Кількість абзаців - 19 Таблиця поправок


"Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про охорону праці" (Повторний розгляд з пропозиціями (вето) Президента України)

№ п.п. Редакція, прийнята в першому читанні Пропозиції Висновки Остаточна редакція
0. ЗАКОН УКРАЇНИ
 
   ЗАКОН УКРАЇНИ
 
1. Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про охорону праці
 
   Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про охорону праці
 
2. Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:
 
   Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:
 
3. І. Внести зміни до таких законів України:
 
   І. Внести зміни до таких законів України:
 
4. 1. Закон України "Про охорону праці" (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., № 2, ст. 10 із наступними змінами) доповнити статтею 39-1 такого змісту:
 
   1. У Законі України "Про охорону праці" (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., № 2, ст. 10 із наступними змінами):
1) у частині третій статті 11, частині першій статті 15, частині другій статті 16, частинах третій, п'ятій статті 18, частині першій статті 28 слова "центральний орган виконавчої влади з питань нагляду за охороною праці" та слова "центральний орган виконавчої влади з нагляду за охороною праці" в усіх відмінках замінити словами "центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони праці" у відповідному відмінку;
2) у частинах третій, четвертій, десятій, абзаці першому частини одинадцятої, абзаці сьомому частини дванадцятої, частинах шістнадцятій і вісімнадцятій статті 21, абзаці третьому частини першої статті 31, абзаці першому частини четвертої і частині п’ятій статті 33, абзаці другому частини першої статті 38 слова «центральний орган виконавчої влади з нагляду за охороною праці» в усіх відмінках замінити словами «центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці» у відповідному відмінку;
3) доповнити статтею 39-1 такого змісту:
 
5. "Стаття 39-1. Порядок здійснення державного нагляду за дотриманням вимог законодавства про охорону праці
 
   «Стаття 39-1. Порядок здійснення державного нагляду за дотриманням вимог законодавства про охорону праці
 
6. Державний нагляд за дотриманням вимог законодавства про охорону праці здійснюється шляхом проведення інспекційних перевірок юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю з метою забезпечення ефективного застосування законодавства з охорони праці.
 
   Державний нагляд за дотриманням вимог законодавства про охорону праці здійснюють посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, шляхом проведення інспекційних перевірок юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, з метою забезпечення ефективного застосування законодавства з охорони праці.
 
7. Порядок проведення інспекційних перевірок посадовими особами центрального органу виконавчої влади з нагляду за охороною праці затверджується центральним органом виконавчої влади з нагляду за охороною праці.
 
-1- Президент України
Абзац четвертий пункту 1 розділу І Закону викласти в такій редакції:
"Порядок проведення інспекційних перевірок посадовими особами затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони праці".
Обґрунтування. Законом, що розглядається, передбачається, що порядок проведення інспекційних перевірок посадовими особами центрального органу виконавчої влади з нагляду за охороною праці затверджується центральним органом виконавчої влади з нагляду за охороною праці (абзац четвертий пункту 1 розділу І).
Такий підхід не відповідає Закону України "Про центральні органи виконавчої влади", пунктом 12 частини першої статті 92, частиною другою статті 120 якого визначено організацію, повноваження та порядок діяльності центральних органів виконавчої влади, закріплено систему центральних органів виконавчої влади. За названим Законом центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування державної політики в одній чи декількох визначених Президентом України сферах, є міністерство; саме міністерство як орган, що забезпечує формування державної політики у відповідних сферах, визначає пріоритетні напрями розвитку, забезпечує нормативно-правове регулювання, вправі видавати накази нормативно-правового змісту (частина друга статті 1, частина перша статті 6, статті 7, 15).
У зв'язку з цим вважаю за необхідне привести наведене положення Закону, що надійшов на підпис, у відповідність із засадничими принципами організації та порядку здійснення виконавчої влади.
 
Враховано   Інспекційні перевірки, у тому числі, здійснюються за планом роботи, який затверджується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Порядок проведення інспекційних перевірок посадовими особами затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони праці.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, щорічно до 1 квітня повідомляє громадськість про результати своєї роботи.
 
8. Посадові особи центрального органу виконавчої влади з нагляду за охороною праці можуть повідомляти про проведення інспекційної перевірки, якщо вони не мають підстав вважати, що таке повідомлення може перешкодити виконанню їхніх обов’язків.
 
-2- Президент України
Пропоную в абзацах п'ятому – восьмому пункту 1 розділу І Закону, що надійшов на підпис, слова "центральний орган виконавчої влади з нагляду за охороною праці" в усіх відмінках замінити словами "центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці" у відповідному відмінку.
Обґрунтування. У Законі, що надійшов на підпис, визначається, що державний нагляд за законодавством про охорону праці центральний орган виконавчої влади з нагляду за охороною праці здійснює безпосередньо та через створені у визначеному порядку територіальні органи (абзац дев'ятий пункту 1 розділу І). Таким чином закріплюється існування територіальних органів центрального органу виконавчої влади з нагляду за охороною праці.
З цього приводу слід зазначити, що повноваження Верховної Ради України, як і повноваження Президента України, визначаються виключно Конституцією України (Рішення Конституційного Суду України від 7 квітня 2004 року № 9-рп/2004 у справі про Координаційний комітет).
Пунктом 15 частини першої статті 106 Конституції України питання утворення міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, а відповідно, і покладення на них завдань, визначених законами, віднесено до повноважень Президента України.
Ця конституційна норма відображена в Законі України "Про центральні органи виконавчої влади", за яким міністерства, інші центральні органи виконавчої влади здійснюють завдання, визначені законами України та покладені на них Президентом України (статті 7, 17). За названим Законом територіальні органи міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади утворюються у випадках, коли їх створення передбачено положенням про міністерство, інший центральний орган виконавчої влади, затвердженим Президентом України (статті 13, 21).
Таким чином, необхідність утворення територіальних органів міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади визначається Президентом України шляхом затвердження положення про відповідний орган, а не Верховною Радою України шляхом прийняття закону.
 
Враховано   Посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, можуть повідомляти про проведення інспекційної перевірки, якщо вони не мають підстав вважати, що таке повідомлення може перешкодити виконанню їхніх обов’язків.
Під час здійснення інспекційної перевірки посадова особа центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, повинна мати при собі посвідчення, що засвідчує її особу, та направлення на проведення перевірки.
 
9. Якщо під час проведення перевірки виявлено порушення, посадова особа центрального органу виконавчої влади з нагляду за охороною праці складає обов’язковий до виконання припис.
 
   Якщо під час проведення перевірки виявлено порушення, посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, складає обов’язковий до виконання припис.
 
10. У разі виявлення порушення вимог законодавства про охорону праці, що створює безпосередню загрозу здоров’ю чи безпеці працівників, у приписі посадової особи центрального органу виконавчої влади з нагляду за охороною праці встановлюється заборона виконання робіт, експлуатації об’єктів, обмеження виробництва.
 
   У разі виявлення порушення вимог законодавства про охорону праці, що створює безпосередню загрозу здоров’ю чи безпеці працівників, у приписі посадової особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці встановлюється заборона виконання робіт, експлуатації об’єктів, обмеження виробництва.
 
11. Юридичні та фізичні особи, які відповідно до законодавства використовують найману працю та які одержали припис посадової особи центрального органу виконавчої влади з нагляду за охороною праці про усунення порушень законодавства про охорону праці, зобов’язані у визначений у приписі строк усунути порушення та подати інформацію у письмовій формі про їх усунення.
 
   Юридичні та фізичні особи, які відповідно до законодавства використовують найману працю та які одержали припис посадової особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, про усунення порушень законодавства про охорону праці зобов’язані у визначений у приписі строк усунути порушення та подати інформацію у письмовій формі про їх усунення.
 
12. Державний нагляд за законодавством про охорону праці центральний орган виконавчої влади з нагляду за охороною праці здійснює безпосередньо та через створені у визначеному порядку територіальні органи".
 
-3- Президент України
Пропоную утриматися від унормування в Законі, що надійшов на підпис, питання щодо функціонування територіальних органів центрального органу виконавчої влади з нагляду за охороною праці і абзац дев'ятий пункту 1 розділу І виключити.
Обґрунтування. Положення абзаців п'ятого – восьмого пункту 1 розділу І Закону, що надійшов на підпис, у частині позначення відповідного центрального органу виконавчої влади та його функціональної спрямованості не відповідають Закону України "Про центральні органи виконавчої влади", за яким міністерства забезпечують формування та реалізують державну політику в одній чи декількох сферах, інші центральні органи виконавчої влади виконують окремі функції з реалізації державної політики (стаття 1).
Ураховуючи це, вважаю за необхідне привести зазначені положення Закону у відповідність із Законом України "Про центральні органи виконавчої влади".
 
Враховано   Посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, під час здійснення інспекційних перевірок зобов’язані:
забезпечувати об’єктивне та неупереджене проведення перевірки з питань, що належать до їх компетенції;
роз’яснювати норми законодавства про охорону праці та аналізувати практику його застосування;
забезпечувати нерозголошення конфіденційної інформації та інформації з обмеженим доступом юридичної або фізичної особи, яка відповідно до законодавства використовує найману працю, отриманої в ході перевірок.
Інформація про порушення вимог законодавства про охорону праці не може бути віднесена до конфіденційної».
 
13. 2. Частину другу статті 2 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (Відомості Верховної Ради України, 2007 р., № 29, ст. 389; 2010 р., № 34, ст. 482, ст. 486, № 48, ст. 566; 2011 р., № 23, ст. 160, № 48 (49, ст. 536, № 50, ст. 543) доповнити словами "державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про охорону праці та промислову безпеку, охорону надр, здійснення державного гірничого нагляду".
 
-4- Президент України
Пропоную доповнити Закон, що надійшов на підпис, положеннями, в яких визначити чітку і прозору процедуру здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про охорону праці відповідними центральними органами виконавчої влади, їх посадовими особами, права та обов'язки суб'єктів господарювання під час здійснення такого нагляду (контролю).
Обґрунтування. Законом, який надійшов на підпис, передбачається вивести зі сфери дії Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" відносини, що виникають під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про охорону праці та промислову безпеку, охорону надр, здійснення державного гірничого нагляду (пункт 2 розділу І). При цьому Законом не урегульовуються в інший спосіб відносини, що виникатимуть під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства в означених сферах, передбачається лише затвердження відповідним центральним органом виконавчої влади порядку проведення інспекційних перевірок (абзац 4 пункт 1 розділу І).
Необхідно також зауважити, що і чинний Закон України "Про охорону праці" не містить норм, які б визначали порядок, чітку і прозору процедуру здійснення перевірок та інших заходів контролю органами влади, їх посадовими особами, права, обов’язки суб’єктів господарювання під час здійснення такого нагляду (контролю).
Такий підхід нівелює концепцію правового регулювання, запроваджену Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" – базовим законодавчим актом, що встановив загальні підходи до визначення правових та організаційних засад, основних принципів і порядку здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноважень органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб, права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Зокрема, за названим Законом виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа (частина четверта статті 4).
Водночас Господарським кодексом України установлено, що органи державної влади і посадові особи, уповноважені здійснювати державний контроль і державний нагляд за господарською діяльністю, їх статус та загальні умови і порядок здійснення контролю і нагляду визначаються законами (частина четверта статті 19).
 
Враховано   2. Частину другу статті 2 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (Відомості Верховної Ради України, 2007 р., № 29, ст. 389; 2010 р., № 34, ст. 482, ст. 486, № 48, ст. 566; 2011 р., № 23, ст. 160, № 48 (49, ст. 536, № 50, ст. 543) доповнити словами «державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про охорону праці та промислову безпеку, охорону надр, здійснення державного гірничого нагляду».
 
14. ІІ. Прикінцеві положення
 
   ІІ. Прикінцеві положення
 
15. 1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
 
   1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
 
16. 2. Кабінету Міністрів України:
 
   2. Кабінету Міністрів України:
 
17. привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;
 
   привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;
 
18. забезпечити перегляд і скасування міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади своїх нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону.

   забезпечити перегляд і скасування міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону.