Кількість абзаців - 102 Розмітка (ліва колонка)


Про Загальнодержавну програму "Питна вода України" (Друге читання)

0. Проект  
1. Закон України  
2. Про Загальнодержавну програму "Питна вода України"  
3. 1. Затвердити Загальнодержавну програму "Питна вода України" (далі - Програма), що додається.  
4. 2. Кабінету Міністрів України, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській і Севастопольській міським державним адміністраціям, сільським, селищним, районним, міським радам під час підготовки проектів державного та місцевих бюджетів на відповідний рік передбачати кошти для виконання заходів Програми виходячи з реальних можливостей кожного бюджетного року.  
5. 3. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.  
6. Затверджено Законом України від _______ 2004 року №_________ ЗАГАЛЬНОДЕРЖАВНА ПРОГРАМА "Питна вода України"  
7. 1. Загальні положення  
8. Загальнодержавна програма "Питна вода України" (далі - Програма) спрямована на реалізацію державної політики щодо забезпечення населення якісною питною водою відповідно до Закону України "Про питну воду та питне водопостачання".  
9. Розроблення Програми обумовлене такими факторами:  
10. незадовільним екологічним станом поверхневих та підземних джерел питного водопостачання;  
11. потенційною загрозою ускладнення санітарно-епідемічної ситуації в окремих регіонах країни внаслідок низької якості питної води;  
12. незадовільним технічним станом та зношеністю основних фондів централізованого питного водопостачання та водовідведення;  
13. необхідністю перегляду та вдосконалення існуючої нормативно-правової, санітарно-гігієнічної та іншої бази у сфері питного водопостачання та водовідведення;  
14. застосуванням застарілих технологій та обладнання в системах питного водопостачання та водовідведення населених пунктів;  
15. високою енергоємністю централізованого питного водопостачання та водовідведення;  
16. недостатністю використання розвіданих запасів підземних вод для питного водопостачання населення;  
17. обмеженістю інвестицій та дефіцитом фінансових ресурсів, необхідних для розвитку, утримання в належному технічному стані та експлуатації систем питного водопостачання та водовідведення.  
18. 2. Сучасний стан водопровідно-каналізаційного господарства та якості води  
19. Станом на 1 січня 2003 року централізованим питним водопостачанням забезпечено 449 міст, 781 селище міського типу із 892, а також 6506 сільських населених пунктів із 28564 (понад 70 відсотків населення України), системами каналізації забезпечено 432 міста, 504 селища міського типу і 834 сільські населені пункти.  
20. Питне водопостачання країни майже на 80 відсотків забезпечується за рахунок поверхневих вод. Якість води в поверхневих водних об'єктах є вирішальним чинником санітарного та епідемічного благополуччя населення. Потенційні запаси поверхневих вод України становлять близько 209,3 куб. кілометрів на рік, з яких лише 25 відсотків формуються в межах держави. Водночас більшість басейнів річок можна віднести до забруднених та дуже забруднених.  
21. Україна в цілому має значні ресурси підземних вод, на базі яких може бути організоване питне водопостачання, але вони розподілені за регіонами вкрай нерівномірно. Обсяг оцінених прогнозних ресурсів підземних вод становить 61 689,2 тис. куб. метрів на добу, з них 15 760,2 тис. куб. метрів - експлуатаційні запаси (26 відсотків). Усього в Україні за добу забирається 12 287,2 тис. куб. метрів води, або 17 відсотків загальної кількості прогнозних ресурсів. У північних та північно-західних областях забирається від 4 до 14 відсотків ресурсів, у південних - нерідко понад 50 відсотків. В окремих населених пунктах питна вода за фізико-хімічними показниками (загальна мінералізація, жорсткість, залізо, фтор та ін.) не відповідає вимогам ГОСТу 2874-82 "Вода питьевая. Гигиенические требования и контроль за качеством". Майже 1200 населених пунктів частково чи повністю забезпечуються привізною питною водою. Через незадовільний технічний стан водопровідно-каналізаційних мереж відбувається вторинне забруднення питної води, ускладнюється санітарно-епідемічна ситуація та підтоплюються території населених пунктів в окремих регіонах.  
22. Четверта частина водопровідних очисних споруд, кожна п'ята насосна станція та половина насосних агрегатів відпрацювали нормативний строк експлуатації. В аварійному стані перебуває 51 тис. кілометрів водопровідних та 12 тис. кілометрів каналізаційних мереж, або 27 відсотків загальної довжини. Питомі норми водоспоживання перевищують аналогічні показники розвинутих країн у 1,5 - 3 рази і становлять понад 300 літрів на одну особу за добу, а втрати в системах водопостачання сягають 30 - 40 відсотків, а в деяких регіонах перевищують 50 відсотків.  
23. Будівельні норми і правила, стандарти на питну воду і методики визначення якісних показників у сфері питного водопостачання та водовідведення недосконалі і потребують приведення їх у відповідність із стандартами Європейського Союзу.  
24. Тарифи на послуги питного водопостачання та водовідведення для населення у переважній більшості населених пунктів не відшкодовують витрат на виробництво, не враховують інвестиційної складової, що обумовлює збитковість функціонування підгалузі в цілому та поступовий її занепад.  
25. 3. Мета, принципи та основні завдання Програми  
26. Мета Програми полягає у здійсненні заходів щодо забезпечення населення якісною питною водою в достатній кількості з поступовим наближенням до стандартів Європейського Союзу, реформування та розвитку водопровідно-каналізаційного господарства, підвищення ефективності та надійності його функціонування, відновлення, охорони і раціонального використання джерел питного водопостачання.  
27. Основними принципами державної політики у сфері питного водопостачання та водовідведення є:  
28. Забезпечення доступу всіх верств населення до послуг питного водопостачання та водовідведення;  
29. Державне регулювання суб'єктів природних монополій у сфері централізованого питного водопостачання та водовідведення;  
30. Відповідальність органів місцевого самоврядування за належне питне водопостачання та водовідведення населених пунктів;  
31. державна підтримка розвитку та сталого функціонування водопровідно-каналізаційного господарства;  
32. створення нормативно-правової, санітарно-гігієнічної та іншої нормативної бази з питань питного водопостачання та водовідведення, наближеної до стандартів Європейського Союзу;  
33. пріоритетність інноваційної діяльності для підтримки в належному стані та розвитку систем життєзабезпечення населених пунктів, сприяння науково-технічному прогресу у водопровідно-каналізаційному господарстві.  
34. Основними завданнями Програми є:  
35. надання споживачам якісних послуг питного водопостачання та водовідведення за економічно обґрунтованими тарифами;  
36. зниження рівня забруднення джерел питного водопостачання;  
37. підвищення ефективності і надійності функціонування систем питного водопостачання та водовідведення за рахунок здійснення водоохоронних, технічних, фінансово-економічних та інших заходів, у тому числі створення нормативних запасів питної води на випадок надзвичайних ситуацій;  
38. розробка технічних систем і обладнання, у тому числі мобільних, з очищення забруднених та високомінералізованих вод для питного водопостачання;  
39. удосконалення нормативно-правової та науково-технічної бази у сфері питного водопостачання та водовідведення;  
40. Розроблення економічного механізму стимулювання ощадливого використання питної води та енергоресурсів.  
41. 4. Напрями та заходи виконання Програми  
42. Виконання Програми здійснюється за такими основними напрямами:  
43. охорона і раціональне використання джерел питного водопостачання;  
44. державне регулювання діяльності суб'єктів природних монополій у сфері централізованого питного водопостачання та водовідведення;  
45. нормативно-правове та науково-технічне забезпечення з урахуванням вимог Європейського Союзу;  
46. технічне переоснащення систем водопровідно-каналізаційного господарства.  
47. Для ефективного розв'язання основних завдань Програми необхідно здійснити заходи, наведені у додатку.  
48. 5. Етапи виконання Програми  
49. Програма розрахована на 15 років і виконуватиметься у три етапи.  
50. На першому етапі (2004 - 2008 роки) передбачається:  
51. стабілізувати фінансово-економічний стан підприємств водопровідно-каналізаційного господарства шляхом запровадження економічно обґрунтованих тарифів на послуги з урахуванням витрат на здійснення капітальних вкладень;  
52. удосконалити нормативно-правову та науково-технічну базу у сфері питного водопостачання та водовідведення з наближенням її до стандартів Європейського Союзу (розроблення законодавчих та інших нормативно-правових актів, упровадження державних стандартів "Джерела централізованого питного водопостачання" і "Вода питна", будівельних норм і правил, інших нормативних документів);  
53. створити сприятливі умови для залучення інвестиційних ресурсів з метою технічного переоснащення систем питного водопостачання та водовідведення;  
54. здійснити заходи з дослідження і охорони джерел питного водопостачання (інвентаризація та екологічна оцінка стану поверхневих і підземних джерел, розроблення прогнозів їх якості, проведення паспортизації джерел питного водопостачання);  
55. розширити обсяги геологорозвідувальних робіт та затвердити експлуатаційні запаси підземних вод для потреб конкретних населених пунктів (у тому числі на замовлення органів місцевого самоврядування);  
56. збільшити обсяги виконання робіт з реконструкції і будівництва систем питного водопостачання і водовідведення, у тому числі із застосуванням сучасних технологій і матеріалів, мереж питного водопостачання та водовідведення;  
57. розпочати реалізацію пілотних проектів з основних напрямів реформування та розвитку водопровідно-каналізаційного господарства.  
58. На другому етапі (2009 - 2013 роки) передбачається:  
59. за результатами реалізації пілотних проектів доопрацювати будівельні норми і правила, стандарти, інші нормативні документи у сфері питного водопостачання та водовідведення;  
60. здійснити заходи щодо підвищення ефективності і надійності функціонування систем питного водопостачання та водовідведення, які забезпечать поступове поліпшення якості питної води, у тому числі за рахунок розширення обсягів використання підземних вод;  
61. продовжити роботи з охорони джерел питного водопостачання і провести відповідний моніторинг у сфері питного водопостачання та водовідведення.  
62. На третьому етапі (2014 - 2018 роки) передбачається:  
63. на основі удосконаленої нормативно-правової та науково-технічної бази здійснити модернізацію і реконструкцію систем питного водопостачання та водовідведення для надійного забезпечення населення якісною питною водою з наближенням їх до стандартів Європейського Союзу.  
64. 6. Науково-технічне забезпечення виконання Програми  
65. Для виконання Програми передбачається провести фундаментальні і прикладні дослідження та розробки, у тому числі із запровадженням сучасного світового досвіду у сфері питного водопостачання та водовідведення.  
66. Планується розробити державні стандарти на джерела питного водопостачання і питну воду, державні будівельні норми з централізованого питного водопостачання та водовідведення населених пунктів, рекомендації щодо реконструкції діючих очисних водопровідних і каналізаційних комплексів та підвищення ефективності їх роботи, технології і обладнання для попереднього очищення питної води, технології кондиціювання підземних і поверхневих вод з урахуванням нових нормативних вимог до якості, забезпечувати використання нових високоефективних реагентів і матеріалів у технологіях виробництва питної води та санації трубопроводів тощо.  
67. 7. Організаційне забезпечення виконання Програми  
68. З метою сприяння взаємодії та забезпеченню координації роботи міністерств, інших центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, пов'язаних з виконанням Програми, та коригування передбачених нею заходів відповідно до наявних фінансових, матеріальних та організаційних можливостей створюється Міжвідомча координаційна рада (далі - Рада). Положення про Раду та її склад затверджується постановою Кабінету Міністрів України. До складу Ради входять представники науково-технічних, екологічних та інших організацій, а також профільних комітетів Верховної Ради України.  
69. Рада є постійно діючим дорадчим робочим органом.  
70. До повноважень Ради належить:  
71. узгодження прогнозних показників виконання заходів Програми, поточних проектів і планів;  
72. розроблення пропозицій щодо координації діяльності міністерств, інших центральних і місцевих органів виконавчої влади, пов'язаної з виконанням Програми;  
73. складення та затвердження тематичного і пооб'єктного плану виконання заходів Програми на звітний період;  
74. розгляд питань розподілу коштів між виконавцями Програми.  
75. До повноважень Ради належить вирішення інших питань відповідно до її мети та створення.  
76. Рада має право в установленому порядку отримувати від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, які беруть участь у виконанні цієї Програми та відповідних регіональних і місцевих програм, інформацію, необхідну для розв'язання покладених на них завдань.  
77. Організаційно-технічне забезпечення функціонування Ради, координацію виконання та фінансування заходів Програми здійснює центральний орган виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства.  
78. Рада щороку звітує про проведену роботу перед Кабінетом Міністрів України.  
79. 8. Фінансове забезпечення виконання Програми  
80. Програмою передбачається проведення фундаментальних досліджень, створення нормативно-правової та науково-технічної бази, удосконалення системи контролю у сфері питного водопостачання та водовідведення, будівництва і реконструкції найважливіших об'єктів, а також здійснення інших заходів, які потребують фінансування з державного бюджету, у тому числі в межах субвенції з Державного бюджету України на виконання інвестиційних проектів бюджету Автономної Республіки Крим, обласним бюджетам, бюджетам міст Києва та Севастополя.  
81. Обґрунтування обсягів робіт та обсягів фінансування на кожний рік здійснює центральний орган виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства, який з урахуванням пропозицій Ради, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій в установленому порядку вносить їх для включення до проекту Державного бюджету України на відповідний рік.  
82. Орієнтовні обсяги фінансування Програми з Державного бюджету України наведені у додатку. Загальний орієнтовний обсяг фінансування Програми становить 5,23 млрд. гривень.  
83. Реконструкція і будівництво системи питного водопостачання і водовідведення здійснюється за рахунок субвенції з Державного бюджету України місцевим бюджетам на виконання заходів з упередження аварій та запобігання техногенним катастрофам у житлово-комунальному господарстві у разі їх передбачення в Державному бюджеті України на відповідний рік, а також коштів місцевих бюджетів та підприємств на умовах співфінансування.  
84. Головними розпорядниками бюджетних коштів з виконання заходів Програми є:  
85. на державному рівні - центральний орган виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства;  
86. на реґіональному рівні - Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, сільські, селищні, районні та міські ради.  
87. 9. Контроль за виконанням Програми  
88. Контроль за виконанням Програми здійснює центральний орган виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства разом з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями.  
89. Центральний орган виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства щороку подає Кабінетові Міністрів України інформацію про хід виконання заходів, передбачених Програмою.  
90. Кабінет Міністрів України щороку інформує Верховну Раду України про стан виконання Програми і у разі потреби за поданням центрального органу виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства вносить пропозиції щодо коригування заходів Програми.  
91. Контроль за використанням бюджетних коштів, спрямованих на забезпечення виконання Програми, здійснюється відповідно до законодавства.  
92. 10. Очікувані результати виконання Програми  
93. Виконання Програми дасть можливість:  
94. забезпечити населення країни, підприємства, установи та організації якісною питною водою в достатній кількості відповідно до стандартів Європейського Союзу;  
95. сприяти поліпшенню санітарно-епідемічної ситуації щодо виробництва питної води;  
96. забезпечити охорону і раціональне використання джерел питного водопостачання та поступове їх відновлення;  
97. забезпечити впровадження на підприємствах питного водопостачання сучасних технологій, матеріалів, реагентів, обладнання тощо;  
98. підвищити ефективність функціонування водопровідно-каналізаційного господарства;  
99. зменшити норму водоспоживання до 190 літрів на одного мешканця за добу та втрати води в мережах до 20 відсотків;  
100. модернізувати інфраструктуру підприємств питного водопостачання;  
101. досягти оптимального співвідношення рівня витрат на оплату послуг питного водопостачання та доходів населення.