Проект Закон України Про правовий режим воєнного стану Розділ 1. Загальні положення Стаття 1. Воєнний стан вводиться на всій території України чи в окремих її місцевостях у разі воєнного нападу загрози воєнного нападу на Україну. Стаття 2. Метою введення воєнного стану є створення умов для забезпечення функціонування державних органів, представницьких органів, органів місцевого самоврядування, військового командування, об'єднань громадян, здійснення заходів щодо локалізації та нейтралізації загрози національній безпеці України і збереження системи її національних інтересів, забезпечення обороноздатності країни, прав і свобод громадян в умовах особливого періоду. Стаття 3. Із введенням воєнного стану надаються згідно з цим Законом, іншими актами законодавства додаткові повноваження відповідним державним органам, військовому командуванню (військовим радам фронтів, оперативних командувань і військово-морських сил, армій, командуванню військових з'єднань і частин, начальникам зон територіальної оборони) та запроваджуються тимчасові обмеження у реалізації конституційних прав і свобод громадян, а також прав юридичних осіб з покладенням на них додаткових обов'язків. Розділ 2. Порядок введення та відміни воєнного стану Стаття 4. Воєнний стан на всій території України чи в окремих її місцевостях вводиться Указом Президента України, який підлягає затвердженню Верховною Радою України. Стаття 5. В Указі Президента України про введення воєнного стану повинні бути зазначені: 1) обставини, що спричинили введення воєнного стану відповідно до статті 1 цього Закону; 2) обгрунтування необхідності введення воєнного стану; 3) військове командування та державні органи, на які покладаються обов'язки щодо здійснення заходів воєнного стану і межі їх надзвичайних (додаткових) повноважень; 4) перелік конституційних норм, дія яких зупиняється на період воєнного стану, перелік і межі надзвичайних заходів, що можуть запроваджуватися військовим командуванням в умовах воєнного стану, а також вичерпний перелік тимчасових обмежень прав і свобод громадян; 5) межі території, на якій вводиться воєнний стан, і період його дії. Рішення про введення воєнного стану негайно оголошується через засоби масової інформації. Стаття 6. Президент України відразу після підписання Указу про введення воєнного стану подає його на розгляд Верховної Ради України. У разі оголошення через засоби масової інформації Указу Президента України про введення воєнного стану народні депутати України зобов'язані прибути на засідання Верховної Ради України без спеціального виклику. Державні органи, а також підприємства, установи та організації незалежно від форм власності зобов'язані сприяти негайному прибуттю народних депутатів на засідання Верховної Ради України. Указ Президента України про введення воєнного стану повинен бути затверджений Верховною Радою України протягом двох днів після його подання. Стаття 7. Указ Президента України про введення воєнного стану втрачає чинність, якщо Верховна Рада України не затвердила його в термін, установлений статтею 6 цього Закону, про що державні органи, представницькі органи, органи місцевого самоврядування, військове командування, підприємства, установи та організації, а також населення оповіщаються через засоби масової інформації. Стаття 8. Воєнний стан на всій території України чи в окремих її місцевостях відміняється Президентом України за умови зникнення загрози воєнного нападу або з відміною стану війни, про що негайно оголошується через засоби масової інформації. Указ Президента України про скасування воєнного стану після підписання невідкладно подається на розгляд Верховної Ради україни. Розділ 3. Діяльність органів законодавчої, державної виконавчої та судової влади в умовах воєнного стану Стаття 9. У період дії воєнного стану державні органи влади вживають заходів, згідно з цим Законом, з урахуванням вимог міжнародних договорів України. Стаття 10. У період дії воєнного стану не може бути розпущено Верховну Раду України та Верховну Раду Автономної Республіки Крим, припинено їх діяльність, а також діяльність Президента і Уряду України, інших органів державної виконавчої влади, предстаницьких органів, органів місцевого самоврядування. Стаття 11. В умовах воєнного стану продовжують свою діяльність Конституційний Суд України, суди, органи Прокуратури України, а також органи попереднього слідства. Стаття 12. Верховна Рада України може у разі необхідності зупинити на період дії воєнного стану будь-яке рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах Рад народних депутатів, а Президент України - органів державної виконавчої влади. Стаття 13. У місцевостях, де введено воєнний стан, всі функції органів державної виконавчої влади у сфері оборони, забезпечення громадського порядку і державної безпеки виконує Рада оборони України, яка діє згідно з положенням, затверджуваним Верховною Радою України, та відповідне військове командування. Стаття 14. Для підтримання правового режиму воєнного стану органи, зазначені у статті 13 цього Закону, розробляють відповідні заходи, визначають порядок їх впровадження, організують і забезпечують їх реалізацію згідно з Указом Президента України та іншими актами, які регулюють правовий режим воєнного стану. Стаття 15. Військове командування під час дії воєнного стану, керуючись рішеннями Ради оборони України, вживає заходів до забезпечення дотримання захисту інтересів держави і безпеки населення та несе відповідальність за забезпечення режиму воєнного стану на відповідній території. Стаття 16. Органи, зазначені в статті 13 цього Закону, мають право видавати в межах своєї компетенції обов'язкові для виконання накази і розпорядження з питань забезпечення режиму воєнного стану. Стаття 17. На період дії воєнного стану продовжується термін (у разі його закінчення) повноважень Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Конституційного Суду України, представницьких органів та органів місцевого самоврядування. В умовах дії воєнного стану не дозволяється зміна Конституції України і Конституції Автономної Республіки Крим, виборчих законів України і Автономної Республіки Крим, проведення виборів вищих органів законодавчої влади України та Автономної Республіки Крим, референдумів України та Автономної Республіки Крим, а також виборів представницьких органів, органів місцевого самоврядування, місцевих референдумів на територіях, де введено воєнний стан, і забороняється проведення страйків. Розділ 4. Заходи, що можуть запроваджуватися в умовах воєнного стану Стаття 18. У місцевостях, де введено воєнний стан відповідно до Указу Президента України про введення военного стану, військовому командуванню може бути надане право: 1) оголошувати відповідно до актів законодавства трудову повинність для працездатного населення; 2) залучати громадян до виконання робіт, які мають оборонний характер, ліквідації наслідків стихійного лиха, аварій і катастроф, епідемій, епізоотій, інших надзвичайних подій; 3) використовувати ресурси підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності для потреб оборони, змінювати режим їх роботи, проводити інші зміни виробничої діяльності та умов праці згідно із Законом України "Про зупинення дії деяких норм Законодавства про працю України в умовах особливого періоду"; 4) залучати до тимчасового користування або вилучати транспортні засоби, споруди, машини, механізми, обладнання та інші об'єкти, що пов'язані з обслуговуванням транспорту, згідно з Положенням про військово-транспортний обов'язок, що затверджується Кабінетом Міністрів України, а також відповідно до чинного законодавства інше необхідне для потреб оборони майно міністерств, відомств, підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності, окремих громадян; 5) посилювати охорону важливих об'єктів народного господарства, зокрема тих, що забезпечують життєдіяльність населення; 6) запроваджувати комендантську годину (заборона перебування у певний період доби на вулицях та в інших громадських місцях без спеціально виданих перепусток і посвідчень особи); 7) встановлювати особливий режим в'їзду і виїзду, обмежувати свободу пересування громадян, рух транспортних засобів, а також встановлювати особливий порядок проживання та пересування іноземців країн, з якими Україна перебуває у стаі війни або з боку яких є загроза воєнного нападу; 8) перевіряти документи у громадян, а у разі необхідності проводити огляд речей, транспортних засобів, багажу і вантажів, службових приміщень і житла громадян; 9) призупиняти діяльність політичних партій, громадських організацій, якщо вона спрямована на порушення режиму воєнного стану; 10) встановлювати контроль за роботою підприємств зв'язку, друку, радіо, телебачення і видовищних центрів; у тому числі на работою підприємств, власниками чи співвласниками яких є іноземні фізичні чи юридичні особи з країн, з якими Україна перебуває у стані війни або з боку яких є загроза воєнного нападу; використовувати місцеві радіостанції, телевізійні центри та друкарні для військових потреб і проведення роз'яснювальної роботи серед військ і населення; регулювати роботу цивільних радіоприймальних і радіопередавальних засобів, забороняти роботу всіх радіоаматорських приймально-передавальних радіостанцій особистого і колективного користування; 11) вилучати у підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності, у окремих громадян радіопередавальне обладнання, телевізійну, відео- і аудіоапаратуру, звукоуловлюючі технічні засоби, а також у разі необхідності інші технічні засоби зв'язку; 12) обмежувати або забороняти торгівлю зброєю, сильнодіючими хімічними і отруйними речовинами, а також спиртними речовинами та речовинами, виготовленими на їх основі; 13) вилучати у громадян вогнепальну зброю і боєприпаси, холодну зброю, а у підприємств, установ і організацій також навчальну і бойову техніку, вибухові, радіоактивні речовини та матеріали, сильнодіючі хімічні і отруйні речовини; 14) забороняти призовникам і військовозобов'язаним змінювати місце проживання; 15) виселяти в адміністративному порядку з місцевості, де введено воєнний стан, а також з її окремих населених пунктів осіб, раніше засуджених за злочини проти держави, особливо небезпечних рецидивістів, у разі вчинення ними протиправних дій; 16) визначати військово-квартирну повинність для розквартирування військовослужбовців та розміщення військових формувань і установ; 17) встановлювати порядок використання всіх видів сховищ, споруд та інших об'єктів для захисту населення, а також забезпечення потреб оборони; 18) проводити евакуацію населення з місць і районів, небезпечних для проживання, а також матеріальних цінностей, які мають важливе народногосподарське значення; 19) встановлювати особливий порядок розподілу продуктів харчування і предметів першої необхідності; 20) усувати від роботи керівників державних підприємств, установ і організацій у зв'язку з неналежним виконанням ними своїх обов'язків та призначати на їх місце інших осіб. В Указі Президента України про введення в дію воєнного стану визначаються також надзвичайні (додаткові) повноваження державних органі, на які покладаються обов'язки щодо здійснення заходів воєнного стану. Збитки, заподіяні юридичним і фізичним особам, майно яких вилучалось у зв'язку із введенням воєнного стану відшкодовуються в повному обсязі відповідно до реальної вартості майна на момент припинення права власності. Стаття 19. Державні органи, представницькі органи та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, об'єднання громадян, а також окремі громадяни зобов'язані сприяти військовому командуванню у проведенні всіх заходів воєнного стану на відповідній території. Стаття 20. У період дії воєнного стану військове командування виконує свої завдання у тісній взаємодії з військами та органами Міністерства внутрішніх справ України, Національною гвардією України, Службою безпеки України, Прикордонними військами, Цивільною обороною України та іншими військовими формуваннями, утвореними відповідно до законодавства України. Порядок взаємодії військового командування з відповідними міністерствами і відомствами з питань забезпечення дотримання режиму воєнного стану, захисту інтересів держави і безпеки громадян, а також особливості функціонування зазначених органів визначаються Президентом України. Стаття 21. За рішенням Ради оборони України війська та органи Міністерства внутрішніх справ України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Державного комітету у справах охорони державного кордону України, Цивільної оборони України та інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України, залучаються до розв'язання завдань, пов'язаних із введенням і підтриманням режиму воєнного стану, відповідно до їх компетенції. Зазначені військові формування беруть участь у реалізації заходів, спрямованих на забезпечення підтримання режиму воєнного стану, згідно з їх призначенням і планом спільних дій, затверджених Радою оборони України, яка координує їх діяльність. Розділ 5. Відповідальність за порушення режиму воєнного стану Стаття 22. Особи, винні в порушенні режиму воєнного стану, притягуються до відповідальності згідном з цим Законом і законами воєнного часу. Стаття 23. Порушення громадянами вимог комендантської години тягне за собою їх затримання до закінчення дії комендантської години. Затримані та їх речі підлягають огляду, про що складається протокол. За невиконання інших заходів, запроваджених в умовах воєнного стану згідно з цим Законом, винні особи притягуються до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі від десятих до тридцяти мінімальних заробітних плат або адміністративного арешту на термін до тридцяти діб, якщо ці порушення не тягнуть за собою кримінальної відповідальності. Стаття 24. Злісне або неодноразове порушення вимог режиму воєнного стану, тобто умисне вчинення будь-яких дій, спрямованих на невиконання заходів, запроваджених в умовах воєнного стану, після притягнення особи до адміністративної відповідальності за такі ж дії, а так само непокора законному розпорядженню або вимозі посадової особи військового командування, а також порушення правил адміністративного нагляду тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі від двадцяти до п'ятдесяти мінімальних заробітних плат або адміністративний арешт на термін до тридцяти діб, якщо ці порушення не тягнуть за собою кримінальної відповідальності. Ті ж самі дії, вчинені посадовою особою, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі від тридцяти до п'ятдесяти мінімальних заробітних плат або адміністративний арешт до тридцяти діб. Розділ 6. Гарантії прав громадян і юридичних осіб в умовах воєнного стану Стаття 25. Обмеження чи призупинення здійснення прав громадянами і юридичними особами в умовах воєнного стану допускається у межах, установлених цим Законом. Якщо гострота становища вимагає інших обмежень, то вони можуть бути запроваджені лише Верховною Радою України за умови додержання вимог міжнародних договрів України та загальновизнаних принципів і норм міжнародного права. Стаття 26. Протоколи про адміністративні правопорушення режиму воєнного стану складають уповноважені на це посадові особи, що забезпечують здійснення заходів воєнного стану. Справи про зазначені правопорушення розглядаються протягом трьох діб одноособово суддею районного (міського) суду у порядку, встановленому Кодексом України про адміністративні правопорушення. Особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, може бути затримана до розгляду справи в суді. Скасування воєнного стану тягне за собою припинення справи про порушнення режуму воєнного стану і негайне звільнення осіб, до яких застосовано адміністративний арешт. Стаття 27. Як виняток із діючого порядку розгляду судами кримінальних справ, у місцевостях, де введено воєнний стан, всі справи про злочини, спрямовані проти оборони, громадського порядку і державної безпеки, передаються на розгляд військових судів, а саме: 1) справи про злочини проти держави; 2) справи про навмисні вбивства; 3) справи про злочини, що скоєні проти власності; 4) справи про розбій; 5) справи про насильне звільнення з-під арешту; 6) справи про ухилення від виконання загального військового обов'язку; 7) справи про незаконне носіння, зберігання, придбання, виготовлення і збут вогнепальної чи холодної зброї, бойових припасів та вибухових речовин, а також про розкрадання вогнепальної зброї, бойових припасів або вибухових речовин. Стаття 28. Правосуддя на території, де введено воєнний стан, здійснюється лише судом. Судочинство ведеться відповідно до законів, що діють в Україні на момент введення воєнного стану. Запровадження, скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства забороняється. Стаття 29. Запровадження воєнного стану не може бути підставою для застосування тортур, жорстокого чи принизливого для людської гідності поводження або покарання, а також для будь-яких обмежень прав на життя, свободу думки, совісті, віросповідання у розумінні цих прав і свобод, прийнятих Міжнародним пактом про громадські і політичні права. Стаття 30. Контроль за виконанням цього Закону здійснюється у порядку, що визначається Верховною Радою України. Нагляд за додержанням законів в період дії воєнного стану здійснює Генеральний прокурор України та підпорядковані йому прокурори. Стаття 31. У разі введення воєнного стану Президент України відповідно до Міжнародного пакту про громадянські і політичні права не пізніше 3 днів з часу його запровадження повідомляє Генерального секретаря ООН про обмеження прав і свобод громадян.