Про ломбарди та ломбардну діяльність (Друге читання)
0. | Закон України |
1. | Про ломбарди і ломбардну діяльність |
2. | Цей Закон визначає організаційні, правові та економічні засади утворення і діяльності ломбардів, їх об'єднань, надання ломбардних послуг, здійснення регулятивних і наглядових функцій за діяльністю з надання таких послуг, а також створення належного конкурентного середовища на ринку ломбардних послуг. |
3. | Стаття 1. Визначення термінів |
4. | У цьому Законі терміни вживаються у такому значенні: |
5. | істотна участь - пряме або опосередковане, самостійне або спільне з іншими особами володіння певною часткою статутного капіталу або права голосу придбаних акцій (паїв) юридичної особи або незалежна від формального володіння можливість вирішального впливу на керівництво чи діяльність юридичної особи; |
6. | клієнти ломбарду - споживачі ломбардних послуг; |
7. | ломбард - фінансова установа, виключним видом діяльності якої є надання на власний ризик фінансових кредитів фізичним особам готівкою або у безготівковій формі за рахунок власних або залучених коштів, крім депозитів, під заставу майна та майнових прав на визначений строк і під відсоток, а також надання супутніх ломбардних послуг; |
8. | ломбардна діяльність - надання ломбардами визначених цим Законом послуг на ринках фінансових послуг; |
9. | ломбардні послуги - визначені цим Законом послуги, які надаються ломбардами споживачам таких послуг; |
10. | підрозділи ломбарду - філіали та представництва, що здійснюють ломбардні операції; |
11. | ринок ломбардних послуг - визначені цим Законом фінансові послуги; |
12. | саморегулівна організація ломбардів - неприбуткове об'єднання ломбардів, утворене з метою захисту інтересів своїх членів, якому делегуються за рішенням уповноваженого органу повноваження щодо розроблення і впровадження правил поведінки на ринку ломбардних послуг та/або сертифікації фахівців ринку ломбардних послуг; |
13. | супутня ломбардна послуга - ломбардна послуга, пов'язана з наданням ломбардом визначених цим Законом фінансових послуг, яка є передумовою надання таких послуг або випливає з їх надання; |
14. | уповноважений орган - спеціальний уповноважений орган виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг; |
15. | учасники ринку ломбардних послуг - ломбард та його клієнти. |
16. | Стаття 2. Сфера дії Закону |
17. | Цей Закон регулює відносини, що виникають між учасниками ринку ломбардних послуг під час здійснення операцій з надання цих послуг. |
18. | Стаття 3. Законодавство про регулювання діяльності з надання ломбардних послуг |
19. | Відносини, що виникають у зв'язку з функціонуванням ломбардів і наданням ломбардних послуг клієнтам, регулюються цим Законом, іншими законами України, а також прийнятими згідно з цими законами нормативно-правовими актами. |
20. | Стаття 4. Утворення ломбарду |
21. | Ломбард утворюється у формі державного підприємства або повного товариства з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом. |
22. | Стаття 5. Об'єднання ломбардів |
23. | 1. Ломбарди мають право об'єднуватися на добровільних засадах для провадження своєї діяльності, якщо це не суперечить антимонопольному законодавству та вимогам цього Закону. |
24. | 2. Об'єднання ломбардів є юридичною особою, має самостійний баланс, банківські рахунки, які відкриваються і використовуються згідно із законодавством. |
25. | 3. Об'єднання ломбардів набуває статусу юридичної особи з моменту його державної реєстрації та внесення уповноваженим органом запису про це до державного реєстру фінансових установ (далі - державний реєстр). |
26. | Об'єднання ломбардів утримується виключно за рахунок внесків ломбардів. |
27. | 4. Об'єднання ломбардів діє на підставі статуту, який затверджується рішенням загальних зборів представників засновників та учасників об'єднання ломбардів. |
28. | Статут об'єднання ломбардів повинен містити: |
29. | найменування та юридичну адресу об'єднання ломбардів; |
30. | мету створення і завдання об'єднання ломбардів; |
31. | порядок утворення і повноваження органів управління об'єднання ломбардів; |
32. | права і обов'язки засновників та учасників об'єднання ломбардів; |
33. | умови і порядок вступу до об'єднання ломбардів та виходу з нього; |
34. | порядок сплати засновниками та учасниками об'єднання ломбардів вступних внесків; |
35. | інформацію про джерела формування і порядок використання майна об'єднання ломбардів (у тому числі коштів); |
36. | порядок звітності та здійснення контролю за діяльністю виконавчого та інших органів управління об'єднання ломбардів; |
37. | порядок внесення змін до статуту; |
38. | порядок припинення діяльності об'єднання ломбардів та вирішення майнових питань у зв'язку з його ліквідацією (реорганізацією). |
39. | Статут об'єднання ломбардів може містити також положення щодо інших питань його діяльності. |
40. | 5. Державна реєстрація об'єднання ломбардів здійснюється у порядку, визначеному уповноваженим органом. |
41. | Для державної реєстрації об'єднання ломбардів подаються такі документи: |
42. | заява за встановленим зразком про державну реєстрацію об'єднання ломбардів; |
43. | протокол загальних зборів представників засновників та учасників об'єднання ломбардів; |
44. | статут об'єднання ломбардів; |
45. | копія документа про сплату реєстраційного збору. |
46. | 6. Об'єднання ломбардів набуває статусу саморегулівної організації після внесення запису про неї до державного реєстру, який ведеться уповноваженим органом. |
47. | 7. Саморегулівна організація ломбардів у межах та в порядку, визначених уповноваженим органом: |
48. | розробляє разом з ломбардами програми їх фінансового оздоровлення та здійснює контроль за їх виконанням; |
49. | здійснює методичне забезпечення діяльності ломбардів; |
50. | організовує і проводить навчання та сертифікацію фахівців ломбардів; |
51. | розробляє правила діяльності ломбардів на ринках фінансових послуг; |
52. | проводить збирання та аналіз фінансової звітності, що подається ломбардами; |
53. | розробляє і забезпечує за участю уповноваженого органу виконання програм протидії легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом; |
54. | забезпечує представництво засновників і учасників саморегулівної організації ломбардів на ринках фінансових послуг та захист їх професійних інтересів; |
55. | виконує інші функції відповідно до статусу саморегулівної організації ломбардів. |
56. | Стаття 6. Засновники та учасники ломбарду |
57. | 1. Засновниками та учасниками ломбарду можуть бути юридичні і фізичні особи, держава в особі органів, визначених уповноваженим органом. |
58. | 2. Засновниками та учасниками ломбарду не можуть бути юридичні особи, в яких ломбард має істотну участь, об'єднання громадян, релігійні та благодійні організації. |
59. | Стаття 7. Найменування ломбарду |
60. | 1. Повне та скорочене найменування ломбарду повинне містити слово "ломбард", а також посилання на його організаційно-правову форму. |
61. | Не дозволяється використовувати найменування, яке повторює існуюче найменування іншого ломбарду або вводить в оману щодо видів діяльності, які здійснює ломбард. Вживання у найменуванні ломбарду слів "Україна", "державний", "центральний", "національний" та похідних від них допускається за згодою уповноваженого органу. |
62. | 2. Підприємства, установи та організації, створені в іншому порядку, ніж передбачено цим Законом, не мають права використовувати у своїх найменуваннях термін "ломбард" і не підлягають державній реєстрації під назвою, яка включає цей термін. |
63. | Стаття 8. Засновницькі документи ломбарду |
64. | 1. Ломбард діє на підставі засновницьких документів з урахуванням вимог цього Закону та інших нормативно-правових актів. |
65. | 2. У засновницьких документах ломбарду повинні зазначатися: |
66. | найменування ломбарду та його місцезнаходження; |
67. | предмет і цілі його діяльності; |
68. | організаційно-правова форма; |
69. | склад засновників та учасників; |
70. | види діяльності, які має намір провадити ломбард; |
71. | порядок формування та розмір статутного капіталу ломбарду; |
72. | порядок утворення та діяльності органів управління ломбардом, їх компетенція; |
73. | порядок утворення та повноваження філіалів і представництв ломбарду; |
74. | порядок припинення діяльності ломбарду у зв'язку з його ліквідацією (реорганізацією); |
75. | порядок внесення змін до засновницьких документів ломбарду; |
76. | розмір і порядок створення резервного фонду та інших фондів ломбарду; |
77. | порядок розподілу прибутку ломбарду та покриття можливих збитків. |
78. | Стаття 9. Державна реєстрація ломбардів |
79. | 1. Державна реєстрація ломбардів здійснюється уповноваженим органом відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів. |
80. | Уповноважені засновниками ломбарду особи подають для державної реєстрації такі документи: |
81. | заяву про державну реєстрацію за встановленою формою; |
82. | установчий договір та/або статут; |
83. | рішення власника (власників) майна або уповноваженого ним (ними) органу про утворення ломбарду; |
84. | копію документа про сплату реєстраційного збору; |
85. | довідку про сплачений статутний капітал; |
86. | довідку про забезпечення ломбарду охоронюваними приміщеннями і сховищами; |
87. | дозвіл Антимонопольного комітету України у випадках, передбачених законодавством про захист економічної конкуренції. |
88. | Уповноваженому органу забороняється вимагати від ломбарду документи, не передбачені цим Законом. |
89. | 2. Державна реєстрація ломбардів здійснюється за наявності всіх документів протягом одного календарного місяця. |
90. | Реєстрація ломбардів здійснюється шляхом внесення відповідного запису до державного реєстру. |
91. | Уповноважений орган видає ломбарду свідоцтво про державну реєстрацію за встановленою ним формою. |
92. | Ломбард публікує у визначених уповноваженим органом засобах масової інформації повідомлення про державну реєстрацію. |
93. | У разі порушення встановленого цим Законом порядку утворення ломбарду або невідповідності установчих документів вимогам цього Закону уповноважений орган протягом одного календарного місяця відмовляє у державній реєстрації та видає довідку із зазначенням причин відмови. |
94. | Відмова у державній реєстрації може бути оскаржена до суду. |
95. | Про зміни в установчих документах ломбард повідомляє уповноважений орган у п'ятиденний строк. |
96. | Стаття 10. Скасування державної реєстрації ломбарду |
97. | 1. Уповноважений орган приймає рішення про скасування державної реєстрації ломбарду у разі: |
98. | виявлення фактів фальсифікації або викривлення інформації, поданої ломбардом на момент його державної реєстрації, яка мала істотне значення для прийняття уповноваженим органом відповідного рішення; |
99. | систематичного невиконання ломбардом вимог нормативно-правових актів уповноваженого органу. |
100. | 2. За наявності зазначених у цій статті підстав уповноважений орган повідомляє у п'ятиденний строк ломбард про скасування державної реєстрації. |
101. | 3. Ломбард припиняє надання ломбардних послуг у день одержання рішення про скасування державної реєстрації. |
102. | 4. Рішення уповноваженого органу про скасування державної реєстрації ломбарду публікується у засобах масової інформації та може бути оскаржено у судовому порядку. |
103. | Стаття 11. Філіали та представництва ломбарду |
104. | 1. Філіали та представництва ломбарду утворюються за рішенням засновників та учасників ломбарду і діють на підставі положення про них. |
105. | 2. Філіали та представництва ломбарду не є юридичними особами. |
106. | 3. Ломбард повідомляє уповноважений орган про утворення або ліквідацію філіалу та представництва для внесення відповідних відомостей до реєстраційної картки ломбарду. |
107. | 4. Уповноважений орган приймає рішення про внесення до реєстраційної картки ломбарду відомостей про утворення філіалу та представництва на підставі таких документів: |
108. | заяви ломбарду про утворення філіалу та представництва із зазначенням їх місцезнаходження та основних видів діяльності; |
109. | рішення засновників та учасників ломбарду про утворення філіалу та представництва; |
110. | положення про філіал та представництво. |
111. | 5. Уповноважений орган має право відмовити у наданні згоди на утворення філіалу та представництва у разі, коли: |
112. | надані документи не відповідають вимогам цього Закону або нормативно-правових актів уповноваженого органу; |
113. | приміщення і обладнання філіалу та представництва не відповідають вимогам, установленим уповноваженим органом; |
114. | виявлено фінансові порушення або коли фінансовий стан ломбарду, який подав відомості про утворення філіалу та представництва, свідчить про можливість негативних наслідків для клієнтів. |
115. | 6. Уповноважений орган у п'ятиденний строк після подання необхідних документів вносить відповідні відомості до реєстраційної картки ломбарду та подає їх органу державної статистики і органу державної податкової служби за місцезнаходженням філіалу та представництва. |
116. | Стаття 12. Діяльність філіалів та представництв ломбарду |
117. | 1. Філіал та представництво ломбарду провадять діяльність в інтересах ломбарду. |
118. | 2. Філіал та представництво ломбарду не мають права надавати послуги та укладати угоди, не передбачені положенням про них. |
119. | 3. Ломбард відповідає за зобов'язаннями свого філіалу та представництва відповідно до законодавства. |
120. | Стаття 13. Припинення діяльності ломбарду |
121. | 1. Діяльність ломбарду припиняється у разі його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення або ліквідації). Ломбард вважається таким, що припинив діяльність, після внесення відповідного запису до державного реєстру. |
122. | 2. Реорганізація ломбарду здійснюється за рішенням його вищого органу управління за згодою уповноваженого органу. |
123. | 3. Ліквідація ломбарду здійснюється: |
124. | за рішенням його вищого органу управління на підставі рішення уповноваженого органу про скасування державної реєстрації ломбарду у зв'язку з виявленими фактами фальсифікації або викривлення інформації, поданої ломбардом на момент його державної реєстрації, яка мала істотне значення для прийняття уповноваженим органом відповідного рішення; |
125. | за рішенням суду, в тому числі у разі провадження діяльності без відповідної ліцензії або забороненої законом діяльності, неплатоспроможності ломбарду та в інших передбачених законом випадках, за поданням уповноваженого органу. |
126. | 4. Вищий орган управління ломбарду у п'ятиденний строк письмово повідомляє про прийняте рішення щодо ліквідації ломбарду уповноважений орган, який вносить до державного реєстру відомості про те, що ломбард перебуває у процесі ліквідації. У повідомленні, крім того, повинні міститися пропозиції стосовно утворення ліквідаційної комісії, порядку та строків її діяльності. |
127. | Уповноважений орган у п'ятиденний строк після надходження такого повідомлення погоджує його або вносить свої пропозиції. |
128. | З моменту утворення ліквідаційної комісії до неї переходять повноваження щодо управління справами ломбарду. Ліквідаційна комісія має право виступати в суді від імені ломбарду. |
129. | Ліквідаційна комісія розміщує у засобах масової інформації, де публікуються дані про державну реєстрацію ломбарду, повідомлення про припинення діяльності ломбарду, порядок і строк заявлення вимог його кредиторами. |
130. | Ліквідаційна комісія оцінює майно ліквідованого ломбарду, розраховується з кредиторами, складає ліквідаційний баланс і подає його органу, який утворив ліквідаційну комісію. Достовірність та повнота ліквідаційного балансу повинна бути підтверджена аудитором (аудиторською фірмою). |
131. | Ліквідаційна комісія вживає всіх можливих заходів до виявлення кредиторів, а також письмово сповіщає їх про припинення діяльності ломбарду. |
132. | Стаття 14. Статутний капітал ломбарду |
133. | 1. Статутний капітал ломбарду формується відповідно до вимог цього Закону. |
134. | 2. Мінімальний розмір статутного капіталу, необхідний для утворення ломбарду, не може бути менше ніж 20 000 (двадцять тисяч) євро. |
135. | 3. Формування та збільшення розміру статутного капіталу здійснюється тільки шляхом внесення коштів у безготівковій формі на рахунок ломбарду в установі банку. Перерахування розміру статутного капіталу у гривні здійснюється за офіційним курсом гривні до іноземної валюти, установленим Національним банком України на день укладення установчого договору або затвердження статуту. |
136. | 4. Ломбард має право збільшувати розмір статутного капіталу після виконання усіма засновниками своїх зобов'язань щодо формування попередньо оголошеного статутного капіталу в повному обсязі. |
137. | Ломбард не має право зменшувати розмір статутного капіталу нижче мінімального рівня. |
138. | Стаття 15. Резервний фонд ломбарду |
139. | 1. Ломбард формує резервний фонд для відшкодування можливих збитків та забезпечення своєї платоспроможності. |
140. | 2. Розмір відрахувань до резервного фонду ломбарду повинен бути не менше ніж 3 відсотки його прибутку за рік після сплати податку на прибуток до досягнення ломбардом 10 відсотків розміру його статутного капіталу. Резервний фонд ломбарду зберігається на депозитному рахунку в установі банку. |
141. | 3. У разі коли діяльність ломбарду загрожує інтересам його клієнтів і кредиторів, уповноважений орган має право вимагати від ломбарду збільшення розміру резервного фонду та щорічних відрахувань до нього. |
142. | 4. Порядок формування інших фондів ломбарду визначається нормативно-правовими актами. |
143. | Стаття 16. Органи управління ломбарду |
144. | Органи управління ломбарду утворюються і діють у порядку, визначеному законодавством та засновницькими документами ломбарду. |
145. | Стаття 17. Фінансові кредити та супутні ломбардні послуги |
146. | 1. Ломбард має право надавати фізичним особам фінансові кредити у готівковій і безготівковій формі. |
147. | 2. Фінансові кредити надаються за рахунок власних коштів ломбарду, а також за рахунок залучених банківських кредитів. |
148. | 3. До супутніх ломбардних послуг належать: |
149. | прийом під заставу та/або на відповідальне зберігання майна чи майнових прав, що перебувають у цивільному обігу, без будь-яких обмежень; |
150. | оцінка майна чи майнових прав, які ломбард бере в заставу та/або на відповідальне зберігання; |
151. | продаж на комісійних умовах або за дорученням майна чи майнових прав, що перебували в заставі і не були викуплені в установлений строк після закінчення строку дії кредитного договору або договору відповідального зберігання; |
152. | скупка у населення виробів з дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння. |
153. | Стаття 18. Ліцензування фінансових послуг ломбарду |
154. | 1. Ліцензування фінансових послуг ломбарду здійснюється уповноваженим органом у порядку, визначеному законодавством. |
155. | 2. Провадження ломбардом діяльності з надання окремих послуг здійснюється за умови одержання відповідної ліцензії. |
156. | Стаття 19. Умови надання ломбардом фінансових кредитів |
157. | 1. Ломбард надає фінансові кредити відповідно до вимог цього Закону на підставі договору. |
158. | 2. У договорі про надання фінансового кредиту повинні зазначатися: |
159. | найменування, місцезнаходження ломбарду або його філіалів та представництв, реєстраційний номер; |
160. | прізвище, ім'я та по батькові, адреса фізичної особи, яка одержує фінансовий кредит; |
161. | умови надання та сума кредиту; |
162. | відсоток за користування кредитом, дата надання і повернення кредиту; |
163. | перелік і грошова оцінка майна, переданого в заставу для забезпечення кредиту; |
164. | строки виконання сторонами зобов'язань; |
165. | порядок внесення змін і припинення дії договору; |
166. | права та обов'язки сторін; |
167. | відповідальність за невиконання умов договору; |
168. | строк дії договору; |
169. | інші умови за згодою сторін. |
170. | 3. Під час укладання договору фізична особа має право вимагати від ломбарду надання балансу (звіту про фінансовий стан), підтвердженого аудитором (аудиторською фірмою), а також бізнес-плану. |
171. | 4. Ломбард самостійно розробляє правила надання фінансових кредитів. Правила не повинні суперечити законодавству або порушувати права учасників ринку ломбардних послуг. |
172. | Ломбард самостійно визначає відсоткові ставки за кредитами і тарифи за операції з відповідального зберігання майна. |
173. | 5. Ломбард має право брати в заставу майно, грошова оцінка якого перевищує суму кредиту, що надається ломбардом. |
174. | Ломбард не має права надавати фінансові кредити під відсоток, ставка якого є нижчою за середньозважену відсоткову ставку за кредитами, які бере ломбард, розраховану станом на перше число кварталу, в якому видається фінансовий кредит. |
175. | Ломбард не має право надавати фінансові кредити, які не забезпечені заставою. |
176. | Надання безвідсоткових фінансових кредитів забороняється. |
177. | 20. Облік та звітність |
178. | Ломбард веде облік своїх операцій та звітує про свою діяльність відповідно до вимог законів України і нормативно-правових актів уповноваженого органу. |
179. | Стаття 21. Вимоги до зовнішнього аудиту |
180. | Аудиторські перевірки ломбардів можуть проводитися аудиторами, які: |
181. | мають відповідний сертифікат; |
182. | не пов'язані взаємовідносинами щодо права власності з ломбардом або його підрозділом, діяльність яких перевіряється, не мають заборгованості перед цими установами; |
183. | внесені до державного реєстру. |
184. | Стаття 22. Регулювання відносин ломбарду з клієнтами |
185. | Відносини ломбарду з клієнтами регулюються законодавством та договорами між клієнтом і ломбардом. |
186. | Стаття 23. Комерційна таємниця |
187. | Комерційною таємницею є: |
188. | інформація про фінансовий стан, професійну та підприємницьку діяльність клієнта, яка стала відомою ломбарду під час надання клієнту ломбардних послуг; |
189. | послуги, що надавалися клієнту або за його дорученням. |
190. | Стаття 24. Відповідальність ломбарду |
191. | Ломбард відповідає за своїми зобов'язаннями згідно із законодавством. |
192. | Стаття 25. Органи, що здійснюють державне регулювання і нагляд за діяльністю ломбардів |
193. | Державне регулювання і нагляд за діяльністю ломбардів здійснює уповноважений орган, інші державні органи відповідно до їх компетенції. |
194. | Прикінцеві положення |
195. | 1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування. |
196. | 2. Ломбарди, створені до набрання чинності цим Законом, зобов'язані протягом року з дня запровадження державного реєстру привести свою діяльність у відповідність з вимогами цього Закону. |
197. | 3. Закони України та інші нормативно-правові акти до приведення у відповідність з цим Законом застосовуються у частині, що не суперечить цьому Закону, якщо інше не передбачено цим Законом. |
198. | 4. Кабінету Міністрів України: |
199. | подати до Верховної Ради України пропозиції щодо приведення законів України у відповідність із цим Законом; |
200. | привести власні нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом; |
201. | забезпечити перегляд і скасування міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади власних нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону. |