Кількість абзаців - 172 Розмітка (ліва колонка)


Про внесення змін до Закону України "Про аудиторську діяльність" (Друге читання)

0. Проект  
1. вноситься  
2. народним депутатом України  
3. Валерієм Лебедівським (ОВО №221)  
4. ЗАКОН УКРАЇНИ  
5. Про внесення змін до Закону України  
6. "Про аудиторську діяльність"  
7. Верховна Рада України постановляє:  
8. Внести до Закону України "Про аудиторську діяльність" (Відомості Верховної Ради України, 1993р., №23, ст.243; 1995р., №14, ст.88) зміни , виклавши його в такій редакції:  
9. ЗАКОН УКРАЇНИ  
10. Про аудиторську діяльність  
11. Цей Закон визначає правові засади здійснення аудиторської діяльності в Україні і спрямований на створення системи незалежного фінансового контролю з метою захисту інтересів власника.  
12. Розділ І ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ  
13. Стаття 1. Сфера дії Закону Положення цього Закону діють на території України і поширюються на усі господарюючі суб'єкти незалежно від форм власності та видів діяльності, органи державної влади та органи місцевого самоврядування.  
14. Стаття 2. Законодавство про аудиторську діяльність  
15. Аудиторська діяльність регулюється цим Законом та іншими нормативно-правовими актами України. У випадках, якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що містить цей Закон, то застосовуються правила міжнародного договору.  
16. Стаття 3. Аудиторська діяльність  
17. Аудиторська діяльність включає в себе організаційне і методичне забезпечення аудиту, практичне виконання аудиторських перевірок (аудит) та надання інших аудиторських послуг.  
18. До аудиторських послуг відносяться:  
19. здійснення операційних перевірок;  
20. компіляція даних бухгалтерської інформації; послуги консультативного та інформативного характеру; бухгалтерська та економіко-правова експертизи; ведення бухгалтерського обліку;  
21. інші види економіко-правового забезпечення діяльності господарюючих суб'єктів.  
22. Аудиторська діяльність є видом підприємницької діяльності, прибуток від якої оподатковується згідно з законодавством України.  
23. Стаття 4. Аудит  
24. Аудит - це перевірка даних бухгалтерського обліку і показників фінансової звітності суб'єкта господарювання з метою висловлення незалежної думки аудитора про її достовірність в усіх суттєвих аспектах та відповідність вимогам законів України і національним положенням (стандартам) бухгалтерського обліку або іншим правилам згідно вимог її користувачів.  
25. Стаття 5. Аудитор  
26. Аудитором може бути фізична особа, яка отримала сертифікат, що визначає кваліфікаційну придатність на заняття аудиторською діяльністю на території України та включена до Реєстру аудиторів та аудиторських фірм.  
27. Аудитор має право займатися аудиторською діяльністю індивідуально, створити аудиторську фірму, об'єднатися з іншими аудиторами в спілку з дотриманням вимог цього Закону та інших законів України.  
28. Аудиторам забороняється безпосередньо займатися торговельною, посередницькою та виробничою діяльністю, що не виключає їх права отримувати дивіденди від акцій та доходи від інших корпоративних прав.  
29. Аудитором не може бути особа, яка має судимість за корисливі злочини.  
30. Стаття 6. Аудиторська фірма  
31. Аудиторська фірма - це юридична особа, яка має право на заняття виключно аудиторською діяльністю та внесена до Реєстру аудиторів та аудиторських фірм.  
32. Аудиторські фірми можуть створюватися на основі будь-яких форм власності відповідно до законів України.  
33. Загальний розмір частки засновників (учасників, акціонерів) аудиторської фірми, які не є аудиторами, у статутному фонді не може перевищувати 30 відсотків.  
34. Аудиторській фірмі дозволяється здійснювати аудиторську діяльність лише за умови, якщо у ній працює хоча б один аудитор.  
35. Керівником аудиторської фірми може бути тільки аудитор.  
36. Стаття 7. Аудиторський висновок та інші офіційні документи  
37. Аудиторський висновок - це офіційний документ, засвідчений підписом та печаткою аудитора (аудиторської фірми), складений відповідно до стандартів аудиту за наслідками проведення аудиту, який містить в собі висновок про достовірність даних бухгалтерського обліку і показників фінансової звітності господарюючого суб'єкту та їхню відповідності законам України, національним положенням (стандартам) бухгалтерського обліку та іншим нормативним актам України.  
38. Аудиторські послуги у вигляді консультацій можуть надаватись усно або письмово з оформленням довідки та інших офіційних документів. Аудиторські послуги у вигляді експертиз оформляються експертним висновком або актом.  
39. Результати надання інших аудиторських послуг оформляються відповідно до стандартів аудиту.  
40. Стаття 8. Обов'язкове проведення аудиту.  
41. Проведення аудиту є обов'язковим для:  
42. 1) підтвердження достовірності та повноти річної фінансової звітності банків, страхових компаній, інших небанківських фінансових установ, які здійснюють залучення коштів громадян, валютних та фондових бірж, компаній з управління активами, торговців цінними паперами, депозитаріїв цінних паперів, реєстраторів власників іменних цінних паперів та інших господарюючих суб'єктів звітність яких, відповідно до законодавства України, підлягає офіційному оприлюдненню;  
43. Обов'язкова аудиторська перевірка річного балансу і звітності господарюючих суб'єктів з річним господарським оборотом менш як двісті п'ятдесят неоподаткованих мінімумів доходів громадян проводиться раз на три роки.  
44. 2) перевірки фінансового стану засновників банків, підприємств з іноземними інвестиціями, відкритих акціонерних товариств (крім фізичних осіб), страхових і холдингових компаній, інвестиційних фондів, довірчих товариств та інших фінансових посередників;  
45. 3) емітентів цінних паперів.  
46. Проведення аудиту є обов'язковим також в інших випадках, передбачених законами України.  
47. Розділ ІІ СЕРТИФІКАЦІЯ АУДИТОРІВ ТА РЕЄСТР АУДИТОРІВ І АУДИТОРСЬКИХ ФІРМ  
48. Стаття 9. Сертифікація аудиторів.  
49. Сертифікація (визначення кваліфікаційної придатності на зайняття аудиторською діяльністю) аудиторів здійснюється Аудиторською палатою України.  
50. Право на отримання сертифікату мають особи, що успішно здали іспит з права, бухгалтерського обліку, оподаткування, фінансів та аудиту на наявність достатніх знань з питань аудиту.  
51. До здачі іспиту допускаються фізичні особи, які мають вищу економічну та/або юридичну освіту і мають стаж роботи за спеціальністю в галузі фінансів, бухгалтерського обліку, права та економіки не менше трьох років підряд.  
52. Аудитор, який має намір здійснювати аудит банківських установ, повинен скласти іспит за програмою, затвердженою Національним банком України.  
53. Особи, які не склали іспит, допускаються до його повторного складання не раніше як через один рік.  
54. За проведення сертифікації справляється плата у розмірі, встановленому Аудиторською палатою України.  
55. Стаття 10. Реєстр аудиторів і аудиторських фірм  
56. Право на здійснення аудиторської діяльності мають лише аудитори та аудиторські фірми, які включені до Реєстру аудиторів та аудиторських фірм (далі - Реєстр).  
57. Порядок ведення Реєстру визначається та забезпечується Аудиторською палатою України.  
58. До заяви про включення до Реєстру аудитор повинен подати до Аудиторської палати України також копію сертифіката про кваліфікаційну придатність на зайняття аудиторською діяльністю та копію свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності.  
59. До заяви про включення до Реєстру аудиторська фірма повинна подати до Аудиторської палати України також нотаріально посвідчену копію установчих документів, копію свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності, а також копії сертифікатів про кваліфікаційну придатність на зайняття аудиторською діяльністю аудиторів, які в ній працюють та інші документи, що підтверджують дотримання вимог, передбачених статтею 6 цього Закону.  
60. Включеним до Реєстру аудиторам та аудиторським фірмам видається свідоцтво відповідного зразка.  
61. За включення до Реєстру аудиторів та аудиторських фірм справляється плата в розмірі, встановленому Аудиторською палатою України.  
62. Розділ ІІІ АУДИТОРСЬКА ПАЛАТА УКРАЇНИ  
63. Стаття 11. Повноваження Аудиторської палати України  
64. Повноваження Аудиторської палати України визначаються цим Законом та Статутом Аудиторської палати України.  
65. Статут Аудиторської палати України приймається двома третинами голосів від загальної кількості членів палати.  
66. Аудиторська палата України:  
67. 1)здійснює сертифікацію аудиторів;  
68. 2)затверджує стандарти аудиту та програми підготовки аудиторів;  
69. 3)веде Реєстр аудиторів та аудиторських фірм;  
70. 4)здійснює контроль за дотриманням аудиторами (аудиторськими фірмами) вимог цього Закону, стандартів аудиту, норм професійної етики аудиторів;  
71. 5)регулює взаємовідносини між аудиторами (аудиторськими фірмами) в процесі здійснення аудиторської діяльності;  
72. 6)здійснює інші повноваження передбачені цим Законом та Статутом.  
73. Стаття 12. Стандарти аудиту.  
74. Стандарти аудиту розробляються на основі Міжнародних стандартів аудиту з дотримань вимог цього закону та інших актів законодавства України.  
75. Затвердження стандартів аудиту є виключним правом Аудиторської палати України. У випадках передбачених законами України, стандарти аудиту погоджуються з іншими суб'єктами.  
76. Стандарти аудиту набирають чинності після реєстрації в Міністерстві юстиції України і є обов'язковими для дотримання аудиторами та аудиторськими фірмами.  
77. Стаття 13. Створення Аудиторської палати України  
78. Аудиторська палата України функціонує як незалежний орган.  
79. Аудиторська палата України є юридичною особою, веде відповідний облік та звітність.  
80. Аудиторська палата України набуває повноважень юридичної особи від дня реєстрації її у Міністерстві юстиції України на підставі заяви та Статуту, затвердженого в порядку, передбаченому цим Законом.  
81. Аудиторська палата України формується з аудиторів, обраних до її складу аудиторами України та з аудиторів або фахівців навчальних та наукових організацій, делегованих Міністерством фінансів України, Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерством юстиції України, Національним Банком України, Державною комісію з цінних паперів та фондового ринку України.  
82. Право обирати членів Аудиторської палати України має кожен аудитор, внесений до Реєстру аудиторів України.  
83. Право висувати кандидата у члени Аудиторської палати України має не менше, як 5% аудиторів, внесених до Реєстру аудиторів України. На кожного кандидата складаються підписні листи в довільній формі із зазначенням прізвища, імені, по батькові ініціаторів висунення, місця праці, серії і номера сертифікату, реєстраційний номер в Реєстрі аудиторів України, особистого підпису. Кожен аудитор має право ініціювати висунення лише одного кандидата.  
84. Обраними членами Аудиторської палати України вважаються 16 кандидатів, які набрали найбільшу кількість голосів.  
85. Порядок обрання членів Аудиторської палати України аудиторами визначається Кабінетом Міністрів України.  
86. Міністерство фінансів України, Міністерство економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерство юстиції України, Національний Банк України, Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку України мають право делегувати до Аудиторської палати України по одному представнику.  
87. Загальна кількість членів Аудиторської палати України становить 21 особу.  
88. Стаття 14. Діяльність Аудиторської палати України.  
89. Всі рішення Аудиторської палати України приймаються на її засіданнях простою більшістю голосів, при наявності двох третіх її членів за винятком випадків, передбачених цим Законом та Статутом.  
90. Аудиторська палата України створює на території України регіональні відділення, повноваження яких визначаються Аудиторською палатою України.  
91. Термін повноважень члена Аудиторської палати України становить 5 років. Одна і та ж особа не може бути обрана членом Аудиторської палати два терміни підряд.  
92. Члени Аудиторської палати України, за винятком Голови Аудиторської палати України, виконують свої обов'язки на громадських засадах.  
93. Джерелами фінансування діяльності Аудиторської палати України можуть бути:  
94. плата за проведення сертифікації про придатність на заняття аудиторською діяльністю;  
95. плата за включення до Реєстру аудиторів та аудиторських фірм;  
96. добровільні внески, що надходять від професійних організацій аудиторів;  
97. інші джерела, що не забороняються законодавством.  
98. Стаття 15. Голова Аудиторської палати України:  
99. Голова Аудиторської палати України - вища посадова особа Аудиторської Палати України, яка виконує свої повноваження на професійній основі.  
100. Голова Аудиторської палати України обирається більшістю голосів загальної кількості членів Аудиторської палати України.  
101. Голова Аудиторської палати України обирається на термін повноважень Аудиторської палати України.  
102. Голова Аудиторської палати України може бути достроково звільнений з посади за рішенням Аудиторської палати України за його бажанням та у інших випадках передбачених законодавством України.  
103. Повноваження Голови Аудиторської Палати України визначаються Статутом Аудиторської палати України.  
104. Голова Аудиторської палати України забезпечує процедуру формування нового складу Аудиторської палати України.  
105. Стаття 16. Структура аудиторської палати України Для виконання своїх функцій Аудиторська палата України створює:  
106. кваліфікаційний комітет, який здійснює сертифікацію суб'єктів, що мають намір займатися аудиторською діяльністю.  
107. дисциплінарний комітет, який здійснює контроль за якістю надання аудиторських послуг, дотриманням аудиторами (аудиторськими фірмами) вимог цього Закону, інших законодавчих актів України, стандартів аудиту, а також регулює взаємовідносини між аудиторами (аудиторськими фірмами) в процесі здійснення аудиторської діяльності.  
108. науково-методологічну комісію, яка розробляє стандарти аудиту, програми підготовки та сертифікації. Ведення поточних справ в Аудиторській палаті України здійснює Секретаріат.  
109. Розділ ІV ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ АУДИТУ ТА НАДАННЯ ІНШИХ АУДИТОРСЬКИХ ПОСЛУГ  
110. Стаття 17. Загальні умови проведення аудиту та надання інших аудиторських послуг  
111. Проведення аудиту та надання інших аудиторських послуг здійснюється аудиторами, аудиторськими фірмами, які набули право на здійснення аудиторської діяльності відповідно до цього Закону.  
112. Аудит проводиться з ініціативи власника господарюючого суб'єкта або уповноваженого ним органу, а також у випадках, передбачених законами України (обов'язковий аудит).  
113. Умови проведення аудиту та інших аудиторських послуг визначаються Аудиторською палатою України.  
114. Стаття 18. Підстави для проведення аудиту та надання інших аудиторських послуг  
115. Аудит проводиться на підставі договору між аудитором (аудиторською фірмою) та замовником.  
116. Інші аудиторські послуги можуть надаватися на підставі договору, письмового або усного звернення замовника до аудитора (аудиторської фірми).  
117. Замовник має право вільного вибору аудитора (аудиторської фірми) з дотриманням вимог цього Закону.  
118. В договорі на проведення аудиту та надання інших аудиторських послуг передбачаються предмет і термін перевірки, обсяг аудиторських послуг, розмір і умови оплати, відповідальність сторін.  
119. Стандартами аудиту можуть бути передбачені й інші істотні умови договору про проведення аудиту та надання інших аудиторських послуг.  
120. Недійсними є будь-які положення договору, спрямовані на повне звільнення аудитора (аудиторської фірми) від встановленої Законом майнової відповідальності за недостовірність аудиторського висновку чи іншого документа, в якому відображені результати аудиторської перевірки.  
121. Документи, передані замовником аудитору (аудиторській фірмі) для проведення аудиту, не підлягають розголошенню чи вилученню без згоди замовника.  
122. Стаття 19. Звіт про наслідки аудиту  
123. Виконання аудитором (аудиторською фірмою) договору оформляється актом прийому-здачі аудиторського висновку або іншого офіційного документа.  
124. Аудиторський висновок складається з дотриманням відповідних норм та стандартів і повинен містити підтвердження або аргументовану відмову від підтвердження достовірності, повноти даних бухгалтерського обліку і показників фінансової звітності господарюючого суб'єкта та їхньої відповідності законам України, національним положенням (стандартам) бухгалтерського обліку та іншим нормативним актам України.  
125. Порядок оформлення інших офіційних документів за наслідками надання аудиторських послуг визначається Аудиторською палатою України з дотриманням вимог цього Закону та інших актів законодавства України.  
126. Розділ V ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ АУДИТОРІВ І АУДИТОРСЬКИХ ФІРМ  
127. Стаття 20. Права аудиторів і аудиторських фірм  
128. Аудитори і аудиторські фірми України мають право:  
129. 1) самостійно визначати форми і методи аудиту на підставі чинного законодавства, існуючих норм і стандартів, умов договору із замовником, професійних знань та досвіду;  
130. 2) отримувати необхідні документи, які мають відношення до предмету перевірки і знаходяться як у замовника, так і у третіх осіб.  
131. Треті особи, які мають у своєму розпорядженні документи стосовно предмету перевірки, зобов'язані надати їх на вимогу аудитора (аудиторської фірми). Зазначена вимога повинна бути офіційно засвідчена замовником;  
132. 3) отримувати необхідні пояснення в письмовій чи усній формі від керівництва та працівників замовника;  
133. 4) перевіряти наявність майна, грошей, цінностей, вимагати від керівництва господарюючого суб'єкта проведення контрольних оглядів, замірів виконаних робіт, визначення якості продукції, щодо яких здійснюється перевірка документів;  
134. 5) залучати на договірних засадах до участі у перевірці фахівців різного профілю.  
135. Стаття 21. Обов'язки аудиторів і аудиторських фірм  
136. Аудитори і аудиторські фірми зобов'язані:  
137. 1) належним чином надавати аудиторські послуги, перевіряти стан бухгалтерського обліку та фінансової звітності замовника, їх достовірність, повноту і відповідність чинному законодавству та національним положенням (стандартам) бухгалтерського обліку;  
138. 2) повідомляти власників, уповноважених ними осіб, замовників про виявлені під час проведення аудиту недоліки ведення бухгалтерського обліку та фінансової звітності;  
139. 3) зберігати в таємниці інформацію, отриману при проведенні аудиту та виконанні інших аудиторських послуг. Не розголошувати відомості, що становлять предмет комерційної таємниці, і не використовувати їх у своїх інтересах або в інтересах третіх осіб;  
140. 4) відповідати перед замовником за порушення умов договору відповідно до законодавства України;  
141. 5) обмежувати свою діяльність наданням аудиторських послуг та іншими видами робіт, які мають безпосереднє відношення до надання аудиторських послуг у формі консультацій, перевірок або експертиз.  
142. Стаття 22. Спеціальні вимоги  
143. Забороняється проведення аудиту:  
144. 1) аудитором, який має прямі родинні стосунки з керівництвом господарюючого суб'єкта, що перевіряється;  
145. 2) аудитором, який має особисті майнові інтереси у господарюючого суб'єкта, що перевіряється;  
146. 3) аудитором - членом керівництва, засновником або власником господарюючого суб'єкта, що перевіряється;  
147. 4) аудитором - працівником господарюючого суб'єкта, що перевіряється;  
148. 5) аудитором - працівником, співвласником дочірнього підприємства, філії чи представництва господарюючого суб'єкта, що перевіряється.  
149. 6) якщо розмір винагороди за надання аудиторських послуг не враховує необхідного для якісного виконання таких послуг часу, належних навичок, знань, професійної кваліфікації та міру відповідальності аудитора.  
150. Розділ VІ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ АУДИТОРІВ ТА АУДИТОРСЬКИХ ФІРМ  
151. Стаття 23. Цивільно-правова відповідальність аудиторів та аудиторських фірм  
152. За неналежне виконання своїх зобов'язань аудитор (аудиторська фірма) несе майнову та іншу відповідальність, визначену в договорі, відповідно до законодавства України.  
153. Розмір майнової відповідальності аудиторів (аудиторських фірм) не може перевищувати фактично завданих замовнику збитків з їх вини.  
154. Всі спори майнового характеру між аудитором (аудиторською фірмою) та замовником вирішуються у встановленому порядку з дотриманням вимог цього Закону.  
155. Стаття 24. Інші види відповідальності аудиторів та аудиторських фірм  
156. За неналежне виконання професійних обов'язків до аудитора (аудиторської фірми) можуть бути застосовані Аудиторською палатою України такі стягнення:  
157. -попередження;  
158. -виключення з Реєстру;  
159. -анулювання сертифікату аудитора.  
160. Порядок притягнення аудиторів (аудиторських фірм) до відповідальності визначається Аудиторською палатою України.  
161. Розділ VІІ ОБОВ'ЯЗКИ ГОСПОДАРЮЮЧИХ СУБ'ЄКТІВ ПРИ ПРОВЕДЕННІ АУДИТУ  
162. Стаття 25. Обов'язки господарюючого суб'єкта при проведенні аудиту  
163. Керівництво господарюючого суб'єкта зобов'язане створити аудитору (аудиторській фірмі) належні умови для якісного виконання аудиту.  
164. Керівництво господарюючого суб'єкта, відповідно до законодавства, несе персональну відповідальність за повноту та достовірність бухгалтерських та інших документів, які надаються аудитору (аудиторській фірмі) для проведення аудиту чи надання інших аудиторських послуг.  
165. Фінансова звітність господарюючих суб'єктів, які згідно з чинним законодавством підлягають обов'язковій аудиторській перевірці, повинна бути перевірена аудитором і оприлюднена відповідно до вимог законів України.  
166. Розділ VІІІ ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ  
167. 1.Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.  
168. 2.Особи, які отримали сертифікат про кваліфікаційну придатність на заняття аудиторською діяльністю до набрання чинності цим Законом і термін чинності якого не закінчився, мають право протягом року подати документи для включення їх до Реєстру аудиторів та аудиторських фірм. У цьому випадку термін чинності сертифіката вважається необмеженим. Особи, термін чинності сертифіката аудитора яких закінчився, для зайняття аудиторською діяльністю повинні отримати сертифікат відповідно до цього Закону та зареєструватися в Реєстрі аудиторів та аудиторських фірм.  
169. 3.Кабінету Міністрів України в місячний строк з моменту набрання чинності цим Законом внести до Верховної Ради України пропозиції щодо приведення законодавчих актів у відповідність із цим Законом.  
170. 4.Національному банку України в місячний строк з моменту набрання чинності цим Законом привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом.  
171. 5.Кабінету Міністрів України разом з Аудиторською палатою України у тримісячний строк з моменту набрання чинності цим Законом ініціювати процедуру створення Аудиторської палати України у відповідності з вимогами цього Закону.