Про Концепцію державної інформаційної політики (Друге читання)
0. |
Проект |
1. |
ЗАКОН УКРАЇНИ |
2. |
Про Концепцію державної інформаційної політики |
3. |
Верховна Рада України п о с т а н о в л я є: |
4. |
1. Схвалити Концепцію державної інформаційної політики (додається). |
5. |
2. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування. |
6. |
Голова Верховної Ради України |
7. |
СХВАЛЕНО Законом України від 2010 р. № |
8. |
КОНЦЕПЦІЯ |
9. |
державної інформаційної політики |
10. |
Сучасний стан інформаційної сфери, визначення проблем, на розв’язання яких спрямована державна інформаційна політика |
11. |
Ця Концепція визначає мету, принципи, пріоритетні завдання та основні напрями діяльності держави з розвитку інформаційної сфери, що включає систему виробництва, використання ресурсів і регулювання суспільних відносин, пов’язаних з одержанням, використанням, поширенням та зберіганням інформації. |
12. |
Протягом останніх десятиріч в Україні спостерігається поступальний розвиток інформаційної сфери як особливої системи суспільних відносин, що виникають в усіх сферах життя і діяльності суспільства та держави в результаті одержання, використання, поширення та зберігання інформації, насамперед у сфері законодавчого закріплення права особи на інформацію та на вільне поширення її в країні і за кордоном, трансформації моделі взаємовідносин між органами державної влади та засобами масової інформації, створення національних систем і мереж інформації тощо. |
13. |
В Україні відбувається стабільний розвиток і структуризація сегментів вітчизняного інформаційного ринку як системи економічних, організаційних і правових відносин щодо створення, продажу і купівлі інформаційних ресурсів, технологій, продукції та послуг. |
14. |
Для потреб ефірного телерадіомовлення в Україні використовується близько 3, 7 тисячі смуг радіочастот. Залежно від території розповсюдження програм на сьогодні в Україні функціонують: |
15. |
14 загальнонаціональних каналів телевізійного мовлення; |
16. |
7 регіональних каналів телевізійного мовлення; |
17. |
32 регіональні канали телевізійного мовлення, що працюють у межах окремих областей; |
18. |
15 загальнонаціональних каналів радіомовлення; |
19. |
13 регіональних каналів радіомовлення; |
20. |
22 регіональні канали радіомовлення, що працюють у межах окремих областей; |
21. |
309 місцевих каналів радіомовлення; |
22. |
805 багатоканальних кабельних телемереж, у тому числі за цифровими технологіями DVВ-С та ІРТV - 61 та 30 телемереж відповідно; |
23. |
82 телерадіоорганізації супутникового мовлення, які розповсюджують 90 теле- та 11 радіопрограм. |
24. |
За даними Міністерства юстиції України, на сьогодні в країні зареєстровано близько 28 тис. періодичних друкованих видань, з них: видань газетного типу - понад 16 тис., журналів - понад 8 тис., інших видань журнального типу - понад 3 тис. видань. |
25. |
Зареєстровано понад 4 тис. газет та понад 6 тис. журналів загальнодержавної сфери розповсюдження, близько 900 газет та понад 2 тис. журналів - зарубіжної, понад 400 газет та понад 900 журналів - регіональної, понад 12 тис. газет та близько 2 тис. журналів - місцевої сфери розповсюдження. |
26. |
Переважна більшість друкованих засобів масової інформації загальнодержавної, значна їх кількість регіональної та місцевої сфери розповсюдження мають в Інтернеті електронні версії своїх видань. Телерадіоорганізації здійснюють трансляцію своїх програм також через Інтернет. |
27. |
Загальна кількість активних користувачів Інтернету в Україні становить близько 10 млн. Зазначений показник має тенденцію до зростання. |
28. |
Разом з тим на шляху розвитку вітчизняної інформаційної сфери постає ряд проблем, до яких, зокрема, належать: |
29. |
відсутність довгострокової державної стратегії щодо подальшого її розвитку; |
30. |
недооцінка значення інформаційно-комунікаційного аспекту в процесі демократизації суспільства, розбудови держави, її європейської інтеграції; |
31. |
недосконалість законодавства про інформацію; |
32. |
намагання суб’єктів інформаційних відносин маніпулювати громадською думкою шляхом поширення недостовірної, неповної та упередженої інформації у засобах масової інформації; |
33. |
непрозорість відносин власності щодо засобів масової інформації; |
34. |
наявність випадків порушення професійних прав журналістів, втручання в редакційну політику з боку власників засобів масової інформації, адміністративний тиск органів державної влади та органів місцевого самоврядування на журналістів, переслідування за критичні матеріали тощо; |
35. |
недостатній рівень державної підтримки виробництва і розповсюдження вітчизняної інформаційної продукції; |
36. |
наявність тенденцій до концентрації власності і монополізації сегментів вітчизняного інформаційного ринку, зокрема телебачення і радіомовлення; |
37. |
наявність значної кількості інформаційної продукції, що не відповідає вимогам законодавства, негативно впливає на систему суспільних цінностей, фізичний, психічний, інтелектуальний та моральний розвиток людини, призводить до деградації суспільства; |
38. |
зловживання правом на вільне одержання і поширення інформації, в результаті чого порушуються інші фундаментальні права і свободи людини, захищені Європейською конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод та Конституцією України; |
39. |
відсутність належних правових, організаційних та фінансово-матеріальних основ для створення системи суспільного телебачення і радіомовлення; |
40. |
висока інформаційна залежність України від зарубіжних інформаційних ресурсів; |
41. |
недостатній рівень використання української мови в аудіовізуальних (електронних) та друкованих засобах масової інформації, Інтернеті; |
42. |
низька ефективність виконання державно-управлінських рішень, спрямованих на забезпечення захисту стратегічних національних інтересів на міжнародному рівні, зокрема щодо можливості контролювати і регулювати потоки інформації з-поза меж держави з метою додержання законів України, прав і свобод громадян, гарантування національної безпеки держави. |
43. |
Розв’язання зазначених та інших проблем в інформаційній сфері потребує удосконалення державної інформаційної політики, зокрема щодо визначення механізму державного регулювання відносин у сфері забезпечення реалізації права кожного на доступ до інформації, зміцнення матеріально-технічних, фінансових, організаційних, правових і наукових основ інформаційної діяльності, сприяння постійному оновленню, збагаченню та зберіганню національних інформаційних ресурсів, сприяння міжнародному співробітництву в галузі інформації і гарантування інформаційного суверенітету України. |
44. |
Мета та основні принципи державної інформаційної політики |
45. |
Основною метою реалізації державної інформаційної політики є створення політико-правових, економічних, організаційних та матеріально-технічних умов для формування сучасної моделі державної інформаційної політики, підвищення ефективності використання усіх видів інформаційних ресурсів і управління елементами інформаційно-комунікаційної інфраструктури, державної підтримки виробництва і розповсюдження вітчизняної інформаційної продукції, забезпечення розвитку та захисту вітчизняної інформаційної сфери тощо. |
46. |
Державна інформаційна політика базується на принципах: |
47. |
верховенства права; |
48. |
пріоритету прав і свобод людини і громадянина, зокрема права кожного на вільне одержання, використання, поширення та зберігання інформації; |
49. |
дотримання балансу інтересів особи, суспільства і держави, їх взаємної відповідальності; |
50. |
захисту національних інтересів, зокрема у сфері інформаційної безпеки; |
51. |
забезпечення культурної, ідеологічної та політичної багатоманітності в суспільстві; |
52. |
протекціоністської політики щодо виробництва і розповсюдження вітчизняної інформаційної продукції; |
53. |
сприяння постійному збагаченню, оновленню та захисту національних інформаційних ресурсів; |
54. |
забезпечення незалежності засобів масової інформації; |
55. |
єдності, системності та координації дій органів державного управління і регулювання в інформаційній сфері; |
56. |
забезпечення охорони і захисту на належному рівні інформації, зокрема запобігання відповідно до закону розголошенню інформації з обмеженим доступом; |
57. |
впровадження демократичних стандартів щодо одержання, використання, поширення та зберігання інформації на міжнародному рівні; |
58. |
недопущення зловживання свободою діяльності засобів масової інформації на шкоду правам і свободам людини і громадянина. |
59. |
Пріоритетні завдання державної інформаційної політики |
60. |
Державна інформаційна політика спрямована на виконання таких завдань: |
61. |
забезпечення розвитку вітчизняної інформаційної сфери з метою зміцнення цілісності країни на основі суспільних цінностей, завдань, ідей; |
62. |
неухильне забезпечення конституційного права кожного на одержання, використання, поширення та зберігання інформації, на вільне вираження своїх поглядів, в тому числі у засобах масової інформації; |
63. |
забезпечення розвитку громадянського суспільства, його демократичних інституцій, зокрема вільного і безперешкодного функціонування засобів масової інформації, а також створення системи суспільного мовлення, сприяння розвитку соціально відповідальної журналістики; |
64. |
формування демократично орієнтованої громадської свідомості, сприяння розвитку духовності, культурних, освітньо-виховних і моральних засад, підвищення інтелектуального потенціалу Українського народу, збереження національної та культурної самобутності всіх корінних народів і національних меншин України; |
65. |
забезпечення захисту на належному рівні прав власності на інформацію, авторських та суміжних прав, що не перешкоджатиме вільному вираженню поглядів і переконань, розвитку творчості, наукової діяльності тощо; |
66. |
гарантування додержання права людини на захист від інформаційної продукції, що негативно впливає на фізичний, психічний, інтелектуальний та моральний розвиток людини; |
67. |
проведення відкритої інформаційної політики у публічному секторі, що полягає у доведенні до громадськості повної та об’єктивної інформації про внутрішню і зовнішню політику України, врегулювання на законодавчому рівні питання щодо права на доступ до інформації, зокрема до інформації, яка становить суспільний інтерес; |
68. |
забезпечення розвитку і функціонування української мови, зокрема у засобах масової інформації, гарантування вільного розвитку, використання і захисту російської, інших мов національних меншин України; |
69. |
просування інтересів України у європейському та світовому просторі, утвердження її позитивного міжнародного іміджу; |
70. |
забезпечення інформаційного суверенітету України. |
71. |
Основні напрями та шляхи реалізації державної інформаційної політики |
72. |
Основними напрямами реалізації державної інформаційної політики є: |
73. |
у законодавчій сфері: |
74. |
- приведення законодавства про інформацію у відповідність із сучасними вимогами, адаптація його до норм та стандартів законодавства Європейського Союзу, зокрема впровадження демократичних стандартів щодо реалізації права кожного на доступ до інформації; |
75. |
- врегулювання питань щодо створення системи суспільного телебачення і радіомовлення в Україні; |
76. |
- врегулювання відносин, які виникають у процесі провадження журналістами та іншими працівниками засобів масової інформації професійної діяльності; |
77. |
- забезпечення прозорості відносин власності стосовно засобів масової інформації; |
78. |
- встановлення порядку надання статусу засобів масової інформації веб-ресурсам вітчизняного сегмента Інтернету відповідно до положень статей 8 і 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод; |
79. |
- запровадження дієвого державного, парламентського та громадського контролю за дотриманням вимог законодавства про інформацію і встановлення відповідальності за його порушення; |
80. |
у зовнішньополітичній сфері: |
81. |
- забезпечення вільного доступу громадян України до зарубіжних інформаційних ресурсів, адаптації інформаційної продукції зарубіжних виробників для вітчизняних споживачів; |
82. |
- сприяння задоволенню інформаційних потреб закордонних українців; |
83. |
- сприяння створенню та розповсюдженню інформаційної продукції українською мовою в глобальних комп’ютерних мережах і системах; |
84. |
- формування позитивного міжнародного іміджу України; |
85. |
у внутрішньополітичній сфері: |
86. |
- забезпечення прозорості і публічності діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування під час прийняття управлінських рішень, зокрема впровадження демократичних принципів їх взаємовідносин із засобами масової інформації; |
87. |
- активне залучення засобів масової інформації до обговорення соціально значущих проблем, ідей та проектів з метою підготовки громадськості до сприйняття нових явищ суспільного життя; |
88. |
- сприяння удосконаленню порядку надання освітніх, навчально-виховних та інших послуг в інформаційній сфері з метою підвищення культурно-освітнього рівня українського суспільства; |
89. |
- підвищення ефективності використання інформаційної продукції для пропаганди культурних і духовних цінностей України, їх популяризації за кордоном; |
90. |
- піднесення авторитету вітчизняної журналістики, зокрема шляхом сприяння самоорганізації журналістського середовища, підвищення рівня редакційної незалежності; |
91. |
в економічній сфері: |
92. |
- створення конкурентоспроможної національної системи виробництва інформаційної продукції, розвинутої інформаційно-комунікаційної інфраструктури; |
93. |
- модернізація та реформування державних засобів масової інформації; |
94. |
- сприяння розвитку конкуренції, вдосконалення антимонопольної політики в інформаційній сфері, зокрема, шляхом розроблення і здійснення комплексу заходів, спрямованих на запобігання надходженню контрафактної інформаційної продукції, захисту вітчизняного інформаційного ринку, вітчизняного виробника та споживачів; |
95. |
- забезпечення розвитку та підвищення ефективності використання об’єктів інформаційно-комунікаційної інфраструктури, які мають стратегічне значення для економіки та національної безпеки, з урахуванням конвергенції (поєднання) засобів мовлення та зв’язку, а також розвитку новітніх мультимедійних технологій; |
96. |
- забезпечення захисту прав споживачів інформаційної продукції шляхом сертифікації обладнання і послуг, контролю їх якості; |
97. |
у науково-технологічній сфері: |
98. |
- сприяння організації фундаментальних та прикладних наукових досліджень в галузі інформаційної діяльності, зокрема розробленню та впровадженню новітніх інформаційно-комунікаційних технологій; |
99. |
- підтримка проведення наукових досліджень щодо підвищення рівня плюралізму в засобах масової інформації, а також сприяння поширенню інформації про розвиток та впровадження нових інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема про вплив цифрового телебачення і радіомовлення на розвиток суспільства; |
100. |
- створення необхідних умов для реалізації права інтелектуальної власності; |
101. |
у сфері освіти: |
102. |
- розроблення державних стандартів освіти у сфері діяльності засобів масової інформації; |
103. |
- запровадження у навчальних закладах систем електронного документообігу із використанням електронного цифрового підпису; |
104. |
- сприяння розробленню інформаційних технологій і їх впровадженню в навчальний процес; |
105. |
- сприяння впровадженню в навчальних закладах єдиної програмно-апаратної платформи, що використовується у навчально-науковому, методичному та інформаційно-організаційному процесах, з метою створення і формування єдиної інформаційної системи безперервної освіти; |
106. |
- створення баз даних щодо напрямів та спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців; |
107. |
- підвищення рівня підготовки фахівців з питань інформаційних технологій у навчальних закладах усіх рівнів акредитації; |
108. |
- забезпечення доступу всіх учасників навчального і наукового процесів вищих навчальних закладів до світових інформаційних наукових джерел; |
109. |
у сфері захисту від втручання у сферу особистого і сімейного життя людини та захисту суспільної моралі: |
110. |
- забезпечення дотримання норм суспільної моралі, насамперед обмеження розповсюдження інформаційної продукції, здатної завдати шкоди людині і суспільству, зокрема щодо проявів нетерпимості, українофобії, расизму, шовінізму, ксенофобії і антисемітизму, згідно із законом, що є необхідним у демократичному суспільстві в інтересах національної та громадської безпеки чи економічного добробуту країни, для запобігання заворушенням чи злочинам, для захисту прав і свобод людини; |
111. |
- гарантування права особи на спростування поширених у засобах масової інформації неправдивих відомостей, що її стосуються; |
112. |
- консолідація дій органів державної влади та суспільства, спрямованих на запобігання розповсюдженню інформаційної продукції, що негативно впливає на фізичний, психічний, інтелектуальний та моральний розвиток дітей; |
113. |
у сфері державної безпеки: |
114. |
- забезпечення дієвого захисту інформаційного суверенітету України, зокрема вітчизняного сегмента Інтернету; |
115. |
- активне залучення засобів масової інформації до боротьби з проявами корупції та іншими явищами, які загрожують національній безпеці України, зокрема надання журналістам права не повідомляти про джерело інформації, крім законодавчо установлених випадків, коли така інформація оприлюднюється за рішенням суду; |
116. |
- недопущення будь-яких проявів цензури, інших дій, які перешкоджають провадженню журналістами професійної діяльності. |
117. |
Реалізація державної інформаційної політики здійснюється шляхом: |
118. |
внесення змін до законодавства щодо: |
119. |
- запобігання процесам концентрації власності у засобах масової інформації та монополізації вітчизняного інформаційного ринку (субринків), зокрема телебачення і радіомовлення; |
120. |
- забезпечення прозорості відносин власності стосовно засобів масової інформації з метою унеможливлення маніпулювання свідомістю громадян та громадською думкою; |
121. |
- удосконалення процедури реєстрації та перереєстрації друкованих засобів масової інформації, зокрема щодо недопущення зловживання правом на заснування періодичних видань, дублювання їх назв тощо; |
122. |
- визначення механізму реалізації права кожного на доступ до інформації, якою володіють суб’єкти владних повноважень; |
123. |
- посилення відповідальності за порушення законодавства про інформацію та у сфері захисту суспільної моралі; |
124. |
- регулювання відносин, пов’язаних з обігом інформаційної продукції, що негативно впливає на фізичний, психічний, інтелектуальний та моральний розвиток людини; |
125. |
забезпечення розвитку сфери друкованих засобів масової інформації (преси), а саме: |
126. |
- реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації; |
127. |
- встановлення порядку надання дозволу на розповсюдження зарубіжного друкованого засобу масової інформації; |
128. |
забезпечення розвитку сфери телебачення і радіомовлення, а саме: |
129. |
- збільшення площі покриття території України сигналами телерадіомовлення вітчизняних аудіовізуальних засобів масової інформації, зокрема в прикордонних районах України, що передбачається Планом розвитку національного телерадіоінформаційного простору України; |
130. |
- внесення змін до Закону України «Про телебачення і радіомовлення» щодо заборони створення і діяльності телерадіоорганізацій, засновником (співзасновниками) та/або власником (власниками) яких є нерезидент (нерезиденти), зареєстрований (зареєстровані) в офшорних зонах або в країнах, законодавство яких не передбачає подання інформації про засновників або власників за запитом української сторони; поетапного встановлення квот щодо присутності в ефірі телерадіоорганізації аудіовізуального продукту, виготовленого в одній країні; заборони втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування у діяльність телерадіоорганізацій, а також удосконалення нормативно-правового регулювання питань щодо користування каналами мовлення, ретрансляції програм, використання радіочастотного ресурсу України, стандартів діяльності телерадіоорганізацій, збалансування інтересів вітчизняних телерадіоорганізацій всіх форм власності, забезпечення проведення прозорої процедури ліцензування їх діяльності; |
131. |
- впровадження цифрового мовлення у строки, визначені міжнародними угодами, та забезпечення вільного доступу до нього всіх верств населення; |
132. |
- здійснення заходів щодо створення та належного функціонування системи суспільного телебачення і радіомовлення з урахуванням необхідності захисту суспільних інтересів, культурних цінностей та плюралізму засобів масової інформації під час впровадження цифрового мовлення; |
133. |
- розвитку супутникового мовлення, зокрема формування пакета інформаційних послуг для розповсюдження через національний супутник зв’язку та мовлення в режимі безпосереднього широкосмугового супутникового радіозв’язку з обов’язковим включенням до такого пакета телерадіопрограм державних телерадіоорганізацій, виготовлених для державних потреб; |
134. |
- розвитку кабельного телерадіомовлення; |
135. |
- модернізації мереж розповсюдження національного радіомовлення, оптимізації та поновлення роботи радіомовлення у середньохвильовому та короткохвильовому діапазонах із збільшенням обсягу загального охоплення населення програмами в сільській місцевості, гірських районах та населених пунктах, в яких відбулася найбільша руйнація системи проводового мовлення; |
136. |
- розроблення комплексної програми розвитку державної телерадіокомпанії «Культура» з урахуванням необхідності створення системи суспільного телебачення і радіомовлення; |
137. |
- використання широкосмугових телекомунікаційних мереж з високою пропускною здатністю для забезпечення мовлення в Інтернеті; |
138. |
забезпечення розвитку Українського національного інформаційного агентства «Укрінформ» з метою підвищення ефективності його діяльності до рівня провідних європейських інформаційних агентств; |
139. |
поглиблення, зокрема відповідно до Європейської конвенції про транскордонне телебачення, міжнародного співробітництва в інформаційній сфері, у тому числі сприяння обміну інформаційними продуктами між вітчизняними та зарубіжними засобами масової інформації, а саме: |
140. |
- налагодження співробітництва між вітчизняними засобами масової інформації та засобами масової інформації українських громад за кордоном; |
141. |
- сприяння розширенню мережі кореспондентських пунктів вітчизняних засобів масової інформації за кордоном, створенню належних умов для провадження їх діяльності; |
142. |
- сприяння розміщенню та провадженню діяльності в Україні кореспондентських пунктів провідних зарубіжних засобів масової інформації; |
143. |
- розповсюдження за кордоном вітчизняної друкованої інформаційної продукції, зокрема іноземними мовами; |
144. |
- забезпечення трансляції програм вітчизняного телерадіомовлення на території зарубіжних країн, насамперед - сусідніх з Україною, зокрема шляхом розроблення та виконання комплексної програми розвитку державної телерадіокомпанії «Всесвітня служба «Українське телебачення і радіомовлення» та «Всесвітньої служби «Радіо Україна» Національної радіокомпанії України; |
145. |
- створення та забезпечення функціонування української редакції міжнародного телевізійного каналу «Євроньюс»; |
146. |
покладення на Державний комітет телебачення та радіомовлення України як спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики в інформаційній та видавничій сферах завдань із: |
147. |
- формування державного замовлення на виготовлення і розповсюдження соціальної реклами; |
148. |
- створення на базі Української студії телевізійних фільмів «Укртелефільм» національного центру виробництва телевізійних фільмів та програм; |
149. |
- удосконалення системи підготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів в галузі інформаційної діяльності; |
150. |
- розроблення та впровадження інноваційних науково-дослідних програм та проектів щодо розвитку інформаційної сфери. |
151. |
Фінансове забезпечення реалізації Концепції |
152. |
Реалізація Концепції здійснюється за рахунок видатків державного та місцевих бюджетів, коштів міжнародної технічної допомоги, внесків заінтересованих міжнародних організацій та інших джерел, не заборонених законом. |
153. |
Обсяги бюджетного фінансування визначаються щороку під час складання проектів бюджетів на відповідний рік виходячи із завдань та фінансових можливостей. |
154. |
Очікувані результати |
155. |
Реалізація Концепції дасть змогу створити політико-правові, економічні, організаційні та матеріально-технічні умови для формування сучасної моделі державної інформаційної політики, а саме: |
156. |
гарантувати реалізацію конституційних прав людини на свободу вільного вираження своїх поглядів і переконань як основоположного елементу демократичного суспільства; |
157. |
забезпечити захист прав кожного на одержання, використання, зберігання інформації з будь-якого джерела, не забороненого законодавством, і на поширення її в Україні та за кордоном; |
158. |
забезпечити пріоритетний розвиток національних інформаційних ресурсів; |
159. |
сприяти побудові в Україні розвинутого інформаційного суспільства як органічного сегмента глобального інформаційного співтовариства та інфраструктури, впровадженню новітніх інформаційно-комунікаційних технологій, захисту національних культурних цінностей; |
160. |
утвердити інформаційний суверенітет України. |