами виконавчої влади, підприємствами і організаціями з додержанням вимог законодавства.  
388. Стаття 43. Особливості метрологічної діяльності у сфері оборони України  
389. Особливості метрологічної діяльності у сфері оборони України регламентуються окремим положенням, яке затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Міністерства оборони України і спеціально уповноваженого органу виконавчої влади у сфері метрології і не повинно суперечити цьому Закону.  
390. Стаття 44. Особливості метрологічної діяльності у сфері наукових досліджень і розробок в Україні  
391. Особливості метрологічної діяльності у сфері наукових досліджень і розробок в Україні регламентуються окремим положенням, яке затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Національної академії наук України і спеціально уповноваженого органу виконавчої влади у сфері метрології і не повинно суперечити цьому Закону.  
392. Розділ VІ. ФІНАНСУВАННЯ МЕТРОЛОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ  
393. Стаття 45. Фінансування діяльності Державної метрологічної служби  
394. 1. Фінансування діяльності Державної метрологічної служби здійснюється за рахунок:  
395. коштів державного бюджету;  
396. надходжень від виконання робіт із державного метрологічного контролю, інших метрологічних робіт та надання метрологічних послуг;  
397. коштів від виконання науково-дослідних робіт;  
398. інших надходжень, передбачених законом.  
399. 2. Обов'язковому фінансуванню за рахунок коштів Державного бюджету України підлягають:  
400. наукові фундаментальні та прикладні дослідження і розроблення нормативних документів у сфері метрології;  
401. створення і вдосконалення державних і вторинних еталонів, утримання та експлуатація державних еталонів, а також звірення державних еталонів з міжнародними еталонами та національними еталонами інших країн;  
402. роботи, пов'язані з діяльністю державних служб єдиного часу і еталонних частот, стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів;  
403. роботи, пов'язані з виконанням державних та багатогалузевих науково-технічних програм у сфері метрології;  
404. участь у роботі міжнародних, європейських та інших регіональних організацій з метрології;  
405. роботи з державного метрологічного нагляду.  
406. Кошти на виконання перелічених робіт визначаються щорічно під час формування Державного бюджету України та Програми економічного і соціального розвитку України на відповідний рік виходячи із можливостей Державного бюджету України.  
407. Замовником зазначених робіт, що проводяться за кошти Державного бюджету України, є спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері метрології, а замовлення робіт здійснюється без проведення торгів (конкурсів, тендерів).  
408. 3. У соціально-економічних і науково-технічних програмах обов'язково повинні передбачатися розділи з метрологічного забезпечення та визначатися джерела фінансування робіт щодо виконання завдань цих розділів.  
409. Стаття 46. Оплата метрологічних робіт та використання коштів, отриманих за виконання цих робіт і надання метрологічних послуг  
410. Підприємства, організації та фізичні особи оплачують метрологічні роботи, пов'язані із здійсненням на госпрозрахункових засадах усіх видів державного метрологічного контролю, визначених статтею 21, а також послуги, передбачені частиною 4 статті 15 цього Закону, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.  
411. Кошти, отримані за виконання зазначених метрологічних робіт та надання метрологічних послуг, передбачених частиною 4 статті 15 цього Закону, можуть використовуватися метрологічними центрами і територіальними метрологічними органами спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології для забезпечення їх виробничої та наукової діяльності.  
412. Стаття 47. Фінансування діяльності метрологічних служб центральних органів виконавчої влади, підприємств і організацій  
413. 1. Метрологічні служби центральних органів виконавчої влади, а також підприємств і організацій, що належать до сфери їх управління, які фінансуються із Державного бюджету України, виконують всі роботи, пов'язані із забезпеченням єдності вимірювань, за рахунок коштів Державного бюджету України, що виділяються на їх утримання на відповідний рік, згідно з їх розрахунками, а також коштів, одержаних за надання метрологічних послуг.  
414. 2. Фінансування діяльності метрологічних служб всіх інших підприємств і організацій проводиться за рахунок коштів цих підприємств і організацій.  
415. Розділ VІІ. ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ  
416. Стаття 48. Визнання результатів метрологічних робіт, проведених в іноземних державах  
417. Відповідно до міжнародних договорів України можуть визнаватися результати державних випробувань, затвердження типу, повірки, калібрування і метрологічної атестації засобів вимірювальної техніки, вимірювань, атестації методик виконання вимірювань, здійснених в іноземних державах.  
418. Стаття 49. Відповідальність за порушення законодавства про метрологію та метрологічну діяльність  
419. Особи, винні в порушенні законодавства про метрологію та метрологічну діяльність, можуть притягатися до дисциплінарної, цивільної, адміністративної чи кримінальної відповідальності.  
420. Стаття 50. Прикінцеві положення  
421. 1. Цей Закон набирає чинності через шість місяців з дня його опублікування.  
422. 2. До приведення нормативно-правових актів у відповідність із нормами цього Закону вони діють у частині, що не суперечать цьому Закону.  
423. 3. Кабінету Міністрів України протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом:  
424. внести до Верховної Ради України пропозиції щодо приведення законодавчих актів у відповідність із цим Законом;  
425. забезпечити приведення своїх нормативно-правових актів, а також нормативно-правових актів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади у відповідність з нормами цього Закону.  
426. 4. Внести до Закону України "Про державні нагороди України" (Відомості Верховної Ради України, 2000 р., №21, ст. 162) такі зміни:  
427. статтю 10 після абзацу двадцятого доповнити абзацом такого змісту:  
428. "Заслужений метролог України".  
429. У зв'язку з цим абзаци двадцять перший ( тридцять п'ятий вважати відповідно абзацами двадцять другим ( тридцять шостим.  
430. 5. Атестати акредитації на право проведення державних випробувань, повірки і калібрування засобів вимірювальної техніки, вимірювань, атестації методик виконання вимірювань, видані в установленому порядку до набрання чинності цим Законом, чинні до закінчення строків їх дії".