Про Концепцію державної політики в галузі культури на 2005 - 2007 роки (Повторний розгляд з пропозиціями (вето) Президента України)
0. | Закон України |
1. | Про Концепцію державної політики в галузі культури на 2005 - 2007 роки |
2. | Верховна Рада України п о с т а н о в л я є: |
3. | 1. Затвердити Концепцію державної політики в галузі культури на 2005 (2007 роки (додається). |
4. | 2. Кабінету Міністрів України: |
5. | до 1 липня 2006 року розробити та затвердити державні соціальні стандарти надання послуг населенню у сфері культури, що гарантуються державою (перелік та обсяг, порядок надання, показники виконання та індикатори якості), а також методику визначення розміру фінансового нормативу в розрахунку на одного мешканця; |
6. | до 1 січня 2006 року розробити та внести на розгляд Верховної Ради України для затвердження Загальнодержавну програму охорони, відродження, збереження і розвитку народних художніх промислів в Україні. |
7. | 3. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування. |
8. | Голова Верховної Ради України В.ЛИТВИН |
9. | м. К и ї в 8 жовтня 2004 року № 2079 (ІV |
10. | Затверджено Законом України від 8 жовтня 2004 року № 2079 (ІV |
11. | КОНЦЕПЦІЯ |
12. | державної політики в галузі культури на 2005 (2007 роки |
13. | 1. Загальні положення |
14. | Ця Концепція формулює політичні цілі, стратегічні напрями докладання зусиль, пріоритети та завдання в галузі культури на наступні три роки, а також визначає принципи, механізми реалізації та передбачає очікувані результати. Сукупність цих компонентів становить державну політику в галузі культури. |
15. | Реалізація культурної політики впродовж наступних трьох років спрямована на формування умов для ухвалення суспільно узгодженої довгострокової програми розвитку культури в Україні. |
16. | Головною метою реалізації Концепції має стати визнання культури як ключового чинника соціально-економічного розвитку на національному і місцевому рівнях, а культурної політики як стратегічно-пріоритетного напряму загальної політики держави. |
17. | Для досягнення цього Концепція передбачає низку відповідних програмних дій - загальнонаціональні дебати, публічні обговорення, семінари, наукові дослідження, освітні програми тощо, - що сприятимуть узгодженому визначенню ролі культури в українському суспільстві та системи культурних цінностей, прав і норм, які повинна обстоювати держава як загальносуспільне багатство (остаточне оформлення української нації та національна ідентифікація). |
18. | Формування передумов ухвалення довгострокової концепції культурної політики тісно пов'язується з контекстом світового розуміння ролі і призначення культури в ХХІ столітті, зокрема з тим, що сталий розвиток і розквіт культури є взаємозалежними процесами, що головною метою розвитку людства є суспільна і культурна самореалізація особистості, що долучення до культури, вільний доступ до культурних цінностей і участь у культурному житті є невід'ємним правом людини. |
19. | 2. Проблемний аналіз сучасного стану культури в Україні |
20. | Ухвалення Концепції зумовлене визнанням сучасного стану розвитку української культури і духовності як кризового з ознаками незворотної ентропійності, саморуйнації (розмивання і поступова маргіналізація духовних цінностей у суспільному житті; руйнування цілісної мережі культурних установ і цілісного культурного простору). |
21. | Протягом останнього десятиліття культура втратила не лише відповідне місце серед пріоритетів державної політики, а й опинилася на периферії державних інтересів. Про це свідчить неадекватність фінансового забезпечення, неефективність відповідних законів, число яких не переходить у якість, інформаційна дискримінація культурної галузі. |
22. | Оскільки для подолання системних негативних явищ необхідно закласти концептуальний підмурок розвитку та реалізації стратегічних культурно-національних ідей, пропонована Концепція спрямована на розв'язання протягом наступного трирічного періоду таких проблем: |
23. | подолання "залишкового принципу" ставлення до культури в суспільстві та українській політиці (середовище, політичні пріоритети, фінансування); |
24. | подолання негативного впливу тоталітарної спадщини на культурну ситуацію щодо опанування світових культурних надбань; |
25. | невідповідність діяльності культурних установ сучасним вимогам, відсутність визначеного стандарту гарантованих державою безоплатних культурних послуг; |
26. | відсутність середньо- і довготривалої політики культурного розвитку; |
27. | непідготовленість кадрів до нових економічних умов; |
28. | соціальна незахищеність діячів культури; |
29. | відсутність чіткої програми підтримки культурних індустрій; |
30. | відсутність єдиного інформаційного культурного простору і мережі партнерських зв'язків на вертикальному і горизонтальному рівнях; |
31. | практична відсутність України у європейському і світовому культурному просторі, в системі європейських культурних проектів. |
32. | Існуюча соціокультурна ситуація вимагає нових політичних підходів, програм і механізмів їхньої реалізації. Ухвалення Концепції передбачає протягом наступних трьох років дослідження, обговорення і досягнення суспільної згоди щодо таких важливих понять, як культура, мова, національна ідентичність, релігія, національна ідея, культурні права, культурне розмаїття, з подальшою легалізацією цих понять у відповідних законах, постановах, указах та створення системно орієнтованої законодавчої бази. |
33. | Запровадження Концепції є кроком до досягнення протягом наступних трьох років реальних результатів та їхньої публічної оцінки. |
34. | 3. Цілі державної культурної політики на 2005 (2007 роки |
35. | Ураховуючи європейські та світові принципи культурної політики в постіндустріальному суспільстві (зокрема, чотири принципи Ради Європи: сприяння розвитку національної ідентичності, підтримка творчості, повага до розмаїття культури та форм вираження, участь у культурному житті; п'ять рекомендацій Міжурядової конференції з питань культури у Стокгольмі (1998 рік): перетворити політику в галузі культури в один із ключових елементів стратегії розвитку, заохочувати творчість громадян і їх участь у культурному житті, нарощувати зусилля зі збереження і підвищення ролі культурної спадщини та сприяти розвитку індустрії культури, сприяти культурному і мовному розмаїттю, виділяти більш значні людські та фінансові ресурси на розвиток культури) та наявну культурну ситуацію в Україні, без перелому негативних тенденцій якої неможливий подальший культурний і суспільно-економічний поступ, Концепція визначає такі цілі державної політики в галузі культури на наступний трирічний період: |
36. | розробка доктрини культурного розвитку та концепції довгострокової державної політики в галузі культури; |
37. | визнання культурного розвитку пріоритетним напрямом діяльності державних органів влади та органів місцевого самоврядування; |
38. | подолання існуючої тенденції, коли покращення соціально-економічного стану не вело до поліпшення якості надання державних послуг у галузі культури; |
39. | створення ефективної моделі фінансового та ресурсного забезпечення культурного розвитку, зокрема шляхом використання культурно-історичної спадщини як інвестиційного ресурсу; |
40. | створення сприятливого економічного і правового середовища для розвитку культурних індустрій; |
41. | виявлення культурних ресурсів країни та створення єдиного інформаційного простору (інвентаризація культурних активів, складання мапи культурних ресурсів, аналітичні дослідження); |
42. | забезпечення комплексу умов, необхідних для збереження, примноження та продуктивного використання культурної спадщини; |
43. | перехід від системи командного керування до системи творчого управління культурою: розподіл повноважень і залучення громадськості до процесу прийняття політичних рішень, переорієнтація роботи органів влади з виконання функцій на досягнення цілей; |
44. | активна культурна представленість України у світі, цілеспрямований розвиток міжнародних культурних зв'язків, інтеграція у світовий культурний процес та дієва участь у ньому. |
45. | 4. Стратегічні напрями та пріоритети реалізації державної культурної політики на 2005 (2007 роки |
46. | Для досягнення поставлених Концепцією цілей зусилля державної політики в галузі культури на цей період доцільно зосередити на трьох стратегічних напрямах: |
47. | здійснення комплексу заходів, що сприятимуть всебічно узгодженому визначенню ролі культури в українському суспільстві та системи культурних, духовних, моральних та етичних цінностей, прав і норм, які повинна обстоювати держава; |
48. | орієнтування на культурні ресурси як ключовий чинник регіонального та місцевого розвитку; |
49. | демократизація культури через широке залучення громадськості до участі в прийнятті політичних рішень, реалізації ухвалених програм, оцінці досягнутих результатів. |
50. | Протягом наступного трирічного періоду реалізація культурної політики має бути сконцентрована на таких пріоритетах: |
51. | освітні та культурні програми для дітей та молоді; |
52. | визначення, обговорення та ухвалення стандарту гарантованих державою культурних послуг і нормативу їхнього фінансового забезпечення; |
53. | обговорення та досягнення суспільної згоди щодо основних понять культурно-національної політики з їхньою подальшою легітимізацією; |
54. | підтримка та розвиток культури на селі; |
55. | створення сприятливих умов для розвитку культурних індустрій, культурного туризму, ринку культурних послуг; |
56. | створення мапи культурних ресурсів України; |
57. | створення чіткої системи горизонтальних та вертикальних партнерських зв'язків у межах загальнонаціональних програм розвитку в галузі культури; |
58. | формування цілісного інформаційного простору в галузі культури та всебічної бази аналітичних ресурсів; |
59. | розвиток міжнародного партнерства. |
60. | 5. Принципи державної культурної політики |
61. | Принципи державної культурної політики відображають загальну форму культурної політики, базові правила й вимоги щодо її проведення. |
62. | Реалізація культурної політики в Україні на найближчі три роки має сформувати систему принципів, що відповідають світовим і європейським засадам сучасної культурної політики, враховуючи особливості української ситуації. |
63. | Головними принципами реалізації культурної політики на сучасному та майбутньому етапах є: |
64. | а) прозорість і публічність. |
65. | Це стосується різноманітних програм і проектів, органів державної влади і державних установ, а також недержавних і комерційних організацій, що беруть участь у державних програмах: |
66. | культурна політика проводиться публічно, її зміст та здійснення на всіх стадіях відкриті для громадськості; |
67. | державні програми та дії у сфері культури обов'язково оприлюднюються, широко висвітлюються засобами масової інформації та представляються для суспільної й фахової оцінки; |
68. | громадські організації, творчі об'єднання, всі учасники культурного процесу мають право вимагати від держави (державних установ і посадовців) повної та несфальсифікованої інформації щодо стану справ та державних дій у сфері культури; |
69. | б) демократичність: |
70. | культурна політика є спільною справою держави і суспільства, неприпустимо редукувати її до суто чиновницької та апаратної діяльності; |
71. | держава в особі своїх установ та відповідальних представників передусім підтримує, розвиває, надає необхідного масштабу ініціативам безпосередніх учасників культурного життя, уникаючи директивного керування; |
72. | культурна політика проводиться в інтересах народу, найширших верств населення відповідно до культурних потреб і прагнень суспільства, громади; |
73. | неприпустимим є відчуження культурних благ та цінностей від народу, держава зобов'язана створити найсприятливіший режим їх суспільного використання; |
74. | прийняття рішень у царині культури та конкретні дії у цій сфері передбачають залучення громадськості - фахові оцінки та громадська думка мають зобов'язуючу силу щодо програм і діяльності державних установ; |
75. | проведення культурної політики не може порушувати права людини, соціальні, політичні й культурні права громадян - натомість ці права є базовими при визначенні всіх складових культурної політики; |
76. | в) деідеологізованість і толерантність: |
77. | культурна політика не може підпорядковуватися жодній ідеології чи окремому соціальному інтересу, а має відображати загальносуспільні прагнення, закріплені Конституцією України; |
78. | світоглядною основою культурної політики є права людини та загальнолюдські цінності; |
79. | у культурній політиці не припустимі вияви расової, національної, гендерної, соціальної чи політичної дискримінації; |
80. | поважаються культурні традиції та цінності всіх етнічних громад України, культурних меншин, забезпечуються умови їх вільного розвитку; |
81. | політична і громадська єдність української нації становить основу збереження культурної самобутності та плідного культурного співіснування етнічних громад; |
82. | г) комплексність, системність і цілеспрямованість: |
83. | культурна політика невід'ємна від загальної політики держави, є її невід'ємною складовою й тісно пов'язана з іншими напрямами державної політики; |
84. | культурна політика проводиться в загальному контексті забезпечення сталого соціально-економічного, політичного, духовного розвитку країни, сприяє вирішенню макросоціальних, загальносуспільних завдань; |
85. | культурна політика враховує весь комплекс проблем, факторів і взаємовпливів, які мають місце в царині культури, що відображається в її структурі, послідовності й характері передбачуваних нею дій; |
86. | пріоритети, цілі, механізми, програми, заходи культурної політики повинні узгоджуватися між собою, бути змістовно взаємопов'язаними, орієнтуватися на ефект комплексної дії; |
87. | культурна політика не лише реагує на культурну ситуацію, а й активно формує її в бажаному напрямі, цілеспрямовано створює нову культурну реальність; |
88. | ґ) цивілізованість, компетентність та ефективність: |
89. | культурна політика України виробляється і проводиться відповідно до європейських та світових стандартів, бере за основу відповідні міжнародні акти та угоди; |
90. | культурна політика формує імідж України у світі і є однією з ключових форм присутності країни у світовій спільноті; |
91. | цілеспрямований вплив на культурний розвиток неодмінно враховує досягнення світової культури та орієнтується на них - лише засвоєння та активне використання здобутків, механізмів, ресурсів світової культури є запорукою плідної національної самобутності, в тому числі відтворення національних культурних традицій; |
92. | культурна політика покликана забезпечити конкуренто-спроможність національної культури у світі, її здатність продуктивно відповідати на виклики сучасності; |
93. | культурна політика будується на основі наукового (об'єктивного, неупередженого та компетентного) аналізу культурної ситуації в країні та за її межами, чітко співвідносить цілі та засоби, завдання культурного розвитку і наявні ресурси, уникає декларативності і безвідповідальності планів та рішень, спирається на об'єктивні розрахунки та прогнози; |
94. | культурна політика прагне до створення такої моделі культурного розвитку, яка забезпечує його самовідтворення, - культурний розвиток сам продукує ресурси для свого подальшого розгортання (самозабезпечення культурного розвитку); |
95. | д) інноваційність: |
96. | культурна політика орієнтується на інноваційні, творчі підходи в управлінні та формах вираження; |
97. | новаторство є одним із головних критеріїв оцінки успішності виконання політичних завдань у галузі культури. |
98. | 6. Механізми реалізації культурної політики |
99. | Досягнення визначених у цій Концепції цілей культурної політики спирається на чітку систему механізмів реалізації: |
100. | управління: демократизація управлінських процесів і підвищення рівня державного культурно-мистецького менеджменту; |
101. | законодавство: структурно-правова реорганізація засад і умов функціонування культурної та мистецької сфер, створення сприятливих умов для розвитку культурних індустрій; |
102. | фінансування: реформування механізму бюджетного фінансування, підвищення державного фінансово-майнового забезпечення культурних і мистецьких програм; |
103. | інформація: формування та наповнення інформаційного простору, популяризація культурних і духовних надбань, позиціонування української культури у світі. |
104. | Концепція передбачає, що протягом трьох наступних років зазначені механізми реалізації культурної політики будуть відпрацьовані та набудуть таких якостей: |
105. | Управління: реформування існуючої системи управління передбачає її оптимізацію, переорієнтування на кінцевий результат чи програмний продукт, міжвідомчу координацію програм і дій, активне залучення громадськості до процесу формування та проведення культурної політики, трансформацію структури управління - запровадження нових принципів (зокрема, "на відстані витягнутої руки", опікунських рад) розподілу ресурсів та контролю за їх використанням. |
106. | Верховна Рада України забезпечує публічне обговорення проектів законів у сфері культури і мистецтв шляхом їх публікування, розміщення в засобах масової інформації, в тому числі й електронних; в рамках конференцій, семінарів, круглих столів (з обов'язковим попереднім оголошенням про їх проведення). |
107. | Інші органи державної та місцевої влади, органи місцевого самоврядування забезпечують публічне обговорення проектів важливих управлінських рішень, нормативно-правових актів у сфері культури і мистецтв; залучають до їх розробки культурно-мистецькі організації України. Щорічні звіти про виконання державних програм у культурно-мистецькій сфері мають стати обов'язковими на центральному та місцевих рівнях. |
108. | Держава ініціює та координує дослідження ринку культурних індустрій, залучаючи до цього незалежні дослідницькі організації. |
109. | Одним із напрямів реформування системи управління є створення місцевих/регіональних центрів культурних ініціатив, що тісно співпрацюватимуть з агентствами місцевого розвитку. |
110. | Законодавство: шляхом прийняття законодавчих та інших нормативно-правових актів держава має забезпечити особливості засад і умов діяльності неприбуткових культурно-мистецьких організацій та створити сприятливі умови для розвитку ринку культурних індустрій. |
111. | Передбачений законом статус неприбутковості повинен набуватися тією чи іншою культурно-мистецькою організацією добровільно (за заявочним принципом). |
112. | Неприбутковість культурно-мистецької організації, у тому числі й державної або комунальної форми власності, передбачає поряд з основною статутною діяльністю пов'язану з нею допоміжну фінансово-господарську діяльність у межах, визначених ознаками неприбутковості. Це дає підстави для розвитку економічно-господарської ініціативи таких культурно-мистецьких організацій. Кошти, залучені від додаткової фінансово-господарської діяльності, не вилучаються до бюджету, а спрямовуються на досягнення цілей, визначених статутом організації, та не можуть бути підставою для зменшення бюджетного фінансування за тією чи іншою бюджетною програмою, якщо таке передбачено. |
113. | Неприбуткові організації користуються податковими пільгами в межах, наданих законодавством України. У зв'язку з цим потребує гармонізації фіскальне законодавство з урахуванням потреб культурної галузі. |
114. | Неприбуткові організації мають право залучати спонсорські та меценатські кошти. З цією метою Кабінет Міністрів України має розробити, а Верховна Рада України прийняти необхідні законодавчі акти про меценатство і спонсорство; розробити механізм податкового стимулювання спонсорсько-меценатської діяльності. Крім того, Уряд України повинен запровадити механізм державного відзначення спонсорів і меценатів, пропагування їхньої діяльності. |
115. | Держава має проводити по можливості максимальне роздержавлення у сфері культури і мистецтв (у тому числі часткове), але з урахуванням забезпеченості збереження культурної спадщини України на підставі охоронних договорів. |
116. | Держава сприяє розвитку сектору культурних індустрій шляхом: |
117. | постійного аналізу культурних ресурсів і потреб їх законодавчого забезпечення; |
118. | створення сприятливого ринкового середовища за допомогою законодавчих інструментів і стимулів; |
119. | розробки відповідних законодавчих положень щодо залучення інвестицій та запровадження механізмів кредитування культурної діяльності; |
120. | надання законодавчим нормам у галузі культури пріоритетності та обов'язковості в системі загального законодавства України; |
121. | узгодження національних законодавчих норм у галузі культури з європейськими та світовими стандартами. |
122. | Фінансування: фінансування за рахунок державного та місцевих бюджетів має відбуватися на основі чітко визначених стандартів гарантованих безоплатних державних послуг у галузі культури. У зв'язку з цим Концепція передбачає впродовж трьох років удосконалення формульного розподілу бюджетних коштів та встановлення стандартів надання обов'язкових безоплатних послуг у галузі культури. |
123. | З метою оптимізації використання бюджетних видатків на розвиток культурної галузі Концепція передбачає: |
124. | а) виведення із системи формульного розподілу коштів фінансування видатків, пов'язаних із збереженням, утриманням та використанням культурно-історичної спадщини, відповідно до європейських підходів; |
125. | б) перехід на програмно-цільовий метод формування та виконання бюджету. |
126. | Розробниками та менеджерами бюджетних програм є державні та місцеві органи влади, органи місцевого самоврядування. Виконавці бюджетних програм визначаються на підставі конкурсу (тендера), який оголошується відповідним розробником бюджетної програми. Розробник визначає форму та зміст заявки на участь у конкурсі (тендері), встановлює основні вимоги до учасників. Форма власності культурно-мистецької організації не може бути підставою для надання переваг участі в конкурсі (тендері). |
127. | Обсяг бюджетного фінансово-майнового забезпечення культурно-мистецьких програм має визначатися на підставі мінімальних стандартів забезпечення культурно-мистецькими послугами громадянина України (з урахуванням потреб національних меншин на території України), а також представника української діаспори за кордоном. При цьому повинні враховуватися особливості деяких регіонів України, в яких історично виникли потужні культурно-мистецькі осередки. |
128. | Запровадження мінімально необхідного бюджетного фінансово-майнового забезпечення культурно-мистецьких програм (на основі гарантованих стандартів) дасть змогу стабілізувати рівень/якість культурно-мистецьких послуг. Воно має становити основу річного зведеного бюджету України на галузь культури і мистецтв. |
129. | Запровадження додаткових, інноваційних бюджетних програм створить умови для формування бюджету розвитку культурно-мистецької галузі. Планування та виконання таких програм має відбуватися в тому числі й на підставі проектів, поданих культурно-мистецькими організаціями до державних та місцевих органів влади, органів місцевого самоврядування, що проводять культурно-мистецьку політику. |
130. | Протягом наступних трьох років передбачається розробити та ухвалити довгострокову міжвідомчу програму регіонального розвитку, орієнтованого на культуру, що відповідатиме головним орієнтирам та засадам доктрини національного розвитку. У зв'язку з цим потребує перегляду, доповнення та оновлення Державна програма розвитку культури на період до 2007 року (постанова Кабінету Міністрів України № 1235 від 6 серпня 2003 року). |
131. | Інформація: активний розвиток інформаційно-освітніх процесів, орієнтованих на культуру, культурні та духовні цінності, культурно-історичну спадщину, культурні здобутки та інноваційні підходи і відкриття, має стати одним із головних пріоритетів національної культурної політики на найближчі роки. |
132. | Протягом наступних трьох років Концепція передбачає: |
133. | формування сучасних освітніх культурологічних та пізнавально-туристичних програм для дітей та молоді на національному, регіональному та місцевому рівнях; |
134. | надання питанням культури і духовності центрального місця в інформаційному потоці; |
135. | розробку та впровадження механізмів реалізації конституційного права кожного громадянина на доступ до культурної інформації незалежно від місця проживання через створення системи регіональних інформаційно-ресурсних центрів та розвиток інформаційної мережі - телерадіоканали, Інтернет-сторінки; |
136. | запровадження та реалізацію цільових державних програм з підготовки, виготовлення та розповсюдження друкованої, електронної, аудіовізуальної інформації про культуру, культурні пам'ятки, культурну спадщину, культурні ресурси, культурні маршрути тощо різними мовами; |
137. | підтримку зусиль зі створення загальної мапи культурних ресурсів України на основі регіональних та місцевих досліджень; |
138. | активізацію культурно-інформаційного обміну з країнами Європи та світу; |
139. | розробку та запровадження системи стимулів для залучення засобів масової інформації до процесу висвітлення культурного процесу; |
140. | залучення української діаспори за кордоном, офіційних представницьких органів України за кордоном до популяризації української культурно-мистецької спадщини. |
141. | 7. Очікувані результати |
142. | Перелом існуючих негативних тенденцій соціокультурного розвитку в Україні (економічних, фінансових, політичних, світоглядних тощо); |
143. | перетворення культури на пріоритетний напрям державної політики; |
144. | вироблення стратегії регіонального і місцевого розвитку, орієнтованого на культуру; |
145. | розвиток міжнародного співробітництва і партнерства; |
146. | розробка концепції довгострокової державної політики в галузі культури та доктрини культурного розвитку України; |
147. | поліпшення загальної соціальної ситуації в Україні - закладення основ суспільної злагоди, економічний ефект (залучення інвестицій, розвиток інфраструктури сектору послуг, створення нових робочих місць, запровадження сучасних технологій, створення конкурентоспроможних сучасних продуктів, підвищення добробуту місцевих громад); |
148. | гармонізація програм практичних заходів із задекларованими в урядових постановах та законодавчих актах цілями та засадами державної політики в галузі культури; |
149. | створення реальної картини культурних ресурсів, активізація діяльності неурядових організацій і комерційного сектору; |
150. | формування ефективного інформаційного простору. |