Кількість абзаців - 153 Розмітка (ліва колонка)


Про антарктичну діяльність (Повторний розгляд з пропозиціями (вето) Президента України)

0. З А К О Н У К Р А Ї Н И  
1. ПРО АНТАРКТИЧНУ ДІЯЛЬНІСТЬ  
2. Цей Закон визначає правові засади антарктичної діяльності, що здійснюється під юрисдикцією України, з метою забезпечення присутності України в Антарктиці, підвищення її ролі в цьому районі, відстоювання стратегічних інтересів держави згідно з Договором про Антарктику.  
3. Положення цього Закону поширюються на будь-яку діяльність, пов'язану з науковими дослідженнями і використанням Антарктики Україною.  
4. Розділ І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ  
5. Стаття 1. Визначення термінів і понять  
6. У цьому Законі наведені нижче терміни та поняття вживаються в такому значенні:  
7. Договір про Антарктику - договір про Антарктику, укладений у Вашингтоні 1 грудня 1959 року;  
8. Система Договору про Антарктику - Договір про Антарктику, заходи, що діють у рамках цього Договору, пов'язані з ним окремі чинні міжнародні документи та чинні у рамках цих документів заходи;  
9. Антарктика (територія Антарктику, антарктичний район) - район дії договору про Антарктику;  
10. антарктичний район, що особливо охороняєься, ( будь який район Антарктики (включаючи будь-який морський район), визначений з метою охорони винятково важливих екологічних, наукових, історичних, естетичних або первісних природних цінностей, будь-якого сполучення таких цінностей або наукових досліджень, що ведуться чи плануються;  
11. антарктичний район, що особливо управляється, ( будь-який район Антарктики (включаючи будь-який морський район), де проводиться або може проводитись у майбутньому будь-яка наукова діяльність і який визначений з метою сприяння плануванню та координації антарктичної діяльності, запобігання можливим конфліктам, поглиблення співробітництва між Сторонами Договору про Антарктику і зведення до мінімуму впливу на навколишнє середовище;  
12. антарктична діяльність - діяльність з проведення наукових досліджень та\або інша діяльність, не заборонена законом та відповідними міжнародними договорами щодо Антарктики;  
13. оператор - фізична або юридична особа, яка організує діяльність, що має здійснюватись в Антарктиці за дозволом на провадження антарктичної діяльності;  
14. оператор України в Антарктиці ( державна установа, що визначається спеціальним уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері антарктичної діяльності;  
15. спостерігачі - громадяни України, призначені для проведення будь-яких інспекцій щодо антарктичної діяльності;  
16. арбітри - громадяни України, призначені для участі в Арбітражному трибуналі відповідно до Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику;  
17. об'єкти антарктичної діяльності ( матеріальні предмети штучного походження, що проектуються, виготовляються та експлуатуються на території антарктичної станції, та предмети, що забезпечують її діяльність (транспортні та інші судна, обладнання, техніка, медикаменти тощо);  
18. суб'єкти антарктичної діяльності ( оператор України в Антарктиці, оператори, фізичні та юридичні особи, у тому числі міжнародні та іноземні, які здійснюють антарктичну діяльність;  
19. антарктична експедиція - організований виїзд в Антарктику учасників антарктичної експедиції з метою тривалого (до двох років) чи тимчасового (до шести місяців) перебування в Антарктиці для здійснення антарктичної діяльності;  
20. учасники антарктичних експедицій ( особи, які пройшли відбір і спеціальну підготовку та взяли або беруть участь в антарктичній експедиції;  
21. антарктична станція ( станція "Академік Вернадський" або інші станції, що знаходяться в Антарктиці;  
22. правила антарктичної діяльності - спеціальні правила, включаючи міжнародні, технічні норми, стандарти, положення та інструкції, що регламентують порядок здійснення антарктичної діяльності;  
23. надзвичайна ситуація - ситуація в Антарктиці, яка склалася внаслідок аварії, катастрофи, стихійного лиха чи іншої небезпечної події, що завдає шкоду здоров'ю людини або навколишньому середовищу, призвела (може призвести) до загибелі людей та/або до значних матеріальних втрат;  
24. надзвичайна екологічна ситуація - ситуація, що завдає значної шкоди навколишньому середовищу Антарктики чи створює неминучу загрозу такої шкоди, яка виникає у зв'язку із здійсненням антарктичної діяльності в Антарктиці;  
25. дозвіл на провадження антарктичної діяльності - документ спеціального зразка, що надає право на здійснення антарктичної діяльності, який видається оператору або іншим фізичним та юридичним особам спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері антарктичної діяльності.  
26. Стаття 2. Законодавство України у сфері антарктичної діяльності та відповідальність за його порушення  
27. Законодавство України про антарктичну діяльність складається з Конституції України, законів України "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про охорону атмосферного повітря", "Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність", "Про наукову і науково-технічну діяльність", "Про гідрометеорологічну діяльність", "Про правовий режим надзвичайного стану", "Про відходи", "Про приєднання України до Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику", цього Закону, а також інших нормативно-правових актів, міжнародних договорів України, що регулюють відносини в цій сфері.  
28. Якщо міжнародним договором України, який набрав чинності в установленому порядку, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені у відповідному акті законодавства України, то застосовується правила міжнародного договору  
29. Порушення законодавства про антарктичну діяльність має наслідком адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.  
30. Стаття 3. Мета антарктичної діяльності  
31. Метою антарктичної діяльності є:  
32. забезпечення інтересів України в Антарктиці;  
33. сприяння соціально-економічному та науково-технічному прогресу українського суспільства;  
34. дослідження навколишнього середовища та ресурсів Антарктики;  
35. збереження та раціональне використання морських живих ресурсів Антарктики;  
36. розвиток міжнародного наукового співробітництва.  
37. Стаття 4. Основні завдання антарктичної діяльності  
38. Основними завданнями антарктичної діяльності є:  
39. розвиток науково-технічного потенціалу України з використанням можливостей, які надає антарктична діяльність, в інтересах національної економіки, науки та освіти, безпеки держави, а також у комерційних цілях;  
40. державне регулювання антарктичної діяльності;  
41. сприяння розвитку антарктичної діяльності та залучення інвестицій в антарктичну діяльність;  
42. сприяння розвитку міжнародного співробітництва у сфері антарктичної діяльності, включаючи охорону та збереження навколишнього середовища Антарктики.  
43. Розділ ІІ. ОРГАНІЗАЦІЯ АНТАРКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ  
44. Стаття 5. Повноваження Кабінету Міністрів України у сфері антарктичної діяльності  
45. Кабінет Міністрів України:  
46. забезпечує проведення політики держави та виконання міжнародних зобов'язань у сфері антарктичної діяльності;  
47. затверджує державну програму проведення наукових досліджень в Антарктиці з урахуванням визначених Верховною Радою України пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки;  
48. подає до Верховної Ради України пропозиції щодо основних напрямів розвитку та фінансування антарктичної діяльності, у тому числі державної програми проведення наукових досліджень в Антарктиці;  
49. визначає спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади в сфері антарктичної діяльності;  
50. визначає спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань виконання вимог Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику;  
51. визначає спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань виконання вимог Конвенції про збереження морських живих ресурсів Антарктики, укладеної 20 травня 1980 р;  
52. затверджує порядок надання операторам, фізичним та юридичним особам дозволу на провадження антарктичної діяльності.  
53. Стаття 6. Повноваження спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади в сфері антарктичної діяльності  
54. Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади в сфері антарктичної діяльності:  
55. визначає оператора України в Антарктиці;  
56. формує проект державної програми проведення наукових досліджень в Антарктиці;  
57. організовує та координує антарктичну діяльність;  
58. видає дозволи на провадження антарктичної діяльності;  
59. організовує співробітництво України з іншими державами, міжнародними організаціями з антарктичної діяльності та виконання міжнародних зобов'язань у цій сфері;  
60. здійснює інші повноваження, передбачені законом.  
61. Стаття 7. Оператори, оператор України в Антарктиці  
62. Оператор України в Антарктиці організовує та здійснює антарктичну діяльність у межах компетенції, наданої йому спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері антарктичної діяльності.  
63. Оператори здійснюють свою діяльність згідно з дозволом на провадження антарктичної діяльності.  
64. Оператори, оператор України в Антарктиці при перебуванні в Антарктиці зобов'язані:  
65. складати плани дій в надзвичайних ситуаціях, що можуть виникнути;  
66. здійснювати профілактичні заходи, спрямовані на зменшення ризику виникнення надзвичайних екологічних ситуацій та їх можливого негативного впливу;  
67. здійснювати постійний моніторинг під час антарктичної діяльності з метою оцінок її впливу на навколишнє середовище Антарктики.  
68. Стаття 8. Державна програма проведення наукових досліджень в Антарктиці  
69. Державна програма проведення наукових досліджень в Антарктиці розробляється відповідно до Закону України "Про державні цільові програми".  
70. Державна програма проведення наукових досліджень в Антарктиці становить комплекс взаємопов'язаних заходів з проведення та практичного використання наукових досліджень, виконання окремих завдань та проектів, спрямованих на реалізацію державної політики України в Антарктиці та виконання зобов'язань України згідно з міжнародними договорами України.  
71. Метою державної програми проведення наукових досліджень в Антарктиці є концентрація та раціональне використання фінансових, матеріально-технічних та інших ресурсів, виробничого і науково-технічного потенціалу держави для здійснення антарктичної діяльності, а також координація наукових досліджень суб'єктів антарктичної діяльності.  
72. Фінансування державної програми проведення наукових досліджень в Антарктиці здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України та інших не заборонених законами України джерел.  
73. Стаття 9. Правила антарктичної діяльності  
74. Правила антарктичної діяльності регулюють порядок:  
75. надання дозволу на провадження антарктичної діяльності в Антарктиці;  
76. нагляду та контролю за безпекою експлуатації об'єктів антарктичної діяльності;  
77. дотримання законодавства України у сфері метрології, стандартизації та сертифікації;  
78. охорони навколишнього середовища Антарктики;  
79. проведення пошукових, аварійно-рятувальних робіт в Антарктиці;  
80. проведення службового розслідування надзвичайних ситуацій в Антарктиці;  
81. будівництва, експлуатації, утримання та ремонту споруд і обладнання об'єктів наземної інфраструктури в Антарктиці;  
82. навчання персоналу суб'єктів антарктичної діяльності;  
83. реалізації заходів щодо захисту антарктичної діяльності від незаконного втручання в цю діяльність.  
84. Стаття 10. Заборона щодо антарктичній діяльності  
85. Під час антарктичної діяльності відповідно до Договору про Антарктику та Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику забороняється:  
86. здійснення випробувань або розміщення на антарктичних станціях зброї чи інших об'єктів, заборонених для розміщення в Антарктиці;  
87. використання об'єктів антарктичної діяльності як засобу впливу на навколишнє середовище для цілей, заборонених в Антарктиці;  
88. діяльність, що заборонена міжнародними договорами України;  
89. діяльність, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, які перебувають в Антарктиці;  
90. порушення міжнародних вимог щодо недопущення забруднення навколишнього середовища Антарктики;  
91. будь-яка діяльність, що негативно впливає на місцеву флору та фауну.  
92. Стаття 11. Фінансування антарктичної діяльності  
93. Фінансування антарктичної діяльності здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України та інших не заборонених законами України джерел.  
94. Фінансування антарктичної діяльності з Державного бюджету України повинно забезпечувати:  
95. функціонування українських антарктичних станцій та діяльність оператора України в Антарктиці;  
96. виконання завдань державної програми проведення наукових досліджень в Антарктиці;  
97. виконання міжнародних зобов'язань України як Сторони Договору про Антарктику, у тому числі сплату членських внесків.  
98. Бюджетні видатки на здійснення всіх видів витрат антарктичної діяльності передбачаються Державним бюджетом України на відповідний бюджетний період.  
99. Розділ ІІІ. ЗДІЙСНЕННЯ АНТАРКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ  
100. Стаття 12. Перебування в антарктичних районах, що особливо охороняються, та в антарктичних районах, що особливо управляються  
101. Перебування суб'єктів антарктичної діяльності, морських та повітряних суден під прапором України в антарктичних районах, що особливо охороняються, та в антарктичних районах, що особливо управляються, здійснюється на підставі дозволу на провадження антарктичної діяльності.  
102. Стаття 13. Дозволи на провадження антарктичної діяльності  
103. Дозволи на провадження антарктичної діяльності видаються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в сфері антарктичної діяльності.  
104. У дозволі на провадження антарктичної діяльності зазначаються строк перебування в Антарктиці та вид антарктичної діяльності, яка буде здійснюватися.  
105. Суб'єктам антарктичної діяльності, морським та повітряним суднам під прапором України може бути відмовлено у видачі дозволу на провадження антарктичної діяльності якщо:  
106. об'єкти антарктичної діяльності, що ввозяться ними в Антарктику або вивозяться з Антарктики, не відповідають положенням Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику;  
107. є реальна загроза, що їх перебування в Антарктиці може зашкодити навколишньому середовищу Антарктики;  
108. їх діяльність не відповідає умовам Договору про Антарктику та пов'язаним з ним відповідним міжнародним документам.  
109. Порядок видачі дозволу на провадження антарктичної діяльності визначається Кабінетом Міністрів України.  
110. Стаття 14. Державний контроль у сфері антарктичної діяльності  
111. Державний контроль у сфері антарктичної діяльності здійснюється відповідно до закону.  
112. Стаття 15. Дії у надзвичайних ситуаціях  
113. При загрозі виникнення або виникненні надзвичайної ситуації та\або надзвичайної екологічної ситуації в Антарктиці суб'єкти антарктичної діяльності надають повну інформацію спеціально уповноваженому центральному органу виконавчої влади у сфері антарктичної діяльності, а також відповідним центральним органам виконавчої влади України про надзвичайну ситуацію та/або надзвичайну екологічну ситуацію, що прогнозуються або виникли, з їх класифікацією, визначенням меж поширення, наслідків, способів та методів реагування на них.  
114. Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері антарктичної діяльності розробляє та впроваджує процедури невідкладного повідомлення про надзвичайну ситуацію та/або надзвичайну екологічну ситуацію.  
115. У разі виникнення надзвичайної ситуації та/або надзвичайної екологічної ситуації, які виникли в навколишньому середовищі внаслідок діяльності суб'єктів антарктичної діяльності, оператор, оператор України в Антарктиці здійснюють невідкладні та ефективні дії, керуючись відповідними планами дій у надзвичайних ситуаціях.  
116. У разі виникнення надзвичайної ситуації та\або надзвичайної екологічної ситуації усі судна, що перебувають в Антарктиці під юрисдикцією України, незалежно від форми їх власності зобов'язані надати належну допомогу.  
117. Стаття 16. Страхування при здійсненні антарктичної діяльності  
118. Антарктична діяльність підлягає страхуванню. Страхування антарктичної діяльності здійснюється згідно із законодавством.  
119. Суб'єкти антарктичної діяльності повинні здійснювати страхування чи мати інше фінансове забезпечення для виконання умов матеріальної відповідальності в рамках пункту 2 статті 6, пунктів 1, 2 статті 9 та відповідно до пунктів 1, 2, 3 статті 11 Додатку VІ до Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику.  
120. Стаття 17. Відповідальність за шкоду, завдану навколишньому середовищу Антарктики під час антарктичної діяльності, та порядок її відшкодування  
121. Суб'єкти антарктичної діяльності, що завдали шкоди навколишньому середовищу Антарктики під час антарктичної діяльності, несуть відповідальність відповідно до закону.  
122. Суб'єкти антарктичної діяльності несуть матеріальну відповідальність за створену внаслідок їх діяльності надзвичайну екологічну ситуацію, що виникла в Антарктиці відповідно до Додатку VІ до Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику.  
123. Відповідальність за шкоду, завдану під час здійснення антарктичної діяльності, а також порядок визначення розмірів такого відшкодування встановлюються відповідно до закону.  
124. Розділ ІV. ОХОРОНА НАВКОЛИШНЬОГО  
125. СЕРЕДОВИЩА АНТАРКТИКИ  
126. Стаття 18. Загальні засади охорони навколишнього середовища Антарктики  
127. Антарктична діяльність з охорони навколишнього середовища Антарктики здійснюється відповідно до вимог Конституції України, Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", Договору про Антарктику, цього Закону, а також Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику та інших міжнародних договорів щодо Антарктики.  
128. Суб'єкти антарктичної діяльності в Антарктиці планують і здійснюють свою діяльність таким чином, щоб обмежити негативний вплив на навколишнє середовище Антарктики та екосистем, які залежать від неї, та уникати спричинення:  
129. значних негативних впливів на якість повітря та води;  
130. значних негативних змін в атмосферному, наземному (включаючи водне), льодовому або морському середовищах;  
131. шкідливих змін у розподілі, кількості чи продуктивності видів або популяцій видів флори та фауни;  
132. подальшої небезпеки для видів або популяцій таких видів флори та фауни, що вже перебувають під загрозою зникнення;  
133. погіршення або суттєвого ризику погіршення екологічної ситуації для районів біологічного, наукового, історичного, естетичного значення або районів, які становлять цінність завдяки первісності їх природи.  
134. Під час антарктичної діяльності проводиться постійний і ефективний моніторинг впливу антарктичної діяльності на навколишнє середовище Антарктики.  
135. Будь-яка діяльність в Антарктиці має обмежуватися, тимчасово зупинятися або припинятися, якщо вона негативно впливає на навколишнє середовище Антарктики.  
136. Стаття 19. Поводження з відходами в Антарктиці  
137. Суб'єкти антарктичної діяльності проводять антарктичну діяльність таким чином, щоб забезпечити мінімізацію утворення будь-яких відходів в Антарктиці, а також їх екологічно безпечні зберігання, ліквідацію та вивезення з Антарктики відповідно до норм Додатку ІІІ до Протоколу про охорону навколишнього середовища до Договору про Антарктику.  
138. Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері антарктичної діяльності розробляє та затверджує порядок збору, зберігання та вивезення відходів з Антарктики, а також правила поводження з відходами в Антарктиці для суб'єктів антарктичної діяльності, повітряних і морських суден під прапором України, що перебувають в Антарктиці.  
139. Розділ V. СОЦІАЛЬНИЙ СТАТУС УЧАСНИКІВ АНТАРКТИЧНИХ ЕКСПЕДИЦІЙ  
140. Стаття 20. Матеріальне забезпечення учасників антарктичних експедицій  
141. Спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади в у сфері антарктичної діяльності забезпечує учасникам антарктичних експедицій всі необхідні умови (побутові, соціальні та інші) для належного виконання завдань антарктичних експедицій при перебуванні в Антарктиці на антарктичних станціях, суднах тощо.  
142. За учасниками антарктичних експедицій зберігаються місце роботи (посада) і середній заробіток за основним місцем роботи протягом усього часу перебування в антарктичній експедиції; їм виплачується антарктичне польове забезпечення в порядку і розмірах, визначених Кабінетом Міністрів України.  
143. Розділ VІ. МІЖНАРОДНЕ СПІВРОБІТНИЦТВО  
144. Стаття 21. Міжнародне співробітництво у сфері антарктичної діяльності  
145. Держава створює необхідні правові та економічні умови для здійснення міжнародних зобов'язань у сфері антарктичної діяльності.  
146. Стаття 22. Представники України в міжнародних організаціях з антарктичної діяльності  
147. Представники України в міжнародних організаціях, а також спостерігачі, інспектори та арбітри призначаються Кабінетом Міністрів України з числа кваліфікованих спеціалістів, обізнаних з антарктичною діяльністю, за поданням спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері антарктичної діяльності, погодженим з іншими центральними органами виконавчої влади в межах їх компетенції.  
148. Розділ VІІ. Прикінцеві положення  
149. 1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.  
150. 2. Кабінету Міністрів України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом:  
151. розробити і привести свої нормативно-правові акти у відповідність з цим Законом;  
152. забезпечити перегляд і скасування центральними органами виконавчої влади України їх нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону.