Про житлово-комунальні послуги (Друге читання)
0. | Проект ЗАКОН УКРАЇНИ |
1. | ПРО ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНІ ПОСЛУГИ |
2. | Цей Закон визначає основні засади відносини, що виникають у зв'язку з наданням та споживанням житлово-комунальних послуг між виробниками, виконавцями та споживачами цих послуг, захисту їх прав та відповідальності усіх суб'єктів відносин, встановлює основи ціноутворення на житлово-комунальні послуги. |
3. | РОЗДІЛ І ЗАГАЛЬНА ЧАСТИНА |
4. | Стаття 1. Визначення термінів |
5. | У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються у такому значенні: |
6. | житлово-комунальні послуги - результат діяльності, спрямованої на забезпечення проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщенях, будинках і спорудах відповідно до соціальних, економічних, санітарних, технічних вимог і стандартів; |
7. | балансоутримання (утримання будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд на балансі) - послуга по забезпеченню здійснення розрахунків необхідних коштів для своєчасного проведення капітального та поточного ремонту, експлуатації будинку, контролю за надходженням цих коштів та їх використанням відповідно до вимог законодавства; |
8. | балансоутримувач будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі балансоутримувач) - власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, забезпечує управління цим майном та несе відповідальність за його експлуатацію; |
9. | виконавець - суб'єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору; |
10. | виробник - суб'єкт господарювання, який виробляє або створює житлово-комунальні послуги; |
11. | власник будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі власник) - фізична або юридична особа, якій належить право володіння, користування та розпорядження, зареєстрована у встановленому порядку; |
12. | внутрішньобудинкові системи - санітарно-технічні трубопроводи, арматура на них, санітарно-технічні прилади та обладнання, засоби обліку та регулювання споживання житлово-комунальних послуг, які знаходяться в межах будинку; |
13. | група будинків (споруд) - два або більше будинків (споруд), які разом з мережами до місця установки приладу обліку мають одну балансову приналежність; |
14. | засіб обліку - прилад, технічний пристрій для обліку кількісних показників житлово-комунальної послуги, який має нормовані метрологічні характеристики; |
15. | кількісний показник житлово-комунальних послуг - одиниця виміру для обрахування обсягу, отриманої споживачем послуги, яка визначена відповідно до вимог норм, технічних регламентів, стандартів і правил; |
16. | комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на задоволення конкретної потреби фізичної чи юридичної особи у забезпеченні централізованним постачанням холодної та гарячої води, водовідведенням, газо- та електропостачанням, централізованим опаленням, а також вивезенням твердих та рідких побутових відходів; |
17. | непереборна сила - дія надзвичайної ситуації техногенного, природного або екологічного характеру, яка унеможливлює надання відповідної послуги відповідно до умов договору; |
18. | норми споживання - кількісні показники житлово-комунальних послуг, затверджені згідно з законодавством для відповідних категорій споживачів; |
19. | утримання будинків і прибудинкових територій - результат господарської діяльності, спрямованої на задоволення конкретної потреби фізичної чи юридичної особи щодо забезпечення експлуатації та/ або ремонту житлових та нежитлових приміщень, будинків і споруд, а також утримання прилеглої до них (прибудинкової) території відповідно до встановлених норм та правил; |
20. | споживач - фізична чи юридична особа, яка отримує або має намір отримати житлово-комунальну послугу; |
21. | точка розподілу - місце передачі послуги від однієї особи до іншої, облаштоване засобами обліку та регулювання; |
22. | управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд (далі управління будинком) - діяльність виконавця житлово-комунальної послуги по забезпеченню експлуатації будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд відповідно до вимог норм, стандартів і правил та умов договору; |
23. | управитель - особа, яка за договором з власником чи балансоутримувачем здійснює управління відповідним майном і забезпечує його належну експлуатацію відповідно до законодавства; |
24. | якість житлово-комунальної послуги - сукупність характеристик, що визначає здатність житлово-комунальної послуги задовольняти встановлені або передбачувані потреби споживача та відповідає вимогам норм, стандартів і правил. |
25. | Стаття 2. Державна політика у сфері житлово-комунальних послуг |
26. | Державна політика у сфері житлово-комунальних послуг базується на наступних принципах: |
27. | забезпечення раціонального використання наявних ресурсів та сталого розвитку населених пунктів; |
28. | створення та підтримання конкурентних принципів при виробленні та наданні житлово-комунальних послуг, забезпечення належного контролю у сфері діяльності природних монополій; |
29. | забезпечення функціонування підприємств та організацій, що виробляють та виконують ці послуги на принципах самофінансування та досягнення рівня економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво; |
30. | регулювання цін і тарифів на мінімально необхідні житлово-комунальних послуг відповідно до закону з врахуванням досягнутого рівня соціально-економічного розвитку, природних особливостей відповідного регіону та технічних можливостей; |
31. | забезпечення рівних можливостей доступу до отримання мінімально необхідних житлово-комунальних послуг всіх споживачів, незалежно від соціального, майнового стану, віку та місця перебування; |
32. | забезпечення встановлених стандартів, технічних регламентів, норм і правил щодо кількості та якості житлово-комунальних послуг. |
33. | Стаття 3. Об'єкти і суб'єкти у сфері житлово-комунальних послуг |
34. | Об'єктами регулювання цього Закону є правовідносини, що виникають між виробниками, виконавцями, споживачами в процесі створення, надання та споживання житлово-комунальних послуг. |
35. | Суб'єктами регулювання цього Закону є органи державної влади, органи місцевого самоврядування, виробники, виконавці та споживачі житлово-комунальних послуг. |
36. | Стаття 4. Законодавство України у сфері житлово-комунальних послуг |
37. | Законодавство України про житлово-комунальні послуги базується на Конституції України і складається з Житлового кодексу України, цього Закону, законів України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про місцеві державні адміністрації", "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", "Про органи самоорганізації населення", "Про питну воду та питне водопостачання" та інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини у цій сфері. |
38. | Якщо міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені чинним законодавством України, то застосовуються правила міжнародних договорів. |
39. | РОЗДІЛ ІІ. РОЗПОДІЛ ПОВНОВАЖЕНЬ У СФЕРІ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ |
40. | Стаття 5. Повноваження Верховної Ради України у сфері житлово-комунальних послуг |
41. | До повноважень Верховної Ради України у сфері житлово-комунальних послуг належить: |
42. | створення та розвиток законодавчої бази у цій сфері; |
43. | визначення засад державної політики у цій сфері; |
44. | затвердження державних програм розвитку (реформування) сфери житлово-комунальних послуг; |
45. | вирішення інших питань у сфері житлово-комунальних послуг відповідно до законів України. |
46. | Стаття 6. Повноваження Кабінету Міністрів України у сфері житлово-комунальних послуг. |
47. | До повноважень Кабінету Міністрів України у сфері житлово-комунальних послуг належать: |
48. | формування та реалізація державної політики у цій сфері; |
49. | організація розроблення державних, міждержавних та реґіональних програм у цій сфері; |
50. | координація діяльності органів виконавчої влади у цій сфері; |
51. | організація здійснення державного контролю та обліку у цій сфері; |
52. | визначення порядку інформування про якість житлово-комунальних послуг; |
53. | вирішення інших питань у сфері житлово-комунальних послуг відповідно до законів України. |
54. | Стаття 7. Повноваження центрального органу виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства, інших центральних органів виконавчої влади у сфері житлово-комунальних послуг. |
55. | До повноважень центрального органу виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства належить: |
56. | підготовка пропозицій щодо формування державної політики у сфері житлово-комунальних послуг; |
57. | організація в межах власних повноважень розроблення і реалізації державних та реґіональних програм у сфері житлово-комунальних послуг; |
58. | розроблення науково обґрунтованих нормативів витрат та втрат ресурсів, що використовуються при виробництві, транспортуванні та постачанні житлово-комунальних послуг; |
59. | розроблення системи нормативних документів щодо формування тарифів на житлово-комунальні послуги, нормативів, вимог, стандартів та правил у сфері житлово-комунальних послуг, а також щодо експлуатації, поточного і капітального ремонту, реконструкції об'єктів житлового фонду, в межах своєї компетенції; |
60. | забезпечення контролю за правильним визначенням та застосуванням цін (тарифів), стандартів, вимог, правил, нормативів та видання приписів щодо усунення порушень в межах, встановлених законодавством; |
61. | розроблення та затвердження порядків проведення конкурсів на виконання спеціалізованих робіт (обслуговування ліфтового господарства, вентиляційних каналів, вивіз сміття тощо); |
62. | розроблення та затвердження порядку призначення виконавця житлово-комунальних послуг; |
63. | координація діяльності місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг; |
64. | організація та виконання в межах своїх повноважень робіт із стандартизації, метрології та підтвердження відповідності у сфері житлово-комунальних послуг; |
65. | ліцензування певних видів господарської діяльності у сфері житлово-комунальних послуг відповідно до законодавства України; |
66. | проведення моніторингу стану розрахунків за житлово-комунальні послуги; |
67. | нормативно-правове забезпечення діяльності місцевих державних адміністрацій з проведення експертизи щодо цін і тарифів на житлово-комунальні послуги, що затверджені (внесені) органами місцевого самоврядування; |
68. | вирішення інших питань у сфері житлово-комунальних послуг відповідно до чинного законодавства України. |
69. | Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади беруть участь у розробленні та реалізації державної політики у сфері житлово-комунальних послуг в межах своїх повноважень, визначених законами України. |
70. | Центральний орган виконавчої влади з питань регулювання електроенергетики України затверджує (регулює) ціни, тарифи на природний газ, електричну, що відпускається для підприємств і організацій, які виробляють, транспортують та постачають житлово-комунальні послуги населенню. |
71. | Стаття 8. Повноваження Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері житлово-комунальних послуг. |
72. | До повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій у сфері житлово-комунальних послуг належить: |
73. | забезпечення додержання вимог законодавства у цій сфері; |
74. | розроблення і реалізація реґіональних (місцевих) програм, участь у розробленні і реалізації державних програм у цій сфері; |
75. | ліцензування певних видів господарської діяльності відповідно до законодавства; |
76. | взаємодія з органами місцевого самоврядування з питань надання житлово-комунальних послуг; |
77. | залучення небюджетних джерел фінансування, в тому числі коштів цільових фондів, кредитних коштів, коштів населення (за їх згодою) для забезпечення виконання державних та реґіональних програм у сфері житлово-комунальних послуг; |
78. | затвердження тарифів на житлово-комунальні послуги у разі делегування органами місцевого самоврядування відповідних повноважень; |
79. | проведення моніторингу стану розрахунків за житлово-комунальні послуги; |
80. | вирішення інших питань у сфері житлово-комунальних послуг відповідно до законів України. |
81. | Стаття 9. Повноваження органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг. |
82. | До повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить: |
83. | затвердження та реалізація місцевих програм у сфері житлово-комунального господарства, участь у розробленні та реалізації відповідних державних і регіональних програм; |
84. | затвердження тарифів на житлово- комунальні послуги відповідно до закону; |
85. | визначення норм (нормативів) споживання та якості житлово-комунальних послуг; |
86. | проведення конкурсів на надання житлово-комунальних послуг відповідно до вимог цього Закону; |
87. | визначення виконавця житлово-комунальних послуг в тому числі на конкурсних засадах в порядку затвердженому центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства; |
88. | управління об'єктами у сфері житлово-комунальних послуг, що перебувають в комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації; |
89. | забезпечення населення житлово-комунальними послугами необхідного рівня та якості; |
90. | встановлення зручного для населення режиму роботи виробників та виконавців житлово-комунальних послуг, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, здійснення заходів щодо вдосконалення мережі цих підприємств; |
91. | укладення договорів з підприємствами різних форм власності на вироблення та/або виконання житлово-комунальних послуг; |
92. | здійснення контролю за дотриманням законодавства щодо захисту прав споживачів у сфері житлово-комунальних послуг; |
93. | проведення моніторингу стану розрахунків за житлово-комунальні послуги; |
94. | вирішення інших питань у сфері житлово-комунальних послуг відповідно до законів України. |
95. | РОЗДІЛ ІІІ. РЕГУЛЮВАННЯ ВІДНОСИН У СФЕРІ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ |
96. | Стаття 10. Нормативне регулювання в сфері житлово-комунальних послуг |
97. | Нормативне регулювання у сфері житлово-комунальних послуг полягає у прийнятті нормативно-правових актів органами державної влади та органами місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції та контролі за їх виконанням. |
98. | Державні та галузеві стандарти, технічні реґламенти, норми і правила встановлюють комплекс якісних та кількісних показників і вимог, які реґламентують вироблення та виконання житлово-комунальних послуг з урахуванням соціальних, економічних, природнокліматичних та інших умов реґіонів та населених пунктів. |
99. | Державні та галузеві стандарти, технічні реґламенти, норми і правила у сфері житлово-комунальних послуг розробляють і затверджують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері стандартизації, центральний орган виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування в межах їх компетенції та згідно чинного законодавства. |
100. | Інші центральні органи виконавчої влади затверджують нормативно-правові акти щодо житлово-комунальних послуг, що видаються в межах їх компетенції після погодження або спільно із центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства і реєструються в установленому законодавством порядку. |
101. | Фінансування робіт з розроблення державних стандартів, норм і правил здійснюється відповідно до законодавства. |
102. | Стаття 11. Контроль за дотриманням стандартів, технічних регламентів, норм і правил у сфері житлово-комунальних послуг |
103. | Контроль у сфері житлово-комунальних послуг здійснюють центральні органи виконавчої влади та інші спеціально уповноважені на це державні органи, а також органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. |
104. | Органи контролю можуть залучати до своєї роботи на громадських засадах представників органів самоорганізації населення та членів правління об (єднань співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельних кооперативів, молодіжних житлових комплексів тощо. |
105. | Результати перевірок відповідності дотримання стандартів, норм, нормативів, правил в сфері житлово-комунальних послуг та висновки, отримані в результаті роботи комісій, які створені за ініціативи або за участі органів місцевого самоврядування або органів самоорганізації населення та членів правління об (єднань співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельних кооперативів, молодіжних житлових комплексів тощо мають безперешкодно надаватись для ознайомлення цим представникам за їх зверненням. |
106. | Скорочені звіти про результати проведених перевірок відповідності дотримання стандартів, норм, нормативів, правил в сфері житлово-комунальних послуг та висновки, отримані в результаті роботи комісій, які створені за ініціативи або за участі органів місцевого самоврядування або органів самоорганізації населення та членів правлінь об (єднань співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельних кооперативів, молодіжних житлових комплексів тощо, мають бути оприлюднені в засобах масової інформації в п (ятиденний строк. |
107. | Стаття 12. Сертифікація та ліцензування у сфері житлово-комунальних послуг |
108. | Для забезпечення дотримання вимог законодавства, а також державних стандартів, технічних регламентів, норм і правил фізичним та юридичним особам, які є або мають наміри стати виробниками або виконавцями житлово-комунальних послуг, видається сертифікат на право вироблення та/або виконання певних видів житлово-комунальних послуг. |
109. | Сертифікат на право вироблення та/або виконання окремих видів житлово-комунальних послуг - документ, що підтверджує право та посвідчує кваліфікацію суб'єкта господарювання виробляти та виконувати певні види житлово-комунальних послуг, виданий у встановленому порядку. |
110. | Порядок видачі і позбавлення сертифікату, термін його дії та вичерпний перелік вимог до фізичних і юридичних осіб для здійснення певних видів житлово-комунальних послуг, які підлягають сертифікації, визначає центральний орган виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства. |
111. | Вичерпний перелік видів житлово-комунальних послуг, право на вироблення або виконання яких підлягє сертифікації затверджує Кабінет Міністрів України. |
112. | Певні види господарської діяльності у сфері житлово-комунальних послуг підлягають ліцензуванню відповідно до закону. |
113. | Стаття 12. Громадські слухання та громадський контроль |
114. | Громадські слухання проводяться у порядку, визначеному статутом територіальної громади. |
115. | До визначення такого порядку статутом територіальної громади органи місцевого самоврядування затверджують за поданням виконавчого органу тимчасове положення про роботу з органами самоорганізації населення та членами правління об (єднань співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельних кооперативів, молодіжних житлових комплексів тощо у сфері житлово-комунального господарства. |
116. | Тимчасове положення визначає права, обов (язки та відповідальність сторін відповідно до законів з врахуванням конкретних умов відповідного населеного пункту. |
117. | З метою забезпечення прав населення на отримання інформації щодо дотримання вимог законодавства, а також державних стандартів, норм і правил у сфері житлово-комунального господарства органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень: |
118. | інформують населення через засоби масової інформації про стан та плани (проекти) розвитку (реформування) житлово-комунального господарства відповідного населеного пункту не рідше одного разу на рік; |
119. | залучають представників органів самоорганізації населення та членів правлінь об (єднань співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельних кооперативів, молодіжних житлових комплексів тощо, які зареєстровані у встановленому порядку до участі в обговоренні стану та планів (проектів) розвитку (реформування) житлово-комунального господарства відповідного населеного пункту; |
120. | готують пропозиції щодо погодження інтересів територіальних громад та виробників і виконавців житлово-комунальних послуг у разі виникнення розбіжностей при вирішенні питань визначення потреби територіальної громади в цих послугах, їх кількості, якості та вартості. |
121. | За результатами громадських обговорень або роботи з органами самоорганізації населення та членами правління об (єднань співвласників багатоквартирних будинків, житлово-будівельних кооперативів, молодіжних житлових комплексів тощо органи місцевого самоврядування приймають рішення. |
122. | Стаття 13. Аудит в сфері житлово-комунальних послуг. |
123. | Аудит у сфері житлово-комунальних послуг - це комплексна незалежна перевірка, що відбувається шляхом збирання і об'єктивного оцінювання доказів для встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги. |
124. | Аудитор у сфері житлово-комунальних послуг - особа, яка у встановленому порядку отримала свідоцтво на право здійснення аудиту у сфері житлово-комунальних послуг. |
125. | Свідоцтво на право здійснення аудиту у сфері житлово-комунальних послуг - документ, що підтверджує достатній освітньо-кваліфікаційний, фаховий рівень особи для самостійного проведення аудиту. |
126. | Аудиторська діяльність в сфері житлово-комунальних послуг проводиться фізичними особами, які пройшли підготовку за базовим курсом аудитора, отримали відповідні кваліфікаційні документи та працюють у складі юридичної особи, яка є суб'єктом аудиторської діяльності або самостійно набули статусів суб'єкта підприємницької діяльності та суб'єкта аудиторської діяльності. |
127. | Аудит проводиться за ініціативою споживача, виконавця, виробника житлово-комунальних послуг або органу регулювання тарифів у сфері житлово-комунальних послуг та на підставі укладеного договору. |
128. | Підприємства, організації, установи незалежно від форми власності зобов'язані надати необхідну інформацію для проведення аудиту. |
129. | Звіт про проведення аудиту у сфері житлово-комунальних послуг підписується аудитором та керівником суб'єкта аудиторської діяльності. |
130. | Контроль за діяльністю аудиторів в сфері житлово-комунальних послуг покладається на центральний орган виконавчої влади в галузі житлово-комунального господарства. |
131. | Порядок підготовки аудиторів та отримання необхідних документів, перелік кваліфікаційних вимог встановлюється законом. |
132. | РОЗДІЛ ІV. ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНІ ПОСЛУГИ ТА ЇХ НАДАННЯ |
133. | Стаття 14. Класифікація житлово-комунальних послуг |
134. | Житлово-комунальні послуги поділяються на відповідні класи залежно від: |
135. | функціонального призначення; |
136. | порядку затвердження цін і тарифів. |
137. | Стаття 15. Розподіл житлово-комунальних послуг залежно від функціонального призначення |
138. | Залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на: |
139. | комунальні послуги (централізоване постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізоване опалення, а також вивезення твердих та рідких побутових відходів тощо); |
140. | послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, освітлення місць загального користування, поточний ремонт тощо); |
141. | послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо); |
142. | послуги з капітального ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна елементів конструкцій та мереж, реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо). |
143. | Вичерпні переліки житлово-комунальних послуг та їх склад залежно від функціонального призначення визначає центральний орган виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства. |
144. | Стаття 16. Розподіл послуг за порядком затвердження цін і тарифів |
145. | Залежно від порядку затвердження цін і тарифів на житлово-комунальні послуги поділяються на три групи: |
146. | перша група - які затверджують спеціально уповноважені органи виконавчої влади; |
147. | друга група - які затверджують органи місцевого самоврядування; |
148. | третя група - які визначаються виключно за договором (домовленістю сторін). |
149. | Ціни і тарифи на комунальні послуги та послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій формуються та затверджуються органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. |
150. | На всі інші послуги ціни і тарифи визначаються виключно за договором. |
151. | Стаття 17. Мінімальні нормативи житлово-комунальних послуг |
152. | Мінімальні нормативи встановлюються з метою забезпечення санітарно-гігієнічних вимог проживання людей, та їх перебування в приміщеннях, забезпечення технічних вимог до експлуатації будинку (споруди), підтримання несучої спроможності конструкцій та експлуатаційних характеристик внутрішньобудинкових мереж і систем. |
153. | Мінімальні нормативи житлово-комунальних послуг визначають мінімальний перелік, мінімальні вимоги до кількості та якості послуг та затверджуються Кабінетом Міністрів України. |
154. | До переліку мінімально необхідних житлово-комунальних послуг не можуть включатись послуги, ціни і тарифи на які визначаються виключно за договором. |
155. | Стаття 18. Порядок надання житлово-комунальних послуг |
156. | Режим надання житлово-комунальних послуг, їх якісні та кількісні показники мають відповідати умовам договору та вимогам законодавства. |
157. | Вимоги щодо кількісних та якісних показників житлово-комунальних послуг визначаються договором відповідно до державних стандартів, технічних регламентів, норм і правил. |
158. | Склад житлово-комунальних послуг, що надаються споживачу, залежить від рівня благоустрою відповідного будинку (споруди). |
159. | Комунальні послуги надаються споживачу безперебійно за винятком часу перерв на: |
160. | проведення ремонтних і профілактичних робіт виконавцем за погодженням із відповідними органами місцевого самоврядування або місцевими державними адміністраціями згідно з діючими будівельними нормами і правилами, правилами технічної експлуатації і користування, положеннями про проведення поточного і капітального ремонту та іншими нормативними документами; |
161. | міжопалювальний період для систем опалення, рішення про початок та закінчення якого приймається органами місцевого самоврядування виходячи з кліматичних умов, згідно з діючими будівельними нормами і правилами, правилами технічної експлуатації, правилами користування та іншими нормативними документами; |
162. | ліквідацію наслідків, пов'язаних з дією непереборної сили. |
163. | В разі перевищення встановлених термінів, за винятком настання форс-мажорних обставин, виробник/виконавець житлово-комунальних послуг несе відповідальність, визначену чинним законодавством. |
164. | Місцеві органами виконавчої влади або органи місцевого самоврядування за погодженням з центральними органами виконавчої влади за участю громадських організацій мають право тимчасово уточнювати параметри та нормативи споживчих властивостей, режими надання житлово-комунальних послуг і встановлювати гарантований рівень якості з урахуванням технічних можливостей підприємств, кліматичних та інших місцевих умов. |
165. | Рішення з обмеження кількісних і якісних показників надання житлово-комунальних послуг встановлюються на визначений термін, який не може перевищувати один рік. |
166. | Стаття 19. Доступ в приміщення для ліквідації аварій, проведення оглядів технічного стану, перевірки показання засобів обліку |
167. | Споживач зобов'язаний забезпечити доступ до мережі, арматури, приладів обліку, розподільчих систем представників виконавця або виробника житлово-комунальних послуг за наявності у них відповідного посвідчення: |
168. | для ліквідації аварій - цілодобово; |
169. | для усунення неполадок, що унеможливлюють надання житлово-комунальних послуг іншим споживачам - цілодобово; |
170. | для усунення порушень, несправностей санітарно-технічного обладнання, його встановлення і заміни, проведення технічних оглядів - згідно з умовами договору. |
171. | Працівники виконавця послуг та виробника житлово-комунальних послуг повинні поважати права споживачів, відвідувати та перебувати у приміщеннях де розташоване обладнання, перевірка, ремонт, огляд якого відбувається. |
172. | Якщо споживач відсутній та при цьому не має можливості зв'язатися з ним з метою його негайного прибуття до приміщення або він відмовляється допустити у займані ним приміщення представників виконавця або виробника житлово-комунальних послуг та при цьому є об'єктивні підстави вважати, що аварія, неполадки, що унеможливлюють надання житлово-комунальних послуг іншим споживачам відбулися саме у цих приміщеннях, доступ у приміщення відбувається без отримання згоди споживача (несанкціонований доступ). |
173. | Представник виконавця/виробника житлово-комунальних послуг попереджає споживача, який присутній та відмовляється допустити у приміщення, про здійснення несанкціонованого доступу. |
174. | Під час здійснення несанкціонованого доступу повинні бути присутні: представник виконавця/виробника житлово-комунальних послуг, представник балансоутримувача, представник управителя, двоє споживачів із суміжних приміщень, представник органів внутрішніх справ, аварійно-ремонтна бригада. |
175. | Під час несанкціонованого доступу на аварійно-ремонтну бригаду покладаються наступні обов'язки: |
176. | забезпечення доступу у приміщення, шляхом порушення конструктивної цілісності вхідних дверей або вікон у приміщенні після погодження своїх дій з іншими учасниками несанкціонованого доступу; |
177. | здійснення огляду місця аварії, неполадки, що унеможливлюють надання житлово-комунальних послуг іншим споживачам; |
178. | проведення ремонтних та відновлювальних робіт; |
179. | відновлення конструктивної цілісності вхідних дверей, вікон приміщення, що були пошкоджені під час несанкціонованого доступу та проведення ремонтних та відновлювальних робіт. |
180. | Представник виконавця житлово-комунальних послуг складає акт про проведення несанкціонованого доступу, акт про проведення ремонтних та відновлювальних робіт, які підписуються всіма учасниками несанкціонованого доступу. У актах обов'язково відмічаються: підстави для несанкціонованого доступу, відмітка про попередження споживача із зазначенням часу та осіб, яки вели переговори із споживачем, причина та місце виникнення аварії, неполадки, перелік виконаних робіт, прізвища, ім'я, по-батькові та посади учасників несанкціонованого доступу. Оригінали складених актів зберігаються у виконавця житлово-комунальних послуг, іншим учасникам несанкціонованого доступу видаються завірені печаткою виконавця копії. |
181. | Представник виконавця опечатує відновлені двері, вікна власною печаткою та ставить підпис, час і дату. |
182. | Матеріальну та моральну шкоду нанесену в результаті проведення несанкціонованого доступу та інші витрати, понесені під час здійснення ремонтних та відновлювальних робіт відшкодовує сторона з вини якої сталася аварія або неполадка. |
183. | Стаття 20. Оформлення претензій споживачів до виконавців послуг |
184. | У разі порушення виконавцем послуг умов договору споживач викликає його представника для складання та підписання акта претензії споживача, в якому зазначаються строки, види, показники порушень тощо. |
185. | Акт - претензія складається споживачем та представником виконавця послуг і скріплюється їх підписами. У разі неприбуття представника виконавця послуг у погоджений умовами договору строк або необґрунтованої відмови від підписання акта, він вважається дійсним, якщо його підписали не менш як три споживачі, що проживають у будинку, або виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або правління об (єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельного кооперативу, молодіжного житлового комплексу тощо. |
186. | Акт - претензія споживача подається виконавцю послуг, який у п'ятиденний строк вирішує питання про перерахунок платежів або видає письмово споживачу обґрунтовану відмову в задоволенні його претензій. |
187. | Виконавець послуг може відмовити в задоволенні претензій споживача щодо відхилення показників у наданні послуг згідно з умовами договору на підставі даних реєстраційних технічних засобів, атестованих і опломбованих відповідними органами Держстандарту, та аналізу якості води на підставі проб, узятих безпосередньо відповідними органами санітарно-епідемічного нагляду. |
188. | Аналіз якості води здійснюється за рахунок ініціатора проведення аналізу. |
189. | РОЗДІЛ V. ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ УЧАСНИКІВ ВІДНОСИН У СФЕРІ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ |
190. | Стаття 21. Учасники відносин у сфері житлово-комунальних послуг |
191. | Учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є: споживач, виконавець, виробник. |
192. | Відносини між учасниками у сфері житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах. |
193. | Виробник житлово-комунальних послуг може бути виконавцем цих послуг. |
194. | Особливими учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є балансоутримувач та управитель, які в залежності від цивільно-правових угод, можуть бути споживачем або виконавцем або виробником. |
195. | Виробник житлово-комунальних послуг, який займає монопольне або домінуюче становище на певній території не може при наявності технічної можливості відмовити в укладенні договору на реалізацію цієї послуги виконавцю чи споживачу. |
196. | Стаття 22. Права та обов'язки споживача житлово-комунальних послуг |
197. | Споживач житлово-комунальних послуг має право: |
198. | одержувати житлово-комунальні послуги згідно з визначеними договорами обсягами, вчасно та відповідної якості; |
199. | одержувати у встановленому порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру тарифу, норми споживання, режим надання послуг, їх споживчі властивості тощо; |
200. | на відшкодування збитків, завданих його майну та/або приміщенню, шкоди, заподіяної його життю чи здоров'ю внаслідок неналежного надання або ненадання послуг; |
201. | на усунення протягом строку, встановленого договором або законодавством виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних послуг; |
202. | на зменшення розміру плати за надані послуги у разі зменшення їх кількості або погіршення їх якості в порядку, визначеному договором або законодавством; |
203. | на несплату вартості житлово-комунальних послуг за період тимчасової відсутності споживача та/або членів його сім'ї в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства; |
204. | отримувати від виконавця житлово-комунальних послуг штраф, у розмірі визначеному договором або законодавством, за перевищення нормативних термінів на проведення аварі йно-відновлювальних робіт; |
205. | на перевірку кількості та якості житлово-комунальних послуг. |
206. | Споживач житлово-комунальних послуг зобов'язаний: |
207. | укласти договір на отримання житлово-комунальних послуг; |
208. | своєчасно вживати заходів до усунення виявлених неполадок, пов (язаних з отриманням житлово-комунальних послуг, що виникли з власної вини; |
209. | забезпечувати цілісність приладів обліку комунальних послуг та не втручатися в їх роботу; |
210. | за власний рахунок ремонтувати та міняти санітарно-технічні прилади і пристрої, обладнання, що вийшли з ладу з його вини; |
211. | оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законодавством; |
212. | економно використовувати воду, газ, електричну та теплову енергію; |
213. | дотримуватися правил пожежної і газової безпеки, санітарних норм; |
214. | допускати у приміщення, будинки і споруди представників виробника, виконавця житлово-комунальних послуг в порядку, визначеному законом і договором для ліквідації аварій, усунення неполадок санітарно-технічного та інженерного обладнання, його встановлення і заміни, проведення технічних та профілактичних оглядів тощо; |
215. | дотримуватись вимог житлового та містобудівного законодавства щодо здійснення ремонту чи реконструкції приміщень або їх частин, руйнування конструкцій будинку, споруди, не допускати порушення законних прав та інтересів інших учасників відносин у сфері житлово-комунальних послуг; |
216. | своєчасно проводити підготовку жилого будинку і його технічного обладнання до експлуатації в осінньо-зимовий період; |
217. | у випадку несвоєчасного здійснення платежів за житлово-комунальні послуги сплачувати пеню у встановлених законодавством розмірах. |
218. | Стаття 23. Права та обов'язки виконавця житлово-комунальних послуг |
219. | Виконавець житлово-комунальних послуг має право: |
220. | розробляти і подавати на затвердження у встановленому порядку розрахунки щодо рівня тарифів і цін на житлово-комунальні послуги першої і другої групи; |
221. | встановлювати ціни і тарифи на житлово-комунальні послуги третьої групи; |
222. | вимагати своєчасної і в повному обсязі оплати наданих послуг від споживачів; |
223. | приймати участь у конкурсах на набуття права виконання житлово-комунальних послуг на певній території; |
224. | вимагати від споживача дотримання вимог правил експлуатації жилих приміщень та прибудинкової території, санітарно-гігієнічних та протипожежних правил та інших нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних прослуг; |
225. | вимагати від споживача своєчасно вживати заходів до усунення виявлених неполадок, пов (язаних з отриманням житлово-комунальних послуг, що виникли з вини споживача; |
226. | отримувати субсидії на житлово-комунальні послуги, компенсаційні кошти за надані пільги по оплаті житлово-комунальних послуг окремим категоріям громадян; |
227. | доступу у приміщення, будинки і споруди в порядку, визначеному законом і договором для ліквідації аварій, усунення неполадок санітарно-технічного та інженерного обладнання, його встановлення і заміни, проведення технічних та профілактичних оглядів тощо. |
228. | Виконавець житлово-комунальних послуг зобов'язаний: |
229. | забезпечувати своєчасне та належної якості надання житлово-комунальних послуг згідно з законодавством та умовами договору; |
230. | здійснювати контроль за технічним станом інженерного обладнання будинків, квартир, приміщень; |
231. | вимагати від споживача укладання договору на надання житлово-комунальних послуг та дотримання умов договору; |
232. | надавати у встановленому порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру тарифів, норми споживання, режим надання житлово-комунальних послуг, їх споживчі властивості тощо; |
233. | своєчасно проводити підготовку жилого будинку і його технічного обладнання до експлуатації в осінньо-зимовий період; |
234. | розглядати у визначений термін претензії і скарги споживачів житлово-комунальних послуг та проводити відповідні перерахунки розміру плати за надані житлово-комунальні послуги у разі зниження їх якості або зменшення кількості; |
235. | здійснювати технічне обслуговування та ремонт внутрішньобудинкових інженерних мереж, вживати заходів щодо ліквідації аварійних ситуацій, усунення порушень якості послуг в терміни, встановлені договором та/або законодавством; |
236. | сплачувати споживачу житлово-комунальних послуг відшкодування, у розмірі визначеному договором або законодавством, за перевищення нормативних термінів проведення аварійно-відновлювальних робіт; |
237. | вести облік вимог (претензій) споживачів житлово-комунальних послуг у зв'язку з порушенням режиму надання житлово-комунальних послуг, зміною їх споживчих властивостей та перевищенням термінів проведення аварійно-відновлювальних робіт. |
238. | Стаття 24. Права та обов'язки виробника житлово-комунальних послуг |
239. | Виробник житлово-комунальних послуг має право: |
240. | розробляти і подавати на затвердження уповноваженим органам тарифи на житлово-комунальні послуги першої та другої групи ; |
241. | встановлювати ціни і тарифи на житлово-комунальні послуги третьої групи; |
242. | укладати договори з органами місцевого самоврядування на виробництво та створення житлово-комунальних послуг; |
243. | вимагати своєчасної і в повному обсязі оплати наданих послуг від виконавців; |
244. | приймати участь у конкурсах на набуття права виробництва житлово-комунальних послуг на певній території; |
245. | видавати дозволи і технічні умови на підключення споживачів до відповідних централізованих інженерних мереж у встановленому порядку; |
246. | отримувати інформацію про місцеві програми розвитку житлово-комунального господарства та інші галузеві програми для відповідних територій; |
247. | відшкодування втрат від затвердження відповідним органом місцевого самоврядування цін і тарифів нижче розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво; |
248. | Виробник житлово-комунальних послуг зобов'язаний: |
249. | укласти договір з виконавцем (споживачем) про умови надання житлово-комунальних послуг; |
250. | виробити житлово-комунальні послуги відповідно до умов договору, стандартів, норм і правил; |
251. | проводити за власною ініціативою перерахунки за надані неякісні житлово-комунальні послуги, або надані несвоєчасно чи частково; |
252. | впроваджувати ресурсозберігаючі та новітні технології виробництва житлово-комунальних послуг; |
253. | здійснювати технологічний облік матеріальних та енергетичних ресурсів; |
254. | надавати у встановленому порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру тарифів, норми споживання, режим надання житлово-комунальних послуг, їх споживчі властивості тощо. |
255. | Стаття 25. Права та обов'язки балансоутримувача |
256. | Балансоутримувач має право: |
257. | визначати порядок утримання експлуатації та ремонту майна; |
258. | давати згоду на укладання договорів на надання житлово-комунальних послуг; |
259. | укладати договори на надання житлово-комунальних послуг; |
260. | приймати рішення щодо використання коштів для виконання капітального та поточного ремонту; |
261. | здійснювати господарську діяльність у порядку, визначеному законом; |
262. | звертатись до суду про звернення стягнення на майно осіб, які відмовляються сплачувати рахунки за споживання житлово-комунальних послуг або відшкодовувати нанесені збитки майну, що знаходиться у нього на балансі. |
263. | Балансоутримувач зобов (язаний: |
264. | укладати договір з власником (співвласниками) на утримання на балансі відповідного майна; |
265. | утримувати на балансі майно, визначене договором з власником (співвласниками); |
266. | вести бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність відповідно до законодавства; |
267. | забезпечувати управління майном власними силами або укладати договір з юридичною особою на управління майном; |
268. | забезпечити умови для своєчасного проведення капітального і поточного ремонту відповідно до встановлених нормативів, норм і стандартів; |
269. | забезпечити належну експлуатацію та утримання майна, що знаходиться на його балансі. |
270. | Стаття 26. Права і обов'язки управителя |
271. | Управитель має право: |
272. | здійснювати управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд та забезпечувати їх належну експлуатацію; |
273. | укладати договори з виробниками, виконавцями, споживачами житлово-комунальних послуг в порядку, встановленому законодавством; |
274. | контролювати виконання умов договорів на надання житлово-комунальних послуг; |
275. | отримувати оплату за виконання власних функцій; |
276. | доступу у приміщення, будинки і споруди в порядку, визначеному законом і договором для ліквідації аварій, усунення неполадок санітарно-технічного та інженерного обладнання, його встановлення і заміни, проведення технічних та профілактичних оглядів тощо; |
277. | звертатись в межах своїх повноважень до органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та до суду для забезпечення належного виконання умов договору виробниками, виконавцями житлово-комунальних послуг та споживачами. |
278. | Управитель зобов'язаний: |
279. | забезпечувати експлуатацію будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд та відповідних елементів інженерно-транспортної інфраструктури згідно з умовами укладених договорів, державних стандартів, технічних регламентів, норм і правил; |
280. | дотримуватись умов договорів з учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг; |
281. | вимагати безумовного виконання умов договору, державних стандартів, технічних регламентів, норм і правил від виконавців послуг; |
282. | вимагати своєчасної і в повному обсязі оплати наданих житлово-комунальних послуг від споживачів; |
283. | надавати необхідну інформацію споживачам та реєструвати звернення споживачів у встановленому порядку в разі виникнення аварій або тимчасового припинення виконання будь-якої послуги, передбаченої договором; |
284. | контролювати проведення перерахунків вартості житлово-комунальних послуг, наданих не в повному обсязі, несвоєчасно або з порушенням умов укладених договорів, державних стандартів, технологічних регламентів, норм і правил; |
285. | робити огляд основних конструктивних елементів, огороджуючих конструкцій будинків і споруд, іженерно-транспортної інфраструктури (зовнішніх та внутрішньобудинкових мереж, приладів, арматури та іншого обладнання, під'їзних шляхів та тротуарів) та складати відповідні акти; |
286. | забезпечувати здійснення профілактичних, поточних, капітальних та аварійних ремонтів відповідно до встановлених державними стандартами, нормами і правилами вимог щодо строків та реґламентів; |
287. | надавати у встановленому порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру тарифів, норми споживання, режим надання послуг, їх споживчі властивості тощо. |
288. | РОЗДІЛ VІ. ДОГОВІРНІ ВІДНОСИНИ У СФЕРІ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ |
289. | Стаття 27. Договірні відносини між виробником/виконавцем та споживачем житлово-комунальних послуг |
290. | Істотними умовами договору на надання житлово-комунальних послуг є: |
291. | найменування сторін; |
292. | предмет договору; |
293. | вичерпний перелік житлово-комунальних послуг, тарифи та їх складові на кожну з цих послуг, загальна вартість послуг; |
294. | порядок оплати за спожиті житлово-комунальні послуги; |
295. | порядок перерахунків за відхилення від встановлених норм, нормативів і стандартів та умов договору; |
296. | права та обов'язки сторін; |
297. | порядок контролю та звіту сторін; |
298. | порядок вимірювання обсягів та визначення якості наданих послуг; |
299. | визначення точок розподілу, в яких відбувається передача послуг від виробника/виконавця споживачу; |
300. | порядок обслуговування мереж та розподіл повноважень щодо їх експлуатації та відновлення (ремонту); |
301. | умови доступу в квартиру, приміщення для усунення аварій, неполадок, огляду мереж, зняття контрольних показників приладів обліку; |
302. | порядок здійснення ремонту; |
303. | відповідальність сторін та штрафні санкції за невиконання умов договору; |
304. | порядок вирішення спорів; |
305. | перелік форс-мажорних обставин; |
306. | строк дії договору; |
307. | умови зміни, пролонгації, припинення дії договору; |
308. | дата і місце укладення договору. |
309. | Крім істотних, договір може містити інші умови за згодою сторін. |
310. | Договір на надання житлово-комунальних послуг набирає чинності з моменту укладання. |
311. | У разі, якщо виконавець житлово-комунальної послуги не є її виробником, то відносини між ним та виробником регулюється окремим договором, який укладається відповідно до вимог цієї статті. |
312. | Процедура погодження договору відбувається протягом одного місяця з дня внесення проекту договору однією з сторін. |
313. | У разі відмови споживача від користування послугою виробника/виконавця, він має право розірвати договір в порядку встановленому Кабінету Міністрів України. |
314. | Стаття 28. Застосування конкурсних засад при укладенні договорів на надання житлово-комунальних послуг |
315. | Укладення договорів на надання житлово-комунальних послуг для об (єктів державної або комунальної власності здійснюється за встановленим переліком на конкурсних засадах. |
316. | Перелік житлово-комунальних послуг, здійснення яких відбувається на конкурсних засадах визначає орган місцевого самоврядування. |
317. | Організатором конкурсу є власник або балансоутримувач чи уповноважена ним особа. Організатор конкурсу зобов (язаний оприлюднити конкурсні умови. Конкурсні умови мають містити: |
318. | перелік житлово-комунальних послуг, на надання яких оголошено конкурс; |
319. | вимоги до учасників конкурсу; |
320. | вимоги до обсягів надання житлово-комунальних послуг; |
321. | вимоги до якості виконання з урахуванням діючих державних стандартів, норм і правил; |
322. | термін, на який укладається договір та підстави його розірвання ; |
323. | інформацію про об (єкт надання житлово-комунальної послуги. |
324. | Умови надання житлово-комунальних послуг можуть містити додаткову інформацію про стан об (єкту надання послуги або бажані форми її здійснення. |
325. | Стаття 29. Порядок проведення конкурсу при укладенні договорів на надання житлово-комунальних послуг |
326. | Конкурс проводяться не раніше 30 днів з моменту оприлюднення офіційної інформації про нього. Офіційна інформація повинна включати відомості про місце і час проведення конкурсу (тендеру), назву та адресу установи, прізвище та посаду, номер телефону особи, у якої можна ознайомитися з умовами виконання житлово-комунальних послуг. |
327. | В разі якщо у конкурсі на надання житлово-комунальних послуг взяла участь тільки одна особа, договір на здійснення відповідних видів діяльності укладається на термін, що не перевищує 12 місяців. |
328. | В разі порушення чинного законодавства при проведенні конкурсу або підписанні договору, результати конкурсу та/або договору визнаються недійсними в судовому порядку і призначається новий конкурс не пізніше ніж через 10 днів після набрання чинності рішення суду. |
329. | При проведенні конкурсу на виконання функцій управителя для кожного окремого об'єкта, переможець конкурсу має право за бажанням укладати субпідрядні договори без проведення додаткових конкурсів. |
330. | В разі якщо конкурс організовано для об (єкту приватної форми власності, організатор конкурсу має проводити його відповідно до цього Закону. |
331. | Конкурс на надання житлово-комунальних послуг може проводитися за рішенням суду. |
332. | Порядок підготовки та проведення конкурсів, та форми типових договорів на надання житлово-комунальних послуг визначає Кабінет Міністрів України. |
333. | Стаття 30. Особливості укладання договорів у багатоквартирному будинку |
334. | Договір на надання житлово-комунальних послуг в багатоквартирному жилому будинку укладається між власником квартири, орендарем чи квартиронаймачем та балансоутримувачем або уповноваженою ним особою. |
335. | В разі якщо балансоутримувач не є виконавцем, він укладає договори на надання житлово-комунальних послуг з іншим виконавцем, або дає згоду на укладання договорів на надання житлово-комунальних послуг між власником квартири, орендарем чи квартиронаймачем та іншими виконавцями. |
336. | Перелік житлово-комунальних послуг, на які необхідно отримати згоду балансоутримувача затверджує центральний орган виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства. |
337. | Процедура погодження договору відбувається протягом одного місяця з дня внесення проекту договору однією з сторін. |
338. | РОЗДІЛ VІІ. ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ ТАРИФОУТВОРЕННЯ ТА ОПЛАТИ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ |
339. | Стаття 31. Принципи державного регулювання тарифів на житлово-комунальні послуги |
340. | Державне регулювання тарифів базується на таких основних принципах: |
341. | доступності для кожного суб'єкта споживання житлово-комунальних послуг і рівності правових гарантій; |
342. | надання житлово-комунальних послуг усім споживачам за тарифами, затвердженими у встановленому цим Законом порядку; |
343. | визначення економічної обґрунтованості планово-розрахункових собівартості та рентабельності при затвердженні тарифів; |
344. | відповідальності органів місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій за встановлений ними рівень тарифів; |
345. | відкритості, доступності та прозорості структури тарифів для споживачів та суспільства; |
346. | оплати тільки за отримані послуги відповідної якості, що відповідають державним стандартам, нормам та нормативам; |
347. | відповідальності за надання житлово-комунальних послуг, які не відповідають державним стандартам, нормам та нормативам; |
348. | гарантії соціального захисту населення при оплаті за житлово-комунальні послуги. |
349. | Стаття 32. Порядок формування тарифів на житлово-комунальні послуги |
350. | Тарифи на житлово-комунальні послуги повинні відповідати розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво. |
351. | Порядок формування тарифів на кожний вид житлово-комунальних послуг першої і другої групи визначає Кабінет Міністрів України. |
352. | Стаття 33. Порядок затвердження тарифів на житлово-комунальні послуги |
353. | Виробники/виконавці житлово-комунальних послуг у встановленому порядку формування тарифів здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво і подають на затвердження відповідно до законодавства. |
354. | Органи місцевого самоврядування затверджують тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво. |
355. | У випадку затвердження тарифів на житлово-комунальні послуги нижчими від розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво орган, що затвердив тарифи, зобов'язаний відшкодувати з свого бюджету підприємствам житлово-комунального господарства різницю між затвердженим тарифом та розміром економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво. |
356. | Видатки на відшкодування затверджених тарифів на житлово-комунальні послуги нижчими від розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво відповідна сільська, селищна, міська рада передбачає у власному бюджеті. |
357. | Затвердження тарифів на житлово-комунальні послуги нижчими від розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво без відповідного відшкодування не допускається і може бути оскаржене в суді. |
358. | Центральні органи виконавчої влади несуть відповідальність за наслідки встановлення або регулювання цін і тарифів, що змінюються ними відповідно до їх повноважень. |
359. | В разі зміни цін або тарифів на послуги/товари центральними органами державної влади, які призвели до непередбачених витрат виробників/виконавців житлово-комунальних послуг, центральні органи державної влади зобов (язані відшкодувати в повному обсязі збитки, зумовлені такими змінами протягом поточного фінансового року та до затвердження нового бюджету. |
360. | Спори щодо формування, затвердження, відшкодування тарифів на житлово-комунальні послуги вирішуються у судовому порядку. |
361. | Стаття 34. Плата за житлово-комунальні послуги |
362. | Плата за житлово-комунальні послуги нараховується відповідно до умов договору. |
363. | Розмір плати за комунальні послуги встановлюється виходячи з їх фактичної вартості за показаннями приладів обліку, а у разі їх відсутності - за нормами споживання, затвердженими у встановленому порядку. |
364. | Розмір плати за утримання будинків і споруд та прибудинкових територій встановлюється залежно від капітальності, місцерозташування, рівня облаштування та благоустрою. |
365. | У платіжному документі мають бути передбачені графи для зазначення поточних та попередніх показань засобів обліку споживання комунальних послуг, різниці цих показань або затверджених норм, тарифу на даний вид комунальних послуг і суми, яка належить до сплати за надану послугу. |
366. | В разі зміни вартості житлово-комунальних послуг виробник/виконавець не менш ніж за 30 днів повідомляє про це споживача з визначенням причин зміни вартості та наданням відповідних обґрунтувань з посиланням на погодження відповідних органів. |
367. | РОЗДІЛ VІІІ. ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ |
368. | "Внести доповнення до статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" такого змісту: |
369. | "10. Відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності територіальних громад, будуються на договірних засадах, а також на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування." |
370. | 1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування. |
371. | 2. Статті 27 цього Закону набирає чинності з 1 січня 2005 року. Укладення договорів у встановленому порядку на існуючі об'єкти житлово-комунальних послуг має завершитись до 1 січня 2006 року. |
372. | Договори про надання житлово-комунальних послуг, укладені до набрання чинності цим Законом мають бути приведені у відповідність до нього до 1 січня 2006року. Договори, що не приведені у відповідність у зазначений строк втрачають чинність. |
373. | 3. Кабінету Міністрів України: |
374. | а) протягом шести місяців з дня набрання чинності цим Законом: |
375. | розробити і внести в установленому порядку проект Закону України про аудиторську діяльність в сфері житлово-комунальних послуг. |
376. | подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо внесення змін до законів України, що випливають з цього Закону; |
377. | привести свої нормативно-правові акти у відповідність з цим Законом; |
378. | забезпечити приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади України їх нормативно-правових актів у відповідність з цим Законом; |
379. | б) у тримісячний термін розробити і затвердити Тимчасовий порядок проведення аудиторської діяльності в сфері житлово-комунальних послуг. |