Про антарктичну діяльність (Повторний розгляд з пропозиціями (вето) Президента України)
0. | З А К О Н У К Р А Ї Н И |
1. | ПРО АНТАРКТИЧНУ ДІЯЛЬНІСТЬ |
2. | Цей Закон визначає правові засади антарктичної діяльності, що здійснюється під юрисдикцією України, з метою забезпечення присутності України в Антарктиці, підвищення її ролі в цьому районі, відстоювання стратегічних інтересів держави згідно з Договором про Антарктику. |
3. | Положення цього Закону поширюються на будь-яку діяльність, пов'язану з науковими дослідженнями і використанням Антарктики Україною. |
4. | Розділ І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ |
5. | Стаття 1. Визначення термінів і понять |
6. | У цьому Законі наведені нижче терміни та поняття вживаються в такому значенні: |
7. | Договір про Антарктику - договір про Антарктику, укладений у Вашингтоні 1 грудня 1959 року; |
8. | Система Договору про Антарктику - Договір про Антарктику, заходи, що діють у рамках цього Договору, пов'язані з ним окремі чинні міжнародні документи та чинні у рамках цих документів заходи; |
9. | Антарктика (територія Антарктику, антарктичний район) - район дії договору про Антарктику; |
10. | антарктичний район, що особливо охороняєься, ( будь який район Антарктики (включаючи будь-який морський район), визначений з метою охорони винятково важливих екологічних, наукових, історичних, естетичних або первісних природних цінностей, будь-якого сполучення таких цінностей або наукових досліджень, що ведуться чи плануються; |
11. | антарктичний район, що особливо управляється, ( будь-який район Антарктики (включаючи будь-який морський район), де проводиться або може проводитись у майбутньому будь-яка наукова діяльність і який визначений з метою сприяння плануванню та координації антарктичної діяльності, запобігання можливим конфліктам, поглиблення співробітництва між Сторонами Договору про Антарктику і зведення до мінімуму впливу на навколишнє середовище; |
12. | антарктична діяльність - діяльність з проведення наукових досліджень та\або інша діяльність, не заборонена законом та відповідними міжнародними договорами щодо Антарктики; |
13. | оператор - фізична або юридична особа, яка організує діяльність, що має здійснюватись в Антарктиці за дозволом на провадження антарктичної діяльності; |
14. | оператор України в Антарктиці ( державна установа, що визначається спеціальним уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері антарктичної діяльності; |
15. | спостерігачі - громадяни України, призначені для проведення будь-яких інспекцій щодо антарктичної діяльності; |
16. | арбітри - громадяни України, призначені для участі в Арбітражному трибуналі відповідно до Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику; |
17. | об'єкти антарктичної діяльності ( матеріальні предмети штучного походження, що проектуються, виготовляються та експлуатуються на території антарктичної станції, та предмети, що забезпечують її діяльність (транспортні та інші судна, обладнання, техніка, медикаменти тощо); |
18. | суб'єкти антарктичної діяльності ( оператор України в Антарктиці, оператори, фізичні та юридичні особи, у тому числі міжнародні та іноземні, які здійснюють антарктичну діяльність; |
19. | антарктична експедиція - організований виїзд в Антарктику учасників антарктичної експедиції з метою тривалого (до двох років) чи тимчасового (до шести місяців) перебування в Антарктиці для здійснення антарктичної діяльності; |
20. | учасники антарктичних експедицій ( особи, які пройшли відбір і спеціальну підготовку та взяли або беруть участь в антарктичній експедиції; |
21. | антарктична станція ( станція "Академік Вернадський" або інші станції, що знаходяться в Антарктиці; |
22. | правила антарктичної діяльності - спеціальні правила, включаючи міжнародні, технічні норми, стандарти, положення та інструкції, що регламентують порядок здійснення антарктичної діяльності; |
23. | надзвичайна ситуація - ситуація в Антарктиці, яка склалася внаслідок аварії, катастрофи, стихійного лиха чи іншої небезпечної події, що завдає шкоду здоров'ю людини або навколишньому середовищу, призвела (може призвести) до загибелі людей та/або до значних матеріальних втрат; |
24. | надзвичайна екологічна ситуація - ситуація, що завдає значної шкоди навколишньому середовищу Антарктики чи створює неминучу загрозу такої шкоди, яка виникає у зв'язку із здійсненням антарктичної діяльності в Антарктиці; |
25. | дозвіл на провадження антарктичної діяльності - документ спеціального зразка, що надає право на здійснення антарктичної діяльності, який видається оператору або іншим фізичним та юридичним особам спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері антарктичної діяльності. |
26. | Стаття 2. Законодавство України у сфері антарктичної діяльності та відповідальність за його порушення |
27. | Законодавство України про антарктичну діяльність складається з Конституції України, законів України "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про охорону атмосферного повітря", "Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність", "Про наукову і науково-технічну діяльність", "Про гідрометеорологічну діяльність", "Про правовий режим надзвичайного стану", "Про відходи", "Про приєднання України до Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику", цього Закону, а також інших нормативно-правових актів, міжнародних договорів України, що регулюють відносини в цій сфері. |
28. | Якщо міжнародним договором України, який набрав чинності в установленому порядку, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені у відповідному акті законодавства України, то застосовується правила міжнародного договору |
29. | Порушення законодавства про антарктичну діяльність має наслідком адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом. |
30. | Стаття 3. Мета антарктичної діяльності |
31. | Метою антарктичної діяльності є: |
32. | забезпечення інтересів України в Антарктиці; |
33. | сприяння соціально-економічному та науково-технічному прогресу українського суспільства; |
34. | дослідження навколишнього середовища та ресурсів Антарктики; |
35. | збереження та раціональне використання морських живих ресурсів Антарктики; |
36. | розвиток міжнародного наукового співробітництва. |
37. | Стаття 4. Основні завдання антарктичної діяльності |
38. | Основними завданнями антарктичної діяльності є: |
39. | розвиток науково-технічного потенціалу України з використанням можливостей, які надає антарктична діяльність, в інтересах національної економіки, науки та освіти, безпеки держави, а також у комерційних цілях; |
40. | державне регулювання антарктичної діяльності; |
41. | сприяння розвитку антарктичної діяльності та залучення інвестицій в антарктичну діяльність; |
42. | сприяння розвитку міжнародного співробітництва у сфері антарктичної діяльності, включаючи охорону та збереження навколишнього середовища Антарктики. |
43. | Розділ ІІ. ОРГАНІЗАЦІЯ АНТАРКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ |
44. | Стаття 5. Повноваження Кабінету Міністрів України у сфері антарктичної діяльності |
45. | Кабінет Міністрів України: |
46. | забезпечує проведення політики держави та виконання міжнародних зобов'язань у сфері антарктичної діяльності; |
47. | затверджує державну програму проведення наукових досліджень в Антарктиці з урахуванням визначених Верховною Радою України пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки; |
48. | подає до Верховної Ради України пропозиції щодо основних напрямів розвитку та фінансування антарктичної діяльності, у тому числі державної програми проведення наукових досліджень в Антарктиці; |
49. | визначає спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади в сфері антарктичної діяльності; |
50. | визначає спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань виконання вимог Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику; |
51. | визначає спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань виконання вимог Конвенції про збереження морських живих ресурсів Антарктики, укладеної 20 травня 1980 р; |
52. | затверджує порядок надання операторам, фізичним та юридичним особам дозволу на провадження антарктичної діяльності. |
53. | Стаття 6. Повноваження спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади в сфері антарктичної діяльності |
54. | Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади в сфері антарктичної діяльності: |
55. | визначає оператора України в Антарктиці; |
56. | формує проект державної програми проведення наукових досліджень в Антарктиці; |
57. | організовує та координує антарктичну діяльність; |
58. | видає дозволи на провадження антарктичної діяльності; |
59. | організовує співробітництво України з іншими державами, міжнародними організаціями з антарктичної діяльності та виконання міжнародних зобов'язань у цій сфері; |
60. | здійснює інші повноваження, передбачені законом. |
61. | Стаття 7. Оператори, оператор України в Антарктиці |
62. | Оператор України в Антарктиці організовує та здійснює антарктичну діяльність у межах компетенції, наданої йому спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері антарктичної діяльності. |
63. | Оператори здійснюють свою діяльність згідно з дозволом на провадження антарктичної діяльності. |
64. | Оператори, оператор України в Антарктиці при перебуванні в Антарктиці зобов'язані: |
65. | складати плани дій в надзвичайних ситуаціях, що можуть виникнути; |
66. | здійснювати профілактичні заходи, спрямовані на зменшення ризику виникнення надзвичайних екологічних ситуацій та їх можливого негативного впливу; |
67. | здійснювати постійний моніторинг під час антарктичної діяльності з метою оцінок її впливу на навколишнє середовище Антарктики. |
68. | Стаття 8. Державна програма проведення наукових досліджень в Антарктиці |
69. | Державна програма проведення наукових досліджень в Антарктиці розробляється відповідно до Закону України "Про державні цільові програми". |
70. | Державна програма проведення наукових досліджень в Антарктиці становить комплекс взаємопов'язаних заходів з проведення та практичного використання наукових досліджень, виконання окремих завдань та проектів, спрямованих на реалізацію державної політики України в Антарктиці та виконання зобов'язань України згідно з міжнародними договорами України. |
71. | Метою державної програми проведення наукових досліджень в Антарктиці є концентрація та раціональне використання фінансових, матеріально-технічних та інших ресурсів, виробничого і науково-технічного потенціалу держави для здійснення антарктичної діяльності, а також координація наукових досліджень суб'єктів антарктичної діяльності. |
72. | Фінансування державної програми проведення наукових досліджень в Антарктиці здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України та інших не заборонених законами України джерел. |
73. | Стаття 9. Правила антарктичної діяльності |
74. | Правила антарктичної діяльності регулюють порядок: |
75. | надання дозволу на провадження антарктичної діяльності в Антарктиці; |
76. | нагляду та контролю за безпекою експлуатації об'єктів антарктичної діяльності; |
77. | дотримання законодавства України у сфері метрології, стандартизації та сертифікації; |
78. | охорони навколишнього середовища Антарктики; |
79. | проведення пошукових, аварійно-рятувальних робіт в Антарктиці; |
80. | проведення службового розслідування надзвичайних ситуацій в Антарктиці; |
81. | будівництва, експлуатації, утримання та ремонту споруд і обладнання об'єктів наземної інфраструктури в Антарктиці; |
82. | навчання персоналу суб'єктів антарктичної діяльності; |
83. | реалізації заходів щодо захисту антарктичної діяльності від незаконного втручання в цю діяльність. |
84. | Стаття 10. Заборона щодо антарктичній діяльності |
85. | Під час антарктичної діяльності відповідно до Договору про Антарктику та Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику забороняється: |
86. | здійснення випробувань або розміщення на антарктичних станціях зброї чи інших об'єктів, заборонених для розміщення в Антарктиці; |
87. | використання об'єктів антарктичної діяльності як засобу впливу на навколишнє середовище для цілей, заборонених в Антарктиці; |
88. | діяльність, що заборонена міжнародними договорами України; |
89. | діяльність, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, які перебувають в Антарктиці; |
90. | порушення міжнародних вимог щодо недопущення забруднення навколишнього середовища Антарктики; |
91. | будь-яка діяльність, що негативно впливає на місцеву флору та фауну. |
92. | Стаття 11. Фінансування антарктичної діяльності |
93. | Фінансування антарктичної діяльності здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України та інших не заборонених законами України джерел. |
94. | Фінансування антарктичної діяльності з Державного бюджету України повинно забезпечувати: |
95. | функціонування українських антарктичних станцій та діяльність оператора України в Антарктиці; |
96. | виконання завдань державної програми проведення наукових досліджень в Антарктиці; |
97. | виконання міжнародних зобов'язань України як Сторони Договору про Антарктику, у тому числі сплату членських внесків. |
98. | Бюджетні видатки на здійснення всіх видів витрат антарктичної діяльності передбачаються Державним бюджетом України на відповідний бюджетний період. |
99. | Розділ ІІІ. ЗДІЙСНЕННЯ АНТАРКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ |
100. | Стаття 12. Перебування в антарктичних районах, що особливо охороняються, та в антарктичних районах, що особливо управляються |
101. | Перебування суб'єктів антарктичної діяльності, морських та повітряних суден під прапором України в антарктичних районах, що особливо охороняються, та в антарктичних районах, що особливо управляються, здійснюється на підставі дозволу на провадження антарктичної діяльності. |
102. | Стаття 13. Дозволи на провадження антарктичної діяльності |
103. | Дозволи на провадження антарктичної діяльності видаються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в сфері антарктичної діяльності. |
104. | У дозволі на провадження антарктичної діяльності зазначаються строк перебування в Антарктиці та вид антарктичної діяльності, яка буде здійснюватися. |
105. | Суб'єктам антарктичної діяльності, морським та повітряним суднам під прапором України може бути відмовлено у видачі дозволу на провадження антарктичної діяльності якщо: |
106. | об'єкти антарктичної діяльності, що ввозяться ними в Антарктику або вивозяться з Антарктики, не відповідають положенням Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику; |
107. | є реальна загроза, що їх перебування в Антарктиці може зашкодити навколишньому середовищу Антарктики; |
108. | їх діяльність не відповідає умовам Договору про Антарктику та пов'язаним з ним відповідним міжнародним документам. |
109. | Порядок видачі дозволу на провадження антарктичної діяльності визначається Кабінетом Міністрів України. |
110. | Стаття 14. Державний контроль у сфері антарктичної діяльності |
111. | Державний контроль у сфері антарктичної діяльності здійснюється відповідно до закону. |
112. | Стаття 15. Дії у надзвичайних ситуаціях |
113. | При загрозі виникнення або виникненні надзвичайної ситуації та\або надзвичайної екологічної ситуації в Антарктиці суб'єкти антарктичної діяльності надають повну інформацію спеціально уповноваженому центральному органу виконавчої влади у сфері антарктичної діяльності, а також відповідним центральним органам виконавчої влади України про надзвичайну ситуацію та/або надзвичайну екологічну ситуацію, що прогнозуються або виникли, з їх класифікацією, визначенням меж поширення, наслідків, способів та методів реагування на них. |
114. | Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері антарктичної діяльності розробляє та впроваджує процедури невідкладного повідомлення про надзвичайну ситуацію та/або надзвичайну екологічну ситуацію. |
115. | У разі виникнення надзвичайної ситуації та/або надзвичайної екологічної ситуації, які виникли в навколишньому середовищі внаслідок діяльності суб'єктів антарктичної діяльності, оператор, оператор України в Антарктиці здійснюють невідкладні та ефективні дії, керуючись відповідними планами дій у надзвичайних ситуаціях. |
116. | У разі виникнення надзвичайної ситуації та\або надзвичайної екологічної ситуації усі судна, що перебувають в Антарктиці під юрисдикцією України, незалежно від форми їх власності зобов'язані надати належну допомогу. |
117. | Стаття 16. Страхування при здійсненні антарктичної діяльності |
118. | Антарктична діяльність підлягає страхуванню. Страхування антарктичної діяльності здійснюється згідно із законодавством. |
119. | Суб'єкти антарктичної діяльності повинні здійснювати страхування чи мати інше фінансове забезпечення для виконання умов матеріальної відповідальності в рамках пункту 2 статті 6, пунктів 1, 2 статті 9 та відповідно до пунктів 1, 2, 3 статті 11 Додатку VІ до Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику. |
120. | Стаття 17. Відповідальність за шкоду, завдану навколишньому середовищу Антарктики під час антарктичної діяльності, та порядок її відшкодування |
121. | Суб'єкти антарктичної діяльності, що завдали шкоди навколишньому середовищу Антарктики під час антарктичної діяльності, несуть відповідальність відповідно до закону. |
122. | Суб'єкти антарктичної діяльності несуть матеріальну відповідальність за створену внаслідок їх діяльності надзвичайну екологічну ситуацію, що виникла в Антарктиці відповідно до Додатку VІ до Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику. |
123. | Відповідальність за шкоду, завдану під час здійснення антарктичної діяльності, а також порядок визначення розмірів такого відшкодування встановлюються відповідно до закону. |
124. | Розділ ІV. ОХОРОНА НАВКОЛИШНЬОГО |
125. | СЕРЕДОВИЩА АНТАРКТИКИ |
126. | Стаття 18. Загальні засади охорони навколишнього середовища Антарктики |
127. | Антарктична діяльність з охорони навколишнього середовища Антарктики здійснюється відповідно до вимог Конституції України, Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", Договору про Антарктику, цього Закону, а також Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику та інших міжнародних договорів щодо Антарктики. |
128. | Суб'єкти антарктичної діяльності в Антарктиці планують і здійснюють свою діяльність таким чином, щоб обмежити негативний вплив на навколишнє середовище Антарктики та екосистем, які залежать від неї, та уникати спричинення: |
129. | значних негативних впливів на якість повітря та води; |
130. | значних негативних змін в атмосферному, наземному (включаючи водне), льодовому або морському середовищах; |
131. | шкідливих змін у розподілі, кількості чи продуктивності видів або популяцій видів флори та фауни; |
132. | подальшої небезпеки для видів або популяцій таких видів флори та фауни, що вже перебувають під загрозою зникнення; |
133. | погіршення або суттєвого ризику погіршення екологічної ситуації для районів біологічного, наукового, історичного, естетичного значення або районів, які становлять цінність завдяки первісності їх природи. |
134. | Під час антарктичної діяльності проводиться постійний і ефективний моніторинг впливу антарктичної діяльності на навколишнє середовище Антарктики. |
135. | Будь-яка діяльність в Антарктиці має обмежуватися, тимчасово зупинятися або припинятися, якщо вона негативно впливає на навколишнє середовище Антарктики. |
136. | Стаття 19. Поводження з відходами в Антарктиці |
137. | Суб'єкти антарктичної діяльності проводять антарктичну діяльність таким чином, щоб забезпечити мінімізацію утворення будь-яких відходів в Антарктиці, а також їх екологічно безпечні зберігання, ліквідацію та вивезення з Антарктики відповідно до норм Додатку ІІІ до Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику. |
138. | Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері антарктичної діяльності розробляє та затверджує порядок збору, зберігання та вивезення відходів з Антарктики, а також правила поводження з відходами в Антарктиці для суб'єктів антарктичної діяльності, повітряних і морських суден під прапором України, що перебувають в Антарктиці. |
139. | Розділ V. СОЦІАЛЬНИЙ СТАТУС УЧАСНИКІВ АНТАРКТИЧНИХ ЕКСПЕДИЦІЙ |
140. | Стаття 20. Матеріальне забезпечення учасників антарктичних експедицій |
141. | Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади в у сфері антарктичної діяльності забезпечує учасникам антарктичних експедицій всі необхідні умови (побутові, соціальні та інші) для належного виконання завдань антарктичних експедицій при перебуванні в Антарктиці на антарктичних станціях, суднах тощо. |
142. | За учасниками антарктичних експедицій зберігаються місце роботи (посада) і середній заробіток за основним місцем роботи протягом усього часу перебування в антарктичній експедиції; їм виплачується антарктичне польове забезпечення в порядку і розмірах, визначених Кабінетом Міністрів України. |
143. | Розділ VІ. МІЖНАРОДНЕ СПІВРОБІТНИЦТВО |
144. | Стаття 21. Міжнародне співробітництво у сфері антарктичної діяльності |
145. | Держава створює необхідні правові та економічні умови для здійснення міжнародних зобов'язань у сфері антарктичної діяльності. |
146. | Стаття 22. Представники України в міжнародних організаціях з антарктичної діяльності |
147. | Представники України в міжнародних організаціях, а також спостерігачі, інспектори та арбітри призначаються Кабінетом Міністрів України з числа кваліфікованих спеціалістів, обізнаних з антарктичною діяльністю, за поданням спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері антарктичної діяльності, погодженим з іншими центральними органами виконавчої влади в межах їх компетенції. |
148. | Розділ VІІ. Прикінцеві положення |
149. | 1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування. |
150. | 2. Кабінету Міністрів України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом: |
151. | розробити і привести свої нормативно-правові акти у відповідність з цим Законом; |
152. | забезпечити перегляд і скасування центральними органами виконавчої влади України їх нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону. |