Кількість абзаців - 127 Розмітка (ліва колонка)


Про особливості передачі в концесію об'єктів водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності (Друге читання)

0. Проект
 
1. Про особливості передачі в концесію об’єктів водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності
 
2. Системи водопостачання та водовідведення є об’єктами стратегічного призначення, які виконують свої функції,у тому числі в умовах надзвичайних ситуацій, забезпечують здоров’я нації, розвиток господарських та соціальних відносин, у зв’язку з чим цей Закон визначає особливості передачі таких об’єктів в концесію.
 
3. Розділ І. Загальні засади
 
4. Стаття 1. Сфера застосування Закону
 
5. У рамках дії Закону України „Про концесії» цей Закон визначає особливості передачі в концесію об’єктів водопостачання та водовідведення, які перебувають у комунальній власності.
 
6. Концесійна діяльність має на меті залучення інвестицій на модернізацію, реконструкцію, розвиток та експлуатацію діючих об’єктів водопостачання та водовідведення.
 
7. Нові форми господарювання на об’єктах водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності, можуть застосовуватись тільки у формі, передбаченій цим Законом.
 
8. Стаття 2. Визначення термінів
 
9. Для цілей цього Закону терміни вживаються в такому значенні:
 
10. 2.1. Об’єкти водопостачання та водовідведення – це цілісні майнові комплекси з надання комунальних послуг з централізованого постачання питної води та водовідведення.
 
11. 2.2. Концесія, договір концесії (концесійний договір), концесіонер, концесієдавець, претендент, концесійні платежі, концесійний конкурс розуміються у значенні, визначеним Законом України „Про концесії».
 
12. 2.3. Концесійне підприємство – суб’єкт підприємницької діяльності (юридична або фізична особа), який отримує об’єкт комунального майна в концесію.
 
13. 2.4. Об’єкт групового водопостачання та водовідведення – це цілісний майновий комплекс із завершеним циклом виробництва відповідної комунальної послуги, яка надається для більш ніж однієї територіальної громади.
 
14. 2.5. Загальнодержавні функції – це здійснення підприємством діяльності не тільки з водопостачання та водовідведення територіальної громади місця розташування, але й територіальних громад інших областей, пов’язаних із водозабезпеченням та регулюванням водних ресурсів інших регіонів.
 
15. 2.6. Об’єкт стратегічного призначення – це об’єкти, які виконують функції життєзабезпечення, впливають на розвиток господарських та соціальних відносин.
 
16. 2.7. Захист об’єктів водопостачання та водовідведення – забезпечення стійкості та надійності системи водопостачання та водовідведення, в тому числі в умовах надзвичайних ситуацій, шляхом оцінки та розробки всіх відповідних заходів, у тому числі таких, що забезпечують проведення антитерористичних акцій.
 
17. 2.8. Прибуток вживається у значенні, визначеним Законом України „Про оподаткування прибутку підприємств».
 
18. 2.9. Оцінка вразливості – це аналіз трубопроводів та побудованих засобів переносу води, фізичних бар’єрів, споруд для збору, попередньої обробки, обробки, зберігання та розподілу електронних, комп’ютерних або інших автоматизованих систем, які використовуються в комунальній системі водопостачання та водовідведення, використання, зберігання або транспортування різних хімікатів, а також експлуатацію та обслуговування такої системи.
 
19. Стаття 3. Правові засади
 
20. Відносини щодо передачі в концесію об’єктів водопостачання та водовідведення, які перебувають у комунальній власності, регулюються Конституцією України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, Земельним кодексом України, Водним кодексом України, законами України "Про концесії", "Про житлово-комунальні послуги", "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про питну воду та питне водопостачання", «Про інформацію», „Про державну таємницю», «Про заходи державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», «Про ціни та ціноутворення», «Про Загальнодержавну програму «Питна вода України 2006–2020 рр.», Кодексом законів України про працю, Генеральною угодою між Кабінетом Міністрів України, Конфедерацією роботодавців України та Всеукраїнськими профспілками і профоб’єднаннями, цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють цю сферу діяльності.
 
21. Передача в концесію об’єктів, діяльність яких регламентується та пов’язана з документами та інформацією з обмеженим доступом, здійснюється із врахуванням обмежень, встановлених чинним законодавством.
 
22. Передача в концесію підприємств водопостачання та водовідведення, які виконують загальнодержавні функції, здійснюється за рішенням відповідного уповноваженого органу місцевого самоврядування, у разі делегування таких повноважень відповідною радою, з попереднім погодженням державним органом, який встановлює та регулює виконання зазначених функцій.
 
23. Розділ ІІ. ПЕРЕДАЧА ОБ’ЄКТІВ ВОДОПОСТАЧАННЯ ТА ВОДОВІДВЕДЕННЯ, ЩО ПЕРЕБУВАЮТЬ У КОМУНАЛЬНІЙ ВЛАСНОСТІ, В КОНЦЕСІЮ
 
24. Стаття 4. Основні принципи концесійної діяльності у сфері водопостачання та водовідведення
 
25. Діяльність концесіонера направлена на поліпшення техніко-економічних показників підприємств, якості надання послуг водопостачання та водовідведення, модернізації систем водопостачання і водовідведення порівняно з показниками, що існували на момент передачі майна у концесію за рахунок вкладення інвестиційних коштів.
 
26. Основними принципами концесійної діяльності у сфері водопостачання та водовідведення, крім визначених Законом України «Про концесії», є:
 
27. забезпечення сталого та безпечного надання послуг водопостачання та водовідведення для населення, в тому числі в умовах надзвичайних ситуацій;
 
28. забезпечення балансу інтересів споживачів, територіальних громад, інвесторів та держави;
 
29. дотримання чинних стандартів, норм і правил надання послуг з водопостачання та водовідведення;
 
30. надання концесіонеру на період концесійної діяльності пільг щодо сплати обов’язкових податків і зборів;
 
31. забезпечення соціальних гарантій трудового колективу.
 
32. Стаття 5. Умови передачі об’єктів водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності, в концесію
 
33. Об’єкти водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності, можуть надаватися в концесію суб’єктам підприємницької діяльності за рішенням органу місцевого самоврядування, до повноважень якого входить управління комунальною власністю відповідної територіальної громади за умови попереднього проведення громадських слухань та за погодженням з центральним органом виконавчої влади у сфері житлово-комунального господарства України, органів Антимонопольного комітету України, згідно законодавства.
 
34. Об’єкти групового водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності, можуть надаватися в концесію суб’єктам підприємницької діяльності з урахуванням рішень органів місцевого самоврядування усіх територіальних громад, які споживають зазначені послуги від цих об’єктів.
 
35. Об’єкти водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності, надаються в концесію на підставі концесійного договору. Відповідний орган місцевого самоврядування, уповноважений на укладення концесійного договору, виступає в такому договорі концесієдавцем, а суб’єкт підприємницької діяльності, який на підставі такого договору отриму у концесію об’єкт водопостачання та водовідведення, – концесіонером.
 
36. Зміна цільового призначення усіх об’єктів, які входять до складу майнового комплексу підприємства водопостачання або водовідведення, що надається в концесію, заборонена.
 
37. Стаття 6. Оцінка об’єкта концесії, майна та майнових прав комунальних підприємств, які надаються в концесію
 
38. Оцінка об’єкта концесії, майна та майнових прав комунальних підприємств, які надаються в концесію, здійснюється відповідно до Порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.
 
39. Оцінка об’єкта концесії, майна та майнових прав комунальних підприємств, які надаються в концесію, передує укладенню договору концесії.
 
40. Стаття 7. Право на участь у концесійному конкурсі та особливі вимоги до концесіонера
 
41. Вибір концесіонерів проводиться виключно на конкурсній основі.
 
42. Крім визначених законодавством України вимог, претендент повинен:
 
43. 1) мати високий професійний рівень та наявний позитивний досвід роботи на ринку вказаних послуг не менше п’яти років;
 
44. 2) надати бізнес-план, розроблений згідно з вимогами Загальнодержавної програми реформування житлово-комунального господарства та відповідної програми «Питна вода України 2006–2020 рр.» та регіональної програми реформування та розвитку водопровідно-каналізаційного господарства (далі по тексту Програма);
 
45. 3) надати інформацію про фінансову та інвестиційну спроможність у формі річного фінансового звіту відповідно до Закону.
 
46. Стаття 8. Особливі вимоги до складу конкурсної комісії
 
47. До складу конкурсної комісії обов’язково залучаються фахівці, які безпосередньо працюють на підприємстві водопровідно-каналізаційного господарства, яке надається в концесію, експерти в галузі водопостачання та водовідведення не менш як 50 % від загального складу.
 
48. Порядок створення конкурсної комісії та проведення концесійного конкурсу визначається Кабінетом Міністрів України.
 
49. З переможцем конкурсу укладається концесійний договір на підставі типового договору, що затверджується Кабінетом Міністрів України.
 
50. У разі виконання підприємством загальнодержавних функцій, заява на участь у конкурсі розглядається за поданням відповідного уповноваженого органу місцевого самоврядування, за умови делегування таких повноважень відповідною радою та наявності попереднього погодження державного органу, який встановлює та регулює виконання зазначених функцій.
 
51. Стаття 9. Права та особливі обов’язки концесієдавця
 
52. При передачі в концесію об’єктів водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності, концесієдавець зобов’язаний:
 
53. - забезпечити передбачені чинним законодавством повноваження власника щодо задоволення інтересів територіальної громади та працівників підприємства, яке ліквідується в процесі концесійної діяльності;
 
54. - створити орган з контролю за діяльністю концесійного підприємства з обов’язковим залученням фахівців та незалежних експертів, представників профспілок та громадських об»єднань на громадських засадах;
 
55. - забезпечувати населення якісними послугами водопостачання та водовідведення, а також здійснювати контроль за дотриманням законодавства про захист прав споживачів у сфері житлово-комунальних послуг;
 
56. - не допускати прихованої приватизації (фактичного відчуження) об’єктів водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності і будівництва цих об’єктів.
 
57. Концесієдавець має право в односторонньому порядку змінити умови договору у випадках, коли діяльність концесіонера вступає в протиріччя із суспільними інтересами, вимагати їх виконання та дострокового розірвання дії договору з компенсацією концесієдавцю збитків.
 
58. Фінансування Програми є основною умовою концесійного конкурсу.
 
59. Проект рішення про надання концесії на об’єкт права комунальної власності як регуляторний акт оприлюднюється для обговорення відповідно до закону і проходить процедуру громадських слухань.
 
60. Після укладення договору концесії, невід’ємною частиною якого є кошториси, згідно Програми, концесієдавець приймає рішення про перегляд тарифів на послуги водопостачання і водовідведення. Тарифи розраховуються і затверджуються відповідно до чинних нормативно-правових актів.
 
61. Тарифи містять у собі розмір інвестиційної складової, ураховуючи амортизаційні відрахування і відсотки за отримані кредити, розмір яких не повинен перевищувати діючі відсотки Національного Банку України.
 
62. Стаття 10. Особливі вимоги до діяльності концесіонера
 
63. Крім визначених законодавством України обов’язків, концесіонер зобов’язаний:
 
64. утримувати та експлуатувати переданий об’єкт концесії в технічному стані згідно з вимогами державних стандартів, нормативів, норм і правил утримання та експлуатації об’єктів водопостачання та водовідведення;
 
65. забезпечити збереження виробничих потужностей, розвиток та модернізацію енергозберігаючого устаткування, підвищення ККД;
 
66. забезпечити санітарно-епідеміологічне благополуччя населення та якісне надання послуг споживачам;
 
67. створити резервний фонд в сумі не менш як 25 % від експертної вартості основних фондів підприємства, яке надається в концесію;
 
68. списувати активні основні засоби об’єкта концесії, балансова вартість яких перевищує 50 тис. грн., лише за згодою власника з наданням відповідних обґрунтувань та, за наявності доцільності, гарантій заміни таких основних засобів на аналогічні з поліпшеними експлуатаційними якостями;
 
69. відшкодовувати споживачам завдані з його вини збитки у порядку, встановленому законодавством України;
 
70. після закінчення строку дії концесійного договору або у разі дострокового розірвання передати концесієдавцю об’єкт концесії в технічному стані, який відповідає вимогам норм і правил будівництва і ремонту, енергозбереження, утримання та експлуатації цих об’єктів, що діють на час передачі, а також надати документи, що підтверджують відсутність будь-яких боргових зобов’язань. При цьому встановлені виробничі потужності мають бути не нижчими, ніж на момент передачі в концесію.
 
71. Враховуючи особливий статус об’єктів водопостачання та водовідведення, концесіонер несе відповідальність за ризики загибелі або випадкового пошкодження об’єкта. Концесіонер повинен за свій рахунок укласти договір страхування об’єктів водопостачання та водовідведення.
 
72. У кожному випадку, коли комунальна система водопостачання та водовідведення, яка обслуговує населення чисельністю більш як 5000 осіб, концесіонер здійснює оцінку вразливості цієї системи щодо терористичної атаки або інших навмисних дій, які мають на меті значне порушення здатності системи забезпечувати надійне та безпечне питне водопостачання населення.
 
73. У разі невиконання концесіонером з його вини графіку проведення робіт відповідно до Програми до концесіонера застосовуються штрафні санкції у розмірі від 10 до 50 процентів від обсягу невиконаних робіт, залежно від терміну їх невиконання.
 
74. При невиконанні протягом одного року робіт, передбачених Програмою, концесієдавець має право в односторонньому порядку розірвати концесійний договір без відшкодування концесіонеру понесених затрат.
 
75. Стаття 11. Укладення концесійного договору
 
76. Після визначення концесіонера у відповідності з вимогами законодавства України про концесії орган місцевого самоврядування інформує про це центральний орган виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства протягом десяти робочих днів та укладає з концесіонером у письмовій формі концесійний договір, який підлягає реєстрації у виконавчому органі відповідної ради та в Реєстрі концесійних договорів, що ведеться Фондом державного майна України.
 
77. Якщо для здійснення концесійної діяльності необхідна земельна ділянка, одночасно з укладенням концесійного договору з концесіонером укладається договір оренди земельної ділянки на термін дії концесійного договору, відповідно до положень Земельного кодексу України. Договір оренди земельної ділянки додається до концесійного договору.
 
78. Відповідно до умов укладеного концесійного договору концесіонер проводить суттєве поліпшення наданого йому об’єкта водопостачання та водовідведення та (або) здійснює його управління (експлуатацію) з метою задоволення потреб територіальних громад. Концесіонер наділяється правом володіння і правом користування щодо наданого йому в концесію об’єкта.
 
79. Концесіонер зобов’язаний надавати. в обумовлених концесійним договором обсягах, послуги з водопостачання та водовідведення.
 
80. Стаття 12. Обов’язкові умови концесійного договору
 
81. Концесійний договір повинен містити, крім встановлених законодавством умов договору концесії комунального майна, також перелік майна, яке отримує концесіонер на виконання умов концесійного договору і яке повертається у власність територіальної громади після закінчення дії концесійного договору.
 
82. Обов’язковими умовами концесійного договору є:
 
83. обов’язок концесіонера щодо надання переважного права на працевлаштування на концесійному підприємстві 90 % працівників, звільнених у зв’язку з ліквідацією комунального підприємства, майновий комплекс якого переданий у концесію;
 
84. заборона передачі концесіонером права на управління (експлуатацію) наданого в концесію об’єкта водопостачання та водовідведення третім особам;
 
85. створення резервного фонду в сумі не менш як 25 % від експертної вартості основних фондів підприємства, яке надається в концесію;
 
86. спрямування інвестицій на розвиток водопостачання та водовідведення;
 
87. вступ в дію концесійного договору – тільки після одержання ліцензії в установленому порядку;
 
88. відповідальність сторін, в тому числі з відшкодування матеріальних збитків, як наслідок невиконання чи неналежного виконання умов договору, встановлення штрафних санкцій за рахунок створеного резервного фонду та майна концесіонера згідно чинного законодавства;
 
89. при затриманні повернення концесієдавцеві об’єкта, переданого в концесію, ризик знищення або пошкодження такого об’єкта несе сторона, з вини якої сталося затримання.
 
90. У разі виконання бізнес–плану, складеного на підставі Програми, менш як на 80 % від запланованих обсягів робіт дія договору може бути припинена в односторонньому порядку з ініціативи концесієдавця. При невиконанні договірних зобов’язань договір концесії також може бути розірваний з ініціативи концесіонера.
 
91. Витрати, понесені концесіонером у цих випадках, не відшкодовуються.
 
92. Стаття 13. Строк дії концесійного договору
 
93. Концесійний договір укладається на строк до двадцяти п’яти років з правом пролонгації. у разі виконання умов договору.
 
94. Концесійний договір може бути достроково розірваний з ініціативи концесієдавця та концесіонера у випадках, прямо передбачених цим Законом.
 
95. Стаття 14. Підстави одностороннього розірвання концесійного договору
 
96. Концесійний договір може бути достроково розірваний у випадках:
 
97. 1. Коли концесійна діяльність вступає у протиріччя з громадськими інтересами територіальних громад.
 
98. 2. Виникнення загрози для стійкості, надійності та безпеки надання послуг з водопостачання та водовідведення.
 
99. 3. Погіршення техніко-економічних показників підприємства порівняно з показниками, що існували на момент передачі майна в концесію.
 
100. 4. Погіршення якості води та режиму надання послуг.
 
101. 5. Погіршення якості очистки стічних вод порівняно зі встановленими нормативами.
 
102. 6. Порушення вимог законодавства щодо охорони навколишнього середовища.
 
103. 7. Необґрунтоване подорожчання послуг, що надаються.
 
104. 8. Відсутність або часткове фінансування Програми протягом одного року.
 
105. 9. Встановлення фактів нецільового використання інвестиційної складової та амортизаційних відрахувань.
 
106. Питання про дострокове розірвання договору може бути ініційовано, крім встановлених Законом суб’єктів, громадськими об’єднаннями споживачів послуг.
 
107. Стаття 15. Правовий режим майна
 
108. Право комунальної власності відповідно зберігається за територіальною громадою протягом дії договору концесії на об’єкти водопостачання та водовідведення. Майно, отримане у концесію після проведення ліквідаційної процедури згідно законодавства, передається на баланс концесіонера – згідно Порядку, розробленого Кабінетом Міністрів України.
 
109. Концесіонер має право на контрактній основі залучати до виконання робіт на наданому в концесію об’єкті третіх осіб, залишаючись відповідальним за виконання такими особами умов концесійного договору та законодавства України.
 
110. Прибуток, отриманий від управління (експлуатації) переданого в концесію об’єкта водопостачання та водовідведення, а також продукція, отримана в результаті виконання умов концесійного договору, є власністю концесіонера.
 
111. Концесієдавець може надавати пільги щодо концесійних платежів, згідно Порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
 
112. Амортизаційні відрахування, нараховані на об’єкт концесії, залишаються у розпорядженні концесіонера та використовуються виключно на відновлення такого об’єкта.
 
113. У разі припинення концесійного договору концесіонер повертає концесієдавцеві відповідний об’єкт водопостачання та водовідведення разом з усіма поліпшеннями такого об’єкта, проведеними за час концесії, і незалежно від суми нарахованих амортизаційних відрахувань за цей час.
 
114. Відшкодування витрат, зроблених концесіонером у зв’язку з модернізацією, реконструкцією, капремонтом наданого в концесію об’єкта водопостачання та водовідведення, здійснюється за рахунок отриманого прибутку або в іншому порядку, передбаченому концесійним договором.
 
115. Стаття 16. Додержання соціально-економічних прав трудового колективу концесійного підприємства
 
116. Для регулювання виробничих, трудових та соціальних відносин трудового колективу з керівництвом концесійного підприємства укладається, згідно чинного законодавства, колективний договір.
 
117. Рішення з соціально-економічних питань, що стосуються діяльності підприємства, розроблюються та приймаються його органами управління з участю трудового колективу та уповноважених ним органів.
 
118. Концесіонер не вправі змінювати цільове призначення об’єктів соціальної інфраструктури, наданих у складі цілісного майнового комплексу концесійного підприємства.
 
119. Стаття 17. Контроль за діяльністю концесіонера
 
120. Контроль за діяльністю суб’єктів, які одержали у концесію об’єкти водопостачання та водовідведення, за використанням ними відповідних об’єктів, за дотриманням ними вимог відповідних договорів і законодавства здійснюють у межах своєї компетенції органи місцевого самоврядування, у тому числі спеціально створені, центральний орган виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства, Антимонопольний комітет України, спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів, інші органи згідно діючого законодавства.
 
121. Розділ ІІІ. ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ
 
122. 1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.
 
123. 2. Кабінету Міністрів України у тримісячний термін з дня набрання чинності цим Законом:
 
124. розробити нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону;
 
125. підготувати та внести на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо приведення законів України у відповідність із цим Законом;
 
126. привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом.