Неофіційний переклад

 

Резолюція 1609 (2008)

 

Функціонування демократичних інституцій у Вірменії

 

1.     19 лютого 2008 року у Вірменії відбулися президентські вибори. Хоча «вони, в основному, були проведені відповідно до стандартів Ради Європи», Спеціальний комітет із спостереження за цими виборами виявив багато порушень та недоліків, найбільш важливими з яких були наступні: нерівні умови проведення кампанії кандидатами, непрозорість в адмініструванні виборами та у процедурі скарг і апеляцій, яка не давала позивачам доступу до ефективної правової допомоги. На додаток, було виявлено велику кількість виборчих фальсифікацій.

2.     Парламентська асамблея висловлює жаль, що виявлені порушення та недоліки не змогли підвищити нинішню низьку громадську довіру до виборчого процесу і підняли питання серед частини вірменської громадськості щодо довіри до результатів виборів. Ця недостатність громадської довіри спричинила мирні протести, хоча навіть і без попереднього офіційного повідомлення про це, що виникли після проголошення попередніх результатів, до яких (протестів) власті толерантно ставились протягом 10 днів.

3.     Асамблея висловлює жаль, що сутички між поліцією та протестантами, а також ескалація насилля 1 березня 2008 року, призвели до загибелі 10 осіб і біля двох сотень поранених. Точні обставини, що призвели до трагічних подій 1 березня, як і заходи, вжиті владою, включаючи введення надзвичайного стану в Єревані з 1 по 20 березня 2008 року, і начебто перевищення використання силових засобів поліцією, є надзвичайно спірними питаннями і мають бути предметом об’єктивного незалежного розслідування.

4.     Асамблея засуджує арешт та тривале утримання десятків осіб, включаючи більш ніж 100-а прихильників опозиції та 3-оьх членів парламенту, деяких з них на підставі ймовірно штучних і політично-мотивованих звинувачень. Де-факто це означає придушення опозиції властями.

5.     Як позитивний момент, з ініціативи нового президента С. Саркісяна, 4 з 5 партій у парламенті 21 березня 2008 року підписали угоду щодо формування коаліційного уряду, націленого на вирішення нагальних політичних питань. Втім, все ще існує необхідність встановлення діалогу між коаліцією та партією «Спадок» як і з позапарламентськими партіями для вирішення нинішньої політичної кризи у Вірменії. 

6.     В той час, як вибух громадської непокори, кульмінацією якої стали трагічні події 1 березня 2008 року, були неочікуваними, Асамблея вважає, що зазначені причини кризи є глибокими через неспроможність ключових інституцій держави здійснювати свої функції у повній відповідності до демократичних стандартів та принципів верховенства права та захисту прав людини. А саме:

          6.1 Національна Асамблея Вірменії не змогла відіграти своєї ролі в якості арени для політичних дебатів та знаходження компромісів між різними політичними силами. Спираючись на принцип «переможців не судять», сучасна політична система виключає опозицію з будь-якої ефективної участі у процесі прийняття рішень та управління країною. В результаті цього, поміж іншим, частина політичного спектру у Вірменії не представлена у нинішній Національній Асамблеї;

          6.2 Відсутність громадської довіри в цьому процесі загалом підриває довіру до результатів виборів в очах частини вірменської громадськості. Це ще більше ускладнюється відсутністю неупередженості у проведенні виборів, неефективним розглядом скарг та апеляцій, пов’язаних з виборами, та брак прозорості у процедурах підрахунку голосів та оформлення протоколів;

6.3 незважаючи на успішні законодавчі реформи, судам все ще не вистачає необхідної незалежності, яка могла б викликати довіру громадськості до них як до незалежних арбітрів, в тому числі під час виборчого процесу; це пояснює низьку кількість скарг, пов’язаних з виборами, які до них надходять. Такий же брак незалежності судів відображається у тому факті, що суди не піддають сумніву необхідність утримування під арештом осіб, які очікують на судовий розгляд, в той же час задовольняючи відповідні подання прокурорів без належного вивчення причин таких дій, як це вимагає стаття 5 пункт 3 Європейської конвенції з прав людини;

6.4 у відсутність відповідного юридичного контролю, арешт і тривале утримання осіб, проти яких були висунуті офіційні звинувачення після того, як вони поставили під сумнів  чесність результатів президентських виборів або брали участь у маніфестації організованої в наслідок цих виборів вказує на політичну мотивацію таких дій. Це є неприпустимим для держави-члена ради Європи і є неприпустимим для Асамблеї;

 6.5 незважаючи на те, що існує плюралістична та незалежна преса, сучасний рівень контролю за електронними ЗМІ та за регуляторними органами з боку влади, як і відсутність реально незалежного і плюралістичного публічного радіомовлення тільки підсилюють недовіру громадської думки стосовно політичної системи.

1.     За декілька днів до завершення терміну надзвичайного стану, 17 березня 2008 року, за пропозицією уряду, Національні збори під час позачергової сесії прийняли низку поправок до закону щодо свободи  об’єднань, громадських організацій,  зборів та маніфестацій, які значним чином обмежують право на свободу зборів та надають владі важливі дискретні повноваження по забороні зборів і маніфестацій. В наслідок цього ці поправки ідуть у протиріччя з європейськими нормами, зокрема зі статтею 11 Європейської конвенції з прав людини, як і з зобов’язаннями і обов’язками Вірменії як країни-члена Ради Європи.  В проекті відповідного Висновку Європейська комісія за демократію через право Ради Європи (Венеціанська комісія) та ОБСЄ/МБЗПЛ також вважають неприпустимим ці поправки. Асамблея задоволена озвученим наміром  новообраного Президента в промові під час інавгурації привести закон щодо зборів, громадських організацій, зборів і маніфестацій у повну відповідність європейським нормам  та заохочувати співпрацю з Венеціанською комісією у цьому питанні

2.     Зважаючи  на вищевикладене Асамблея нагадує про свою Резолюцію 1532 (2007) щодо дотримання обов’язків і зобов’язань Вірменії та знову наполегливо вимагає у вірменської влади  не відкладаючи розпочати наступні реформи :

8.1.             політична система має гарантувати надання відповідних прав і місця опозиції;

8.2.             виборчий процес повинен бути повністю реформованим з метою забезпечення зокрема : неупередженості виборчої адміністрації, яка має бути вільною від будь-якого контролю зі сторони будь-яких політичних сил; повної прозорості адміністрування  виборчого процесу, зокрема що стосується підрахунку голосів та процесу відкриття урн, як і запровадження процедури скарг і позовів, що надавали б найбільш широкий доступ юридичним позовам всім тим, хто приймає участь у виборах і хто буде слідкувати за порушеннями; рівні можливості компанії для всіх політичних сил мають бути гарантовані на практиці, як під час періоду офіційної виборчої кампанії, так і до неї;

8.3.             необхідно гарантувати незалежність від будь якої політичної зацікавленості Національний комітет з радіомовлення та телебачення та Державну службу Комітету з телебачення та радіомовлення. Більше того, склад цих органів має бути переглянутий для того, щоб забезпечити те, щоб останні по справжньому були репрезентативними для вірменського суспільства. Рекомендації зроблені у цьому відношенні Венеціанською комісією повинні нарешті бути прийнятими до уваги. Асамблея звертає увагу на те, що крім перегляду законодавчих рамок, влада повинна вжити заходів для того, щоб забезпечити щоденну свободу і плюралізм публічних радіомовлення і телебачення. Більше того, переслідування податковими органами електронних медій та друкованої опозиційної преси повинні припинитися;

8.4.             свобода зібрань має гарантуватися як в законах так і на практиці, у відповідності зі статтею 11 Європейської конвенції з прав людини; це вимагає скасувати, як це вимагає Венеціанська комісія, недавно прийнятих Національною асамблеєю поправок до закону щодо проведення об’єднань, громадських організацій,  зборів та маніфестацій з невідкладним ефектом;

8.5.             влада повинна подвоїти зусилля з метою запровадження судової влади по справжньому незалежної та підсилити довіру народу в судах;

8.6.             свавільні арешти і ув‘язнення, як і погане ставлення до в‘язнів, зокрема під час перебування під вартою, повинні припинитися. В законах і на практиці повинен гарантуватися ефективний механізм публічного контролю на рівні поліції.

9.         З свого боку, всі опозиційні сили повинні визнати рішення Конституційного суду, що підтвердив результати виборів проголошених Центральною виборчою комісією. Це не має бути інтерпретованим як обов‘язок погодитися з аргументованістю. Всі ті, хто оскаржують  результат виборів мають право не погоджуватися з цим рішенням у будь-який придатний юридичний спосіб, включно з Європейським судом з прав людини у Страсбурзі.

10.      Асамблея вважає, що єдиним способом дозволити цій країні просуватися до запровадження невідкладних вищезгаданих реформ  є запровадження між політичними силами вірменського суспільства відкритого та конструктивного діалогу. Асамблея вже підкреслювала більш ніж рік тому необхідність такого діалогу для того щоб забезпечити ефективне запровадження конституційної реформи, коли вона приймала Резолюцію 1532 (2007).

11. Беручи до уваги, що відповідна частина політичного спектру Вірменії не представлена у сучасній Національній асамблеї, такий діалог повинен включати як парламентські та міжпарламентські сили. Асамблея готова бути посередником між різними силами і забезпечувати  повне залучення експертних органів Ради Європи у цей процес, особливо Венеціанської комісії.

12. Проте, Асамблея вважає, щоб розпочати такий діалог, і він був успішним, необхідно досягнути певних умов у пріоритетній послідовності, щоб побудувати довіру між опозицією і забезпечити докази того, що правляча більшість серйозна  зобов’язується продовжувати такі реформи:

12.1    незалежне, прозоре і гідне довіри вивчення подій 1 березня і обставин, які до цього призвели, включаючи можливо надмірне використання сили поліцією і насильства з боку протестуючих, повинне бути проведено негайно. Міжнародна спільнота повинна бути готова контролювати і допомагати у цьому розслідуванні;

12.2   особи, що утримуються за звинуваченнями, які видаються штучними і політично мотивованими, або, які особисто не вчиняли жодних актів насильства або серйозних правопорушень повинні бути терміново відпущені;

12.3   нещодавні поправки до закону про проведення зустрічей, зібрань, мітингів і демонстрацій, що суперечить європейським стандартам, повинні бути анульовані з миттєвими наслідками, у відповідності з рекомендаціями Венеціанської комісії.

          13. Якщо ж ці умови не будуть виконані, і не буде відкритого діалогу щодо реформ, зазначених у п.8,  між  політичними силами Вірменії, тоді довіра до Вірменії, як члена Ради Європи ставиться під сумнів. Тому, на думку комітету, Асамблея повинна розглянути можливість призупинення права голосувати вірменської делегації в Асамблеї на сесії у червні 2008 року, якщо до того часу по цим вимогам не буде відчутного прогресу.

14. Асамблея продовжить  ретельно стежити за ситуацією у Вірменії на основі інформації, наданої Моніторинговим комітетом, зокрема стосовно прогресу у втіленні вищезазначених передумов.