Кількість абзаців - 512 Розмітка (ліва колонка)


Про органи юстиції (Друге читання)

0. Проект  
1. Закон України  
2. Про органи юстиції  
3. Цей Закон визначає правові та організаційні засади діяльності органів юстиції, їх систему, завдання, компетенцію, повноваження і функції, порядок фінансування і матеріально-технічного забезпечення, а також правовий статус та особливості державної служби в органах юстиції.  
4. Розділ І. Загальні положення  
5. Стаття 1. Система органів юстиції  
6. 1. Систему органів юстиції становлять:  
7. 1) Міністерство юстиції України;  
8. 2) Державний департамент України з питань виконання покарань, Державний департамент України у справах громадянства та реєстрації фізичних осіб та інші урядові органи державного управління, що діють у складі Міністерства юстиції України відповідно до законодавства України;  
9. 3) територіальні органи Міністерства юстиції України:  
10. Головне управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласні управління юстиції;  
11. Київське та Севастопольське міські управління юстиції;  
12. районні, районні у містах управління юстиції; міські (міст обласного значення) управління юстиції.  
13. 2. З метою забезпечення виконання завдань, покладених на органи юстиції, в їх системі діє виконавча міліція.  
14. Стаття 2. Правові засади діяльності органів юстиції  
15. Органи юстиції у своїй діяльності керуються Конституцією та законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, міжнародними договорами України, які набули чинності в установленому порядку, іншими нормативно-правовими актами.  
16. Стаття 3. Основні завдання органів юстиції  
17. Органи юстиції здійснюють у встановлених цим Законом межах і відповідно до Конституції та законів України захист основ конституційного ладу, прав і свобод людини та громадянина.  
18. Основними завданнями органів юстиції є:  
19. 1) правотворча діяльність; підготовка пропозицій щодо проведення в Україні правової реформи;  
20. 2) організація роботи з адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу та забезпечення дотримання принципів і норм міжнародного права в процесі нормотворчої діяльності;  
21. 3) державна реєстрація нормативно-правових актів, що зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та інших органів, нормативно-правові акти яких підлягають державній реєстрації;  
22. 4) систематизація і кодифікація законодавства України, офіційне видання нормативно-правових актів органів державної влади та збірників актів законодавства України;  
23. 5) координація правової роботи та правової освіти; сприяння розвитку правової науки, формування у громадян правового світогляду; участь у підготовці юридичних кадрів;  
24. 6) інформаційне забезпечення та інформатизація з правових питань;  
25. 7) реалізація державної правової політики; державної політики з питань громадянства; реєстрація фізичних осіб; реєстрація суб'єктів господарювання; державна реєстрація та легалізація об'єднань громадян, інших організацій, державна реєстрація прав на нерухоме майно;  
26. 8) забезпечення виконання кримінальних покарань;  
27. 9) примусове виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб);  
28. 10) організація судової та іншої експертиз;  
29. 11) представлення інтересів України як держави, Президента України і Кабінету Міністрів України в судах України та іноземних держав, міжнародних судових органах та установах;  
30. 12) організація роботи нотаріату; державне регулювання адвокатури;  
31. 13) забезпечення роботи органів державної реєстрації актів цивільного стану;  
32. 14) здійснення у межах своїх повноважень міжнародно-правового співробітництва;  
33. 15) виконання інших завдань відповідно до законодавства.  
34. Стаття 4. Статус органів юстиції  
35. 1. Міністерство юстиції України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямована на реалізацію державної правової політики, утвердження демократичних засад розвитку суспільства, верховенства права, принципів справедливості та гуманізму, захисту прав і свобод людини, становлення громадянського суспільства.  
36. 2. Урядові органи державного управління (далі - урядові органи) утворюються у складі Міністерства юстиції України Кабінетом Міністрів України в порядку, встановленому законодавством, з метою здійснення управління окремими підгалузями та реалізації окремих його функцій.  
37. Урядові органи можуть здійснювати свої повноваження як безпосередньо, так і через власні територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, або відповідні структурні підрозділи у складі Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних управлінь юстиції, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції, районних, районних у містах управлінь юстиції, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції.  
38. Урядові органи діють на підставі Положень, які затверджуються Кабінетом Міністрів України.  
39. 3. Головне управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласні, Київське та Севастопольське міські, районні, районні у містах, міські (міст обласного значення) управління юстиції (далі - територіальні органи Міністерства юстиції України) утворюються Кабінетом Міністрів України та підпорядковуються Міністерству юстиції України.  
40. Районні, районні у містах, міські (міст обласного значення) управління юстиції підпорядковуються Міністерству юстиції України, а також Головному управлінню юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласним, Київському та Севастопольському міським управлінням юстиції.  
41. Територіальні органи Міністерства юстиції України виконують на місцевому рівні покладені на Міністерство юстиції України завдання і функції та діють на підставі положень, затверджених наказами Міністерства юстиції України, які зареєстровані в порядку, встановленому законодавством.  
42. 4. Органи державної виконавчої служби забезпечують відновлення порушених прав людини і громадянина, юридичних осіб, інтересів держави шляхом своєчасного повного і неупередженого примусового виконання рішень судів та інших органів та посадових осіб.  
43. Статус органів державної виконавчої служби визначається Законом України "Про державну виконавчу службу" та цим Законом.  
44. 5. Міністерство юстиції України, урядові органи та його територіальні органи є юридичними особами, мають самостійні баланси, рахунки в установах Державного казначейства України, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, інші печатки і штампи, відповідні бланки документування.  
45. Розділ ІІ. Компетенція і права органів юстиції  
46. Глава 1. Міністерство юстиції України  
47. Стаття 5. Правотворча діяльність  
48. Міністерство юстиції України є провідним органом в системі центральних органів виконавчої влади у питаннях планування, координації та контролю нормотворчої діяльності центральних органів виконавчої влади, систематизації та кодифікації законодавства.  
49. Для реалізації цих завдань до компетенції Міністерства юстиції України належать:  
50. 1) розробка проектів нормативно-правових актів;  
51. 2) розробка за пропозиціями центральних органів виконавчої влади проектів програм розвитку законодавства та планів нормотворчих робіт, координація та контроль за їх виконанням;  
52. 3) державне замовлення робіт з підготовки проектів нормативно-правових актів, передбачених планами нормотворчих робіт;  
53. 4) проведення адаптації законодавства Європейського Союзу до законодавства України, розробка за пропозиціями центральних органів виконавчої влади щорічних планів роботи з адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу, контроль за цією роботою;  
54. 5) проведення за дорученням Кабінету Міністрів України правової експертизи прийнятих Верховною Радою України законів, які подаються на підпис Президенту України;  
55. 6) проведення правової експертизи проектів нормативно-правових актів, що подаються на розгляд Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України, а також нормативно-правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим щодо відповідності їх Конституції та законам України, іншим актам законодавства України, в тому числі чинним міжнародним договорам України, вимогам техніки нормотворення та основним положенням законодавства Європейського Союзу;  
56. 7) підготовка пропозицій за участю центральних органів виконавчої влади щодо вдосконалення законодавства України, приведення законодавства у відповідність до Конституції та законів України, подання відповідної інформації до Кабінету Міністрів України;  
57. 8) підготовка в межах своїх повноважень пропозицій з питань укладення міжнародних договорів України з правових питань або набуття членства України у чинних міжнародних договорах;  
58. 9) проведення правової експертизи на відповідність Конституції та законам України, проектам міжнародних договорів України, підготовка висновків щодо здійснення внутрішньодержавних процедур, необхідних для набрання чинності міжнародними договорами України, а також юридичних висновків, інших матеріалів, передбачених міжнародними кредитними (гарантійними) договорами України, які необхідні для набрання ними чинності;  
59. 10) підготовка пропозицій щодо приведення законодавства України у відповідність до норм міжнародного права, зокрема, принципів та стандартів ООН, Ради Європи, інших міжнародних організацій, членом яких є Україна, та внесення їх на розгляд Кабінету Міністрів України;  
60. 11) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
61. Проекти нормативно-правових актів, що вносяться на розгляд Кабінету Міністрів України, підлягають обов'язковій експертизі Міністерством юстиції України після їх узгодження із заінтересованими органами, а у разі потреби - з іншими органами, установами, організаціями.  
62. До компетенції Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції належать:  
63. 1) узагальнення практики застосування законодавства, підготовка пропозицій щодо вдосконалення законодавства та подання їх до Міністерства юстиції України;  
64. 2) здійснення в межах компетенції обліку та підтримання в контрольному стані актів законодавства відповідно до Єдиного класифікатора галузей законодавства України;  
65. 3) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
66. До компетенції районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції належать:  
67. 1) узагальнення практики застосування законодавства, підготовка пропозицій щодо вдосконалення законодавства та подання їх до Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції;  
68. 2) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
69. Стаття 6. Державна реєстрація нормативно-правових актів  
70. До компетенції Міністерства юстиції України у сфері державної реєстрації нормативно-правових актів належать:  
71. 1) здійснення державної реєстрації нормативно-правових актів центральних органів виконавчої влади, органів, нормативно-правові акти яких підлягають державній реєстрації, ведення державних реєстрів цих актів;  
72. 2) контроль та координація здійснення державної реєстрації територіальними органами Міністерства юстиції України нормативно-правових актів міністерств і республіканських комітетів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, їх управлінь, відділів та інших структурних підрозділів, органів місцевого самоврядування;  
73. 3) скасування рішень про державну реєстрацію нормативно-правових актів;  
74. 4) узагальнення стану виконання законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів та подання відповідної інформації Президентові України та Кабінету Міністрів України.  
75. До компетенції Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції належать:  
76. 1) здійснення державної реєстрації нормативно-правових актів міністерств і республіканських комітетів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій, їх управлінь, відділів, інших структурних підрозділів, а також місцевих органів господарського управління і контролю, органів і посадових осіб місцевого самоврядування, що зачіпають права, свободи і законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер;  
77. 2) забезпечення районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції, судів та установ юстиції інформацією з бази даних Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів, ведення реєстру цих актів;  
78. 3) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
79. До компетенції районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції належать:  
80. 1) здійснення державної реєстрації нормативно-правових актів районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, їх управлінь, відділів, інших структурних підрозділів, органів і посадових осіб місцевого самоврядування, що зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, ведення реєстру цих актів;  
81. 2) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
82. Стаття 7. Систематизація законодавства та інформаційно-правова діяльність  
83. До компетенції Міністерства юстиції України у сфері систематизації законодавства та інформаційно-правової діяльності належать:  
84. 1) робота із систематизації законодавства України, підготовка пропозицій щодо його кодифікації; ведення Єдиного класифікатора галузей законодавства України;  
85. 2) видання збірників актів законодавства, інформаційного бюлетеня "Офіційний вісник України", коментарів до законів та кодексів України, участь у виданні журналів і газет загальноправового характеру;  
86. 3) здійснення організаційно-правового забезпечення обліку, зберігання та підтримання в контрольному стані актів законодавства;  
87. 4) офіційне опублікування нормативно-правових актів органів державної влади, міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.  
88. До компетенції Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції належать:  
89. участь у виданні журналів і газет загальноправового характеру;  
90. 2) вивчення попиту на юридичну літературу, участь у плануванні її випуску місцевими видавництвами;  
91. 3) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
92. Стаття 8. Координація правової роботи в органах виконавчої влади, на підприємствах, в установах, організаціях  
93. До компетенції Міністерства юстиції України у сфері координації правової роботи в органах виконавчої влади належать:  
94. 1) методичне керівництво, координація правової роботи, перевірка стану цієї роботи, розроблення рекомендацій щодо її вдосконалення;  
95. 2) правова експертиза нормативно-правових актів;  
96. 3) погодження в установленому законодавством порядку призначення керівників юридичних служб центральних органів виконавчої влади, участь у проведенні їх атестації;  
97. 4) робота з підвищення кваліфікації працівників юридичних служб центральних органів виконавчої влади.  
98. До компетенції Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції належать:  
99. 1) перевірка стану правової роботи в місцевих органах виконавчої влади, на державних підприємствах, в установах, організаціях, внесення рекомендацій щодо поліпшення цієї роботи;  
100. 2) надання методичної допомоги державним підприємствам, установам, організаціям, місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування у приведенні їхніх нормативних актів у відповідність до чинного законодавства;  
101. 3) підвищення кваліфікації працівників юридичних служб місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій; проведення стажування, семінарів, нарад з працівниками юридичних служб спільно з іншими органами виконавчої влади;  
102. 4) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
103. До компетенції районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції належать:  
104. 1) перевірка стану правової роботи в місцевих органах виконавчої влади, на державних підприємствах, в установах та організаціях; надання рекомендацій щодо її поліпшення та приведення їх нормативно-правових актів у відповідність до законодавства, підвищення кваліфікації працівників юридичних служб;  
105. 2) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
106. Стаття 9. Правова освіта населення України та координація підготовки юридичних кадрів  
107. До компетенції Міністерства юстиції України у сфері правової освіти населення України та координації підготовки юридичних кадрів належать:  
108. 1) координація діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій щодо правової освіти населення та її методичне забезпечення; формування у громадян правового світогляду;  
109. 2) вивчення стану правової освіти в навчальних закладах, на підприємствах, в установах і організаціях;  
110. 3) участь разом з Міністерством освіти і науки України в організації роботи з підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації фахівців за спеціальністю "Правознавство" у навчальних закладах незалежно від форми власності та підпорядкування, внесення до відповідних органів пропозицій щодо вдосконалення роботи, пов'язаної з вивченням права в неюридичних вищих, професійно-технічних, загальноосвітніх навчальних закладах, закладах підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів;  
111. 4) участь у розробленні та розповсюдженні освітніх програм у сфері захисту прав людини;  
112. 5) погодження створення вищих юридичних навчальних закладів;  
113. 6) участь у роботі Державної акредитаційної комісії;  
114. 7) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
115. До компетенції Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції належать:  
116. 1) участь разом з місцевими органами виконавчої вади в галузі освіти і науки в організації роботи з підготовки фахівців за спеціальністю "Правознавство" у навчальних закладах незалежно від форм власності та підпорядкування;  
117. 2) здійснення через засоби масової інформації інформування населення з питань держави і права, захисту прав і основних свобод людини, чинного законодавства та діяльності органів юстиції;  
118. 3) координація діяльності місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій з правової освіти населення; вивчення стану правоосвітньої роботи в навчальних закладах, на підприємствах, в установах і організаціях; участь у методичному забезпеченні цієї освіти; формування у громадян правового світогляду;  
119. 4) надання методичної допомоги представникам державних органів у реалізації програми правової освіти населення;  
120. 5) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
121. До компетенції районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції належать:  
122. 1) координація діяльності місцевих органів виконавчої влади, державних підприємств, установ, організацій з правової освіти населення; формування у громадян правового світогляду; вивчення стану правової освіти та правового інформування в навчальних закладах, на підприємствах, в установах, організаціях;  
123. 2) здійснення через засоби масової інформації інформування населення з питань держави і права, захисту прав і основних свобод людини, чинного законодавства та діяльності органів юстиції;  
124. 3) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
125. Стаття 10. Правова інформатизація  
126. До компетенції Міністерства юстиції України у сфері правової інформатизації належать:  
127. 1) створення автоматизованих систем збирання, накопичення та обробки правової інформації;  
128. 2) створення необхідних умов для розповсюдження автоматизованих систем правової інформації;  
129. 3) надання доступу різним категоріям користувачів до відкритих видів правової інформації;  
130. 4) захист інформації в автоматизованих системах правової інформації.  
131. До компетенції Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції належать:  
132. 1) забезпечення функціонування та розвитку системи правової інформатизації;  
133. 2) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
134. До компетенції районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції належать:  
135. 1) участь у розвитку системи правової інформатизації;  
136. 2) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
137. Стаття 11. Правова статистика  
138. До компетенції Міністерства юстиції України у сфері правової статистики належать:  
139. 1) ведення статистики нотаріальної діяльності;  
140. 2) ведення статистики органів державної реєстрації актів цивільного стану;  
141. 3) ведення статистики про діяльність державної виконавчої служби;  
142. 4) ведення іншої статистики на виконання своїх завдань і функцій.  
143. До компетенції Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції належать:  
144. 1) забезпечення достовірності та оперативного подання статистичних звітів, всебічного аналізу статистичної інформації;  
145. 2) складення в установленому законодавством порядку статистичної звітності щодо зареєстрованих актів цивільного стану;  
146. 3) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
147. Стаття 12. Реалізація державної політики з питань громадянства та реєстрація фізичних осіб  
148. До компетенції Міністерства юстиції України у сфері реалізації державної політики з питань громадянства та реєстрації фізичних осіб належать:  
149. 1) забезпечення відповідно до Конституції та законів України реєстрації фізичних осіб за місцем постійного або тимчасового проживання;  
150. 2) забезпечення виконання Закону України "Про громадянство України" та рішень Президента України з питань громадянства стосовно осіб, які проживають на території України;  
151. 3) ведення відповідних державних реєстрів;  
152. 4) здійснення інших функцій, передбачених законодавством.  
153. Організацію виконання функцій Міністерства юстиції України у сфері громадянства та реєстрації фізичних осіб здійснює Державний департамент України у справах громадянства та реєстрації фізичних осіб.  
154. До компетенції Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції належать:  
155. 1) організація виконання законодавства України з питань громадянства щодо осіб, які постійно проживають в Україні;  
156. 2) забезпечення виконання законодавства з питань громадянства та реєстрації фізичних осіб.  
157. До компетенції районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції належать:  
158. 1) організація виконання законодавства України з питань громадянства щодо осіб, які постійно проживають в Україні;  
159. 2) забезпечення виконання законодавства з питань громадянства та реєстрації фізичних осіб. Стаття 13. Державна реєстрація суб'єктів господарювання  
160. До компетенції Міністерства юстиції України у сфері державної реєстрації суб'єктів господарювання належать:  
161. 1) нормативно-методичне забезпечення діяльності державної реєстрації суб'єктів господарювання;  
162. 2) ведення Державного реєстру суб'єктів господарювання.  
163. До компетенції Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції належать:  
164. 1) здійснення контролю за дотриманням порядку реєстрації суб'єктів господарювання;  
165. 2) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
166. Стаття 14. Державна реєстрація та легалізація об'єднань громадян  
167. До компетенції Міністерства юстиції України у сфері державної реєстрації та легалізації об'єднань громадян належать:  
168. 1) легалізація всеукраїнських об'єднань громадян та їх спілок, реєстрація політичних партій, міжнародних громадських організацій, відділень, філій, представництв та інших структурних осередків громадських (неурядових) організацій іноземних держав в Україні;  
169. 2) реєстрація всеукраїнських і міжнародних благодійних організацій, всеукраїнських творчих спілок, Торгово-промислової палати України, всеукраїнських професійних спілок та їх об'єднань;  
170. 3) реєстрація статуту Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, статутів інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування відповідно до законів України;  
171. 4) реєстрація та легалізація інших об'єднань громадян, у випадках, передбачених законодавством;  
172. 5) реєстрація символіки об'єднань громадян та благодійних організацій;  
173. 6) ведення відповідних державних реєстрів.  
174. До компетенції Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції належать:  
175. 1) легалізація місцевих громадських організацій, місцевих осередків зареєстрованих всеукраїнських та міжнародних об'єднань громадян, реєстрація місцевих благодійних організацій, відділень (філій, представництв) всеукраїнських та міжнародних благодійних організацій, регіональних торгово-промислових палат, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, обласних, регіональних і республіканських професійних спілок та їх об'єднань, кредитних спілок, статутів територіальних громад, асоціацій та інших форм добровільних об'єднань органів місцевого самоврядування; ведення відповідних реєстрів та книг обліку;  
176. 2) контроль за дотриманням місцевими громадськими організаціями, місцевими осередками зареєстрованих всеукраїнських та міжнародних об'єднань громадян, місцевими благодійними організаціями, відділеннями (філіями, представництвами) всеукраїнських та міжнародних благодійних організацій, регіональними торгово-промисловими палатами, регіональними (місцевими) творчими спілками, територіальними осередками всеукраїнських творчих спілок, кредитними спілками, територіальними громадами, асоціаціями та іншими формами добровільних об'єднань органів місцевого самоврядування положень своїх статутів;  
177. 3) контроль за роботою районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції щодо легалізації об'єднань громадян, реєстрації благодійних організацій;  
178. 4) підготовка і надання у межах своїх повноважень районним, районним у містах, міським (міст обласного значення) управлінням юстиції методичних матеріалів з питань легалізації об'єднань громадян, реєстрації благодійних організацій;  
179. 5) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
180. До компетенції районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції належать:  
181. 1) здійснення легалізації місцевих громадських організацій, місцевих осередків зареєстрованих всеукраїнських, міжнародних об'єднань громадян та місцевих громадських організацій, реєстрація місцевих благодійних організацій, відділень (філій, представництв) всеукраїнських та міжнародних благодійних організацій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих професійних спілок та їх об'єднань, кредитних спілок, асоціацій та інших добровільних об'єднань органів місцевого самоврядування, статутів територіальних громад, веде відповідні реєстри та книги обліку;  
182. 2) контроль за дотриманням місцевими громадськими організаціями, місцевими осередками зареєстрованих всеукраїнських, міжнародних об'єднань громадян та місцевими громадськими організаціями, місцевими благодійними організаціями, відділеннями (філіями, представництвами) всеукраїнських та міжнародних благодійних організацій, регіональними (місцевими) творчими спілками, територіальними осередками всеукраїнських творчих спілок, кредитними спілками, асоціаціями та іншими добровільними об'єднаннями органів місцевого самоврядування, територіальними громадами положень їхніх статутів;  
183. 3) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
184. Стаття 15. Державна реєстрація прав на нерухоме майно  
185. До компетенції Міністерства юстиції України у сфері державної реєстрації прав на нерухоме майно належать:  
186. 1) організація діяльності з проведення реєстрації прав на нерухоме майно, здійснення контролю, координації та нормативно-методичного забезпечення цієї діяльності;  
187. 2) затвердження положення про кваліфікаційну комісію державних реєстраторів, положення про державного реєстратора прав на нерухоме майно;  
188. 3) ведення відповідних державних реєстрів;  
189. 4) здійснення інших функцій, передбачених цим Законом та іншими актами законодавства у цій сфері.  
190. До компетенції Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції належать:  
191. 1) здійснення контролю за дотриманням порядку реєстрації прав на нерухоме майно; ведення Державного реєстру прав на нерухоме майно;  
192. 2) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
193. Стаття 16. Забезпечення виконання покарань  
194. До компетенції Міністерства юстиції України у сфері забезпечення виконання покарань належать:  
195. 1) формування та здійснення єдиної державної політики у сфері виконання кримінальних покарань;  
196. 2) забезпечення дотримання вимог законодавства в органах і установах виконання покарань, визначення основних напрямів діяльності органів і установ виконання покарань щодо захисту прав і свобод людини в умовах відбування кримінального покарання;  
197. 3) організаційне і методичне керівництво органами та установами виконання покарань;  
198. 4) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
199. Організацію виконання функцій Міністерства юстиції України у сфері забезпечення виконання покарань здійснює Державний департамент з питань виконання покарань.  
200. Державний департамент з питань виконання покарань у сфері забезпечення виконання кримінальних покарань:  
201. 1) бере участь в формуванні та здійсненні єдиної державної політики у сфері виконання кримінальних покарань;  
202. 2) забезпечує виконання кримінальних покарань та здійснення контролю за виконанням вироків, постанов, ухвал суду;  
203. 3) організовує роботу із забезпечення безпеки та правопорядку в органах і установах виконання покарань, проведення дізнання у справах про злочини, вчинені в цих органах і установах, здійснення оперативно-розшукової діяльності;  
204. 4) організовує застосування передбачених законом засобів виправлення і перевиховання засуджених;  
205. здійснює інші повноваження, що належать до його компетенції.  
206. Управління (відділи) Державного департаменту з питань виконання покарань в Автономній Республіці Крим, областях, місті Києві та Київській області безпосередньо забезпечують, в межах своєї компетенції, виконання функцій, зазначених в пунктах 2-4 частини другої цієї статті та здійснюють інші повноваження відповідно до законодавства України.  
207. Повноваження, основи організації та діяльності Державного департаменту з питань виконання покарань та його територіальних органів визначаються положенням, затвердженим відповідно до законодавства України.  
208. Для забезпечення виконання покладених на Департамент завдань, в його системі утворюються збройні формування.  
209. Стаття 17. Примусове виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб)  
210. До компетенції Міністерства юстиції України у сфері примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб) належать:  
211. 1) організація своєчасного, повного і неупередженого примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб);  
212. 2) керівництво та контроль за діяльністю органів державної виконавчої служби;  
213. 3) фінансове та матеріально-технічне забезпечення органів державної виконавчої служби;  
214. 4) здійснення нормативно-методичного забезпечення діяльності органів державної виконавчої служби, в тому числі надання роз'яснень та рекомендацій щодо виконання державними виконавцями рішень у порядку, встановленому законом;  
215. 5) узагальнення статистичної звітності про роботу органів державної виконавчої служби;  
216. 6) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
217. Організацію та контроль діяльності державної виконавчої служби здійснює відповідний структурний підрозділ Міністерства юстиції України, а в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах (міст обласного значення) - структурні підрозділи у складі територіальних органів Міністерства юстиції України.  
218. Для примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб) та забезпечення безпеки працівників органів державної виконавчої служби під час виконання ними службових обов'язків у складі органів державної виконавчої діють спеціальні підрозділи - виконавча міліція.  
219. Основи організації та діяльності державної виконавчої служби, її завдання та правовий статус, порядок виконання цією службою рішень судів та інших органів (посадових осіб), а також виконавчої міліції визначається законами України та іншими актами законодавства.  
220. До компетенції Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції належать:  
221. 1) спрямування діяльності органів державної виконавчої служби; координація і контроль за їх діяльністю;  
222. 2) організація своєчасного, повного і неупередженого примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), виконання яких покладено на державних виконавців;  
223. 3) вивчення і узагальнення роботи з виконання рішень судів та інших органів; усунення причин порушення законів при здійсненні цієї роботи;  
224. 4) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
225. До компетенції районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції належать:  
226. 1) забезпечення через відділи державної виконавчої служби своєчасного, повного і неупередженого примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), виконання яких покладено на державних виконавців;  
227. 2) узагальнення практики виконання судових рішень;  
228. 3) організація навчання державних виконавців і поширення позитивного досвіду з питань виконання судових рішень;  
229. 4) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
230. Стаття 18. Експертне забезпечення правосуддя  
231. До компетенції Міністерства юстиції України у сфері експертного забезпечення правосуддя належать:  
232. 1) організація експертного забезпечення правосуддя;  
233. 2) спрямування і контроль діяльності підвідомчих науково-дослідних інститутів судових експертиз та їх відділень; координація роботи відповідних державних органів з питань розвитку судової експертизи;  
234. 3) формування державного замовлення на науково-дослідні роботи в галузі судової експертизи; організація апробації та впровадження результатів наукових розробок в експертну практику;  
235. 4) забезпечення роботи Центральної експертно-кваліфікаційної комісії Міністерства юстиції України з присвоєння кваліфікації судового експерта; видання та анулювання свідоцтв про присвоєння кваліфікації судового експерта судовим експертам, які не є працівниками державних спеціалізованих установ;  
236. 5) контроль за дотриманням чинного законодавства атестованими судовими експертами, які не є працівниками державних спеціалізованих установ;  
237. 6) організація науково-методичного забезпечення судово-експертної діяльності;  
238. 7) визначення структури та затвердження статутів науково-дослідних інститутів судових експертиз;  
239. 8) ведення відповідних державних реєстрів.  
240. До компетенції Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції належать:  
241. 1) контроль за дотриманням ліцензійних умов суб'єктами підприємницької діяльності з провадження підприємницької діяльності судово-експертної діяльності;  
242. 2) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
243. Стаття 19. Представництво інтересів держави Україна, Президента України, Кабінету Міністрів України в судах України та закордонних юрисдикційних органах  
244. До компетенції Міністерства юстиції України у сфері представництва інтересів держави Україна, Президента України, Кабінету Міністрів України в судах України та закордонних юрисдикційних органах належать:  
245. 1) організація та безпосереднє представлення інтересів Президента України і Кабінету Міністрів України під час розгляду справ судами України;  
246. 2) здійснення заходів щодо захисту прав та інтересів держави Україна, Президента України і Кабінету Міністрів України в закордонних юрисдикційних органах, в тому числі за їх позовами (скаргами, зверненнями);  
247. 3) координація діяльності заінтересованих органів та організацій, юридичних та фізичних осіб, що залучаються для захисту прав та інтересі  
248. 4) погодження пропозицій Міністерства закордонних справ України щодо шляхів забезпечення імунітету України у справах, порушених за позовами до неї в закордонних юрисдикційних органах, а також щодо визначення відповідального органу за захист прав та інтересів України в закордонних юрисдикційних органах, коли відповідальним органом не є Міністерство юстиції України;  
249. 5) погодження планів організаційно-правових заходів щодо забезпечення захисту прав та інтересів України під час розгляду справ в закордонних юрисдикційних органах;  
250. 6) залучення юридичних радників, в тому числі іноземних, у випадках, коли відповідальним органом за здійснення захисту прав та інтересів України в закордонних юрисдикційних органах не є Міністерство юстиції України;  
251. 7) узагальнення інформації про пред'явлення у закордонних юрисдикційних органах позовів до України та про хід розгляду в закордонних юрисдикційних органах позовів до України;  
252. 8) підготовка разом з Міністерством закордонним справ України спільного висновку про наявність порушень міжнародного права в ухвалених судовими або арбітражними органами іноземної держави рішеннях проти України;  
253. 9) участь у розробленні відповідних заходів до іноземної держави, її майна у разі тривалого порушення норм та принципів міжнародного права щодо України;  
254. 10) фінансування витрат, пов'язаних із захистом прав та інтересів України під час розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ, учасником яких є Україна.  
255. До компетенції Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції належать:  
256. 1) представлення за дорученням Міністерства юстиції України інтересів Президента України, Кабінету Міністрів України і Міністерства юстиції України під час розгляду справ у судах Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, підготовка матеріалів до розгляду цих справ;  
257. 2) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
258. Стаття 20. Представництво інтересів держави в Європейському Суді з прав людини  
259. До компетенції Міністерства юстиції України у сфері представництва інтересів держави в Європейському Суді з прав людини належать:  
260. 1) представлення Кабінету Міністрів України в Європейському суді з прав людини під час розгляду питань дотримання Україною зобов'язань за Конвенцією про захист прав і основних свобод людини, а також під час розгляду справ за позовами України стосовно порушень положень цієї Конвенції іншими державами-учасницями Конвенції;  
261. 2) вивчення фактів порушення прав людини в Україні відповідно до запитів Європейського суду з прав людини та підготовка пропозицій щодо їх усунення;  
262. 3) координація роботи зацікавлених органів виконавчої влади, пов'язаної з підготовкою матеріалів для розгляду справ у Європейському Суді з прав людини;  
263. 4) підготовка та внесення на розгляд Європейського Суду з прав людини письмових доповідей, участь у слуханні справ, які розглядаються Європейським Судом;  
264. 5) інформування Європейського Суду з прав людини про виконання винесених ним рішень щодо України.  
265. Організацію виконання функцій Міністерства юстиції України у сфері представництва інтересів держави в Європейському Суді з прав людини здійснює Уповноважений у справах дотримання Конвенції про захист прав і основних свобод людини.  
266. Положення про Уповноваженого у справах дотримання Конвенції про захист прав і основних свобод людини затверджується Кабінетом Міністрів України  
267. До компетенції Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції належать:  
268. 1) організація діяльності регіональних відділень Національного бюро у справах дотримання Конвенції про захист прав і основних свобод людини при Головному управлінні юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київському та Севастопольському міських управліннях юстиції, які діють в порядку, визначеному Міністерством юстиції України;  
269. 2) вивчення за дорученням Уповноваженого у справах дотримання Конвенції про захист прав і основних свобод людини фактів порушень прав людини відповідно до запитів Європейського Суду з прав людини; сприяння отриманню доказів, надсилання повідомлень та додаткових письмових зауважень щодо конкретних випадків порушень прав людини в Україні;  
270. 3) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
271. Стаття 21. Організація діяльності нотаріату  
272. До компетенції Міністерства юстиції України у сфері організації діяльності нотаріату належать:  
273. 1) організація роботи нотаріату, забезпечення державного контролю за здійсненням нотаріальної діяльності;  
274. 2) прийняття рішень про відкриття, ліквідацію та організацію матеріально-технічного забезпечення державних нотаріальних контор та державних нотаріальних архівів, перевірка їх діяльності та її вдосконалення;  
275. 3) забезпечення контролю за законністю вчинення нотаріальних дій нотаріусами;  
276. 4) видання та анулювання свідоцтв про право на заняття нотаріальною діяльністю, організація реєстрації приватної нотаріальної діяльності;  
277. 5) затвердження зразків та описів спеціальних бланків нотаріальних документів, гербових печаток державних і приватних нотаріусів та встановлення порядку їх виготовлення і постачання;  
278. 6) організація контролю за використанням спеціальних бланків нотаріальних документів;  
279. 7) проставлення апостилю на офіційних документах, призначених для використання за кордоном, підготовка нотаріально оформлених документів для їх використання за кордоном та подальшої консульської легалізації, надання допомоги консульським установам з питань вчинення окремих видів нотаріальних дій;  
280. 8) забезпечення роботи Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату;  
281. 9) встановлення нотаріальних округів, затвердження граничної чисельності в них приватних нотаріусів;  
282. 10) ведення відповідних державних реєстрів.  
283. До компетенції Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції належать:  
284. 1) організація роботи установ нотаріату, перевірка їх діяльності і вжиття заходів щодо її поліпшення; контроль за законністю вчинення нотаріальних дій державними і приватними нотаріусами, державного нотаріального архіву; забезпечення роботи кваліфікаційної комісії нотаріату;  
285. 2) забезпечення діяльності державного нотаріального архіву щодо зберігання нотаріальних документів;  
286. 3) організація та контроль за стажуванням осіб, які мають намір займатися нотаріальною діяльністю;  
287. 4) визначення нотаріальних округів, реєстрація приватної нотаріальної діяльності, внесення змін в реєстраційне посвідчення та анулювання його, контроль за дотриманням вимог щодо організації робочого місця приватного нотаріуса;  
288. 5) подання до Міністерства юстиції України пропозицій щодо визначення граничної чисельності приватних нотаріусів у нотаріальних округах області;  
289. 6) призупинення діяльності нотаріусів; підготовка обгрунтованих подань на розгляд Міністерства юстиції України щодо анулювання свідоцтва про право на заняття нотаріальною діяльністю;  
290. 7) затвердження розмірів оплати за наданням державними нотаріусами додаткових платних послуг правового і технічного характеру та забезпечення організаційного керівництва цією роботою;  
291. 8) контроль обігу спеціальних бланків та захисних знаків нотаріальних документів; підготовка подань до Міністерства юстиції України щодо необхідності виготовлення печаток нотаріусів відповідно до зразків, затверджених Міністерством юстиції України;  
292. 9) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
293. Стаття 22. Державне регулювання адвокатури  
294. До компетенції Міністерства юстиції України у сфері державного регулювання адвокатури належать:  
295. 1) реєстрація адвокатських об'єднань, ведення реєстру адвокатських об'єднань;  
296. 2) забезпечення фінансування оплати праці адвокатів за рахунок коштів державного бюджету в разі участі адвоката у кримінальній справі за призначенням та звільнення громадян від оплати юридичної допомоги;  
297. 3) узагальнення адміністративних даних про адвокатську діяльність.  
298. До компетенції Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції належать:  
299. 1) здійснення оплати праці адвокатів за рахунок коштів державного бюджету в разі участі у кримінальній справі адвоката за призначенням;  
300. 2) здійснення інших функцій відповідно до законодавства .  
301. Стаття 23. Забезпечення діяльності державних органів реєстрації актів цивільного стану  
302. До компетенції Міністерства юстиції України у сфері забезпечення діяльності державних органів реєстрації актів цивільного стану належать:  
303. 1) забезпечення реєстрації актів цивільного стану;  
304. 2) безпосереднє керівництво та контроль за діяльністю державних органів реєстрації актів цивільного стану;  
305. 3) здійснення підготовки та засвідчення документів, оформлених державними органами реєстрації актів цивільного стану України для їх використання за кордоном;  
306. 4) забезпечення виготовлення бланків свідоцтв про реєстрацію актів цивільного стану та контроль за їх використанням;  
307. 5) матеріально-технічне забезпечення державних органів реєстрації актів цивільного стану.  
308. До компетенції Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції належать:  
309. 1) контроль за діяльністю підвідомчих державних органів реєстрації актів цивільного стану щодо додержання ними чинного законодавства при реєстрації актів цивільного стану, перевірки їх робот, надання практичної та методичної допомоги, а також вжиття заходів щодо поліпшення роботи цих органів;  
310. 2) забезпечення роботи кваліфікаційної комісії, створеної для визначення рівня професійної підготовки осіб, які мають намір працювати у відділах реєстрації актів цивільного стану на посадах державних службовців;  
311. 3) розробка положень, встановлення та затвердження розмірів оплати за надання працівниками відділів реєстрації актів цивільного стану додаткових платних послуг правового і технічного характеру та забезпечення організаційного керівництво цією роботою;  
312. 4) забезпечення державних органів реєстрації актів цивільного стану бланками свідоцтв про реєстрацію актів цивільного стану, а також книгами обліку оприбуткування і витрачання їх, здійснення контролю за станом цієї роботи та складення звітів щодо їх витрачання;  
313. 5) розгляд матеріалів щодо анулювання поновлених та повторно складених записів актів цивільного стану;  
314. 6) перевірка достовірності, належного оформлення і засвідчення документів, які видаються підвідомчими відділами реєстрації актів цивільного стану, для подальшого використання їх за кордоном;  
315. 7) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
316. До компетенції районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції належать:  
317. 1) забезпечення повної, правильної та своєчасної реєстрації актів цивільного стану, розгляду матеріалів про переміну прізвищ, імен, по батькові та про внесення виправлень, змін, доповнень до записів актів цивільного стану, а також про поновлення втрачених актових записів; видача громадянам свідоцтв та довідок про реєстрацію та сімейний стан громадян України;  
318. 2) забезпечення подання до відділів реєстрації актів цивільного стану Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції матеріалів для вирішення питання щодо анулювання поновлених та повторно складених записів актів;  
319. 3) забезпечення належного обліку, зберігання, витрачання бланків свідоцтв про реєстрацію актів цивільного стану;  
320. 4) забезпечення підвідомчих державних органів реєстрації актів цивільного стану бланками свідоцтв про реєстрацію актів цивільного стану, записів актів цивільного стану, а також іншою документацією;  
321. 5) вивчення та узагальнення практики застосування чинного законодавства при реєстрації актів цивільного стану;  
322. 6) забезпечення належного зберігання та оформлення книг реєстрації актів цивільного стану, метричних книг та іншої документації, пов'язаної з реєстрацією цих актів;  
323. 7) перевірка дотримання вимог чинного законодавства посадовими особами виконавчих органів сільських і селищних рад, які реєструють акти цивільного стану, та надання їм методичної допомоги;  
324. 8) забезпечення складання та подання в установленому законодавством порядку звітів про реєстрацію актів цивільного стану та витрачання бланків свідоцтв про реєстрацію актів цивільного стану;  
325. 9) організація надання працівниками відділу реєстрації актів цивільного стану громадянам додаткових платних послуг правового і технічного характеру;  
326. 10) забезпечення підвищення рівня кваліфікації працівників, що здійснюють реєстрацію актів цивільного стану, та посадових осіб виконавчих органів сільських і селищних рад, які реєструють акти цивільного стану;  
327. 11) сприяння роботі кваліфікаційної комісії, створеної при Головному управлінні юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київському та Севастопольському міських управліннях юстиції, для визначення рівня професійної підготовки осіб, які мають намір працювати у відділах реєстрації актів цивільного стану на посадах державних службовців;  
328. 12) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
329. Стаття 24. Державні реєстри в системі органів юстиції  
330. До компетенції Міністерства юстиції України у сфері державних реєстрів в системі органів юстиції належать:  
331. 1) створення та забезпечення функціонування Єдиного реєстру нормативно-правових актів, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Єдиного реєстру доручень, посвідчених у нотаріальному порядку, Єдиного реєстру нотаріусів України, Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів, Єдиного реєстру заповітів та спадкових справ, Державного реєстру застав рухомого майна, Державного реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру застав нерухомого майна, Єдиного державного реєстру об'єднань громадян та благодійних організацій, Державного реєстру атестованих судових експертів державних і підприємницьких структур та громадян, Єдиного державного реєстру виконавчих проваджень, Державного реєстру суб'єктів господарювання, Єдиного реєстру актів цивільного стану;  
332. 2) створення та забезпечення функціонування інших реєстрів з питань, що належать до компетенції органів юстиції;  
333. 3) затвердження тарифів за внесення до реєстрів і надання відповідної інформації з реєстрів, за користування цією інформацією та інші послуг, які надаються з реєстрів фізичним і юридичним особам;  
334. 4) забезпечення захисту інформації в реєстрах.  
335. Стаття 25. Міжнародно-правове співробітництво  
336. До компетенції Міністерства юстиції України у сфері міжнародно-правового співробітництва належать:  
337. 1) укладення міжнародних договорів про правове співробітництво з відповідними органами іноземних держав та міжнародними організаціями, організація взаємодії з ними;  
338. 2) забезпечення в межах своєї компетенції виконання зобов'язань, взятих за міжнародними договорами України, а також тих, що випливають з членства України в міжнародних організаціях;  
339. 3) представлення Кабінету Міністрів України за його дорученням у міжнародних організаціях та під час укладення міжнародних договорів України;  
340. 4) участь у встановленому порядку в роботі міжнародних організацій, двосторонніх і багатосторонніх комісій, інших міжнародних установ та інституцій з правових питань;  
341. 5) погодження кандидатур членів та інших представників від України в міжнародних судових органах і радників з правових питань дипломатичних представництв та консульських установ України за кордоном;  
342. 6) забезпечення підготовки матеріалів з питань, що належать до його компетенції, у зв'язку з участю України у відповідних міжнародних організаціях та інтеграцією її в ці організації.  
343. До компетенції Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції належать:  
344. 1) організація, забезпечення та контроль (за дорученням Міністерства юстиції України) виконання міжнародних договорів України з питань правової допомоги в цивільних, сімейних, кримінальних справах, а також конвенцій і угод щодо діяльності судів та органів юстиції ;  
345. 2) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
346. До компетенції районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції належать:  
347. 1) організація та контроль відповідно до своєї компетенції виконання міжнародних договорів України з питань правової допомоги в цивільних, сімейних, кримінальних справах, а також конвенцій і угод з питань, пов'язаних з діяльністю судів та органів юстиції;  
348. 2) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
349. Стаття 26. Кадрове забезпечення органів юстиції  
350. До компетенції Міністерства юстиції України у сфері кадрового забезпечення органів юстиції належать:  
351. 1) організація добору кадрів для роботи у системі органів юстиції;  
352. 2) формування кадрового резерву на посади, що належать до відання Міністерства юстиції України;  
353. 3) робота з підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів юстиції;  
354. 4) добір кадрів на посади начальників відділів реєстрації актів цивільного стану - заступників начальників відділів Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції та керівників відділів реєстрації актів цивільного стану міст обласного підпорядкування;  
355. 5) добір кадрів на посади начальників відділів державної виконавчої служби територіальних органів Міністерства юстиції України.  
356. До компетенції Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції належать:  
357. 1) організація роботи з кадрового забезпечення на посади начальників (та їхніх заступників) районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції, формування резерву кадрів на відповідні посади;  
358. 2) організація роботи з підготовки, перепідготовки та підвищення професійного рівня кадрів органів юстиції, організація професійного навчання, стажування і підвищення кваліфікації працівників установ нотаріату, відділів реєстрації актів цивільного стану, відділів державної виконавчої служби;  
359. 3) узагальнення практики роботи з кадрами;  
360. 4) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
361. До компетенції районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції належать:  
362. 1) добір кадрів управлінь юстиції, формування резерву кадрів на відповідні посади;  
363. 2) організація роботи з підготовки, перепідготовки та підвищення професійного рівня кадрів управлінь юстиції;  
364. 3) здійснення інших функцій відповідно до законодавства.  
365. Стаття 27. Права та повноваження Міністерства юстиції України  
366. Міністерство юстиції України для виконання своїх завдань має право на:  
367. 1) залучення вчених, спеціалістів центральних та місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ і організацій (за погодженням з їх керівниками), наукових установ та організацій до розгляду питань, що належать до його компетенції, підготовка проектів актів законодавства, здійснення їх експертизи та надання консультацій, виконання інших функцій, в тому числі на платній основі;  
368. 2) утворення в разі потреби за погодженням із заінтересованими центральними органами виконавчої влади комісій та експертних груп;  
369. 3) одержання в установленому законодавством порядку безоплатно від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування інформації, документів і матеріалів, а від органів статистики - статистичних даних для виконання покладених на нього завдань;  
370. 4) скликання в установленому порядку міжвідомчих нарад з питань, що належать до його компетенції;  
371. 5) надання в установленому законодавством порядку додаткових платних послуг правового та технічного характеру фізичним та юридичним особам;  
372. 6) контроль за додержанням зареєстрованими об'єднаннями громадян, благодійними організаціями положень своїх статутів; проведення перевірок відповідності діяльності об'єднань громадян, благодійних організацій та юридичних осіб вимогам статутів або положень;  
373. 7) застосовування відповідно до закону стягнень до об'єднань громадян, внесення подань до суду про застосування стягнень до об'єднань громадян;  
374. 8) перевірка в центральних органах виконавчої влади, органах, нормативно-правові акти яких підлягають державній реєстрації відповідно до чинного законодавства, додержання законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів;  
375. 9) скасування в установленому порядку рішень про державну реєстрацію нормативно-правових актів;  
376. 10) перевірка стану правової роботи в центральних органах виконавчої влади, на підприємствах, в установах і організаціях, розроблення та надання рекомендацій щодо її вдосконалення та приведення нормативно-правових актів у відповідність із законодавством; розгляд разом з центральними органами виконавчої влади на своїх або спільних колегіях матеріалів за результатами перевірок та в межах компетенції здійснення заходів щодо усунення виявлених порушень;  
377. 11) надання центральним органам виконавчої влади, підприємствам, установам і організаціям приписів щодо усунення виявлених порушень; внесення до відповідних органів і посадових осіб пропозицій щодо притягнення до відповідальності винних посадових та службових осіб;  
378. 12) скасовування в межах своєї компетенції актів територіальних органів юстиції, що суперечать Конституції та законам України, іншим актам законодавства;  
379. 13) інші права та повноваження відповідно до законодавства.  
380. Стаття 28. Акти Міністерства юстиції України  
381. Міністерство юстиції України в межах своєї компетенції на основі та на виконання актів законодавства України видає накази.  
382. Нормативно-правові акти Міністерства юстиції України підлягають державній реєстрації в порядку, встановленому законом.  
383. Нормативно-правові акти Міністерства юстиції України є обов'язковими в порядку, встановленому законодавством, для виконання центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності та громадянами.  
384. Міністерство юстиції України у разі необхідності видає разом з іншими центральними органами виконавчої влади та іншими державними органами спільні нормативно-правові акти, організовує та контролює їх виконання.  
385. Глава 2. Урядові органи державного управління, що діють у складі Міністерства юстиції України  
386. Стаття 29. Функції урядових органів  
387. Урядові органи у складі Міністерства юстиції України забезпечують:  
388. 1) участь в реалізації державної політики у відповідній сфері діяльності Міністерства юстиції України;  
389. 2) здійснення в установленому порядку управління окремими сферами діяльності;  
390. 3) виконання відповідно до законодавства контрольно-наглядових функцій у відповідній підгалузі або сфері діяльності;  
391. 4) здійснення регулятивних та дозвільно-реєстраційних функцій щодо фізичних та юридичних осіб;  
392. 5) узагальнення практики застосування законодавства, розроблення пропозицій щодо його вдосконалення і внесення їх на розгляд Міністра юстиції України;  
393. 6) здійснення інших функції відповідно до законодавства.  
394. Стаття 30. Права урядових органів  
395. Для виконання їхніх завдань урядові органи мають право на:  
396. 1) здійснення контролю, проведення перевірок з питань, що належать до їх компетенції;  
397. 2) скликання в установленому порядку нарад з питан 6ій (за погодженням з їх керівниками) для вирішення питань, що належать до їх компетенції;  
398. 4) одержання в установленому порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій інформації, необхідної для виконання покладених на них завдань.  
399. Урядові органи мають право у межах своїх повноважень видавати накази організаційно-розпорядчого характеру, організовувати та контролювати їх виконання.  
400. Глава 3. Територіальні органи Міністерства юстиції України  
401. Стаття 31. Функції, права та обов'язки територіальних органів юстиції  
402. Територіальні органи Міністерства юстиції України на відповідній території здійснюють свою діяльність в межах своїх повноважень відповідно до завдань та функцій, покладених на Міністерство юстиції України, та інші функції відповідно до законодавства.  
403. Функції, права і обов'язки територіальних органів Міністерства юстиції України визначаються у положеннях про них, які затверджуються Міністерством юстиції України.  
404. Розділ ІІІ. Керівництво органами юстиції  
405. Стаття 32. Керівництво органами юстиції  
406. 1. Міністерство юстиції України очолює Міністр, який призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України в установленому порядку.  
407. 2. Міністр юстиції України:  
408. 1) керує Міністерством юстиції України, несе персональну відповідальність перед Президентом України і Кабінетом Міністрів України за розробку і реалізацію державної правової політики, виконання Міністерством юстиції України своїх завдань і функцій;  
409. 2) спрямовує і координує здійснення іншими центральними органами виконавчої влади заходів з питань, що належать до його відання; на виконання вимог законодавства визначає в межах наданих йому повноважень політичні пріоритети, стратегії, напрями роботи Міністерства юстиції України та шляхи досягнення поставлених цілей;  
410. 3) доповідає на засіданні Кабінету Міністрів України проекти нормативно-правових актів, розроблені центральними органами виконавчої влади, до яких відповідно до висновків Міністерства юстиції України за результатами правової експертизи є зауваження Міністерства юстиції України;  
411. 4) призначає представників Міністерства юстиції України до складу Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та кваліфікаційних комісій суддів;  
412. 5) призначає членами кваліфікаційних комісій суддів загальних судів, кваліфікаційної комісії суддів військових судів, кваліфікаційних комісій суддів відповідних спеціалізованих судів та Вищої кваліфікаційної комісії суддів осіб з числа працівників системи органів юстиції України;  
413. 6) здійснює інші повноваження відповідно до законодавства.  
414. 3. Державний секретар Міністерства юстиції України:  
415. Забезпечує діяльність Міністра юстиції України як керівника Міністерства юстиції України та члена Кабінету Міністрів України;  
416. організовує виконання завдань, що належать до сфери діяльності Міністерства юстиції України.  
417. Державного секретаря Міністерства юстиції України призначає на посаду та звільняє з посади за поданням Міністра юстиції України та Прем'єр-міністра України Президент України.  
418. 4. Першого заступника та заступників Державного секретаря Міністерства юстиції України призначає на посаду за поданням Міністра юстиції України та Прем'єр-міністра України Президент України.  
419. 5. Урядові органи очолюють їх керівники.  
420. Керівник урядового органу державного управління несе персональну відповідальність перед Кабінетом Міністрів України та Міністром юстиції України за виконання покладених на урядовий орган завдань і здійснення ним своїх функцій.  
421. 6. Головне управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласне, Київське та Севастопольське міські управління юстиції, районне, районне у місті, міське (міст обласного значення) управління юстиції очолює начальник (далі - начальник управління юстиції).  
422. Начальник управління юстиції несе персональну відповідальність за виконання покладених на відповідне управління юстиції завдань і здійснення ним своїх функцій, здійснює контроль та забезпечує діяльність підпорядкованих підрозділів.  
423. Стаття 33. Колегії органів юстиції  
424. 1. У Міністерстві юстиції України, урядових органах, Головному управлінні юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київському та Севастопольському міських управліннях юстиції утворюються колегії.  
425. Колегії є дорадчими органами, які розглядають найважливіші питання, що стосуються основних напрямів діяльності органів юстиції.  
426. 2. Склад колегії Міністерства юстиції України затверджується Кабінетом Міністрів України.  
427. 3. Склад колегії урядових органів юстиції затверджує Міністр юстиції України за поданням начальника управління юстиції.  
428. 5. Рішення колегій проводяться в життя наказами Міністерства юстиції України, урядового органу та управління юстиції.  
429. Розділ ІV. Правовий статус працівників органів юстиції  
430. Стаття 34. Статус працівників органів юстиції  
431. 1. Працівники органів юстиції є державними службовцями. Класні чини працівників органів юстиції присвоюються згідно з Положенням, що затверджується Кабінетом Міністрів України.  
432. Працівники органів юстиції підлягають атестації в порядку, встановленому законодавством України.  
433. На працівників органів юстиції, які мають спеціальні звання, поширюються умови проходження служби в органах внутрішніх справ відповідно до законодавства.  
434. 2. У визначених законодавством випадках рішення посадових і службових осіб органів юстиції, прийняті в межах їх повноважень, є обов'язковими для виконання фізичними і юридичними особами.  
435. 3. Втручання в законну діяльність працівників органів юстиції забороняється.  
436. Стаття 35. Спеціальні права та повноваження працівників органів юстиції  
437. 1. Працівники органів юстиції, у випадках передбачених законом при виконанні службових обов'язків мають право безперешкодно входити на територію юридичних осіб для здійснення відповідних повноважень, а також одержувати відповідні документи і матеріали.  
438. 2. Працівники органів юстиції, які мають спеціальні звання в порядку, встановленому законодавством, мають право носіння, зберігання і застосування вогнепальної зброї і спеціальних засобів.  
439. Стаття 36. Порядок призначення і звільнення працівників органів юстиції  
440. 1. Керівник урядового органу призначається на посаду та звільняється з посади Кабінетом Міністрів України за поданням Міністра юстиції України.  
441. Заступники керівника урядового органу призначаються на посаду та звільняються з посади Кабінетом Міністрів України за поданням Міністра юстиції України, погодженим з керівником урядового органу.  
442. 2. Начальник Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим призначається на посаду і звільняється з посади Міністром юстиції України.  
443. Начальники обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції призначаються на посади і звільняються з посад Міністром юстиції України.  
444. Заступники начальника Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим призначаються на посади та звільняються з посад Міністром юстиції України.  
445. Заступники начальників обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції призначаються на посади та звільняються з посад Міністром юстиції України за поданням начальника відповідного управління юстиції.  
446. 3. Начальники районних, районних у містах та міських (міст обласного значення) управлінь юстиції призначаються на посади та звільняються з посади Міністром юстиції України за поданням начальника Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласного, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції.  
447. Заступники начальника районних, районних у містах та міських (міст обласного значення) управлінь юстиції призначаються на посади та звільняються з посад начальником Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласного, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції за поданням начальників районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції.  
448. 4. Порядок призначення і звільнення інших працівників органів юстиції, а також кваліфікаційні вимоги до них визначаються відповідно до законодавства.  
449. Стаття 37. Класні чини працівників органів юстиції  
450. Кваліфікаційними розрядами працівників органів юстиції є такі класні чини:  
451. Державний радник юстиції України,  
452. Державний радник юстиції 1 класу,  
453. Державний радник юстиції 2 класу,  
454. Державний радник юстиції 3 класу,  
455. радник юстиції 1 класу,  
456. радник юстиції 2 класу,  
457. радник юстиції 3 класу,  
458. юрист 1 класу,  
459. юрист 2 класу,  
460. юрист 3 класу.  
461. Порядок прирівняння працівників органів юстиції за класними чинами до відповідних категорій посад державних службовців встановлюється Кабінетом Міністрів України.  
462. Класний чин Державного радника юстиції України присвоюється Міністру юстиції України.  
463. Класний чин Державного радника юстиції 1 класу присвоюється Державному секретарю Міністерства юстиції України.  
464. Класні чини Державного радника юстиції України, Державного радника юстиції 1, 2 _ d0 юриста 1, 2 і 3 класів присвоюються Державним секретарем Міністерства юстиції України.  
465. Класні чини є довічними.  
466. Працівник органів юстиції може бути позбавлений класного чину лише за вироком суду.  
467. Стаття 38. Матеріальне і соціальне забезпечення працівників органів юстиції  
468. 1. Оплата праці працівників органів юстиції встановлюється на рівні, який забезпечує належні матеріальні умови для незалежного виконання ними службових обов'язків.  
469. 2. Умови оплати праці та соціальне забезпечення працівників органів юстиції, які є державними службовцями, здійснюється відповідно до Закону України "Про державну службу".  
470. 3. Надбавка за класний чин встановлюється відповідно до присвоєного працівнику органу юстиції класного чину.  
471. Надбавка за вислугу років виплачується працівникам органів юстиції щомісячно у відсотках до посадового окладу з урахуванням доплати за класний чин і залежно від стажу державної служби у таких розмірах: понад 1 рік - 10 відсотків, понад 5 років - 20, понад 10 років - 25, понад 15 років - 30, понад 20 років - 35, понад 25 років - 40.  
472. 4. Працівникам органів юстиції можуть встановлюватися надбавки за високі досягнення у праці і виконання особливо важливої роботи, особливі умови проходження служби, доплати за виконання обов'язків тимчасово відсутніх працівників та інші надбавки і доплати, виплачуватися премії за результатами праці, а також надаватися матеріальна допомога.  
473. 5. Працівникам, які мають науковий ступінь, вчене звання або почесне звання, присвоєне в установленому порядку, виплачується доплата до посадових окладів відповідно до законодавства.  
474. 6. Працівники державної виконавчої служби, експертних установ Міністерства юстиції України, що залучаються як судові експерти, беруть участь у слідчих діях, мають формений одяг і знаки розрізнення, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України.  
475. 7. На працівників органів юстиції, які мають спеціальні звання та членів їх сімей поширюються гарантії соціального і правового захисту, відповідно до Закону України "Про міліцію".  
476. Стаття 39. Пенсійне забезпечення працівників органів юстиції  
477. Державні гарантії права на пенсійне забезпечення працівників органів юстиції регулюються Конституцією та законами України, цим Законом, іншими нормативно-правовими актами.  
478. Стаття 40. Заохочення та відповідальність працівників органів юстиції  
479. 1. Працівники органів юстиції заохочуються за сумлінне виконання службових обов'язків.  
480. За багаторічну сумлінну працю працівники органів юстиції нагороджуються відомчими заохочувальними відзнаками Міністерства юстиції України.  
481. Працівники, які особливо відзначилися у роботі, можуть бути представлені до нагородження державними нагородами України.  
482. 2. За порушення закону, невиконання або неналежне виконання своїх службових повноважень та обов'язків працівники органів юстиції притягуються до відповідальності згідно з законодавством України.  
483. Стаття 41. Посвідчення працівників органів юстиції  
484. Працівникам органів юстиції видаються службові посвідчення.  
485. Положення про службове посвідчення працівника органів юстиції та його зразок затверджується Міністром юстиції України.  
486. Розділ V. Фінансування органів юстиції  
487. Стаття 42. Фінансування органів юстиції  
488. Фінансування і матеріально-технічне забезпечення органів юстиції здійснюється в установленому законодавством порядку за рахунок коштів Державного бюджету України.  
489. Органи юстиції мають право згідно з законодавством України на договірних засадах виконувати відповідні роботи або надавати послуги громадянам та юридичним особам.  
490. Розділ VІ. Підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління Міністерства юстиції України  
491. Стаття 43. Утворення та керівництво підприємствами, установами та організаціями, що належать до сфери управління Міністерства юстиції України  
492. Підприємства, установи і організації, що належать до сфери управління Міністерства юстиції України, утворюються ним в установленому законодавством порядку для сприяння виконанню покладених на органи юстиції завдань і функцій, які визначаються цим Законом, положеннями та статутами про них, іншими актами законодавства.  
493. До сфери управління Міністерства юстиції України належать:  
494. науково-дослідні інститути судових експертиз та інші експертні установи;  
495. центри законопроектних робіт, перекладів актів європейського права та порівняльного права;  
496. центр (інститут) перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників юстиції, інші навчальні заклади;  
497. інші підприємства, установи і організації.  
498. Керівництво підприємствами, установами і організаціями, що належать до сфери управління Міністерства юстиції України, порядок призначення і звільнення їх працівників здійснюється в порядку, визначеному законодавством.  
499. Стаття 44. Статус та фінансування підприємств, установ і організацій, що належать до сфери управління Міністерства юстиції України  
500. Міністерство юстиції України здійснює в межах повноважень, визначених законодавством, функції з управління майном підприємств, установ і організацій, що належать до сфери управління Міністерства юстиції України.  
501. Підприємства, установи і організації, що належать до сфери управління Міністерства юстиції України, є юридичними особами, утримуються за рахунок Державного бюджету України та/ або діють на засадах госпрозрахунку; мають самостійні баланси, рахунки в органах Державного казначейства України (для бюджетних установ), рахунки в установах банків печатку із своїм найменуванням, а у випадках, передбачених законами України із зображенням Державного Герба України, інші печатки і штампи, бланки; мають відокремлене майно, можуть виступати відповідачами та позивачами в судах, набувати майнові та інші немайнові права та обов'язки.  
502. Підприємства, установи і організації, що належать до сфери управління Міністерства юстиції України, мають право відповідно до законодавства на договірних засадах виконувати відповідні роботи або надавати послуги громадянам та юридичним особам. Кошти, отримані як оплата за виконану роботу чи надання послуги, використовуються відповідно до законодавства.  
503. Розділ VІІ. Прикінцеві положення  
504. 1. Цей Закон набирає чинності з дня його офіційного опублікування.  
505. 2. Нормативно-правові акти України до приведення їх у відповідність з цим Законом діють у частині, яка не суперечить цьому Закону.  
506. 3. Цей Закон є основою для розроблення інших актів законодавства про органи юстиції, а також законів, що визначають форми участі Міністерства юстиції України у забезпеченні діяльності системи судів загальної юрисдикції в Україні.  
507. 4. Кабінету Міністрів України у тримісячний термін з дня набрання чинності цим Законом:  
508. підготувати та подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо приведення законодавчих актів у відповідність до цього Закону;  
509. прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону;  
510. привести свої нормативно-правові акти у відповідність до цього Закону;  
511. забезпечити приведення центральними органами виконавчої влади України їхніх нормативно-правових актів у відповідність з цим Законом.