Неофіційний переклад

Європейський банк реконструкції  і розвитку 

Резолюція 1616 (2008)

1.       Європейський Банк Реконструкції і Розвитку (ЄБРР), створений у контексті, позначеному політичними й економічними розшаруваннями на нашому континенті, підписав у 1992 році Угоду про співробітництво з Радою Європи. З тих пір, через діалог і  спільні зусилля у своїй відповідній галузі, обидві інституції створили широкі мережі, платформи й партнерство, щоб працювати над реформою й інтеграцією. Не дивлячись на те, що демократичні реформи на користь економіки, що управляється ринковими законами, отримали значний прогрес, що дозволило поліпшити якість життя мільйонів європейців, численні проблеми продовжують існувати, які кличуть до амбітних зобов’язань кожної миті. З 29 країн, де діє ЄБРР, ті з них, що розташовані в близькому сусідстві з Радою Європи (Білорусь і республіки Центральної Азії), зіткнулися з особливими труднощами і потребують зовнішньої допомоги, щоб розпочати реформи.

2.       Парламентська Асамблея надає великої ваги регулярному діалогу з ЄБРР з соціальних, політичних і економічних аспектів роботи цього останнього. Цей діалог дозволяє ключовим країнам-донорам і бенефеціарам ЄБРР – спиратися на цінну інформацію, що надається Банком, щоб продовжувати свої роботи на національному й інтернаціональному рівнях та висловити свої точки зору й свої пропозиції щодо майбутньої діяльності ЄБРР.

3.       ЄБРР це більше ніж просто банк. Це інституція з єдиними місією  і досвідом на службі населення і країн, що шукають свою  демократичну ідентичність, які бажають відігравати більшу роль на світовій сцені. Будувати довіру, передавати цінності інтеграції, надавати стратегічні поради, ділитися знаннями й вміннями й перекидати мости між менталітетами Сходу і Заходу є дуже важливими аспектами мандату ЄБРР, які важко визначити кількісно, значення яких проте є ключовим. Цей підхід робить з ЄБРР партнера-каталізатора розвитку й модернізації в Євразії, надані ресурси супроводжуються уважним моніторингом з боку відповідних європейських і неєвропейських сторін. Підтримка здорового, динамічного й інноваційного розвитку завдяки діяльності ЄБРР буде ключовою, щоб допомогти країнам з перехідною економікою протистояти викликам, успадкованим від минулого, та які вийшли з нової реалії глобалізації. ЄБРР повинен був би також продовжувати свої найкорисніші види діяльності, шляхом розповсюдження серед підприємств етичних норм і концепту соціальної відповідальності.

4.       2007 рік був роком, відзначеним ще раз чудовими результатами для ЄБРР, не дивлячись на турбулентності на світових фінансових ринках і той факт, що все більша й більша частка його операцій проводиться в країнах, що знаходяться на початковій чи проміжній фазі свого переходу до ринкової економіки, доходи від яких більш ризиковані. Проте, зазначаючи, що частка зобов’язань на користь групи країн, що знаходяться на початковій фазі переходу до ринкової економіки (Вірменія, Азербайджан, Грузія, Киргизстан, Молдова, Таджикистан і Узбекистан), склала лише 9.2% у 2007 році, Асамблея задоволена цією налаштованістю ЄБРР, як це підтвердила Рада управляючих на річній Асамблеї з 18 по 19 травня в Києві, реінвестувати 80% своїх доходів в першу чергу в найбідніші країни, а отже в ті, які мають у них найбільшу потребу, що звичайно збільшить її частку ризику, але й також добавлену вартість від своєї діяльності.

5.       ЄБРР працює в співробітництві й доповнюваності з іншими інституціями розвитку. Спільні ініціативи й проекти зі Світовим Банком, Європейським Інвестиційним Банком, Організацією Об’єднаних Націй в питаннях харчування й сільського господарства (ФАО), Міжнародною Фінансовою Корпорацією (МФК) та Центральноєвропейською Ініціативою, а також з Банком розвитку Ради Європи, є особливо доцільними, щоб стимулювати прогрес реформи в регіоні діяльності ЄБРР. Технічне співробітництво, щоб підтримати проекти, надавати інвестиції і спільне фінансування посилює вплив багатосторонньої допомоги й допомагає уникнути одночасно надмірностей і прогалин.

6.       Дослідження ЄБРР «Життя в країнах з перехідною економікою», проведене Світовим Банком, робить висновок, що в абсолюті, рівень життя взагалі покращився, і що кількість середнього класу зростає, з сильним приватним сектором і відносно сильною підтримкою демократії.  Дослідження виявило також постійні стурбованості щодо корупції, нерівномірність у доходах і безробіття, а також загальну потребу в поліпшенні публічних послуг, зокрема в охороні здоров’я й освіті, що страждають від браку інвестицій, громіздкого адміністрування й дисфункціонування. Поліпшення адміністрування і публічних послуг мобілізувало б більше громадську думку на користь реструктуризації і важких реформ, що намічаються. Задіяти приватний сектор через партнерський підхід повинно було б стати частиною рішення і представляє для ЄБРР нові значні можливості для сприяння прогресу в цьому секторі.

7.       Підтримка малих підприємств і підприємництва знаходиться в центрі місії ЄБРР. Цільове  фінансування, дорадчі послуги й розвиток компетенцій є елементами найвищої значимості для всіх країн діяльності Банку. Наприклад, невеликі проекти, започатковані ЄББР у 2007 році, призвели до бажаного зростання на 32%. Окрім того, нова стратегія для програми ТАМ-BAS (TurnAround Management and Business Advisory Services) на 2008 рік передбачає збільшену підтримку ( включаючи і навчання) для мікро-підприємств, малих і середніх підприємств, зокрема в сільських зонах Росії й України, що повинно було б виявитися надзвичайно корисним, щоб протистояти «витоку мозків» або втраті талановитих підприємців в результаті еміграції.

8.       Зростання цін на енергію, сильна енергетична інтенсивність та стурбованість щодо безпеки постачання в цій галузі є не лише тривожними сигналами, що нагадують нам, що життєво необхідно й нагально розвивати енергетичну ефективність в цілому регіоні з перехідною економікою, а й говорять про важливість місії. Значна кількість країн з перехідною економікою залежать від одного постачальника нафти і газу, головним чином, від російських компаній, а отже знаходяться в положенні слабкості в переговорах. За допомогою ЄБРР, вони намагаються зменшити цю залежність і посилити свою конкурентоспроможність шляхом диверсифікації джерел постачання та шляхом раціонального використання енергії, починаючи з приватних підприємств. Загальним чином, бажано повернутися більше до використання поновлюваних видів енергії, але найбільші можливості – і найбільший виклик – це поліпшення енергетичної ефективності й енергетична конверсія. ЄБРР та його країни-клієнти повинні були б продовжувати рухатися по цьому шляху.

9.       Роль ЄБРР як нейтрального посередника для інтенсифікованого регіонального співробітництва в Південно-Східній Європі і на Кавказі є особливо цінною. Якщо економіки обох регіонів показують динамізм, який собі не зраджує, підживлений бажаннями до більш тісних зв’язків з Європейським Союзом, то прогрес у реформі сконцентрований, головним чином, у Південно-Східній Європі, зокрема, в зоні Західних Балкан. Крихкий спокій навколо зон латентних конфліктів наносить шкоду справжньому потенціалу розвитку в цих регіонах і вузька концепція національного інтересу гальмує регіональну інтеграцію на місцях. Асамблея сподівається, що недавно створена Рада регіонального співробітництва, буде стимулювати підхід більш сконцентрований на місцевий рівень для проектів розвитку в Південно-Східній Європі, з більшою долею власності й більшою ініціативою на регіональному рівні, більш простою координацією та тіснішою участю парламентської сфери й громадянського суспільства на національному рівні. Продовжуючи отримувати допомогу від міжнародної спільноти й надихаючись іншими механізмами регіонального співробітництва, які принесли свої плоди, Рада могла б краще мобілізувати країни регіону, щоб посилити спроможності й перейти від простого суперництва до здорової внутрішньої регіональної конкуренції й конвергенції.

10.       Дослідження ЄБРР показали, що країни Південно-Східної Європи й Кавказу сильно залежать від грошових переказів до країни від емігрантів і неформальних фінансів,  в той час як інституційна організація, нормативні рамки й палітра фінансових послуг, запропонованих населенню, є недостатніми. Цілком очевидно, що нагальні потреби вимагають, щоб ЄБРР та його партнери продовжували інвестувати в сектор послуг. Створення Спеціального фонду акціонерів ЄБРР, призначеного для підтримки технічного співробітництва, щоб допомагати в підготовці інвестиційних проектів, з тим, щоб доповнити допомогу, яку вже надають донори, є ініціативою, яку треба вітати. Це об’єднання ресурсів буде стимулювати значною мірою допомогу країнам, що знаходяться на початковій фазі переходу до ринкової економіки, та країнам Західних Балкан, в дусі стратегічного перегрупування діяльності ЄБРР на користь сходу й південного сходу Європейського Союзу, так як це було вирішено у 2006 році.

11.       Російська Федерація залишається основним бенефеціаром коштів ЄБРР. Її частка в річному обсязі діяльності Банку зросла від 38% у 2006 році до 41% у 2007 році, 90% інвестицій задіяні на користь проектів в регіонах Федерації. Широкий розподіл коштів в секторі підприємств, муніципальна й природоохоронна інфраструктура, проекти пов’язані з енергетичною ефективністю, агрохарчовим комплексом, фінансовими інституціями, малими й середніми підприємствами, а також програма, призначена сприянню обмінам, свідчать про послідовний підхід з метою допомогти модернізації й диверсифікації економічних структур країни. Бажано, щоб доходи, отримані Російською Федерацією від природних ресурсів, використовувалися прогресивно для продовження реструктуризації економіки й розвитку підприємницького духу, зокрема в мікро-підприємствах. Асамблея віддає належне значному внеску ЄБРР по стимулюванню поліпшення норм через політичний діалог з державними органами влади й сприянню участі іноземних інвесторів у російській економіці.

12.       Незважаючи на внутрішню політичну боротьбу, що затягнулася,  українські реформаторські течії не ослабли, і рухають країну до нової ери економічної інтеграції, одночасно регіональної й світової. Після 15 років багатосторонніх переговорів, Україна приєдналася до Світової Організації Торгівлі і розпочала переговори з метою укладання угоди вільної торгівлі з Європейським Союзом, що ще більше поліпшить перспективи розвитку України в якості промислових й сільськогосподарських легень все біль і більш потужних. Проте слід продовжувати зусилля, щоб полегшити  податковий і нормативний тягар в Україні, усунути вузькі місця в інфраструктурі, реструктурувати енергетичний сектор, покращити державне управління, посилити верховенство права, щоб поліпшити міжнародну конкурентоспроможність країни на довгий термін. Асамблея вітає значне просування в процесі, керованому ЄБРР, по виведенню з експлуатації Чорнобильської атомної станції, два ключових контракти були підписані в 2007 році і ЄБРР, подарував частину своїх доходів (135 мільйонів євро) на проект Чорнобильського Саркофагу для того, щоб прискорити роботи по завершенню структури конфаінмента.

13.       В контексті делікатного політичного середовища в Білорусії, роботи ЄБРР в цій країні були відносно обмеженими протягом останніх десяти років. Нова стратегія щодо Білорусії була прийнята у грудні 2006 року, згідно з умовами якої ЄБРР зобов’язується поглибити свою участь у приватному секторі цієї країни в 2007 і 2008 роках, сконцентрувавшись на мікрофінансах і малих підприємствах, і Банк готовий розширити операції поза приватним сектором, якщо демократизація й ринкові реформи будуть прогресувати достатньо. Асамблея вважає, що ЄБРР повинен був би продовжувати використовувати всі можливі відкритості для політичного діалогу з органами влади, щоб заохочувати реформи, яких занадто довго очікували, й стимулювати розвиток приватного сектора. Банк міг би розглянути можливість розширити свою програму діяльності в Білорусії, заохочуючи місцеві приватні підприємства інвестувати в енергетичну ефективність, зокрема через свою Ініціативу за сталу енергію.

14.       Центральна Азія набуває великого значення в геополітичному плані й заслуговує на те, щоб європейські країни цікавилися й брали більшу участь у них. П’ять держав Центральної Азії, анклавів – Казахстан, Киргизстан, Таджикистан, Туркменістан та Узбекистан, - стикаються з численними спільними загрозами (тероризм, торгівля зброєю й наркотиками, корупція) й поділяють численні спільні проблеми (бідність, безробіття, опустелення, хімічне забруднення ґрунту й води, проблема управління, юридичний статус Каспійського моря), окрім того,  вони є надзвичайно взаємозалежними в плані великих транспортних магістралей, руху населення, водних ресурсів і енергетичного забезпечення. Ці країни могли б сильно виграти від більш прагматичного й ефективного співробітництва, як в економічному, так і в політичному плані, за умови конкретизації добрих слів у дії.

15.       Асамблея вважає, що Рада Європи могла б розглянути можливість допомогти країнам регіону, наприклад, встановивши мережу політичних досліджень, на основі моделі існуючої програми Ради Європи для країн-членів, плюс Білорусія. Одночасно, Асамблея підкреслює, що ЄБРР повинен бути особливо пильним і обережним в Центральній  Азії, щоб стежити за тим, що коли його інвестиції виділяються для підприємств приватного сектора, вони не повинні підтримувати опосередковано ситуації порушення прав людини, зокрема використання праці дітей.

16.       В світлі своїх попередніх обговорень і своєї налаштованості на посилення політичного діалогу з державами Центральної Азії, як вона це рекомендувала в своїй Резолюції 1599 (2008), Асамблея могла б розглянути можливість приєднати в майбутньому парламенти держав Центральної Азії до своїх дебатів про ЄБРР і про ситуацію з правами людини й демократією. 1

17.       Оскільки Туреччина представила свою кандидатуру, щоб стати країною діяльності ЄББР, Банк міг би у жовтні 2008 року поширити свою діяльність на цю країну, відкривши, таким чином, свої двері в галузь більш різноманітної діяльності, вийшовши за межі строгої інтерпретації своєї основної місії в країнах з перехідною економікою. Асамблея впевнена, що ЄБРР зробить глибокий аналіз способу, якомога кращих відносин з кандидатурою Туреччини, не компрометуючи рівень зобов’язання Банку в менш просунутих країнах перехідної економіки. Можливо, що це потягне за собою зобов’язання збільшити річний обсяг операцій Банку вище нинішньої межі.