Кількість абзаців - 144 Розмітка (ліва колонка)


Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей проведення заходів з фінансового оздоровлення банків (Повторне друге читання)

0. Закон України
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей проведення заходів з фінансового оздоровлення банків
 
1. Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:
 
2. І. Внести зміни до таких законодавчих актів України:
 
3. 1. У Цивільному кодексі України (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., № 40—44 , ст. 356) доповнити:
 
4. 1) частину першу статті 107 після слова “зобов’язання” словами “, крім випадків, передбачених законом”;
 
5. 2) частину першу статті 520 після слова "кредитора" словами ", якщо інше не передбачено законом".
 
6. 2. У Господарському кодексі України (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., № 18—22, ст. 144; 2006 р., № 34, ст. 291, № 43, ст. 414):
 
7. 1) у частині п’ятій статті 126 слово "відкрите" замінити словом "публічне";
 
8. 2) у частині першій статті 336 слово "відкритого" замінити словом "публічного".
 
9. 3. У Законі України "Про банки і банківську діяльність" (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., № 5—6, ст. 30; 2003 р., № 14, ст. 104; 2006 р., № 8, ст. 90, № 43, ст. 414; 2007 р., № 2, ст. 15; 2009 р., № 14, ст. 181):
 
10. 1) у статті 2:
 
11. визначення терміна "мораторій" викласти у такій редакції:
 
12. "мораторій — зупинення виконання банком зобов’язань перед кредиторами та зобов’язань щодо сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), у тому числі тих, що виконуються за рішенням суду, та зупинення заходів, спрямованих на забезпечення виконання цих зобов’язань;";
 
13. у визначенні терміна "учасники банку" слово "відкритим" замінити словом "публічним";
 
14. доповнити статтю визначенням такого змісту:
 
15. "фінансове оздоровлення банку — відновлення платоспроможності банку та приведення фінансових показників його діяльності у відповідність із встановленими Національним банком України економічними нормативами.";
 
16. 2) у частині першій статті 6 слово "відкритого" замінити словом "публічного";
 
17. 3) пункт 11 частини другої статті 17 викласти у такій редакції:
 
18. "11) копії звіту про проведення приватного розміщення акцій — для банку, який створюється у формі публічного акціонерного товариства;".
 
19. 4) статтю 26 викласти у такій редакції:
 
20. "Стаття 26. Способи реорганізації банку
 
21. Банк може бути реорганізований за рішенням власників банку, а у разі призначення тимчасової адміністрації — за рішенням Національного банку України або тимчасового адміністратора, погодженим з Національним банком України.
 
22. Реорганізація може здійснюватися шляхом злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення.";
 
23. 5) у статті 27:
 
24. частину першу викласти у такій редакції:
 
25. "Порядок здійснення реорганізації банку за рішенням Національного банку України або тимчасового адміністратора встановлюється цим Законом та нормативно-правовими актами Національного банку України.";
 
26. у частині другій слова "попереднього дозволу Національного банку України" замінити словами "надання попереднього дозволу Національного банку України на реорганізацію банку та затвердження Національним банком України плану реорганізації банку";
 
27. доповнити статтю після частини другої новою частиною такого змісту:
 
28. "У разі здійснення реорганізації банку за рішенням його власників шляхом перетворення план реорганізації банку не складається.".
 
29. У зв’язку з цим частини третю — шосту вважати відповідно частинами четвертою — сьомою;
 
30. частину четверту викласти у такій редакції:
 
31. "Національний банк України визначає перелік документів, які подаються для отримання дозволу на реорганізацію та затвердження плану реорганізації банку.";
 
32. частину сьому виключити;
 
33. 6) частину четверту статті 28 виключити;
 
34. 7) у статті 30:
 
35. у пункті 4 частини третьої:
 
36. у першому реченні слово "контракту" замінити словом "договору";
 
37. друге речення викласти в такій редакції: "При цьому сума субординованого боргу, включеного у капітал, щорічно зменшується на
 
38. 20 відсотків її первинного розміру протягом п’яти останніх років дії договору.";
 
39. частину четверту замінити частинами такого змісту:
 
40. "Національний банк України має право визначати своєю постановою інші складові додаткового капіталу, а також умови та порядок його формування.
 
41. Додатковий капітал не може бути більш як 100 відсотків основного капіталу.";
 
42. 8) доповнити статтю 62 після частини п’ятої новою частиною такого змісту:
 
43. "Банк має право розкривати інформацію, що містить банківську таємницю, особі, на користь якої відчужуються активи та пасиви банку, при здійсненні заходів, передбачених планом фінансового оздоровлення банку.".
 
44. У зв’язку з цим частини шосту — дев’яту вважати відповідно частинами сьомою — десятою;
 
45. 9) у частині першій статті 73:
 
46. доповнити абзац перший після слів "нормативно-правових актів Національного банку України" словами і цифрами ", його вимог, установлених відповідно до статті 66 цього Закону,";
 
47. у підпункті "з" пункту 4 слово "примусової" виключити;
 
48. 10) частину четверту статті 75 викласти у такій редакції:
 
49. "Тимчасова адміністрація очолюється тимчасовим адміністратором, який призначається Національним банком України. Тимчасовий адміністратор за погодженням з Національним банком України має право на період своєї відсутності у зв’язку з хворобою або відрядженням уповноважити виконувати свої функції іншого спеціаліста, залученого ним для здійснення повноважень тимчасового адміністратора.";
 
50. 11) у статті 76:
 
51. назву статті викласти у такій редакції:
 
52. "Стаття 76. Вимоги до тимчасового адміністратора";
 
53. частину першу виключити;
 
54. 12) статтю 79 викласти у такій редакції:
 
55. "Стаття 79. Об’ява про призначення тимчасової адміністрації
 
56. Національний банк України розміщує в день призначення тимчасової адміністрації інформацію про це на своєму офіційному веб-сайті та протягом трьох днів в газеті "Урядовий кур’єр" або "Голос України".
 
57. Рішення про призначення тимчасової адміністрації Національний банк України надсилає до головного офісу та до кожного територіально відокремленого відділення банку, філії із зазначенням дати початку здійснення тимчасової адміністрації.";
 
58. 13) у статті 80:
 
59. частину першу замінити частинами такого змісту:
 
60. "Тимчасовий адміністратор зобов’язаний докладати максимальних зусиль для приведення діяльності банку в правову та фінансову відповідність з вимогами цього Закону та нормативно-правовими актами Національного банку України.
 
61. Тимчасовий адміністратор негайно після свого призначення зобов’язаний забезпечити збереження активів та документації банку, а також активів та документації афілійованих осіб, в яких банк має участь, що перевищує 50 відсотків. ".
 
62. У зв’язку з цим частини другу — шосту вважати відповідно частинами третьою — сьомою;
 
63. пункти 9 і 10 частини п’ятої викласти у такій редакції:
 
64. "9) відчужувати активи та пасиви банку з метою фінансового оздоровлення банку;
 
65. 10) здійснити реорганізацію банку.";
 
66. у частині шостій слова "для продажу" замінити словами "на відчуження";
 
67. доповнити статтю частиною такого змісту:
 
68. "Тимчасовий адміністратор здійснює заходи, передбачені планом фінансового оздоровлення банку, в тому числі відступлення права вимоги, переведення боргу, реорганізація, без повідомлення боржників, кредиторів (вкладників) банку та без отримання їх згоди. У цьому разі кредитори (вкладники) банку не мають права вимагати припинення або дострокового виконання зобов’язань банку та відшкодування їм збитків.";
 
69. 14) статті 83—85 викласти у такій редакції:
 
70. "Стаття 83. Організація роботи тимчасового адміністратора
 
71. Тимчасовий адміністратор не пізніше ніж через два тижні з дня призначення подає Національному банку України попередній звіт.
 
72. Попередній звіт повинен включати результати загальної оцінки відповідності діяльності банку вимогам цього Закону і нормативно-правових актів Національного банку України та пропозиції щодо приведення діяльності банку в правову та фінансову відповідність з вимогами цього Закону та нормативно-правовими актами Національного банку України.
 
73. Якщо тимчасова адміністрація призначена у зв’язку з погіршенням фінансового стану банку, попередній звіт також повинен включати:
 
74. 1) результати попередньої оцінки фінансового стану банку (стану кредитного портфелю, активів та пасивів, розміру касового розриву, ліквідності тощо);
 
75. 2) пропозицію щодо суми коштів, необхідних для відновлення платоспроможності банку;
 
76. 3) пропозиції щодо можливих шляхів фінансового оздоровлення банку (капіталізація банку за рахунок учасників та/або інвесторів, продаж активів для погашення зобов’язань, реорганізація тощо);
 
77. 4) рекомендації щодо необхідності відкликання банківської ліцензії та ліквідації банку.
 
78. Тимчасовий адміністратор вживає заходів до відновлення діяльності банку відповідно до плану дій тимчасового адміністратора, а у разі призначення тимчасової адміністрації у зв’язку з погіршенням фінансового стану банку — відповідно до плану фінансового оздоровлення банку.
 
79. Тимчасовий адміністратор подає Національному банку України:
 
80. план дій тимчасового адміністратора у строк до двох тижнів з дня призначення тимчасової адміністрації;
 
81. план фінансового оздоровлення банку у строк до одного місяця з дня призначення тимчасової адміністрації.
 
82. Тимчасовий адміністратор складає план дій тимчасового адміністратора або план фінансового оздоровлення банку та подає Національному банку України звіт про його виконання в порядку, встановленому Національним банком України.
 
83. Стаття 84. Контроль за діяльністю тимчасової адміністрації
 
84. Національний банк України організовує, координує та контролює діяльність тимчасової адміністрації, а також дає вказівки, обов’язкові до виконання тимчасовим адміністратором.
 
85. Національний банк України розглядає попередній звіт тимчасового адміністратора та затверджує план дій тимчасового адміністратора або план фінансового оздоровлення банку не пізніше ніж через два тижні від дня подання тимчасовим адміністратором відповідних документів. У разі незатвердження у зазначений строк плану дій тимчасового адміністратора або плану фінансового оздоровлення банку Національний банк України зобов’язаний у тижневий строк призначити нового тимчасового адміністратора.
 
86. Національний банк України має право вносити доповнення до плану дій тимчасового адміністратора або плану фінансового оздоровлення банку до та під час їх виконання.
 
87. Національний банк України має право відкликати банківську ліцензію, ініціювати ліквідацію банку у будь-який час, коли дійде висновку, що фінансове оздоровлення банку є неможливим.
 
88. Стаття 85. Мораторій
 
89. Національний банк України розміщує протягом трьох днів після прийняття відповідного рішення повідомлення про введення мораторію в газеті "Урядовий кур’єр" або "Голос України" та на своєму офіційному веб-сайті.
 
90. Протягом дії мораторію:
 
91. 1) забороняється здійснювати стягнення на підставі виконавчих документів та інших документів, за якими здійснюється стягнення, та вжиття заходів, спрямованих на забезпечення такого стягнення відповідно до законодавства України;
 
92. 2) не нараховуються неустойка (штраф, пеня), інші фінансові (економічні) санкції за невиконання чи неналежне виконання зобов’язань перед кредиторами та зобов’язань щодо сплати податків і зборів (обов’язкових платежів).
 
93. Мораторій не поширюється на зобов’язання, пов’язані з обслуговуванням господарської діяльності банку, в тому числі виплатою заробітної плати, авторської винагороди, відшкодуванням шкоди, заподіяної життю та здоров’ю працівників банку, а також на вимоги кредиторів щодо виплати заробітної плати, аліментів, пенсій, стипендій, соціальних допомог у межах установлених тимчасовим адміністратором лімітів.
 
94. Після завершення дії мораторію неустойка (штраф, пеня), а також суми завданих збитків, що банк зобов’язаний відшкодувати кредиторам за грошовими зобов’язаннями та зобов’язаннями щодо сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), можуть бути заявлені до сплати в розмірах, які існували на дату введення мораторію, якщо інше не передбачено цим Законом.
 
95. Національний банк України має право продовжити дію мораторію на строк до шести місяців після припинення діяльності тимчасового адміністратора.";
 
96. 15) у частині першій статті 96:
 
97. пункти 3 і 4 викласти у такій редакції:
 
98. "3) вимоги Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, що виникли у випадках, визначених законодавством про гарантування вкладів фізичних осіб;
 
99. 4) вимоги вкладників — фізичних осіб;";
 
100. пункт 5 виключити.
 
101. 4. У Законі України "Про першочергові заходи щодо запобігання негативним наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (Відомості Верховної Ради України, 2009 р., № 14, ст. 181):
 
102. 1) у статті 2:
 
103. доповнити статтю після частини другої новою частиною такого змісту:
 
104. "Пропозиція Національного банку України, зокрема, має містити:
 
105. матеріали діагностичного обстеження банку та висновок загальновизнаної аудиторської компанії про результати оцінки капіталу банку, проведеної за методикою, затвердженою Національним банком України;
 
106. висновок про обсяг, на який необхідно зменшити статутний капітал банку, із зазначенням його розміру після відповідного зменшення;
 
107. висновок про обсяг, на який необхідно збільшити статутний капітал банку, із зазначенням його розміру після відповідного збільшення;
 
108. інформацію про можливий обсяг виплат вкладникам у межах законодавчо встановленого гарантованого розміру виплат, що здійснюються Фондом гарантування вкладів фізичних осіб;
 
109. план фінансового оздоровлення банку;
 
110. бізнес-план банку на короткострокову та середньострокову перспективу;
 
111. графік викупу державних облігацій Національним банком України;
 
112. обсяг та графік підтримки Національним банком України ліквідності банку протягом дії плану фінансового оздоровлення банку;
 
113. графік виконання зобов’язань та надходжень банку на період дії плану фінансового оздоровлення банку;
 
114. зобов’язання тимчасового адміністратора банку щодо надання уповноваженим особам Міністерства фінансів України права отримувати інформацію про фінансовий стан банку, в тому числі ту, що становить банківську таємницю, з дати отримання Міністерством фінансів України зазначеної пропозиції від Національного банку України.".
 
115. У зв’язку з цим частини третю — п’яту вважати відповідно частинами четвертою — шостою;
 
116. доповнити статтю частинами такого змісту:
 
117. "Обмін інформацією між Національним банком України та Міністерством фінансів України щодо банків, участь у капіталізації яких бере держава, здійснюється без урахування вимог статті 62 Закону України "Про банки і банківську діяльність".
 
118. Працівники Міністерства фінансів України, які визначені ним для вирішення питань щодо участі держави у капіталізації банку, перебувають під захистом закону:
 
119. фінансова відповідальність, життя та здоров’я працівників повинні бути застраховані відповідно до законодавства;
 
120. працівники не несуть відповідальності за дії та бездіяльність, якщо вони діяли добросовісно, відповідно до законодавства і в межах своїх службових обов’язків;
 
121. образа працівника, опір, погроза, насильство та інші дії, що перешкоджають виконанню покладених на працівника завдань, тягнуть за собою встановлену законом відповідальність.";
 
122. 2) доповнити статтю 3 частинами такого змісту:
 
123. "З метою забезпечення капіталізації банку за участю держави тимчасовий адміністратор зобов’язаний отримати матеріали діагностичного обстеження, висновок загальновизнаної аудиторської компанії про результати оцінки капіталу банку, проведеної за методикою, затвердженою Національним банком України, і у разі потреби за погодженням з Національним банком України прийняти рішення про відповідне коригування (збільшення або зменшення) статутного капіталу банку.
 
124. Рішення про зменшення статутного капіталу банку та внесення відповідних змін до статуту банку оформлюється наказом тимчасового адміністратора. Національний банк України погоджує рішення тимчасового адміністратора шляхом прийняття постанови Правління Національного банку України.
 
125. Внесення відповідних змін до статуту банку, участь у капіталізації якого бере держава, здійснюється тимчасовим адміністратором протягом трьох днів від дати погодження Національним банком України рішення тимчасового адміністратора про зменшення статутного капіталу такого банку.
 
126. У разі зменшення тимчасовим адміністратором статутного капіталу банку з метою проведення капіталізації банку не застосовуються положення законодавства стосовно:
 
127. 1) необхідності повідомлення всіх кредиторів банку про зменшення його статутного капіталу;
 
128. 2) недопущення зменшення статутного капіталу банку за наявності заперечень кредиторів;
 
129. 3) права кредиторів вимагати дострокового припинення або виконання банком зобов’язань та відшкодування збитків;
 
130. 4) необхідності ліквідації банку, якщо розмір його статутного капіталу стає меншим за мінімальний розмір такого капіталу, визначений законом;
 
131. 5) необхідності відшкодування збитків акціонерів, пов’язаних із зменшенням статутного капіталу банку;
 
132. 6) обмеження щодо мінімальної номінальної вартості акції.";
 
133. 3) доповнити Закон статтею 3-1 такого змісту:
 
134. "Стаття 31. Під час виконання тимчасовим адміністратором заходів, передбачених планом фінансового оздоровлення банку, в тому числі при відступленні права вимоги, переведенні боргу, здійсненні реорганізації, не застосовуються положення законодавства стосовно:
 
135. 1) порядку припинення юридичної особи внаслідок перетворення;
 
136. 2) необхідності повідомлення та одержання згоди боржників, кредиторів;
 
137. 3) права кредиторів вимагати забезпечення виконання зобов’язань шляхом укладення договорів застави чи поруки, дострокового припинення або виконання зобов’язань та відшкодування збитків у зв’язку з перетворенням;
 
138. 4) неможливості завершення перетворення до задоволення вимог, заявлених кредиторами.
 
139. Тимчасовий адміністратор за погодженням з Національним банком України під час здійснення заходів, передбачених планом фінансового оздоровлення банку, має право прийняти рішення про зменшення статутного капіталу банку. В цьому випадку зменшення статутного капіталу банку здійснюється в порядку, передбаченому статтею 3 цього Закону, крім отримання матеріалів діагностичного обстеження, висновку загальновизнаної аудиторської компанії про результати оцінки капіталу банку, проведеної за методикою, затвердженою Національним банком України.".
 
140. 5. Пункт 17 частини першої статті 7 Закону України "Про страхування" (Відомості Верховної Ради України, 2002 р., № 7, ст. 50, № 8, ст. 62, № 14, ст. 96; 2003 р., № 38, ст. 313; 2004 р., № 2, ст. 6, № 19, ст. 254, № 26, ст. 362; 2005 р., № 1, ст. 1, ст. 10, № 6, ст. 138; 2006 р., № 13, ст. 110, № 49, ст. 484; 2009 р., № 17, ст. 236) викласти у такій редакції:
 
141. "17) страхування фінансової відповідальності, життя і здоров’я тимчасового адміністратора, ліквідатора фінансової установи та працівників Міністерства фінансів України, які визначені ним для вирішення питань щодо участі держави у капіталізації банку;".
 
142. 6. У підпункті 22.1.4 пункту 22.1 статті 22 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., № 37, ст. 308; 2004 р., № 52, ст. 564; 2005 р., № 6, ст. 133) слова і цифри "1 січня 2010 року" замінити словами і цифрами "1 січня 2013 року".
 
143. ІІ. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.